
Naujausios
Šviesos namai tebeskleidžia Simono Daukanto dvasią
Šiandien Papilėje (Akmenės r.) – dviguba šventė: Simono Daukanto muziejaus 30-metis ir Daukantinės – Lietuvos šviesuolio 223-iasis gimtadienis. Muziejus buvo atidarytas Sąjūdžio išvakarėse, vietoje čia planuoto Ateizmo muziejaus. Sąjūdžio metais muziejus tapo atgimimo ir kultūros centru. Šviesa iš muziejaus pasklido plačiai. Ilgametės muziejaus vadovės, Lietuvos garbės kraštotyrininkės Danutės Veisienės sukurtą muziejaus dvasią stengiasi išsaugoti dabartinė direktorė Ernesta Šmukštaitė.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
Atminimas gerbiamas
Šiandien Papilės Šv. Juozapo bažnyčioje aukojamos šv. mišios už S. Daukantą ir jo vardu pavadintą muziejų, Papilės kultūros namuose pranešimus skaito mokslininkai, skamba S. Daukanto surinktos žemaitiškos dainos, jo tekstai, skaitomos ir eilės, skirtos S Daukantui. Muziejuje atidaryta tautodailininko Antano Adomaičio tapybos paroda „Budinimai“.
Papilė tvirtai suaugusi su S. Daukanto (1793–1864) asmenybe, jo palikimo saugojimu, įamžinimu, įprasminimu.
Papilės centre stovintis skulptoriaus Vinco Grybo sukurtas S. Daukanto paminklas, atidengtas 1930 metais, tapo ir tautos vienybės, tvirtybės simboliu.
Vienoje rankoje S. Daukantas laiko „Lietuvos istoriją“, kitos rankos pirštu bedžia žemyn. Vieni mano, kad S. Daukantas skatina mokytis istorijos, kitiems – kad rodo, jog čia – tavo šaknys, čia tavo tauta, treti – semkis stiprybės iš knygos, skaityk, švieskis. Ir visi, ko gero, teisūs.
Skuodo rajone, Kalviuose, gimęs S. Daukantas Papilėje gyveno paskutiniuosius trejus gyvenimo metus, palaidotas ant piliakalnio. Antkapį sukūrė liaudies skulptorius Antanas Raudonis.
Papilėje veikia Simono Daukanto gimnazija, o memorialinis muziejus įsikūręs J. Basanavičiaus ir S. Daukanto gatvių sankryžoje. Rasti lengva – šalia du bokštus į dangų kelia Papilės bažnyčia, o muziejaus medinis namas iš tolo šviečia baltomis langinėmis.
Beveik nuo pat muziejaus įkūrimo iki 2011 metų pabaigos muziejaus vedėja dirbo mokytoja Danutė Jadvyga Veisienė, Lietuvos garbės kraštotyrininkė. S. Daukanto muziejų ji pavertė Papilės kultūros židiniu.
Prieš ketverius metus muziejui vadovauti pradėjo E. Šmukštaitė, ji dirba ir specialiste turizmui.
Išliko S. Daukanto kėdė
Muziejus įkurtas Ignoto Vaišvilos, S. Daukanto bičiulio, Papilės bažnyčios administratoriaus, statytoje altarijoje, joje glaudėsi garbaus amžiaus kunigai. Sovietmečiu čia buvo numatyta įkurti Lietuvos TSR ateizmo muziejaus filialą Papilėje. Bet papūtė kiti – „perestroikos“ – vėjai. S. Daukanto muziejaus iniciatorius buvo ilgametis laikraščio „Vienybė“ redaktorius Leopoldas Rozga.
Tik įėjus į muziejų, dvelkteli šaltis – spalio žvarba pro duris smelkiasi kartu. Su glėbiu malkų prie krosnies sukasi moteris – tuoj linksmiau įsispragsės ugnis.
Muziejaus vadovė kviečia į seklyčią arba, kaip S. Daukantas raštuose mini, svetlyčią, gerąją trobą. Čia priimami svečiai, vyksta renginiai, bendruomenės susiėjimai, pasitarimai, parodos.
Įkūrus muziejų, dabartinėje svetlyčioje tebegyveno žmonės. Jau gerokai vėliau, D. Veisienės sumanymu, buvo įrengtas svečių kambarys.
Palei sieną – koklinė krosnis. Ilgas stalas, kad prie jo susėsti galėtų pora dešimčių žmonių. Nuo garuojančios arbatos sklinda vaišingas raudonėlių ir medaus kvapas.
S. Daukanto ekspozicija suskirstyta į keletą dalių, istorija pradedama pasakoti nuo garbaus žemaičio gyvenimo kelio. Istorikas, rašytojas ir švietėjas, vienas iš pirmųjų tautinio atgimimo ideologų pristatomas kaip tautosakos rinkėjas, valstiečių patarėjas, tautinės mokyklos kūrėjas, Lietuvos istorikas, mokslo žmogus.
Muziejuje eksponuojamas originalus S. Daukanto „Lietuvos istorijos pirmasis leidinys 1893 m.“, antrasis „Būdo senovės lietuvių, kalnėnų ir žemaičių“ leidimas. Ekspoziciją papildo dokumentinė medžiaga, dokumentų faksimilės ir kopijos, fotografijos.
Muziejuje saugomas ir J. Marcinkevičiaus draminės apysakos „Daukantas“ rankraštis, gautas talkinant prozininkui, dramaturgui Vytautui Rimkevičiui.
Unikalus eksponatas – paties šviesuolio rankomis prieš 140 metų padaryta kėdė iš obels šakų, ji gauta iš Šiaulių „Aušros“ muziejaus.
„Yra muziejaus lankytojų, kurie netiki, kad toks stebuklas galėjo išlikti iš XIX amžiaus. Turime įrodymą – nuotrauką, kurioje fotografas įamžino paskutinius keturis papilėniškius, kurie dar atsiminė S. Daukantą. Šalia jų pastatyta šviesuolio kėdė“, – rodo E. Šmukštaitė.
Ekspoziciją praplečia Papilės Juros periodo atodangos fosilijos ir kapinyno radiniai, dailininkų A. Každailio, R. Šakalio, A. Surgailienės, papilėniškio A. Švažo ir kitų ofortai ir raižiniai, ekslibrisų iš viso pasaulio kolekcija, skirta istoriko 200 metų gimimo jubiliejui.
Dėkoja už aurą
Muziejaus kiemelyje saugoma pirmoji S. Daukanto kapo antkapinė plokštė. Spalio dangus – įnoringas, pilkų debesų prieblanda dengia antkapio įrašą, jį pavyksta įskaityti tik nušvietus spinduliams: „D. D. G. Cze Gul Kunas Symona Daukąta Rasztinika Warga Pieles Gimuse Metuse 1793 Miruse 1864 M. Sijkie 6 Dienoi“.
„Aš tikiu D. Veisienės žodžiais, kad, palietus šią plokštę, gali pasisemti įkvėpimo, pajausti S. Daukanto dvasią. Keletas lankytojų rašytojų vėliau man rašė, kad įkvėpimo sulaukė. Todėl reikia tuo patikėti“, – šypsosi muziejaus vadovė.
Klėtelė kieme pastatyta maždaug prieš dešimtmetį, joje eksponuojami papilėniški buities rakandai. Iš miesto atvykusiems vaikams, sako E. Šmukštaitė, įdomu, kas yra prosas, ližė, verpimo rateliai, kalataukos. O ir vietiniai ateina pažiūrėti, ar tebėra jų perduotas eksponatas.
„D. Veisienės dėka galime didžiuotis, kad muziejus yra kultūros židinys, kad čia vyksta tiek veiklų“, – sako E. Šmukštaitė. D. Veisienę ji vadina savo mokytoja.
Už klėtelės – Lakštingalų slėnis ir prieš dešimtmetį atkastas XVIII amžiaus akmeninis takelis. Takelis jungiasi su pažintiniu taku, juo galima nueiti iki piliakalnio, ant kurio palaidotas S. Daukantas, pasigrožėti upės vingiais.
Tradicinis ir garsiausias muziejaus organizuojamas renginys – Lakštingalų nakties poezijos šventė, vykstanti gegužės pabaigoje.
Šventė organizuojama nuo 2005 metų D. Veisienės sumanymu. Antrus metus bendradarbiaujama su tarptautiniu poezijos festivaliu „Poezijos pavasariu“. Sudalyvavę poezijos skaitymuose nori grįžti į Lakštingalų slėnį – traukia aplinka, akustika ir lakštingalų trelės.
Muziejuje, sako E. Šmukštaitė, tuščia nebūna. Kas mėnesį vyksta įvairiausios veiklos: renginiai, parodos, knygų pristatymai, koncertai.
„Nuostabus muziejus su nuostabia aura!“, „WOW tikras žemaitiškas priėmimas!“, „Super duper extra cool“, – knygoje padėkomis dalijasi įvairiausio amžiaus lankytojai iš Lietuvos ir užsienio.
Muziejaus vadovės teigimu, čia lankėsi ir svečiai iš JAV, save kildinantys iš S. Daukanto šeimos. Jie liko sužavėti muziejumi bei protėvio asmenybe.
„Pirmaisiais vadovavimo metais man labai įstrigo linkėjimas ir toliau puoselėti muziejų, kad muziejus klestėtų. Dabar suprantu, ką tai reiškia, kokia didžiulė atsakomybė ir garbė man suteikta dirbti čia“, – sako E. Šmukštaitė.
Be ekstravagancijos
– Ne vienas memorialinis muziejus Lietuvoje yra uždarytas, sujungtas su kitais muziejais. Kaip jūs laikotės? Kuo pritraukiate lankytojus, kuriems norisi atraktyvumo?
– Muziejaus steigėjas buvo Akmenės rajono savivaldybė, dabar esame Akmenės krašto muziejaus padalinys. Ko gero, Papilę būtų sunku įsivaizduoti be šio muziejaus.
Muziejuje yra apie 3 000 eksponatų, klėtelėje – dar koks tūkstantukas. Muziejaus misija yra puoselėti vertybes, pristatyti išsaugotus daiktus. Bet nebereikėtų vadovautis stereotipais, kad muziejus yra tik daiktų saugotojas.
Jaunimas šiemet aktyviai rašė dailyraštį žąsies plunksnomis ir rašalu pagal S. Daukanto knygas. Buvome pasikvietę vieną garsiausių Lietuvoje šiaudinių sodų rišėją Mariją Liugienę.
Naudojamės socialiniame tinkle „Facebook“ sukurta paskyra – nenorime nutolti nuo šiuolaikinio gyvenimo. Plačiai pasklindanti informacija paskatina muziejų pamatyti gyvai.
– Jaunimas dažniausiai nelieka gimtuosiuose miesteliuose. Kodėl jūs grįžote į Papilę?
– Esu baigusi Papilės Simono Daukanto vidurinę mokyklą. Paskutinė pamoka vyko čia: muziejuje skaičiau pranešimą. Net nepagalvojau, kad vieną dieną čia grįšiu dirbti! Tradiciją tęsiame – paskutinė pamoka iki šiol vyksta muziejuje.
Vilniuje studijavau lituanistiką, galėčiau dirbti lietuvių kalbos mokytoja. Bet, baigus studijas, ėjo pirmieji krizės metai. Dirbau laisvai samdoma stiliste Vilniuje, o po poros metų mokytojo darbo paieškų, grįžau į Papilę. Sudalyvavau konkurse ir laimėjau.
Anksčiau, turbūt kaip ir daugelis, nedaug domėjausi S. Daukantu. Žmogus iš vadovėlio, žmogus ant 100 litų banknoto – kaip dabar sako lankytojai.
Šiandien S. Daukantas man nebėra taip siaurai suprantamas, kaip mokė mokykloje ar dėstė universitete. S. Daukantas – ne tik istorikas, pirmasis Lietuvos istoriją parašęs lietuviškai. Tai – žmogus, dėjęs visas pastangas, kad lietuvių tauta būtų apsišvietusi, apsiskaičiusi. Etnografas, tautosakos rinkėjas. Šiandien sakome patarles, ir net nesusimąstome, kas jų autorius. Pavyzdžiui: „Šiandien būsime, rytoj pūsime“.
Man, lituanistei, įdomiausia buvo tyrinėti, kaip S. Daukantas normino lietuvių kalbą. Iki tol nežinojau, kad „būdvardis“, „auka“, „karyba“, „laikrodis“, "vaistininkas“ ir kiti žodžiai – sugalvoti S. Daukanto.
Jis stengėsi ir paprastam valstiečiui išversti knygeles, kaip „sodną“ ar biteles prižiūrėti!
Kiekvienam rekomenduočiau paskaityti „Būdą senovės lietuvių, kalnėnų ir žemaičių“, tai – lietuvių kultūros istorija.
Iš S. Daukanto galima pasisemti idėjų, minčių, pabandyti suvokti, kodėl jam tokia brangi buvo lietuvių tauta, kodėl iš visų jėgų stengėsi, kad ji nenugrimztų į praeitį, kad kalba išliktų? Kas mes būtume be kalbos?
– Ar radote atsakymus, kodėl jam šie dalykai buvo svarbūs?
– Turbūt dėl to, kad mes šiandien tai suprastume.
– Ar pakankamai dėmesio S. Daukantui skiriama mokyklinėse programose?
– S. Daukanto temos mokoma prabėgomis. Atvykę lankytojai, dažniausiai moksleiviai, čia sužinojo daug naujo. „Mokykloje nieko panašaus nesame skaitę“, – sako. Sausi faktai nesudomina.
Ir šiandien vaikams daro įspūdį S. Daukanto kelionė pėsčiomis į Vilnių. Bet reikia įdomiai papasakoti visą istoriją: kaip jis keliavo, vargo, kelerių metų ėjo, kiek pinigėlių turėjo. Juk tuo metu S. Daukantas buvo 21 metų jaunuolis su keletu kapeikų kišenėse! Pėstute apie 400 kilometrų nuo Kalvių iki Vilniaus nuėjo vardan mokslo. Pradžioje – gimnazijoje, vėliau – Vilniaus universitete.
Vaikams dabar sunku suvokti! Visą laiką primenu, kad aukštasis mokslas ir jiems turėtų būti siekiamybė. Jei S. Daukantas galėjo tais laikais ir būdamas valstietis nukeliauti įstoti mokytis, kodėl jūs negalite?
– Kokią įtaką daro muziejus Papilei?
– Labai viliuosi, kad pakelia šiek tiek aukščiau nuo žemės. Visą laiką atsižvelgiu į žmonių pageidavimus. Ekstravagancija, modernizmas čia netinka.
Džiaugiuosi, kad į muziejų ateina studentai, kurie mokyklos laikais pabėgdavo iš pamokų, kai reikėdavo eiti į muziejų. Sugrįžta ir sako: „Kažką praleidome.“
Žmonės ateina į renginius, ypač daug dėmesio sulaukė fotografas Aleksandras Ostašenkovas, Arvydo Lukoševičiaus dirbinių iš medžio paroda. Muziejaus durys varstėsi nuolat.
Žinoma, reikia ir asmeniškai pakviesti, paskambinti, priminti, paskatinti. „O ką aš, paprastas žmogus, ten veiksiu?“ – būna ir tokių pasakymų.
Ne visi gali nuvažiuoti į Vilnių, Šiaulius. Kultūra pati pas mus atvažiuoja, tik ateikite. Norisi, kad nevyrautų požiūris: atsisėskime prie televizoriaus ir žiūrėkime.
Siekiu ir tikiuosi, kad vadinamoji popso kultūra neužgrius ant mūsų muziejaus, kad bus žmonių, kuriems S. Daukantas liks svarbus.
Atgimimo išgyvenimai
Ant Ventos upės kranto – ilgametės muziejaus puoselėtojos D. Veisienės namai, pilni knygų ir S. Daukanto dvasios.
„Tai, ką aš išgyvenau, nė vienas nebeišgyvensite. To negalima pasakyti žodžiais. Žodžiai, palyginti su tuo, yra burbulas!“ – švyti D. Veisienė.
Pokalbis nusikelia į 1987 metų pavasarį, kai L. Rozga D. Veisienę pakvietė į muziejų. Buvusi lietuvių kalbos mokytoja buvo laisva – išėjusi iš mokyklos.
„Man reikėjo priimti svečius, atvykstančius į muziejų, ir išmokti S. Daukanto biografiją. Faktiškai visi atvažiavusieji nieko apie jį nežinojo“, – pradžią prisimena D. Veisienė.
Ilgametė muziejaus vadovė neabejoja: S. Daukantas į Papilę atėjo labai laiku – per Lietuvą ritosi Atgimimas.
1988 metų rugpjūtį Papilėje lankėsi ekologinis dviratininkų žygis per Lietuvą, organizuotas žaliųjų „Žemynos“ klubo. Tų pačių metų spalio 28 dieną Plungėje bibliofilų klubas surengė pirmuosius S. Daukanto skaitymus. Spalio 29 dieną prie muziejaus buvo iškelta pirmoji tautinė vėliava. Vėliavą atvežė Klemas Inta. Moterys, sekmadienį ėjusios į bažnyčią, stabtelėdavo ir ašaras šluostė.
„Visos S. Daukanto išsakytos idėjos: laisvės idėja, dorovės idėja, meilės savo kraštui – yra nesenstančios, jas tik reikia atgaivinti. Atgimimo metais kiekvienas norėjo ateiti į neišvaizdų tamsų namelį ir pabūti, pamedituoti.“
Ekskursijos, atvažiavusios į muziejų, susėsdavo net ant grindų, būdavo traukiamos lietuviškos liaudiškos dainos, skambėjo visas muziejus. Paskui eidavo prie S. Daukanto paminklo, vėl visi susisėsdavo, vėl dainos!
Muziejus išgarsino Papilę? „Žinote, taip. Muziejus buvo Atgimimo centras. Visi buvo susitraukę, nežinojo, ką daryti. Kultūros namai taip pat bijojo prasikišti. O man prarasti nebuvo ko.“
1989 metais D. Veisienė per radiją išgirdo, kad Vasario 16-ajai paminėti reikia sodinti ąžuoliukus. Prie muziejaus pasodintas S. Daukanto ąžuoliukas išaugo: „Jam patinka Daukanto žemė.“
1990 metais muziejaus kieme Sąjūdžio grupė (jai vadovavo D. Veisienė) atstatė kryžių – senojo nuversto kryžiaus vietoje.
Birželio 14-ąją visa Papilė minėjo trėmimo metines. Iš bažnyčios papilėniškiai ėjo lankyti S. Daukanto kapo. Pėsčiomis patraukė į geležinkelio stotį: buvusiai tremtinei dainuojant tą pačią dainą, kurią dainavo išvežama, prašvilpė traukinys.
Atskira istorija – apie pirmąjį S. Daukanto paminklinį akmenį. Jo likimas D. Veisienei atrodo apsuptas mitų ir mistikos. Akmuo nuo kapo buvo išvežtas ir Karo muziejaus sodelyje prie S. Daukanto biusto padėtas 1927 metais. Kai sodelis buvo „nušluotas“, akmuo įcementuotas į grindinį. Prikeliant muziejaus aplinką, akmuo vėl buvo aptiktas.
„O juk galėjo sudaužyti! Bet turėjo kažkokią apsaugą“, – stebisi D. Veisienė.
Baimės tuo laiku dar buvo daug: net Akmenės mokytojai vengdavo prieiti prie parvežto S. Daukanto akmens.
„Man daug kas galėtų pavydėti to laikotarpio. Kokie žmonės ateidavo! Tai buvo didžiųjų miestų žmonės, jie buvo pirmieji, o mes buvome susitraukę“, – sako D. Veisienė.
Muziejaus vadovė išaugino tradiciją per S. Daukanto gimimo metines nueiti prie kapo. Taip gimė Daukantinės.
Praėjus Sąjūdžio pakilimui, lankytojų srautas pradėjo slopti. Liko daugiausiai mokinukai, lituanistai.
Idėja vijo idėją
„Esu kilusi nuo Skuodo, iš Ylakių, bet apie S. Daukantą mano žinios buvo negilios, moksluose, vadovėliuose nebuvo S. Daukanto. Kokia gėda, kokia gėda!“ – šypsosi D. Veisienė.
Į Papilę „pagal vyrą“ ji atvažiavo septintojo dešimtmečio pradžioje. Žinojo, kad miestelyje yra S. Daukanto paminklas, gražiausias visoje Lietuvoje, kad kito tokio išlakaus paminklo niekas nesukūrė, kaip skulptorius V. Grybas.
„Kažkas iš pasąmonės liepė nueiti aplankyti paminklą. Aplinka apleista, pridaužyta stiklų. Aš žiūriu į S. Daukantą ir matau virš galvos judantį nimbą!“ – susižavėjimą prisimena D. Veisienė.
Per karą skulptūra buvo peršauta – ilgą laiką lankytojams muziejaus vadovė pasakodavo, kad pro galvoje prašautą skylutę susispietė bitės. Ir jei kas nors paimtų ir pažiūrėtų, paaiškėtų, kad galbūt Daukantas pilnas medaus!
„Kartą šneku apie prašautą Daukanto galvą, nimbą, medaus pilną Daukantą, o vienas dėstytojas iš Šiaulių ir sako: „Aš skaičiau, kad prašauta pažastis...“ O aš taip norėjau, kad galva būtų prašauta!“ – juokiasi D. Veisienė. Vėliau skylė buvo užtaisyta ir neliko nuostabumo – besisukančio nimbo.
Sužinojusi iš vietinių, kad netoli muziejaus turi būti akmeninis takas – brukas, ėmėsi paieškų. Į kleboniją vedusį taką, kuris, spėjama, gali siekti XVIII amžių, ne tik pavyko rasti, bet ir sutvarkyti.
Talkinant seniūnijai, iš griovos išrinktos šiukšlės. Buvo gimusi ir dar viena mintis – arkiniu lieptu sujungti XVIII amžiaus griovos šlaitą su XXI amžiumi. Idėja liko neįgyvendinta. Pasvarsto: gal dar kas įkūnys?
Liko ir dar viena neįgyvendinta svajonė – S. Daukanto kelias su stogastulpiais, kurie nuvestų iki kapo. Stogastulpiuose būtų išrašyti S. Daukanto žodžiai.
Sutvarkius šlaitą, kilo noras padaryti laiptelius, estradėlę. Lakštingalų nakties poezijos skaitymų muziejaus kiemelyje tęsinys persikėlė į misteriją slėnyje: su degančiu didžiuliu kibirkščiuojančiu laužu, šviečiančia baidarių flotile.
D. Veisienė iki šiol dėkinga visiems lėšomis, darbais prisidėjusiems žmonėms. Geradarių, aukotojų sąrašas – ilgas. Nuo seniūno Antano Vaičiaus, kuris padėdavo įgyvendinti idėjas, iki bibliotekininkės Nijolės Gauronskytės, talkinusios rinkti medžiagą.
Muziejuje, skaičiuoja D. Veisienė, per 1987–2011 metus, ko gero, tik lankytojų iš Šalčininkų nebuvo. Daugiau – visa Lietuva. „Kokie yra fain duomenys!“ – džiaugiasi vartydama prirašytus lapus.
Ir vardija: „Vilnius muziejų aplankė 114 kartų, o Šiauliai – 110 kartų, Panevėžys – 31, Kaunas – 26, Klaipėda – 26, Papilė – 141, Naujoji Akmenė – 37.“
Turistų būta iš Kanados, Lenkijos, Amerikos, Australijos, Vengrijos, Estijos, Latvijos, Moldavijos, Rusijos, Baltarusijos, Vokietijos, Aliaskos ir net Havajų.
Gausiame garsių žmonių sąraše – rašytojai, menininkai, gydytojai, fotografai, keliautojai, politikai: Justinas Marcinkevičius su žmona, Jonas Avyžius, Stasys Ivanauskas, Mara ir Kazys Almenai, Sara Poison, Gintautas Černeckis, Vidmantė Jasukaitytė, Vladas Braziūnas, Filomena Taunytė, Albertas Laurinčiukas, Paulius Normantas, Vytautas Landsbergis, Rolandas Paksas, Algirdas Monkevičius, Kazimieras Uoka, Andrius Kubilius...
Tarnystė S. Daukantui
„S. Daukantą reikia skaityti kaip Šventąjį Raštą. Jei tik vieną kartą perskaitai, nieko nežinai. Absoliučiai. Ir dar pyksti, kad taip baisiai rašo, ilgais sakiniais. Daukantas neįsileidžia svetimų į savo dvasinį pasaulį. Atsiveria, jei suvokia, kad tu jam liksi ištikimas iki grabo lentos“, – sako D. Veisienė.
– Kaip jums pavyko patekti į S. Daukanto pasaulį?
– S. Daukantas priėmė mane, palaikė, kaip savą, ir tada atsiskleidė. S. Daukanto kūriniai, ypač „Būdas...“, yra Žemaitijos biblija. Jei nebūtų parašęs, visas baudžiavinis laikotarpis būtų nugrimzdęs, nežinotume, kaip mes gyvenome, kokie buvome.
S. Daukantas buvo romantikas, todėl jis man labai patinka! Jis norėjo pakelti žmogų. Kai žmogų pakelia, jis nebegali gyventi tamsoje.
Jis buvo mylėtojas, o ne kovotojas, ne koks revoliucionierius. Jo kūriniai atliko revoliucinį darbą, jis mokėjo užaštrinti laisvės siekimą, buvimą laisvu.
Ar tai jam reikėjo, kaip vargšui, keliauti per Žemaitiją, ieškoti, kur prisiglausti? Toks žmogus, toks žmogus! Jam buvo svarbu išlikti savam. Viskas, kas svetima, jam nepatiko, labai pyko ant merginų, kurios išteka už svetimtaučių. Tai buvo žemaitiškos dvasios grynuolis.
Aš grožiuosi, gėriuosi ir sakau, kaip gerai, kad esu šimtaprocentinė žemaitė. Turiu bent vieną apaštalą, į kurį galiu kreiptis.
S. Daukanto dvasia niekur nėra dingusi, aš ją buvau prisikvietusi. Viena mažeikiškė pavadino muziejų šviesos namais. Kaip gražu! Bet dvasią turi visą laiką kurstyti, puoselėti, kitaip ji sunyksta.
– Kokios S. Daukanto mintys aktualiausios šiandien?
– Tiesa. Sakyti tiesą, nors ji būtų ir nepriimtina, ir skaudi. Dėl jos vargti, kentėti. Laisvė – ta liuosybė. Ne tik kad tauta jaustųsi laisva. Žmogaus vidinis pasaulis turi būti laisvas ir nepriklausomas.
Žemaičiai turi tą geną. Mano tėvai buvo šimtaprocentiniai žemaičiai. Ir aš turiu tą geną. Kai skaitau S. Daukanto raštus, galvoju: kiek šimtų metų praeina, ir genas eina iš kartos į kartą.
Iš mokyklos išėjau, bet taip turėjo būti, nes atėjo S. Daukantas ir pakvietė tarnauti jam. Aš tarnavau ne vienerius metus veltui. Paskui turėjau pusę etato. Visą laiką sakau: kokia buvo laimė! Susirinkdavo ponija, ir sakydavau: „Kokia aš esu laisva! Laisva nuo pinigo, bet ir nuo jūsų.“ Nes niekas nedrįso komanduoti.
Džiaugiuosi, kad Atgimimo metu turėjau laisvę važiuoti į Baltijos kelią, kultūros kongresą Vilniuje, Roko maršą. Jei būčiau buvusi mokykloje, to nebūčiau mačiusi.
Esu gyvenime labai daug praradusi, tik ir gyvenu iš praradimų. Bet du paveikslai yra šviesūs: vaikystės ir darbo muziejuje.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Simono Daukanto muziejuje vyksta sukakčių metinių minėjimai, knygų pristatymai, parodos, kameriniai vakarai, organizuojama tradicinė Lakštingalų nakties poezijos šventė.
Simono Daukanto memorialinio muziejaus vadovė Ernesta Šmukštaitė lankytojams stengiasi suteikti kuo daugiau žinių apie S. Daukantą. Ypač džiugina diskusijos.
Muziejuje saugomas originalus S. Daukanto „Lietuvos istorijos pirmasis leidinys 1893 m.“, antrasis „Būdo senovės lietuvių, kalnėnų ir žemaičių“ leidimas.
Muziejaus ekspozicija nuosekliai pasakoja S. Daukanto gyvenimo kelią.
Simono Daukanto kėdė iš obels, padaryta prieš maždaug 140 metų.
Nuotraukoje įamžinti paskutinieji papilėniškiai, prisiminę S. Daukantą. Šalia pastatyta S. Daukanto kėdė.
Antkapį Simonui Daukantui sukūrė liaudies skulptorius, knygnešys Antanas Raudonis, palaidotas senosiose Šiaulių kapinėse.
„Jūs neįsivaizduojate, koks tai buvo metas!“ – prisimindama pirmuosius muziejaus metus, sako ilgametė vadovė Danutė Jadvyga Veisienė. Jos nuomone, dabar Lietuvos mastu S. Daukantui dėmesio labai trūksta: mokslo žmonės kalba, bet S. Daukanto nepamini.
D. Veisienė sako, kad pirmojo S. Daukanto antkapio akmenyje matyti krikščionybės ir pagonybės simbiozė, akmuo nušlifuotas panašiai, kaip daromi krikštai, apačioje gali būti runos. Ekskursijų metu ji ragindavo vaikus pridėti ranką ir pajusti šilumą.
Simonui Daukantui skirtas ąžuolas buvo pasodintas 1988 metais. Šalia klėties auga šermukšnis, kad apgintų nuo piktųjų dvasių.
2011 metais, atsisveikindama su darbu Simono Daukanto memorialiniame muziejuje, Danutė Jadvyga Veisienė atsidėkojo kunigui Ignotui Vaišvilai atminimo lenta.
Atkastas akmeninis takas veda nuo muziejaus link Ventos upės.
Lakštingalų nakties poezijos šventė vyksta prie Ventos. „Jūs neįsivaizduojate, kaip lakštingaloms patinka smuikas!“ – slėnio magija žavisi D. Veisienė. Jai malonu, kad į Papilę atvykę „Poezijos pavasario“ dalyviai nustebo, kad tiek žmonių susirinko klausytis poezijos.
Paminklą Simonui Daukantui 1928–1930 metais sukūrė skulptorius Vincas Grybas.