
Naujausios
Šiuolaikinė Lietuvos visuomenė: (ne)prisitaikę, bet įveikę „pergalės traumą“?
Dr. Nerijus BRAZAUSKAS
„Šiaulių krašto“ redakcinės kolegijos narys
Šiuolaikinis lenkų sociologas Piotras Sztompka studijoje „Socialinės permainos trauma: postkomunistinių visuomenių atvejis“ (2004) teigia, kad visuomenė egzistuoja tol, kol ji keičiasi.
„Ontologiškai visuomenė yra ne kas kita kaip keitimasis, judėjimas ir transformacija, veiksmas ir sąveika, konstrukcija ir rekonstrukcija, greičiau nuolatinis tapsmas, nei stabili būtis“ (Piotr Sztompka, „The Trauma of Social Change: A Case of Postcommunist Societies“, in: Jeffrey C. Alexander [et. al.], Cultural Trauma and Collective Identity, Berkeley, California: University of California Press, 2004, p. 155).
Sociologas atskleidžia, kad socialinės permainos yra traumatogeninio pobūdžio, o tai reiškia, kad jos yra staigios, apimančios asmeninį ir socialinį gyvenimą, fundamentalios ir nelauktos.
Šiuolaikinė Lietuvos visuomenė taip pat patyrė radikalių permainų, o 26-eri laisvės metai jau leistų įžvelgti tam tikras tendencijas, problemas ir ateities uždavinius. Žinoma, galima įžvelgti ir nemažai laimėjimų, bet tai jau būtų kito straipsnio objektas.
1990 m. kovo 11-oji išreiškė tautos valią atkurti Nepriklausomybę, bet tolimesnis šalies vystymasis nebuvo numatytas. Kitaip sakant, idealai, vertybės ir emocinis pakilimas buvo svarbiau už racionalų galimą šalies raidos modelį.
Tuo nesunku paaiškinti ir Kovo 11-osios signatarų, ir eilinių piliečių išsakomą priekaištą, kad ne už tokią Lietuvą kovojome. Kovojome už laisvą Lietuvą, o jos raidos vaizdinys buvo individualaus ir/ar kolektyvinio įsivaizdavimo dalykas.
Aukščiausios Tarybos posėdžių stenogramos (1990-03-10–11) – tai dokumentai, liudijantys skirtingus požiūrius ir interesus, ir tik dabar mes galėtume pasakyti, kodėl Miglutė Gerdaitytė (čia ją traktuoju kaip kolektyvinės sąmonės reprezentantę) tikėjo, kad „[...] gerbiamasis Algirdas Brazauskas nuo pirmos Lietuvos nepriklausomybės dienos žengs plačius ir ryžtingus žingsnius“ (http://www.lrs.lt/datos/kovo11/st_02.htm).
Šiandien galime įvertinti tąsyk išsakytą Vytauto Landsbergio mintį, kad „[m]ūsų bendras uždavinys – atkurti savo visuomenę, savo valstybę ir kurti jas toliau. Tos kūrybos galias atskleidžia tik laisvi žmonės laisvoje žemėje“ (http://www.lrs.lt/datos/kovo11/st_02.htm).
Šiandien gyvename laisvoje žemėje, kurioje Laisvės vedlys niekinamas, nors Laisvės premijos neskyrimas pažemino patį Seimą. Mąstoma ne istoriškai, bet iš siauros partinės varpinės, o tiems Seimo nariams, kurie balsavo prieš ar susilaikė, rekomenduočiau apmąstyti politologo Raimundo Lopatos išvadą: „Įprasta manyti, kad Brazauskas yra politinis pragmatikas ir realistas, o Landsbergis – idealistas. Tai gana paviršutiniškas požiūris“ (Alvydas Jokubaitis, Raimundas Lopata, Lietuva kaip problema, Vilnius: Tyto alba, 2014, p. 255).
Neabejoju, kad istorikai ateityje dar ištirs ir atras daug, švelniai tariant, įdomių dalykų, kurie šiandien negali būti atskleisti dėl laiko distancijos stokos ir dominuojančios komunikacinės atminties. O tada kitaip bus suvokiamas ir vertinamas teiginys, kad „[...] visi pastaruosius dvidešimt metų vykę pasikeitimai buvo lydimi stipraus ideologinio sovietinės praeities neigimo. Viena iš to neigimo apraiškų – dažnas istorizmo principų nepaisymas ir istorinės atminties dėliojimas pagal dominuojančios ideologijos užsakymus“ (Epochas jungiantis nacionalizmas: tautos (de)konstravimas tarpukario, sovietmečio ir posovietmečio Lietuvoje, Vilnius: Lietuvos istorijos instituto leidykla, 2013, p. 7). Svarbiausia, kad visa tai toliau sėkmingai tęsiama ir šiandien.
Vienas iš Lietuvos visuomenės skaudulių yra politinės brandos stoka, nes vis dar mokomės demokratijos abėcėlės. Politinės partijos primena užpelkėjusį liūną, kuriame kepurnėjasi tik labai maža tautos dalis (Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 2014 m. politinių partijų narių skaičius siekė 115,4 tūkst., arba 4,8 proc. visų 18 metų ir vyresnių gyventojų).
Tai naudinga vadinamosioms tradicinėms partijoms, kurios garsiai šaukia ginančios tradicines vertybes ir kiekvieną žmogų, ir naujoms partijoms, vis metančioms kiaurą gelbėjimosi ratą kiekvienuose rinkimuose. Politinės švytuoklės principas rodo politinį nebrandumą, o mišrios sistemos rinkimai nėra idealiausias variantas posovietinei Lietuvai.
Kaip žinia, daugiamandatėje rinkimų apygardoje išrenkama 70 Seimo narių, taikant proporcinę sistemą. Kandidatų vieta partijų sąrašuose (ne)implicitiškai grindžiama hierarchiniais (lojalumo) ryšiais partijoje, o tai leidžia tai pačiai partijų grietinėlei vilkėti Seimo nario mundurą ištisus dešimtmečius.
Partijų jaunimas neprileidžiamas prie aukštesnių pozicijų ir pareigų, nes jų darbas yra imituoti jaunųjų politikų buvimą ir viešai rodyti begalinį atsidavimą politinei organizacijai. Partijų programas skaito tik jas rašantys partijų ideologai ar politologai, o balsuojantieji tam neturi nei laiko, nei noro.
Išrinktieji į Seimą laksto po partijas kaip vaikai, keičiantys smėlio dėžes ir draugus, kai vaikiškai susipyksta. Ir ne patys akyliausi gali pastebėti, kad sprendžiant Seimo nario apkaltos klausimą, skirtingų partijų atstovai tampa vieningi ir kovingi.
Atlyginimo klausimo nedrįstu net liesti, kad skaitytojui nepakiltų spaudimas, nes tai papildomos vaistų ir vandens išlaidos, kurių nekompensuoja Valstybinė ligonių kasa.
Seimo nario mandatas leidžia jaustis ypatingam, o nuopelnai rinkėjams aiškinami ne įstatymų projektų ar pasiūlymų teisės aktų projektams parengimu, bet pinigų renovacijai „gavimu“. Tai pristatoma lyg asmeninių lėšų auka, nors tai tėra biudžeto lėšų paskirstymas pagal valdančiosios partijos (koalicijos) galias. Išrūpinau, vadinasi, dirbau.
Tai primena sovietmečio mąstymą, kai dešrų ar apdailos lentelių suorganizuodavo dirbantys, paimdavę tik dalį iš valstybinio aruodo, o tai nebuvo laikoma vagyste. Tuo tarpu rimčiausios valstybės problemos – užsienio politikos neturėjimas (ji baigėsi Lietuvai įstojus į NATO ir į Europos Sąjungą), socialinė atskirtis, ekonomikos grindimas tik ES finansine parama, regioninės politikos nebuvimas, švietimo, kultūros ir mokslo nustūmimas į pašalį, emigracijos pasekmės, demografinė situacija, nykstanti tautos istorinė ir kultūrinė atmintis etc. – tėra smulkmenos, kurių nesimato, kai gyveni Gedimino pr. 53.
Ten kantriai būnant – ir tikintis ateityje vietos Europos Parlamente ar Ministrų kabinete – diplomatinių santykių su artimiausiais kaimynais klausimas yra neįveikiamas. O tai padaryti galima suvokus lenkų intelektualo, režisieriaus Krysztofo Zanussi mintį, išsakytą Rimvydui Valatkai: „Gerai, kad pradedame pripažinti, kas negerai buvo mūsų istorijoje. O jei jau galime pripažinti savo kaltes, tai reiškia, kad mūsų civilizacija dar turi viltį ir ateitį. Teroristai tokių vilčių neturi, o mes turime“ (Rimvydas Valatka, Jogailos akmuo Lenkija, Vilnius: Versus aureus, 2015, p. 121).
Šiandien Lietuva tapo akmeniu Vilniui – Lietuva suskilo į Vilnių ir visus kitus miestus, miestelius ir rajonus, kuriems labiausiai tinka „kaimo“ vardas. Vadinamasis statistinis šalies suskirstymas į Vilniaus regioną ir visos kitos Lietuvos regioną, siekiant ateityje didesnių ES lėšų, tik pagilins prarają.
Sovietai sunaikino vienkiemius, o mes patys – miestus, mažus miestelius ir kaimus. Matydamas tuščias ir niekam nereikalingas sodybas klausiu savęs, kas jas išnaikino: skaisti Stalino saulė? Černobylio atominės elektrinės avarija? Afrikinis kiaulių maras? Kompiuterinis virusas „Blaster“?
Statistikos departamentas skelbia, kad 2015 m. iš Lietuvos emigravo 44 533 gyventojai (plg. 2014 m. – 36 621). Profesorė Vlada Stankūnienė informaciniame biuletenyje „Demografija visiems“ (2015, nr. 2) konstatuoja, kad „[...] per pastarąjį ketvirtį amžiaus iš Lietuvos emigravo apie 800 tūkst. žmonių, dėl neigiamo migracijos neto (skirtumo tarp emigracijos ir imigracijos) gyventojų skaičius sumažėjo daugiau nei 600 tūkst. žmonių“ (p. 2). Ir tai nėra tik skaičiai, tai mūsų šiuolaikinio civilizacinio būvio pasekmė.
Darbuotojai nori gauti adekvatų atlyginimą už savo darbą, nori turėti geresnes gyvenimo sąlygas ir karjeros galimybes. Jaunimas emigruoja į Vakarus ne tik todėl, kad gali įgyti vakarietišką išsilavinimą, bet ir dėl to, kad jam nėra jokios galimybės įsidarbinti Lietuvoje.
Kol veikia partijų, pažinčių ir giminių konglomeratas, tol situacija nesikeis. Išsilavinimas, profesionalumas, žmogaus kompetencija ir socialinis atsakingumas – šios vertybės dar nesurado vietos posovietinėje Lietuvoje. Būtent todėl kvalifikuoti emigrantai negrįžta į Lietuvą, nesidalija savo sukauptu akademiniu, kultūriniu, socialiniu kapitalu. Jie nereikalingi sovietmečio augintiniams, kurie, regis, negali suprasti, kad žmones emigruoti skatina ir kultūros nebuvimas, pagarbos žmogui ir darbuotojui stoka.
Aš nenustebau, kai studentė surado Kryžių kalne kryžių su įrašu, kuriame prašoma Dievo, kad žmogaus nežemintų darbe. Savižudybės, senos geros alkoholizmo tradicijos, skaudžiai aprašytos dar Romualdo Granausko apysakoje „Gyvenimas po klevu“ (kas pasikeitė?), smurtas šeimoje, paniekos mokykloje, išnaudojimas darbe tapo norma. Tai realybė, kuri žymi garbingos tautos eroziją, vertes ir kančias. Ar ne laikas keisti šias barbariškas normas?
Minėtas sociologas Sztompka sako, kad komunizmo žlugimas Rytų ir Centrinėje Europoje buvo traumatogeninis par excellence. Pasikeitimas iš tiesų „[...] buvo sisteminis, daugiadimensinis, apimantis politiką, ekonomiką, kultūrą, kasdienį gyvenimą. Jis taip pat buvo patirtas visų ankstesnių komunistinių visuomenių gyventojų; niekas nebuvo atleistas nuo jo įtakos“ (Piotr Sztompka, op. cit, p. 171).
Tai rodo po 1989 metų lūžio Lenkijos visuomenei būdingi traumos simptomai: nepasitikėjimo sindromas, tamsios ateities paveikslas, nostalgiškas praeities vaizdas, politinė apatija, postkomunistinės praeities liekanos, kolektyvinės atminties traumos.
Kuriuos iš šių simptomų esame įveikę? Kuriuos apskritai esame suvokę? O kuriuos ignoruojame?
Posovietinė visuomenė yra radikalių pokyčių ir nestabilių vertybių sociumas. Pasisotinę marksizmo-leninizmo idėjomis grįstu aukštuoju mokslu, mes stebėtinai greitai tapome rinkos ekonomikos, politikos, sociologijos, politologijos etc. ekspertais.
Kitaip sakant, per labai trumpą laiką sugebėjome įsisavinti tai, ką Vakarų mokslininkai kūrė, mąstė, diskutavo ilgus dešimtmečius. Ir šioje kreivų veidrodžių karalystėje atsirado aukso puodas – aukštasis mokslas, kurio išminties ėjo semtis visi, kas tik nori. Niekas nebeklausė, ar gali, svarbu buvo norėti ir mokėti pinigus.
Devalvuotas buvo universitetas, kuris sulygino šiaip jau nesulyginamus dalykus. Studentai kartojo žinias, tik šįsyk ne sovietinio mokslo, o kažkokio hibrido, kuriame dailiai derėjo sovietinis pamušalas ir vakarietiškos siūlės. Kūrybiškumas, dialogiškumas ir autentiškumas, studento ir dėstytojo partnerystė ir šiandien tebėra ateities siekiamybė. O gal iliuzija?
Paslaugų rinkoje atsidūrę universitetai ėmė (ne)vaikiškai konkuruoti tarpusavyje dėl krepšelių (šie pakeitė studentus) ir ES pinigų (šie pakeitė mokslo idėjas). O dabartiniai tikri ar tariami universitetų susijungimai primena ambicijų karelius. Tuo tarpu pagrindinis tikslas – gebėjimas konkuruoti globalioje aukštojo mokslo rinkoje, kurti inovatyvų mokslą ir pritraukti Vakarų šalių studentus lieka užribyje.
MOSTA 2015 m. „Lietuvos studijų būklės apžvalgoje“ konstatuoja, kad „[d]idelė Lietuvos piliečių dalis siekia aukštojo mokslo užsienyje, o užsienio studentams Lietuva nėra patraukli“ (Lietuvos studijų būklės apžvalga, Vilnius: Mokslo ir studijų stebėsenos ir analizės centras, 2015, p. 22).
Žinoma, galima į šiuos duomenis žiūrėti kreivai ir nepatikliai, bet jie taip pat kai ką byloja. Ir šioje vietoje reikia ne tik tikslingai panaudoti Lietuvos akademinį potencialą pačioje gintarinėje tėvynėje, bet ir remti dėstytojus, kad šie galėtų nusipirkti naujausių mokslo knygų, oriai dalyvauti tarptautinėse konferencijose, kelti savo kvalifikaciją seminaruose ir stažuotėse.
Neatsitiktinai MOSTA parengtoje „Lietuvos mokslo būklės apžvalgoje“ (2015) grėsme laikoma tai, kad Lietuvos tyrėjų atlygis yra vienas mažiausių Europos Sąjungoje. Be stipraus mokslo neįmanomos ir globaliu mastu konkurencingos studijos.
Ir čia turiu aiškiai pasakyti savo asmeninę poziciją – Lietuvoje universitetų, mokslo leidinių ir ekspertų yra per daug. Kita vertus, situacija, kai verslo ir pramonės atstovai aiškina, kaip turi vystytis aukštasis mokslas Lietuvoje, yra neadekvati ir kritikuotina.
Aptariamu laikotarpiu itin sėkmingai perėmėme vartotojų visuomenės modelį, kuriame savitai įsikomponavo psichologinė sovietmečio traumos kompensacija. Jeanas Baudrillard‘as aiškino, kad vienintelė objektyvi vartojimo tikrovė yra vartojimo idėja, kuri lemia fundamentalią vartojimo kaip mito dimensiją.
Mano galva, tai galioja Vakarų visuomenėms, bet ne posovietinei Lietuvai. Mūsų visuomenė dar neišgyvena savęs kaip vartojimo visuomenės, nes jos kolektyvinėje sąmonėje glūdi stokos ir kompensacijos dimensijos. Noras turėti viską čia ir dabar, bet kokia kaina, gali būti paaiškintas tik žmogaus mentalinėmis-psichologinėmis savybėmis, kurias suformavo ne tik sovietmetis, bet ir naujoji rinkos ekonomika ar jos versija posovietinėje Lietuvoje.
Paradoksalu, bet mūsų elgesys primintų tuos Archipelago nuodus, kuriuos tiksliai įvardijo Aleksandras Solženycinas antrame „Gulago archipelago“ tome. Aš jų nepriminsiu, bet jų kontekste išsakysiu pastebėjimą, jog mane stebina tam tikrų kartų talentas suderinti sovietinę išmintį su rinkos ekonomikos galimybėmis, gebėjimas žaibiškai judėti ten, kur gali būti patenkinti siauri asmeniniai interesai.
Kaukių pobūdį ir vaidmenų keitimą geriausiai aprašytų A. Čechovas ar O. Henry, bet ir jie turėtų sudrožti ne vieną žąsies plunksną. Net ir stebuklinėje pasakoje nerasime tokių magiškų priemonių, kurios paaiškintų tokį staigų naujųjų verslininkų, statybos įmonių vadovų ir prekybos tinklų savininkų atsiradimą, kokį rodo antrasis Nepriklausomos Lietuvos laikotarpis.
Vadinasi, lietuviai verslūs, bet jie labiau sugebėjo (pri)versti, o ne sukurti socialiai atsakingą verslą. Pigi darbo jėga ilgą laiką buvo vienas pagrindinių verslo variklių, bet dabar jis jau gęsta. Šešėlinė ekonomika yra laikoma šviesos spinduliu, o kontrabanda, regis, įaugusi į lietuvių kraują dar nuo knygnešystės laikų.
Su šiomis blogybėmis kovoja įvairiausios teisėsaugos institucijos. Ne vienas skaitytojas pasakytų, kad kova tėra imitacinė. Nepaisant to, 2004 metais policija pasitikėjo 48 proc. gyventojų, 2009 m. – 62 proc., 2013 – jau 69 proc.
Matome akivaizdžius pozityvius poslinkius, bet aš jų nesureikšminčiau. Mentališkai policija tebėra represinė struktūra. Jos misija yra ne „Ginti. Saugoti. Padėti“, bet „Bausti. Persekioti. Pradėti“. Ir kaltas čia ne tik finansavimas, bet požiūris į žmogų ir numatomų / privalomų surinkti baudų suma.
Neabejoju, kad ne vienas lietuvis yra atsidūręs situacijoje, kurioje norėjo išvysti pareigūną, bet jo nebuvo. Nekalbant jau apie tai, kad pirma turi būti nusikaltimas, auka, o tik tada atvyks ir pareigūnas.
Nepasitikėjimas neskatina ir pilietiškumo, nes pranešęs, pavyzdžiui, apie įtartinai vairuojantį asmenį, pats būsi tardomas. O juokingiausia yra kova su „pilstuko“ gamintojais, nes atrodo, kad Lietuvos miesteliai ir miškeliai yra didesni už Sibiro taigas. Čia kalta ir valstybė, kuri neskiria reikiamo finansavimo policijai, palikdama pareigūnus be batų, o piliečius be pagalbos. Vadinasi, valstybei piliečių saugumas ir gyvybė nėra prioritetas.
O kokius prioritetus turi visuomenės informavimo priemonės? Žiniasklaidoje surasti analitinį straipsnį (žinoma, išimčių yra) yra tas pats, kas rasti paparčio žiedą Joninių naktį. Interneto svetainių, žinių, aktualijų, laidų turinys rodo, kad Lietuva tapo kažkokių sadomazochistinių polinkių žmonių kraštu. Užmušė, išprievartavo, sumušė, apvogė, padegė, paskendo, prisigėrė, rodos, tokių ir panašių žinių ir telaukia tautiečiai.
Vadinamosios socialinės dokumentikos laidos apnuogina mus pačius, parodo žemą mūsų civilizacinį būvį. Ir tai nėra tik asocialių asmenų demaskavimas, nes tai nevykusios socialinės politikos rezultatas. Išaugintos vadinamosios pašalpininkų kartos, kurioms darbas jau yra nereikalingas ir svetimas dalykas.
Darbštusis kaimo lietuvis virto punktualiuoju kaimo barų lankytoju, kuris nebesuvokia griaunantis ne tik savo, bet ir šeimos gyvenimą.
Apskritai socialinę politiką Lietuvoje man simbolizuoja du vaizdiniai: NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse atliekantys kariai, dovanojantys kūdikiams sauskelnių (valstybė yra neįgali jų nupirkti) ir medicinos įstaigose kelis pragaro ratus praeinantys garbaus amžiaus žmonės, norintys patekti pas gydytoją ar gauti siuntimą (trūksta darbuotojų, neišvystyta infrastruktūra).
Socialinė gerovė egzistuoja tik dokumentuose, nes tikrovėje susiduriame su socialine vergove, kuri žemina asmenį ir kuria protekcijomis grįstą gyvenimo pamatą. O juk Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, II ir III skirsniuose, įrašytos kitokios vertybės.
Taigi sudėjus visus čia paminėtus dalykus tenka konstatuoti, kad „pergalės traumos“ įveika tebesitęsia. Svarbiausia, kad praleidome galimybę sukurti kritiškai mąstančią pilietinę visuomenę. Šiame kontekste veša nacionalistų eitynės su šūkiu „Lietuva – lietuviams, lietuviai – Lietuvai!“, filosofės Nerijos Putinaitės dekonstruotos lietuviškosios ir sovietinės pušys, propagandinė Rūtos Vanagaitės žydšaudžių epopėja etc.
Visos idėjos turi teisę gyvuoti, būti diskutuojamos, bet Lietuvoje blogiausia tai, kad kiekvienas savąją suvokia kaip vienintelę tiesą, negirdi Kito argumentų, bet juos palydi ironišku žodeliu ar kreiva šypsenėle.
Akivaizdu, kad taip kalamas pleištas tarp Lietuvos piliečių, kurie jungiasi į atitinkamas grupes, kuriose deklaratyvumo dažnai daugiau nei argumentų. Valstybei ir toliau sėkmingai neskiriant pakankamai dėmesio kultūrai, švietimui, mokslui, kiekviena pusė ir toliau gins savo nuomonę kaip užsispyręs avinas. O Justino Marcinkevičiaus, Jono Noreikos ir kitų asmenybių, dėl kurių šiandien kryžiuojamos ietys, išlikimas tautos istorinėje ir kultūrinėje atmintyje priklausys ne nuo mūsų, nuo kitų kartų.
Tai nereiškia, kad mes neturime išdėstyti savo pozicijos (-ų) – mes privalome ją (-as) turėti, bet tai darydami negalime sureikšminti savo asmens, partijos ar visuomeninio judėjimo.
Kadangi šio straipsnio skaitytojas/skaitytoja yra labai įtarus (-i), iš karto paaiškinu, kad mano rašymas nesusijęs su artėjančiais Seimo rinkimais. Tai kuklus eilinio Lietuvos piliečio, dėstytojo ir humanitaro rašinėlis, gimęs iš rupios tikrovės ir pareigos pasakyti tai, kas akivaizdu, bet ne visada matoma.
Autoriaus nuotr.
IEŠKOJIMAS: Šventojoje žmonės ieško gintarėlių. Lietuvos visuomenė vis dar tebeieško savęs ir tebekonstruoja savo tapatumą