
Naujausios
Nuo Šiaušės pakrantės (5)
Pokalbis su profesoriumi Vyteniu Rimkumi
– Ar jūs jau mylite tarybų valdžią? – Vytenio Rimkaus paklausė saugumietis viename iš partijos Šiaulių miesto komiteto kabinetų prieš priimant į darbą Šiaulių pedagoginiame institute. Ar pakako tremties, teismo, mirties nuosprendžio, vergovės lageriuose, gimtųjų namų praradimo? Ar jau mylite tarybų valdžią, jei norite daugiau nei automobilių dažytojas?.. Ir šioje pokalbio dalyje profesorius apibendrina sovietinę patirtį, stabteli prie paradoksalių faktų, kurie dar kartą liudija ne tik totalitarinę, bet ir alogišką, net komišką tikrovę.
Prieglaudos būsena
Vladas Vertelis. Į Lietuvą iš Sibiro pradėjote grįžinėti po 1958 metų. Atsisakėte galimybės emigruoti į Lenkiją, nors dėl lenkiškų šaknų galėjote. Ar žinojote, kad Lietuvoje nebeturite ne tik savo žemės, bet ir namų?
Grįžęs pradėjote dirbti automobilių dažytoju Autobusų parke. Kokie Šiauliai Jus pasitiko? Ar jautėte nepriteklių? Ar dar radote karo ženklų? Kiek labai miestas buvo sovietizuotas, kiek sovietizacija palietė žmones?
Kiek labai buvo išgrobstytas Jūsų šeimos turtas? Ar pavyko atgauti tėvo archyvą?
Vytenis Rimkus. Sibire Lietuva buvo nuolatinė ir pagrindinė svajonė. Iš lagerių mus tris – tėvą, mane ir sesutę – grąžino tremtin, o 1956 metais spectremtis panaikinta. Išduodant pasus reikėjo pasirašyti, kad pasai išduodami be teisės grįžti į Lietuvą. Dvejojome, tarėmės ir nutarėm pasirašyti – kaip bus taip bus. O štai tėvas atsisakė pasirašyti, nes jei negalima grįžti į Lietuvą, tai nereikia ir paso. Ir štai po poros savaičių pats komendantas atvežė tėvui pasą į baraką. Supratom, kad tas „negrįžimas“ buvo vietinės Lietuvos Tarybinės Socialistinės Respublikos valdžios žingsnis, kuris visuotinėje grįžimo erdvėje buvo įvairiai kaitaliojamas.
Taigi, pasus gavome, galime išvažiuoti, bet kur ir kaip? Ar kas išliko, kur gyventi, kaip su registracija? O ir pinigų kelionei nėra, kaip juokavo tremtiniai: atvežė dykai, o grįžti reikia bilietus pirkti. Taip dar porą metų pragyvenome Vesioloje ir Alzamajuje, brisdami iš tragiškosios biednystės ir susitaupydami pinigų kelionei ir galimai gyvenimo pradžiai Lietuvoje.
Atostogų metu vyresnioji sesuo Irena nuvažiavo į Lietuvą apsižiūrėti, Kaune aplankė prof.Tadą Ivanauską ir įteikė jam dovanų sibirinės meškos kailį, kalbėjo su „Naujo kaimo“ kolchozo pirmininku – kaimynų sūnumi – kuris žadėjo priimti gyventi gimtajame name. Irenos kelionė buvo nemokama, nes Liestranchoz,o darbininkai turėjo teisę atostogų metų nemokamai vienai kelionei į bet kurią Tarybų Sąjungos vietą. Tuo pasinaudojo nemažai buvusių tremtinių, šios įstaigos darbuotojų.
Ir taip po dviejų metų laisvo gyvenimo Sibire pirmoji šeimos grupė – šeši asmenys: tėvai, vyresnioji sesuo, aš ir du jau ūgtelėję mažiukai grįžome, apsistojome pas gimines Šiauliuose. Po to dviese aš su mama nuvykome į gimtinę – visa sodyba išlikusi, gyvenamajame name – kolūkio valdyba. Gyvenimui pasiūlė buvusią virtuvę, joje ir įsikūrė penkiese, o aš likau Šiauliuose.
Dvi seserys dar buvo pasilikusios Vesioloje – Elzytė turėjo baigti aštuntąją rusiškos mokyklos klasę ir ją globojo buvusi politkalinė Elytė. Jos grįžo rudeniop ir abi apsigyveno su manim Šiauliuose.
Ir taip tėvams prasidėjo naujas vargano gyvenimo etapas. Nuosavybė grąžinta nebuvo, buvo bandymų juos iškelti į apleistą sodybą miške, kitokių situacijų. Kolūkį prijungus prie Bazilionų kolūkio šeimai buvo atitvertas vienas kambarys, sąlygos šiek tiek pagerėjo, tačiau visą laiką slėgė lyg ir prieglaudos būsena.
Šiauliškiams atsirado priregistravimo, darbo problemų, apie tai galima daug prirašyti.
Dalis tėvo archyvo ir knygų, paslėptų pas kaimynus ir užkastų į žemę, išliko. Šeimos nariai kolektyviai ir individualiai mokėsi, dirbo, siekė geresnio gyvenimo, deja, ne visi sulaukė Lietuvos Atgimimo ir Nepriklausomybės.
Grįžus Šiauliai pasirodė gerokai atstatyti, ypač centras. Labai sunku ką nors pasakyti apie sovietizaciją. Man pasirodė kažkoks visuomenės ir atskirų žmonių susidvejinimas – pasidarė neaišku, ką žmogus galvoja. Dalis gimnazijos draugų jau buvo baigę aukštuosius mokslus, vienas kitas jau užimantis atsakingus postus. Jie kiek galėjo yra man ir akivaizdžiai ir neakivaizdžiai padėję.
O tarp valdžios atstovų būta visko, ypač su smulkiaisiais karjeristais: kai būsimoji mano žmona ieškojo darbo, tai pagal skelbimą kreipėsi į vieną namų valdytoją, ieškantį gatvės valytojo, o jis išporino: „Tai atsakingas darbas – tremtiniui negalima...“
Dar įdomesnė istorija su priregistravimu – tai valdžiai dokumentai ne tie, tai priregistravimui ploto trūksta... Taip ir gyveno neprisiregistravusi keletą metų. Dar tremtyje baigusi vidurinę mokyklą Maskvoje įstojo neakivaizdžiai mokytis į maisto pramonės institutą. Rekomendavo, ir sesijų, egzaminų metu apsistodavo pas tokį Nikolajų Stolkindą, buvusį kažkokios pramonės komisaro pirmuoju pavaduotoju, 1936 m. represuotą, po keliolikos metų amnestuotą ir gavusį butą Maskvos centre. Jie susipažino dar Sibire, kurį laiką bendrai dirbo gamyklėlėje, o kai Česytė pasiskundė dėl registravimo, tai jis nuėjo pas tuo metu Maskvoje rezidavusį Justą Paleckį ir, pasak jo paties, trinktelėjęs į stalą dėl tokios betvarkės su amnestuotaisiais Lietuvoje. Rezultatas – Šiaulių milicijos atstovas ją skubiai susirado ir priregistravo. O dar 1957 m. sausio 21 d. įsaku dėl draudimo grįžti į Lietuvą (J.Paleckis – red. pastaba) pasirašė: „Nustatyti, kad nurodyti asmenys, kurie ateityje savavališkai grįš į Lietuvos TSR, turi būti teismo nuosprendžiu nutremiami iki 5 metų“. O mes gi buvom pasirašę dėl negrįžimo, bet sulaužę savo parašus – sugrįžome. Net ir šiuo klausimu, pasirodo, Kremliaus nuostatos viršijo Vilniaus veiksmus. Vilniaus valdžia, matyt, ne juokais sunerimo dėl tūkstančių „nusikaltėlių“ grįžimo.
Aš, vėlgi pagal draugo rekomendaciją, 8 metus dirbau Autobusų parke dažytoju. Daugiausia teko važinėti po Lietuvą, tvarkyti, perrašinėti tvarkaraščius, rašyti lozungus šventėms, piešti karikatūras sienlaikraščiams, dažyti autobusus ir taksi, ypač po avarijų O patyliukais neakivaizdžiai baigiau vidurinę mokyklą, taip pat neakivaizdžiai – TSRS Dailės akademijos Repino instituto dailėtyros skyrių. Po jo baigimo pradėjau ieškoti kito darbo – taip prasidėjo kitas mano gyvenimo etapas.
V.V.Kokią grįžęs į Šiaulius radote kultūrinę terpę? Ankstesnėje pokalbio dalyje sakėte, kad karo metais Šiaulių kultūrinis gyvenimas virte virė.
V.R.Savotiška kalba apie kultūrą. Kas savaitės pradžioje žiūrėjom naujus filmus, visus be išimties, nueidavom į teatrą, ėjom į visas futbolo rungtynes, tuo metu garsėjo „Gubernijos“ komanda, mes visi buvome jos fanai. Skaičiau ir kaupiau knygas, meno klausimais rusiškas ir vokiškas. Įpusėjus mokslą pradėjau rašinėti straipsnelius apie parodas, dailininkus. Mano pavardė spaudoje buvo nepageidaujama, jau bebaigiant institutą naujo miesto partijos pirmojo sekretoriaus mano ir kitų tokių vardų paminėjimas buvo griežtai uždraustas, bet „Raudonosios vėliavos“ žurnalistas Stasys Bulzgis vis sugalvodavo naujų slapyvardžių, kurių dabar yra per 40.
Ar mylite tarybų valdžią?
V.V. Prisiminimų knygoje rašėte, kad Sibiro šaltis Jus lydės visą gyvenimą. Jūs ne tik tremtinys, bet ir politinis kalinys, o tai pagal anų laikų standartą – nepatikimas asmuo, pavojingas elementas. Ar įdėmiai saugumas Jus stebėjo? Kada pajutote, kad varžtai atsileidžia?
Po Nepriklausomybės atkūrimo vis kyla emocingų diskusijų bangos KGB agentų temomis. Kiek labai, jūsų akimis, visuomenė buvo kgb-izuota? Ar Šiaulių pedagoginiame institute knibždėjo slaptųjų agentų?
V.R. Po Stalino mirties prasidėjus kriminalinių kalinių amnestijoms pradėjo siaurėti ir lagerių erdvės, bet politiniai kaliniai buvo koncentruojami speclageriuose, sugriežtinta sargyba. Tai tęsėsi apie pora metų. Tuo metu aš ir kiti lietuviai buvom atvežti į Prokopjevsko grynai politinį lagerį, būta ir čia nepaklusnumo atvejų, tačiau vidinė tvarka buvo geresnė – geriau paruoštas maistas, visiškai likviduotos tarpusavio vagystės ir kt.
Prasidėjus politinių bylų peržiūrėjimui, mažinimui, bausmių naikinimui, būta visokių variantų. Atrodo, kad kai kurie, net ir labai nusikaltę, buvo išleidžiami, o kai kurie, lyg ir už niekus teisti, paliekami lageryje. Aiškėjo, kad didysis KGB aparatas paskendo savųjų faktų, provokacijų jūroje, pats pasiklydo tarp tariamos tiesos ir melo. Kai atvykusi didelė komisija mane iškvietė posėdin, mano bausmė jau buvo sumažinta iki 10 metų, dar treji metai buvo užskaityti už darbus lageryje, taigi mano 7 metus sumažino iki 5 metų, o visi kriminaliniai ir politiniai tokios bausmės kaliniai buvo išleidžiami laisvėn su teistumo panaikinimu.
Pateikus man šį sprendimą, paklausiau, ar dabar jau galiu grįžti Lietuvon. Komisija kažko teiravosi, pasitarė ir pasakė, kad aš būsiu grąžintas į spectremtį. Aš šūktelėjau, kad man nereikia tokios laisvės, bet bausmė buvo panaikinta ir aš per Novosobirsko, Irkutsko kalėjimus buvau grąžintas į spectremtį Alzamajaus rajone. Čia jau radau panašiais keliais grįžusius tėvą ir seserį
Man atrodo, kad po tokių Chruščiovo žingsnių, bent Sibire, nelabai ką saugumui beliko veikti. O va štai Lietuvoje jiems darbo pagausėjo. Neveltui siekta, kad tremtiniai ir ypač politiniai kaliniai negrįžtų, net tie mūsų pasirašymai ir registracijų trukdymai buvo jau vietinės valdžios inspiruojami. Kaip vienas Šiaulių saugumietis skundėsi, kad ką jie galį padaryti dėl nuotaikų ir kalbų, kai mieste keli tūkstančiai grįžusiųjų.
Informatorių, be abejonės, būta, bet didesnioji jų dalis, atrodo, neskųsdavo ir net pagirdavo sekamuosius. Juk ir kiekvienas kadrų skyrius, bent Lietuvoje, privalėjo pranešinėti saugumui apie priimamus į darbą, apie tuos ryšius visi žinojo. Palaipsniui KGB galia silpnėjo, tarp saugumiečių atsirado nebegrįžtančiųjų iš užsienio žvalgybininkų. Dirbtinai plėtodami savo veiklą, keldami bylas dėl laisvėjančios literatūros, demaskuodami anekdotų kalbėtojus, jie prarado pačią Tarybų Sąjungą.
Šiomis dienomis teiravausi Lietuvos archyvuose apie mano bylą, tačiau jos nėra ar nerado, bet pasirodė gana mielos Šiaulių saugumo ataskaitos Vilniui: „...operatyvinis stebėjimas vykdomas siekiant išsiaiškinti, ar Rimkus nedaro ideologiškai kenksmingos įtakos studentams... gavus tokius operatyvinius duomenis, bus imtasi priemonių jų legalizacijai, siekiant uždokumentuoti priešišką Rimkaus įtaką studentijai ir kelti klausimą partijos miesto komitete dėl jo atleidimo“ (1975 m.); „...kilęs iš buožių, 1951 metais teistas kaip antisovietinės organizacijos vadas 25 metais pataisos darbų lagerio“. ( 1976 m.).
Tai tik dalis tų raštų, raštelių, bet jie keliavo į partijos komitetus su pasiūlymais, o ten gi jau buvo pirmininkavę mano buvę klasės, mokslo draugai... Tai, tikriausiai, ir padėjo tęsti tą sunkų, nuolatos sankcijomis gresiantį kelią.
Prisimenu, kaip prasidėjo mano dėstytojavimas Šiaulių pedagoginiame institute. Prieš įsidarbinant buvau nusiųstas į partijos komitetą pokalbio. Priėmė pirmojo sekretoriaus pavaduotojas, jis dar pasikvietė kitą atstovą ir paliko mus vienus. Pasirodo, tai esąs saugumietis, mokyklų šefas. Po trumpo pokalbio jis uždavė klausimą: „Ar jūs jau mylite tarybų valdžią?“ Šiek tiek sutrikęs atsakiau klausimu: “Kaip suprasti tą meilę – ar kaip vyras moterį ar dar kaip kitaip?“ Dabar klausėjas sutriko ir taip mūsų pokalbis baigėsi.
Ar buvo pranešėjų tarp studentų? Manau, kad vienas kitas buvo, bet nieko smerkiamo apie mane nekalbėjo, be to, ir mano biografijos dauguma nežinojo. Bet smulkmenų būta visokių. Katedros vedėjo, dekano postas, ko gero, man buvo uždraustas, tačiau porai metų, bene 1980-siais buvau laikinai paskirtas Tapybos katedros vedėju.
Ir štai gana greitai, diena po Vasario 16-osios, prisistatė jaunas saugumietis su naujiena, kad telefonu gautas pranešimas, jog aš centrinių instituto rūmų vestibiulyje esu prisegęs trispalvę. Paklausiau, ar jie turį tą telefono įrašą, pasirodo, kad ne – įrašo mechanizmas sugedęs. Po to jis išsitraukia iš kišenės suglamžytą sąsiuvinio lapą su pieštukais nuspalvinta trispalve ir parodo man apverstą aukštyn. Sakau, kad tai išvirkščia vėliava, aš jau taip nebūčiau prisegęs, žodžiu, išsigyniau. Išeidamas jis dar pasakė, kad, jei sužinosi ką, tai pranešk. Man buvo aišku, kad tai provokacija, bet apie nuotaiką net nekalbėsiu.
Praėjus savaitei jis vėl pasirodo, užsidarom kabinete ir aš iš karto dėstau, kad dėl šio klausimo buvau Vilniuje, partijos centro komitete sutikau Lionginą Šepetį ir pasiskundžiau dėl jūsų provokacijos. Dabar jau jaunuolis sutriko, sakė, kad be reikalo ten važiavau, būtume čia vietoje viską išsprendę. O aš nei į Vilnių važiavau, nei su Šepečiu kalbėjau, nei su juo buvau pažįstamas, ėjau, kaip sakoma – va bank. Gal ir būčiau ten vykęs, jei man būtų iškelta byla, atleistas iš darbo, nes tuo metu spaudoje buvo atspausdintos mano recenzijos apie Šepečio knygas. Taigi būta tokių abipusių provokacijų.
V.V. Grįžęs į Šiaulius vakarais lankėte vidurinę mokyklą, ją baigęs išvažiavote neakivaizdžiai studijuoti menotyros į Leningradą. Lietuvoje negalėjote? Ar saugumas pastebėjo Jūsų viražą? Domintis mūsų aptariamuoju laikotarpiu susidaro įspūdis, kad dažnai Lietuvoje sovietizacijos replės spaudė stipriau nei Rusijos centruose. Net režisierius V.Žalakevičius savo filmą „Niekas nenorėjo mirti“, apeidamas Vilnių, pirmiausia pristatė Maskvoje ir ten rado teisybę. Gal Maskvoje ir Leningrade tarp mokslo kultūros žmonių buvo pakankamai daug šviesaus proto? Milijoniniuose miestuose turbūt lengviau likti nepastebėtam?
V.R. Prieš tremtį iki brandos atestato man buvo likę du-trys mėnesiai, o jau tremtyje ir lageriuose nebuvo jokių galimybių baigti tą paskutinę klasę. Ten mokiausi traktorininkų kursuose ir iki arešto dirbau traktorininku. Tai buvo svari pagalba šeimai, nes mano alga pradėjo viršyti visų trijų dirbančių atlyginimų sumą. Po mano, tėvo ir sesers arešto likusios šeimos būklė tapo tragiška, tačiau likimo buvo lemta ištverti. Grįžus į Lietuvą reikėjo ieškoti bet kokio darbo ir taip Autobusų parke tapau šaltkalviu-dažytoju. Gimnazijos draugai jau buvo gydytojais, inžinieriais, su jais sutarėme ir bendravome, tad siekti atestato buvo tiesiog būtinybė, nes vis tik galvojau apie aukštąjį dailės ar architektūros mokslą. O čia dar atsitiko tragiškas įvykis: mano bendrabylis Juozas Balčiūnas taip pat planavo tęsti mokslą, bet pakliuvo į avariją ir žuvo. Mane ištiko šokas, depresija ir metams bet kurie mokslai dingo iš galvos.
Darbe laikas slinko lėtai ir vis tik stojau į vidurinę neakivaizdinę mokyklą suaugusiems, baigiamąją klasę. Keista buvo mokytis, kai čia mokytojavo buvę klasės draugai Vaicekauskas, direktorius Fitkevičius. Jau su atestatu nuvažiavau į Vilnių, pasitariau irgi su klasės draugu architektu Vytautu (Edžiu) Čekanausku, po to su buvusiu mano tėvo mokiniu, Dailės instituto profesoriumi architektu Eduardu Budreika. Paaiškėjo, kad prie egzaminų galbūt ir būčiau prileistas, bet galutinis žodis priklauso komisijai, kurios sprendimui egzaminų rezultatai neturi reikšmės. Labai aiškiai supratau, kad čia vietos man nebus, o ir mokytis tegalėčiau neakivaizdiniu būdu, nes turėjau užsidirbti pragyvenimui, leisti į mokyklą ir išlaikyti jauniausią sesutę, padėti tėvams. Neakivaizdinis – vienintelis būdas siekti mokslo.
Rusiškame laikraštyje susiradau skelbimą, kad Dailės akademijos Repino dailės institute bus priimama į steigiamą neakivaizdinį Dailėtyros skyrių. Čia laukiami dirbantys dailės srityje. Anketoje apie darbus pažymiu, kad 1949-1958 metais dirbau miško kirtimuose Irkutsko srityje, autobusų įmonėje – ne šaltkalviu, o dailininku-apipavidalintoju. Prie stojamųjų egzaminų buvau prileistas, laikiau rusų kalbos, istorijos ir meno istorijos egzaminus. Priimama 70, o stojančiųjų – per 400.
Įstojusių sąraše buvau antrajame dešimtuke, nors rusų kalba įvertinta tik trejetu. Ir taip prasidėjo šešerius metus trukusios pavasarinės sesijos, po to – neakivaizdinė aspirantūra, o dar per dešimtį metų vykusios piešimo studentų praktikos Leningrade ir jo apylinkėse buvusiose carų rezidencijose.
Beje, ir mano tėvas baigė Peterburgo universitetą, ten jis buvo lietuvių studentų draugijos pirmininku, bendravo su Kaziu Būga, kunigu Teofiliu Matulioniu (būsimu arkivyskupu), gyveno viename kambaryje su būsimu profesoriumi Antanu Purėnu, į jų kambarį reikėjo pereiti per žymaus rusų dailininko Petrovo-Vodkino dirbtuvę. Tad man namuose kalbų apie Peterburgą buvo daug, netgi nuorodų ką aplankyti, pamatyti.
V.V. Institute turbūt su kurso draugais ne tik lankėte muziejus, bet paatviraudavote politikos temomis. Kaip apskritai rusų, kitų to meto sąjunginių respublikų šviesuomenė vertino TSRS sanklodą, ar tikėjo, kad Baltijos šalys laisva valia įstojo į broliškų tautų sąjungą? Gal bendraujant tiesiog vengdavote tokių temų. Prisimenu, kai 1988 metais kalbėjau su kolegomis rusų žurnalistais apie ekonominį savarankiškumą, buvau labai nesuprastas.
V.R. Leningradas man tapo lyg ir savu miestu – kasdieninės kelionės po muziejus, teatrus, šiaip po miestą. Man atrodo, kad Šiaulių saugumas apie tai nežinojo ar sužinojo per vėlai. Sesijų metu tarp studentų vyravo draugiška atmosfera, nestigo drąsių svarstymų, bet aš, žinoma, susilaikydavau, pratylėdavau daug faktų. O vienas, beje, rusas iš Čeliabinsko sakė, kad komunizmą pastatysim, bet tada niekas nebenorės dirbti vadovais ir komunizmas žlugs. Tokios ir panašios kalbos buvo kasdieninės.
Savotiškas buvo ir pats Repino institutas – jo rektorius profesorius Jurijus Neprincevas buvo nepartinis, vienintelis tarp visų miesto aukštųjų mokyklų, mokslo įstaigų. Apie mano diplominio darbo vadovą profesorių Viktorą Plotnikovą jau tik žymiai vėliau sužinojome, kad yra represuoto stačiatikių popo sūnus. Jis buvo ir mano disertacijos vadovas. Trečiame kurse filosofiją dėstė neseniai iš lagerio grįžęs dėstytojas, o jaunas architektūros teorijos dėstytojas buvo sūnus įžymaus revoliucijos veikėjo, sušaudyto masinių represijų metu. Keletas ir kitų dėstytojų buvo aiškūs senosios Rusijos kultūros gerbėjai.
Vietiniai gyventojai Leningradą dažnai vadindavo Sankt-Peterburgu, ant Petro Pirmojo sarkofago Petropavlovsko katedroje visada buvo daug gėlių puokščių. Studentai, suvažiavę iš įvairių Tarybų Sąjungos vietovių, jautė tą savitą atmosferą, tą skirtumą nuo Maskvos ir oficialiosios ideologijos.
O štai jau ir valstybiniai mokslinio komunizmo egzaminai. Komisija didelė, keletas akademikų, traukiam bilietus, atsakinėjam. Lvovo neakivaizdininkas, pusiau ukrainietis pusiau lenkas Vuicechas sėdi iki pat pabaigos, paskutinis eina prie egzaminų stalo, perskaito klausimus ir tyli, neatsako nė žodžio ir išeina iš auditorijos, triaukščiais keiksmais keikdamas tą antimokslinę discipliną. Laukiam rezultatų ir visi nustembam, kad jam suteikiamas patenkinamas pažymys. Jo diplomo vadovas iš Ermitažo, priminęs, kad tai jau žinomas dailėtyrininkas, apie Lvovo meną turįs publikacijų ir lenkų kalba. Nežinau, ar kuriame nors institute galėjo atsitikti kas panašaus.
Tame pačiame institute neakivaizdiniu būdu mokiausi aspirantūroje. Vėl reikėjo mokslinio komunizmo, egzaminą galėjau laikyti Vilniuje, bet išlaikiau tik antrą kartą patenkinamai. Šiauliečiai kolegos ragino gerinti tą pažymį, tai gali sukliudyti disertacijos gynimą, bet, kai Leningrade laikant specialybės egzaminus pasiteiravau dėl to komunizmo egzamino, tai ten pasakė, kad čia į tokius niekus niekas nežiūri.
Disertaciją („Lietuvos akvarelė“) baigiau, atspausdintas referatas išsiuntinėtas į mokslines įstaigas ir bibliotekas, ir staiga gaunu telegramą skubiai prisistatyti į institutą Leningrade. Pagalvojau, kad čia jau kažkas negera, nuvykstu, sėdžiu dideliame tamsokame prorektoriaus prof.I.Bartenevo kabinete. Sėdim, jis varto kažkokius popierius, gal valandą ar ilgiau ir prabyla, kad referatas jau išsiuntinėtas ir dar patylėjęs –„Ch... su jais, ginsimės“ (Ch... s nimi, budem zaščiščatsa). Norėjau pamatyti tą raštą, bet jis lyg tai buvo išmestas.
Kandidatinę disertaciją (dabar nostrifikuota daktaro) apgyniau, Maskva patvirtino (tada buvo toks kelias), Šiauliuose buvau išrinktas docentu, Makvoje apgyniau habilitaciją ir jau Nepriklausomybės metais Kaune Vytautu Didžiojo universitetas suteikė profesoriaus laipsnį.
Grįžęs su pagyrimu gautu diplomu pradėjau ieškoti darbo, norėjau dirbti muziejuje, bet nei Šiauliuose, nei Vilniuje tokios specialybės vietos, esą nėra ir nereikia. Tebedirbu Autobusų parke, kai ateina į namus dailininkai V.Trušys ir A.Toleikis su pasiūlymu pedagoginiame institute dėstyti meno istoriją. Aš net tokios minties neturėjau, kad galėsiu dirbti pedagoginį darbą, turėdamas tokią biografiją.
Ilgai jie mane įkalbinėjo ir dėl viso pikto parašiau pareiškimą ir konkurso metu buvau priimtas.
Pagrindinį vaidmenį mano priėmimui į darbą suvaidino minėti dailininkai, aš jiems esu dėkingas visą gyvenimą. Įdomu, kad neprieštaravo ir instituto rektorius Žukauskas, gal neveltui jo sūnus dabar yra Vilniaus universiteto rektorius.
... Atrodo, kad per daug prikalbėjau, nors tai tik dalis tų metų buvimo, emocijų, nutylėjimų, tiesos ir melagysčių. Ir vis tik gyventa, dirbta, šio to pasiekta ir teigiamo.
Tęsinys. Bus daugiau.
Profesorius Vytenis Rimkus.
Leningradas. 1965 m. Grupė studentų prie Dailės akademijos laiptų. Dešinėje – V. Rimkus.
Dailės akademija. 1966 m. Diplomo įteikimas.
V.Rimkus. Eskizas pieštuku. Leningradas, Admiralitetas. 1966 m.
V. Rimkus. Eskizas pieštuku. Marso laukas. 1966 m.
V.Rimkus. Akvarelė. Nevos krantinė. 1966 m.
V.Rimkus. Akvarelė. 43x30. Peterburgas. Aleksandro kolona. 1963.
Asmeninės nuotr.
V.Rimkus. Šiauliai, Lauko gatvė. 1946 m.
V. Rimkaus pastaba: Tai dabartinės Žemaitės gatvės dalis tarp Vytauto ir Vilniaus gatvių. Piešta iš kiemo pusės, kuriame stovėjo medinis namelis. Jo dabar nebėra. Tame dviaukščiame mediniame name tarpukario metais buvo vaikų darželis ( ar trijuose kambariuose...). 1945 -1946 m. jame gyveno būsimasis kompozitorius Saulius Sondeckis. Dabar čia – daugiabutis penkiaaukštis namas.
Iš Vlado Vertelio rinkinio.
V.Rimkus keletą metų dirbo Šiaulių autobusų parke, buvo įpareigotas leisti sienlaikraštį. Pluoštas 1958 – 1966 metų sienlaikraščių išliko asmeniniame archyve.
Iliustracija iš leidinio „Nuo atvirukų iki sieninės spaudos“. P.Kaminskas, V.Rimkus.