Tarpukario profesionalūs fotografai ir fotografija Šiauliuose (1918-1944 m.)

Tarpukario profesionalūs fotografai ir fotografija Šiauliuose (1918-1944 m.)

 

Jo­nas NEK­RA­ŠIUS

 

Tar­pu­ka­rio pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai ir fo­tog­ra­fi­ja Šiau­liuo­se (1918-1944 m.)

 

Tar­pu­ka­rio Šiau­lių pro­fe­sio­na­lio­ji fo­tog­ra­fi­ja – kul­tū­ros pa­vel­das

Tar­pu­ka­rio Lie­tu­vo­je pro­fe­sio­na­liais fo­tog­ra­fais bu­vo lai­ko­mi tie, ku­rie ver­tė­si fo­tog­ra­fi­ja ir iš jos pra­gy­ve­no.  Fo­to­mė­gė­jai ne­tu­rė­jo spe­cia­laus lei­di­mo vers­tis šiuo ama­tu. Be fo­toa­tel­jė dir­bu­sių pro­fe­sio­na­lų ir fo­to­mė­gė­jų, bu­vo ir lais­vo vers­lo fo­tog­ra­fų, dar va­di­na­mų ke­liau­jan­čiais ar at­lai­duo­se dir­ban­čiais fo­tog­ra­fais. Jie tu­rė­jo kil­no­ja­mą­sias fo­to­ka­me­ras, na­muo­se bu­vo įsi­ren­gę pri­mi­ty­vias fo­to­la­bo­ra­to­ri­jas ir at­lik­da­vo pa­vie­nius įvai­rių as­me­nų, įstai­gų ar or­ga­ni­za­ci­jų už­sa­ky­mus. Jie taip pat siū­ly­da­vo sa­vo pa­slau­gas, ke­liau­da­mi iš vie­nos vie­tos į ki­tą, nuo vie­nų at­lai­dų iki ki­tų, fo­tog­ra­fuo­da­vo vie­ti­nius ir at­vy­ku­sius žmo­nes, įvai­rias šven­tes ir įvy­kius.

Tar­pu­ka­rio Šiau­lių fo­tog­ra­fus ga­li­ma su­skirs­ty­ti į pro­fe­sio­na­lus (jie tu­rė­jo lei­di­mą ati­da­ry­ti fo­toa­tel­jė mies­te ir fo­tog­ra­fi­ja jiems bu­vo ama­tas bei pra­gy­ve­ni­mo šal­ti­nis) ir mė­gė­jus (jie daž­niau­siai fo­tog­ra­fa­vo sa­vo ma­lo­nu­mui).

Dau­gu­mos Šiau­lių mies­to fo­tog­ra­fų pa­grin­di­nis už­siė­mi­mas bu­vo as­me­nų fo­tog­ra­fa­vi­mas fo­toa­tel­jė, mies­tie­čių ir sve­čių pa­vie­nių bei gru­pi­nių po­rtre­tų da­ry­mas. Iš­li­ku­sios fo­tog­ra­fi­jos ir po­rtre­tai lei­džia at­skleis­ti Šiau­lių fo­tog­ra­fų sti­lius ir fo­tog­ra­fi­jos me­no ten­den­ci­jas, pa­žvelg­ti į praei­ties žmo­gaus ti­pą, jo svar­biau­sius bruo­žus ir cha­rak­te­rį, nuo­tai­ką ir ap­ran­gą, so­cia­li­nę ir eko­no­mi­nę pa­dė­tį.

Šiau­liuo­se fo­toa­tel­jė stei­gė­si pres­ti­ži­nė­se vie­to­se – cent­re, pa­grin­di­nė­se mies­to gat­vė­se, prie tur­ga­vie­tės, ko­mer­ci­jai tin­ka­miau­sio­se erd­vė­se. Fo­toa­tel­jė ga­lė­jo tu­rė­ti fi­lia­lus, ta­čiau tu­rė­jo iš­lai­ky­ti cent­ri­nės atel­jė ad­re­są ant fo­tog­ra­fi­jų fo­to­kor­te­lių. Dau­ge­lis tar­pu­ka­ry­je Šiau­lių fo­toa­tel­jė bu­vo įreng­tos pa­vil­jo­nuo­se, pri­va­čiuo­se na­muo­se. Iš gat­vės ar­ba laip­ti­nės bu­vo pa­ten­ka­ma į lau­kia­mą­jį. Iš čia pa­si­ruo­šęs fo­tog­ra­fuo­tis klien­tas pe­rei­da­vo į fo­tog­ra­fa­vi­mo kam­ba­rį.

Fo­tog­ra­fai dir­bo ne tik sa­vo stu­di­jo­se, bet vyk­da­vo ir pa­gal iš­kvie­ti­mą. Klien­tai ga­lė­jo pa­si­rink­ti po­rtre­tus nuo ma­žiau­sio iki na­tū­ra­laus dy­džio, na­tū­ra­lias, ak­va­re­le ar alie­ji­niais da­žais pa­spal­vin­tas nuo­trau­kas. Dirb­ti­nį ap­švie­ti­mą fo­toa­tel­jė pra­dė­ta nau­do­ti tik XX a. ant­ra­ja­me de­šimt­me­ty­je o iki tol bu­vo fo­tog­ra­fuo­ja­ma die­nos švie­so­je. Tam prie pa­sta­to šiau­ri­nės pu­sės bu­vo pri­sta­to­mas pa­pras­tos konst­ruk­ci­jos erd­vus pa­vil­jo­nas di­de­liais lan­gais ir įstik­lin­tu sto­gu.

Šia­me straips­ny­je ap­žvel­gia­mi tar­pu­ka­ry­je Šiau­liuo­se dir­bę pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai ir fo­toa­tel­jė bei fo­to­pa­vil­jo­nai. Kiek lei­do su­rink­ta iš ar­chy­vų ir pri­va­čių rin­ki­nių me­džia­ga, iš­tir­ti ir ap­ra­šy­ti mi­nė­to lai­ko­tar­pio Šiau­lių mies­to pro­fe­sio­na­lių fo­tog­ra­fų ir fo­toa­tel­jė var­to­ti žy­me­nys: ant­spau­dai, įspau­dai, lip­dės, įvai­rūs sim­bo­liai ir įra­šai, ku­rie ir pa­dė­jo nu­sta­ty­ti tar­pu­ka­ry­je Šiau­liuo­se dir­bu­sius pro­fe­sio­na­lius fo­tog­ra­fus ir vei­ku­sias fo­toa­tel­jė.

Lie­tu­vos ar­chy­vuo­se, mu­zie­juo­se ir pri­va­čiuo­se rin­ki­niuo­se sau­go­mos tar­pu­ka­rio Šiau­lių pro­fe­sio­na­lų fo­tog­ra­fų ir fo­toa­tel­jė da­ry­tos nuo­trau­kos, pa­de­da at­kur­ti to laik­me­čio dva­sią, žmo­nes, fak­tus, įvy­kius, yra ver­tin­gas kul­tū­ri­nio pa­vel­do pa­li­ki­mas.

Fo­toa­tel­jė in­ter­je­ras, fo­tog­ra­fų dar­bo bū­das ir sti­lius

Fo­toa­tel­jė in­ter­je­ras bu­vo iš­skir­ti­nai kuk­lus. Kiek­vie­nas pa­vil­jo­ne dir­ban­tis fo­tog­ra­fas nau­do­jo vie­ną ar du fo­nus (per vi­są sie­ną ant dro­bės ta­py­tus mies­to ar gam­tos pei­za­žus ar in­ter­je­ro de­ta­les) ir bal­dų rek­vi­zi­tą (krės­lus, ko­lo­nas, sta­liu­kus, de­ko­ra­ty­vi­nes tvo­re­les ir t. t.). Čia bu­vo tik ke­lios de­ko­ra­ci­jos – krės­las su sta­lu, ko­kia nors tvo­re­lė, ko­lo­nos ir pa­na­šiai. Sie­na, ku­rios fo­ne bu­vo fo­tog­ra­fuo­ja­ma, pa­pras­tai bū­da­vo de­ko­ra­ci­ja, pa­puoš­ta pie­ši­niu. To­kį rek­vi­zi­tą nau­do­jo B. Ab­ra­ma­vi­čius, M. Ru­binš­tei­nas, Ch. I. Zak­sas, M. Cho­tim­lians­kis, M. Ba­kas, G. Riv­kin­das, M. Paukš­tis ir ki­ti Šiau­lių fo­tog­ra­fai. Kiek­vie­nas Šiau­lių fo­tog­ra­fas tu­rė­jo sa­vo sti­lių ir fo­tog­ra­fa­vi­mo bū­dą: kaip su­sta­ty­ti ar su­so­din­ti žmo­nes, fik­suo­ti vi­su ūgiu ar iki pu­sės, ko­kį pa­rink­ti rek­vi­zi­tą, de­ta­lę, ap­švie­ti­mą, fo­ną.

Kaip pri­si­me­na šiau­lie­tis kraš­to­ty­ri­nin­kas P. Kry­žius, fo­tog­ra­fas M. Paukš­tis kiek­vie­ną atė­ju­sį­jį fo­tog­ra­fuo­tis vi­sa­dos pa­klaus­da­vo: „Ko­kia po­ze­liu­te, sė­din­čia ar sto­vin­čia?“. Fo­tog­ra­fi­jo­je daug kas pri­klau­sė nuo fo­tog­ra­fuo­ja­mo­jo so­cia­li­nės ir eko­no­mi­nės pa­dė­ties, pro­fe­si­jos, fo­tog­ra­fa­vi­mo dings­ties bei fo­tog­ra­fo su­ma­ny­mo.

Pro­fe­sio­na­lus fo­tog­ra­fas siek­da­vo kuo tiks­liau at­spin­dė­ti žmo­gaus in­di­vi­dua­lias sa­vy­bes, to me­to žmo­nių kul­tū­ri­nę ir so­cia­li­nę cha­rak­te­ris­ti­ką, le­mia­mą ap­lin­kos ir lai­ko. Tar­pu­ka­riu fo­toa­tel­jė fo­tog­ra­fuo­ja­mų šiau­lie­čių po­rtre­tai bū­da­vo kom­po­nuo­ja­mi pie­ši­nio gam­tos mo­ty­vais fo­ne ar­ba pa­si­tel­kiant įvai­rią bu­ta­fo­ri­ją bei rek­vi­zi­tus: bal­dus, kny­gas, laz­de­les, gė­les, ran­ki­nu­kus, de­ko­ra­ty­vi­nes tvo­re­les ir ki­ta.

Dau­giau­sia bu­vo fo­tog­ra­fuo­ja­mi žmo­nių po­rtre­tai, pa­vie­nės ir gru­pi­nės nuo­trau­kos. Vaiz­do dau­gi­ni­mo ga­li­my­bės fo­tog­ra­fa­vi­mo bū­du lei­do rep­ro­du­kuo­ti jau tu­ri­mą fo­tog­ra­fi­ją, pa­da­ry­ti jos fo­to­rep­ro­duk­ci­ją. Nuot­rau­kos bu­vo re­tu­šuo­ja­mos, kar­tais spal­vi­na­mos. Nag­ri­nė­ja­mu lai­ko­tar­piu spal­vo­tų fo­tog­ra­fi­jų Šiau­liuo­se ne­bu­vo da­ro­ma. Tar­pu­ka­rio fo­tog­ra­fi­jos daž­niau­siai bu­vo ma­ti­nės, at­vi­ru­ko for­ma­to, ap­kar­po­mos spe­cia­lio­mis žirk­lė­mis.

Fo­tog­ra­fi­jai vys­ty­tis Šiau­liuo­se tu­rė­jo reikš­mės ir pir­mo­ji Šiau­liuo­se iš­leis­ta kny­ga apie fo­tog­ra­fi­ją. 1926 m. kny­gy­nas „Lie­tu­va“ Šiau­liuo­se iš­lei­do Liud­vi­ko Ja­ka­vi­čiaus-Lie­tu­va­nio (1871–1941) pa­reng­tą lei­di­nė­lį fo­tog­ra­fams „Grei­to­jo apa­ra­to rank­ve­dys ar­ba re­cep­tai ir pa­mo­ky­ni­mai kaip į 10 mi­nu­čių vis­ką nu­fo­tog­ra­fuo­ti“. Tai bu­vo pir­mo­ji lie­tu­vių kal­ba Šiau­liuo­se pa­reng­ta fo­tog­ra­fams skir­ta inst­ruk­ci­ja, kaip grei­tai iš­mok­ti fo­tog­ra­fuo­ti fo­toa­pa­ra­tu.

Iš šios kny­ge­lės pra­tar­mės aiš­kė­ja, kad L. Ja­ka­vi­čiaus kny­gy­nas „Lie­tu­va“ nuo 1926 m. Šiau­liuo­se pre­kia­vo fo­toa­pa­ra­tais ir čia bu­vo mo­koma fo­tog­ra­fuo­ti: „Prie apa­ra­to duo­da­mas ši­tas va­do­vė­lis. Vi­sus rei­ka­lin­gus fo­tog­ra­fi­joms vais­tus ir vi­sus ki­tus reik­me­nis ga­li­ma čia pat gau­ti. No­rint pirk­ti fo­tog­ra­fi­jos apa­ra­tą rei­kia pa­čiam at­va­žiuo­ti, kad iš­mok­ti fo­tog­ra­fuo­ti“ (L. Ja­ka­vi­čius-Lie­tu­va­nis. „Grei­to­jo apa­ra­to rank­ve­dys ar­ba re­cep­tai ir pam­oky­ni­mai kaip į 10 mi­nu­čių vis­ką nu­fo­tog­ra­fuo­ti“. Šiau­liai: kny­gy­nas „Lie­tu­va“, 1926).

Tar­pu­ka­ry­je pro­fe­sio­na­lus fo­tog­ra­fi­jos vers­las Šiau­liuo­se su­kles­tė­jo. Fo­tog­ra­fų kas­met dau­gė­jo, o fo­toa­tel­jė pra­dė­jo kur­tis ne tik cent­ri­nė­je mies­to da­ly­je, bet ir ato­kiau nuo cent­ro. Tuo lai­ko­tar­piu mies­te dir­bo per 15 pro­fe­sio­na­lių fo­tog­ra­fų ir kas­kart at­si­ras­da­vo vis nau­jų fo­toa­tel­jė. Fo­tog­ra­fų dar­bas ta­po pa­pras­tes­nis, to­bu­lė­jo, pa­si­ro­dė nau­jos fo­tog­ra­fi­jos tech­ni­kos.

Maž­daug XX a. tre­čia­ja­me de­šimt­me­ty­je Šiau­liuo­se at­si­ra­do va­di­na­mo­ji elekt­roa­tel­jė – dirb­ti­nis ap­švie­ti­mas, ku­ris lei­do fo­tog­ra­fuo­ti bet ko­kiu oru ir su­da­rė žy­miai ge­res­nes fo­tog­ra­fa­vi­mo są­ly­gas ir pa­ge­ri­no fo­tog­ra­fi­jų ko­ky­bę (Kat­kie­nė A. Iš se­no­sios Šiau­lių fo­tog­ra­fi­jos is­to­ri­jos. XIX am­žiaus pa­bai­gos – XX am­žiaus pra­džios fo­toa­tel­jė Šiau­liuo­se. „Šiau­lių kraš­tas“, 2004 ge­gu­žės 15, p. 7).

Šiau­liuo­se tiek pro­fe­sio­na­lio­ji tiek mė­gė­jiš­ka fo­tog­ra­fi­ja bu­vo po­pu­lia­ri, o pa­tys fo­tog­ra­fai ir mė­gė­jai ak­ty­viai reiš­kė­si šio­je veik­lo­je. Jie ne tik fo­tog­ra­fa­vo šiau­lie­čius atel­jė, pa­vil­jo­nuo­se, bet ir įvai­rių šven­čių bei ren­gi­nių me­tu.

1928 m. laik­raš­tis „Šiau­lie­tis“ apie šiau­lie­čius fo­tog­ra­fus ra­šė: „Fo­tog­ra­fai čia pro vie­ną kam­pą, čia pro ki­tą su fo­toa­pa­ra­tais tik skrie­ja, nuo kal­no fo­tog­ra­fuo­ja, čia žiū­rėk, jau ant tvo­ros, ant bal­ko­nų ar per lan­gą, ma­tyt, jau la­bai į ma­dą įė­jęs fo­tog­ra­fa­vi­mas“ (Pa­ra­šas T. D-kas. Po­li­ci­jos šven­tė. „Šiau­lie­tis“, 1928 spa­lio 9, p. 2).

Fo­tog­ra­fų ir fo­toa­tel­jė žy­me­nys

Tar­pu­ka­rio Šiau­lių fo­tog­ra­fai sa­vo nuo­trau­kas ženk­lin­da­vo įvai­riais žy­me­ni­mis: ant­spau­dais, įspau­dais, lip­dė­mis, įvai­riais įra­šais ir ženk­lais. Pa­čios fo­tog­ra­fi­jos ir jo­se esan­tys už­ra­šai, yra be­ne svar­biau­sias bū­das, ku­ris lei­džia iš­sa­miau su­ži­no­ti apie pir­muo­sius fo­tog­ra­fi­jos žings­nius Šiau­liuo­se Nep­rik­lau­so­mo­je Lie­tu­vo­je.

Anks­ty­vuo­ju tar­pu­ka­rio pe­rio­du iš­nyks­ta tra­di­ci­nis rek­la­mi­nis, la­bai puoš­nus fo­tog­ra­fo ini­cia­lų, ad­re­so ir vie­to­vės žy­mė­ji­mas. Juos kei­čia ga­na kuk­lūs, gry­nai in­for­ma­ci­niais tiks­lais su­kur­ti ženk­li­ni­mo bū­dai – įspau­das ar­ba ant­spau­das. Ants­pau­dais sa­vo fo­tog­ra­fi­jas ženk­li­no Ch. I. Zak­so, M. Ru­binš­tei­no, B. Ab­ra­ma­vi­čiaus, S. Zak­sai­tės, A. Bru­no, A. Pet­ke­vi­čiaus, M. Paukš­čio, M. Gut­ma­no, J. Ur­bai­čio, M. Tyd­ma­no, G. Riv­kin­do, M. Ba­ko, M. Cho­tim­lians­kio, M. Fli­ge­lio ir B. Fai­vu­šo fo­toa­tel­jė, elekt­ro-fo­tog­ra­fi­ja „Gro­žy­bė“, elekt­ros fo­tog­ra­fi­ja „Me­nas“ ir kt. Daž­niau­siai ant­spau­das bu­vo už­de­da­mas fo­tog­ra­fi­jos nu­ga­rė­lė­je ir su­teik­da­vo bend­rą in­for­ma­ci­ją: fo­tog­ra­fo pa­var­dę ar­ba atel­jė pa­va­di­ni­mą, ad­re­są, nu­ro­dant mies­tą, gat­vę, re­čiau te­le­fo­no nu­me­rį. Tuo tar­pu įspau­das fo­tog­ra­fi­jos rec­to daž­niau­siai ženk­li­no dar siau­res­nę in­for­ma­ci­ją: fo­tog­ra­fo ini­cia­lus ar­ba atel­jė var­dą, ret­kar­čiais dar ad­re­są, nu­ro­dant mies­tą ar­ba pa­žy­mint ati­tin­ka­mą vie­to­vę. Įs­pau­dus fo­tog­ra­fi­jo­se nau­do­jo Ch. I. Zak­so, M. Ru­binš­tei­no ir B. Ab­ra­ma­vi­čiaus fo­toa­tel­jė.

Nuot­rau­kų ženk­li­ni­mams dar bu­vo ga­mi­na­mos spe­cia­lios lip­dės (B. Ado­ma­vi­čiaus fo­toa­tel­jė „Mo­dern“) ir ki­ti žy­me­nys. Be to, pa­si­tai­ky­da­vo at­ve­jų, kai mi­nė­ta in­for­ma­ci­ja bu­vo tie­siog už­ra­šo­ma ran­ka ar prieš spaus­di­nant fo­tog­ra­fi­ją, už­dė­jus šab­lo­ną ne­ga­ty­ve, gau­na­mas kar­tu su po­rtre­tu neats­ki­ria­mai „suau­gęs“ už­ra­šas. Šie fo­tog­ra­fų ir fo­toa­tel­jė žy­me­nys bu­vo nau­do­ja­mi maž­daug iki XX a. penk­to­jo de­šimt­me­čio.

XX a. trečiajame–ketvirtajame de­šimt­me­ty­je, išau­gus fo­tog­ra­fi­jos ga­mi­nių pa­klau­sai, Šiau­liuo­se stei­gė­si fo­tog­ra­fi­jos pre­ky­bos par­duo­tu­vės, fo­to­la­bo­ra­to­ri­jos, fo­toa­tel­jė ir pa­vil­jo­nai. Jų sa­vi­nin­kai pre­kia­vo im­por­ti­ne fo­top­ro­duk­ci­ja, nes to­kios pra­mo­nės Lie­tu­vo­je be­veik ne­bu­vo. Fo­tog­ra­fai nau­do­jo­si „AG­FA“, „KO­DAK“, „Voigt­lan­der“ ir ki­tų gar­sių už­sie­nio fir­mų fo­to­tech­ni­ka. Vi­sa tai lė­mė fo­tog­ra­fi­jos plė­to­tę mies­te ir ska­ti­no šiau­lie­čius dar la­biau do­mė­tis fo­tog­ra­fi­ja ir įsi­gy­ti fo­toa­pa­ra­tų, steig­ti fo­toa­tel­je, už­siim­ti ko­mer­ci­ne ir pro­fe­sio­na­lia fo­tog­ra­fi­ja.

Tar­pu­ka­rio Šiau­lių pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai ir fo­toa­tel­jė

1918-1944 me­tais Šiau­liuo­se įvai­riu lai­ku dir­bo šie pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai ir vei­kė fo­toa­tel­jė ir fo­to­pa­vil­jo­nai: Chai­mo Iz­rae­lio Zak­so (vei­kė Šiau­liuo­se 1901-1914 ir nuo 1922 iki 1932 m.), Mak­so (Mor­du­cho) Ru­binš­tei­no fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1909 iki 1914 ir nuo 1918 iki 1941 m.), Be­ro (dar Be­re­lio) Ab­ra­ma­vi­čiaus fo­toa­tel­jė „Mo­dern“ (vei­kė 1911-1914 ir nuo 1918 iki 1931 m.), Juo­zo Vai­čai­čio fir­ma „At­min­tis“ (vei­kė nuo 1925 iki 1940 m.), elekt­ro-fo­tog­ra­fi­ja „Gro­žy­bė“ (vei­kė nuo 1928 iki 1940 m.), So­ša­nos Zak­sai­tės fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1930 iki 1931 m.), Elekt­ros fo­tog­ra­fi­ja „Me­nas“ (vei­kė nuo 1930 iki 1940 m.), Alek­so Bru­no fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1930 iki 1940 m.), A. Pet­ke­vi­čiaus fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1930 iki 1941 m.), Ma­to Paukš­čio fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1930 iki 1941 m.), M. Ba­ko ir M. Cho­tim­lians­kio fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1931 iki 1933 m.), M. Gut­ma­no fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1931 iki 1940 m.), Jur­gio Ur­bai­čio fo­toa­tel­jė „Al­do­na“ (vei­kė nuo 1932 iki 1940 m.), Ig­no Po­de­lio fo­toa­tel­jė (vei­kė maž­daug nuo 1932 iki 1940 m.), Ma­ri­jo­no Tyd­ma­no fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1932 iki 1941 m.), M. Ba­ko fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1933 iki 1940 m.), M. Cho­tim­lians­kio fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1933 iki 1941 m.), Gir­šo Riv­kin­do fo­toa­tel­jė „Bu­duar“ (vei­kė nuo 1934 iki 1941 m.), M. Fli­ge­lio ir B. Fai­vu­šo fo­toa­tel­jė (vei­kė nuo 1938 iki 1941 m.).

Sta­sys Iva­naus­kas (1917-2006) nuo 1934 m. dir­bo mo­ki­niu G. Zil­ber­ma­no fo­to­la­bo­ra­to­ri­jo­je Šiau­liuo­se, o nuo 1938 iki 1944 m. pro­fe­sio­na­liu fo­tog­ra­fu. Per pen­ke­rius dar­bo me­tus S. Iva­naus­kas ge­rai iš­mo­ko fo­tog­ra­fo ama­to. Jis su­si­pa­ži­no su Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jaus ve­dė­ju P. Bu­gai­liš­kiu ir šio mu­zie­jaus dar­buo­to­ju S. Vait­ku­mi, ir šie pa­kvie­tė darbš­tų, ga­bų fo­tog­ra­fą tal­kin­ti mu­zie­jui.

S. Iva­naus­kas da­ly­va­vo Šiau­lių Kraš­to­ty­ros drau­gi­jos or­ga­ni­zuo­ja­mo­se eks­pe­di­ci­jo­se, fo­tog­ra­fa­vo, da­rė nuo­trau­kas, dir­bo „Auš­ros“ mu­zie­ju­je fo­tog­ra­fu, fo­to­la­bo­ra­to­ri­jos ve­dė­ju, fo­tog­ra­fa­vo eks­po­na­tus, bend­ra­dar­bia­vo žur­na­le „Gim­ta­sai kraš­tas“. S. Iva­naus­kas nu­fo­tog­ra­fa­vo šim­tus et­nog­ra­fi­nių ir is­to­ri­nių ob­jek­tų, kul­tū­ros ir is­to­ri­jos pa­mink­lus, bui­ties eks­po­na­tus ir kt. Pa­si­bai­gus Ant­ra­jam pa­sau­li­niam ka­rui, S. Iva­naus­kas fo­toa­pa­ra­tu už­fik­sa­vo Šiau­lių mies­to ir apy­lin­kių vaiz­dus, ka­ro pa­da­ri­nius ir su­gro­vi­mus. Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jaus fo­to­te­ko­je sau­go­ma apie 9 000 S. Iva­naus­ko da­ry­tų fo­tog­ra­fi­jų ir ne­ga­ty­vų, su­si­ju­sių su Šiau­liais.

Be to, Šiau­liuo­se, kaip pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai, 1930 m. bu­vo įre­gist­ruo­ti 5 gat­vės fo­tog­ra­fai. Taip pat mies­te fo­tog­ra­fa­vo I. Ga­siū­nas (dir­bo Šiau­liuo­se, Gin­kū­nų g. 4). Jis nuo­trau­kas žy­mė­jo ant­spau­du-už­ra­šu: „Fo­to Ig. Ga­siū­no / Šiau­liai, Gin­kū­nų g. Nr. 4“. 1931–1940 m. Šiau­liuo­se, Vil­niaus gat­vė­je kaip fo­tog­ra­fas dir­bo Juo­zas Va­lec­kis ir kt. Tar­pu­ka­riu Šiau­liuo­se dar vei­kė šios fo­toa­tel­jė: „Fo­tog­ra­fi­ja Elekt­ric“ – Paš­to g. 1, A. Ble­che­rio fo­tog­ra­fi­ja – Vil­niaus g. 4, P. Če­pu­lio – Vil­niaus g. 15, „Fo­to LLOYD“ – Rin­kos g. 6, „Lie­tu­va“ – Auš­ros alė­ja 60; „Prog­ress“; My­ko­lo Dik­ta­no – Pa­gy­žių (da­bar Vy­tau­to) g. 156; Vl. Čy­žaus­ko – Til­žės g. 126; Balt­raus Mi­ku­že­vi­čiaus – Mu­zie­jaus g. 7; V. Be­res­ne­vi­čiaus – Vil­niaus g. 185, R. Šrei­be­rio – Til­žės g. 119, Še­ro Pin­chu­so „Mo­dern“ – Vil­niaus g. 176 ir kt.

1941 m. va­sa­rio 5 d. duo­me­nimis, 1940 m. Šiau­liuo­se vers­lo liu­di­ji­mus ir lei­di­mus fo­tog­ra­fuo­ti tu­rė­jo šie as­me­nys: Cho­tim­lians­kis Mord­che­lis – Vil­niaus g. 166, Kan Me­jer – Lau­ko g. 26, Mi­ku­že­vi­čius B. – Dva­ro g. 120 (po­rtre­tų pa­di­di­ni­mo dirb­tu­vė), Mi­siu­lis Ve­čis­la­vas – Dva­ro g. 151 (fo­to ir iš­ka­bų dirb­tu­vė), Paukš­tis Ma­tas – Kle­bo­ni­jos g. 6, Pet­ke­vi­čius An­ta­nas – Auš­ros al. 6, Riv­kin­das Gir­šas – Da­riaus ir Gi­rė­no g. 46, Ru­binš­tei­nas Cho­no­nas – Vil­niaus g. 193, Sa­bu­lis Sta­sys – Sker­dyk­los g. 26 (kil­no­ja­ma­sis fo­tog­ra­fas), Špeng­le­ris Au­gus­tas – Kau­no g. 47, Tyd­ma­nas Ma­ri­jo­nas – Sa­va­no­rių g. 7, Zlat­kus Jo­nas – Smė­lio g. 6 (fo­to pa­di­di­ni­mo dirb­tu­vė) ir kt. Iš vi­so: 9 fo­tog­ra­fai bei 2 fo­to ir iš­ka­bų dirb­tu­vės. Fo­to­reik­me­ni­mis pre­kia­vo tik Zil­ber­ma­no Gir­šo­no op­ti­kos ir fo­to­reik­me­nų par­duo­tu­vė ir vals­ty­bės pre­ky­bos įmo­nei pri­klau­san­ti fo­tok­rau­tu­vė Nr. 11 (Vil­niaus g. 152). (Są­ra­šas pra­mo­nės įmo­nių, esan­čių Šiau­lių I apy­lin­kės mo­kes­čių ins­pek­ci­jos ri­bo­se 1940 m. Šiau­lių re­gio­ni­nis vals­ty­bės ar­chy­vas. Įmo­nių ir įstai­gų są­ra­šai 1941 m. F. 269, ap. 1a, b. Nr. 13).

Šiau­lių fo­tog­ra­fų są­jun­ga

1926 m. ko­vo 13 d. Kau­ne ko­mer­ci­nių atel­jė fo­tog­ra­fai ama­ti­nin­kai įkū­rė pir­mą­jį Lie­tu­vo­je pro­fe­si­nį su­si­vie­ni­ji­mą – Lie­tu­vos fo­tog­ra­fų pro­fe­sio­na­lų drau­gi­ją. Ji vie­ni­jo vi­sos Lie­tu­vos fo­tog­ra­fus (taip skel­bė įsta­tai), rū­pi­no­si ko­mer­ci­nių atel­jė sa­vi­nin­kų rei­ka­lais, ban­dė spręs­ti jų pro­ble­mas, sie­kė fo­tog­ra­fi­jos iš­si­vys­ty­mo ir plėt­ros.

Sek­da­mi kau­nie­čių pa­vyz­džiu, Šiau­lių pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai 1930 m. lie­pos mė­ne­sio pra­džio­je įkū­rė Fo­tog­ra­fų są­jun­gą, ku­rios „už­duo­tis ir tiks­las bu­vo gin­ti sa­vo pro­fe­si­jos tei­ses“. Šios są­jun­gos įsta­tai bu­vo už­re­gist­ruo­ti pas Šiau­lių ap­skri­ties vir­ši­nin­ką kaip Fo­tog­ra­fų są­jun­gos. Šią ži­nią 1930 m. lie­pos 13 d. laik­raš­ty­je „Mū­sų mo­men­tas“ pa­skel­bė Šiau­lių Fo­tog­ra­fų są­jun­gos lai­ki­no­ji val­dy­ba Fo­tog­ra­fų val­dy­ba. „Mū­sų mo­men­tas“, 1930 lie­pos 13, p. 1).

Fo­tog­ra­fų są­jun­ga rū­pi­no­si Šiau­lių mies­to fo­tog­ra­fų pro­fe­si­ne veik­la, jų dar­bo or­ga­ni­za­ci­niais rei­ka­lais. Pir­mo­je ei­lė­je ši są­jun­ga pa­nai­ki­no „pi­gius“ mė­ne­sius, nu­sta­ty­da­ma mi­ni­ma­lias kai­nas vi­soms fo­tog­ra­fi­jos įstai­goms mies­te. Iš es­mės tai bu­vo pro­fe­si­nė są­jun­ga, ku­ri at­sto­va­vo tai­ko­mie­siems ama­tams. Ji vie­ni­jo mies­to fo­tog­ra­fus pa­gal veik­los pro­fi­lį ir in­te­re­sus. Ma­no­ma, kad šios pir­mo­sios pro­fe­sio­na­lių fo­tog­ra­fų są­jun­gos veik­la Šiau­liuo­se nu­trū­ko 1940 m. va­sa­rą, pra­si­dė­jus so­vie­tų oku­pa­ci­jai.

Pro­fe­sio­na­lio­ji fo­tog­ra­fi­ja oku­pa­ci­jų me­tais (1940-1944)

Pir­mai­siais so­vie­ti­nės oku­pa­ci­jos me­tais 1940-1941 m. vi­sas kul­tū­ri­nis gy­ve­ni­mas Šiau­liuo­se bu­vo krei­pia­mas ideo­lo­gi­ne kryp­ti­mi, dau­ge­lis fo­tog­ra­fų atel­jė bu­vo lik­vi­duo­tos, o fo­tog­ra­fai at­leis­ti iš dar­bo.

Ant­ro­jo pa­sau­li­nio ka­ro me­tais (1941-1944 m.) fo­tog­ra­fi­nis gy­ve­ni­mas Šiau­liuo­se ap­mi­rė, dau­ge­lis fo­toa­tel­jė už­si­da­rė, pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai pa­si­trau­kė į Va­ka­rus ar­ba bu­vo iš­sklai­dy­ti. Iši­ro Lie­tu­vos fo­to­mė­gė­jų są­jun­ga ir fo­to­sek­ci­ja Šiau­liuo­se. Hit­le­ri­nin­kai žy­dų tau­ty­bės fo­tog­ra­fus su­va­rė į Šiau­lių ge­tą ar­ba iš­ve­žė į kon­cent­ra­ci­jos sto­vyk­las, kur dau­ge­lis jų bu­vo nu­kan­kin­ti ir žu­vo.

Pra­si­dė­ju­si ant­ro­ji so­vie­ti­nė oku­pa­ci­ja na­cio­na­li­za­vo kai ku­rias stam­bias pri­va­čias fo­toa­tel­jė ir fo­to­la­bo­ra­to­ri­jas, iš­ka­bų ir po­rtre­tų di­di­ni­mo dirb­tu­ves, fo­to­reik­mė­nų ir fo­toa­pa­ra­tų par­duo­tu­ves, ap­ri­bo­jo mies­to pro­fe­sio­na­lių fo­tog­ra­fų veik­lą.

 

 

Tar­pu­ka­rio Šiau­lių pro­fe­sio­na­lūs fo­tog­ra­fai (iš kai­rės) S. Iva­naus­kas, M. Fli­ge­lis ir B. Fai­vu­šas (?). Šiau­liai, apie 1935 m.

 

Šiau­lių pro­fe­sio­na­laus fo­tog­ra­fo Mau­šo Fli­ge­lio au­to­port­re­tas. Apie 1935 m.

 

 

Tar­pu­ka­rio Šiau­lių pro­fe­sio­na­lus fo­tog­ra­fas Ma­tas Paukš­tis karinio orkestro muzikanto uni­for­ma. Au­to­port­re­tas. Apie 1935 m. Iš P. Ka­mins­ko rin­ki­nio.

 

 

G. Zil­ber­ma­no op­ti­kos ir fo­tog­ra­fi­jos reik­me­nų par­duo­tu­vė ir fo­to­la­bo­ra­to­ri­ja Šiau­liuo­se, Vil­niaus ir Var­po gat­vių kam­pe. Apie 1935 m. Fo­tog­ra­fas ne­ži­no­mas. Iš Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jaus fon­dų (ŠAM T-N2219).