Šiaulių „Aušros“ muziejus įsigijo unikalią kolekciją

Šiaulių „Aušros“ muziejus įsigijo unikalią kolekciją

Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jus įsi­gi­jo uni­ka­lią ko­lek­ci­ją

Pir­mą kar­tą per 95-erius veik­los me­tus Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jus įsi­gi­jo gau­siau­sią kryž­dir­bys­tės pa­vel­do ko­lek­ci­ją. Ją su­da­ro 73 eks­po­na­tai, kai­na­vę 51 800 eu­rų.

Pro­jek­tą „Se­no­sios lie­tu­vių liau­dies skulp­tū­ros ko­lek­ci­jos įsi­gi­ji­mas“ fi­nan­sa­vo Lie­tu­vos kul­tū­ros ta­ry­ba.

Jau XIX a. pabaigoje liau­dies skulp­tū­rų pa­mink­lai gre­ta re­li­gi­nės ir pa­pro­ti­nės reikš­mės įgi­jo ir na­cio­na­li­nio sim­bo­lio sta­tu­są.

2001 me­tais UNES­CO Lie­tu­vos kryž­dir­bys­tę įtrau­kė į ne­ma­te­ria­lių pa­sau­lio pa­vel­do ob­jek­tų są­ra­šą, t. y. pri­pa­ži­no pa­sau­li­niu ne­ma­te­ria­laus pa­vel­do še­dev­ru.

Ko­lek­ci­ją su­da­ro ne tik me­di­nės skulp­tū­ros, bet ir ma­žo­ji ar­chi­tek­tū­ra (kop­ly­tė­lės ir sto­gas­tul­pių da­lys, al­to­rė­liai).

Kai ku­rios skulp­tū­rė­lės da­tuo­tos: vie­nos 1804, 1907 m., ki­tos XIX a. pab.–XX a. pr.

Ži­no­mi diev­dir­biai: Ka­zys Var­ne­lis, Au­gus­ti­nas Po­toc­kis, Vin­cen­tas Tvers­kis ir kt., ma­no­ma Juo­za­pas Piau­lo­kas.

Ka­zys Var­ne­lis – išei­vi­jos dai­li­nin­ko Ka­zio Var­ne­lio (1917–2010) tė­vas. Iš meist­rų žy­miau­sias, iš­si­ski­rian­tis diev­dir­bys – Au­gus­ti­nas Po­toc­kis, gi­męs 1852 m. ir mi­ręs 1945m. Luo­kė­je, gar­sė­jęs Tel­šių, Luo­kės, Pa­van­de­nės, Ja­na­po­lės, Upy­nos, Tryš­kių, Už­ven­čio apy­lin­kė­se.

Iš pa­teik­tų skulp­tū­rų dau­giau­sia kry­žių su Nuk­ry­žiuo­tuo­ju, yra Pie­tų, Rū­pin­to­jė­lių (nors ir la­biau­siai mėgs­ta­mų, bet re­tai iš­li­ku­sių), Švč. Mer­ge­lės Ma­ri­jos skulp­tū­rė­lių, šven­tų­jų, įspū­din­go­jo Šv. Jur­gio kom­po­zi­ci­jų bei an­ge­lų.

Di­de­lė kry­žių su Nuk­ry­žiuo­tai­siais eks­po­na­tų gru­pė. Bran­gus pa­sta­to­mas kry­žius, da­tuo­tas 1804 m., ku­rio kom­po­zi­ci­ja iš­ryš­ki­na kny­gą – mal­dak­ny­gę. Di­de­lė ver­ty­bė ir kop­ly­tė­lės. Iš „die­vu­kų na­me­lių“ išim­tos skulp­tū­ros pra­ran­da vi­su­mos kon­teks­tą ir pra­smę, o ma­žo­ji ar­chi­tek­tū­ra su­da­ro vi­su­mą.

Ko­lek­ci­ja svar­bi for­muo­jant at­vi­rų fon­dų eks­po­zi­ci­jas „Auš­ros“ mu­zie­jaus Edu­ka­ci­jos cent­re. Pla­nuo­ja­ma, kad po res­tau­ra­ci­jos čia bus at­vi­ros sau­gyk­los, skir­tos pa­ro­dy­ti, mu­zie­ju­je sau­go­mus eks­po­na­tus.

Ko­lek­ci­jos skulp­tū­ros su­rink­tos iš vi­sos Lie­tu­vos, to­dėl rin­ki­niuo­se at­si­spin­dės re­gio­ni­niai skir­tu­mai, pa­vyz­džiui: Že­mai­ti­jos liau­dies skulp­tū­ra mo­nu­men­ta­les­nė, pri­mi­ty­ves­nė, san­tū­res­nė, o Aukš­tai­ti­jos skulp­tū­rai bū­din­gas išil­gin­tų for­mų, smul­kių de­ta­lių iš­ryš­ki­ni­mas.

„Auš­ros“ mu­zie­ju­je sau­go­mas liau­dies skulp­tū­rų rin­ki­nys yra vie­nas iš gau­siau­sių ir ryš­kiau­sių Lie­tu­vo­je.

Šiuo me­tu jį su­da­ro 1076 eks­po­na­tai, ku­rių di­džio­ji da­lis bu­vo su­kaup­ta 1930–1935 m. et­nog­ra­fi­nių eks­pe­di­ci­jų me­tu.

Pa­reng­ta pa­gal Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jaus inf.

Šiau­lių „Auš­ros“ mu­zie­jaus nuo­tr.

Meist­ro Ka­zio Var­ne­lio su­kur­tas Šv. Jur­gis.