
Naujausios
Pasakos kuria gėrio pasaulį
Šiaulietis vaikiškų knygų autorius ir iliustratorius Dainius Šukys neapsipranta vadinamas rašytoju. Dainius yra išleidęs šešias pasakų knygas, Latvijoje jo knygą „Ežys, kuris mylėjo slapta“ mažieji skaitytojai išrinko viena skaitomiausių, o Rezeknės teatras pastatė spektaklį. Šiaulietis iliustravo ir keturias prancūzų autorių knygas. „Kiekviena knyga turi sielą, – sako D. Šukys. – Laimingi žmonės, kurie myli knygas ir gali pajausti stebuklą, net kai tą pačią knygą skaitai keletą kartų.“
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
Vietoje animacijos
Du dešimtmečius D. Šukys dirbo dienraščio „Šiaulių kraštas“ dizaineriu, kasmet skaitytojus nudžiugindavo originaliais kalendoriais.
Prieš šventes D. Šukys išleido naujausią pasaką „Trys paršiukai, Spirabyra ir sugižęs pienas“. Tai – šeštoji autoriaus sukurta ir iliustruota pasaka.
D. Šukio namuose ant palangės išrikiuotos nuotaikingos, tarsi iš knygų atgijusios gyvūnų skulptūrėlės, sukurtos papjė mašė technika. Ant morkos sėdi triušis, greta stovi karvė, paršelis, ilgaūsis katinas.
„Skulptūra padeda pajausti formą, piešiniai pavyksta geresni. Tai – pažaidimas, būdas atitrūkti nuo knygelių, piešimo. Kiekvieną vasarą pavyksta vis geresni katinai“, – šypsosi D. Šukys.
Ant stalo laukia iliustracijų eskizai. Pieštuku autorius atskleidžia įvairiausias knygų herojų emocijas.
Lentynose sudėliota gausybė knygų: šiaulietis neatsispiria knygų aistrai.
Ant sienos kabo didžiulis giminės genealoginis medis. Dainiaus praeityje – daugybė garsių pavardžių, tarp kurių ir grafai Zubovai.
Dainius menu ir kūryba domėjosi nuo vaikystės. Lankė tuometinius Šiaulių pionierių namus, Šiaulių dailės mokyklą. Vėliau mokėsi tuometiniame Telšių taikomosios dailės technikume juvelyro specialybės, bet apie papuošalus teigia nieko neišmanąs.
„Man pasisekė, nes visą gyvenimą turėjau nuostabius dailės mokytojus, dėstytojus. Ypač esu dėkingas dėstytojams iš Telšių“, – sako vaikiškų knygų autorius.
Vaikystėje didžiulį įspūdį D. Šukiui paliko japonų studijos „Toei Animation“ animacinė pasaka „Batuotas katinas“. Ėmė svajoti apie animatoriaus specialybę, bet teko eiti trejus metus tarnauti jūreiviu Kryme.
Tarnaudamas Sevastopolyje, laisvalaikiu svajojo, ką veiks grįžęs į Lietuvą, mąstydavo, kokius norėtų pastatyti animacinius filmus, kokie būtų personažai. Tuomet ir gimė karvė Pelenona ir ežys Dradas. Kai 1991 metais grįžo į Lietuvą, ne animacija buvo galvoje. Viskas nugulė kažkur toli.
Bet personažai iš galvos niekur nedingo. Kaip ir laki vaizduotė bei kūrybiškumas.
„Su sūnumi Nojumi skaitydavome Sven Nordqvist knygas apie Petsoną. Kaip ir kiekvienam tėvui, trisdešimtą kartą skaitančiam pasakas, žiovulys surakindavo burną. Petsonas man jau buvo atsibodęs. Ėmiau savais žodžiais sekti mintinai išmoktą tekstą. Pradžioje sūnus pyko, kad „ne taip“, bet kai keletą kartų personažams suteikiau kitų galių, Petsonas tapo zombiu, supermenu ar net moterimi, įprastos scenos netikėtai tapo daug įdomesnės, su naujomis detalėmis, net komiškomis situacijomis. Sūnus pajuto kūrybos laisvę. Net pats perėmė pasakotojo vadžias. Dažnai vakare kikendavome iš galimų pasakos variacijų. Pradėjęs improvizuoti, pagalvojau, kad galiu rašyti savo istorijas.“
Naują impulsą šiauliečio kūrybai davė feisbukas. Socialiniame tinkle pradėjo dalytis savo piešiniais, rašyti nedidelius tekstus. Kilo naujų idėjų: personažai buvo išraiškingi, tad vis norėjosi kažką po jais parašyti.
Po truputį atsirado ciklas „Linksmojo tvarto nutikimai“ ir pirmoji knyga „Višta, kurią prarijo rūkas“, išleista 2014 metais.
Pradinukams ir jų mamoms
– O pats vaikystėje mėgote pasakas?
– Knygas rydavau vieną po kitos. Buvau įsiprašęs į biblioteką padėti tvarkyti knygų. Kai ateidavo nauja siunta, išpakuodavau ir būdavau pirmasis skaitytojas. Perskaičiau visas pasaulio pasakas, „Zenito“, „Drąsiųjų kelių“ serijas, fantastų Rėjaus Bredberio, Aizeko Azimovo knygas...
Iš pasakų pasaulio antspaudą visam gyvenimui paliko Tuve Janson, Astridos Lindgren kūryba. Labai patiko Brolių Grimų pasakų knygos iliustracijos – šią knygą iki šiol pavartau. Kazio Borutos „Baltaragio malūnas“ tebėra man viena gražiausių apysakų. Iš šiuolaikinių patinka Neil Gaiman „Žvaigždžių dulkės“, Otfrydo Proislerio „Krabatas“. Ne kartą skaičiau M. Bulgakovo „Meistras ir Margarita“.
– Rašote ne tik vaikams, bet ir jų tėvams?
– Skaitydamas sūnui supratau, kad reikia pasakoti tokias pasakas, kad būtų pačiam įdomu skaityti. Vaikai mus stebi, iš mūsų mokosi, mėgdžioja. Jei suaugęs skaitydamas šypsosis ar sureaguos į vieną ar kitą mintį, vaikas būtinai į tai atkreips dėmesį. Kai manęs klausia, kokio amžiaus vaikams rašau, atsakau: pradinukams, jų mamoms ir močiutėms.
– Kokius įsivaizduojate savo skaitytojus?
– Tokius, kurie nori dar ir dar skaityti. Man sakė, kad viena mergaitė mano knygos nededa į lentyną, o ją nešiojasi į mokyklą. „Skaito kaip desertą“, – tokie vertinimai pakelia iki debesų.
– Turite du vaikus. Ar jie yra jūsų knygų vertintojai?
– Ne. Jie įpratę, kad rašau ir piešiu. Kai išleidau pirmąją knygelę, nuvežiau uošvei. Sūnus buvo lauke, uošvė pakvietė: „Nojau, ateik, turiu tau kažką nepaprasto!“ Sūnus net sušilęs parlėkė į kambarį. „Nusiplauk rankas!“ Nusiplauna. Uošvė ištiesia knygelę. Būtumėte matę nusivylimą mano sūnaus akyse! Knygą jis jau buvo „šimtą kartų“ matęs kompiuteryje!
– Kaip sudominti knygomis Z, alfa kartos vaikus, kurie jau gimė su išmaniuoju telefonu rankoje?
– Kartu skaityti. Nojus dabar penktokas, o būdamas trečioje klasėje perskaitė visą „Harį Poterį“. Imdavo storą knygą ir, kaip aš vaikystėje, džiaugdavosi: kuo storesnė knyga, tuo bus daugiau malonumo skaityti. Dabar kerta „Žvalgo mokinį“ ir džiaugiasi, kad serijoje daug knygų.
Susitinka su skaitytojais
– Važinėjate po Lietuvos mokyklas, kokių emocijų patiriate susitikimuose?
– Tai kažkas nerealaus ir nuostabaus. Klasėse, kur nedidelės auditorijos, piešiu kreida ant lentos ir kuriu improvizuotą pasakojimą ant tos juodos lentos, kur reikia nuobodžiai taisyklingai rašyti raides, ar skaičiuoti matematikos uždavinį! Auditorija atvira, nuoširdi, emocijos būna labai geros. Pats pasisemiu idėjų ir pozityvios nuotaikos.
Kai ateinu į klasę, būnu dažniausiai nežinomas. Bet po keleto minučių atsiranda dialogas, pasakoju, kaip gimsta pasakos, kodėl piešiu vienokią ar kitokią iliustraciją.
– Ar vaikams rašytojas yra autoritetas?
– Nežinau... Kol nėra perskaitę mano knygos, jie negali vertinti pasakojimų, bet jiems visada palieka didžiulį įspūdį jų akyse gimę piešiniai. Viliuosi, kad mano pasakojimas, dailės pamokėlė sužadins jų smalsumą ir mano knygelės bus perskaitytos. Visada prašau parašyti atsiliepimų – svarbus atgalinis ryšys, nes tada jautiesi reikalingas.
Neįprasta vadintis rašytoju. Aš – vaikiškų knygelių autorius.
– Kaip autoriui išgyventi leidybos versle, kokia Lietuvos rinka?
– Iš pradžių maniau, kad leisti knygą yra kažkas tokio, kad tai – gryna kūryba, bet iliuzijos buvo sugriautos, nes tai yra verslas. O kur verslas, menas nueina į kitą planą.
Knygas padeda leisti mano draugas ir giminaitis Vilniaus dizaino kolegijos direktorius Aldis Fledžinskas. Esu jam labai dėkingas.
Tikiuosi ankstesnes knygas išleisti pakartotinai. Knygos tirpo ir ištirpo rinkoje, jų nebėra, o nuvažiavęs į mokyklą suprantu, kad senųjų mano knygų vaikai nei matę, nei girdėję. Nors „Trys paršiukai, Spirabyra ir sugižęs pienas“ yra jau šešta knyga.
Tikiuosi, kad perrisiu Sizifo akmenį per kalvos viršūnę ir mane pamatys Lietuvos rinka. Tada gal galėsiu gyventi tik iš knygų.
Piešiniai papildo pasakojimą
– Turite savo vaikų literatūros favoritų?
– Yra dailininkų, kurių talentu negaliu atsistebėti. Stengiuosi semtis iš jų patirties. Įsigyju jų iliustruotų knygų. Godžiai vartau puslapis po puslapio, kažkas viduje suvirpa. Tuomet noriu imtis pieštuko, dažų ir kurti. Eiti priekin.
Noriu, kad mano knygų iliustracijos būtų labai gražios. Noriu tobulybės, bet kai knygą išleidžiu, gailiuosi, kad kažko nepadariau, kad kažką ne taip padariau, kad paskubėjau. Manau, kad gražiausios mano knygos gimtadienis dar ateityje.
– Jūsų pasakų herojai labai originalūs, šmaikščiai pavadinti. Iš kokių fantazijos klodų jie gimsta?
– Žodžių žaismas. Pelenona skamba kaip Eleonora, Marijona; Pincius – kaip Princius, tik maža mergaitė neištaria „r"; Polinezijus – jei paršas mėgsta klausyti muzikos, kaip jį kitaip pavadinsi? Drado vardo kilmės jau nebepamenu, liks paslaptimi. Ragana Niekadorė – gyvenimo būdas kaip ant delno. Dar esu sugalvojęs vardą karvei – Beledavė, jį pasitaupysiu kitam pasakojimui.
Naujoje knygoje vienas iš personažų buvo kiškis Ponas Kopūstėnas. Bet tekste Ponas Kopūstėnas suskambėjo nuobodžiai. Pavadinau jį Morkumi. Pavarčiau keletą knygelių vaikams, o ten jau po Morkų tupi! Išmečiau iš pasakos kiškį, o jo vietą užleidau triušiui. Prisiminiau, kaip senelis vaikystėje triušius augino. Narvuose tik šienas ir spiros. Ėda ir byra. Taip ir gimė naujadaras – Spirabyra.
– Knygų pagrindiniai herojai ne žmonės, o gyvūnai. Kodėl?
– Visą gyvenimą piešiau gyvūnus. Buvo problema, kai knygoje „Blynų slibinas“ reikėjo nupiešti princesę. Vargau su ja, greičiau jau šimtą katinų būčiau nupiešęs.
Piešiu, eskizuoju labai daug. Niekada nenaudoju trintuko. Kiekviena linija yra svarbi. Pradedu piešti nuo galvos, nuo gyvūno snukučio, akių, nosies. Mimikos. Turi būti emocija. Turi „prabilti“. Kai išgirstu jų lūpose žodžius, žinau, kad gerai. Piešiu pieštuku, bet skenuotus piešinius spalvinu kompiuteriu. Taip daug patogiau. Nesudėtinga pakeisti iliustracijų koloritą, kompoziciją. Liedamas akvarelę dažnai pasigendu klavišų kombinacijos „CTRL+ Z“.
– Kas jūsų knygose svarbiau – tekstas ar iliustracijos?
– Tekstas labai svarbu, o iliustracija turi jį papildyti. Antraeilės detalės papuošia knygą. Pasakos eina savo tėkme, bet aplinkui dar kažkas vyksta. Pavyzdžiui, kai piešiau į slibino pilį ateinančią žmoną – raganą, nupiešiau ir dvylika juodvarnių. Iliustracijose būna ir asociacijų su kitomis pasakomis.
– Pradėdamas rašyti pasaką, žinote, kuo ji baigsis?
– Įvairiai būna. Būna, kad pasaka užsikabina nuo žaismingo sakinio. Dabar rašau naują pasaką, sukūriau prabudęs naktį. Ežiukas surado senelio palėpėje fotoaparatą. Juostelė viena, kadrų mažai, o miške visi nori fotografuotis: trisdešimt kiškių, nes jų miške daugiausia, vilkas, gudri lapė, vištos ir, žinoma, varna iš I. Krylovo pasakėčios.
Rašant pasaką, dirbant su tekstu visa informacija, net atsitraukus nuo kompiuterio, dūzgia galvoje. Personažų pokalbiai, intonacijos gimsta netikėtai. Būna, kad ir naktį prabudęs užsirašau vieną ar kitą mintį, kuri privertė šyptelėti patamsyje. Kartais dialoguose nuskambėjusi mintis tampa kertiniu akmeniu, ant kurio pastatau visą kūrinį: „Ragana irgi moteris“.
Pasakose yra ir posmų. Neseniai perskaičiau mintį, kad geriausiai kuriasi einant. Tame yra tiesos, aš vaikystėje daug važinėjau dviračiu. Gryname ore mindamas pedalus atsiriboji nuo viso pasaulio ir mintys tampa daug skaidresnės. Gal dviratis mane išmokė susikaupti rašant pasakas? Ne veltui eiles sukūriau vaikščiodamas gatvėmis.
– Jūsų gyvūnai yra su žmogiškomis silpnybėmis ir stiprybėmis. Ar jie turi prototipus?
– Prototipų neturi, nors gal reikėtų paieškoti. Be abejo, kiekvienas personažas turi kažkokį asmenybės tipą. Visados pridedu nuo savęs daugiau spalvų. Knygoje galiu būti visagalis.
– Ar kuriant pasaką svarbus moralas?
– Nenoriu moralizuoti. Niekas nemėgsta baksnojimo pirštu. Blogio, gėrio sąvokas kiekvienas atsirinks pats. Rašau apie draugystę, santykius, meilę.
Pažįstamas užsienio skaitytojams
– Šiemet Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos organizuojamame gražiausios knygos konkurse už knygą „Skaniausias vaikas“ jums buvo skirta Gražiausiai iliustruotos knygos nominacija, pernai knygų vaikams ir jaunimo grupėje nugalėjo knyga „Karališkas vanduo“. Svarbu, kad knyga būtų ne tik įdomi, bet ir graži?
– Kiekviena knyga turi savo sielą. Kiekviena knyga – visas pasaulis, visata. Nors knygelėje yra ribotas ir nekintamas ženklų skaičius, joje slypi begalybė. Iliustracijų koloritu stengiuosi atskleisti savo nuotaiką, veiksmo scenos emociją.
Man labai patinka akvarelė. Nors mano knygelės spalvintos skaitmenine technika, kiek įmanydamas stengiuosi sukurti akvarelės iliuziją.
Savo knygoms siekiu suteikti tik teigiamas emocijas. Daug dėmesio skiriu dialogams, pokalbio lengvumui, natūralumui. Jei mano sąmojis, pokštas užkabina ir mano skaitytojai šypsosi – man labai gera.
Man knygų rašymas – malonumas, nenorėčiau, kad jis virstų amatu.
– Kaip jūsų kūryboje atsirado Paryžius?
– Per tą patį socialinį tinklą. Man rašo daug: vokiečiai, prancūzai, australai, amerikiečiai. Nori įsigyti darbų, eskizų, klausia, ar yra knygų vertimų.
Mane susirado paryžietė Emilie Maj. Jos vykdomo projekto knygelės yra skirtos labai mažiems vaikams. Nors tekstas primityvus, man leidžia kurti iliustracijas su daugeliu smulkmenų: taip, kaip man patinka. Iliustravau keturias prancūzų knygas, iliustracijų laukia penkta knygelė.
– Su jūsų kūryba pažįstami ir latvių skaitytojai?
– Per leidyklą „Tikra knyga“ latviškai yra išleista knyga „Ežys, kuris mylėjo slapta“. Antroji, „Višta, kurią prarijo rūkas“, atiduota į spaudą.
Knygą „Ežys, kuris mylėjo slapta“ mažieji Latvijos skaitytojai išrinko į antrą vietą pagal skaitomumą. Latvių vaikai, ko gero, mane, labiau žino nei Lietuvos.
Rezeknės teatras pastatė spektaklį knygos „Ežys, kuris mylėjo slapta“ motyvais. Pats dar nemačiau. Bet smagu ir įdomu.
– Naujausia knyga „Trys paršiukai, Spirabyra ir sugižęs pienas“ pirmoji proginė – kalėdinė knyga. Ji kitokia?
– Taip. Knygos priešistorė buvo idėja lėlių teatro scenarijui. Knyga kitokia – ilgesnė, 80 puslapių, populiarumo ji sulaukė iš karto.
– Kaip vaikų pasaulėžiūrą keičia pasakos? Kodėl svarbu skaityti?
– Pasakos lavina vaikų vaizduotę. Nesvarbu, knygos su iliustracijomis ar be, vis tiek kiekvienas personažą patalpina į savo įsivaizduojamą pasaulį. Tą pačią knygą skaitydami, matome skirtingus dalykus.
Vaikams reikia pasakų apie gėrį, draugystę: skaitydami apie tai knygose, suvoks, kad gyvenimas kupinas gėrio ir kad tik nuo mūsų pačių priklauso, kiek gėrio įsileidžiame į save.
Knygos man iki šiol yra stebuklas. Laukiu kitų dailininkų knygų, daug perku internetu. Kaip mažas vaikas godžiai vartau jų knygas, žiūriu, uostau.
Laimingi žmonės, kurie myli knygas ir gali pajausti stebuklą, kai tą pačią knygą skaitai keletą kartų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Vaikams reikia pasakų apie gėrį, draugystę. Skaitydami apie tai knygose, suvoks, kad gyvenimas kupinas gėrio ir kad tik nuo mūsų pačių priklauso, kiek gėrio įsileidžiame į save“, – sako šiaulietis vaikiškų knygų autorius ir iliustratorius Dainius Šukys.
Dainius Šukys daro daug eskizų, niekada nenaudoja trintuko: kiekviena linija yra svarbi.
Dainiaus Šukio iliustracijose svarbios detalės.
Dainiui Šukiui labai patinka akvarelė. Nors knygelės spalvintos skaitmenine technika, autorius stengiasi sukurti akvarelės iliuziją.
Piešti autorius pradeda nuo gyvūno snukučio, akių, nosies: turi būti emocija.
Dainiaus Šukio pasakos yra išleistos lietuvių ir latvių kalbomis, autorius yra iliustravęs prancūziškų knygelių.
Naujausia Dainiaus Šukio knyga „Trys paršiukai, Spirabyra ir sugižęs pienas“.
Knygos Dainiui Šukiui iki šiol yra stebuklas.
Dainius Šukys sako, kad piešiami herojai turi „prabilti“.