
Naujausios
Septyniadangės erdvės rašytoja
Kovo 10-ąją netekome mistiškos, magiškos, siurrealistinės literatūros atstovės, rašytojos ir dailininkės joniškietės Jolitos Skablauskaitės. Jai buvo 67-eri. Tik 67-eri. Kūrėjui toks amžius – toli gražu ne pabaigos slenkstis. Jos paskutiniai rašyti apsakymai ir apysaka „Balsas“, kaip ir žiupsnelis eilėraščių, liko stropiai išsaugoti bendrakursės Marijos Kuodienės. Šiemet turėtų būti išleista rašytojos naujausia knyga – dar vienas priminimas, kad menininkas nemiršta sulig savo kūniškąja būtimi.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Gyvenimas tarp Vilniaus ir Kuisių
Savo gyvenimą ilgą laiką dalijusi pusiau – tarp Vilniaus aštuonių kvadratinių metrų ploto bendrabučio tipo kambarėlio ir Kuisių sodybos Joniškio rajone, kur tarsi pasislėpdavo nuo pasaulio suvešėjusios augalijos prieglobstyje, pastaruosius porą metų rašytoja, užklupus sunkiai ligai, po patirtos operacijos gyveno Joniškio parapijos senelių namuose „Santara“.
Jolita Skablauskaitė buvo neabejotinai viena ryškiausių šiuolaikinės lietuvių grožinės literatūros kūrėjų.
Literatūrologė, literatūros kritikė Jūratė Sprindytė apie rašytoją sakė: „Jolitos Skablauskaitės ryškų ir keistą pasaulį galima sieti su ezoterika, fantastine literatūra, siurrealizmo srove, psichoanalize, mitokritika ir pasakų poetika, postmodernizmu, dionisiškąja ekstaze, ir visos šios prieigos paaiškintų kurį nors jos kūrybos aspektą.
Skablauskaitės moteris – fatališka būtybė, savo nenugalima prigimtimi įsišaknijusi gamtoje ir atmetanti civilizuoto gyvenimo standartus. Ribinės seksualinės patirties kraštutinumais – sadizmu ir mazochizmu – paskutiniai J. Skablauskaitės romanai primena Larso von Triero filmo „Antikristas“ probleminį lauką (...). Gotiškosios vaizduotės sodrumu ir intensyvia raiška J. Skablauskaitė lyderiauja lietuvių prozoje per abu atkurtos nepriklausomybės dešimtmečius.“
Jos tekstais ir piešiniais kurtas groteskiškas, tamsus pasaulis skaitytoją traukė tarsi liūnas – be pasigailėjimo ir atjautos. Kai kuriuos jis būtent dėl to atstumdavo, kitus gi nepaprastai jaudino ir žavėjo.
Ją maitino vienatvė
1950 metais Joniškyje gimusi, užaugusi ir vėliau savo ryšio su šiuo miestu nenutraukusi Jolita Skablauskaitė vietinių gyventojų dažnai matyta iš Kuisių kaimo į Joniškį minanti dviračiu. Rašytoja nepasididžiuodavo dalyvauti jai organizuojamuose literatų, bibliotekos renginiuose, savo kūrybos davė ir 2016 metais išleistam Joniškio rajono literatų klubo „Audruvė“ almanachui.
Į rašytojos uždarą pasaulį įsiprašiusi režisierė Agnė Marcinkevičiūtė 2014 metais apie ją pastatė filmą „Vienatvės gaudesys“, pavadinime užkodavusi esminį kūrėjos būties lauką. Vos šiek tiek daugiau nei pusvalandį trukusioje kino juostoje atsiskleidė visa paletė vienatvių, rašytoja iš ekrano atviravo nuo vaikystės mėgusi būti atokiau nuo kitų.
„Baisiausia vienatvė tarp žmonių, kai turi būti protingiausias, kai jie tavimi tiki. Grįžtu namo ir mane apima kosminė vienatvė,“ – be jokio siaubo, greičiau su pasitenkinimu filme kalbėjo rašytoja. Kūrėja visur yra viena, bet vienatvė ją maitina.
Atrodė, net labiausiai atitolusi į savo vidinį pasaulį rašytoja kūryboje jį supindavo su šiandienos skurdesnio, vargingesnio kaimo gyvenimo realybe, o į pašnekovus žvelgė tarsi į personažus, pasiduodančius jos begalinės vaizduotės sūkuriui.
Ji mylėjo savo Kuisių kaimą, kuriame užsidariusi namie sakydavo galinti staugti. Vietos žmonės žino – ji rašo, jai taip reikia. O pabandyk Vilniuje, tuojau kas nors policiją iškvies.
Dar vaikystėje, jei draugaudavo, būtinai tik su gerokai mažesniais berniukais. Mažesniais, kad bijotų jos kuriamų pasakojimų. Kai mažieji pramuštgalviai iš baimės palįsdavo po stalu, jai patikdavo. Jau būdama ketverių metų suprato norinti tapti rašytoja...
Knyga kaip plyta
2014 metais, išėjus knygai „Žiežulės“, su J. Skablauskaite kalbėjomės Kuisių kaime, kai įsibėgėjusi vasara tiesiog apglėbė žaluma jos medinį namelį.
– „Žiežulės“ – bene dar storesnė už solidų ankstesnį tavo romaną „Sado sindromas“. Kaskart knygos auga, kūrybos versmė nebeišsitenka mažesnėje apimtyje?
– Minėti kūriniai panašaus dydžio. Ir Kuisių kaime galima parašyti knygą kaip plytą. Čia gimsta idėjos, o Vilniuje viską užrašau.
Prie „Žiežulių“ dirbau ketverius metus, bet valstybės klerkai galvoja, kad turėjau sukurti per dešimt mėnesių. Būtent tokiam laikui gavau stipendiją. Jie turbūt mano, kad rašytojui pakanka nusipirkti rašalo.
Knygoje herojė pabaisa, Glindos vardu – pačių artimiausių draugių ir manęs lydinys. Galėjo būti utėlė, bet glinda, pasidomėjau, dar atsparesnė, ją sunkiau sunaikinti. Tai labai sutirštintas, stiprus charakteris. (...)Turėjau sankaupą pergyvenimų, žinau, kad žmonės, realūs – net draugai, gali žudyti. Manęs klausia, kaip tu gali rašyti iš tragedijos? Atsakau: reikėjo atsikratyti košmarų. Bet ten yra ir optimizmo.
Jei kas norėtų, kad gyvenčiau Vilniaus centre, bute, kur erdvu ir jauku, iš ten išplauktų mano kūryba. Dabar esu įsprausta sostinės bendrabutyje nekokios reputacijos rajone, kambarėlyje, kuris net nėra gyvenamoji patalpa. Kaimynai pasiskundė dėl Mulės inkštimo, atvykusi policija pareiškė, kad tokiomis sąlygomis negaliu laikyti šuns. O žmogus, pasirodo, gali taip gyventi.
Tad rašau apie landynes, tegul pamato, kas nežino. Skaitytojui nepataikauju.
Su metais atsiranda drąsa
– Nesistengi įtikti, tačiau tavo romanas „Sado sindromas“ pateko į skaitomiausių knygų dešimtuką.
– Mane nustebino, kad skaito, kad įtraukė. Populiarūs dalykai dažnai nėra pripažinti intelektualių skaitytojų, tad nežinau, koks tai įvertinimas.
– Galbūt skaitytoją traukia paslaptingumas – eroso ir mistinio trilerio samplaika?
– Mano kūryboje vyrauja siurrealizmas. Jeigu Sapiegos ligoninėje keliasi supeliję, trūnėsiais apėję prancūzų kareiviai, tai yra mistinis realizmas, persikėlimas laike, bet kai kam atrodo baisenybės.
Dailėje siurrealizmas pripažįstamas, lietuvių literatūroje – kažkodėl ne.
– Tačiau ankstesnėje kūryboje buvo mažiau sekso, kuris, reikia pripažinti, tavo knygose labiau primena tantrą, scenų...
– Kiti laikai, buvau jauna. Jaunas yra jaunas, bijai, esi pastumdomas. Su metais atsiranda drąsa, pasitikėjimas, kai gali sau daugiau leisti, nesiklausyti, kas ką sako. Ankstesnė kūryba man dabar atrodo prėska, nebuvo tokio vidinio sukrėtimo, patirties.
Personažai iš Žeimelio ir Kuisių
– Idėjų semiesi iš aplinkos, gal atpažinsime tam tikras vietas ar žmones?
– Romane nėra Vilniaus, tik aplinka. Dar Žeimelis. Kodėl? Visada per Žeimelį pravažiuodavau pakeliui iš Vilniaus į Joniškį. Tas centras, aikštė, raudoni namai veikdavo mistiškai. Maniau, kad ten veikia kavinė, bet kartą su režisiere Agne Marcinkevičiūte (ji kūrė filmą apie Jolitą Skablauskaitę – aut. past.) sustojome, taigi, tik baras. Bet ir tie personažai, Šimis – iš ten atėjo į romaną.
Dar vienas veikėjas labai panašus į jau mirusį Kuisių kaimo gyventoją Jasiūną, senuką, prižiūrėjusį mano sodybą, kuris paremontuodavo, sutaisydavo, ko prireikdavo. Jis neprigirdėjo, susikalbėdavome ženklais, suprasdavome vienas kitą. Užtat buvo tokia tyla, ramybė...(...)
– Tau kaimas reikalingas kūrybai?
– Nenoriu parduoti sodybos, čia tokia laisvė, tyla. Vilniuje keturių sienų kalėjime numirčiau.
Kažkada gyvenau pas vieną moterį, kur eidavo žmonės „šniūrais“, gerdavo. Aš įsijungdavau radiją, sugaudavau Liuksemburgo radijo bangas, užsidegdavau stalinę lempą, kurios šviesa sukurdavo magišką ratą, ir atsijungdavau nuo aplinkos. Dabar taip atsijungti nebegaliu (...).
– Ar kitų autorių kūrybą skaitai? Ar paimi į rankas populiarių rašytojų romanus?
– Skaitau ir populiarius. Vienas literatūrologas pavadino mane Lietuvos Murakami, tad susidomėjau, kas mus gali sieti, paieškojau knygų. Man patinka jo kūryba, fantazija ir mistika. Pastebėjau, kad Haruki Murakami knygose dažnai vaizduoja save, bet pagražintą, maždaug 30–40 metų.
–––-
Tame pačiame interviu rašytoja Jolita Skablauskaitė užsiminė apie ateities planus. Turėjo parašytas penkias pasakas – ne pasakas, fantastinius apsakymus, ir iliustracijų. Norėjo išleisti knygą vaikams. Galbūt jos noras bus išpildytas...
Ji buvo neįtikėtinai valinga
Studijų Dailės akademijoje laikų draugė, menotyrininkė Marija Kuodienė, su kuria rašytoja ryšius palaikė visą gyvenimą, „Šiaulių kraštui“ neabejodama sakė, kad Jolita Skablauskaitė buvo genialus žmogus, bet deramai neįvertintas. Kūryba jai reiškė gyvenimo esmę, kuriai atsiduodavo visa siela, taip save degindama iš vidaus. Ji buvo neįtikėtinai valinga, dirbdavo valandų valandas prie kompiuterio, rašydama tekstus, nors sveikata silpo ir ligos ją užklupdavo tarsi išrinktąją. Ji puikiai žinojo savo vertę, suprato savo vietą lietuvių literatūros kontekste.
„Kūryba – be galo sunkus darbas. Ji išsunkia dvasiškai, bet sekina ir fiziškai, ypač, jei žmogus nėra labai stiprus iš prigimties“, – sakė rašytojos bičiulė, rūpinusis ja, kai prieš dvejus metus patyrė sudėtingą operaciją, kai, iš ligoninės išvežta vežimėlyje, nebegalėjo grįžti į savo bendrabutį sostinėje.
Penkis mėnesius ją slaugė ir prižiūrėjo vienuolės hospise, iš kur, pačios sutikimu ir pasirinkimu, buvo parvežta į Joniškio parapijos senelių namus „Santara“. Kadangi už gyvenimą šioje įstaigoje reikėjo mokėti papildomai, kuklios rašytojos pensijos nepakako, įgaliotai bičiulei teko rūpintis parduoti jos turėtą būstą Vilniuje.??
„Jolita sekė šiuolaikinę literatūrą, skaitydavo naujausias poetų ir prozininkų knygas, turėjo didžiulę biblioteką, kurią atidavėme Aklųjų bibliotekai. Visus jos piešinius, fotografijas priėmė Literatūros ir meno archyvas. Išdalinome ir daiktus, tiems, kam labiausiai reikėjo, kas sunkiai gyvena. Kažkas išsinešė rūbus, batus. Paskutiniu laikotarpiu Jolita žavėjosi gotišku stiliumi. Manęs prašė ilgų, suvarstomų grubių batų, odinių, metalu kaustytų apyrankių. Paskui pati tokius batus netikėtai gavo „Maximoje“. Daug kalbėjo apie ilgą, juodą, plazdantį sijoną. Tai buvo jos stilius“, – prisimena Marija Kuodienė.
Suprasti kaip metaforą
Literatūrologė ir literatė joniškietė Ilona Osipova sako, kad Jolitą Skablauskaitę, kuri jau senokai gyveno tarsi tarpiniame pasaulyje – nelyginant Persefonė ant slenksčio Nebūtin, jos gyvenimo būdą ir kūrybą daugelis suprato ar supranta pažodžiui. Neva kaip skurdžiai gyveno, apleistai. Ir jos kūryba pilna siaubo, agresijos, pornografijos... O derėjo suprasti kaip metaforą, kaip eilėraštį. Ir jos kūrybą skaityti, kaip mūsų sugedusio pasaulio tamsų liudijimą. Tiesiog. Bet žmonės taip ištuštėję, kad atpažįsta tik tai, ką mato veidrodyje.
„J. Skablauskaitės gyvenimiškas skurdas buvo daugiau jos išskirtinės būties karūna, kurią nešiojo išdidžiai, kantriai, kaip kokią atsiskyrėlės ašutinę ar vienuolės abitą. Iš tiesų – nebuvo ji nuskurdusi. Savo viduje gyveno intensyviai ir kaip reta aistringai. Prabangiai. Išties turėjo SAVO gyvenimą. Mažai pažinų ir sunkiai įprastomis sampratomis apibūdinamą. Tokiu būdu bandė atsiriboti, gyventi ne buičiai, ne daiktams, ne Mamonai... Sunku, aišku, tai suprasti. Ypač klestint šiandienos materialinės naudos kultui ar visų rūšių galios demonstracijoms, blizgiems įvaizdžiams... Daug metų su ją bendravau, žinoma, fragmentais, priešokiais. Jai mums suvokiamas pasaulis buvo lėkštas, banalus, siaubingai vienadienis. Ji buvo jam abejinga,“ – teigia I. Osipova.
Priblokšdavo stulbinanti vaizduotė
Pasak literatūrologės, rašytoja kitaip suprato pasaulį. Buvo kitoks žmogus. Retas. Gal ne šių laikų. Kai viską vertiname tik „laikais“. Jai patikdavo dulkės, ypač ant knygų. O kam jos patinka? Juk tai nešvara. Kartais priblokšdavo stulbinama jos vaizduotė. Ir jos būsenų diapazonas buvo gluminamai platus – kartais ji atrodė naivi, klusni, lakoniška ir baukšti, kaip skaudžiai nubaustas vaikas, o kartais – kandi intelektualė arba nepaprasta pasakotoja, lyg jai kas iš kitur diktuotų. Kartais lyg turgaus moteris. Keikūnė. Tarsi joje būtų gyvenę jos visi personažai.
Mokėjo nustebinti. Priblokšti. Nors gal net nesistengė. Tiesiog buvo nenuspėjama, gaivališka. Primygtinai BUVO savimi. Ilgiau su ja pabendravus, pasijusdavai esantis nesvarumo būsenoje. Bendravimas su ja niekada nebuvo lengvas, bet egzotiškas. Kažkaip įsišaknijantis sąmonėje. Lyg antausis ar priekaištas. Bet kartu ir kaži kokia keista malonė.
„Jos gyvenimas kažkuo man panašus į Franco Kafkos, kurį gerai apibūdina jo vieno kūrinio frazė: „Atėjau į pasaulį su gražia žaizda. Štai ir visas mano turtas“. Kas skaitęs jo „Kaimo gydytoją“, supras, kad vienaip žiūrint žaizda buvo lyg įstabi rožė, kitaip – kirminais apėjusi atgrasi kiaurymė...“ – teigia I. Osipova.
Prašyti pagalbos vengė
Buvusi Joniškio literatų klubo „Audruvė“ vadovė Regina Briedytė su rašytoja Jolita Skablauskaite pradėjo bendrauti, kai ji persikėlė gyventi į Kuisių kaimą. Buvo labai smalsu. Juk tokia savita rašytoja, pagal kurios knygas net filmas pastatytas. Žinojo, kad piešia.
Rašytoja tuo metu važinėjo į miestą sportiniu dviračiu, lankėsi bibliotekoje, renginiuose. Su rusvakaile kalyte Šeine eidavo pasivaikščioti kaimelio gatvele. Šeinei mirus, įsigijo laibakoję kalytę Mulę. Jolitos ir jos keturkojų draugių pasitikėjimą reikėjo nusipelnyti. Tai nebuvo paprasta. Septyniadangė erdvė buvo atvira tik jai ir jos knygų personažams.
„Jolita mėgdavo sėdėti ant suolelio prie namo, prie kurio vedė vos pastebimas takelis pro dygų erškėčių krūmą, gerti žolelių arbatą, ilgais ir ramiais vasaros vakarais stebėti medžių šešėlių žaismą. Sodyboje augo viskas, kas tik norėjo – žolės, gėlės, krūmai, ir net sibirinis barštis. Bet nieko nevalia buvo sunaikinti be jos valios. Po žiemos, praleistos Vilniuje, džiaugdavosi galėdama kvėpuoti švariu kaimo oru, ramybe, piešti ir rašyti. Padedama kaimynių pasisodindavo šiek tiek daržovių, bandė remontuoti namą, bet, silpstant sveikatai, vis labiau reikėjo kitų pagalbos, o prašyti Jolita vengė. Reikėjo tiesiog iš jos kalbos iššifruoti, kaip tai padaryti neužgaunant, netrukdant jos laiko, nes visas jis buvo atiduotas kūrybai, – jautriai atsiliepia literatė. – Aš daugiausia pagelbėdavau transportu: nuveždavau pas gydytoją, apsipirkti, susimokėti mokesčius, pasikeisti knygas bibliotekoje. Dviratį minti jai darėsi vis sunkiau.“
Laukdavo gimtadienių
Gimtadienis rugsėjį Jolitai buvo laukiama šventė. Tada atvykdavo audruviečiai, bibliotekos darbuotojos, atsiveždavo vaišių. Sėdėdavo visi dažniausiai lauke, kalbėdavo, Jolita pasakodavo savo sumanymus, prisiminimus. Rašytoja nemėgo skintų gėlių, puokščių, dovanų. Jai reikėjo tik to, ko realiai reikia. Kartą sveikintojai tiesiog padarė talką: sukrovė malkas.
„Prieštarauti Jolitai nebuvo galima – jos tiesa buvo jos tiesa. Kai lankiau jau pasiligojusią, pasakojo daug neįtikėtinų dalykų, realus pasaulis pynėsi su prisiminimais, su dar neparašytų, bet jau sumanytų kūrinių tekstais. Net buvo kilusi mintis įrašyti jos pasakojimus į diktofoną. Bet pagalvojau: gal neetiška... – mena R. Briedytė. – Besiturkšdami savo menkose kasdienybės balutėse, skubėdami, apsikuitę reikalingais ir nereikalingais daiktais, šluodami ir šluostydami dulkes, uždusiname savyje svajones, talentus, meilę, dėmesį artimui. Ir kai žemės grumstai dusliai barkšteli į karsto dangtį, paskubomis išsakome žodžius, deja, girdimus tik mums patiems.“
Trumpa biografija ir bibliografija
Jolita Skablauskaitė gimė 1950 09 20 Joniškyje. 1976 metais Vilniaus dailės institute (dabar – akademija) baigė menotyrą. Dirbo įvairiose kultūros įstaigose Kaune. Buvo surengusi piešinių parodų, iliustruodavo savo knygas. Kūryba buvo įtraukta į almanachus „Poezijos pavasaris“, „Audruvė“, „Po šiaurės dangum“. Nuo 1987 metų ji – Lietuvos rašytojų sąjungos narė. Išleido 11 knygų, iš jų – šešis romanus.
Bibliografija:
Tik šviesūs paukščiai naktyje: apsakymai ir apysaka – Vilnius: Vaga, 1986. Apdovanota už debiutą Antano Jonyno premija.
Šviesa, tyla ir ilgesys: eilėraščiai. – Vilnius: Vaga, 1989.
Žolių kartumas: romanas. – Vilnius: Vaga, 1990.
Liūnsargių moteris: apysaka ir apsakymai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1993.
Mėnesienos skalikas: romanas. – Vilnius: Vaga, 1997. Apdovanota Žemaitės literatūros premija.
Trečiasis tūkstantmetis: apysakos ir apsakymai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2000.
Kitas kraujas: romanas. – Vilnius: Vaga, 2002.
Septyniadangė erdvė: romanas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2004.
Brudenis: romanas. – Vilnius: Vaga, 2006.
Sado sindromas: romanas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2010. Romanas nominuotas Metų knygos rinkimuose.
Žiežulės: romanas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2014.
Redakcijos archyvo nuotr.
Rašytoja Jolita Skablauskaitė į savo ir kalaitės Šeinės gyvenimą įsileisdavo toli gražu ne kiekvieną žmogų.
Autorės nuotr.
Pirmoji Jolitos Skablauskaitės knyga „Tik šviesūs paukščiai naktyje“ už debiutą buvo apdovanota Antano Jonyno premija.
Jolita Skablauskaitė išleido 11 knygų, iš jų – 6 romanus.
Literatūrologė Ilona Osipova (dešinėje) nemažai bendravo su rašyutoja Jolita Skablauskaite ir jos kūrybą reikėjo suprasti ne pažodžiui, bet kaip metaforą, kaip mūsų sugedusio pasaulio liudijimą.
Jolita Skablauskaitė buvo neabejotinai viena ryškiausių šiuolaikinės lietuvių grožinės literatūros kūrėjų.
Buvusi literatų klubo „Audruvė“ vadovė Regina Briedytė pamena, kad rašytoja niekada nieko tiesiogiai neprašė, nereikalavo, sakydavo, kad reikia judėti pačiai, apsitarnauti.