
Naujausios
Neįvardytu laiku kelionė į save
Paroda „Neįvardyto laiko portretas. 1968–2018“ – ne tik šiauliečio fotografo Aleksandro Ostašenkovo žvilgsnis atgal, bet ir apmąstymai apie šiandienos žmogų. Nuotraukos – jungtis tarp praeities ir dabarties, praėjusio laiko dokumentas ir kelionė į save.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Pamatyti save
Paroda „Neįvardyto laiko portretas. 1968–2018“ kovo 29–balandžio 27 dienomis eksponuojama Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje. Pokalbis su A. Ostašenkovu virto ekskursija ne tik po parodą, bet ir laiku.
Kiekviena nuotrauka – atskira istorija. Patirta, išgyventa, išjausta ir smulkmeniškai išlikusi fotografo atmintyje. Akimirka ir amžinybė. Realybė ir metafora. Buvęs ir esamas laikas. Mirtis ir gyvenimas. Asmeniški patyrimai, pereinantys į apibendrinimus.
„Kai prieš 10 metų išėjau iš laikraščio, pradėjau skenuoti archyvus. Gimė mintis, kad reikėtų pasižvalgyti po savo psichologiją, savo vidų. Kaip socialinių pasikeitimų, transformacijų laike keičiasi žmogus? Koks tu buvai, kaip tu keitiesi? Čia – apmąstymai apie žmogų. Žmogus yra labai trumpame blyksnyje“, – sako A. Ostašenkovas.
Pirmoji parodos nuotrauka pavadinta „Rugsėjo 1“ (1975). Joje įamžinta ne šventė, mokykla ar moksleiviai su gėlėmis. Nuotraukoje – skausmingas įvykis. Žmona laidoja vyrą, sūnus – tėvą.
„Man visada buvo svarbu žmogaus psichologija“, – žiūrėdamas į nuotrauką, sako fotomenininkas. Ir fotografiją, daryta prieš 44 metus, susieja su dabartimi: „Šimtai tūkstančių žūsta, bombos, cheminė ataka, o pasaulis abejingai stebi. Perėjome į statistiką. Bet kai miršta šalia žmogus, tėvas, mama, brolis, priimame kaip asmeninę tragediją.“
Kita nuotrauka – žmogus psichoneurologijos dispanseryje. Atribotas nuo pasaulio, žiūri pro langą. Rėmas – lyg kryžius. Šią nuotrauką – dvasinę būseną – A. Ostašenkovas pavadino „Gimtadienis“ (1996).
„Pavadinimai irgi labai svarbu. Turi būti papildomas sluoksnis, kuris žmogų vestų į tam tikrą kryptį. Jaunajai kartai galbūt čia egzotika, pažiūrės į tą laiką, kaip į zoologijos sodą, kažkas buvo, nebėra...“ – sako A. Ostašenkovas.
Nebėra telefono būdelių, autoparduotuvių, agitpunktų. Bet tebėra žmogus. Nusivylęs ir nuviltas. Be fotošopo – su patirties bagažu veide.
Perėjusiems iš ten į dabar
– Kokį pamatėte save, žvelgdamas į nuotraukas iš praeities?
– Labai įvairų. Kiekviena fotografija grąžina į praėjusį laiką. Pasikeitė laikas, prioritetai, mentalitetas.
Keitiesi palaipsniui.
Fotografijos parodoje prasideda nuo 1968 metų, kai man buvo septyniolika, kai vaikščiojau su tėvo fotoaparatu. Šventoriuje nufotografavau sėdinčią senolę, ar ji pavargusi, ar miega. Kapas, kryžius, už tvoros matosi Pergalės aikštės paminklas. Nuotrauką pavadinau „Pergalės aikštė“, nors jos – tik labai maža detalė. Bet koks artimas ryšys atsiranda tarp to laiko, laikmečio, kai dar savęs nesuvoki, o po kelių dešimtmečių pradėjęs analizuoti matai, kad tave vis tiek kažkas vedžioja. Juk galėjau nenufotografuoti. Ir daug tokių dalykų yra.
Daug padėjo darbas žurnalistikoje. Bet ne paviršutiniškas: padariau, atidaviau ir leidžiu laiką. Man visada reikėjo daugiau.
Paroda yra ir apie pasikeitimą, atėjusią naują kartą, kuriai jau nei vertybės, nei dorybės, padorumas neberūpi, gal jau nebežino tų sąvokų.
– Ar gali tą laiką suvokti, atpažinti XXI amžiaus žmogus?
– Tame kontekste supranti, kad tu – XXI amžiaus, bet kas pasikeitė tavyje? Daraisi vis liūdnesnis, supranti, kad atsidūrei moderniame, technologijų amžiuje, ir matai, kad nelabai pritampi. Nemanau, kad aš vienas unikalus kaip visatos brokas. Tokių žmonių yra daugiau, dalis jų iš Lietuvos išvažiuoja.
Paroda – pasižvalgymai po save. Labiau gal skirta tiems, kurie perėjo liniją iš ten į dabar, kurie dar gali palyginti.
Čia tik maža dalis, ką galima parodyti.
Yra daug skaudžios dokumentikos, kuri neparodo žmogaus paradinės pusės.
Metai bėga ir galvoji, gyveni ar ne? Dabar norisi pasidaryti tvarką archyvuose, nežinau, ar ji bus reikalinga išėjus netyčia kitur. Nežinau. Likimas visoks gali būti. Ar tavo laikas, sugaištas, investuotas į dvasinius dalykus, turės pratęsimą?
– Ar teko kovoti su vidiniu stabdžiu – fotografuoti, ar ne?
– Visada yra kova. Mano akyse Zokniuose mašina numušė mergaitę, ji gulėjo be gyvybės ženklų. Sulėkė žmonės. Galėjau pravažiuoti, bet sustojau. Tragedija, atbėgo mama. Renkasi žmonės. Vieni žiūri, ką fotografuoju, kiti nekreipia dėmesio. Atvažiuoja greitoji, išveža, neaišku, gyvens-negyvens. Nuotraukoje ("Motina ir dukra“, 1997) – motinos reakcija, vaikas jau guli greitojoje, dar neuždarytas kapotas, matosi šiek tiek kūno.
Reakcija – irgi neįvardytas laikas. Kaip žmonės reaguoja, kas įvyksta su mumis.
Skirtingų epochų žvilgsnis
– Portretas jūsų parodoje apima daug platesnę prasmę?
– Taip. Čia ne tik fizinis veidas. Portretus parodoje specialiai suformavau vienoje erdvėje ant molbertų, norėjosi, kad ta teritorija žmogaus nepaleistų. Tu eini ir tave seka žvilgsnis. Tu žiūri ir jie į tave žiūri. Ir žiūri iš skirtingų epochų. Ir tokių žmonių nebėra, jie pasikeitė, galbūt paseno, gyvenimo būdas, gal nepriteklius pakeitė. Tokio psichologinio tipo jau, ko gero, nerasi. Pasikeitė situacija, pasikeitė mentalitetas, pasikeitė vertybės. Žiūri kaip į laikmečio dokumentą – dvasinį dokumentą, kuris spinduliuoja iš anų laikų. Per akis, per sielą.
Jie nukreipti į mūsų laikmetį. Ką mes galime palikti ateičiai? Dabar daug paviršutiniškų parodų: gražios pievos, dangus, saulėtekiai, saulėlydžiai, vaikai. Galbūt, kai planetos galimybės bus išsekusios, žmonės galvos: ten buvo ir saulė, ir vaikai, ir gėlės. Galbūt. Bet dvasinio palikimo, kokie mes buvome, ką jautėme, mąstėme, galvojome, tokio mažai.
Mano noras buvo pasižvalgyti, kaip keičiasi laikmetis ir žmogus jame. Todėl ir yra „Neįvardyto laiko portetas“, nes jo apibūdinti negali, turi knistis savyje, daryti išvadas. Yra 2005, 2006 metų nuotraukos: gal ir ne daug žmonės skiriasi, akyse nusivylimas savo gyvenimu, nesupratimas, kas buvo, kas atėjo, kaip dabar gyventi.
– Egzistencinis nerimas nedingsta?
– Taip. Pasikeitė gal fonas, kiti lozungai, vėliavų spalvos. Bet vidinis užpildas beveik nepasikeitė. Žmogus yra negerbiamas, nusivilia, emigruoja.
Pragyvenau daug, bet tokios kvailos miesto valdžios nesu patyręs, nors pragyvenau daug sekretorių, pirmųjų pirmininkų. Toks įspūdis, kuo toliau, tuo kvailesni ateina. Natūralu turbūt, pasikeitė žmonės, vertybės, atėjo kiti. Bet kas darosi su tauta? Rinkimai yra kerštas. Nerenka, o kerštauja tiems, kurie buvo. O žmogus kaip yra tuščia vieta, taip yra.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Ekskursija“ (1980). „Pečiorų vienuolynas, keliavome su kultūros darbuotojais. Mums – ekskursija, o aš nufotografavau senutę, gal iš parduotuvės maistą nešančią. Atrodo, šventa vieta, o tokia nykuma. Žmogus kaip šešėlis, metafora. Bet jei jo nėra, nėra turinio“, – sako Aleksandras Ostašenkovas.
Aleksandro OSTAŠENKOVO nuotr.
''Gimtadienis''. 1996.
''Šventė'', 2. 1980.
''Šeštadienis''. 1980.
''Sala''. 1987.
''Aktoriaus Prano Piauloko portretas''. 1976.