
Naujausios
PUŠINAVOS KAIMO ISTORIJOS
Virginija Galinauskaitė-Mačiulienė
Bajorų Bagdonavičių tėvonijos papėdėje
Gimiau ir augau mažame Pušinavos kaimelyje, tiksliau – vienkiemyje, Didžiųjų Tyrulių pelkių pakraštyje. Tėvo Stanislovo Galinausko sodyba buvo nauja, vos keleri metai perkelta iš bajorų Bagdonavičių giminei priklausiusios dvarvietės.
Siauras keliukas iš sodybos vedė į aukštoką kalvą, ant kurios kažkada stovėjo Pušinavos dvaras. Tuo keliuku keliskart per dieną bėgdavom pažaisti šiltoje smėlio atodangoje, pasimaudyti tvenkiniuose, žiemą leistis rogutėmis nuo pylimų. Tą vietą vadinome Pyliumi.
Senasis dvaro bravoras
Akyse tebestovi senieji ąžuolai kalvos viršuje, neapkabinamos liepos, erškėtrožių, alyvų, apynių ir kitokių augalų brūzgynai buvusio rūmo vietoje. Įspūdingai atrodė iš akmenų, surištų kalkių skiediniu, pastatytas vadinamasis bravoras. Istorikų nuomone, jis galėjo būti pastatytas 18 amžiaus pradžioje.
Vakarų pusėje buvo supilti aukštoki žemės pylimai, apjuosę du gana didelius ir gilius tvenkinius. Viename pylimo šlaite dar buvo žymus iš akmenų ir plytų išmūrytas įėjimas į rūsius. Čia, pasak legendų, slapstėsi sužeistas Povilas Bagdonavičius ir kiti sukilėliai, kuriuos už pažadėtą užmokestį išdavusi dvaro merga. Už išdavystę ji buvusi pakarta čia pat, ant storos liepos.
Pylimus skyrė nemaža aikštelė. Čia vykdavo kaimo vakaruškos, gegužinės. Sudegusio rūmo vietoje ūkininkas Zablockis jau buvo pasistatęs namą, atnaujinęs molinį tvartą, didžiulę daržinę.
Kad Pušinava buvusi sena gyvenvietė rodo radiniai: tėvo rastas akmens kirvukas, žalvarinė apyrankė. Būta ir senkapių, nes žaisdami rasdavom kaulų liekanų. Tačiau jokių vėlesnių palaidojimų, rašė Šiaulių spauda, nebuvo ir negalėjo būti, nes šalia nuolat gyveno žmonės, žaidė vaikai.
Iš kaimo istorijos
Pušinava, senuosiuose dokumentuose vadinama Pušinovo arba Pušynės dvaru, yra glaudžiai susijusi su vienu iš 1863 m. sukilimo vadų Povilo (Pauliaus) Bagdonavičiaus gimine. Enciklopediniuose leidiniuose nurodyta, kad Povilas Bagdonavičius (slapyvardė Niečiujus) yra gimęs 1841 m. Šiaulių apskr. Pušynės dvare. Baigęs Sankt Peterburgo artilerijos mokyklą, 1863 m. jis įstojo į B. Dulskio sukilėlių būrį. Vėliau pats tapo sukilėlių būrių vadu Šiaulių ir Telšių apskrityse. Jo būriai kovėsi Raseinių, Pakruojo, Tytuvėnų ir kt. valsčiuose. Sukilimui pralaimint, ruošėsi pasitraukti į Prancūziją, bet buvo išduotas. 1863 m. gruodžio 28 d. sušaudytas Šiauliuose. Palaidotas Sukilėlių kalnelyje.
Iš pradžių dvaras ir visos jo valdos perėjo Povilo broliui Nikolajui Bagdonavičiui. Gankių palivarkas atiteko seseriai. Lietuvos Valstybės istorijos archyve (LVIA, f. 526, ap. 7) saugoma 1865 m Povilo Bagdonavičiaus broliui ir seseriai priklausiusių žemės valdų planas. Čia nurodoma, kad dvarui priklauso 128536 dešimtinės dirbamos žemės ir apie 325 dešimtinės pelkių.
1888 m. sausio 26 d. iš Nikolajaus Bagdonavičiaus nekilnojamasis turtas, susidedantis iš Pušinavos dvaro ir Gankos (Gankių) palivarko, buvo perduotas Sankt Peterburgo-Tulos Žemės bankui su išperkamąja 12900 rublių skola (žr. Lietuvos Centrinis valstybės archyvas, f. 1520, Nr. 7754, Žemės tvarkymo departamento byla Nr.1515 „Apie išparceliavimą Pušinavos dvaro“).
Vykdant P. Stolypino agrarinę reformą, 1906–1910 m. Pušinavos dvaro žemės per Žemės banką buvo išparceliuotos. Žemės sklypus su išperkamuoju mokesčiu čia įsigijo keletas šeimų iš Rėkyvos, Verdulių, Pabalių. Keturios šeimos atsikraustė net iš Rytų Lietuvos, nuo Tauragnų. 1913 m. Pušinavoje gyveno 13 ūkininkų šeimų.
Pušinavos kaimas kūrėsi senojoje dvarvietėje gatvinio išsidėstymo principu. Abejose kelio pusėse stovėjo gyvenamieji namai ir ūkiniai pastatai. Žemę pagal įsigytą plotą dalinosi ir dirbo rėžiais. Pelkės, apie 280 dešimtinių, nebuvo įskaitytos į dirbamų žemių plotą. Jomis kaimas naudojos bendrai.
1923 m. pirmojo visuotinio Lietuvos gyventojų surašymo duomenimis, Pušinavos kaime buvo 15 ūkininkų kiemų, 85 gyventojai.
1933 m. pradėta Nepriklausomos Lietuvos žemės reforma. Pušinavos kaimas išsiskirstė į vienkiemius. Trys ūkininkai liko senojoje kaimavietėje. Tada buvo išdalinti ir nemaži pelkių plotai.
Vos spėjus įsikurti naujose sodybose, užklupo karas. Generolui P. Plechavičiui priklausiusiame Čiutelių dvare įsikūrė karinis dalinys, kurio kareiviai siaubė aplinkinius kaimus. Pokario negandos neaplenkė nuošaliausių kampelių.
Dukto miške ir Šilgalyje laikėsi Prisikėlimo būrio partizanai, A. Pumpučio-Galijoto, P. Bartkaus-Dargio būriai. Vyko aršios kovos su NKVD būriais ir vadinamaisiais stribais. Ginkluotos gaujos dažnai šukuodavo miškus, krėtė gyventojus.
Prasidėjo išbuožinimai, suėmimai. Kadangi dauguma papelkių gyventojų rėmė partizanus, buvo jų ryšininkai, keletas jaunuolių atsidūrė lageriuose. 1948 m. gegužės 22 dieną 5 pušinaviškių šeimos buvo ištremtos ir tik po 7–10 metų grįžo į gimtąsias vietas.
Senosios Bagdonavičių tėvonijos kaip ir nebėra, nes apie 1975–1980 metus Polekėlės tarybinio ūkio vandalai iškasė kalno smėlį, liko didžiulė krūmų prižėlusi duobė. Čia suvirto šimtamečiai ąžuolai, kalvės, senųjų palaidojimų liekanos bei dvaro rūmo pamatai. Išvežioti unikalaus dvaro bravoro akmenys. Sunku beatsekti ir buvusių tvenkinių bei pylimų vietą.
Amžiams prarasta tai, ką privalėjom išsaugoti ateinančioms kartoms, nes tai ne tik mažo nuošalaus kaimelio, bet ir visos Lietuvos istorijos dalis.
Gyvenimas prie pelkių
Po Nepriklausomos Lietuvos Žemės reformos 1933 m. daugumos Pušinavos kaimo ūkininkų dirbamos žemės sklypai rėmėsi į klampią pievą, perėjo į pamiškės aukštumėles, ir tęsėsi neaprėpiamuose pelkių plotuose iki pat Šimšės upelio ir Pakapės.
Vaizduotėje ir sapnuose dažnai atgyja pelkių vaizdiniai. Iš tėvų sodybos keliukas vedė į pamiškę ir pelkes. Pirmiausia tekdavo perbristi Varoną, klampią pelkinę pievą, kurioje šienaudavo ir valkčiais vilkdavo į pakraštį šiurkštų vikšrį pašarui.
Mus viliojo gegužraibių ir puplaiškių žiedai, balti švylių kačiukai ir povandeninių augalų karalija. Gyvulius gindavo žabais išklota brasta, saugodami, kad iš jos neišsuktų ir neįklimptų pelkėje. Palikę gyvulius ganytis pamiškės pievose ir alksnynuose, mes su broliu patraukdavom prie durpinių. Vasarą čia vyrai specialiomis šakėmis kasdavo durpes, klodavo jas įsaulyje, o rudeniop veždavo namo kurui. Rudenį ir žiemą iš visų kaimo kaminų rūko kvapus durpių dūmas.
Iškasus durpes, likdavo gan gilios duobės, kurios prisipildydavo vandens. Būdavo, kad ten įkritusį gyvulį, o kartais ir briedį, tekdavo traukti virvėmis. Tamsus ir vėsus durpinių vanduo karštą dieną viliojo maudytis. Čia ir išmokom plaukti ant surištų meldų kūlių.
Gerai pažinojom gyvūnijos pasaulį. Neliesk driežiukų, nes nutrauksi uodegą, ruda gyvačiukė – gluodena, ji nekanda. O štai tos rainosios, piktai šnypščiančios – nuodingos, saugokitės. Tai išmintingi tėvo pamokymai.
O tų piktųjų buvo daug. Praskleidęs uogienojus, išvysdavai ant kelmo susirangiusią ir besitaikančią kirsti gyvatę, kuri vikriai nuvingiuodavo iš po basų kojų per takelį. Pavasarį, susiviję į didžiulius kamuolius, jos laukdavo šilumos. Kartais gyvatė įkirsdavo šuniui ar gyvuliui, o žmonės buvo susigyvenę su visais gamtos padarais ir mokėdavo jų saugotis.
Mes, vaikai, pasipainiojusią gyvatę užmušdavom ir įspraudę į pagalį nešdavom namo. Motina jas sušerdavo kiaulėms, o šiauliškė teta užpildavo degtine vaistams.
Pamiškėse ir pelkėse buvo apstu žvėrių ir paukščių. Ryto rūke įspūdingai atrodė papelkiais traukiančių didžiulių briedžių voros. Miško kalnelyje urvuose slėpėsi barsukai ir lapės. Bulvių ir pasėlių plotelius suardavo šernai. Pokario metais labai pagausėjo vilkų. Šaltą žiemą jie ateidavo prie pat sodybos ir tykodavo nusinešti šunis. Kartą net vyrus, išėjusius gelbėti šunų, vilkai užvijo ant malkinės stogo.
Rudenį ir pavasarį papelky rinkdavos pilkųjų gervių pulkai. Iš tolo atrodė, kad pievoje ganosi avių banda. Prieidavom visai arti, tačiau jos nedraugiškai šnypšdavo, o broliui vieną kartą net skaudžiai kaptelėjo į kuprą. Liūnuose krykštė antys, dūdavo perkūno oželiai. Per tuoktuves burbuliuojantys tetervinai tapdavo lengvu medžiotojų grobiu.
Pelkės vietiniams buvo dosnios uogų. Jau pavasarį pamiškių kalneliai pakvipdavo žemuogėm. Rinkdavom jas į aukšlius, kuriuos patys pasidarydavome iš nuluptos alksnio žievės. Pušynėliuose sirpo mėlynės, tarp gailių ir viržių mėlynavo aukštoki vaivorų, vadinamų girtuoklėmis, krūmai. Ilgai netrukdamas, jų galėjai prisirinkti didžiausius krepšius.
Pelkių plynėje ieškodavom ant vieno kotelio stypsančių vadinamų krenių (tekšių). Rudenį balkšvi samanų patalai nubirdavo spanguolių karoliais. Moterys spanguolių pririnkdavo didžiausius maišus, išvilkdavo į pakraštį ir arkliais veždavo namo. Supiltos ant aukšto spanguolės laukdavo šalčių ir Kalėdų, kai jos būdavo ypač paklausios Šiaulių turguje. Gautieji už uogas pinigai būdavo moterų, skirti pašvitams ir kitoms smulkmenoms.
Pelkės formavo ir savotišką prie jų gyvenusių žmonių būdą. Senelis ir tėvas, kurie ilgą laiką buvo gyvenę prie pelkėto Rėkyvos ežero, labai mylėjo ir savąsias pelkes. O jų priklausė per 40 ha. Tėvas puoselėjo užsodintą jauną pušynėlį, kirto krūmus ir valė alksnynus. Saugojo kiekvieną išlakesnį beržą ar eglaitę. Svajojo iškasti kanalą ir nusausinti Varonos pelkę. Puikiai pažinojo gyvūnijos ir augmenijos pasaulį ir to mokė mus, vaikus.
Sudėtingas gyvenimas tapo pamiškių gyventojams pokario metais. Dukto ir Šilgalio miškuose įsirengę bunkerius slapstėsi ir kovėsi su NKVD ir stribų būriais Prisikėlimo apygardos partizanai. Daugelis iš jų buvo pažįstami, buvę draugai ir kaimynai. Taigi juos pamaitinti ar kitaip paremti žmonės laikė savo pareiga.
Susišaudymai, susprogdinti partizanų bunkeriai, kratos ir stribų siautėjimai tapo kaimo kasdienybe. 1948 m. tremtis palietė beveik pusę Pušinavos kaimo gyventojų.
Žmogaus ir gamtos darną galutinai suardė agresyvus ir trumparegiškas požiūris į gamtos turtus. 1953-1955 m. pastatytas Tyrulių miestelis – durpyno darbininkų, švietimo, medicinos, kultūros ir kitų įstaigų darbuotojų gyvenvietė. Kartu su sezoniniais darbininkais čia būdavo per 1000 gyventojų.
Intensyviai eksploatuojamos Didžiųjų Tyrulių pelkės iš esmės pasikeitė. Iškastų durpių karjerų vietoje tyvuliuoja vanduo. Suniokotas pakraščių miškas ir senosios durpinės. Visiškai nebeliko reliktinių pelkių su jų unikalia augmenija ir gyvūnija. Dabar didžiąją pelkių dalį užima Tyrulių botaninis geologinis draustinis. Belieka viltis, kad po kurio laiko gamta sugebės užgydyti padarytas žaizdas ir pelkės atgaus savo grožį.
Kelionė į Pakapę
Dalijantis į vienkiemius, tėvui teko didžiulis pelkių plotas, nuo rytinio pakraščio iki Šimšės, t.y. beveik siekė Pakapę. Įspūdinga būdavo kelionė į Pakapę per Žolinės atlaidus. Rytą, susiskynę puokšteles, vėliau jas papildydavom lauko ir miško augalais, pasiėmę valgio ir batus, leisdavomės į kelionę.
Perbridus Varoną, perėjus pamiškę, prieš akis atsiverdavo, rodės, begaliniai pelkių plotai. Beveik pusiaukelėje stovėjo medinis kryželis. Tėvas pasakodavo, kad kažkada čia buvo rasti žmogaus palaikai. Gal koks paklydęs keleivis, o gal vilkų sudraskytas žmogus. Kaulelius palaidoję čia pat, o toje vietoje pastatę kryžių. Visi persižegnodavome ir truputį nuščiuvę keliaudavom toliau.
Netrukus prasidėdavo liūnai. Pelkė lingavo su kiekvienu žingsniu, grasindama trūkti ir įtraukti žmogų ar gyvulį. Tėvas, pasiėmęs ilgą kartį ir ja atsargiai tyrinėdamas kelią, eidavo pirmas. Paskui vorele su tam tikrais tarpais eidavo visi kiti. Protarpiais blizgėjo akivarai, o juose plūduriavo baltosios ir geltonosios vandens lelijos. Tėvas kartimi pasiekdavo mums lelijų, bet jų vaškiniai žiedai greitai pajuosdavo ir nuvysdavo.
Perbridę klampiuosius Pašimšius, išlipdavome jau kitame pelkių pakraštyje. Susitvarkę ir apsiavę kojas, kopdavom į Pakapės bažnyčios kalnelį.
Mama pasakodavo ir linksmesnių nutikimų. Kartą samdinė merga į Žolinės atlaidus išsipustė nauju sijonu su kvarbatkomis, balta bliuze ir pareiškė einanti ne melstis, o „ant smotro“, suprask – pasirodyti ir pasižvalgyti. Tik brendant per pelkes, velėna trūko, ir pana iki pažastų murktelėjo į durpių pliurzę. Teko pašventory džiovintis sijonus, ir „smotras“ buvo ne koks.
Gerą pamoką gavo ir mamos pusbrolis A.K. Baigiant išbristi iš klampiųjų Pašimšių, jis lyg nusivylęs tarstelėjo, kad pelkė ne tokia baisi, kaip žmonės sako. Sulig tais žodžiais vaikinas murktelėjo į atsivėrusį liūną, ir pelkės kritiką kartimi teko traukti iš klastingos klampynės.
Taigi ne veltui Didieji Tyruliai istoriniuose šaltiniuose minimi kaip nuskendusių pelkėse kryžiuočių ir net tariama Saulės mūšio vieta. O tarp žmonių sklido legendos apie Dukto miške paslėptą sukilėlių auksą, apie besivaidenančią piktosios Jonaitiškio dvaro ponios vėlę, pakartą 1863 m. sukilėlių išdavikę mergą ir t.t.
Vaikų vaizduotę kaitino senelio ir tėvo pasakojimai apie užkeiktus pinigus, kapinių vaiduoklius, Piktmiškių plėšikus. Miške bijodavom susitikti pelkių ponaitį su skrybėliuku ir kanopėlėm, kuris kviesdavęs mainytis tabokinėm ir vietoj pinigų įkišdavęs lapų ar arkliamėšlių.
––– ––
Šiandien Pušinavos kaimas priklauso Tyrulių seniūnijai. Pažymėta, kad čia gyvena 3 šeimos, 19 žmonių. Sovietmečiu beatodairiškai eksploatuotos pelkės visiškai pasikeitė. Nukasus kitą apylinkės puošmeną – Šioškalnį, jo smėliu buvo išpiltas per pelkes nutiestas siaurasis geležinkelis. Dabar čia eina platus žvyrkelis iš Tyrulių per Rėkyvą, Bačiūnus į Šiaulius. Iškastų durpių karjerų vietoje telkšo vanduo. Didžiąją pelkių dalį užima Tyrulių botaninis zoologinis draustinis.
Papelkių panorama.
Durpyno karjere pokario metais.
Senasis dvaro bravoras.
Virginija Galinauskaitė-Mačiulienė gimė 1939 metų rugpjūty Pušinavos kaime. Baigusi Tyrulių vidurinę mokyklą, įstojo į Vilniaus pedagoginį institutą. Studijavo lietuvių kalbą ir literatūrą. Vėliau dirbo pedagoginį ir leidybinį darbą. Yra išleidusi prisiminimų knygą „Po giminės medžiu“ (2009), atspausdinusi keletą rašinių „Gimtinės“ ir „Šeimininkės“ savaitraščiuose. Gyvena Vilniuje.