Procesas

Procesas

Pro­ce­sas

Vla­das VER­TE­LIS

Pro­ce­sas – skam­ba la­bai val­diš­kai, bet tiks­liai. Tai – apie Šiau­lių kul­tū­ros vyks­mą, ku­rio yra daug ir įvai­raus. Ir šios „Ato­lan­kos“ su­si­ju­sios su prieš pu­sant­ros sa­vai­tės P. Vi­šins­kio bib­lio­te­ko­je vy­ku­siais Kny­gų mu­gės ren­gi­niais, jų da­ly­viais, pa­siim­ta in­for­ma­ci­ja.

Epi­zo­diš­kų dvie­jų va­lan­dų įspū­džių ne­pa­kan­ka iš­sa­mes­nei ap­žval­gai ir ver­ti­ni­mui, bet de­ta­lės iš ne­di­de­lio skruz­dė­ly­no – įsi­min­ti­nos. Tad nuo čia – ir šio mi­ni kul­tū­ri­nio tu­ro pra­džia.

Su­si­pa­ži­nau su ra­šy­to­ju, ke­liau­to­ju, gam­ti­nin­ku Vy­tau­tu Al­ma­niu. Pla­tus žmo­gus. Pers­kai­tęs mu­gė­je įsi­gy­tą jo prieš ke­lis de­šimt­me­čius pa­ra­šy­tą, bet ką tik iš­leis­tą ke­lio­nių po pa­slap­tin­gą­jį Al­ta­jų kny­gą „Už ri­bos“, ne­pa­mirš­tu de­di­ka­ci­jos: „Iki su­si­ti­ki­mo ma­no ąžuo­ly­ne ir so­de.“

Iki pa­va­sa­rio – kai su­ža­liuos ra­šy­to­jo pa­so­din­tas ąžuo­ly­nas, ku­ria­me, ra­šo V. Al­ma­nis, ke­lioms mi­nu­tėms jau ga­li­ma ir pa­klys­ti; kai pa­lat­vy­je su­žy­dės jo už­veis­tas so­das, kur per­žie­mo­ju­sios ruo­šis au­gin­ti vai­sius se­nų­jų, sme­to­niš­kų­jų veis­lių obe­lys.

Ant sta­lo – taip pat iš kny­gos šven­tės par­si­neš­tas šiau­lie­tės, pla­taus pa­sau­lio žmo­gaus, Sand­ros Ber­no­tai­tės ro­ma­nas „Dio­ni­zo barz­da“, su ku­riuo dar lau­kia pa­žin­tis, o „Ato­lan­kų“ skai­ty­to­jų – su au­to­re.

Šiau­lių ta­kais nuo bib­lio­te­kos iki Dai­lės ga­le­ri­jos – ke­li šim­tai met­rų. Įžie­bus švie­sas – vi­so­se sa­lė­se at­gy­ja dvi­de­šimt ant­rus me­tus ren­gia­mo mo­der­naus me­no fes­ti­va­lio „Vi­rus“ pa­ro­dos.

„Oho“ – ke­lis kar­tus pe­rė­jus vil­nie­čio me­ninin­ko Vi­do Po­ciaus iš ta­py­bos ir pie­ši­nių dar­bų dar­be­lių su­dė­lio­tą pa­sa­ko­ji­mą, ku­riam ir vi­so ant­ro­jo aukš­to pla­čių­jų sie­nų yra ma­ža.

Ne­vaiz­duo­siu me­no­ty­ri­nin­ko ar es­te­to dai­lės ži­no­vo, bet jau­čiu, kad ši pa­ro­da – įvy­kis, ku­rio reikš­mė ne­su­ma­žė­ja, jei­gu jį kar­tais fik­suo­ja ir vie­nin­te­lis pa­ro­dos lan­ky­to­jas. Pa­ma­niau, rei­kės vėl paim­ti šio me­ni­nin­ko pa­ra­šy­tą kny­gą „Ne­din­gęs Vil­nius“ ir per­skai­ty­ti tai, ko neį­vei­kiau iki šiol.

Sa­lė­se už­ge­si­na­mos švie­sos, o mies­te – va­ka­ras. Apie ap­mi­ru­sias gat­ves, gir­dė­jau, Šiau­lių poe­tai jau ra­šo ei­les. Tu­rė­tų skam­bė­ti dra­ma­tiš­kai..., o gal ir ko­mu­nis­tiš­kai – „pa­sau­lį se­ną išar­dy­sim“.

Ant Ra­di­jo ir te­le­vi­zi­jos mu­zie­jaus sie­nos – Si­gi­to Pran­cui­čio asamb­lia­žai – iš tai, kas po ran­ka. Pa­ma­čius pir­mą­kart – ma­žy­tis at­ra­di­mas. So­li­du. Ne­su­nio­ko­ta, ti­kė­ti­na, taip ir liks – kaip kul­tū­ros pro­ce­so po­vei­kio iliust­ra­ci­ja.

Gra­žu, kai už­li­pi ant Fo­tog­ra­fi­jos mu­zie­jaus sto­go įreng­tos ap­žval­gos aikš­te­lės. Gė­da pri­si­pa­žin­ti – pi­rmą­kart. De­ga Šiau­liai, net ke­lios Kai­rių švie­se­lės ma­ty­ti. Iki dar­bo pa­bai­gos – 15 mi­nu­čių, to­dėl pa­kan­ka lai­ko pa­sto­vė­ti prie Ri­čar­do Dai­li­dės – praė­ju­sių „Ato­lan­kų“ apy­brai­žos he­ro­jaus – pa­ro­dos.

Skai­tyk­lo­je ga­li­ma įsi­gy­ti šio au­to­riaus prieš sep­ty­ne­rius me­tus iš­leis­tą al­bu­mą. At­si­ver­tęs fo­tok­ny­gą su­ra­dau la­biau­siai man įstri­gu­sią nuo­trau­ką. „Gar­bės ra­tas“ – vy­rai, gal­būt po ge­ro šimtg­ra­mio, dvi­ra­čiais su­ka beprasmius ra­tus ap­link Le­ni­ną. Kaž­ko­dėl at­si­ra­do aso­cia­ci­jų su Fre­de­ri­ko Fe­li­nio ge­nia­laus fil­mo „Amar­cord“ sce­na, kai iš tvy­ran­čio rū­ko iš­ny­ręs mo­to­cik­li­nin­kas rai­žo mies­te­lio aikš­tė­je.

Ke­lio­nę Vil­niaus gat­ve dar ga­li­ma tęs­ti, kad ir iki Fren­ke­lio vi­los, kur dar tę­sė­si va­ka­ras su ak­to­re Oli­ta Dau­tar­tai­te... ar pri­sės­ti „Šo­ka­la­di­nė­je“, bet ten rei­kė­tų ir pa­šne­ko­vo.

V.Al­ma­nis apie ke­lio­nę į Bal­tų­jų Van­de­nų Ša­lį:

„Ga­li pa­snin­kau­ti – val­gy­ti nors šie­ną ir už­si­ger­ti gry­nu van­de­niu, dau­gy­bę kar­tų kar­to­ti mal­dos žo­džius ar už­kei­ki­mus – vis­kas vel­tui. Dar ne­si rei­ka­lin­gas. Jei rei­kės – pa­šauks.“

Ričardas Dailidė. „Gar­bės ra­tas“. 1969 m.