
Naujausios
Šiaulietiškas Vydūno portretas
Diana Stungurienė
Kovo 22 d. gimė žymus Mažosios Lietuvos kultūros veikėjas, didis humanistas, dramaturgas ir publicistas Vilhelmas Storosta-Vydūnas (1868–1953). 2018-ieji, minint 150-ąsias gimimo metines, buvo paskelbti Vydūno metais. Daugybė renginių vyko miestuose ir miesteliuose. Ir žinantys, ir nieko nežinantys galėjo artimiau pažinti žmogų, kuris savo gyvenimu mokė mylėti tėvynę, saugoti tautiškumą ir auklėti savyje žmoniškumą. Renginių netrūko ir Šiauliuose. Vydūno sąsajos su Šiauliais – gan glaudžios. Čia, Šiauliuose, pagal jo kūrinius buvo statomi spektakliai, čia jis skaitė paskaitas. Iki šiol žaliuoja Vydūno ąžuolas, sodintas 1934 metais. Manoma, kad pirmąkart Šiauliuose Vydūnas lankėsi 1918 m., kaip tik prieš šimtą metų.
Šiaulių apskrities P. Višinskio bibliotekos konferencijų salėje berniukų chorui „Dagilėlis“ giedant Vydūno „Lietuvių giesmę“ mieste prasidėjo Vydūno metų minėjimas. 2018 m. vasario 1 d. įvyko šiltas ir jaukus advokatės, skautės, Pasaulio teisuolės, Šiaulių miesto garbės pilietės ir Vydūno krikšto dukters Gražbylės Venclauskaitės (1912-2017) atminimo vakaras. Praėjo lygiai metai, kai sulaukusi beveik 105-rių šį pasaulį paliko Gražbylė Venclauskaitė. Urna su pelenais buvo palaidota jos tėvo Kazimiero Venclauskio kape Senosiose kapinėse.
Vakarą organizavo vydūnininkė Jurgita Gedminienė. Kraštotyrininkė Birutė Musneckienė paruošė keletą informacinių stendų apie Gražbylės Venclauskaitės gyvenimą. Profesorius Vytenis Rimkus retoriškai paklausė susirinkusiųjų – „kas ji tokia, Gražbylė Venclauskaitė? Ką ji nuveikė? Kodėl ja domimės?“ – Ir pats atsakė: „Gražbylė gimė ir augo šeimoje, kuri sunkiais Lietuvai metais, Rusijos okupacijos ir Pirmo pasaulinio karo metais svajojo ir kūrė Lietuvos valstybę. Ne vienerius metus atvykęs į Šiaulius Vydūnas apsistodavo Kazimiero ir Stanislavos Venclauskių namuose – „Baltuosiuose rūmuose“. Stanislava Venclauskienė režisavo Vydūno veikalus. Todėl minėdami Gražbylę Venclauskaitę, kartu prisimename ir paminime Vydūną.“
Dažnam, turbūt, kyla klausimas, kaip ir kodėl Vydūnas tapo Gražbylės krikštatėviu? Socialdemokratų partijos įkūrėjas, advokatas, mecenatas Kazimieras Venclauskis ilgus metus kovojo už civilinės metrikacijos įteisinimą, kuri Lietuvoje buvo įteisinta 1940-aisiais, deja, jau po jo mirties. Pagal 1927 m. pasirašytą tarptautinę sutartį su Vatikanu metrikus Lietuvoje tvarkė ir saugojo tik Bažnyčia. Tuomet asmenį patvirtinantis dokumentas buvo išrašas iš bažnytinės knygos, kuris ten atsirasdavo pakrikštijus naujagimį.
Gražbylė Venclauskaitė pasakojo, kad pradinėse klasėse, kai ji mokėsi vokiečių mokykloje, jokio asmens dokumento ji neturėjo, bet įstojus į gimnaziją „reikalai“ pasikeitė, Švietimo ministerija griežtai pareikalavo asmenį patvirtinančio dokumento, kitaip mergaitė nebegalės mokytis gimnazijoje.
K. Venclauskis suprato, kad nebeturi išeities ir nebegali ilgiau atidėlioti dukters krikšto. Tuo metu Venclauskių namuose svečiavosi Vydūnas. Stanislava Venclauskienė papasakojo Vydūnui esamą situaciją, ir Vydūnas pasisiūlė būti krikšto tėvu.
„Esu krikštytas liuteroniškoje bažnyčioje, ir tai jūsų siekius tik sustiprins, tai bus jums į naudą,“ – kreipėsi svečias su pasiūlymu į K. Venclauskį.
Krikštijo Gražbylę 1924 m. vasarą Šv. Jurgio bažnyčioje, mergaitei jau buvo dvylika metų. Sugrįžus po krikšto į namus, Vydūnas krikštaduktei padovanojo albumą su įrašu „Gražbylei krikšto proga. Vydūnas“. Albume buvo suklijuotos nuo pat kūdikystės Vydūno vaikystės nuotraukos. Po kiekviena nuotrauka buvo Vydūno įrašas, paaiškinimas, kas yra nuotraukoje. Albumą Gražbylė rodydavo visiems norintiems ir besidomintiems. Apie 1938 m. lietuvių kalbos mokytojas Aleksandras Merkelis paprašė paskolinti albumą, o paskui jis išvyko į Ameriką. Taip albumas išnyko iš Gražbylės gyvenimo. Būdama Amerikoje ji perskaitė laikraštyje, kad A. Merkelis (1907-1994) išleido knygą apie Vydūną, parašė į redakciją, bet gavo atsakymą, kad jis jau yra miręs, Gražbylė Venclauskaitė „pavėlavo“ vos pusmetį. Albumo likimas iki šiolei yra nežinomas.
Gražbylė Venclauskaitė apie savo krikštatėvį visada kalbėjo su didžiule pagarba. Ir kai 2010-aisiais jai buvo pasiūlyta „liudyti Vydūną Lietuvai“, kiek padvejojusi sutiko. Jai tada buvo devyniasdešimt aštuoneri. Tais metais Gražbylė Venclauskaitė, lydima studijos "Gin-Dia", aplankė Rambyną. Žvelgdama nuo kalno į Tilžės pusę prisiminė savo viešnagę Tilžėje, Vydūno namuose, kaip jis grojo arfa ir kiek mažai jis valgydavo – „oi, net riešutus suskaičiuodavo!“. Bitėnų kapinaitėse prie Vydūno kapo paskutinį kartą Gražbylė nusilenkė garsiajam savo krikštatėviui. Aplankė ji ir Martyno Jankaus – Vydūno bendražygio muziejų. Čia buvo išleistos pirmosios dvi Vydūno knygos. Susitiko su Bitėnuose stovyklaujančiais vydūnininkais.
Po kelių mėnesių aplankė Kintų Vydūno kultūros centrą, o dar po mėnesio traukiniu vyko į sostinę ir piktinosi stotyje, kad reikia pirkti bilietą. Paklausė kasininkės, ar daug tokio amžiaus žmonių važiuoja traukiniu?
Visur Gražbylė Venclauskaitė dalijosi savo prisiminimais apie krikštatėvį Vydūną. Susitikimai praeidavo taip linksmai, kad susirinkusieji tiesiog kvatodavo, klausydamiesi išraiškingo ir vaizdingo viešnios pasakojimo.
*
Kitas svarbus renginys, skirtas Vydūno metams, įvyko ant Sukilėlių kalnelio. 2018 m. lapkričio 7 d. čia buvo įamžintas Vydūno ąžuolas. Šventę organizavo ir pristatė Darius Ramančionis, ilgametis Šiaulių gamtos ir paveldo apsaugos klubo „Aukuras“ pirmininkas, ir Jurgita Gedminienė, Vydūno metų renginių koordinatorė Šiauliuose. Prieš kelerius metus kraštotyrininko Jono Nekrašiaus iniciatyva Šiauliuose pradėti įamžinti istoriniai ir atmintini Šiaulių miesto želdiniai. Aukuriečiai jau treti metai rašo projektus, ieško finansavimo ir lėšų medžių įamžinimui.
J. Nekrašius susirinkusiesiems papasakojo, kad 1934 m. Sukilėlių kalnelyje Vydūnas sodino ąžuolą. Nėra tiksliai žinoma, su kuo ir kokia proga buvo sodintas šis ąžuolas: ar tai įvyko rudenį, ar pavasarį, tačiau įprasminimas turi didžiulę reikšmę – juk tai neužmiršta miesto istorija. Nuo šiol šalia ąžuolo pastatytas stulpelis skelbs Vydūno žodžius: „Mūsų uždavinys – išlaikyti kraujo grynumą, tautos dvasią, kalbą, istoriją ... rūpintis dvasiniu tautos galių augimu“ /Vydūnas. Tautos gyvata/. Sugiedoję Vydūno giesmę susirinkusieji draugišku būreliu nužingsniavo į ŠAVB svetainę, kur prie savo kūrinių jų jau laukė menininkai –Vydūno portretų autoriai.
*
Parodos „Vydūno portretas“ idėjos autorius ir įgyvendintojas Gintautas Stungurys papasakojo, kad organizuoti Vydūno portretų parodą jį įkvėpė menininkė Aldona Visockienė. Būtent jos 2017 m. nupiešti Mažosios Lietuvos romanistės, lietuvininkės Ievos Simonaitytės portretai pastūmėjo Gintautą pasiūlyti menininkams nutapyti Vydūną, taip praturtinant Vydūnui skirtus metus. Jis pirmiausia ir kreipėsi į dailininkę keramikę, ilgametę Šiaulių universiteto Menų fakulteto dėstytoją, docentę Aldoną Visockienę. Paskutiniais metais atitolusi nuo sudėtingų ir fiziškai sunkių keramikos darbų A. Visockienė atsidavė savo hobiui – portretų piešimui.
Pasiūlymą menininkė mielai priėmė. Ji pasakojo, kad apie Vydūną daug sužinojo iš Lietuvos dailininkų sąjungos pirmininko Broniaus Leonavičiaus, kuris, anot menininkės, yra didelis Vydūno gerbėjas, galbūt, ir gyvenantis pagal Vydūno priesakus. Pats B. Leonavičius, menininkės nuomone, net savotiškai panašus į Vydūną. A. Visockienė suprantanti, kad liga privertė Vydūną gyventi asketiškai. Ir vis tik būdamas tokioje sunkioje, atrodytų, be išeities situacijoje – nepagydomai sirgdamas, Vydūnas sugebėjo tiek daug nuveikti visuomenės labui.
Vydūnas sukūrė sveikatinimosi sistemą, paremtą vegetariniu maitinimusi, kuri turėjo ir iki šiolei turi daug pasekėjų. „Toks gyvenimas puikus pavyzdys visiems lietuviams,“ – dalijosi mintimis menininkė. Aldona Visockienė pasirinko nuotrauką, kurioje Vydūnas dar pakankamai jaunas. Jos, kaip portretistės, patyrimu vyresnio žmogaus žvilgsnis būna gerokai prigesęs. Ją sužavėjo labai gražūs garbanoti Vydūno plaukai, jo ypatingos pilkai rainos akys, turinčios kontūrą. Ji mano, kad pagal veido formą turėtų būti įspūdingos ir Vydūno rankos. Menininkė teisi, yra nemažai nuotraukų, kuriose Vydūnas įvairiai susidėjęs rankas, dažnai jos sukryžiuotos ant krūtinės.
*
Turėdamas pirmąjį darbą Gintautas Stungurys jau drąsiau kreipėsi į grafiką Rimantą Buivydą. Ilgametis ŠU dėstytojas, Piešimo katedros docentas taip pat mielai priėmė pasiūlymą. Apžiūrėjęs atsiųstas fotografijas, pasirinko nelabai žinomą fotografiją, kur Vydūnas nupaveiksluotas 1938 m., prieš 80 metų – „kai aš dar nebuvau gimęs,“ – šypsosi menininkas.
Tapydamas paskutiniu metu pamėgta kompiuterine technika R. Buivydas pamėgino įsigilinti į istorinę fotografiją. To laikmečio nuotraukos nespalvotos, todėl savo darbe per daug spalvų menininkas nenaudojo. Nudžiugo ir maloniai nustebo, kai atvykę pasisvečiuoti anūkas ir marti „pažino“ jo nutapytą Vydūną, kuris dabar yra „įtrauktas“ į mokyklinę programą.
R. Buivydas kilęs „nuo Jurbarko“, Mažosios Lietuvos, tuometinės Prūsijos pasienio. Dar vaikystėje Rimantas pastebėjo skirtumą tarp Rytprūsių ir Lietuvos. „Riba buvo labai aiški, ten keliai asfaltuoti ir stulpai metaliniai. Vaikystėje važiuodavome septynis kilometrus vieškeliu, kad dviračiais pasivažinėtume asfaltuotu keliu,“– prisimena menininkas. Jau studijuodamas Dailės institute susipažino su būsima dailininke grafike, Mažosios Lietuvos kraštotyrininke Eva Labutyte (1938-2003), besimokančia žemesniame kurse. Prūsų žemės gerbėja, kilusi iš to krašto, Eva Labutytė laikė save lietuvininke, daug bendravo su I. Simonaityte.
Mažosios Lietuvos kultūros tyrinėtojas Domas Kaunas viename iš susitikimų su visuomene dalijosi prisiminimais apie savo pažintį su I. Simonaityte. Apie jos griežtą ir nelabai taikingą charakterį. „Lietuvininkai su vyžom niekada nevaikščiojo,“ – įsižeidė lietuvininkė rašytoja, prilyginta žemaičiams. Yra žinoma, kad I. Simonaitytė bendravo ir net bendradarbiavo su Vydūnu, bet draugauti jiems nelabai sekėsi – aštrūs charakteriai dažnai iššaukdavo priešpriešą. R. Buivydo nutapytas portretas padovanojo dar vieną istoriją apie Vydūną.
*
Dailininkė tapytoja, menotyrininkė ir pedagogė Ligija Stalevičienė, 2018 m. pasitikusi savo devyniasdešimtmetį, irgi sutiko nutapyti Vydūno portretą. Ji prisipažino, kad niekada nebūtų patikėjusi, kad tapys Vydūną. Žinoma, tapyti portretus jai patinka, bet ar įveiks? Juk Vydūnas – žinomas, garsus žmogus, todėl jį tapyti didžiulė atsakomybė. Be to ji nemačiusi Vydūno gyvo. Nuotraukoje, žinoma, palieka dalelė žmogaus energijos... kaip ir menininkų darbuose, juk vieni darbai nieko nesako, tarsi būtų tušti, o į kitą paveikslą pažiūrėjus sukyla kokie tai jausmai, net atsitraukti sunku.
Anot dailininkės menininkas nutapytame paveiksle palieka dalelę savo gyvenimo. Ji prisipažino, kad ilgai nesiryžo tapyti. Pieštuku greitai viską nusipiešė, o po to sustojo – niekaip nekilo ranka pradėti tapyti akvarele. Ir popierius šiuolaikinis menininkei pasirodė visiškai nepriimtinas. Sūnėnas padovanojo „gerą“ tapybinį popierių, o jis dažus sugeria kaip spaustukas – niekaip nepavyksta akvarelės nulieti.
L. Stalevičienė taip pat prisiminė, kad vaikystėje namuose buvo Vydūno knyga „Mūsų uždavinys“. Tuomet, ikisovietinėje laisvoje Lietuvoje nebuvo dainų chorams. Vydūnas vienas iš pirmųjų harmonizavo lietuvių liaudies dainas, pritaikydamas jas choriniam atlikimui. „Matyt, todėl ir Vydūno knyga pas tėvą buvo, juk jis irgi, kaip Vydūnas, buvo chorvedis? – susimąstė menininkė. – Vydūną sovietiniais laikais visi buvo primiršę, mažai apie jį buvo kalbama.“ Sovietmečiu Vydūnas buvo uždraustas kaip rašytojas „pasitraukęs į vakarus“. Jo kūriniai atsidūrė spec. fonduose, į kuriuos patekti buvo galima tik gavus leidimą. Taip iš sovietinio jaunimo sąmonės Vydūnas buvo ištrintas. Jo idėjos atgimė su laisvėjančia Lietuva.
*
Svečiuodamasis Latvijoje Gintautas Stungurys draugams menininkams papasakojo apie savo sumanymą suorganizuoti Vydūno portretų parodą. Menotyrininkė, restauratorė, ilgametė muziejaus darbuotoja Ingrida Raudsepa prasitarė, kad ir ji norėtų nutapyti Vydūną. Latvijos Literatūros muziejuje rinkdama medžiagą pranešimui apie Latvijos tautos šauklius dramaturgą Janį Rainį (1865-1929) ir jo žmoną poetę Aspaziją (Elza Rozenberga, 1865-1943) Ingrida atrado susirašinėjimą lietuvių kalba – Janis Rainis ir Aspazija mokėsi iš Vydūno sudaryto lietuvių kalbos vadovėlio. Ingrida Raudsepa įžvelgia panašumą ir šių menininkų kūryboje – J. Rainio, kaip ir Vydūno, pjesės kviečia tobulėti. Jai pačiai Vydūnas artimas savo dvasingu ir kūrybingu gyvenimu. Vydūnas siekė, kad žmonės tobulėtų, ugdytų žmoniškumą savyje, savo tautoje bei viso pasaulio žmonėse.
Vydūno portretą I. Raudsepa nutapė kaip simbolį. „Esu paveikslų restauratorė, todėl mano prisilietimai prie drobės yra labai atsargūs ir detalūs; tapau, tarsi prisiliesdama prie gyvo žmogaus,“ – sakė autorė. Ingrida naudojosi ne viena fotografija, o pasirinko atskiras detales, veido bruožus iš skirtingų nuotraukų. Didžiulį įspūdį jai padarė Vydūno akys – plačiai atmerktos, aktyvios. Po J. Rainio mirties Vydūnas rašė Aspazijai: „Gyvas žmogus ar miręs, virš jo vis tiek yra begalinė šviesa“.
Ingridos Raudsepos pamąstymai ir nutapytas portretas praplėtė Vydūno gyvenimo ir veiklos horizontą.
*
Pasiūlius nutapyti Vydūno portretą dailininkas tapytojas, ilgametis Šiaulių vaikų dailės mokyklos mokytojas Sigitas Prancuitis prisiminė, kad prieš dešimtmetį jau yra tapęs Vydūną, tada irgi buvo jubiliejiniai Vydūno metai. Kur dabar yra darbas, S. Prancuitis nežino – gal kokioj kolekcijoj užsislėpė?
Besimokydamas mokykloje S. Prancuitis skaitė Vydūno kūrinius, prisimena dramą „Amžinoji ugnis“. Vydūno filosofija jam asocijuojasi su Čiurlionio kūryba ir prieš pradedant tapyti vis sukosi mintis atlikti darbą Čiurlionio stiliumi. Tačiau nusprendęs, kad neverta „konkuruoti“ su Čiurlioniu, atsisakė tos minties ir portretą nutapė „prancuitiškai“– žalsvai sidabriniais atspalviais, ramiu, santūriu, filosofiniu, be stiprių kontrastų koloritu.
Vydūnas tradiciniu aprėdu – tamsus švarkelis, balti baltiniai, juostelė ir sagė, o jam už nugaros pavaizdavo vydūnišką visatos supratimą – „žymųjį kiaušinį“ su indiškais pavadinimais ir indiška filosofija. Kaip pats sakė, šiuo metu esąs „asambliažinėje“ stadijoje, todėl į paveikslą įvedė asambliažo elementų – taip paveiksle „atsirado kosmosas“. Žaliai pilka, juoda, balta – mylimiausios tapytojo spalvos. Kontrastai – raudona, mėlyna – jam nelabai patinka. „Na, bet jei dar gyvensiu, jaučiu, kad bręstu ir toms spalvoms“, – patikino Sigitas Prancuitis. Apibendrindamas pasakė, kad pavadino savo darbą „Vydūno pasaulis“. Menininkas mėgsta, kai paveikslas turi pavadinimą, nes jis „ užveda ant minties.“
*
Gintautas Stungurys jau keletą dešimtmečių studijuoja Vydūno palikimą, jis pripažįsta, kad skaityti Vydūno raštus nėra lengva, bet jo raštai atsako į visus rūpimus klausimus. „Kiekvienas žmogus, kuris nori pažinti save ir pasaulį, turėtų studijuoti Vydūno raštus, – šypsosi Gintautas, – ir nesiblaškyti, neieškoti išminties, parašytos kitomis kalbomis.“
Gintautas nutapė du Vydūno portretus. Viename Vydūnas prie savo rašomojo stalo, fone karalienės Luizės tiltas, šiandien ir anuomet jungiantis dvi valstybes. Kitame portrete Vydūnas jau labai garbingo amžiaus, senoliškai pasirėmęs ant lazdelės ir jaunatviškai spindinčiomis akimis. Gintauto nuomone dailininkas savo mintis išreiškia vaizdiniais, todėl jam labai norisi tikėti, kad šitiek menininkų „įtraukusi“ ir „Vydūno metais“ subrandinta paroda, ne vienam sužadins norą artimiau pažinti Vydūną, skaityti jo raštus. „Kai piešiau Vydūną, jis man nuolat šypsojosi. Telydi ir jus Vydūno šypsena,“ – užbaigia pasvarstymus Gintautas.
*
Pabaigai. Vydūnas teigia, kad žmogus yra tautos dalelė, o kiekviena tauta yra žmonijos medžio šaka – argi žmonijos medis gali būti stiprus, jei kenčia viena tauta, jei džiūva viena iš jo šakų? Pagal Vydūną, lietuviai yra žmonės, kurie galbūt iš visų ilgiausiai pasaulyje yra išgyvenę savo šaly – koks išskirtinis tautos bruožas! Tauta pasauliui visų pirma apsireiškia savo kalba, o „tautos slėpinys slypi kraujuje“, todėl maišydamosi tautos praranda savo tautiškumą – dabarties mokslininkai pastebėjo, kad susituokus skirtingų tautų žmonėms, jų vaikai gimsta neramaus būdo, besiblaškantys, neatrandantys savo vietos. Vydūnas rašo, kad žmoniškumą atspindi trys pagrindinės gyvenimo sritys – mokslas, menas ir dora, ir kad visoms joms tarnauja kalba, todėl neįmanoma pažinti kitos tautos, nemokant jos kalbos. Visa tai ir dar daugiau žmogus gali suprasti ir patirti, „būdamas asmenybė su protu ir išmintimi ir kreipdamas ją (išmintį) į tai, ką nori patirti“.
Baigėsi Vydūnui skirti metai, bet kaip ir iki šiolei dalis tautiečių kiekvienais metais kovo 22 dieną mini Vydūno gimtadienį, prisimindami jo nuopelnus tautai ir valstybei. O jo raštai bus studijuojami dar ne vieną dešimtmetį, o gal ir šimtmetį. Ir kaskart vis kas nors „naujo“ bus juose atrandama.
Vydūno portretų paroda, ŠAVB 2018-12-07. Iš kairės menininkai: S. Prancuitis, G. Stungurys, A. Visockienė, L. Stalevičienė.
Aldona Visockienė. Vydūno portretas, pastelė, 2018 m.
Rimantas Tomas Buivydas (dešinėje). Vydūno portretas, atliktas kompiuterinės tapybos technika, 2018 m.
Ligija Stalevičienė. Vydūno portretas, akvarelė, 2018 m.
Ingrida Raudsepa (Latvija). Vydūno portretas, aliejus, 2018 m.
Sigitas Prancuitis. Vydūno pasaulis, aliejus, 2018 m.
Gintautas Stungurys. Vydūno portretas (du paveikslai), akvarelė, 2018 m.
Gražbylė Venclauskaitė „liudija Vydūną“ Bitėnuose vydūnininkų stovykloje, 2010 m. Iš dešinės trečia stovi Gražbylė Venclauskaitė. Iš kairės pirmas stovi menotyrininkas prof. Vytenis Rimkus. Iš kairės antras pritūpęs literatūrologas, Vydūno kūrybos tyrinėtojas bei propaguotojas dr. Vaclovas Bagdonavičius.
Šiaulių Sukilėlių kalnelis, Vydūno ąžuolo įamžinimo šventė. Iš dešinės antras Darius Ramančionis, ketvirta Jurgita Gedminienė.
Iš Latvijos literatūros archyvo, puslapis iš žurnalo, J. Rainis ir Aspazija mokėsi lietuvių kalbos iš Vydūno sudaryto lietuvių kalbos vadovėlio.