
Naujausios
Šiandiena – tik dalis ilgo raidos proceso
Menotyrininkas Vytenis Rimkus Šiaulių dailės gyvenimą stebi iš labai arti, dalyvauja jame ir vertina jį jau beveik šešis dešimtmečius. Ir vertina šiandieninį Šiaulių dailės gyvenimą ne kaip atskiros parodos sėkmę ar trūkumus, o kaip svarbią, nors ir šiek tiek kitokią ilgo raidos proceso dalį.
– Pirmą kartą per 56-erius metus neatėjote į metinės miesto dailininkų parodos atidarymą?
– Gal buvo dar keletas kartų... bet labai nedaug. Kai pamačiau dalyvių pavardes plakate, maždaug nujaučiau, kokia ši paroda gali būti. Bet, žinote, kai apžiūrėjau vienumoje, ji man visai patiko. Pirmiausia, – ekspozicijos požiūriu. Buvo tokių parodų, kur labai geri darbai taip sugrūsti, kad buvo padaryti nematomais.
– Ką iš kūrinių, autorių išskirtumėte?
– Keramika patiko! Aldonos Visockienės mokykla! Na, atrakcionai ir lieka atrakcionais... Nelabai patiko tapyba. Net ir žinomi dailininkai – R. Garbačiauskas, ypač – V. Zarėka man tapo nebeatpažįstami. Jie nuėjo į dekoratyvumą. Paveikslas nebėra nepriklausomas vaizdas, atskleidžiantis materialinę ar dvasinę esmę, o tiesiog dekoratyvinis spalvų derinys. Tą kaitą iš dalies pateisinu – jie lyg ir nenorėtų
atsilikti nuo bendros tendencijos, bet man, pavyzdžiui, R. Garbačiauskas patiko, kai vystė moters temą dailėje – yra sukūręs puikių paveikslų.
V. Zarėka buvo vos ne tarptautinio žinomumo akvarelininkas, gavęs rimtų premijų už savo akvareles. Dabar jis eksponuoja didžiulius montažus, kurie man iš tolo atrodo plėmais, o iš arti (leidžiu sau pačiupinėti paveikslus) yra grynai technologinis darbas, sumontuotas iš kažkokio gofruoto kartono. Darbo ten įdėta daug, bet man tai labiau atrodo, kaip paieška technologinio pagrindo, kuriuo pasinaudojus galbūt ir galima sukurti kokius nors kūrinius, bet šiuo atveju tai tėra technologinis bandymas.
Dažniausiai mane šokiruoja Bronius Rudys, dabar – taip pat. Visa salė kažkokių piešinukų. Kodėl visa salė? Tai personalinė jo paroda, kurioje visi darbai vienodi? Mano akimis, B. Rudys geriausiai atrodė, kai kūrė didelio masto, apibendrintus grafikos lakštus, o tolesnė jo raida kažkaip manęs neįtikina.
Visai neblogai iš tolo atrodo spalvingi skaitmeniniai grafiko Rimanto Buivydo darbai, bet vis dėlto skaitmeninius jo darbus vertinu kaip bandymus.
Studentų, jaunųjų menininkų darbus vertinu kaip pradžią, kai įsisavinama technika.
Labai dažnai šiuolaikiniame mene pasigendu dvasios, o vis daugiau randu techninių eksperimentų.
Nieko keisto – visose parodose, išskyrus pirmąją, kažko lauki ir tikrai ne visada sulauki.
O tai, kad pusė miesto dailininkų iš viso nedalyvauja tokiose tradicinėse parodose – senas reiškinys.
– Kaip vertinate bendrą šiandieninę Šiaulių dailės situaciją?
– Kai pradedama sakyti, kad Šiauliuose nieko nebėra, tai klausiu – juk šiemet Šiaulių dailei buvo didžiulis įvykis – Vyriausybės kultūros ir meno premiją gavo šiaulietis menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis! Ar ir jo paties nebėra Šiauliuose?!
Negalima kalbėti vien apie Šiaulius nekalbant apie Lietuvą apskritai. Dailės raida. Dailininko vieta, jo žinomumas. Net ir Paryžius šiandien yra užleidęs aukščiausią vietą dailės gyvenime Londonui ir Tokijui. Paryžiuje dirba apie 40 tūkstančių dailininkų, kurį iš jų, kaip garsiausią, gali įvardinti bet kuris Prancūzijos ar Europos žmogus? Garsieji Lietuvos dailininkai Paulius ir Svajonė Stanikai išvažiavo kurti į Paryžių. Kiek žmonių Paryžiuje juos žino, išskyrus nedidelę grupę kolegų dailininkų? Lietuvoje labai garsus yra avangardo kūrėjas Jonas Mekas. Amerikos lietuviai J. Meko beveik nežino, kas jis toks. Jis labiau žinomas Niujorke, kaip vienos gatvelės kartais išgeriantis gyventojas. Kaip tokiame kontekste vertinti Šiaulių dailės žinomumą ir nežinomumą, gyvastį ir mirtį?
Lietuvos dailė yra suskilusi į kelis informacinius laukus, kurie gyvena kas sau: Vilnius – sau, Kaunas – sau, Šiauliai, Klaipėda – sau ir maži miesteliai – taip pat kas sau.
Visais laikmečiais Šiauliai turėjo žinomų Lietuvai dailininkų: nuo tarpukario – Gerardas Bagdonavičius buvo plačiau Lietuvoje žinomas dailininkas. Įkūrus Šiauliuose aukštąją mokyklą su dailės mokymu žinomumą apie Šiaulius, kaip šuolaikinį dailės centrą, didino Aloyzas Toleikis, Vitolis Trušys, Jaronimas Kmieliauskas, buvę pirmųjų šiauliečių dailininkų parodų dalyviai.
Negalima pamiršti fakto, kad Šiauliai antrieji po Vilniaus iš Lietuvos miestų pasistatė parodų rūmus ir abu buvo pastatyti nelegaliai. Šiaulių parodų rūmai buvo statomi kaip remonto dirbtuvės namų valdybai. Tuometinis miesto Vykdomojo komiteto pirmininkas Vilius Kazanavičius manęs asmeniškai prašė, kad bent tris mėnesius niekur spaudoje nepasirodytų naujiena, kad Šiauliuose atidaryti nauji parodų rūmai.
Šiaulių aukštoji mokykla ilgą laiką ugdė dailės, darbų ir braižybos mokytojus, vienas kitas absolventas tapo dailininku. Dėl to, kokia šiuo metu situacija yra universitete ir Šiaulių dailėje, reikėtų pažvelgti į aukštųjų mokyklų raidą Lietuvoje. Kai buvo paskelbta laisva konkurencija tarp aukštųjų mokyklų – prasidėjo viena iš didžiausių iki šiol besitęsiančių klaidų, nes net dailės mokytojų rengimas buvo išskirstytas po daug centriukų vos ne į visus miestus.
Šiandien matome tik pasekmes tų visų ilgalaikių procesų.
– O ką manote apie asmenybes šiuolaikinėje Šiaulių dailėje?
– Tas pats visuose Lietuvos miestuose – Kaune, Vilniuje ir kitur – mažėja senoji dailininkų plejada, randasi, ieško nauji menininkai. Kai kam sekasi geriau, kai kam – visaip. Pagarsėti – dabar labai sunku visiems. Aš nežinau, pavyzdžiui, jauno Vilniaus dailininko, įgijusio visuotinį pripažinimą Lietuvoje! O štai kelmietis Andrius Seselskas Vilniuje surengė piešinių parodą, kuri sulaukė didžiulio pasisekimo!
Šiauliuose – dailininkų perteklius, vien Lietuvos dailininkų sąjungos narių – 50! Antra tiek kuriančių, bet dar ne narių! Kada tiek mieste buvo dailininkų?
Šiaulių dailė, kaip ir visos Lietuvos dailė, išgyvena savotišką vidinę kovą tarp senosios klasikinės tradicijos ir naujovių paieškos.
– Naujovių paieškos vyksta daugiau nei dvidešimt metų. Kas ką iš tiesų naujo surado Šiauliuose?
– Tai, kas buvo naujovė prieš 20 metų, šiandien jau yra praeitis.
Pagal pasaulinę tradiciją dailininkui vienas iš pagrindų yra pasiekti atpažįstamumą – kai kūrinį pamatęs žinai, kad tai to dailininko darbas. Būna, kai visuotinai atpažįstamas dailininkas vis prasčiau atkartoja tai, ką yra padaręs, bet yra ir tokių dailininkų, kurie nuolatos auga.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Menotyrininkas Vytenis Rimkus sako, kad 56-oji – „eilinė paroda su savo pasiekimais ir trūkumais, o viršija pasiekimai ar trūkumai – net ne šiandienos, o rytojaus klausimas“.