Šiaulių vaizdinys Rimanto Kmitos romane „Pietinia kronikas“ ir už jo

Šiaulių vaizdinys Rimanto Kmitos romane „Pietinia kronikas“ ir už jo

Šiau­lių vaiz­di­nys Ri­man­to Kmi­tos ro­ma­ne „Pie­ti­nia kro­ni­kas“ ir už jo

Vig­man­tas BUT­­KUS

Do­­cen­­tas

Šiau­lie­tiš­ka šnek­ta apie Šiau­lius: „mes bu­vom gy­ve­ni­me,i ne bet ko­kiam, o tam, kat­ras vy­ka Šiau­liuo­se“

Prieš mė­ne­sį lei­dyk­la „Ty­to al­ba“ iš­lei­do Šiau­liuo­se gi­mu­sio, au­gu­sio ir mo­kyk­lą bai­gu­sio poe­to, ra­šy­to­jo, li­te­ra­tū­ros moks­li­nin­ko, kri­ti­ko Ri­man­to Kmi­tos au­to­biog­ra­fi­nį po­pro­ma­ną „Pie­ti­nia kro­ni­kas“. Tai ori­gi­na­lus, neįp­ras­tas kū­ri­nys, šmaikš­čiai ir įtai­giai pa­sa­ko­jan­tis jau­nuo­lio bren­di­mo is­to­ri­ją, ku­ri neat­sie­ja­mai su­pi­na­ma su rea­lis­tiš­ku, daž­no­je vie­to­je net do­ku­men­tiš­ku XX a. 10-ojo de­šimt­me­čio pir­mos pu­sės Šiau­lių mies­to vaiz­di­niu.

Vei­kė­jas iš­ban­do įvai­riau­sias anuo­met po­pu­lia­rias veik­las (smul­ki kont­ra­ban­da į Ry­gą ir iš jos, tur­gaus pre­ky­ba, ap­sau­gi­nio dar­bas), pa­ti­ria įvai­riau­sių gy­ve­ni­miš­kų nuo­ty­kių (muš­ty­nės, gau­dy­nės, ap­klau­sos po­li­ci­jos nuo­va­do­se, pir­ma ke­lio­nė į Va­ka­rus, ezo­te­ri­kos sean­sai), iš­gy­ve­na ero­ti­nius ma­lo­nu­mus, įsi­my­lė­ji­mo svai­gu­lį ir rim­tą pir­mą­ją mei­lę, nuo­la­tos ieš­ko sa­vo pa­šau­ki­mo, vis ar­tė­da­mas prie kul­tū­ros, me­no, li­te­ra­tū­ros. Pas­ta­ro­sios stu­di­juo­ti pa­sku­ti­nia­me ro­ma­no sky­riu­je ir iš­vyks­ta.

Skai­ty­ti kū­ri­nį tik­rai ne­nuo­bo­du, tik iš pra­džių šiek tiek sun­ko­ka, kol ei­lu­tes se­kio­jan­ti akis ir vi­di­nė klau­sa pri­pran­ta prie šne­ka­mo­sios šiau­lie­čių kal­bos, ku­ria jis pa­ra­šy­tas. Kny­gos ga­le pub­li­kuo­ja­ma­me au­to­riaus ko­men­ta­re „Apie šios kny­gos kal­bą“ pa­kan­ka­mai iš­sa­miai paaiš­ki­na­mi ir mo­ty­vuo­ja­mi jo pa­si­rink­tie­ji šiau­lie­tiš­kos ra­šy­bos prin­ci­pai. Jų čia neap­ta­ri­nė­siu, pa­lik­da­mas tai da­ry­ti spe­cia­lis­tams kal­bi­nin­kams.

Neap­ta­ri­nė­siu ir ro­ma­no vi­su­mos, jo žan­ri­nių, kom­po­zi­ci­nių, sti­lis­ti­nių, siu­že­to ir ki­to­kių ypa­tu­mų, glaus­tai su­telk­da­mas dė­me­sį vien ties te­mi­niais ir pra­smi­niais šiau­lie­tiš­kai­siais jo dė­me­ni­mis, ku­rių kū­ri­ny­je la­bai tirš­ta. Tie dė­me­nys dau­giau­sia su­kon­cent­ruo­ti kū­ri­nio erd­vė­lai­ki­nia­me ir pa­sau­lė­žiū­ri­nia­me lyg­me­ny­se, t. y. brai­žant to­pog­ra­fi­nį mies­to že­mė­la­pį ir ku­riant so­cio­kul­tū­ri­nės, ant­ro­po­lo­gi­nės ir ki­to­kios mies­to ta­pa­ty­bės po­rtre­tą.

Že­mė­la­pio brai­žy­mas: „vi­si Šiau­liai kai an del­na“

Ra­šy­mas, ku­ris va­di­na­mas teks­ti­niu ar­ba li­te­ra­tū­ri­niu že­mė­la­pio brai­žy­mu (ang­lai tai va­di­na „map­ping“, vo­kie­čiai „kar­tie­rung“), bu­vo ir te­bė­ra po­pu­lia­rus vi­sa­me pa­sau­ly­je.

Dau­gy­bė žy­mių ir ne­žy­mių ra­šy­to­jų yra „įli­te­ra­tū­ri­nę“ at­ski­rus mies­tus ir mies­te­lius, vie­to­ves ir re­gio­nus, po ku­riuos ke­liau­jant ga­li­ma at­pa­žin­ti ap­ra­šy­tą­sias, li­te­ra­tū­ri­nio veiks­mo „aikš­te­lė­mis“ bu­vu­sias erd­ves: gat­ves, pa­sta­tus, pa­mink­lus, par­kus, aikš­tes, eže­rus, kal­vas, slė­nius ir t. t.

Dėl to kal­ba­ma apie James’o Joyce’o Dub­li­ną, Günte­rio Grass’o Gdans­ką, Mi­chai­lo Bul­ga­ko­vo Mask­vą, Alek­sand­ro Ča­ko Ry­gą, Ie­vos Si­mo­nai­ty­tės Ma­žą­ją Lie­tu­vą, Šat­ri­jos Ra­ga­nos Už­ven­tį, Ri­čar­do Ga­ve­lio, Kris­ti­nos Sa­ba­liaus­kai­tės ar Ju­di­tos Vai­čiū­nai­tės Vil­nių. Ats­ki­rais at­ve­jais net ren­gia­mos eks­kur­si­jos li­te­ra­tū­ri­nė­mis vie­no ar ki­to kū­ri­nio vie­to­mis.

Kmi­ta yra ant­ra­sis ra­šy­to­jas, li­te­ra­tū­riš­kai taip de­ta­liai kar­tog­ra­fuo­jan­tis Šiau­lius. Pir­ma­sis bu­vo Ka­zys Jan­kaus­kas (1906–1996), pa­ra­šęs au­to­biog­ra­fi­nį ro­ma­ną „Ne pir­mas kar­tas“ (1 kn. 1988, 2 kn. 1993), ku­rio veiks­mas di­džią­ja da­li­mi ir­gi vyks­ta Šiau­liuo­se. Su­lie­jus jų abie­jų šiau­lie­tiš­kuo­sius li­te­ra­tū­ri­nius že­mė­la­pius, ma­nau, su­si­for­muo­tų įdo­mus ir įvai­rias­luoks­nis tu­ris­ti­nis gi­das li­te­ra­tū­ri­nei ke­lio­nei po mies­tą. Jan­kaus­kiš­ka­sis jo klo­das, spė­ju, la­biau do­min­tų kul­tū­riš­kai tra­di­ciš­kes­nių pa­žiū­rų žy­gei­vius, kmi­tiš­ka­sis klo­das – mo­der­nis­tiš­kes­nių nu­si­tei­ki­mų ke­liau­to­jus.

Ką Šiau­liuo­se apy­tik­riai 1992–1996 me­tais, ka­da vyks­ta kū­ri­nio veiks­mas, ma­to bei ap­ra­šo „Pie­ti­nia kro­ni­kų“ pa­grin­di­nis per­so­na­žas, ku­ris sy­kiu yra ir ro­ma­no pa­sa­ko­to­jas? Iš pra­džių, kol jam te­rū­pi ma­te­ria­lūs da­ly­kai ir „krū­ta ba­chū­ra“ su „ori­gi­na­liais tre­nin­giu­kais“ re­pu­ta­ci­ja, jo akį ir dė­me­sį dau­giau­sia trau­kia pre­ky­bi­niai ir pa­si­links­mi­ni­mų taš­kai. Tai Šiau­lių tur­gus, ku­ria­me pa­ts „da­ra biz­nį“, mies­to ge­le­žin­ke­lio sto­tis, ku­rios priei­go­se pre­kiau­ja trau­ki­niais at­vy­kę uk­rai­nie­čiai, par­duo­tu­vės, mu­gės, kios­ke­liai, va­liu­tos kei­tyk­los, „kul­tūr­kė“, Rė­ky­vos pae­že­rė su Jo­ni­nių nak­ties links­my­bė­mis, „Pie­ti­nia“ kie­mai, lais­vi „plo­tai“ pas drau­gus ir pa­na­šiai.

Per­so­na­žui kei­čian­tis, kei­čia­si jo lan­ko­mos vie­tos ir ap­skri­tai jo žvilgs­nis į Šiau­lius. Pra­mi­na­mi ta­kai į bib­lio­te­ką, Pa­ro­dų rū­mus, „Laip­tų“ ga­le­ri­ją, Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jų, Pės­čių­jų bul­va­re ir ki­tur jį pra­de­da do­min­ti ne vien par­duo­tu­vių vit­ri­nų tu­ri­nys, bet pa­sta­tų ar­chi­tek­tū­ri­niai ypa­tu­mai, me­ni­niai ak­cen­tai: „Ar­ba tie juo­di ka­ti­nai an „Va­le­ri­juo­na“ vais­ti­nes. Kiek sy­kių ai­davau pro ša­lį i ne­kreip­da­vau dėmesia... Ma­nes vi­sa tas ne­ka­se, i net nebūč’ pa­gal­vo­jęs, ka čia gal’ būt’ gra­žu“ (p. 171). He­ro­jus laips­niš­kai iš­gy­ve­na „kul­tū­ri­nį lū­žį“, sma­giais ir taik­liais ra­kur­sais at­ver­da­mas anuo­me­tę – dau­giau­sia al­ter­na­ty­vią­ją – Šiau­lių kul­tū­rą su „pa­rod­rū­miu“ ir BIX’ų mu­zi­ka prie­ša­ky­je.

Tie­sa, ir „tre­nin­gi­nį“, ir kul­tū­ri­nį ro­ma­no he­ro­jaus lai­ko­tar­pį vie­ni­jan­čiu erd­vi­niu mies­to sim­bo­liu iš­lie­ka Šv. apaš­ta­lų Pet­ro ir Pau­liaus ka­ted­ra, ku­ri „di­de­le i bal­ta, iš­si­sky­re iš vi­sa mur­zi­na pei­za­ža“ (p. 140), do­mi­na­vo mies­to pa­no­ra­mo­je – „vi­si Šiau­liai kai an del­na: i baž­ny­čia, i van­dens bokšts matyt’“ (p. 219). Tai ne tik dėl įspū­din­gų jos mas­te­lių, bet ir dėl nuo vai­kys­tės įdieg­to nuo­šir­daus ti­ky­bi­nio pa­rei­gin­gu­mo („da i da­ba vaikš­čio­ju į baž­ny­čią i ai­nu iš­pa­žin­ties“, p. 120), ku­rio iš reg­bį žai­džian­čio tre­nin­guo­to Šiau­lių „pa­ca­no“ lyg ir ne­si­ti­kė­tum.

Mies­to sa­vas­ties paieš­kos: „jo­kia sau­le čia nekvep’“

Kny­go­je iro­niš­kai at­si­lie­pia­ma apie su­sta­ba­rė­ju­sias, kū­ri­ny­je vaiz­duo­ja­mu me­tu vi­siš­kai ne­be­gy­vy­bin­gas Šiau­lių ta­pa­ty­bės api­brėž­tis, to­kias kaip Sau­lės mies­tas, Dvi­ra­čių mies­tas ir pa­na­šias. Iš paaug­liš­ko am­žiaus išau­gan­tis, bręs­tan­tis per­so­na­žas pui­kiai jau­čia šių įvaiz­džių nea­dek­va­tu­mą vi­sai tai šiau­lie­tiš­kai rea­ly­bei, ku­rią ma­to ap­lin­kui, su ku­ria kas­dien tie­sio­giai ir ne­tie­sio­giai su­si­du­ria. To­dėl paaug­liš­kai nai­vo­kai, bet sy­kiu taip pat at­vi­rai siū­lo „žiet’, kaip yra“, – koks iš tik­rų­jų yra Šiau­lių vei­das anks­ty­vo­jo­je po­so­vie­ti­nė­je Lie­tu­vo­je.

At­vi­ru teks­tu, po­teks­te, kon­teks­tua­liai ir ki­taip Šiau­liai įvar­di­ja­mi bei vaiz­duo­ja­mi kaip gy­vas, jud­rus, vi­so­kiau­sio po­ten­cia­lo ku­pi­nas ir įvai­rio­se sri­ty­se – eko­no­mi­nė­je, spor­to, kul­tū­ros, is­to­ri­jos ir t. t. – iš­si­ski­rian­tis mies­tas. 1992–1996 me­tų Šiau­liai Kmi­tos ro­ma­ne yra: siu­vė­jų ir mez­gė­jų mies­tas, spe­ku­lian­tų ir kont­ra­ban­di­nin­kų mies­tas, reg­bio ir žo­lės rie­du­lio mies­tas, al­ter­na­ty­vio­sios mu­zi­kos ir to­kios pat kul­tū­ros mies­tas, „ka­čial­kė­se“ už­grū­din­tų kul­tū­ris­tų, ku­rie įsi­vaiz­duo­ja esą nau­jie­ji „sta­lo­nes i van­da­mai“, mies­tas.

Šiau­liai – „Šiau­lyns“ – „Šao­lins“ fo­ne­tiš­kai aso­cia­ty­viai trans­for­muo­ja mies­to var­dą per­so­na­žas, tu­rė­da­mas min­ty­je kung fu ko­vos me­no tra­di­ci­jo­mis iš­gar­sė­ju­sį Šao­li­no vie­nuo­ly­ną ir ak­tua­li­zuo­da­mas mi­nė­tuo­sius vie­ti­nius „ko­vos me­ni­nin­kus“ – „sta­lo­nes i van­da­mus“.

Dar vie­nas Šiau­lių var­do per­kū­ri­mas yra pa­tei­kia­mas kaip re­konst­ra­vi­mas. Jis grin­džia­mas tuo, kas fi­lo­lo­gi­jos ter­mi­nais ga­li bū­ti pa­va­din­ta sti­li­zuo­ta liau­dies eti­mo­lo­gi­ja: „gy­ve­nam to­kiam mies­te, kat­rą vo­kie­čiai met­raš­ti­nin­kai pra­die­ja rašyt’ kaip „Sau“. O ką vo­kiš­kai reišk’ „Sau“, tai aš ži­nau. I ži­nau, ka tas žo­dis ta­rias „zau“, to­de jo­kia sau­le čia nekvep’. Kaž­kas la­bai no­rie­ja švie­sos i op­ti­miz­ma. Ka bū­tų gra­žu. Gi­lu. Sim­bo­liš­ka. O iš tik­rų­jų tai „Sau“ reišk’ kiau­lę, „Sau­le“ – ma­žy­bi­ne for­ma, kiau­li­ke“ (p. 235–236).

De­konst­ruo­da­mas Šiau­lių kaip Sau­lės mies­to ta­pa­ty­bę ir ki­taip pro­vo­ka­ty­viai iro­ni­zuo­da­mas ste­reo­ti­pi­nius mies­to vaiz­di­nius, ro­ma­no per­so­na­žas, sy­kiu ir au­to­rius ne šiaip „tuš­čiai“ ma­tuo­ja siau­ro lo­ka­li­nio pa­trio­tiz­mo ri­bas ar ban­do jo kant­ry­bę. Jis jau­nat­viš­kai nuo­šir­džiai, gal šiek tiek karšt­li­giš­kai ir pa­ts ban­do ap­čiuop­ti, nu­brėž­ti įvai­rius au­ten­tiš­kos šiau­lie­tiš­kos ta­pa­ty­bės kon­tū­rus, ir skai­ty­to­ją kvie­čia jų ieš­ko­ti. Tai vyks­ta žai­dy­biš­kai eks­pe­ri­men­tuo­jant.

Pa­vyz­džiui, siū­lant „pa­to­bu­lin­ti“ Šiau­lių her­bą – vie­to­je meš­kos pa­vaiz­duo­ti ja­me „by­tą“, t. y. beis­bo­lo laz­dą. Esą, jei­gu kro­ni­ko­se ra­šo­ma, kad 1236 me­tais lie­tu­viai ka­la­vi­juo­čius iš­mu­šė „me­džiais“, va­di­na­si, „by­tą“ rei­kė­tų lai­ky­ti šiuo­lai­ki­ne ano me­di­nio gink­lo iš XIII a. mo­di­fi­ka­ci­ja. Ro­ma­ne lei­džia­ma su­pras­ti, jog ji kuo pui­kiau­siai sim­bo­li­zuo­tų is­to­ri­nę ka­ri­nę Šiau­lių že­mių šlo­vę ir jung­tį su tam tik­ro šiau­lie­čių sluoks­nio, gink­luo­to „by­to­mis“, ko­vin­gu­mu XX a. pa­bai­go­je.

... ir pro­fe­so­rius Alf­re­das Bumb­laus­kas: gal ne Sau­lė, bet Sau­lėns?

Kmi­ta ro­ma­nu „Pie­ti­nia kro­ni­kas“ – jo kal­ba, sti­liu­mi, pa­grin­di­nio vei­kė­jo pa­veiks­lu, pa­teik­tą­ja mies­to kon­cep­ci­ja – au­to­biog­ra­fiš­kai au­ten­tiš­kai ir me­niš­kai bran­džiai iš­bai­gia bei po­zi­ty­viai trans­for­muo­ja bū­tent tą Šiau­lių „po­rtre­ti­nį“ įvaiz­dį, nuo ku­rio Šiau­liuo­se la­biau­siai no­ri­ma at­si­ri­bo­ti. Tai vie­ti­ne šnek­ta kal­ban­tis „krū­tas“ ir spor­tiš­kas „tre­nin­guo­tas ba­chū­ras“, ro­ma­ne pa­ma­žu virs­tan­tis li­te­ra­tū­ra be­si­do­min­čiu, al­ter­na­ty­vią mu­zi­ką ir me­ną ver­ti­nan­čiu jau­nuo­liu.

Lai­do­je „Dvi­ra­čio šou“ Da­riaus Bal­čiū­no įkū­ny­tas šiau­lie­tis Pi­ly­pu­kas su beis­bo­lo laz­da ir įvai­riuo­se ren­gi­niuo­se Min­dau­go Sta­siu­lio įkū­ny­tas Šiau­lių „ge­ziu­kas“ Sau­lėns – per­so­na­žai, ku­rie mi­ni­mą įvaiz­dį Lie­tu­vo­je la­biau­siai iš­pla­ti­no ir įtvir­ti­no. Taip įtvir­ti­no, kad rug­sė­jy Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­ju­je vy­ku­sią dis­ku­si­ją „Šiau­lių ta­pa­ty­bė: Sau­lės že­mė ar var­tai į Šiau­rę?“ pra­dė­jęs pro­fe­so­rius Alf­re­das Bumb­laus­kas pir­miau­sia pri­si­mi­nė Ho­li­vu­do gar­se­ny­bės Me­lo Gib­so­no fra­zę apie „ašt­ria­dan­čius lie­tu­vius“, gink­luo­tus beis­bo­lo laz­do­mis, tuoj pat pri­dur­da­mas, jog Gib­so­no pa­teik­tas vaiz­di­nys jam aki­mo­ju aso­ci­ja­vo­si su šiau­lie­čiais.

Pro­fe­so­rius pro­vo­ka­vo, kad gal­būt Šiau­lių įvaiz­dis ir ga­lė­tų bū­ti Sau­lėns bei beis­bo­lo „laz­di­kė“, kvies­da­mas de­konst­ruo­ti, anot jo, mies­to sve­čiams nuo­bo­džią ir šiaip ne­pers­pek­ty­vią Šiau­lių kaip Sau­lės že­mės ta­pa­ty­bę.

Mies­to švie­suo­me­nė į pro­vo­ka­ty­vius gar­baus sve­čio svars­ty­mus dis­ku­si­jo­je su­rea­ga­vo, ma­no nuo­mo­ne, vi­siš­kai nea­dek­va­čiais il­gaam­žės Šiau­lių po­li­ti­nės, eko­no­mi­nės ir kul­tū­ri­nės is­to­ri­jos per­pa­sa­ko­ji­mais. Ne­bu­vo iš­girs­ta nei pro­fe­so­riaus pa­sta­ba, kad Vil­nius daž­nam už­sie­nie­čiui įdo­mes­nis ne ku­ni­gaikš­čiais ir Ge­di­mi­no pi­li­mi, o Fran­ku Zap­pa, nei jo ko­le­gos is­to­ri­ko dr. Sal­vi­jaus Ku­le­vi­čiaus pri­mi­ni­mas, kad Ža­ga­rė žmo­nes pri­trau­kia ne iš­ties tu­ri­nin­ga praei­ti­mi, bet ele­men­ta­riu vyš­nių įvaiz­džiu.

Ne­bu­vo su­pras­ta, kad ap­skri­tai įvaiz­dis daž­nu at­ve­ju yra ne sun­kias­vo­ris komp­lek­si­nis-in­te­lek­tua­li­nis is­to­ri­nės at­min­ties konst­ruk­tas, bet spon­ta­niš­kas idė­jos blyks­nis, ku­rio ne­su­ge­ne­ruo­si sim­po­ziu­mais, o jei jis jau pra­si­ver­žė, ne­su­val­dy­si pa­si­pik­ti­ni­mais, drau­di­mais ar ig­no­ra­vi­mais.

Krei­piu min­tį link to, kad su eg­zis­tuo­jan­čiu šiau­lie­čio kaip ag­re­sy­vo­ko „tre­nin­guo­to ba­chū­ro“ iš Pie­ti­nia vaiz­di­niu daug pro­duk­ty­viau ne ka­riau­ti ar jo „ne­ma­ty­ti“ (nors kai kam to la­bai no­rė­tų­si), bet jį priim­ti ir „ap­do­ro­ti“ bei iš­nau­do­ti kul­tū­riš­kai. Taip da­ry­ti be­ne pir­ma­sis pra­dė­jo Mar­kus Ro­du­ne­ris, ėmę­sis į šiau­lie­čių šnek­tą vers­ti Ber­no šne­ka­mą­ja kal­ba su­kur­tą Švei­ca­ri­jos ra­šy­to­jo Ped­ro Len­zo ro­ma­ną „Čia aš va­ra­ta­rius“, ku­rio pa­grin­di­nis vei­kė­jas ar­ti­mas Šiau­lių „tre­nin­gi­niams“.

Šį ro­ma­ną Ro­du­ne­ris iš­ver­tė sy­kiu su Ri­man­tu Kmi­ta. Jį šie­met ins­ce­ni­za­vo ir įvai­riuo­se Lie­tu­vos mies­tuo­se ro­dė re­ži­sie­rius An­ta­nas Glus­ki­nas, su­bū­ręs ne­di­du­ką ak­to­rių ko­lek­ty­vą, ku­rio in­terp­re­tuo­ja­mas „va­ra­ta­rius“ įgi­jo dar dau­giau šiau­lie­tiš­kų bruo­žų.

Be to, ru­de­nį Šiau­lių fo­tok­lu­bas „Fo­tog­ra­fi­jos na­mai“ ka­vi­nė­je „Cent­ro šo­ko­la­di­nė“ su­ren­gė ko­lek­ty­vi­nę dvi­de­šimt de­vy­nių au­to­rių pa­ro­dą „Ne­va­ryk an pe­ti­nia“, ku­rio­je ir­gi su­kū­rė al­ter­na­ty­vų ofi­cia­lia­jam mies­to įvaiz­dį. Pas­ta­ra­sis ir te­miš­kai, ir pa­sau­lė­žiū­riš­kai sie­ja­si su Kmi­tos ro­ma­ne bei Glus­ki­no spek­tak­ly­je iš­ky­lan­čiais šiau­lie­tiš­ku­mo vaiz­di­niais.

Spek­tak­lis, pa­ro­da, pro­fe­so­riaus Bumb­laus­ko ir jo ko­le­gų svars­ty­mai, o la­biau­siai Kmi­tos ro­ma­nas liu­di­ja ap­ta­ria­mo Šiau­lių įvaiz­džio au­ten­tiš­ku­mą, po­pu­lia­ru­mą ir, spė­ju, dar neiš­nau­do­tas ga­li­my­bes. Net tu­ris­ti­nes, jei­gu, pa­vyz­džiui, at­si­ras­tų koks eks­kur­si­nis marš­ru­tas po „Pie­ti­nia kro­ni­kų“ ir sy­kiu ap­skri­tai po 1992–1996 me­tų „lau­ki­nio ka­pi­ta­liz­mo“ lai­kų Šiau­lius. Ar­ba jei­gu trum­piems pa­si­vaikš­čio­ji­mams ir pa­to­giems pa­si­sė­dė­ji­mams tin­ka­mo­je Pie­ti­nio vie­to­je, tar­ki­me, iš­kil­tų ne­pre­ten­zin­gas pa­mink­lė­lis abst­rak­čiam „ba­chū­riu­kui“, už nu­ga­ros nu­me­tu­siam ir pa­li­ku­siam su­lau­žy­tą „by­tą“, o ran­ko­je lai­kan­čiam ei­lė­raš­čių to­me­lį.

Švel­niai di­dak­ti­nis žo­dis pa­si­pik­ti­nu­siems: ten fik­ci­ja, o čia rea­­ly­­bė

Kuo pui­kiau­siai su­pran­tu, kad so­cio­kul­tū­ri­ne pra­sme tra­di­ciš­kai nu­si­tei­kę mies­to švie­suo­me­nės at­sto­vai ka­te­go­riš­kai ne­pri­tars tam, ką mi­ni­mo­je dis­ku­si­jo­je kal­bė­jo pro­fe­so­rius Bumb­laus­kas bei jo pa­ly­da. Ir kad pa­si­pik­tins tuo, ką čia ra­šau, bei tuo, koks mies­to vaiz­di­nys iš­ky­la pri­sta­to­ma­me ro­ma­ne. Ta­čiau no­riu nu­ra­min­ti: me­niš­kai sti­li­zuo­tas ir dis­ku­si­jo­mis pa­lai­ko­mas įvaiz­dis nė­ra rea­ly­bės vaiz­das.

Di­džio­ji mies­to gė­da ir bė­da – gi ne Šiau­lių gat­vės kal­ba šne­kan­tis ir ati­tin­ka­mai be­siel­gian­tis fik­ci­nis Ri­man­to Kmi­tos „ba­chū­riu­kas“ iš dvie­jų de­šimt­me­čių se­nu­mo Pie­ti­nia, bet – ko­ne ly­giai taip pat šian­dien te­beš­ne­kan­ti ir te­be­siel­gian­ti tam tik­ra Šiau­lių mies­tie­čių da­lis (ypač vie­šų­jų ir pu­siau vie­šų­jų mies­tie­čių), ku­ri nie­kaip nei­šau­ga iš men­ta­li­nių tre­nin­gų. Sa­vii­ro­niš­ką me­ni­nę „ba­chū­riz­mo“ sti­li­za­ci­ją rei­kė­tų ne tik skir­ti nuo te­beeg­zis­tuo­jan­čios vie­šo­sios „ba­chū­riz­mo“ rea­ly­bės, bet ir pa­si­nau­do­ti ja to­kią rea­ly­bę kul­tū­riš­kai neut­ra­li­zuo­jant.

Kaip tai da­ro­ma, pui­kiai pa­ro­do Kmi­tos kny­ga „Pie­ti­nia kro­ni­kas“. To­dėl re­ko­men­duo­ju: im­kit ir skai­ty­kit.

Agnės Malinauskiatės fotografija iš parodos „Nevaryk an petinia“.

Knygos viršelis. Dailininkas Liudas Parulskis.