
Naujausios
Nuo Šiaušės pakrantės
Pokalbis su profesoriumi Vyteniu Rimkumi
Šis interviu prasidėjo 1992 ar 1993 metais. Menotyrininkui, iškiliam tautos meno tyrinėtojui ir propaguotojui, Šiaulių pedagoginio instituto docentui Vyteniui Rimkui pasiūliau interviu ciklą apie praeitį ir dabartį. V.Rimkus jau buvo aktyvus mūsų jauno laikraščio autorius, rašė ne tik apie dailę, bet komentuodavo dienos politines aktualijas – ramiai paaiškindamas, argumentuodamas savo nuomonę, teiginius, parengė keletą platesnių kultūrologinių publikacijų.
Prisimenu, tąkart V.Rimkus atsakė, kad dar anksti tokiam pokalbiui, reikia rimtai pasiruošti. Supratau, kad pasiruošti reikia ne jam, o man – jau šiek tiek patyrusiam, bet dar jaunam žurnalistui. Palaukti bent dvidešimt metų. Belaukiant susikaupė ne tik žinių, naujos patirties, bet ir pokalbio temų ratas padidėjo.
Toks interviu ciklas „Šiaulių krašte“ bus spausdinamas pirmąkart. Nereikia klausti, kodėl su profesoriumi habilituotu mokslo daktaru Vyteniu Rimkumi. Tai – viena iškiliausių Šiaulių ir Šiaulių krašto asmenybių, kurio indėlis į Lietuvos kultūrą, į visuomenės tobulėjimą yra labai žymus. Profesorius išsiskiria erudicija, tolerancija, pakantumu kitokiai nuomonei – plataus, gilaus ir įžvalgaus žmogaus bruožai. V.Rimkus – pilietiškas, drąsus žmogus, vyraujantiems naratyvams prieštaraujančios savo nuomonės nepasilaiko geresniems laikams. Ir prieš šio interviu ciklo pradžią profesorius paprašė – daugiau intrigos, nepatogių, aštrių klausimų.
Pradedame nuo vaikystės, kuri prabėgo Pikeliškėse – vienkiemyje tarp trijų miestelių: Bazilionų, Pašiaušės ir Pakapės – kur Vytenis Liudvikas gimė 1930 metais Apolonijos ir Jaroslavo Rimkų šeimoje. „Nuo vaikystės braidžiojau ir maudžiausi Šiaušėje. Ąžuolais, beržais ir lazdynais apaugusio šlaito viršuje – Pikeliškės vienkiemis. Jame augau apsuptas seserų ir broliukų. O Šiaušė – nuostabus, su brastomis ir duburiais, vingiuotas upeliukas, pilnas žuvų ir vėžių“, – parašyta V. Rimkaus biografinėje knygoje „Epochų sandūros. Mano takai takeliai.“
Profesorius Vytenis Rimkus.
Su Vyteniu Rimkumi kalbasi žurnalistas Vladas Vertelis
Basomis prie Šiaušės
V.Vertelis. Jūsų vaikystė prabėgo kaime, gimėte pasiturinčioje šeimoje. Kas buvo Jūsų draugai, ar jie buvo parenkami, gal buvo draudžiama bendrauti su, pavyzdžiui, samdinių vaikais? Ar pradžios mokykloje mokiniai skirstėsi pagal turimus hektarus?
V.Rimkus. Atsiminimai apie vaikystę – ganėtinai nelengvas klausimas. Brandžiame amžiuje, didėjant pragyventiems metams, tie atsiminimai gerokai skiriasi, stipriai atmintin įstringa įvairios smulkmenos, o bendros, probleminės situacijos formuojasi iš tėvų pasakojimų, neretai jų nuomonės, faktų interpretacijos tampa lyg ir paties vaiko atminimu. Net toje pačioje šeimoje augančių vaikų, ypač didesnio amžiaus skirtumo, atsiminimai gerokai skiriasi. Mūsų vienkiemyje būta pusininkų ar nuomotojų šeimų su vaikais, tačiau kokio nors išskirtinumo, draudimų nepamenu.
Pirmasis mūsų šeimos vaikų būrelis – aš ir dvi sesutės – lakstėme po kiemą bendrai, dažnai būdavom kviečiami pasivaišinti vieni pas kitus. Kaimynai gyveno atokiau, bendraamžių bendravimas prasidėjo jau einant į mokyklą. Mūsų ūkis turėjo 33 hektarus žemės, jis buvo laikomasi vidutiniu, mes, vaikai, ir nežinojome, kad jis skendo didelėse skolose, nes žemė buvo pirkta skolon, labai nuostolingas buvo ir tėvo piešinių albumo „Vokiečių okupacija Lietuvoje 1915-1919 m.“ leidimas.
Apylinkėse buvo nemažai dvarelių (tada vadinamų dvarais), taip pat ir mažažemių, buvusių Lietuvos savanorių sklypininkų. Mūsų namai apylinkėse buvo laikomi mokytų žmonių, inteligentų namais. O į pradinę keturių klasių Bagdoniškio mokyklą atšilus orui visi ėjome basi, apie kokius kilmės ar turto skirtumus nebuvo jokių pokalbių ar veiksmų.
V.V. Rašėte, kad Jūsų šeimoje vyravo mamos kultas. Mama – iš pasiturinčios ūkininkų šeimos, tėvas – intelektualas, kažkiek komisariavęs Rusijoje po 1917 metų, kairiųjų pažiūrų. Ar šeimoje buvo kažkokių ideologinių, pasaulėžiūrų susikirtimų? Ar šeima buvo religinga?
V.R. Mama kilusi iš Žemaitijos, Darbėnų valsčiaus, apie 50 hektarų ūkio. Augo būrelis vaikų, tėvas bandė uždarbiauti Amerikoje. Prasidėjęs karas visiškai ūkį nusiaubė, gausiai šeimai tapo sunku pragyventi, tai dvi dukros, tarp jų ir būsimoji mano mama, gyveno pas tėvo brolį kunigą Juozą Budriką. Čia pramoko kalbų, daug skaitė, teko bendrauti su besilankančiais kunigais, su Maironiu. Čia įvyko ir romantiškos vestuvės 1926 metais. Tėvas tuo metu platino savo albumą, užsuko ir į Tverus. Jis jau buvo draugų vadinamas senberniu (38 metai), kažkas iš jų parekomendavo nueiti į bažnyčią ir pasižiūrėti ten būsiančią klebono gražuolę giminaitę.
Vakarienės tėvas buvo pakviestas prie stalo, sėdėjo šalia tos merginos. Po pasivaikščiojimo sode staiga jie visam pobūviui pareiškė, kad susižadėjo. Kilo vos ne šokas, pradėjo atkalbinėti ir dėl amžiaus skirtumo, ir dėl to, kad esąs nežinomas, iš Šiaulių – bedievių miesto. Nežiūrint viso to įvyko bažnytinės vestuvės. Mums, vaikams, iki šiol nežinoma, ar tikrai buvo ta didžioji meilė, tačiau tolesnis gyvenimas, dramos ir tragedijos vis stiprino jų tarpusavio ryšius, stiprino meilę iki pat išėjimo Anapilin.
Mano tėvas gimė Lenkijoje, tačiau po mamos mirties, po šiltinės, tapo našlaitis, dar mažametis su broliuku ir sesute gyveno mamos sesers dvarelyje Zatišuose-Kanapinėje, Šiaulių rajone. Jų tėvas – mano senelis Mykolas Rimkevičius – buvo lenkomanas, daugiausia gyveno Lenkijoje, vaikus aplankydavo retokai, tačiau vieną iš jų, mano būsimąjį tėvą Jaroslavą, leido į mokslą. Taip jis baigė Šiaulių Vyrų gimnaziją ir Sankt Peterburgo universiteto Istorijos ir senųjų kalbų fakultetą. Mokantis teko pačiam uždarbiauti. Prasidėjus karui įstojo į aviacijos mokyklą, dalyvavo karo veiksmuose Galicijos fronte. Įvykus 1917 metų revoliucijai, buvo išrinktas aviacijos diviziono komisaru, savo parašu sustabdė karo veiksmus.
Grįžęs į Lietuvą tėvas dirbo Šiaulių gimnazijose, po to – gyveno savo ūkyje, buvo pensininkas. 1949 metais su visa aštuonių asmenų šeima buvo ištremtas į Sibirą, po poros metų – areštuotas ir nuteistas 10 m. lagerio. Grįžęs į Lietuvą gyveno buvusio savo ūkio gyvenamojo namo virtuvėje, nes šeimai niekas nebuvo grąžinta. Mirė 1976 m., palaidotas Bazilionų kapinėse, savo kape priglaudė žmoną – mano mamą ir vyresniąją mano sesutę Ireną.
Tai tik trumpas, fragmentiškas pasakojimas, toli gražu pasiremiant ne vaikystės atmintimi. Ar mes, vaikai, apskritai galėjom ką nors žinoti apie ideologiją, pasaulėžiūrą? Tik jau dabar, suaugę, senstantys galime tvirtinti, kad ir tada buvo puoselėjama gimtinės, tėvynės meilė. Mama mokė vaikus kalbėti vakarines maldas, buvo įsitikinusi, pareiginga katalikė.
Tėvas buvo tikintis, bet į bažnytinius ritualus žiūrėjo savitai, ne visada jų laikėsi. Jis pripažino Dievo buvimą, jam buvo ypač artima rusų poeto G.Deržavino poezija apie Dievą, vertė ją į lietuvių kalbą, artimai bendravo, susirašinėjo su vyskupu Teofiliu Matulioniu, išliko jo sveikinimų. Visi vaikai buvo vedami prie Pirmosios Komunijos, priimami kalėdotojai, į bažnyčias vykdavome per didžiąsias šventes ir atlaidus. Ant tėvų kapo stovi ąžuolinė Kristaus kalėjime skulptūra, sukurta Vitalijaus Lukošaičio. Apskritai galima sakyti, kad mano šeima buvo ir tebėra tradiciškai katalikiška.
V.V. Iš ko gyveno šeima? Ar tik iš ūkio, ar ir tėvo intelektualinė veikla pildė šeimos biudžetą?
V.R. Šeimos tvėrimo pagrindas buvo tėvo gimnazijų mokytojo alga, kažkiek prisidėjo ir mamos kraitis. Finansinė padėtis pasunkėjo, atleidus tėvą iš darbo. Kadangi tėvas nemokėjo žemės ūkio darbų, tai ūkis buvo ir visas, ir dalimis nuomojamas, buvo gaunama pensija, pardavinėjamas albumas. Ypatinga padėtis tapo prasidėjus karui ir po jo sekusiu laikotarpiu.
V.V. Šeimoje augote keli vaikai. Kaip buvo planuojama Jūsų ateitis: mokslai, profesijos? Kokią tėvai matė šeimos, ūkio ateitį? Gal planavo plėsti ar keisti ūkį?
V.R. Galiu tvirtinti, kad vaikais buvo labai rūpinamasi, saugant nuo ligų, jas gydant. Štai kad ir aš: bene 3-ijų metukų susirgau difteritu, į Šiaulius atvežė pavėluotai – jau mirties būsenoje. Tėvo priprašytas gydytojas (ne specialistas, buvęs jaunystės draugas) prapjovė gerklę ir atvežė į Kauną, kur Karo ligoninėje gydė vos ne metus. Mane slaugė atvykusi jaunoji mamos sesuo, kuri tapo man antrąja mama. O kiek visa tai kainavo, tai ir šiandien negaliu pasakyti, tik įsivaizduoti.
O ligų būta ir su visais kitais, neišskiriant pačių tėvų.
Vaikai visi privalėjo mokytis, tačiau apie profesijas kalbų su mumis nebuvo, gal jie tarpusavyje ir pasvarstydavo. Iš tų laikų užsiliko keletas ir juokingesnių dalykų, atmenamų jau iš pasakojimų. Aš jau buvau grįžęs iš ligoninės, namuose buvo svečių, vaišinamų valgomajame kambaryje, o mane prisiėjo sodinti ant naktinio puodelio, kuris buvo gretimo kambario užpečkyje. Staiga durys atsidaro ir aš su visu puodeliu grįžtu ir sėduosi prie sienos visų akivaizdoje. Mama pradeda gėdinti ir liepia išeiti atgal, o aš atsakęs, kad ten man vienam nuobodu, ir smagiai nusiteikusių svečių reikalavimu buvau čia pat paliktas.
Tarp suaugusiųjų dažnai buvo kalbama apie pasaulio įvykius, apie vėl kylančio karo grėsmę. Tėvas dažnai sakydavo, kad Europai būtina tarpusavio santaika ir sąjunga, pirmiausia tarp Vokietijos ir Prancūzijos, o pagaliau tarp visų valstybių ir tautų. O aš staiga pareiškęs, kad būsiu tos būsimos valstybės prezidentu. Visiems būta skanaus juoko.
Ūkio keitimo ar plėtimo planų nebūta, tačiau tvarkomas, gražinamas buvo nuolat. Buvo sodinamas sodas, medeliai aprišami šiaudais nuo kiškių, apsodintas lazdynų alėja, sodyba apsodinta klevais. Stačiame šlaite į Šiaušės upę buvo įrengti laiptai. Gyvenamasis namas buvo naujas ir didelis, audrai nugriovus seną šiaudais dengtą daržinę, buvo pastatyta didelė nauja. Buvo didelis kiemas gyvuliams ir „gerasis“ – prieš namo fasadą. Mūsų, vaikų, prievolė buvo surinkti nukritusius obuolius, juos supjaustyti ir džiovinti, neturėjo pražūti nė vienas užaugęs vaisius.
Visi lakstydavome basi, bet kiekvieną vakarą privalėjome tais laiptais eiti prie upės, nusiplauti kojas ir tik tada gultis patalan. Rytą patiems reikėjo pakloti lovas. Ši būtina pareiga, savotiška disciplina išliko mumyse iki šiol. Beje, kambaryje ant sienos kabojo „beržinė košė“ – pora beržo šakelių, kurių retkarčiais tekdavo „paragauti“ prasikaltus. Tai buvo mamos viena iš auklėjimo priemonių, tačiau ji buvo daugiau ne fizinė, o moralinė. Tėvas vaikų niekada nebausdavo, bent man niekada neteko to patirti.
Prie vieno stalo
V.V. Pas tėvą kaime dažnai apsilankydavo garsių žmonių. Kokios akimirkos įstrigo, kokią įtaką Jums darė susitikimai su jais, nugirsti pokalbiai?
V.R. Mūsų namuose dažnai būdavo įvairių žmonių: kaimynų, svečių, mokytojų, giminaičių, tėvo mokslo ir darbo draugų. Mes irgi tų svečių laukdavome, nes mama ką tai skanesnio pietums gamindavo, kartais mums atveždavo vaikišką knygutę, spalvotų pieštukų ir kt. Buvo atvykę prof.Stasys Šalkauskis su žmona ir sūneliu, o artėjant frontui 1944 m. iš Šiaulių pas mus glaudėsi S.Šalkauskio mama ir trys seserys. Tai išgelbėjo joms gyvybę, nes pirmojo rusų bombardavimo metu bomba pataikė į jų namą ir visiškai sudegino.
Man įsimintinas Peliksas Bugailiškis. Jis 1939 metais atvyko pas mus ir su tėvu išėjo į kelionę po kaimus. Į tą kelionę paėmė ir mane ir tai buvo mano pirmoji „ekspedicinė“ išvyka. Tos kelionės iniciatoriumi buvo P.Bugailiškis, mano rolė buvo fotografuojamo objekto matavimas: eiti lieptu, suptis sūpynėje, stovėti prie seno pastato ir t.t. Išliko tos kelionės nuotraukų.
Šiaulių mergaičių gimnazijos mokytojas Teofilis Petraitis atvežė dovanų pundelį gimnazisčių piešinių, spalvingų aplikacijų, o sužinojęs, kad aš su sesutėmis domimės piešimu, surengė mums piešimo pamoką. Iki šiol atmintyje išliko prisiminimai, su kokiu entuziazmu mirkėme popierių, kaip drąsiai dirbome teptukais, kokios nuostabios buvo išlietos akvarelės su gluosniais, debesėliais, atspindžiais.
Dažnas svečias buvo mano pradinės Bagdoniškio mokyklos mokytoja Bronė Višinskaitė, Povilo Višinskio dukterėčia. Tie mano pirmieji ketveri mokslo metai visam gyvenimui įsirėžė lietuviškojo patriotizmo aura, didžiųjų kunigaikščių vardais ir darbais, nepriklausomybės kovomis. Būta ir kitų svečių, visa tai mūsų šeimoje buvo įprastas dalykas, jis ugdė ir vaikų visuomeniškumą.
Beje, mūsų namuose visi – mes ir samdiniai, talkininkai – valgėme prie bendro stalo, neišskiriant nė didžiųjų švenčių. Valgomajame buvo vaišinami tik iš toliau atvykę svečiai, ir tai ne visada.
V.V. Koks buvo Jūsų vaikystės Bazilionų kraštas: socialinė, tautinė sudėtis? Ar tarp senesniųjų, garbingesnių šeimų dar jautėsi lenkiškos dvasios?
V.R. Mūsų vienkiemis Pikeliškė buvo trijų miestelių – Bazilionų (Padubysio), Pašiaušės, Pakapės – centre. Tos vietovės administraciniu ir tikybiniu centru yra buvę ne tik tie trys, bet dar ir netolimi Kurtuvėnai, Bubiai. Kiekvienas iš tų miestelių turi įdomias istorijas, vertas stambių studijų. Aš apsistosiu tik savo sodybos kaimynine teritorija, tolimesnes apylinkes ribojančiais miškais, supusiais visą horizontą.
Buvo išlikęs baudžiavinės rėžinės struktūros Bagdoniškės kaimas, kurio rėžiai su įvairiais pasėliais rėmėsi į Šiaušės šlaitą. Tai buvo žemaitiškas kaimas su savitu žemaitišku dialektu. Buvo keletas dvarelių, vadinamų dvarais, juose buvo kalbama lenkiškai ir lietuviškai. Jie iki dabar visiškai sunyko. Buvo ir smulkių ūkelių, dalis jų – nepriklausomybės savanorių. Bent mes – vaikai – nepatyrėme ir nežinojome kokių nors tarpkaimyninių priešiškumų. Žinoma, neapsieita be šeimyninių tarpusavio skandalų. Štai vieną dieną atlėkė pas mus verkdama moteris su dviem vaikais, norėdama pasislėpti nuo pasigėrusio vyro, buvusio savanorio. Beje, šeima ir toliau gyveno, o jų sodybėlė iki tarybinės melioracijos buvo tapusi partizaninių ryšių vieta.
Pašiaušės pusėje gyveno daug lietuviškų šeimų, turėjusių Bekerio pavardę. Buvo ir Elsbergų. Tai – senųjų karų rezultatas. Štai Gylių kaime išliko švedų karių kapinės, o Pašiaušėje – didelės vokiečių ir rusų Pirmojo pasaulinio karo karių kapinės. Mūsų sodyboje porą metų gyveno iš Prūsijos atkelta sentikių Lazutkinų šeima, artėjant tarybinei armijai – du senukai rusai, vokiečių atkelti nuo Novgorodo, kurį laiką gyveno dvi vokietės, pabėgusios iš Prūsijos, pas kaimynus – lenkų pabėgėlių. Būta ir esama karų, okupacijų palikuonių, neatsiejamai įsiliejusių į vietinius gyvenimus.
Mano senelis Mykolas Rimkevičius buvo lenkomanas, skaitė, kad lietuviškasis atgimimas esąs rusiškojo nacionalizmo inspiracija, revoliucijos metais buvo Judeničo armijoje, po to grįžo į Lenkiją ir ten mirė. Mano tėvas augo taip pat lenkiškoje Zatišų dvaro aplinkoje, tačiau būdamas be mamos žaidė, bėgiojo su kumečių vaikais, iš jų ir išmoko lietuviškai kalbėti. Gimnazijoje, sunkiai materialiai besiversdamas, suartėjo su P.Višinskiu, Šalkauskiais, Biržiškomis, tapo „litvomanu“, o Peterburgo universitete galutinai tapo „lietuviu“.
Mūsų namuose buvo kalbama tik lietuviškai ir tik retais atvejais, kai vaikams buvo nežinotini dalykai, tėvai pasitardavo lenkiškai ar rusiškai. Paminėtinas atvejis, kai Sibire, jau iš lagerių buvome grąžinti į tremtį, pagal susitarimą buvę Lenkijos piliečiai ar Lenkijoje gimę galėjo iš tremties išvažiuoti Lenkijon. Jau ir mūsų mažieji buvo ūgtelėję, tad suėjome visa 8-ių žmonių šeima pasitarti ir vieningai nutarėme likti čia, tremtyje, ir laukti galimybės grįžti Lietuvon. Po poros metų ta galimybė ir atsirado.
Apskritai lenkiškumo fenomenas mano apylinkėse nebuvo sukėlęs priešiškų situacijų, tačiau pasišaipymų būta iš bandžiusiųjų lenkiškai kalbėti tos kalbos beveik nemokant. Šiandien mūsų apylinkėse ir, ko gero, visoje Žemaitijoje bei Šiaurės Lietuvoje lenkiškumo dvasia ištirpo, o lenkų kalba tapo užsienio kalbos mokėjimo privalumu.
...Tai vis tik daugiau ne atsakymai, o pamąstymai apie praeitį ir vaikystę jau iš šiandienos būsenos. Gyvenimas buvo įdomus, dramos ir tragedijos keitėsi su džiaugsmais, meilės su kerštais. Bet juk taip yra su mumis visais, patyrusiais gyvenimo įvairovę...
Antroji pokalbio dalis – spalio mėnesio „Atolankose“
Iš V.Rimkaus asmeninio archyvo.
1931 m. Vytenis Rimkus, Jaroslavas Rimkus, Apolonija Rimkienė, Irena Rimkutė.
Pikeliškė apie 1933 – 1934 m. Šieno vežimo talka. J.Rimkus – antras iš kairės, centre – A.Rimkienė.
Vytenis Rimkus po Pirmosios Komunijos.
Iš 1939 m. vasaros P.Bugailiškio archeloginės kelionės po Pašiaušės apylinkes. Tiltas ant Šiaušės prie Bagdoniškio dvaro.
Pikeliškės vienkiemis. Apie 1935-1937 m.