
Naujausios
Sėti, kad sudygtų
Vladas Vertelis,
buvęs auklėtinis
Mokytoją Stanislavą Lovčikaitę iki šiol vadinu Auklėtoja. Prisimenu, kai rugsėjo pirmąją į mūsų 5 b klasę atėjo auklėtoja, ji man pasirodė labai jauna ir labai graži. Po mėnesio antro – labai griežta ir reikli. Linkuvos, tada Karolio Požėlos vidurinė mokykla buvo ne tik stipri mokymo rezultatais, bet ir gana ideologizuota. Mūsų pionierių būrys gavo Jono Kiekšės, 1941 metų vasarą sušaudyto Linkuvos pradžios mokyklos vedėjo, vardą, tad klasės auklėtojai teko rūpintis ir auklėtinių ideologiniu paruošimu. Tada tai niekam nekėlė jokios nuostabos – tiesiog taip reikėjo, darbas pagal programą.
Klasėje Linkuvos vaikų mokėsi mažuma: didžioji dalis autobusais ir dviračiais suvažiuodavo iš aplinkinių kaimų – nebuvome nei kokie prestižiniai, nei labai pažangūs. Lietuvių kalbos pamokų laukdavome su baime, nes Auklėtoja gerokai spausdavo.
Labai skatino knygų skaitymą.Tais laikais klasės auklėtojos lankydavosi mokinių namuose, susitikdavo su tėvais. Nuo kokios šeštos klasės tapau vienas iš apsileidėlių – „gabus, bet tinginys“ – tad mama bandė sakyti, kad tos ne mokyklinės knygos – tikra bėda. Ne, paaiškino Auklėtoja, tegul skaito, bet ir pamokas reikia paruošti. Kadangi jau tada S. Lovčikaitė man buvo autoritetas, todėl tapau nuolatinis miestelio ir mokyklos bibliotekų lankytojas.
Baigus septintą klasę Auklėtoja pakvietė į turistinį žygį dviem dienoms. Nedidelis būrelis pasišovė keliauti. Pirmas sustojimas – Linkuvos bažnyčios šventoriuje. Atėjo klebonas Jurgis Danis. Susėdome po medžiu, kunigas papasakojo bažnyčios ir vienuolyno istoriją. Gyvenau nereligingoje šeimoje, todėl susitikimas su klebonu man buvo labai netikėtas ir įdomus. Tada ėjo 1972 – ieji metai – pati brandžiojo socializmo branda.
Veselkiškiuose, kompozitoriaus Juozo Pakalnio (1912-1948) gimtuosiuose namuose, jo sesuo vaišino obuoliais, medumi, o su mokytoja kalbėjosi apie paslaptingą mirtį Vilniuje. Pamenu, tada mano galvelėje nesuėjo nugirstos pokalbio detalės: tarybinė santvarka, saugumas ir kompozitoriaus mirtis. Mūša prie Linkuvos dar buvo upė, kurią galima perbristi, prie Pakalnių namo dar nestovėjo kiaulių kompleksas su srutų saugyklų oazėmis, o paupių vienkiemiuose noko obuoliai, šeimininkės vaišino pienu.
Dar – Titoniai, kur gimė rašytojas Juozas Paukštelis, o Petrašiūnuose sustojome prie garsios siuvėjos namų.
Tas turistinis žygis man yra vienas iš įsimintiniausių gyvenimo Linkuvoje įvykių. Tik po daugelio metų gali įvertinti tokių kelionių, bendravimo reikšmę.Tada – tik detalės: kaimeliai, vienkiemiai, pokalbių, žmonių gyvenimų nuotrupos, o po kurio laiko atsiranda ir prasmių.
Ir paskutinėse klasėse dar buvome vėjavaikiai. Jausdavau, kad Auklėtoja tikisi iš mūsų daugiau, nei mes galime suprasti, įvertinti... Maironio pamoka. Auklėtoja – miestelyje išsiskirdavusi elegancija ir gražiais drabužiais, – atėjo labai pasipuošusi. Pradėjusi temą pratęsti mintį siūlė vienam, antram, trečiam, bet visi tylėjo. Klasė, kurioje vos ne trečdalis – „humanitarų“, kažkodėl buvo nepasiruošusi. Pamokai net neįpusėjus, ji – toks stiprus žmogus – susigraudinusi paliko klasę. Tumas Vaižgantas, Vincas Krėvė, Salomėja Nėris, XIX a. tautinio atgimimo rašytojai buvo jos autoriai, bet Maironis – pirmas tarp jų.
Arba – kažkuria proga, kaip diktavo to meto nerašytos taisyklės, reikėjo Auklėtojai dovanos. Mamos iš miestelio elito surado tuo laiku labai madingą elektrinį rusišką virdulį (samovarą). Padovanojome tą prietaisą... Po kelių dienų klasėje pasakė, kaip jai buvo nejauku su tuo rusišku virduliu ateiti į mokytojų kambarį, klausyti ironiškų pastabėlių apie jos labai lietuvišką klasę, ir paaiškino mums, kad nereikia jai, lietuvių kalbos mokytojai, samovarų: ji juk – ne nuo Saratovo ir ne nuo Samaros.
Prisimenu, vienoje iš paskutiniųjų pamokų Auklėtoja kalbėjo, kad ne visi mes tapsime humanitarais, bet tikisi, kad mus visus gyvenime lydės didžioji literatūra, poreikis kultūrai, humanistinės idėjos. Dabar mąstau, kad lietuvių kalbos ir literatūros mokytojos pozicija mažame miestelyje jos tikriausiai netenkino, buvo ne ta viršukalnė, kurią galėjo pasiekti, bet tas darbas jai teikė gyvenimo prasmę ir padėjo oriai gyventi.
Skaitydamas literatūros mokslininkės profesorės Vandos Zaborskaitės (1922-2010) memuarus „Autobiografijos bandymas“ radau tokias eilutes: „O Lietuvos nepriklausomybė? Jos irgi nesitikėta galimoje apibrėžti artimoje ateityje. Rūpintasi tautos ir jos kultūros išlikimu, nemąstant per daug apie galimas valstybingumo formas. Putino mintis „Sukilėliuose“, kad tauta turi būti pribrendusi, ne tik laisvei, bet ir vergovei, mums buvo sava ir svarbi.“ Galvoju, kad ši citata apibūdina ir S. Lovčikaitės, ir šimtų kitų tais metais Lietuvai dirbusių mokytojų situaciją.
Vyresnėse klasėse tarp Auklėtojos ir manęs radosi artimesnis ryšys. Jutau jos globą. Ir kai pirmaisiais metais nepavyko įstoti į universitetą, atėjo į namus pasižiūrėti, ar ne prie butelio sielvartą plaunu (rado beskaitantį V.Hugo „Paryžiaus katedrą"); ir iš armijos parašydavau, sulaukdavau atsakymų, jos klausiau ir dėl intymesnių savo gyvenimų momentų. Antrąkart stojant į universitetą kartu su trimis abiturientėmis pasiūlė ateiti į namus konsultacijų. O universitete, dar kartą pakartosiu žinomą tiesą, literatūros programos buvo artimos ir lengvos, nes Linkuvoje – skaityta, analizuota, aptarta su Auklėtoja.
Jaunuolių galvose, kai nesutelpa perspektyvos, mažai lieka vietos apibendrinimams. Mes, S.Lovčikaitės auklėtiniai, dažniausiai buvome stebėtojai, o žinių sėmėmis kiekvienas pagal save. Ir ji suprato, kad labiausiai reikia remti, stengtis dėl tų, kuriems jos pamokos, užuominos ir įžvalgos įstringa, pasisėja. Ieškodavo tų ariukų, į kuriuos galėtų suberti sėklas. Gal kada sudygs? Sudygdavo. Tai galbūt ir yra mūsų Auklėtojos darbo prasmė, palikimas ir priesakas – sėti, kad sudygtų.
(Iš knygos "Stanislava Lovčikaitė: "Šiaurės Lietuva – mūsų esaties gūžta".)
A. Valterienės nuotr.
Mokytoja Stanislava Lovčikaitė.