Praei­tis ne­praei­na, ji se­ka mums iš pa­­skos

Praei­tis ne­praei­na, ji se­ka mums iš pa­­skos

Praei­tis ne­praei­na, ji se­ka mums iš pa­­skos

Vy­tau­tas KIR­­KU­­TIS

Šio­mis die­no­mis ant ma­no dar­bo sta­lo at­ke­lia­vo trys nau­jos kny­gos, ku­rio­se at­si­grę­žia­ma į praei­tį, ban­do­ma su­pras­ti, iš­siaiš­kin­ti, kaip gy­ve­ni­mo įvy­kiai vei­kė ra­šy­to­jus, kaip praei­tis vis ve­ja­si mus ir mū­sų ne­pa­lei­džia.

Tai­gi trys kny­gos: is­to­ri­ko, po­li­ti­ko, me­di­ko, di­si­den­to, Eu­ro­pos Są­jun­gos ko­mi­sa­ro Vy­te­nio Po­vi­lo And­riu­kai­čio ap­mąs­ty­mų kny­ga „Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus lai­kas“, ra­šy­to­jo pro­zi­nin­ko Vy­tau­to Bub­nio die­no­raš­čių, po­rtre­ti­nių es­ki­zų ir in­diš­kų mo­ty­vų kny­ga „Iš stal­čiaus dug­no“ ir ra­šy­to­jo poe­to Al­gi­man­to Bal­ta­kio min­čių, po­smų, die­no­raš­čių ir pa­šne­ke­sių kny­ga „Pri­va­lau pa­liu­dy­ti“.

Be­je, vi­so­se jo­se vie­naip ar ki­taip ap­mąs­to­ma ir poe­to Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus as­me­ny­bė.

„Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus lai­kas“

Di­si­den­tas, me­di­kas, is­to­ri­kas, Eu­ro­pos Są­jun­gos ko­mi­sa­ras Vy­te­nis Po­vi­las And­riu­kai­tis pa­ra­šė kny­gą apie Jus­ti­ną Mar­cin­ke­vi­čių. Apie poe­tą, į ku­rį šiuo me­tu ban­do­ma pa­žvelg­ti įvai­riais ra­kur­sais, pro įvai­rius aki­nius, ban­dant su­pras­ti jo gy­ve­ni­mo ir kū­ry­bos iš­ta­kas, ar­ba net ne­ban­dant su­pras­ti, o sku­bant pa­smerk­ti, sen­sa­cin­gai at­skleis­ti „pla­taus mas­to Just. Mar­cin­ke­vi­čiaus šu­ny­bes Lie­tu­vos kul­tū­rai“ (V. Žu­ko straips­nio pa­va­di­ni­mas).

Jei sa­ky­tu­me, kad Vy­te­nio Po­vi­lo And­riu­kai­čio kny­gos tiks­las – tik dis­ku­tuo­ti su Just. Mar­cin­ke­vi­čiaus opo­nen­tais (Ne­ri­ja Pu­ti­nai­te, Vai­do­tu Žu­ku, Čes­lo­vu Iš­kaus­ku, ki­tais), bū­tų per siau­ras po­žiū­ris į kny­gą.

Kny­ga, ku­rią Vy­te­niui Po­vi­lui And­riu­kai­čiui pa­siū­lė pa­ra­šy­ti li­te­ra­tū­ro­lo­gas, li­te­ra­tū­ros kri­ti­kas Va­len­ti­nas Sven­tic­kas, – ap­mąs­ty­mai apie Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus lai­ką, apie 1930-ai­siais me­tais gi­mu­sių­jų kar­tą, apie is­to­ri­jos įvy­kius, jų in­terp­re­ta­ci­jas ir ato­skam­bius poe­to kū­ry­bo­je, apie nuo­la­ti­nių pa­si­rin­ki­mų kryž­ke­les. Tai la­bai ne­leng­va už­duo­tis kny­gos au­to­riui, nes pa­sak jo, „net ir šian­dien, ra­šant apie Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus kar­tą ir lai­ką, la­bai bai­su pa­si­duo­ti pa­gun­dai „pri­temp­ti“ ją tai į vie­ną, tai į ki­tą pu­sę, į „ge­rie­čių“ ir „blo­gie­čių“ stal­čiu­kus su­dė­lio­ti“.

Au­to­riui rū­pi pla­ti lai­ko ir įvy­kių pa­no­ra­ma, tas poe­to gy­ve­ni­mo kon­teks­tas, ku­ris su­po jį, for­ma­vo, ku­ria­me jam rei­kė­jo su­sio­rien­tuo­ti, at­skir­ti tie­są nuo pro­pa­gan­dos. Kny­gos įžan­go­je li­te­ra­tū­ros kri­ti­kas Va­len­ti­nas Sven­tic­kas ra­šo: „Yra žmo­nės, gy­ve­nu­sie­ji ir te­be­gy­ve­nan­tys Mar­cin­ke­vi­čiaus trau­kos lau­ke. Jo kū­ry­ba pa­dė­jo gy­ven­ti ir iš­gy­ven­ti. Jo lai­ku. Atė­jo į są­mo­nę, pe­rė­jo į po­žiū­rius, gy­ve­ni­miš­kuo­sius veiks­mus, spren­di­mus ir ap­si­spren­di­mus. Kū­ry­ba, ku­ri kū­rė gy­ve­ni­mą. Ir jo po­sū­kį 1990 me­tais.“ Tar­si ir ne­bū­tų dėl ko gin­čy­tis su Mar­cin­ke­vi­čiaus puo­li­kais, nes, pa­sak Sven­tic­ko, „nė­ra bū­do dis­ku­tuo­ti su gy­ve­ni­mu, su tuo, kas yra įvy­kę“.

Ta­čiau kny­gos au­to­rius V. P. And­riu­kai­tis, pa­sak V. Sven­tic­ko, „ne­ga­li pa­kęs­ti ma­ni­pu­lia­vi­mų ir ne­tei­sy­bių“, „neis­to­riš­ko vi­suo­me­nės reiš­ki­nių ver­ti­ni­mo“.

Poe­tui Jus­ti­nui Mar­cin­ke­vi­čiui ne kar­tą gy­ve­ni­me te­ko spręs­ti „bai­sią­ją lyg­tį“. Ir ne tik jam. V. P. And­riu­kai­tis pri­me­na du kla­sės ir vie­no suo­lo drau­gus V. Lands­ber­gį ir A. Sa­ka­lą. „A. Sa­ka­las at­si­dū­rė Sta­li­no gu­la­guo­se, o V. Lands­ber­gis 1952 m. įsto­jo į Sta­li­no epo­chos Le­ni­no kom­jau­ni­mą!, – ra­šo And­riu­kai­tis. – 1990 m. abu ta­po Ko­vo 11-osios sig­na­ta­rais. Tai ką rei­kė­tų da­bar da­ry­ti – vie­ną įvar­dy­ti so­vie­ti­niu mu­zi­ko­lo­gu ir ko­la­bo­ran­tu, o ki­tam – vai­ni­ką ant gal­vos dė­ti? Jei 1953 m. bū­tų at­kur­ta Lie­tu­vos vals­ty­bė, ta­da gal­būt taip. Bet rea­ly­bė vi­sai ki­ta ir to­dėl tik­ras at­sa­ky­mas – NE. Ir dar kar­tą NE.“

Keis­ta, bet pa­sta­ruo­ju me­tu neį­ma­no­ma ra­šy­ti apie Jus­ti­ną Mar­cin­ke­vi­čių ne­pri­si­mi­nus jo „Pu­šies, ku­ri juo­kė­si“. Ją pri­si­me­na ir tie, ku­rie la­bai no­ri, pa­sak And­riu­kai­čio, „Jus­ti­ną Mar­cin­ke­vi­čių į po­stso­vie­ti­nes sche­mas įspraus­ti, į „so­vie­ti­nių pe­da­go­gų“, krė­tu­sių šu­ny­bes tau­tai, gre­tas“. Ne kar­tą ir pa­ts Jus­ti­nas Mar­cin­ke­vi­čius tu­rė­jo tei­sin­tis, liu­dy­ti tie­są. Juos, poe­to žo­džius, ci­tuo­ja ir V. P. And­riu­kai­tis: „Tu­riu dar sy­kį iš­rėk­ti sau, sa­vo vai­kams ir anū­kams, vi­siems, vi­siems, vi­siems: nie­kas man jos neuž­sa­kė, ar gir­dit – nie­kas. Ji išau­go iš ma­no to me­to pa­tir­ties ir su­vo­ki­mo. Krei­va išau­go? Apie tai ir kal­bė­kim.“

Kny­go­je ra­šo­ma ir apie tai, kad V. P. And­riu­kai­tis bu­vo idė­jos kel­ti Just. Mar­cin­ke­vi­čių į Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tus au­to­rius. No­rė­ta pir­muo­ju pre­zi­den­tu rink­ti tau­tą vie­ni­jan­čią as­me­ny­bę. De­ja, poe­tas ne­pa­si­da­vė įkal­bi­nė­ji­mams, vi­so­kius ar­gu­men­tus at­rė­mė. Vis sa­kė: ne­jau­čiu sa­vęs ten, pra­si­dės juo­di­ni­mai, rie­te­nos...

V. P. And­riu­kai­tis pri­me­na ir poe­to mo­ra­li­nį įsi­pa­rei­go­ji­mą: „Kad ne­reik­tų, kad tik­rai nereiktų/ Jiems ma­nęs atei­ty­je tai­syt!/ Kad ne­keik­tų, kad tik­rai nekeiktų/ Ta kar­ta, ku­ri da­bar tei­si!“

Ką dar pri­dur­ti, ką dar pa­ra­šy­ti? Ne­bent klaus­ti: kam rei­kė­jo tos kny­gos apie Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus lai­ką? Kam rei­kė­jo tų ap­mąs­ty­mų, lai­ko ir kū­ry­bos są­sa­jų? Juk tiek ra­šy­ta pri­ra­šy­ta, kal­bė­ta pri­kal­bė­ta... „Ma­no troš­ki­mas ap­mąs­tant Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus Lai­ką tik vie­nas – grą­žin­ti tiems vi­siems ta­ry­bi­nės kar­tos žmo­nėms iš Jų atim­tą in­dė­lį į Tė­vy­nės lais­vę. Ne po­ka­rio par­ti­za­nai, ne išei­vi­ja iš­va­da­vo Tė­vy­nę. Mi­li­jo­nai Lie­tu­vos ta­ryb­me­čio žmo­nių 1988–1990 m. su­si­lie­jo į Lie­tu­vos per­si­tvar­ky­mo są­jū­dį.“

Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus lai­ko pa­mo­kos... Vi­sų, gy­ve­nu­sių tuo me­tu, lai­ko pa­mo­kos... Ga­lų ga­le – san­ta­ros pa­mo­kos... Gal ir sim­bo­liš­ka, kad kny­gą „Jus­ti­no Mar­cin­ke­vi­čiaus lai­kas“ iš­lei­do R. Nor­kaus „San­ta­ros“ lei­dyk­la. To pa­ties žur­na­lis­to, kul­tū­ri­nin­ko Ro­mual­do Nor­kaus, ku­ris lei­džia žur­na­lą „San­ta­ra“ ir yra vy­riau­sia­sis re­dak­to­rius. O „San­ta­ros“ mo­to, at­skam­bė­jęs iš Ho­ra­ci­jaus ly­ri­kos, yra: „Te­nu­tols­ta vi­soks riks­mas ir pyk­tis“.

„Iš stal­čiaus dug­no“

Tei­sus pro­zi­nin­kas Vy­tau­tas Bub­nys: „Ne­re­tas ra­šy­to­jas vie­no­kius ar ki­to­kius tur­tus su­krau­na ant stal­čiaus dug­no, pri­sle­gia stam­biais se­nų rank­raš­čių ap­lan­kais.“ Ir pa­ts pa­mirš­ta, kas ten ty­liau­siai tū­no. Ta­čiau kar­tą, „pri­si­ka­sęs“ iki stal­čiaus dug­no, su­ran­da sa­vo tur­tus. Ir iš­ky­la pri­si­mi­ni­mai, su­si­ti­ki­mų aki­mir­kos, žmo­nių vei­dai. Pa­sak ra­šy­to­jo, jie „ne­ti­kė­tai at­gims­ta ir at­si­ve­ria, ska­ti­na pa­si­kaps­ty­ti po an­dai­nykš­tes die­nas“.

Kny­gai pa­si­rink­tas Giun­te­rio Gra­so mo­to: „Mū­sų praei­tis se­ka mums iš pa­skos“. Ne tik ty­liai se­ka, bet ir ra­gi­na mus vis į ją at­si­gręž­ti.

Iš ant stal­čiaus dug­no nu­grimz­du­sių są­siu­vi­nių, už­ra­šų kny­gu­čių, la­pų ir la­pe­lių Vy­tau­tas Bub­nys su­dė­lio­jo kny­gą, ku­rią ir pa­va­di­no „Iš stal­čiaus dug­no“. Į ją pa­te­ko die­no­raš­čių, ra­šy­tų 1980–1983 me­tais, frag­men­tai, po­rtre­ti­niai es­ki­zai apie ki­no fil­mų re­ži­sie­rių Ma­ri­jo­ną Gied­rį, skulp­to­rių Bro­nių Vyš­niaus­ką, moks­li­nin­ką, Vil­niaus uni­ver­si­te­to pro­fe­so­rių Čes­lo­vą Ku­da­bą, ak­me­nų so­dy­bos įkū­rė­ją Vi­lių Or­vi­dą, poe­tus Sa­lo­mė­ją Nė­rį ir Jus­ti­ną Mar­cin­ke­vi­čių.

Dar vie­nas kny­gos sky­rius, pa­va­din­tas „Kas nu­to­lę... (at­si­grę­ži­mai)“. Čia spaus­di­na­mos Vy­tau­to Bub­nio pub­li­ka­ci­jos, pa­skelb­tos įvai­riuo­se laik­raš­čiuo­se. Jos at­ve­ria du­ris į praei­tį, pri­me­na su­tik­tus žmo­nes, svar­bius gy­ve­ni­mo įvy­kius. Ra­šy­to­jas at­sa­ko į ke­le­tą klau­si­mų, ku­rių bu­vo pa­klaus­tas su­si­ti­ki­muo­se.

Kny­go­je skir­ta vie­tos ir „In­diš­kiems mo­ty­vams“. Ry­tų mo­ty­vai ryš­kūs Vy­tau­to Bub­nio pro­zo­je, pub­li­cis­ti­ko­je. Ant stal­čiaus dug­no bu­vo su­ras­ti 1999–2000 me­tų die­no­raš­čių lan­kan­tis In­di­jo­je frag­men­tai bei ra­šy­to­jo ap­mąs­ty­mų es­ki­zai. Bu­vo ir nu­ste­bu­sių: į In­di­ją? Ko? Kny­go­je yra ir toks 2001 me­tų frag­men­tas: „Šiau­liuo­se so­li­di mo­te­riš­kė, Uni­ver­si­te­to dės­ty­to­ja, tie­siai iš sa­lės prie­kaiš­ta­vo: „Ko­dėl rei­kė­jo jums trenk­tis į In­di­ją ieš­ko­ti kaž­ko­kio šė­to­no?“ Neiš­mu­šė iš vė­žių: „Jei­gu bū­tų rū­pė­jęs šė­to­nas, tik­rai ne­bū­čiau In­di­jos sie­kęs – šė­to­nų ir Lie­tu­vo­je ne­trūks­ta, – ra­šo Vy­tau­tas Bub­nys. – Sup­ran­tu žmo­nių at­sar­gu­mą vis­kam, kas nau­ja, su­pran­tu, kad ne­ži­no­ji­mas ke­lia bai­mę, bet nie­kaip ne­ga­liu su­vok­ti ne­no­ro iš­siaiš­kin­ti, įsi­gi­lin­ti, mė­gin­ti per­žengt ra­cio­na­laus pro­to ri­bą.“

Kny­gą „Iš stal­čiaus dug­no“ iš­lei­do Sta­sio Lips­kio lei­dyk­la „Žu­vėd­ra“, be­je, pa­sta­ruo­ju me­tu daug dė­me­sio ski­rian­ti ra­šy­to­jų pri­si­mi­ni­mams, die­no­raš­čiams, už­ra­šų kny­gu­tė­se už­fik­suo­tiems ap­mąs­ty­mams leis­ti. Šie lei­di­niai pa­de­da ge­riau su­pras­ti pa­čius kū­rė­jus, lei­džia at­sek­ti jų kū­ry­bos ir gy­ve­ni­mo są­sa­jas.

To­kia yra dar vie­na kny­ga, ku­rią tuoj at­si­ver­si­me.

„Pri­va­lau pa­liu­dy­ti“

Vie­nas po­pu­lia­riau­sių šiuo­lai­ki­nių poe­tų Al­gi­man­tas Bal­ta­kis, įžen­gęs į de­vin­tą­jį sa­vo gy­ve­ni­mo de­šimt­me­tį, iš­lei­do nau­ją kny­gą „Pri­va­lau pa­liu­dy­ti: min­tys, die­no­raš­čiai, po­smai, pa­šne­ke­siai“.

Pir­ma­sis kny­gos sky­rius pa­va­din­tas „Pu­šis, ku­ri ne­be­si­juo­kia“. Taip bu­vo pa­va­din­tas at­vi­ras laiš­kas „Šiau­rės Atė­nų“ re­dak­to­riui Sau­liui Šal­te­niui, spaus­din­tas 1991 me­tų lie­pos 13 die­ną laik­raš­ty­je „Tie­sa“. Su­ra­si­me jį ir kny­go­je. Al­gi­man­tas Bal­ta­kis at­vi­ra­me laiš­ke ra­šo: „Ne­sup­ran­tu, ko­kia nau­da pri­si­ke­lian­čiai Lie­tu­vai, jei bus ap­spjau­dy­ta kuo dau­giau jos ta­len­tin­gų vai­kų, gy­ve­nu­sių tuo ne­lem­tuo­ju pen­kias­de­šimt­me­čiu.“

Čia – apie Jus­ti­ną Mar­cin­ke­vi­čių ir ne tik. Čia, šia­me sky­riu­je, – apie XX am­žiaus is­to­ri­ją ir žmo­gų jos kryž­ke­lė­se. Apie bren­du­sius po­ka­rio su­maiš­ty­je, mul­kin­tus so­vie­ti­nės pro­pa­gan­dos, bet li­ku­sius Lie­tu­vo­je. „Var­gas bū­tų mums (...), jei vi­si švie­siau­si žmo­nės bū­tų ar­ba pa­si­trau­kę į Va­ka­rus, ar­ba at­si­dū­rę ka­lė­ji­muo­se bei trem­ty­je, – ka­ro nu­siaub­to­je Lie­tu­vo­je ply­tė­tų vi­siš­ka kul­tū­ros dyk­ra!“ – ra­šo Al­gi­man­tas Bal­ta­kis.

Ir dar vie­na poe­to min­tis apie pa­ra­dok­są Lie­tu­vo­je. „Kaip gi čia at­si­ti­ko, kad lie­tu­vių tau­ta, pen­kias de­šim­tis me­tų vi­saip eng­ta, mul­kin­ta so­vie­ti­nės pro­pa­gan­dos, lem­tin­gą­ją 1991 m. sau­sio 13-ąją ne­pa­bū­go ir drą­siai pa­si­prie­ši­no oku­pan­tams, tuo tar­pu ji to ne­pa­da­rė anuo­met, kai ne­te­ko­me ne­prik­lau­so­my­bės, nors dvi de­šim­tis me­tų bu­vo pa­trio­tiš­kai ug­do­ma?“

Prie pub­li­cis­ti­kos de­ra ir poe­zi­ja, ku­riai pa­skir­tas ant­ra­sis kny­gos sky­rius. Po­kal­by­je su kny­gos lei­dė­ju ra­šy­to­ju Sta­siu Lips­kiu (kny­gą lei­do „Žu­vėd­ros“ lei­dyk­la) Al­gi­man­tas Bal­ta­kis sa­ko, kad spe­cia­liai pa­rin­kęs po­smų, ku­rie su­si­ję „su svar­biais pa­sku­ti­nių­jų de­šimt­me­čių įvy­kiais“. Ke­le­tas ei­lė­raš­čių – nie­kur ne­skelb­ti. „Šį kar­tą nie­kas ne­ga­lės ma­nęs pra­var­džiuo­ti mei­lės dai­niu­mi, nors šio ti­tu­lo ne­si­kra­tau“, – mi­nė­ta­me po­kal­by­je sa­ko poe­tas. O ki­ta­me po­kal­by­je pa­juo­ka­vo: „Ei­lė­raš­čių at­si­ran­da, kai pa­vyks­ta pri­si­jung­ti prie Die­vo kom­piu­te­rio.“

Tre­čia­sis kny­gos sky­rius – pa­šne­ke­siai. Spaus­din­ti įvai­riuo­se lei­di­niuo­se. Įvai­rios te­mos, nuo as­me­ni­nio gy­ve­ni­mo de­ta­lių (žmo­na Si­gi­ta juo­kau­ja: „At­ro­do jis taip ge­rai to­dėl, kad ge­ria ma­no krau­ją“) iki mo­ra­li­nių nuo­sta­tų („Vis­ką le­mia la­bai pa­pras­tas da­ly­kas: ar tu pa­do­rus žmo­gus, ar ne“). Nuo kū­ry­bos de­ta­lių („Ra­šau par­ke­riu, juo­du ra­ša­lu. Po kiek­vie­nu ei­lė­raš­čiu pe­dan­tiš­kai pa­žy­miu da­tą.“) iki... Ar­gi vis­ką iš­var­din­si, su­mi­nė­si, ką ėmė­si pa­liu­dy­ti poe­tas Al­gi­man­tas Bal­ta­kis.

Gal tik už­baig­ti pa­ties poe­to min­ti­mi, kas jam yra gra­žus žmo­gus: „Gy­ven­da­mas pa­ste­bė­jau, kad žmo­gus, žiū­rin­tis į traš­kan­čią ug­nį, į sau­lę, be­si­lei­džian­čią į jū­rą, ir skai­tan­tis kny­gą, – ne­svar­bu, ar jis vy­ras, ar mo­te­ris, ar se­nas, ar jau­nas, – vi­sa­da yra gra­žus.“