
Naujausios
Šviesa, atsklindanti iš praeities
Yra žmonių, nuo kurių sklinda šviesa ir kurie patys šviečia. Tarytum nežemiška, nematoma šviesa mus gali pasiekti net praėjus šimtmečiams nuo tų žmonių išėjimo. Ir šviesti iš senų rankraščių, prisiminimų, knygų, dokumentų ar pageltusių nuotraukų.
Tokie šviesuoliai – Šatrijos Ragana, Povilas Višinskis, Jonas Smilgevičius – Lietuvos ir Užvenčio žmonės, prisiminti ir pagerbti Užventyje.
Dalia KARPAVIČIENĖ
Atminimas ir prisiminimas
Ar galima sakyti, jog atsimename tuos žmones, kurių niekuomet nebuvome sutikę, kuriems nespaudėme rankos ir juo labiau – nešaukėme vardu?
Ar galima atsiminti nepažįstamuosius? O prisiminti? Pagerbti? Patylėti nuleidus galvą? Mintyse ir garsiai dėkoti už kilnius darbus?
Koks yra ir koks turėtų būti tikras atminimas ir pagarba? Kaip juos įprasminti? Sustingdinti medžiuose ir akmenyse? Kalbėti ir klausytis? Vaikščioti jų vaikščiotais takais? Stengtis bent kiek suprasti tų žmonių būdą, gyvenimą pirmiausia vardan tos Lietuvos?
Dabar tarytum viskas kitaip. Kiti laikai, kiti papročiai. Ir Lietuva, dažnas sako, jau nebe ta. Ir mes, lietuviai, susimaišę su artimo-tolimo pasaulio ne visuomet šviesiomis spalvomis. Gyvenantys – nė patys nežinome – vardan ko.
Bet yra daugybė žmonių iš praeities, kurie į šiuos laikus pažįstamiems ir nepažįstamiems neša šviesą.
Užventyje, Kelmės rajone, tokių žmonių nereikia toli ir ilgai ieškoti. Šatrijos Ragana, tarytum lėtai nuplaukianti alėja, baltų rožių žiedą benešanti, Jonas Smilgevičius ir jo dvaras, Julija Žymantienė, vis su skarele, bet pačiai besistebint virstanti rašytoja Žemaite su Višinskių Poviliuku, o vėliau – ir visu Povilu kažin kur Ušnėnų parapijoje ar prie Ventos...
Tie žmonės dabar – paveiksluose, paminkluose, senuose daiktuose ir naujuose muziejuose, net mokyklų, bibliotekų pavadinimuose. Amžini.
Užventis savo šviesuolius šiemet prisiminė du kartus. Sukviesti rimti pranešėjai į mokslines, šiluma dvelkiančias konferencijas Užvenčio kraštotyros muziejuje. Renginiuose netrūko ir naujų, ir jau žinomų, bet pateiktų įdomiai, neįprastai, faktų. Surengtas net piešinių konkursas Šatrijos Raganai atminti, geriausieji darbai eksponuoti restauruoto muziejaus šviesioje salėje. Skambėjo po erdves pasklidusi ir į kūnus besiskverbianti muzika. Didi muzikos galia. Labai tiko kažkada muziejininkės Mildos Knyzelienės pasakyti žodžiai: „Jiems toks prisiminimas būtų patikęs.“
Ir kitus apšviečia
Konferencijoje apie Šatrijos Raganą skaityti pranešimai apie jos draminę kūrybą, korespondenciją su Povilu Višinskiu, Viktutės pasaulį, dovaną rašytojos kūryboje, gyvenimą Židikuose.
Iš visų pranešimų tarytum dvelkė Šatrijos Raganos paprastumas, nuoširdumas, pedagoginis talentas, kūrybiškumas, sklindanti šviesa. „Kas šviečia iš savęs, savimi, įtraukia ir kitus apšviesdamas“, – buvo rašoma konferencijos pristatymo programoje.
Mažeikių viešoji biblioteka užsibrėžė surinkti medžiagą apie Šatrijos Raganos vaizdavimą mene. Anksčiau to niekas nebuvo daręs.
Pranešimą skaitė Janina Dambrauskaitė, Informacijos ir kraštotyros skyriaus vyresnioji specialistė.
Dėmesys atkreiptas į tas vietas, kuriose Šatrijos Ragana gyveno, dirbo. Pirmiausia suskaičiuotos, pamatytos, užfiksuotos vietos Mažeikių rajone, vėliau su kolegomis atsirado noras sužinoti, kokia situacija yra Lietuvoje.
Visko užfiksuoti neįmanoma.
Šatrijos Raganos įvaizdis – ne vien jos pačios paveikslai, bet ir kitos, įvairios išraiškos formos, kurios atskleidžia ir jos įamžinimą.
Baltųjų rožių vaizdinys – Šatrijos Raganos mėgtos gėlės, ir stebuklus kuriančios rankos, tarsi laivelis nešančios į meno pasaulį – toks jau nebežinomos mergaitės iš Mažeikių Marijos Pečkauskaitės gimnazijos piešinys.
Daugiausia Šatrijos Ragana yra įamžinta dailės kūriniuose: grafikos darbuose, peizažuose, portretuose. Sukurta nemažai biustų, statulų, kryžių, stogastulpių, atminimo medalis, koplyčia – amžino poilsio vieta Židikuose, koplytėlė Užventyje.
Šiaulietis dailininkas, etnografas, kraštotyrininkas Gerardas Bagdonavičius dažnai lankydavosi Užventyje. Po jo mirties Šiaulių „Aušros“ muziejus pasipildė eksponatų gausa. Vienas iš jų – grafikos darbas, urbanistinis peizažas, vaizduojantis Užvenčio dvarą, be kurio neįsivaizduojami Šatrijos Raganos kūriniai ir jos atmintis bei gyvenimas.
Užvenčio dvaro malūne saugoma privati meno kūrinių kolekcija. Tarp darbų – akvarele lietas Užventis, Šatrijos Raganos artima ir mylima vieta. Kiti darbai – suolelis, rašytojos pamėgta alėja. Rašytojos portretas eksponuojamas Židikuose, Šatrijos Raganos memorialiniame muziejuje. Manoma, kad šis darbas – seniausias. Negalima pasakyti, kada tiksliai jis nutapytas. Tikėtina, kad Šatrijos Raganą nutapė jaunas talentingas architektas bajoras, gyvenęs netolimame dvare. Deja, prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, jis išvyko į Lenkiją. Pėdsakai jo nežinomi, kaip ir tolimesnis likimas.
Šatrijos Ragana vaizduojama labai artima nuotraukos vaizdiniui. Tokių paveikslų, kuriuose Šatrijos Ragana labai panaši į save, Janinos Dambrauskaitės teigimu, yra trys. Visi eksponuojami Židikuose.
Bonaventūro Šalčio dovanotas paveikslas – irgi Židikų muziejuje.
Šatrijos Ragana su tautiniu kostiumu
Šiaulių „Aušros“ muziejus pristatė Šatrijos Raganos tautinį kostiumą, nors šviesuolė nelabai įsivaizduojama tautiniais rūbais vilkinti. Tautinis kostiumas, manoma, XIX amžiaus pabaigos – XX amžiaus pradžios lietuvių valstiečių šventinis apdaras. Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana buvo bajoraitė.
Tautinis kostiumas Šatrijos Raganos gyvenime atsirado kaip lietuvybės, tautiškumo išraiška. 1896 metais tautiniu kostiumu vilkinčią Šatrijos Raganą Užvenčio dvare yra nufotografavęs Povilas Višinskis. „Nemanyčiau, kad tautinis kostiumas buvo jos kasdienė apranga. Bet matyt jai tautinis kostiumas buvo ir gražu, ir lietuviška. Kostiumas atspindi Kelmės ir Užvenčio krašto tautinio drabužio tendencijas. Kitose Žemaitijos vietovėse tautiniai kostiumai jau buvo kitokie. Pavyzdžiui, dryžuoti, o ne languoti būdavo sijonai“, – sakė Šiaulių „Aušros“ muziejaus Etnografijos skyriaus vedėja Sigita Milvidienė.
1924 metais su artimaisiais ir bičiuliais Šatrijos Ragana nufotografuota Židikuose su konferencijoje pristatytu tautiniu kostiumu. Yra ir daugiau nuotraukų su šiuo kostiumu, atspindinčiu konkretaus laikotarpio madą – nebe valstiečių, bet miestiečių, kurie puošėsi tautiniais, bet šiek tiek nuo tradicinių nutolusiais kostiumais.
Per konferenciją eksponuotas Šatrijos Raganos tautinis kostiumas Šiaulių „Aušros“ muziejuje atsirado 1930 metais – jį padovanojo Marijos Pečkauskaitės pusbrolis Boleslovas Pečkauskas, vienas iš aktyvių Šiaulių kraštotyros draugijos narių, vienas iš „Aušros“ muziejaus steigimo 1923 metais iniciatorių. Įrašas apie dovanojimą yra likęs muziejaus knygose.
Šatrijos Raganos tautinio kostiumo sijonas ir liemenė jau pasiūti iš fabrikinių audinių. Skiriasi ne tik audimo būdas. Abu drabužiai pasiūti iš to paties audinio. Žemaitiško sukirpimo galima pamatyti liemenėje, bet prijuostė ir juosta – suvalkietiška. Tikėtina, kad taip atsitiko dėl mados įtakos. Keliose nuotraukose matyti sumoderninimas, regioniškumo sumaišymas. Gali būti, kad prijuostė ir juosta yra iš Marijampolės laikotarpio.
Povilas Višinskis ir jo akademija
1875–1906 metai. Tiek buvo lemta išgyventi Povilui Višinskiui, šios datos riboja šviesuolio gyvenimą.
P. Višinskis, pasak Vilniaus universiteto Filologijos fakulteto docentės Dalios Čiočytės, didis visuomenės veikėjas, lietuviškos spaudos, literatūros kritikas, viena iš ryškiausių lietuvių tautos kultūros figūrų. Politine prasme – vienas iš Lietuvos demokratų partijos steigėjų. Povilo Višinskio dėka į lietuvių literatūrą atėjo Žemaitė. Buvo tarytum atvesta. Literatūrinės kūrybos P. Višinskis mokė ir Šatrijos Raganą, ir Lazdynų Pelėdą. Povilo Višinskio atliktas lietuvių rašytojų auginimo darbas labai taikliai – Višinskio akademija – įvardytas profesorės Viktorijos Daujotytės.
Socialinės kilmės prasme P. Višinskis kilęs iš laisvųjų valstiečių. 1886 metais jis įstojo į Šiaulių gimnaziją, kuri tuometinės Rusijos okupacijos kontekste buvo labai šviesi vieta. Gimnazijoje veikė mokinių savišvietos grupė, biblioteka, buvo skatinama gilintis į aktualius visuomeninius klausimus, apskritai – į Lietuvos kultūrą. Besimokydamas gimnazijoje, dar labai jaunas būdamas, P. Višinskis ėmė skleisti tautines idėjas. Pirmiausia – artimiausioje aplinkoje. Gimęs Ušnėnuose, Julijos Žymantienės kaimynas, Povilas draugavo su Žymantų vaikais. Grįždamas iš Šiaulių namo veždavo lietuviškos spaudos Julijai Žymantienei, būsimai rašytojai Žemaitei. 1893 metais Žemaitė įteikė Višinskiui savo pirmąjį rašinį, pavadintą „Piršlybos“, vėliau išspausdintą „Rudens vakaro“ pavadinimu.
Žinoma, Žemaitė būtų susiformavusi ir be Povilo Višinskio. Tačiau Višinskis buvo svarbus pretekstas Žemaitės talentui atsiskleisti.
Atsisakęs tėvų raginimo mokytis kunigystės, toliau mokslus turėjo tęsti savo lėšomis. Vertėsi privačiomis pamokomis. Taip 1891-aisiais atsidūrė Pečkauskų nuomojamame Užvenčio dvare mokyti vyresniojo Marijos Pečkauskaitės brolio.
Užsimezgė labai svarbi Marijai ir Povilui jųdviejų draugystė. Marijai buvo penkiolika, Povilas – metais vyresnis. Povilo įtakoje ėmė intensyvėti jaunosios Marijos lietuviška savimonė.
1894 metais, baigęs Šiaulių gimnaziją, P. Višinskis įstojo į Petrapilio universitetą, Gamtos fakultetą, pasirinko studijuoti gamtą ir geografiją. Dalyvavo lietuvių studentų draugijos veikloje, pradėjo bendradarbiauti su lietuviška spauda.
1894 metais pasirodė jo pirmieji rašiniai „Ūkininke“, kitais metais – „Varpe“ publikuotas ir grožinis Povilo Višinskio kūrinys „Paparčio žiedas“. Greta literatūros kritikos, publicistikos, laiškų, P. Višinskis rašė ir tokius kūrinus.
Norėjo būti laimingas
Tautinį judėjimą, tautinį atgimimą galima įvardyti kaip individualaus asmens tam tikrais momentais iškeliamą klausimą: „Kas aš esu?“ P. Višinskis – neabejotinas tautinio judėjimo vadas. Ką jam reiškė lietuvybė? Povilui Višinskiui rūpintis tauta, būti jos vadui, pirmiausia, pasak D. Čiočytės, reiškė norą būti laimingam.
Bet niekuomet nebūsi laimingas, kai greta kenčia kiti. Tautą Povilas Višinskis suvokė kaip išplėstinę šeimą. Rojus – namai, kuriuose visi vienas kitą myli. Rojui reikalinga privati nuosavybė (pagal apsakymą – visi gauna po vienkiemį), politinė laisvė.
D. Čiočytė, skaičiusi paskaitas ir apie Šatrijos Raganą, ir apie Povilą Višinskį, akcentavo, jog Užventyje ir aplinkinėse vietovėse šviesūs, iškilūs žmonės gyveno ne tik praėjusiais šimtmečiais.
Šviesuolių yra ir dabar. Tik jų, dabartinių šviesuolių dėka ir pastangomis, prisimenami šviesuoliai, seniai išėję Anapilin.
Bajoras, mecenatas, ūkininkas, pramonininkas Jonas Smilgevičius
Su Užvenčiu glaudžiai susijęs tris dešimtmečius šiame mieste gyvenęs Nepriklausomybės akto signataras Jonas Smilgevičius. Iki šių dienų jo kažkada statytuose pastatuose vyksta aktyvi ūkinė, visuomeninė, kultūrinė veikla. Priešais muziejų, šimtamečio ąžuolo pašonėje – akmeninis Jono Smilgevičiaus paminklas, sukurtas suvalkiečio skulptoriaus Vido Cikanos. Muziejuje – Nepriklausomybės akto siganatarui skirta ekspozicija.
J. Smilgevičius, amžininkų tvirtinimu, pirmiausia buvo bajoras – ir pagal kilmę, ir pagal požiūrį į gyvenimą – visur vadovavosi bajoro garbės kodeksu.
Nemažą dalį savo asmeninių lėšų jis skyrė labdarai, inicijavo ir rėmė naujos bažnyčios Užventyje statybą, 1934 metais mieste vykusią dainų ir sporto šventę.
Jonas Smilgevičius, būdamas vienas iš pažangiausių tarpukario Lietuvos ūkininkų, iš Šatrijos Raganos tėvų Pečkauskų įsigijęs apleistą, nugyventą Užvenčio dvarą, prikėlė jį naujam gyvenimui, taikė pažangius ūkininkavimo metodus. Išleido keletą knygelių, kad apsišviesti galėtų ir kiti ūkininkai, žemdirbiai.
J. Smilgevičius suprato, jog Lietuva, norėdama būti nepriklausoma, pirmiausia turi išsikovoti ekonominę nepriklausomybę. Todėl signataras kūrė akcines bendroves, buvo vienas iš stambiausių Lietuvos pramonininkų.
Šiųmetinėje konferencijoje akcentuotas J. Smilgevičiaus politinis gyvenimas. 1917 metais vykusioje konferencijoje buvo išrinktas į Lietuvos tarybą, pasirašė 1918 metų vasario 16 dienos Lietuvos nepriklausomybės aktą.
Kertiniai akmenys
Šiandieninis Užventis neįsivaizduojamas be Šatrijos Raganos, Jono Smilgevičiaus, Povilo Višinskio ar Žemaitės.
Šie žmonės – tarytum kertiniai akmenys, į kuriuos dabartiniai užventiškiai atsiremia kurdami geresnę miesto ateitį, kuriais didžiuojasi ir kurių nepamiršta.
Todėl prie amžinos Ventos, prie vis stiprėjančio, Jono Smilgevičiaus vardu pavadinto parko, Šatrijos Raganos alėjos, prie Povilo Višinskio Ušnėnų visuomet bus šviesu.
Konferencijose apie Šatrijos Raganą, Joną Smilgevičių, Povilą Višinskį pranešimus skaitė mokslininkai, istorikai, bibliotekininkai, muziejininkai, mokytojai Dalia Čiočytė, Nijolė Kančauskienė, Genovaitė Sungailienė, Nijolia Kasparavičienė, Milda Knyzelienė, Danutė Repšienė, Alfonsas Eidintas, Sigita Milvidienė, Brigita Speičytė, Aistė Kučinskienė, Janina Dambrauskaitė, Birutė Avižinienė, Erika Skeivienė.
Trumpai
Jonas Smilgevičius (1870–1942) – Lietuvos nepriklausomybės akto signataras, ekonomistas, bankininkas, įvairių akcinių bendrovių steigėjas, dalininkas, visuomenės veikėjas, Užvenčio dvaro savininkas. Buvo palaidotas Užvenčio dvaro koplyčios rūsyje, perlaidotas Užvenčio kapinėse (1998).
Povilas Višinskis (1875–1906) – lietuvybės propaguotojas, rašytojas, politinis veikėjas, spaudos darbuotojas, režisierius (1899 metais Palangoje pastatė „Ameriką pirtyje“), knygnešys. Palaidotas Vilniuje, Rasų kapinėse.
Marija Pečkauskaitė-Šatrijos Ragana (1877–1930) – rašytoja, pedagogė, filantropė, šviesuolė. Amžino poilsio atgulė Židikų (Mažeikių rajonas) kapinaitėse.
Dalios KARPAVIČIENĖS nuotr.
Povilą Višinskį mena jo tėviškėje, Ušnėnuose, įkurtas muziejus.
Užventyje – atminimo šio krašto šviesuoliams ženklai. Paminklas Jonui Smilgevičiui (skulptorius Vidas Cikana) pastatytas priešais Kraštotyros muziejų.
Šatrijos Ragana puošėsi ir tautiniu kostiumu, kuris nuo 1930 metų saugomas Šiaulių „Aušros“ muziejuje.