
Naujausios
Pieštuko maestro
Lietuvos dailininkų sąjungos nario kelmiškio Andriaus Seselsko daugiasluoksniai pieštuku piešti grafikos darbai pateko į „Veri Art“ svetainę, kuri prieinama milijonams sekėjų ir menu besidominčių žmonių.
Spaustuvei jau atiduotas solidus šimto darbų albumas. Namuose palankesnių orų laukia jo sugalvota, analogo Europoje neturinti kilnojamoji lauko galerija.
Dailininkas jau rūpinasi antrą kartą įvyksiančiu pieštuku piešiančių vaikų piešinių konkursu.
Savivaldybėje pasižadėjo rūpintis Kelmės miesto viešosiomis erdvėmis.
Atrodo, jog mintys šio jauno, keturiasdešimtmečio dar tebelaukiančio menininko galvoje tiesiog kunkuliuoja. Jis skubiai beria žodžius, tarsi bijotų sprogti nuo idėjų gausos.
Andrius įsitikinęs, jog piešti galima išmokti studijuojant. Žinoti ką piešti – duota iš aukščiau. Jis dėkoja likimui, kad to žinojimo nepritrūksta.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Meteoras
Vieną iš pagrindinių pastaruoju metu sukurtų savo darbų Andrius Seselskas pavadino „Išsilaisvinimas“. Jame vaizduoja mergaitę, atsiplėšiančią nuo medžio gabalo.
Galbūt tai išsilaisvinusios dailininko sielos simbolis? Nes jis, anot menotyrininkų, netikėtai, tarsi meteoras įsiveržė į meno pasaulį.
Sparčiai populiarėjantis ir vis didesnę dalį meno pasaulio neeiliniu savo talentu stebinantis dailininkas šiuo metu ant gyvenimo bangos.
Keisti, mistinį, o drauge ir realų pasaulį spinduliuojantys jo grafikos darbai parodose Rygoje ir Vilniuje nustebino lankytojus ir dailėtyrininkus. Jie prilyginami tobulumo viršūnei. Dailininkas vadinamas pieštuko virtuozu ir statomas į lygią gretą su geriausiais Lietuvos grafikais.
Ir neketina leistis žemyn. Dairosi dar aukštesnės keteros. Energijos pilnas kūnas ir nerimstanti dvasia tarsi užprogramuoti žeria idėją po idėjos. O jis sako, jog idėjas įgyvendina ramiai iš lėto, vieną po kitos – nebeforsuodamas.
Kaip tai įmanoma? Pašaliečiui suvokti sunku. Andrius dirba dailininku Kelmės kultūros centre. Didžioji dalis dienos praeina darbe. Tačiau jam užtenka laiko kurti scenografiją Kelmės mažojo teatro spektakliams. Dažną vakarą lengvai, tarsi žaisdamas, „apsimeta“ kelis eskizus naujiems grafikos darbams, kuriuos vėliau, atėjus įkvėpimui, štrichuos pieštuku.
Pernai dailininkas surengė pirmąjį pieštuku piešiančių vaikų piešinių konkursą. Geriausieji piešėjai apdovanoti Vaido Sapragono sukurta auksine skulptūrėle ir piniginėmis premijomis. Šiemet galvoje jau kunkuliuoja mintis, kaip padaryti išmontuojamą pieštuko formos erdvę, ant kurios būtų pakabinami vaikų darbai.
Jau kelinti metai Kelmės miestui jo kuriamos Kalėdų eglės pripažįstamos gražiausiomis ir įdomiausiomis tarp mažųjų Lietuvos miestų.
Praėjusiais metais eglė papuošta angelais. Kurdamas labai žemiškus, bet drauge keistokus angelus Andrius pirmą kartą prisilietė prie skulptūros. Šis darbas patiko. Į angelus sudėta dailininko meile džiaugėsi ne tik kelmiškiai. Trys padovanoti Šiaulių angelų muziejui. Surengta jų paroda vienoje Vilniaus bažnyčių. Paskui jie keliaus į Andriaus gimtinę Kretingą. Čia jo sesuo Lietuvos teatrų sąjungos viceprezidentė Auksė Antulienė rengs teatrų festivalį. Prie festivalio derės kelmiškio angelų paroda.
Prieš kelias dienas dailininkas įsipareigojo Savivaldybei rūpintis ir viešosiomis miesto erdvėmis, jas puošti. Gal sukurs net skulptūrą...
Andrius jau keleri metai iš eilės kuria vaikų kiemelius Liaudies meno šventėms. Kiekvienais metais stengiasi ką nors patobulinti. Šiemet keturiolikmetis jo sūnus Jonas sukūrė ugnies krioklį, kuriuo gegužę vyksiančioje šventėje galės džiaugtis vaikai. Iki šventės Jonas drauge su sese Urte, tėtės padedami, dar ketina sukurti ir debesų gaminimo mašiną.
„Šeima labiausiai mane įkvepia ir palaiko, – sako Andrius. – Čia randu nusiraminimą ir įgaunu energijos tolesniems darbams. Prisitaikiau sau vieno žymaus žmogaus posakį: „Darai viską, ką gali, kol paaiškėja tavo likimas.“
Juoda ir balta
A. Seselsko iliustruota knyga „Vilniaus padavimai“ pelnė tarptautinės organizacijos IBBY apdovanojimą. Dailininkas pakviestas iliustruoti ir dar vieną knygą B. Sruogos „Giesmę apie Gediminą“. Jai reikės sukurti apie 20 grafikos darbų.
Dar studentas Andrius svajojo išleisti solidų savo grafikos darbų albumą. Pernai pasiskolino pinigų ir drąsiai įgyvendina keliolika metų nešiotą idėją. Netrukus pasirodys solidi, kietais viršeliais knyga, kurioje bus sudėta šimtas jo darbų. Tikisi, kad albumas atsipirks. Rėmėjų ieškoti nenorėjo, tai reikštų varžyti savo laisvę papildomais įsipareigojimais.
Iki metų pabaigos tikisi parengti ir Kelmei skirtą knygą. Dar vienas Andriaus pomėgis – fotografija. Yra padaręs apie 7000 su Kelme susijusių nuotraukų. Iš jų dar šiais metais turėtų pasirodyti atvirukų, kalendorių serija ir knyga.
Jo grafikos darbus viršeliams naudoja knygų seriją apie žymius kiekvieno rajono žmones Lietuvos valstybės šimtmečiui leidžianti leidykla.
Andrius įsitikinęs, jog kūryba privalo pasiekti žmones, antraip ji netenka prasmės. Ir jam puikiai sekasi šią idėją įgyvendinti.
Praėjusių metų pradžioje Kelmės dailės galerijoje atidaryta nauja siurrealistinė didelio formato dailininko grafikos darbų paroda pakviesta į Kauno, Vilniaus ir Rygos dailės galerijas, pristatyta daugelyje kitų Lietuvos miestų ir miestelių. Per kelerius pastaruosius metus surengta 21 paroda.
Keisti, daugiasluoksniai grafikos darbai kelia susidomėjimą.
„Tik lapas, tik pieštukas. Tik juoda, tik balta. Kontrastingi vaizdai, lyg juvelyro išrėžti granite. Tikslūs ir preciziški. Lyg akimirkos blykstės iš tamsos ištraukti ir amžiams sustingę vaizdai, simboliai, metaforos. Savitas braižas. Savitas beoris, belaikis pasaulis. Rimtis. Kontrastai!“ – stebisi menotyrininkas profesorius Vytenis Rimkus.
A. Seselsko grafikos darbuose jis įžvelgia vizijas, kuriose susipina religiniai, istorijos, metafiziniai motyvai, netikėtus paveikslų herojų šuolius iš realios pasaulio sampratos į išjaustą, įvairiausiomis istorijomis apipintą vaizduotės erdvę, pastebi puikią techniką.
Menotyrininkė Michalina Adomavičienė giria juvelyriškai kruopštų A.Seselsko piešinį, toninį figūrų modeliavimą, kuriamą erdvės pojūtį. Darnų realybės, fantazijos ir dekoratyvumo santykį, kuris sukuria žaismingumo, netikėtumo įspūdį
Siurrealistinės kompozicijos iškalbingai paryškinamos realiais vaizdiniais, koduojančiais filosofinės minties tėkmę.
„Pieštukas – pati paprasčiausia dailės priemonė, labiausiai prieinama, bet, pripažinkime, šiuo atveju autoriaus meistrystė ir kūrybiniai gebėjimai nepalieka abejingo žiūrovo“,– teigia M. Adomavičienė.
Šiuo metu dailininkas pristabdė parodas. Sako, jog per ilgą jų maratoną pernai atėjo laikas, kai parodos pradėjo nedžiuginti. Tai buvo signalas, jog reikia daryti pertrauką.
„Pavargęs nuo vieno darbo visuomet čiumpu kitą, tą, kurio noriu šią sekundę ir šią minutę. Į jį sukoncentruoju visą savo teigiamą energiją, – menininko gyvenimo subtilybes atskleidžia Andrius. – Turiu dešimtis nebaigtų darbų, kai kurių neužbaigiu ištisus metus. Bet žinau, jog kada nors šaus mintis ir juos pabaigsiu.“
Pertrauka tarp parodų nebus ilga. Ateinančią vasarą startuos analogo Europoje neturinti jo paties sugalvota kilnojamoji lauko galerija. Ji tikriausiai bus pavadinta „Pieštuko galerija“.
Kilnojamoji galerija galės veikti po atviru dangumi. Paveikslai bus atitinkamai paruošti, panaudojant aliuminio plokštes ir metalinius rėmus, kad nebijotų lietaus, puikiai apšviesti.
Be to, A. Seselsko darbai pateko į „Veri Art“ interneto svetainę, kuri prieinama milijonams sekėjų ir menu besidominčių žmonių. Tarp tiek sekėjų jie suras ir savo pirkėją.
Dailininkas prisipažįsta turįs vieną trūkumą – nemoka anglų kalbos, nes mokykloje mokėsi prancūzų ir rusų. Dabar vienas svarbiausių jo darbų – per metus išmokti anglų kalbą.
Šalia trispalvės
– Jūsų namų kieme plevėsuoja Lietuvos istorinė vėliava. Visa Seselskų šeima keliauja per Lietuvą ir fotografuojasi šalia mūsų trispalvės. Esate patriotai?
– Dažną savaitgalį įsimetame termosą kavos ir lekiame kur nors, prieš tai internete panaršę kitų keliautojų atsiliepimus. Grįžtame tik vėlai vakare apvažiavę nemažą gabalą Lietuvos, patyrę įspūdžių.
Nežinau, ar čia patriotizmas. Manau, kad lietuvio garbės reikalas pažinti gimtąjį kraštą ir mokyti tai daryti savo vaikus. Per mėnesį išvykstame į dvi – tris tokias keliones. Pernai keliavome po Estiją, užpernai – po Latviją.
Gaila, bet bendra Lietuvos žmonių savijauta muša per patriotinius jausmus. Labai daug nusivylusių. Daug negatyvo. Nyksta šimtmečius puoselėtos lietuvių vertybės. Šiuo metu pernelyg liberalus požiūris į santykius tarp vyro ir moters naikina šeimą.
Žmonės – tarsi vaikai palikti be priežiūros. Kas gudresni – prakuto. Kiti palikti likimo valiai. Vienas kitas turtingasis pasidalija su stokojančiais. O daugelis sako: „Aš pats užsidirbau ir niekam nieko neduosiu.“
Valdžia žmonėms davė žemės, bet nepasirūpino, kad jie galėtų pagal savo išgales nusipirkti nebrangų traktorių tą žemę dirbti. Sako – rašykit projektus. Ar kiekvienas toks gudrus, kad parašytų projektą? Daugelis nusispjovė, pardavė žemę ir skursta iš pašalpų.
Aš negaliu skųstis gyvenimu. Man sekasi. Bet matau, kad septyniasdešimt procentų Lietuvos žmonių nusiminę, nelaimingi. Kartais jiems pametame vienkartinių dovanų ir labdaros. Bet jų nauda – irgi vienkartinė.
Reikėtų jau mokykloje mokyti vaikus kitokio nei dabar mokoma pilietiškumo. Netylėti, nesitaikstyti su valdžios abejingumu, reikalauti iš politikų darbo ir rūpesčio žmogumi. Ir, žinoma, netikėti, kad valdžia tau dovanos butą, automobilį ir daug pinigų.
Mokyklose reikėtų mokyti vaikus ir verslo. Lietuva kol kas skurdi šalis, trūksta pinigų, o kaip jų uždirbti nemokoma. Iš dalies dėl to ir nusprendžiau rengti vaikų piešinių konkursus, kad jie suprastų meno ir savo darbo vertę, kad žinotų, jog iš savo talento galima uždirbti pinigų. Lietuvoje ir pasaulyje yra daug talentingų dailininkų, bet jie nemoka parduoti savo darbų.
Kūryba įkvepia darbui, darbas – kūrybai
– Pernai svarstėte, ar nepalikus darbo Kultūros centre. Iš tiesų ten sugaištate daug brangaus laiko, kurį galėtumėte skirti kūrybai.
– Vis dar bijau pabėgti. Darbas užtikrina stabilų pragyvenimo šaltinį. Be to, darbas ir kūryba – labai susipynę. Daugelis projektų susiję su Kultūros centru. Direktorius – supratingas žmogus, leidžia eksperimentuoti.
Kūrybai užtenka laiko ir po darbo. Kartais pagauna toks įkvėpimas, kad per vakarą nusipiešiu net dvidešimt eskizų. Susidedu juos į stalčių. Kai vėl ateis įkvėpimas, štrichuosiu. Vienam darbui reikia skirti apie dešimt dienų. Jie – sudėtingi, daugiaplaniai, trijų gylių. Galima žiūrėti iš tolo, priėjus arti ir per padidinamąjį stiklą. Kiekviena detalė sustiprina mintį.
Dirbu savo darbo kambaryje, mano darbas švarus – tik pieštukas ir popieriaus lapas. Nereikia specialių dirbtuvių.
– Bet juk net vienam Jūsų darbui reikia be galo daug išmonės. Čia tiek detalių, siužetai – keliaaukščiai. Iš kur semiatės įkvėpimo?
– Piešti išmokau studijuodamas. Mokėmės žmogaus anatomijos, kitų dalykų. Mes dar studijavome akademinį piešimą. O ką piešti? Manau, jog tai duota iš aukščiau. Tiesiog ateina tas žinojimas. Ir ačiū Aukščiausiajam, kad jo kol kas nepritrūkstu.
Kartais įkvepia ir kitų kūrėjų darbai. Perskaičiau knygą „Tarp pilkų debesų“ ir vaizduotėje iškilo visa serija paveikslų. Žmonės tremtyje elgiasi taip pat kaip ankstesniame savo gyvenime. Nepraradę savo orumo, vidinės kultūros, inteligento įpročių...
– Ar supranta keistokus Jūsų piešinius su menu nedaug bendro turintys parodų lankytojai?
– Kiekvienas žmogus mano piešinį gali įsivaizduoti savaip. Daugelis pamato savo gyvenimą ir išgyvenimus. Specialiai nerašau prie jų prierašų, nenurodau kodo į mintį, kurią norėjau pasakyti.
Kartais, jeigu parodos lankytojas to nori, pakomentuoju, atlieku švietėjišką misiją. Bet įdomiausia, kai žmogus piešinio mintį išsiaiškina pats. Pavyzdžiui, kai A. Liaudanskio galerijoje buvo eksponuojami mano angelai, priėjo viena močiutė ir paklausė: „Kodėl angelai ne tokie kaip bažnyčioje?“ Bet kelias sekundes pamąsčiusi sumojo: „Čia tikriausiai, apie mumis. Kokie mes esam, tokie ir angelai.“
Prisiminimų kolekcija
– Daugelis menininkų nemoka gyventi ir sugyventi šeimoje. Jiems reikia dvasinės erdvės, laisvės, sunku nešti atsakomybės ir įsipareigojimų pančius. Tuo tarpu Jūs idealizuojate šeimą. Visi visur kartu...
– Man šeima – meilės šaltinis. Žmona ir vaikai myli mane, aš myliu juos. Esu įsitikinęs, jog mano sėkmė – tai ir jų nuopelnas. Šeimoje aš ir pasikraunu, ir nusiraminu. Mes vieni kitiems skleidžiame ramybę ir gėrį. Kartais tiesiog sugulame ant grindų, įsijungiame ugnies krioklį ir kalbamės apie viską, kas mums svarbu: ateities planus, požiūrį į kai kuriuos reiškinius.
Neįsivaizduoju savo gyvenimo be kavagėrių, kai savaitgaliais susėdę su žmona Jurgita kalbamės po kelias valandas. Gal ne visuomet mūsų santykiai buvo tobuli. Bet mes nuolat gludinome vienas kitą.
Daug ko vienas kitą išmokėme. Žmona mane išmokė nusileisti ant žemės, nesusireikšminti kad ir kaip gerai sektųsi. Ji tikybos mokytoja, šiuo metu dirba „Kražantės“ progimnazijos direktorės pavaduotoja. Ir mokiniams ir savo šeimai skleidžia tikrąsias vertybes.
Man padėjo suprasti, kad šioje žemėje esame laikini. Neverta kaupti daiktų ir prie jų prisirišti. Mūsų namuose vagis nerastų ką išnešti. Nes interjeras – minimalistinis: sofa ir televizorius, kurį beje labai retai žiūrime. O kai nežiūri, atsiranda daug laiko bendravimui ir darbui. Mes kolekcionuojam ne daiktus, o gražius prisiminimus.
Aš žmoną išmokiau ramybės. Mėgdavo bėgti, skubėti, kad visi būtume viskuo aprūpinti. Dabar viską suspėjam gyvendami lėtai.
– Šiandien daug šeimų skiriasi arba gyvena, nepatirdamos laimės. Kodėl taip yra?
– Daugeliu atvejų kaltas alkoholis. Tai didžiausias blogis, gimdantis agresiją, pyktį, nužmogėjimą. Aš nesu matęs savo tėtės girto. Mano sūnus taip pat manęs girto nepamatys.
Be to, daugelis šeimų pernelyg sureikšmina daiktus. Ilgus metus taupo, nieko sau neleidžia, kad galėtų ką nors nusipirkti.
Mes stengiamės ne taupyti, o galvoti, kaip užsidirbti. Tokį požiūrį diegiu ir savo vaikams.
Nors nejaučiame materialinio pertekliaus, bet neatsisakome savaitgalio kelionės, jeigu visi jos norime. Arba susitariame, kad nepirksime daikto, be kurio dar įmanoma apsieiti, o leisime mano grafikos darbų knygą arba skirsime dalį savo pajamų vaikų piešinių konkursui. Nes ne daiktas, o būtent knyga arba pagalba talentingiems vaikams visai mūsų šeimai suteiks daugiau pasitenkinimo.
– Kai kurie meno žinovai Jums yra sakę, jog su tokiu talentu Paryžiuje gyventumėte kaip ponai. Ar niekuomet nekilo noras emigruoti?
– Yra tekę padirbėti ir užsienyje. Bet labai ilgėjausi Lietuvos. Man ir žmonai ji – brangiausia, kokia bebūtų...
Manau, jog tik savo Tėvynėje įmanoma nusiraminti. Neforsuoti įvykių. Viską palikti savieigai ir nekelti sau didelių tikslų. Gyventi lengviau, kai gyveni pagal išgales. Skolon nepirkdamas brangių daiktų. Neįsipareigodamas žūtbūt ko nors pasiekti.
Kelmėje mes radome ramų užutekį. Čia pasistatėme namą. Įleidome šaknis. Nedidelis ramus miestelis – tobula erdvė kūrybai.
Asmeninės nuotr.
Kaune pristatydamas savo darbų parodą Andrius Seselskas vilkėjo savo grafika dekoruotais drabužiais.
Andrius Seselskas pristato savo iliustruotą knygą „Vilniaus padavimai“, kuri pelnė tarptautinės organizacijos IBBY apdovanojimą.
Menotyrininkai Andrių Seseslską vadina pieštuko virtuozu.
Jurgita ir Andrius Seselskai su vaikais Urte bei Jonu keliaudami po Lietuvą fotografuojasi šalia trispalvės.
Šeimoje dailininkas randa nusiraminimą, džiaugsmą ir sielos pakylėjimą.
Naujausieji Andriaus Seselsko darbai: „Iš sielos gelmių“ ir „Pajusti užmerktomis akimis“.
Andriaus Seselsko sukurti Zodiako ženklai labai greitai išperkami.
Visada galima pasirinkti.