Naujasis keturvėjininkas, dramaturgas Arvydas Lapukas: literatūrinės biografijos eskizas

Naujasis keturvėjininkas, dramaturgas Arvydas Lapukas: literatūrinės biografijos eskizas

Nau­ja­sis ke­tur­vė­ji­nin­kas, dra­ma­tur­gas Ar­vy­das La­pu­kas: li­te­ra­tū­ri­nės biog­ra­fi­jos es­ki­zas

Vig­man­tas BUT­KUS

Do­cen­tas, dak­ta­ras

En­cik­lo­pe­di­nio po­bū­džio pro­lo­gas

Šios va­sa­ros pa­bai­go­je, rugp­jū­čio 22 d., Šiau­liuo­se mi­rė ra­šy­to­jas, dra­ma­tur­gas, kul­tū­ros žmo­gus Ar­vy­das La­pu­kas. Gi­męs 1958 m. sau­sio 6 d. Pas­rau­čiuo­se (Jo­na­vos raj.) nuo 1963 m. gy­ve­no Šiau­liuo­se: bai­gė 5-ąją vi­du­ri­nę mo­kyk­lą (dab. Didžd­va­rio gim­na­zi­ja), Šiau­lių K. Di­džiu­lio po­li­tech­ni­ku­me (dab. Šiau­lių vals­ty­bi­nė ko­le­gi­ja) įgi­jo sta­ty­bos in­ži­nie­riaus spe­cia­ly­bę. Dir­bo sta­ty­bi­nė­se įmo­nė­se Bir­žuo­se ir Šiau­liuo­se. Ei­lė­raš­čius, ap­sa­ky­mus, kul­tū­ri­nės pub­li­cis­ti­kos straips­nius pra­dė­jo skelb­ti XX a. de­vin­to­jo de­šimt­me­čio pra­džio­je. Pub­li­ka­vo­si re­gio­ni­nė­je ir res­pub­li­ki­nė­je spau­do­je.

1986–1991 m. nea­ki­vaiz­di­niu bū­du stu­di­ja­vo dra­ma­tur­gi­ją Mask­vos Mak­si­mo Gor­kio li­te­ra­tū­ros ins­ti­tu­te. Ap­si­gy­ve­nęs Kau­ne, 1989–1990 m. dir­bo Lie­tu­vos že­mėt­var­kos ir hid­ro­tech­ni­kos in­ži­nie­rių są­jun­gos žur­na­lo „Že­mėt­var­ka ir me­lio­ra­ci­ja“ (dab. „Že­mėt­var­ka ir hid­ro­tech­ni­ka") vy­riau­siuo­ju re­dak­to­riu­mi. Bu­vo vie­nas iš ak­ty­viau­sių Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­mų­jų ra­šy­to­jų są­jun­gos ini­cia­to­rių, įkū­rė­jų ir pir­ma­sis jos pir­mi­nin­kas (1990–1992). Be­ne dau­giau­siai pri­si­dė­jo, kad Kau­ne bū­tų at­gai­vin­tas se­nas, o tiks­liau, pra­dė­tas leis­ti nau­jas žur­na­las „Ke­tu­ri vė­jai“ (1990–1991): mo­de­lia­vo bū­si­mą jo struk­tū­rą, nu­ma­tė au­to­rius, bu­vo vy­riau­sia­sis žur­na­lo re­dak­to­rius, ja­me pub­li­ka­vo ne tik sa­vo me­ni­nę kū­ry­bą, bet ir – pseu­do­ni­mais pa­si­ra­šy­tus re­dak­ci­nius „ma­ni­fes­ti­nius“ teks­tus.

Po tra­giš­kų 1991 m. sau­sio įvy­kių Ar­vy­do ini­cia­ty­va pa­si­ro­dė šiai tra­ge­di­jai poe­ti­nė­mis, eseis­ti­nė­mis prie­mo­nė­mis pa­gerb­ti ir ap­mąs­ty­ti skir­tas „Kau­no in­te­li­gen­ti­jos pro­tes­to prieš oku­pa­ci­ją lei­di­nys“ „Sausis’91“, pub­li­kuo­tas bend­ro­mis tri­jų kau­niš­kių li­te­ra­tū­ri­nių žur­na­lų ("Ke­tu­ri vė­jai“, „Ne­mu­nas“, „San­ta­ra") pa­jė­go­mis ir re­da­guo­tas šių žur­na­lų re­dak­to­rių.

1996–1998 m. Ar­vy­das dir­bo Lie­tu­vos ra­šy­to­jų są­jun­gos mėn­raš­čio „Ne­mu­nas“ re­dak­ci­jos ad­mi­nist­ra­to­riu­mi, ren­gė šiam lei­di­niui pub­li­ka­ci­jas teat­ro te­mo­mis. Vė­liau iki pat mir­ties dir­bo sta­ty­bų in­ži­nie­riaus kva­li­fi­ka­ci­jos rei­ka­lau­jan­čius dar­bus Šiau­liuo­se, Vil­niu­je ir ki­tur, pa­sku­ti­niu me­tu – sta­ty­bos in­ži­nie­riu­mi įmo­nė­je „Kel­mės van­duo“.

Svar­biau­sia ir gau­siau­sia Ar­vy­do kū­ry­bos da­lis yra dra­ma­tur­gi­ja. Pa­ra­šy­ta ke­lio­li­ka il­ges­nių ar trum­pes­nių dra­mi­nių kū­ri­nių, ku­rie pub­li­kuo­ti pe­rio­di­ko­je, ko­lek­ty­vi­nė­je rink­ti­nė­je „Nau­jos lie­tu­vių dramos’91“ (Vil­nius: Va­ga, 1992) ir vie­nin­te­lė­je au­to­ri­nė­je kny­go­je „Ma­nų me­dis“ (Kau­nas: „Ke­tu­rių vė­jų“ lei­dyk­la, 1991). Kai ku­rios dra­mos (ar jų užuo­maz­gos, frag­men­tai) li­ku­sios ma­šin­raš­čiuo­se, rank­raš­čiuo­se, elekt­ro­ni­nė­se laik­me­no­se.

„Žai­bas pa­sė­jo aki­mir­ką": poe­zi­jos, pro­zos ir sa­vi­tos kul­tū­ri­nės lai­ky­se­nos įspau­dai Šiau­liuo­se

Į li­te­ra­tū­ri­nę vie­šu­mą Šiau­liuo­se Ar­vy­das išė­jo 1983 m. rugp­jū­ty ke­lių ei­lė­raš­čių pub­li­ka­ci­ja „Gi­miau žmo­gu­mi – ir esu pa­sau­lis“, pa­si­ro­džiu­sia laik­raš­čio „Rau­do­no­ji vė­lia­va“ (dab. „Šiau­lių nau­jie­nos") kas­sa­vai­ti­nia­me li­te­ra­tū­ri­nia­me pus­la­py­je „At­ža­ly­nas“.

De­biu­tuo­jan­tį au­to­rių ir pub­li­ka­ci­ją trum­pu įžan­gi­niu žo­džiu pri­sta­tė poe­tas Pet­ras Bal­čiū­nas: „Ne­leng­vai gu­la žo­dis į ei­lu­tę [...]. Ta­čiau tai, kas svar­biau­sia, jau yra. Yra ne­ri­mas, gai­va­liš­kas sa­vi­raiš­kos po­rei­kis, ne­pa­si­ten­ki­ni­mas sa­vi­mi.“ Pri­dur­čiau – yra kis­mo, as­me­ny­bės ne­vien­ma­tiš­ku­mo po­jū­tis, ska­ti­nan­tis ta­pa­ty­bės pro­ver­žius ir ieš­ko­ji­mus, ku­rie su­ka­si it ne­sus­to­jan­tis ka­lei­dos­ko­pas: „At­si­su­kęs žiop­so­jau / Į vai­kys­tės ba­las. / O sa­vęs ne­ra­dau“ (eil. „Pa­bu­čia­vęs namų...").

Ar ei­lė­raš­čiuo­se Ar­vy­das at­ra­do sa­ve kaip ku­rian­tį žmo­gų? Ma­tyt, ne­la­bai, nes, vie­na ver­tus, ma­žai jų pub­li­ka­vo, ki­ta ver­tus, tik­rai ne­leng­vai jo žo­dis gu­lė į poe­zi­jos ei­lu­tę, ne­leng­vai va­da­vo­si iš iner­tiš­kos li­te­ra­tū­riš­kos sin­tak­sės, iš tuo­met ma­din­gų fra­zių, įvaiz­džių „rin­ki­nių“. Spon­ta­niš­kai pra­si­ver­žę lais­ves­nės poe­ti­nės žais­mės frag­men­tai pa­pras­tai plyks­te­lė­da­vo as­me­niš­kes­nių te­mų teks­tuo­se: „Žai­bas pa­sė­jo aki­mir­ką: / že­lia / ža­lios ug­nies žel­me­nys, že­lia“, – to­kia la­ki ali­te­ra­ci­jų gran­di­nė įpin­ta į mei­lės ei­lė­raš­čių cik­lą „Ža­lios ug­nies žel­me­nys“ (1983).

Ar ei­lė­raš­čiais Ar­vy­das ieš­ko­jo sa­vęs, sa­vo bū­se­nų fik­sa­ci­jos, ga­lų ga­le – jam priim­ti­niau­sios li­te­ra­tū­ri­nės raiš­kos for­mos? Nea­be­jo­ti­nai taip. Kaip ir pro­zi­niais teks­tais, ku­riuo­se tur­būt leng­viau­sia at­pa­žin­ti au­to­biog­ra­fi­nes de­ta­les, au­to­riaus lū­kes­čius, no­rus, sva­jo­nes. Tar­ki­me, at­pa­žin­ti vien­kie­mį prie Ven­tos, ku­ria­me leis­tos jo vai­kys­tės va­sa­ros (mo­čiu­tei de­di­kuo­to­je no­ve­lė­je „Gand­ra­liz­dis“, 1984), ar dar­bi­nės biog­ra­fi­jos epi­zo­dus bei pro­jek­tuo­ja­mus su kū­ry­ba su­si­ju­sius gy­ve­ni­mo sie­kius (ap­sa­ky­me „Puo­de­lis neiš­ger­tos ar­ba­tos“, 1984).

Vie­ną ryš­kes­nių brė­žių to me­to Šiau­lių li­te­ra­tū­ri­nia­me gy­ve­ni­me Ar­vy­das nea­be­jo­ti­nai pa­li­ko sa­vo iš­skir­ti­ne, ki­to­niš­ka, net kiek pro­vo­kuo­jan­čia kul­tū­ri­ne elg­se­na bei lai­ky­se­na. Pri­gim­ties ap­do­va­no­tas im­po­zan­tiš­ka iš­vaiz­da, vi­sa­da ele­gan­tiš­kai ap­si­ren­gęs, šiek tiek bo­he­miš­kas, tu­rin­tis tvir­tą sa­vo nuo­mo­nę ir su do­mi­na­vu­siais ne­su­tam­pan­čius kul­tū­ri­nius orien­ty­rus, pro­vin­ci­jos mies­te jis ne­ga­lė­jo lik­ti ne­pas­te­bė­tas.

„Ho­mo sa­piens, ho­mo intellectus...“ va­di­no­si vie­nas pub­li­cis­ti­nis jo 1983 m. ra­ši­nys apie teat­rą, ku­ria­me į „liu­di­nin­kus“ sa­voms tie­soms pa­grįs­ti bu­vo kvie­čia­mi Pe­te­ris Broo­kas, Her­man­nas Hes­se ir ku­ris šiau­liš­kių kul­tū­ri­nių ra­ši­nių fo­ne iš­si­sky­rė in­te­lek­ti­ne aist­ra, pla­čiu teat­ri­niu ir dra­ma­tur­gi­niu aki­ra­čiu, sa­vi­tu­mu ir ki­to­niš­ku­mu.

1985 m. Ar­vy­das iš­si­kė­lė gy­ven­ti į ne­to­li Kau­no esan­tį Mo­zū­riš­kių kai­mą, pa­skui į pa­tį Kau­ną. Spė­ju vie­ną iš­si­kė­li­mo prie­žas­čių bu­vus tai, kad li­te­ra­tū­ri­nis ir kul­tū­ri­nis Šiau­lių gy­ve­ni­mas jam pa­si­da­rė per var­žus.

„Mes ne­bi­jom li­te­ra­tū­ri­nio teis­mo": li­te­ra­tū­ri­nė veik­la Kau­ne

Ar­vy­das ne­tru­ko suar­tė­ti su kau­niš­kiais me­no žmo­nė­mis, su­si­bi­čiu­lia­vo su poe­tu Gin­ta­ru Pa­tac­ku, re­ži­sie­riu­mi Jo­nu Vait­ku­mi. Su­si­ti­ki­mai, ren­gi­niai, ne­for­ma­lūs po­kal­biai su­tei­kė kū­ry­bi­nių im­pul­sų, bu­vo drą­siau im­tis kul­tū­ri­nio maiš­to ženk­lu pa­žy­mė­tų dar­bų.

Var­ty­da­mas sto­rą, di­de­lį, ko­ne A4 for­ma­to, Ar­vy­do są­siu­vi­nį, ap­tin­ku 1989 m. rug­sė­jo mė­ne­sio įra­šą: „Už­mušk sa­vy­je tū­nan­čią apa­ti­ją, tin­gu­lį ir abe­jin­gu­mą!“ Iš kar­to po šio įra­šo – iš­sa­mūs su­ma­ny­tos ir stei­gia­mos Lie­tu­vos ne­prik­lau­so­mų­jų ra­šy­to­jų są­jun­gos pro­gra­mos, struk­tū­ros, tiks­lų, bu­hal­te­ri­nių rei­ka­lų ir t. t. ap­ma­tai, juod­raš­tis do­ku­men­to, ku­ris są­siu­vi­ny­je pre­li­mi­na­riai pa­va­din­tas „Lie­tu­vos (Kau­no) Lais­vų­jų (Nep­rik­lau­so­mų) Ra­šy­to­jų Drau­gi­jos (Ly­gos; Są­jun­gos) ini­cia­ty­vi­nės gru­pės krei­pi­ma­sis į Lie­tu­vos me­ni­nin­kus, ra­šy­to­jus, ge­ros va­lios žmo­nes, pri­jau­čian­čius ir iš­gy­ve­nan­čius dėl Lie­tu­vos kul­tū­ros, ne­prik­lau­so­my­bės ir lais­vės“.

To­liau – pir­mų­jų tri­jų žur­na­lo „Ke­tu­ri vė­jai“ nu­me­rių pre­li­mi­na­rūs tu­ri­niai, žur­na­lo struk­tū­ros ap­ma­tai, re­dak­ci­nių straips­nių juod­raš­čiai, lei­dy­bai rei­ka­lin­gų lė­šų skai­čia­vi­mai, net – pieš­ti neį­gu­du­sia ran­ka pa­si­brai­žy­tas žur­na­lo emb­le­mos es­ki­zas, žais­min­gas spar­nuo­tas ka­ti­nas. Daž­na­me są­siu­vi­nio pus­la­py­je jau­čia­mas ra­šy­to­jos Vio­le­tos Šob­lins­kai­tės bu­vi­mas ša­lia, vie­na ki­ta fra­zė įra­šy­ta jos ran­ka.

Nep­rik­lau­so­mų­jų ra­šy­to­jų są­jun­gą, ku­riai įkur­ti ati­duo­ta daug ener­gi­jos, Ar­vy­das ne­tru­ko įver­tin­ti kaip ne vi­sai pa­vy­ku­sį li­te­ra­tū­ri­nį-or­ga­ni­za­ci­nį pro­jek­tą. Apie tai by­lo­ja šios są­jun­gos vi­du­je grei­tai at­si­ra­du­si „ke­tur­vė­ji­nin­kų frak­ci­ja“, ku­riai Ar­vy­das pri­klau­sė. Vė­liau jis iš vi­so nuo są­jun­gos ati­to­lo.

Tik­rai sėk­min­gas Ar­vy­do or­ga­ni­za­ci­nės veik­los kū­ri­nys bu­vo jo re­da­guo­tas ne­pe­rio­di­nis li­te­ra­tū­ros žur­na­las „Ke­tu­ri vė­jai“. Ant­ra­me 1991 me­tų nu­me­ry­je ini­cia­lais „A. L.“ pa­si­ra­šy­ta­me įva­di­nia­me straips­ny­je dek­la­ruo­ja­ma: „Spaus­din­si­me [...] tik tuos, ku­rie ieš­ko, eks­pe­ri­men­tuo­ja, ku­rie ne­bi­jo maiš­tau­ti, o maiš­tau­da­mi klys­ti.“

Tei­sy­bės dė­lei rei­kia pa­sa­ky­ti, kad pub­li­kuo­ti to­li gra­žu ne vien eks­pe­ri­men­tuo­jan­čių ir maiš­tau­jan­čių, bet ir tra­di­ciš­kai ra­šan­čių au­to­rių kū­ri­niai. Svar­biau­sia, kad di­džio­ji jų da­lis net da­bar, po ket­vir­čio am­žiaus per­žvel­giant žur­na­lo vi­su­mą, pa­tvir­ti­na sla­py­var­džiu „Šiau­rys“ Ar­vy­do pa­si­ra­šy­ta­me „Ve­da­ma­ja­me“ drą­siai iš­sa­ky­tą tei­gi­nį: „Mes ne­bi­jom li­te­ra­tū­ri­nio teis­mo“ (1990, Nr. 3).

„Ke­tu­riuo­se vė­juo­se“ spaus­din­ta Gin­ta­ro Pa­tac­ko, Vio­le­tos Šob­lins­kai­tės, Taut­vy­dos Mar­cin­ke­vi­čiū­tės, Ed­mun­do Ja­nu­šai­čio, Jur­gio Kun­či­no, Gin­ta­ro Be­res­ne­vi­čiaus, Juo­zo Er­lic­ko, To­mo Šin­ka­riu­ko, Arū­no Li­man­to, Dai­niaus Dir­gė­los, An­ta­no A. Jo­ny­no, Al­vy­do Šle­pi­ko ir ki­tų kū­ry­ba. Nuo pat pir­mo­jo nu­me­rio bu­vo ak­tua­li­zuo­ja­mi, per­pub­li­kuo­ja­mi kai ku­rie įsi­me­nan­tys tar­pu­ka­rio ke­tur­vė­ji­nin­kų teks­tai (Pet­ro Ta­ru­lio, Sa­lio Še­me­rio, Ka­zio Bin­kio, Bro­nio Rai­los), spaus­din­ti gar­sių už­sie­nio au­to­rių ver­ti­mai (Charles’o Baudelaire’o, lat­vių mo­der­nis­to Alek­sand­ro Ča­ko, ru­sų li­te­ra­tū­ros kla­si­kų Mi­chai­lo Bul­ga­ko­vo, Jo­si­fo Brods­kio).

Žur­na­le pa­skelb­tos ir trys Ar­vy­do dra­mos.

„Aš tau do­va­no­ju vis­ką, kas yra tarp pra­džios ir pa­bai­gos": am­ži­na­sis „čia ir da­bar“ dra­mi­niuo­se kū­ri­niuo­se

Skai­tau me­na­mo dia­lo­go for­ma pa­ra­šy­tą penk­tą­jį cik­lo „Ža­lios ug­nies žel­me­nys“ ei­lė­raš­tį, gal­vo­da­mas, kad dia­lo­gas Ar­vy­dui tur­būt bu­vo pa­ti priim­ti­niau­sia, jo na­tū­rai ar­ti­miau­sia li­te­ra­tū­ri­nės raiš­kos for­ma. Gal dėl to gau­siau­sia ir, be jo­kios abe­jo­nės, es­te­tiš­kai ver­tin­giau­sia jo kū­ry­bos da­lis – dra­mi­niai teks­tai, ku­rių yra ke­lio­li­ka. Kai ku­rios dra­mos li­ko ne­pub­li­kuo­tos, da­lis – pub­li­kuo­ta pe­rio­di­ko­je, kny­go­se.

Iš pa­sta­rų­jų mi­nė­ti­nos Ar­vy­do kny­go­je „Ma­nų me­dis“ (1991) spaus­din­tos pje­sės „Ma­nų me­dis“ (1986), „Vi­sa­dos ne­pa­žįs­ta­mi“ (1987), „Ma­žų vėž­liu­kų žai­di­mai“ (1989–1990), „Sudie...“ (1988) (pa­sta­ro­ji spaus­din­ta ir kny­go­je „Nau­jos lie­tu­vių dramos’91“, 1992), taip pat žur­na­le „Ke­tu­ri vė­jai“ spaus­din­tos pje­sės „Pa­si­kal­bė­ji­mas su bro­liais Abe­liu ir Kai­nu pa­sku­ti­nią­ją XX am­žiaus die­ną“ (1990), „Nar­vas“ (1991). Rank­raš­čiuo­se, ma­šin­raš­čiuo­se, kom­piu­te­ri­nė­se laik­me­no­se li­ko pje­sės „Mo­no­li­tas“, „Už­si­tę­sęs eks­pe­ri­men­tas“, „Sterb­lė“, pje­sė, pa­ra­šy­ta pa­gal Her­man­no Hes­ses kū­ri­nį, „Teat­ras tik be­pro­čiams“, dra­mi­nis etiu­das, pa­ra­šy­tas pa­gal Albert’o Ca­mus kū­ri­nį, „Ne­su­sip­ra­ti­mas“, pje­sės „Vis­kuo kal­ta mu­zi­ka“ ir ki­tų dra­mi­nių teks­tų, net ne­tu­rin­čių pa­va­di­ni­mų, frag­men­tai, užuo­maz­gos, ke­lių pje­sių ver­ti­mai į ru­sų kal­bą.

Dra­mi­nei Ar­vy­do kū­ry­bai bū­din­gi ab­sur­do dra­ma­tur­gi­jos ele­men­tai, kai ku­rie pa­vie­niai eg­zis­ten­cia­liz­mo dra­ma­tur­gi­jos po­tė­piai, po­lin­kis abst­ra­huo­ti psi­cho­lo­gi­nes si­tua­ci­jas, pa­si­telk­ti ale­go­ri­nę vaiz­duo­tę. Me­to­ni­mi­nės ale­go­ri­jos prin­ci­pu, pa­vyz­džiui, pa­rem­tas ko­ne vi­sas dra­mos „Ma­žų vėž­liu­kų žai­di­mai“ veiks­mas. Pro­vin­ci­jos mies­te­lio ka­ti­li­nės pa­veiks­las ir jo­je gy­ve­nan­čio bei dir­ban­čio kū­ri­ko šei­mos is­to­ri­ja pa­si­tel­kia­mi pa­vaiz­duo­ti XX a. vi­du­rio Lie­tu­vos is­to­ri­nius lū­žius: nuo są­ly­gi­nės tar­pu­ka­rio idi­lės prie pir­mo­sios so­vie­tų oku­pa­ci­jos, nuo na­cių oku­pa­ci­jos prie ant­ro, il­go­jo, so­vie­tų atė­ji­mo. Kū­ri­nio vaiz­dai bru­ta­lo­ki, skau­dūs.

Ne vie­ną sa­vo dra­mą Ar­vy­das yra pa­va­di­nęs me­ta­bo­le. Įra­šy­da­vo šį ter­mi­ną kaip kū­ri­nio paant­raš­tę, skir­tą in­for­muo­ti skai­ty­to­ją apie žan­ri­nį-sti­lis­ti­nį to kū­ri­nio po­bū­dį. In­for­ma­vi­mas apie me­ta­bo­liš­ku­mą reiš­kė in­for­ma­vi­mą apie tai, kad vie­nas iš svar­bių kom­po­na­vi­mo prin­ci­pų yra pa­raf­ra­zių gran­di­nės, ku­rio­mis ko­kios nors min­tys, idė­jos dra­mo­je yra „per­žai­džia­mos“ du ar dau­giau kar­tų. Taip pat – in­for­ma­vi­mą apie dra­mos veiks­mo ei­gos, dia­lo­go rai­dos rit­mo per­trū­kius ir dau­giau ar ma­žiau stai­gius jo pa­si­kei­ti­mus.

Me­ta­bo­liš­kiau­sia lai­ky­čiau pje­sę „Ma­nų me­dis“, ku­rio­je ky­lan­čios ir krin­tan­čios įtam­pos se­ka su­kom­po­nuo­tų pe­rif­ras­ti­nių pa­kar­to­ji­mų ir veiks­mo, tiks­liau, dia­lo­gi­nio vyks­mo rit­mi­kos šuo­lių yra la­bai tirš­ta. Net per tirš­ta – skai­tant jau­čia­ma jų per­kro­va, kiek de­val­vuo­jan­ti kai ku­rias įdo­mias au­to­riaus min­tis.

Be­ne azar­tiš­kiau­siai, be­tar­piš­kiau­siai ir au­ten­tiš­kiau­siai dra­mi­nė­je Ar­vy­do kū­ry­bo­je plė­to­ja­ma mei­lės te­ma. Tur­būt dėl to pa­čia daž­niau­sia pa­grin­di­nių vei­kė­jų po­ra pa­si­ren­ka­mi neį­var­dy­ti Ji ir Jis, ku­riuos Ar­vy­do kū­ri­nių kon­teks­te bū­tų ga­li­ma pa­va­din­ti me­ta­vei­kė­jais. Tie­sa, kar­tais jie įgy­ja konk­re­tes­nius pa­vi­da­lus, si­tua­ci­nius var­dus, ta­čiau sy­kiu vi­sa­da iš­lie­ka lyg ir ant­lai­kiš­kais am­ži­no „mei­lės me­ta­fi­zi­kos“ vyks­mo da­ly­viais.

Dvie­jo­se, ma­no nuo­mo­ne, stip­riau­sio­se ir įdo­miau­sio­se Ar­vy­do pje­sė­se – „Sudie...“ ir „Vi­sa­dos ne­pa­žįs­ta­mi“ – įsi­my­lė­ji­mo, mei­lės, bend­ra­bū­vio, emo­ci­nių įtam­pų, at­skir­ties ir ki­to­kie san­ty­kiai tarp Jos ir Jo iš­skleis­ti la­bai di­na­miš­kai. Pir­mo­jo­je jau įžan­gi­ne re­mar­ka pa­brė­žia­mas mei­lės san­ty­kių ant­lai­kiš­ku­mas, sig­na­li­zuo­jant, kad dra­mo­je bus su­re­lia­ty­vin­ta įvy­kių chro­no­lo­gi­ja, iš­ke­lia­mas mei­lės vi­suo­ti­nu­mo mat­muo: „Veiks­mas vyks­ta mū­sų die­no­mis [...]. / Ži­no­ma, vi­sa tai ga­lė­jo at­si­tik­ti ir prieš ke­tu­rias­de­šimt me­tų ar­ba po keturiasdešimties...“

Ant­ro­jo­je pje­sė­je vaiz­duo­ja­ma gai­va­lin­ga įsi­my­lė­ji­mo iš pir­mo žvilgs­nio is­to­ri­ja. Ji yra per­tei­kia­ma efe­me­riš­ku vi­di­niu dia­lo­gu tarp Jos ir Jo, ku­ris neaiš­ku, ar pe­raugs į tik­rą dia­lo­gą, į tik­rus san­ty­kius, ar bus pa­smerk­tas lik­ti vien epi­zo­di­niu po­kal­biu tarp „vi­sa­dos ne­pa­žįs­ta­mų“.

Pje­sės veiks­mas vyks­ta mu­zie­ju­je, Mar­ko Ša­ga­lo pa­veiks­lų ap­sup­ty­je, tad į dra­mos įvy­kių fo­ną kaip na­tū­ra­lūs in­ter­teks­tai vy­ku­siai ir itin or­ga­niš­kai įkom­po­nuo­ja­mi mei­lės te­mos Ša­ga­lo pa­veiks­lai: „Įsi­my­lė­jė­liai virš mies­to“, be­je, mies­tą aso­ci­juo­jant su Kau­nu, „Pil­kie­ji įsi­my­lė­jė­liai“, „Ža­lie­ji įsi­my­lė­jė­liai“ ir ki­ti.

„Aš tau do­va­no­ju vis­ką, kas yra tarp pra­džios ir pa­bai­gos,“ – sa­ko Jis Jai pje­sė­je „Ma­nų me­dis“. Šį sa­ki­nį lai­ky­čiau be­ne ge­riau­siu „rak­tu“ į Ar­vy­do dra­mi­nius teks­tus, mat juo­se di­na­miš­ka vi­suo­ti­ny­bė sklei­džia­ma per am­ži­ną­jį įvai­riais pa­vi­da­lais kar­to­tis pa­smerk­tą bu­vi­mą „čia ir da­bar“.

„Kiek čia daug skir­tin­gų ‚aš‘...": sa­viieš­kos štri­chai „Ste­pių Vil­ko“ ins­ce­ni­za­ci­jo­se

Spren­džiant iš tu­ri­mos pub­li­kuo­tos ir ne­pub­li­kuo­tos me­džia­gos, in­ten­sy­viau­si kū­ry­bi­niai me­tai Ar­vy­do gy­ve­ni­me bu­vo du pa­sku­ti­niai praė­ju­sio am­žiaus de­šimt­me­čiai, ypač – lai­ko­tar­pis maž­daug nuo 1983 iki 1996 m. At­ro­do, 1984-ųjų pa­va­sa­rį jis, ap­žiū­rė­jęs var­ga­nai ma­žą ir ny­kią – ka­dan­gi maž­daug pa­gal to me­to mo­kyk­li­nę pro­gra­mą su­si­komp­lek­tuo­tą – ma­no, pir­mo kur­so stu­den­to fi­lo­lo­go, bib­lio­te­kė­lę, ne­slė­pė nu­si­vy­li­mo ir ne­gai­lė­jo kri­ti­kos. Kol ne­pa­ma­tė lie­tu­viš­ko Her­man­no Hes­ses ro­ma­no „Ste­pių Vil­kas“ lei­di­mo. Kal­bos in­to­na­ci­ja iš kar­to pa­si­kei­tė, iš­gir­dau fra­zę „rim­ta li­te­ra­tū­ra“ ir ko­kį pus­va­lan­dį jis pra­kal­bė­jo vien apie šį kū­ri­nį, apie sa­vo san­ty­kį su juo. Ir vė­liau ne­trū­ko pro­gų pa­tir­ti, ko­kia svar­bi Ar­vy­dui ši kny­ga, kad jis tu­ri įvai­rių su ja su­si­ju­sių lyg teat­ri­nių, lyg ki­to­kių pla­nų.

Ta­čiau tik da­bar, kai po Ar­vy­do mir­ties per­ver­čiau ne­di­de­lį, bet li­te­ra­tū­ri­niu in­ten­sy­vu­mu ste­bi­nan­tį jo ar­chy­vą, su­pra­tau, kad šis Hes­ses ro­ma­nas jam bu­vo dar reikš­min­ges­nis, ne­gu ma­niau esant. Kū­ry­bi­niai „Ste­pių Vil­ko“ pa­raf­ra­za­vi­mai tar­si „įrė­mi­na“ li­te­ra­tū­riš­kai pro­duk­ty­viau­sius Ar­vy­do me­tus. Yra li­kę du ro­ma­no ins­ce­ni­za­ci­jos va­rian­tai: maž­daug 1983–1984 m. da­tuo­ti­na rank­raš­ti­nė ins­ce­ni­za­ci­ja „Ste­pių Vil­kas. 2-jų da­lių dra­ma (tik be­pro­čiams) pa­gal Her­ma­ną He­sę“ ir 1996 m. da­tuo­ta ma­šin­raš­ti­nė ins­ce­ni­za­ci­ja „Teat­ras tik be­pro­čiams. Dvie­jų da­lių pje­sė pa­gal Her­ma­no He­sės ro­ma­ną „Ste­pių Vil­kas“.

Kū­ri­nio kon­cep­ci­ja tu­rė­jo bū­ti la­bai ar­ti­ma ir ak­tua­li, kad dau­giau nei po de­šimt­me­čio prie jo bu­vo su­grįž­ta. Ar gal vi­są lai­ką apie jį gal­vo­ta? Ant­ra­sis, ma­šin­raš­ti­nis, pje­sės va­rian­tas ge­ro­kai ski­ria­si nuo pir­mo­jo: ma­tyt, ir pa­tir­tis, ir dra­ma­tur­gi­jos stu­di­jos Mask­vo­je lė­mė, kad ant­ra­sis va­rian­tas yra daug vien­ti­ses­nis, be per­ne­lyg pro­ziš­kų epi­zo­dų, kom­po­zi­ciš­kai daug la­biau struk­tū­ruo­tas, dėl to sce­niš­kes­nis ir ap­skri­tai es­te­tiš­kai bran­des­nis.

Ga­li­ma da­ry­ti prie­lai­dą, kad Ar­vy­das ma­tė 1982 m. Ry­gos dai­lės teat­re ro­dy­tą re­ži­sie­riaus Kar­lio Auš­ka­po spek­tak­lį „Ste­pių Vil­kas“ su cha­riz­ma­tiš­kuo­ju Ju­riu Stren­ga pa­grin­di­nia­me Ha­rio Ha­le­rio vaid­me­ny­je, ir šis spek­tak­lis su­tei­kė jam pa­pil­do­mų im­pul­sų im­tis ins­ce­ni­za­ci­jos. Bet tai tik prie­lai­da.

Svar­biau­sia, ma­ny­čiau, tai, kad Ar­vy­dą su Hes­ses kū­ri­niu sais­tė as­me­ny­bi­niai da­ly­kai. Eg­zis­ten­ci­nė įtam­pa tarp biur­ge­riš­ko ir kū­ry­bi­nio pa­sau­lių, neiš­ven­gia­mas mo­kan­čio­jo at­si­ri­bo­ti vie­nat­vės jaus­mas, as­me­ny­bės frag­men­ta­ci­ja ir sun­kiai su­val­do­mas be­ga­li­nis si­tua­ci­nių „aš“ sū­ku­rys, įsu­kan­tis į tra­gi­ko­miš­ką gy­ve­ni­mo žais­mę. Vi­sa tai yra ro­ma­ne, vi­sa tai per­teik­ta ins­ce­ni­za­ci­jos teks­tu bei po­teks­te, vi­sa tai iš­girs­tu it vi­di­nę ins­ce­ni­za­vu­sio­jo gy­ve­ni­mo pro­gra­mą su nuo­la­ti­ne, ne­pa­bai­gia­ma sa­viieš­kos in­ten­ci­ja. Sy­kį ir vi­sam lai­kui at­si­ve­riant žmo­gaus dau­gy­biš­ku­mo nuo­sta­bai: „Ta­čiau kiek ta­vęs daug! Kiek čia daug skir­tin­gų ‚aš‘, ir šlykš­čių, ir nuostabių... Juk tai mi­li­jo­nai si­tua­ci­jų bei va­rian­tų.“

As­me­ni­nio po­bū­džio epi­lo­gas

Nuo 1998 m. iki pat skau­džiai per grei­tos mir­ties Ar­vy­das vėl gy­ve­no Šiau­liuo­se. Tie­sa, su ke­le­rių me­tų per­trau­ka, kai bu­vo iš­si­kė­lęs į Vil­nių. Vi­sus tuos ko­ne dvi­de­šimt me­tų jau lai­kė­si to­lė­liau nuo li­te­ra­tū­ros. Bent išo­riš­kai, nes nei pub­li­ka­vo­si, nei kaip nors ki­taip li­te­ra­tū­riš­kai vie­šai reiš­kė­si. Dir­bo jo in­ži­ne­ri­nį iš­si­la­vi­ni­mą ati­tin­kan­čius dar­bus. Kaip liu­di­ja ar­ti­mie­ji, gal­vo­jo ir apie ra­šy­mą, sa­kė­si tu­rįs įvai­rių su­ma­ny­mų, ku­riuos ati­de­dąs pen­si­nei atei­čiai.

Per vi­są šį dvi­de­šimt­me­tį bū­ta gal ke­lio­li­kos su­si­ti­ki­mų, pa­pras­tai epi­zo­di­nių, at­si­tik­ti­nių, ke­lių po­kal­bių te­le­fo­nu, dau­giau­sia gim­ta­die­nių pro­go­mis, o rim­tam pusb­ro­liš­kam pa­si­kal­bė­ji­mui apie li­te­ra­tū­rą taip ir ne­be­su­sė­do­me. Da­bar te­ko, Ar­vy­dai, man vie­nam kal­bė­ti apie li­te­ra­tū­rą – Ta­vo li­te­ra­tū­rą.


Ar­vy­das LA­PU­KAS

Tru­pi­niai

*

vi­sos die­nos pa­na­šios,

gra­žes­nės tik tos,

ka­da liūd­na

*

va­ka­ro ty­lo­je

suo­piai gau­do šikš­nos­par­nius –

pra­šau­na pro ša­lį

*

pa­ts vi­dur­die­nis,

ke­pi­na sau­lė,

du laum­žir­giai žai­džia mei­lę

*

žy­di pu­rie­na:

ma­žy­tė sau­lė

pur­vo pa­sau­ly

*

juo­kin­ga: pa­va­sa­rį

ga­liu būt iš­mai­ny­tas

į ži­buok­lių puokš­tę

*

toks rū­kas:

at­ro­do, kad per­žen­gė­me

am­ži­ny­bės ri­bą

*

se­niau, kol me­džiai

te­be­la­kio­jo lyg paukš­čiai,

gy­ve­ni­mas bu­vo gra­žes­nis

*

nak­tį, kai mie­ga vėt­run­gės,

gir­džiu už tūks­tan­čio my­lių

dai­nuo­jan­tį lai­vą

Šei­mos ar­chy­vo nuotr.

Ar­vy­das La­pu­kas.

Nar­ci­zo Frei­ma­no nuo­tr.

Ar­vy­das La­pu­kas.

Ar­vy­do La­pu­ko dra­mų kny­gos „Ma­nų me­dis“ (1991 m.) vir­še­lis

Žur­na­lo „Ke­tu­ri vė­jai“ 1991 m. Nr. 4 vir­še­lis