
Naujausios
Netikėtas laiškas
„Be žodžio „atsitiktinumas“ / Nėra kito žodžio – „lemtis“, – šiuos Jevgenijaus Jevtušenkos žodžius D. Klumbytė pasirinko knygos „Likimų sankirtos“ epigrafu.
Pasakojimą apie atsišaukusį giminaitį profesorė pavadino „Kaip interviu padėjo surasti giminę“.
2009 metais „Šiaulių krašte“ buvo išspausdintas straipsnis „Profesorės Sibiro universitetai“.
2018 metų pavasarį su redakcija susisiekė Lemonte (JAV) gyvenantis profesorius Algis Norvilas, kilęs iš Švėkšnos – kur yra ir D. Klumbytės gimtinė. Straipsnyje perskaitęs apie D. Klumbytės minimus pusbrolius – kunigus Justiną ir Romaną Klumbius, suprato, kad užčiuopė savo giminės siūlą.
„Miela Danute, sveika, visai atsitiktinai užtikau p. Živilės Kavaliauskaitės straipsnį apie jus skrastas.lt svetainėje ir man tada viskas pasidarė aišku. Buvau kažkada girdėjęs, kad Šiaulių universitete dėsto tokia Klumbytė ir kad gal esanti mano tolima giminaitė. Kai paskaičiau jūsų jautrius žodžius apie mūsų šeimai taip mielus brolius kunigus Justiną ir Romaną, abejonių nebeliko. Esu Algis Norvilas, Onos Ūselytės–Norvilienės sūnus. Mano močiutė iš mamos pusės – Barbora Klumbytė. Giminaičiai kun. Justinas ir Romanas vasaros metu pas mus dažnai lankydavosi“, – 2018 metų gegužės 23 dieną skriejo laiškas į Šiaulius.
„Gerbiamas mielas Algi, Jūsų laiškas man – maloni staigmena, dėkoju (...) Justinas ir Romanas Klumbiai yra mano tėčio Antano Klumbio (1901–1981) brolio Justino vaikai, kurie dėl našlystės glaudėsi mūsų šeimoje. Mums, A. Klumbio vaikams (Danutei, Vytautui, Ramutei), jie yra pirmos eilės pusbroliai. Mūsų tėtis (A. Klumbys) turėjo 4 brolius ir 3 seseris. Giminė plati, bet tarpusavio ryšiai nebuvo tamprūs“, – į JAV nuskriejo D. Klumbytės atsakymas.
Laiškai po trupinį, po epizodą dėliojo praeities akimirkas, jungė vardus į giminės medį.
„Miela Danute, didelis ačiū už laiškelį ir atsiųstą medžiagą. Labai viskas įdomu. Dėka jūsų pasakojimo ne vienas dalykas dabar man susiveda. Vienas iš jų, tai ta giminystė. Dabar aišku, jog mano mama, būdama kun. Klumbių antros eilės pusseserė, jums taip pat yra antros eilės pusseserė. Tad jūs man esate – nežinau, kaip ten skaičiuoti – antros arba trečios eilės teta.“
A. Norvilas D. Klumbytei persiuntė išsaugotus R. Klumbio laiškus, nuotraukas. Aiškėjo brolių kunigų gyvenimo stotelės Amerikoje, Lietuvoje, Italijoje, Vokietijoje.
2019 metų balandį A. Norvilas buvo pakviestas į Lietuvą skaityti paskaitų (Vilniaus universiteto leidykla yra išleidusi jo straipsnių rinkinį „Tauta, kalba ir tapatybė“).
Galiausiai susirašinėjimas baigėsi susitikimu: A. Norvilas su žmona Jūrate, Prezidento Aleksandro Stulginskio anūke, aplankė D. Klumbytę Šiauliuose.
„Matote, kokių žmonių prikapstėte! – šypsosi profesorė. – Ir man buvo įdomu susipažinti, aš nieko apie juos nežinojau.“
Svečiai atvežė kunigo R. Klumbio relikvijų – užstatus prie altoriaus, juos D. Klumbytė perdavė į Šiaulių vyskupijos pastoracinį centrą.
Broliai kunigai–misionieriai Justinas ir Romanas Klumbiai buvo gimę Čikagoje, tarpukariu su tėvu grįžo į Lietuvą. Mokėsi Švėkšnos progimnazijoje, studijas tęsė Italijoje.
R. Klumbys (1914–1991) mokėsi kunigų seminarijoje ir Vytauto Didžiojo universitete Kaune, įšventintas kunigu 1937 metais. Dirbo Ukmergėje, Šiauliuose, Lygumuose, Pagiryje, Kelmėje.
„Amerikos spaudoje yra parašyta, kad Romanas Klumbys, kuris dirbo Šiaulių Šv. Petro ir Povilo bažnyčioje, yra gelbėjęs žydus – išvesdavo iš geto ir perduodavo kitam kunigui“, – sako D. Klumbytė.
Justinas Klumbys (1912–1977) – kunigas teologas, bažnyčių statytojas, švietėjas, misionierius. Kunigų seminariją ir Vytauto Didžiojo universitetą baigė geriausiais pažymiais, į kunigus įšventintas 1939 metais. Arkivyskupas Juozapas Skvireckas jį buvo numatęs Šv. Rašto studijoms, bet planus pakeitė okupacija.
Išsaugotame 1977 metų laiške R. Klumbys A. Norvilui rašo, kad jo brolis Justinas 1941 metais buvo išvežtųjų sąraše, vos išvengė egzekucijos pabėgdamas.
Trumpai dirbo Šv. Jurgio bažnyčioje Šiauliuose, buvo Šiaulių amatų mokyklos kapelionas.
1944 metų liepą abu broliai, atostogavę tėvo tėviškėje Švėkšnoje, buvo sugauti gestapininkų ir nuvaryti į Rytprūsius kasti apkasų. Kurį laiką gyveno Fuldoje (Vokietija), kol grįžo į JAV.
Abu broliai kunigai amžinojo poilsio atgulė už Atlanto.
Įkvėpė laiškai
D. Klumbytė yra išleidusi memuarines knygas „Mažos žvaigždės kurčioj sutemoj“, „Atgyja ir nukirstos šaknys“, „Visa giminėlė susirinko“, „Dar neužžėlę keliai ir takeliai“.
„Neturiu palikuonių, nesinori, kad kaip dūmas išnykčiau. Kad būtų kas nors, kad ir bibliotekoje, muziejuje“, – vartydama naujausią knygą „Likimų sankirtos“, sako D. Klumbytė.
Knyga sudaryta iš dviejų dalių. Pirmos dalies atrama – laiškai, antrosios – atsiminimai.
1941 metų birželio 14 dieną mokytojų Klumbių šeima su trimis vaikais buvo ištremti. Vyriausiajai Danutei buvo trylika. Tėvas, Vandžiogalos pradinės mokyklos vedėjas Antanas Klumbys, atskirtas nuo šeimos, mama su vaikais atsidūrė Altajaus krašte.
„Mano gyvenime laiškai turi labai didelę reikšmę, – sako profesorė. – Laiškai tremtyje buvo vienintelis informacijos šaltinis. Mes neturėjome teisės išeiti į kitą rajoną, reikėjo gauti leidimą iš komendanto. Mama pasakojo, kad mes pirmieji gavome iš tėvo laišką. Kad tėvas yra Rešotuose (Krasnojarsko kraštas), susižinojome 1942 metų vasario mėnesį. Mama rašė tai vienur, tai kitur. Vokų nebūdavo, parašydavome ant laikraščio, sulenkiame trikampiu ir rusiškai parašome: „Pirmam pasitaikiusiam lietuviui“.“
D. Klumbytė prisimena, jog iš tėvo gauta pirmoji žinia buvo skaitoma šimtus kartų. Jo laiškus, rašytus ant tošies, saugo iki šiol.
Tremtinių laiškai įkvėpė ir apsakymą „Gyvenimas kelius sutvarkė“. Jo užuomazga – iš velionės bičiulės, buvusios lageryje, sesers gautas pusmaišis akademinio jaunimo laiškų. Jie buvo bėgę iš tremties ir visi nuteisti lagerio bausme.
Laiškai, spėja D. Klumbytė, gulėjo kur nors palėpėje. Vieni su adresais, kiti be, vienų likęs vidurys, kitų – pabaiga.
O apsakymui įkvėpė meilės istorija. Kūrinį tąkart padėjo šalin – laiką užėmė kiti darbai. „Dabar, pensijoje, ką darau? Metu popierius laukan. Žiūriu, kas čia dabar?! Perskaičiau, galvoju, taigi reikia išspausdinti.“ Apsakymui, kitaip nei realybėje, parinko laimingą pabaigą.
Profesorė puikiai prisimena tremtinių „epistolinę meilę“.
„Augo jaunimas, norėjosi mylėti, o lietuvis – gal tik už kelių rajonų. Mamos buvo labai suinteresuotos, kad tik lietuvis būtų. Na, vokietis dar dar, bet tik jau ne rusas. Susitikimui reikėjo leidimo Barnaule, kad kavalierius atvažiuotų. Atvažiuoja, bet kitą kartą – nėra į ką pažiūrėt...“
Likimui priešinosi mokslu
Tremtyje D. Klumbytė išbuvo 16 metų.
„Mano gyvenime labai daug visokiausių atsitiktinumų. Yra likimo žaidimai. Yra jėgos iš aukščiau, jos nuo žmogaus nepriklauso, žmogus nežino, kas bus su juo. Galima pririnkti įvairiausių patarlių: žmogus šaudo, velnias kulkas gaudo“, – ne kartą įsitikino D. Klumbytė.
Profesorė padeklamuoja mėgstamą Bernardo Brazdžiono eilėraštį: „Aš nežinau rytojaus, tu nežinai likimo,/ Nuo poliaus iki poliaus beviltė nežinia.../ Nuo optimizmo kaukių, nuo pesimizmo grimo,/ O, Viešpatie, apsaugok netikėlį mane.“
Visą pokalbį profesorė papildo eilėmis – Boriso Pasternako, Jevgenijaus Jevtušenkos, Bulato Okudžavos, Andrejaus Voznesenskio, Konstantino Simonovo...
Kai 1941 metais išvežė į tremtį, D. Klumbytė visiškai nemokėjo rusiškai. Mokytojos padiktuotą sakinį lentoje užrašė savaip – kaip išgirdo. Jautė didžiulį pažeminimą, nes Lietuvoje mokėsi labai gerai.
Į mokyklos suolą vėl grįžo po karo.
„Manote, buvo lengva, kai pradėjo mama leisti į mokyklą basus, nuogus? Ji klausė, vaikai, kaip jūs mokysitės? Kaip nors. Ant to „kaip nors“ aš ir pabaigiau viską. Brolis ir sesuo taip pat baigė mokslus. Kai mus leido į mokyklą, lietuvės, buvusios mokytojos, vaikų neturėjusios, apšnekėjo mamą, kam į bolševikų mokyklą vaikus leidžia: „Tave bolševikai išvežė“. Mama sakė: o jeigu jie parvažiuos neraštingi, ką jie Lietuvoje darys? Kitokių mokyklų juk nebuvo.“
Iki šiol D. Klumbytė mokymąsi vadina didžiausiu pasipriešinimu likimui: „Tave vežė, kad sužlugtum, kad būtum kokia „dajarka“, o tu lendi mokytis! Žmogaus gyvenime daug kliūčių, bet pačios didžiausios kliūtys yra žmogaus viduje. Žmogus turi pats save nugalėti.“
Pirmus septynerius tremties metus šeima gyveno Altajaus krašte, Solonešnojės rajone, kalnuose. Rajonas, svarsto profesorė, ko gero, kaip visa Lietuva ar dar didesnis, o jame – tik vienintelė vidurinė mokykla. Ją lankė 10–11 mokinių, tarp jų – viena lietuvė.
Į mokyklą reikėdavo eiti 30 kilometrų. Duonos norma – 100 gramų mokiniui. Įsidėjusi į kuprinę, atsinešdavo bulvių. Visą vargą, nepriteklių nugalėjo noras mokytis.
„Prisimenu, kad mokykloje įspėjo atsargiai su manimi bendrauti – dievai žino, kas ji tokia. Daug tokių dalykų buvo...“
Vėliau mama persikėlė į stepę, netoli Bijsko. Baigdama mokyklą, D. Klumbytė už rusų kalbos rašinį gavo 5. Stodama į Bijsko mokytojų institutą, už rašinį taip pat gavo aukščiausią įvertinimą.
Tremtyje D. Klumbytė baigė rusų kalbos ir literatūros studijas. Mokydama vaikus rusų kalbos, sulakė dar vieno netikėtumo – būti ir vokiečių kalbos mokytoja.
Į Lietuvą D. Klumbytė grįžo 1957 metais. Ministerijoje gavo paskyrimą į tuometinį Dotnuvos rajoną, Krakių vidurinę mokyklą. Bet nuvykusi iš vedėjo išgirdo: „Jie tave atsiunčia, bet tu tremtinė, o atsakyti aš turėsiu, įdarbinti negaliu.“
Pagelbėjo senas tėvo draugas Pranas Samulionis, nusipelnęs mokytojas, tuomet dirbęs Joniškyje. Gavęs A. Klumbio laišką, netrukus paskambino: „Tegul atvažiuoja, aš ją įdarbinsiu.“
„Atsitiktinumas irgi. Kur skyrė, nepriėmė. Galėjau nusispjauti, važiuoti atgal, ten man laikė vietą, bet aš galvojau, pabandysiu dar. Su likimu reikia kovoti, jei nori jį nugalėti.“
D. Klumbytė dirbo Kriukų vidurinėje mokykloje, kol 1968 metais įvyko naujas posūkis: buvo pakviesta į Šiaulių pedagoginį institutą.
Siekdama mokslinio laipsnio, įstojo į Maskvos pedagoginių mokslų akademiją, į neakivaizdinę aspirantūrą. Dar vienu laimingu atsitiktinumu vadina gautą pasiūlymą pereiti į stacionarą Rusų literatūros dėstymo nacionalinėse mokyklose mokslinio tyrimo instituto aspirantūroje – žmogus, kuriam tikslinė vieta buvo užprašyta, atsisakė.
Knygoje D. Klumbytė dalijasi prisiminimais apie aspirantūros metus Maskvoje, kuriuos vadina Dievo dovana, ilgametį darbą Šiaulių pedagoginiame institute (vėliau Šiaulių universitete), prisimena sutiktas asmenybes, kolegas.
Metai buvo pilni veiklos: rašė daktarinį habilitacinį darbą, vadovėlius, mokslinius straipsnius, dėstė studentams, priklausė mokslinei–metodinei komisijai prie TSRS Švietimo ministerijos – dalyvavimas pasitarimuose tartum stumtelėjo tremtinės šleifą.
Prie didelio kelio...
Su tremties metais D. Klumbytė susiejo ir tekstą „Mano prisilietimai prie Salomėjos Nėries eilėraščių„: „Pseudopatriotams pradėjus aktualizuoti Salomėjos Nėries gyvenimo klystkelius, pabandžiau prisiminti savo pažintį su jos kūryba.“
Sibire Salomėjos Nėries eilės pasiekė per laikraštį „Tarybų Lietuva“ ir jo priedus.
1942 metų pabaigoje tarp tremtinių buvo pasklidęs gandas, kad Justas Paleckis rūpinasi jų grąžinimu namo, kad reikia rašyti Maskvoje esančiai vyriausybei ar kuriam nors evakuotam rašytojui. Ne vienas žmogus rašė ir Salomėjai Nėriai. Tremtinių laiškai liko be atsako.
„Prie didelio kelio stovėjom – žiūrėjom.../ O liūdesiai gūdūs kelių didelių!/ Nuėjo, nuėjo... Žiūrėkit! – nuėjo/ Pavasaris mūsų didžiuoju keliu!“ – D. Klumbytė padeklamuoja Salomėjos Nėries eilėraštį, skaudžiai atliepusį tremtinių nuotaikas. Ir priduria: „Kartu su tuo pavasariu nuėjo mūsų viltys, kad sugrįšim namo.“
Kai į Sibirą buvo grąžintas į Lietuvą pabėgęs jaunimas, tremtiniai išgirdo, kaip atrodo palikti namai.
Tai buvo tarsi Salomėjos Nėries eilėraščio posmai: „Spalio pavakarės vėsios,/ Ryšuliai greta./ Laukia tėviškės griūvėsiuos/ prieglauda šalta./ Čia sutikdavo močiutė,/ kvapas šilumos. Svetimi čia vėjai pūtė–/ nebėra mamos“.
Pirmasis D. Klumbytės aplankytas muziejus Lietuvoje, kai 1956 metais atvažiavo apsižvalgyti Tėvynėje, buvo Salomėjos Nėries namas Palemone.