
Naujausios
Šaknimis – į Žiemgalos kraštą
Vyresnysis Klaipėdos Universiteto mokslo darbuotojas, kelių istorinių, archeologinių leidinių bendraautoris ir sudarytojas, joniškietis dr. Ernestas Vasiliauskas gyvena laukimo nuotaikomis: dar šį lapkritį pasirodys jo pirmoji autorinė knyga apie Daunoravos dvarą, kurio istorija perteikiama įvairiais skerspjūviais. Mokslininko tyrinėjimų lauke atsidūrė jau ne vienas Joniškio rajono dvaras, tarp jų – per Lietuvą nuskambėję Medvilionys, valstybingumo ir lietuviškumo lopšys Šiaurės Lietuvoje, kurio išlikusį pastatą Joniškio rajono valdžia buvo užsimojusi nugriauti ir tik sukilus šviesuomenės atstovams jis buvo išsaugotas.
Dr. Ernestas Vasiliauskas sako, kad per lokalius tyrinėjimus atsiveria viso krašto skirtingų epochų ženklai, o pats jis vis įžengia į naują erdvę, kurioje prireikia tarpdalykinio išmanymo: archeologijos, istorijos, architektūros, geografijos, geologijos žinių. Mokslininko požiūriu, visi eksponatai ir objektai yra vertingi, tik ne visus paprasta atverti visuomenei, kad ją sudomintų, nes gyvename globališkumo ir vartotojiškumo eroje. Tačiau visada išlieka vertybės, kurios yra mūsų stuburas.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Pažadas sau
Gegužės mėnesį Klaipėdos Universiteto Baltijos regiono istorijos ir archeologijos institute dirbantis dr. Ernestas Vasiliauskas juokauja pakilęs karjeros laiptais ir po atestacijos tapęs vietoje paprasto vyresniuoju mokslo darbuotoju. O dar kovo mėnesį pagal jo pateiktą paraišką, laimėjusią konkursą, Latvijos švietimo vystymo agentūra skyrė 6090 eurų stipendiją penkių mėnesių trukmės stažuotei Latvijos universiteto Latvijos istorijos institute. Tyrimų tikslas: Kuršo provincijos muziejaus, veikusio 1818–1939 metais Jelgavoje, veikla Lietuvoje ir rinkiniai, vokiški dvarai Šiaurės Lietuvoje, Žiemgalos tematikos plėtojimas, Daunoravos (Lietuva, Joniškio rajonas) latviai.
„Esu sau pasižadėjęs su dėstytoja, literatūrologe, mitologijos ir folkloristikos tyrinėtoja, profesore, dabar – Latvijos Saeimos nare Janina Kursyte parengti knygą apie latvių diasporą Daunoravoje, kuri ten atkeliavo keliomis bangomis – XVI–XIX amžiais. Mano spėjimas, kad juos į Daunoravos dvarą viliojo ta pati liuteroniška religija, kultūriškai artima aplinka, o dvarininkams reikėjo patikimų patarnautojų ir darbininkų. Iki Pirmojo pasaulinio karo 80 procentų Daunoravos gyventojų sudarė latvių tautybės žmonės. Jie turėjo savitą dialektą. Jei nuvykdavo apsipirkti į parduotuvę Latvijoje ar Joniškyje, visi atskirdavo, iš kurios vietovės atvažiavę. Tuo dialektu kalbančių žmonių jau nelikę, bet dar yra palikuonių, – pasakoja archeologas. – O 1652 metų inventorinėje knygoje minima pavardė Saulė (Sawolis), kuri 1959 metų gyventojų surašymo duomenimis tokia buvo vienintelė Lietuvoje. Įdomi ji ir savo sąskambiu su Saulės mūšiu, dėl kurio konkrečios lokalizacijos vis dar diskutuojama“.
Pasak mokslininko, darbų apie Lietuvos totorius, lenkus, žydus yra, o apie latvius – ne, nors per jų lokalią nedidelę bendruomenę galima nagrinėti istoriją, paveldą, kultūrą: ūkį, papročius, virtuvę...
Subrandinta knyga apie dvarą
Dar praėjusių metų rugsėjį profesorė Janina Kursytė su studentų doktorantų grupe apsilankė Daunoravoje pas Emmą Steponavičienę, kuri savo pastangomis iš giminės surinko ir pateikė reikšmingą kiekį – apie 500 fotografijų, jose atsispindi žmonių gyvenimai: krikštynos, vestuvės, laidotuvės, šventės ir kasdienybė. Vėliau ekspedicijos nariai susipažino su Joniškio latvių draugijos „Avots“ atstove Natalija Franckaitiene, aplankė Daunoravos latvius, pasklidusius po Elėją, Tukumą, Jelgavą (Latvija), Naująją Akmenę, Joniškį. Visur kartu lydėjo ir dr. E. Vasiliauskas.
Jis jau brandino dvikalbę – lietuvių ir vokiečių kalbomis – knygą apie Daunoravos dvarą, kuri iš planuotų 132 po pirmojo pateikto maketo virto 200 puslapių monografija, nes vis pasipildo naujais duomenimis. Leidybai finansavimo dalį pagal Joniškio Jono Avyžiaus viešosios bibliotekos projektą „Joniškio krašto dvarai“ skyrė Lietuvos kultūros taryba, parėmė vokiečių Jungtiniai Kuršo fondai iš Miuncheno, Joniškio rajono savivaldybė, prisidėjo privatūs rėmėjai. Knygą numatoma pristatyti lapkritį.
Nuo vieno dvaro prie kito
– Atrodo, ką galima rasti savame krašte, kur visi keliai skersai išilgai išvaikščioti, visos kertelės išžiūrėtos. Tačiau visada įmanoma skverbtis gilyn, užsikabinant už detalių, vynioti nesibaigiančią istoriją. Ar ne taip prasidėjo Joniškio dvarų tyrinėjimai? Kuris dvaras buvo pirmas?
– 2009 metais pagal Žagarės regioninio parko direkcijos projektą, o 2010-aisiais, kartu su Šiaulių universiteto studentų grupe tyrinėjome ryškiausią Joniškio rajono archeologijos paminklą, vizitinę kortelę – vadinamąjį Žvelgaičio kalną. Pavyko atkasti XIII amžiaus piliavietės sluoksnį. Pagal aptiktus radinius paskelbėme akivaizdų, bet žagariečius, įtikėjusius kunigaikščio Žvelgaičio, kuris čia net negyveno, legenda, nuvylusį faktą, kad tai buvo Livonijos ordino pilis. Tiesa, faktas iškalbingas ir reikšmingas kitu požiūriu: tai antroji žinoma aptikta šio Ordino pilis Lietuvos teritorijoje, pirmoji buvo Klaipėdoje. O Žagarė turi kitą žiemgališką piliakalnį – Raktuvę, kurį supa kapinės.
Tuo metu radome ir didikų Syrevičių–Umiastauskų, iš kurių kilusi dabar beatifikacijos bylos procesu bandoma paskelbti Palaimintąja Barbora Umiastauskaitė, išgarsėjusi stebuklingais ligonių išgydymais bei kitomis malonėmis, dvarvietę. Ten buvo išlikę originalių koklių fragmentų, paauksuota segė, statybinių ir kitų detalių.
Po kelerių metų prasidėjo Medvilionių dvaro, kurio pastatą Joniškio rajono valdžia norėjo nugriauti, istorija. Muziejų asociacija kaip tik buvo paskelbusi dvarų metus ir ICOMOS (Tarptautinė paminklų ir paveldo vietovių taryba) Lietuvos nacionalinio komiteto vienas iš narių pasiūlė dalyvauti Plungėje surengtoje konferencijoje. Jis man sakė: „Parenk pranešimą, kad visuomenė žinotų, kas galėjo būti prarasta, nugriovus Medvilionių dvarą ir kuo jis reikšmingas“. Tada atvyko LRT komanda, kuri parengė filmą laidai „Atspindžiai“ apie griūvančius dvarus – Medvilionyse ir Daunoravoje.
O prasidėjus vasarai pamaniau, kad reikia pačiam detaliau panagrinėti Daunoravos dvarą. Juo labiau kad anksčiau Lietuvos valstybės archyve buvau vartęs teismų knygas, kuriose radau vertingos informacijos apie jį. Su vietos girininku Gediminu Vitkausku apėjome autentiškas, kadaise sodintas alėjas suaugusiame vietos miške, radome kapčius (ežiaženklius), apmatavome išlikusius dvaro pastatus, pamažu ėmė gimti tekstas.
Tyrinėjant Kuršo provincijos muziejaus veiklą Lietuvoje paaiškėjo, kad iš Daunoravos ir Malgūžės dvaro, esančio Joniškio rajone Kriukų seniūnijoje, ten pateko daugiausia eksponatų: XVIII amžiaus sekcija, 13 paveikslų. 1835 metais Latvijos spauda rašė apie XIII amžiaus žalvario žiedą iš Daunoravos, kuris, esą, padėsiąs spręsti latvių tautos kilmės klausimus. Kadangi nuo muziejaus įkūrimo 1818-aisiais nebuvo praėję nė dvidešimt metų, minimas žiedas galėjo būti labai įdomus radinys.
Iš Malgūžės dvaro, kuris buvo labiau reprezentacinis, o Daunorava – ūkinis, iškeliavo didžiulė 2400 egzempliorių biblioteka, prilygusi Pakruojo dvaro, kuris daug didesnis ir ūkiu, ir pastatais, bibliotekai.
Malgūžės savininkas Teodoras Keizerlingas (1856–1922) buvo aktyvus veikėjas, archeologas mėgėjas, su dėdė Rudolfu Franku (1843–1904) iš Daunoravos dvaro, kasinėjęs žiemgalių kapinynus prie Bauskės, Jelgavos ir atidavęs daug eksponatų Kuršo provincijos muziejui.
Apie valstybingumo šaknis ir savivaldą
– Dvarų istorijos – labai skirtingos, kai kurios itin reikšmingos mūsų valstybingumo kūrimosi aušroje. Prisiminkime Medvilionių dvarą, ryškias asmenybes – Stanislovą, Viktoriją ir Teresę Goesus – brolį ir seseris, kurie puoselėjo lietuvybę, įkūrė slaptą knygynėlį, teatrą, daraktorinę mokyklą, būsimai Joniškio („Aušros“) gimnazijai paskyrė sklypą. Kai įsigilini, atrodo, kad ten brendo Lietuvos valstybingumas. Ar tas įspūdis klaidingas?
– Judėjimai vyko visoje Lietuvoje, prasidėjo valstybės kilimas. Reiktų nepamiršti, kad Joniškyje savivaldos atmintis buvo gyva net 1795 metais ją panaikinus. Savarankiškumo, kartu ir maišto idėja, kurią brandino laisvieji žemdirbiai, bajorai, miestiečiai, turėjo įtakos visai aplinkai. Bajorų Joniškyje buvo daug, o jie – privilegijuotas luomas – turėjo tam tikras apsaugas, kurios leido daugiau rizikuoti. Pavyzdžiui, jų namuose nebuvo galima daryti kratos be atskiro gubernatoriaus leidimo. Be to, kartu su dvasininkija tai buvo raštingiausia bendruomenės dalis.
Iki šiol netyrinėta XIX amžiaus sukilimų medžiaga. Nors Joniškyje sukilėliai aktyviai nesireiškė, be abejonės, buvo palaikančiųjų, rėmėjų.
Medvilionių dvare išties lankėsi svarbūs mūsų istorijoje žmonės: Gabrielė Petkevičaitė–Bitė, Gabrielius Landsbergis–Žemkalnis, Povilas Višinskis, profesorius Jonas Jablonskis, prezidentas Antanas Smetona ir kt. Bet Joniškis ir Medvilionys eina kartu, tik mes daug ko dar nežinome. Kadangi Medvilionys gerokai nuošaliau nuo žandarų akių, ten buvo patogiau susiburti.
Įdomus faktas, kad Medvilionių dvaro savininkai bajorai Stanislovas, Teresė ir Viktorija Goesai, pagal kilmę vokiečiai, kalbėjo lietuviškai, visomis pastangomis palaikė lietuvybę. S. Goesas priklausė varpininkams, vėliau – tuo metu veikusiai Lietuvos demokratų partijai. Buvo Lietuvos mokslo ir Lietuvių dailės draugijų narys, talkino rinkti Joniškio apylinkėse liaudies meno dirbinius, kuriuos siųsdavo į Lietuvių dailės draugijos, veikusios 1907–1915 metais Vilniuje (vėliau – Kaune) parodas. S. Goesas aktyviai rėmė kooperacijos idėją, įkūrė Joniškio (1904 metais) ir Žeimelio vartotojų draugijas. Bet per Pirmąjį pasaulinį karą evakuavosi į Rusiją ir, susirgęs plaučių uždegimu, 1916 metais mirė, nesulaukęs Lietuvos valstybės atkūrimo, nors to, be abejonės, labai troško savomis akimis pamatyti.
– Užsiminei, kad Joniškyje būta daug bajorų.Turbūt todėl atėjo mintis eksponuoti bajorų giminių herbus, kurie nuo 2016 metų miesto šventės tebepuošia viešosios Jono Avyžiaus bibliotekos fasadą?
– 2014 metais lankiausi Sankt Peterburgo istorijos archyve, kur rinkdamas Kuršo provincijos muziejaus medžiagą ir ieškodamas Joniškio miesto planų aptikau 1840–1845 metų bylą, susijusią su Joniškio savivalda. Perskaičiau protokolą: laisvieji žemvaldžiai, bajorai reikalavo savivaldos atgavimo, norėjo atkurti rotušę, įsteigti policiją, mokyklą. Joniškiečiai surašė net penkis lapus reikalavimų Rusijos vidaus reikalų ministrui. Laisvę nuo dvaro jie atgavo, turėjo teisę į žemę, tačiau savivaldos institucijų – ne.
Kai 2016 metais Joniškis minėjo 400 metų Magdeburgo teisių suteikimo sukaktį, Jono Avyžiaus bibliotekos darbuotoja Vijoleta Kuprevičienė pasiteiravo, ką galėtų ta proga organizuoti, tad pasiūliau atskleisti bajorų aspektą savivaldoje.
Herbų ekspozicija su pristatymu pagyvino bibliotekos fasadą, o kartu su Lirijos Steponavičienės paskaita buvo bene vienintelis jubiliejinės šventės renginys, iš tikrųjų susijęs su Joniškio savivaldos atmintimi.
Įtakos turėjo pedagogai
– Bet grįžkime prie dvarų... Kodėl diplomuotam archeologui, kuris daugiausia tyrinėja kultūrinius sluoksnius po žeme, parūpo jie, dar išlikę ant šios žemės, nors daugelis nykstantys?
– Pabodo dirbti su „lopetėle“ (juokiasi... – aut. past.). Iš tiesų tai buvo iššūkis, nors ir nesu tik archeologas pagal išsilavinimą. 1994 metais Klaipėdos Universitete įstojau į trigubą specialybę: politologiją–istoriją–geografiją, kuri po pirmo kurso išsiskirstė į skirtingas kryptis. Bet tada jau norėjau ne istorijos, o archeologijos. Vis dėlto studijų programoje archeologija iki bakalauro baigimo liko pagalbine sritimi. Iš tų laikų turiu istoriko diplomą, o mano baigiamasis darbas buvo apie žiemgalių prekybinius ryšius ir socialinę struktūrą VIII–XII amžiais.
Po to jau Vilniaus Universitete pasukau į archeologiją ir rašiau baigiamąjį darbą apie XII–XIII amžiaus Žiemgalą. Doktorantūros studijų tyrimo lauku tapo dar artimesnis laikotarpis – Žiemgala XIII–XVI amžiais.
O dabar su dvarais persikėliau į XVI–XIX amžių. Tenka tapti tarpdalykinių mokslų atstovu. Juk prireikia ir kraštovaizdžio išmanymo, ir architektūros, geografijos, netgi geologijos. Nežinau, ar tas universalumas gerai, ar blogai, bet „vamzdiškas“ požiūris iš vieno taško man neatrodo vykęs.
– Daug istorikų vistik ima platesnį tyrinėjimų lauką, o tu (atsitiktinai ar ne) pasirinkai kitokią kryptį – ėmeisi savo krašto – Joniškio rajono, istoriškai priklausiančio Žiemgalos teritorijai. Kas nuvedė šiuo keliu?
– Turbūt įtakos pirmiausia turėjo pedagogai. Etikos mokytoja Nelija Stirblienė į rankas įdavė kraštotyrininko, pedagogo Juozo Šliavo, tyrinėjusio Žeimelio apylinkes, besidomėjusio Žiemgala, rinkinius, kuriuos skaitydamas supratau, kad dar daug kas netirta ir nežinoma. Ugdytis, ieškoti skatino darbų trūkumas apie Joniškį.
Besimokydamas Joniškio trečiojoje vidurinėje mokykloje (dabar – Mato Slančiausko progimnazija) pradėjau lankytis Joniškio muziejuje, kuriam vadovavo Karolis Bačionis. Nešdavau eksponatus: senas geldas, didelį radiją. Nebuvo jie labai vertingi. Po daugelio metų jau pats tapęs muziejaus direktoriumi fonduose palikau giminės XVIII amžiaus Bibliją, fajanso, sidabrinius stalo įrankius, senovinę skarą...
O vaikystėje pas tetą Augstkalnėje atsibodus žaisti įnikdavau į knygas: vaikiškas apie pasakų herojų Sprydytį, Kuršo kolonijas, jos bibliotekoje radau gamtos ir istorijos kalendorius, enciklopedijas. Nežinau, kaip aš latvių kalba perskaitydavau, bet po truputį viskas dėjosi į galvą, sluoksnis po sluoksnio ir atėjo mintis, kad turi kažko imtis. Arba darai, arba – nedarai.
1995 metais savo kursinio darbo apie Žiemgalą pagrindu parašiau pirmąjį straipsnį rajono laikraštyje „Sidabrė“. Pastebėjau, kad kitose šalyse atsigręžiama į lokalius tyrimus. Pavyzdžiui, kaimyninė Lenkija – didžiulė šalis lyginant su Lietuva, o mokslininkai ima nedidelius objektus ir vertina kontekstą. Taip pat ir Vokietijoje. Pakankamai atlikta daugybė globalių tyrimų ir tai jau nebeaktualu.
Buvo Lietuvoje bandžiusių rašyti disertaciją apie dvarus, bet tai labai platu. Geriau paimti vieną dvarą – kaip modelį, įvertinti jo struktūrą, raidą ir lyginti su kitais.
Arba, tarkim, Žagarėje, turgelio vietoje per kasinėjimus radome XVIII amžiaus knygrišyklą. Per knygrišio darbo įrankius, buities daiktus, papuošalus: seges, buteliukus, šaukštelį, – galime kalbėti apie kadaise gyvenusio miestelėno gyvenimą. Vien varinis šaukštelis ką reiškia! Jis parodo, kad asmens gyvenimo kokybė buvo aukštesnė nei vidutinė tuo metu. Kiekvienas daiktas kalba...
– Užsiminei apie Žagarės aikštės tyrinėjimus. Tąkart buvo rasti XVII amžiaus gerai išsilaikę šeši odiniai batai, sulaukę didelio žmonių susidomėjimo, ir trys šlepetės, vadinamosios klepės. Dabar labiau nei tada aptikti archeologiniai radiniai miestelėnus jaudina plika aikštė, tuštuma, išpjauti medžiai. O ką tau, profesionalui archeologui, istorikui, sako ši gigantiška erdvė?
– Aikštė yra istorinis paminklas, kalbantis apie miesto reikšmę. Susiformavusi XVI amžiaus pabaigoje ji pagal to meto planavimą liudija Žagarę buvus dideliu miestu. Dar galima pastebėti, kad Žagarė tuo laiku buvo moderni, nes aikštė renesansinio stiliaus – stačiakampė, atitiko visas europines tendencijas. Tuo tarpu, Joniškio miesto, nors jis nuo 1616 metų ir turėjo Magdeburgo teises, aikštė išliko nuo viduramžių – radialinė. Keista, kad ji nebuvo pertvarkyta.
Dabar aikštė nykstančiam Žagarės miesteliui regisi per didelė, tačiau nelikus skvero tankių medžių ir krūmų atsivėrė aplink stovinčių senų namų fasadai. Tokie miesteliai turi privalumą, kad sovietiniais metais pastatai nebuvo nugriauti ir neiškilo vienodi chruščioviniai daugiabučiai, kaip kitur.
Žagarės miesto aikštėje kadaise veikė turgus, stovėjo krautuvėlės, vyko gyvenimas. Dabar atvertą erdvę tik reiktų daugiau įveiksminti, nors negali sakyti, kad nieko nedaroma: organizuojami blusų turgūs, šventės.
Atradimai ir pirmi kartai
– Labiausiai stebina tavo atradimai: prisiminkime seniausią žinomą švedų generolo 1703 metais nupieštą Joniškio miesto atvaizdą. Kaip jis pakliuvo į rankas Švedijos archyvuose? Vėliau vaizdinė medžiaga gerokai prasiplėtė ir kartu su Gintautu Zabiela buvo išspausdintas solidžios apimties leidinys „Lietuvos XVII–XIX amžiaus pradžios ikonografijos ir kartografijos šaltiniai Švedijoje“.
– 2005–2006 metais tarptautinėse mainų studijose bendravau su latvių archeologais, kurie išleido Latvijos viduramžių pilių žinyną kartu su kartografijos šaltiniais, rastais Švedijos archyvuose. Lietuvos mokslo tarybai pateikiau projektą ir per du vizitus į Švediją surinkau Šiaulių–Upytės pavietų medžiagą. Ekspertas įrašė pastabą, kad reiktų surinkti visos Lietuvos kartografiją Švedijoje. Jei sako – vadinasi, reikia. Taip 2010 metais paskelbėme apie seniausią žinomą Joniškio miesto pieštą atvaizdą, kuris pateko į žinomų XVI–XVIII amžiaus Lietuvos miestų atvaizdų dešimtuką, o 2013 metais kartu su kolega išleidome minėtą ikonografijos ir kartografijos šaltinių leidinį.
Dabar galiu pasakyti, kad nauja yra atrasta sena (šypsosi – aut. past.). Kai dirbau Švedijos archyve, nežinojau, kad mano aptiktas seniausias Joniškio miesto atvaizdas dar 1907 metais buvo išspausdintas viename Švedijos leidinyje. Taigi, medžiaga jau žinota, bet neskelbta Lietuvoje.
– Tačiau pirmų kartų būta daug. 2008 metais kasinėjant Šiaulių Senojoje gatvėje pirmą kartą Joniškyje rasta vaikiška nesudužusi švilpynė, padengta glazūra, įstatomos spynos, XVII amžiaus medžio apdirbimo įrankiai. Ar archeologui svarbiau tai, kas randama pirmą kartą, ar yra kažkokie kiti vertės kriterijai? Svarbesni, informatyvesni piešti ar rašytiniai šaltiniai?
– Visi šaltiniai ir objektai yra vertingi, tačiau dabar visuomenė tampa vaizdinė, reaguojanti pirmiausia į atvaizdus. Piešinyje yra to, ko nerasi rašytiniame dokumente. Bet viską reikia lyginti, tikrinti, būna daug netikslumų.
Žagarė, Žeimelis, miesteliai, kurių nesuardė, nesugriovė sovietinės santvarkos metais – yra tikri lobiai, ten kiekvienas radinys svarbus. Per vieną studentų archeologinę praktiką Žagarę netgi pavadinome Lietuvos Žiemgalos Troja.
Kolegė dr. Birutė Salatkienė sako, kad archeologai tyrimą suvokia kaip stebėjimą per skylę tvoroje. Iš pradžių tik tiek matymo lauko, o pradedi ardyti lentas vieną po kitos, ir atsiveria pilnas vaizdas.
– O ką archeologų radiniai sako apie alkoholio vartojimą senais laikais? Dabar paplitusi nuomonė, kad žmonės anksčiau mažiau gerdavo, tik paskutiniu metu alkoholizmas plačiai paplitęs, kaip vėžys ėda mūsų visuomenę.
– Nereikia praeities idealizuoti, visais laikais tas dalykas turėjo paklausą, visada žmonės gerdavo daug.
Karčiamų buvo ir Žagarėje, ir Joniškyje. Tokių radome Joniškyje, Kalnelyje, Žagarėje. 2011 metais kasinėdami prie Joniškio Raudonosios sinagogos aptikome daugybę alaus butelių šukių iš Bauskės, Drezdeno, Rygos, Šiaulių „Gubernijos“, kitų vietovių.
Daunoravos dvaras turėjo keturias karčiamas ir varyklą (bravorą). Rašytiniuose šaltiniuose minima, kad 1831 metais joje išvaryta 600 kibirų degtinės.
XIX amžiaus viduryje aprašytų aludžių vaizdelis nekoks: nesilaikyta jokių higienos normų (taip, kaip mes šiandien įsivaizduojame), pravažiuojantys keliautojai jas tiesiog vadino girdyklomis.
– Vadinasi, praeitį mes romantizuojame ir galbūt liktume tokioje auroje, jeigu ne istoriniai šaltiniai, archeologų radiniai. Bet ar žmonės domisi mokslininkų darbais, ar kinta visuomenės požiūris į archeologiją?
– Iš draudimų ir ribojimų laikotarpio mes staiga, be pereinamojo laikotarpio, įšokome į neribotos informacijos ir globalizacijos erdvę. Vartotojiškumo kultūra skverbiasi gilyn. Jos esmė – nuolatinė kaita, dažniausiai sudarant paviršinį vaizdą ir nesigilinant į reiškinių esmę bei reikšmę ateičiai. Tačiau bendrame fone, manau, situacija nei gerėja, nei blogėja. Yra besidominčiųjų giliau, kuriasi įvairūs istorinės rekonstrukcijos klubai, yra ir plaukiančių paviršiumi. Didelį darbą atlieka nevyriausybinės organizacijos, tokios, kaip Žiemgalos–Aukštaičių kultūros draugijos Joniškio skyrius, kuris rūpinasi Žiemgalos krašto kultūros populiarinimu, teisingų nuorodų į istorines vietas įrengimu, arba asociacija „Simkala“, besirūpinanti Garuozos šilo mūšio minėjimu, populiarinimu, Žiemgalos dalijimo dokumentų, proginių medalių leidyba.
Sunkiausias uždavinys kultūros ir istorinės atminties institucijoms – laiku susiorientuoti ir pateikti aktualią informaciją. O taip pat labai svarbu ne tik renginiais populiarinti jau žinomus mūsų krašto istorijos faktus, bet ir plėtoti naujus tyrimus. Aišku, reikia įvairių formų: parodų, konferencijų, edukacijų, įvykių inscenizacijų. Kartais besistengiant nueinama pseudokultūros klystkeliais, kaip, pavyzdžiui, agresyviai buvo propaguojamas varnų festivalis Pakruojyje. Bet šis dalykas nunyko, neprigijo.
Sakyčiau, kad mūsų paveldo, kultūros būklę simptomiškai simbolizuoja Medvilionių dvaro situacija, kada kai kurie Joniškio rajono politikai neišlaikė politinės brandos, diplomatijos ir istorinės atminties egzamino, nusprendę jį nugriauti, o po to, nesugebėję tinkamai komunikuoti, klaidą ištaisydami gilino konfliktą su visuomene – to brandžioje demokratijoje neturėtų būti. Tačiau visada yra galimybė ištaisyti klaidas, iš jų mokomės.
– Baigiant pokalbį verta paklausti, ko trūksta Joniškio miesto, rajono atminties kultūros kontekste? Kokie jos naratyvai, diskursai dar nerealizuoti?
– Visų pirma, pasigendu memorialinių vietų įamžinimo, o jų Joniškyje yra (namai, kur gimė Sofija Kymantaitė-Čiurlionienė, britų kino legenda Harvėjus Lorensas ir kt.). Šią spragą užpildo įvairios nevyriausybinės organizacijos, Joniškio kultūros centras, privačios iniciatyvos.
Taip pat visiškai nepanaudota savivaldos atmintis. Miesto švenčių idėja prieš daugiau nei 20 metų rėmėsi į šį segmentą, tačiau pastaruoju metu nueita lengviausiu keliu, jų organizatoriams per daug nesigilinant į turinį. O pokyčiai priklauso nuo mūsų pačių – kokį mes tikslą iškeliame ir kokius uždavinius sau užduodame jam realizuoti.
Bibliografija:
2003 m. Latvijos Nacionalinio muziejaus ir Lietuvos Nacionalinio muziejaus išleista knyga „Žiemgaliai senovėje“. E. Vasiliauskas – bendraautoris ir vertėjas.
2013 m. dr. Ernesto Vasiliausko ir dr. Gintauto Zabielos leidinys: „Lietuvos XVII–XIX a. pradžios ikonografijos ir kartografijos šaltiniai Švedijoje“.
2014 m. Joniškio istorijos ir kultūros muziejaus parodos „Žiemgalos praeities atspindžiai archeologiniuose radiniuose“ katalogo „Joniškio ir Žagarės krašto seniausioji praeitis“ sudarytojas ir teksto autorius – dr. E. Vasiliauskas.
2017 m. – jau spaudai parengta ir šiemet pasirodysianti apie 200 psl. dr. E. Vasiliausko knyga „Joniškio krašto dvarai. Didžioji ir Mažoji Daunoravos, Bertaučiai, Satkūnai“.
Autorės nuotr.
Įvairių tyrimų, kuriems prireikia ir kraštovaizdžio išmanymo, ir architektūros, geografijos, netgi geologijos žinių besiimantis dr. Ernestas Vasiliauskas sako: „Nežinau, ar tas universalumas gerai, ar blogai, bet „vamzdiškas“ požiūris iš vieno taško man neatrodo vykęs.“
Asmeninio archyvo nuotr. PAVELDAS
Dar šį lapkritį bus išleista dr. Ernesto Vasiliausko knyga apie šį kadaise klestėjusį Daunoravos dvarą, kurio pagrindinis medinis pastatas dabar jau sparčiai griūva.
2012 metais prieš rekonstrukciją Žagarės aikštėje archeologas aptiko šį ir dar penkis geros kokybės puikiai išsilaikiusius XVII amžiaus odinisu miestiečių batus, sulaukusius daug žiniasklaidos ir visuomenės susidomėjimo.
2016 metų rugsėjį vykusi Latvijos studentų ekspedicija Nartaučių kaime pas Emą Duncytę–Steponavičienę (pirmoje eilėje stovi) su Latvijos Saeimos deputate etnologe prof. Janina Kursyte–Pakule (sėdi trečia iš dešinės) ir dr. Ernestu Vasiliausku (stovi tarpduryje).
Dr. Ernestas Vasiliauskas pas Nartaučių kaimo gyventoją Emą Duncytę–Steponavičienę rado tikrą lobį: kelis šimtus nuotraukų, parodančių tikrą senų laikų vietos gyventojų ir dvaro gyvenimą.
Kasinėjimai Žvelgaičio piliakalnyje 2010 metais buvo sėkmingi, atkasta XIII amžiaus piliavietė, pagal radinius liudijanti čia stovėjus Livonijos ordino pilį.
2003 metais Latvijos Nacionalinio muziejaus ir Lietuvos Nacionalinio muziejaus išleista knyga „Žiemgaliai senovėje“, kurios bendraautoris ir vertėjas – dr. E. Vasiliauskas.
2013 metais išėjo dr. Ernesto Vasiliausko ir dr. Gintauto Zabielos leidinys: „Lietuvos XVII–XIX a. pradžios ikonografijos ir kartografijos šaltiniai Švedijoje“.
Ingus Barovskis, Rūta Šmidte ir Ernestas Vasiliauskas Joniškio ligoninės Slaugos skyriuje apie latvių gyvenimą Daunoravoje ir apylinkėse kalbina Aiją Bulytis–Bučienę.
Dr. Ernestas Vasiliauskas Švedijos archyve aptiko švedų karo kartografų 1703 metais nupieštą, iki šiol seniausią žinomą pieštą Joniškio miesto atvaizdą.