
Naujausios
LIETUVIŠKOS TAPATYBĖS PAIEŠKOS PASAULIO LIETUVIŲ MENO PARODOJE
dr.Stasys TUMĖNAS
LR Seimo ir Pasaulio lietuvių komisijos narys
Pasaulio lietuvių bendruomenė (PLB) pakvietė Lietuvos visuomenę į liepos 1 d. Vilniaus rotušės aikštėje vykusį unikalų renginį „100 Lietuvos veidų – sujunkime Lietuvą“. Jo metu savo palapinėse originaliai prisistatė įvairių pasaulio kraštų lietuvių bendruomenės. Priminsiu, kad po pasaulį yra išsibarstę per milijonas lietuvių ar lietuvių kilmės išeivių, kurie susibūrę į 45 šalyse registruotas oficialias bendruomenes.
Tą pačią dieną Vilniaus rotušėje buvo atidaryta ir iškilmingai pristatyta pasaulio lietuvių meno paroda „Pasaulio Lietuva: kūrybos horizontai“, į kurią buvo atrinkti 53 lietuvių išeivių darbai iš 19 valstybių.
Autoriai – iš 19 pasaulio šalių
Parodos atidaryme dalyvavo Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė. Su paroda susipažino ir PLB XVI Seimo delegatai, svečiai. Čia vyko ir PLB Seimo atidarymo iškilmės, kuriose dalyvavo LR Vyriausybės Ministras Pirmininkas Saulius Skvernelis, LR švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė, o atidarymo koncerte savo kūrinius atliko buvęs šiaulietis Bernardas Garbačauskas, specialiai atvykęs į šią šventę.
Renginio dalyviai susipažino ir su minėta pasaulio lietuvių meno paroda, kuri buvo eksponuota iki liepos 11 d. Parodos globėja – LR Prezidentė Dalia Grybauskaitė, jos kuratorės – dailėtyrininkės Ilona Mažeikienė ir Regina Urbonienė. Sveikindama parodos dalyvius ir lankytojus PLB pirmininkė Dalia Henke (Vokietija) akcentavo, kad „mums, gyvenantiems ir gal net gimusiems svečiose šalyse, turi įtakos tų šalių kultūros bruožai, tradicijos, gamta ir žmonės, bet lietuvių kilmės menininkai atsineša ir kažką savito, lietuviško... Ši paroda atskleidžia mūsų įvairumą ir kartu unikalumą.“
Iš viso į parodą buvo atrinkti ir pakviesti 53 autoriai iš 19 pasaulio šalių: Australijos, Austrijos, JAV, Graikijos, Ispanijos, Liuksemburgo, Šveicarijos, Švedijos, Izraelio, Danijos, Prancūzijos, Kanados, Urugvajaus ir kitų šalių. Paroda atspindi labai platų dailės pasaulio tendencijų spektrą, stilistinę įvairovę, o parodos bendrumas tas, kad daugelyje darbų esti lietuviško tapatumo ženklų.
Akivaizdu, kad jie ryškesni, Lietuvos vertintojui labiau pažįstami tų autorių darbuose, kurie gimę ir studijavę Lietuvoje. Menininkų, kurie gimę ne Lietuvoje, lietuviškos tapatybės paieškos yra gilesnės, labiau užkoduotos, atpažįstamos kartais tik iš detalės, kodo, interteksto.
Pavyzdžiui, Urugvajuje 1955 m. gimusios ir Montevidėjuje kuriančios Beatriz Carballo Skripkiunas darbuose akivaizdžios istorinės ir kultūrinės atminties paieškos per tautinius simbolius ir ženklus. Tai atsispindi ir jos eksponuojamame darbe „Trakų bokštai“ (tekstilė, kartonas, organinės medžiagos, džiovinti lapai). Lietuvišką temą išduoda ne tik pavadinimas, bet ir nuotraukos, ištrauktos iš tėvų ar senelių fotografijų archyvo.
Danguolės Stončiūtės-Kuolienės, gimusios Čikagoje 1952 m., lietuviškos temos ženklai išryškėja per lango detales, ornamentiką. Toks jos eksponuojamas darbas „Atminimui“ (skaitmeninė spauda, grafika, fotografija). Danguolė yra surengusi dešimtis asmeninių parodų Čikagoje, Vašingtone, Bostone, Klivlende, Toronte.
Senosios lietuvių išeivių kartos atstovas Eduardo Lapaitis, gimęs 1931 m. Urugvajuje, kuria modernistinės stilistikos abstrakcijas iš metalo, įamžina Urugvajaus kultūrinius simbolius ir asmenybes. Jis įvertintas daugybe premijų, yra Urugvajaus garbės pilietis, Nacionalinės premijos laureatas, o jo duoklė, atsidavimas lietuviškajai kilmei – trijų metrų aukščio skulptūra Lietuvos aikštėje, greta Urugvajaus Parlamento rūmų.
Parodoje yra darbų, kuriuose, regis, nė neverta ieškoti lietuviškos tapatybės ženklų. Tokie iš pirmo žvilgsnio yra grafikės, meno kritikės Jazminos Cininas iš Australijos darbai. Savo kūryboje ji gvildena moteriškos prigimties problematiką, remiasi istoriniais šaltiniais, psichologija, naujomis medijomis. Labiau patyrinėjus, matai, kad lietuvišką pradą išduoda pavadinimas „Rima žino, kad prakeiksmas gimti per Kūčias“, o darbe į akis krinta ornamento su rūta detalė.
Lietuvoje labiau pažįstame lietuvių kilmės rašytoją iš Kanados Antaną Šileiką (romanai „Pogrindis“, „Bronzinė moteris“), o aptariamoje parodoje eksponuojamas jo žmonos Snaigės Šileikos darbas „Pakelė. II-V“. Toronte šiuo metu gyvenančiai kūrėjai labai svarbios gyvenimo laikinumo temos, ji kuria darbus, kuriuos inspiruoja gamtos būsenos.
ŠIAULIETIŠKI PARODOS VARDAI
Nežinau, ar būčiau „Atolankoms“ siūlęs šią publikaciją, jei ne pasaulio lietuvių kūrėjų parodoje šmėžuojantis šiaulietiškasis akcentas. Tokių parodoje – trys.
Viena iš jų – Dalia Blauensteiner, gimusi Šiauliuose, o šiuo metu gyvenanti ir kurianti Austrijoje. Dalia 1985 m. baigė Šiaulių universiteto Dailės fakultetą, yra Vienos vaizduojamojo meno bendrijos, Žemutinės Austrijos kultūrinio tinklo ir kitų organizacijų narė, eksponavusi darbų Austrijoje, Danijoje, Šveicarijoje, Čekijoje, Gruzijoje, JAV, Kanadoje, Lietuvoje ir kitur. Jos darbuose vyrauja egzistencinės, bendražmogiškosios temos, ekologinė tematika. Vieni iš tokių yra ir Vilniaus rotušėje eksponuojami Dalios darbai: „Ženklas“ (drobė, aliejus), „Žemės šauksmas“ (drobė, plėvelė), „Įstatymas“ (drobė, aliejus, aukso folija).
Kita parodos dalyvė yra Šiauliuose gimusi Rolana Čečkauskaitė-Gkagka, kuri 1995 m. baigė Vilniaus dailės akademiją, yra Lietuvos dailininkų sąjungos, o nuo 2010-ųjų ir Šiaurės Graikijos dailininkų sąjungos narė, surengusi per 60 asmeninių parodų Lietuvoje, Graikijoje, Didžiojoje Britanijoje, Bulgarijoje, Slovėnijoje, Egipte ir kt. Kritikai akcentuoja Rolanos tapybos ir keramikos darbams būdingą lengvą ironiją, optimizmą, formų stilizavimą, dekoratyvumą. Tai atspindi ir parodoje eksponuojami jos darbai iš ciklo „Laiškai“: „Paprastas laiškas“, „Laiškas receptas“, „Meilės laiškas“, „Ilgesio laiškas“ (mišri technika, drobė, medis).
Atskiros istorijos verta dar vieno išeivio iš Šiaulių – Sigito Šniro – gyvenimo istorija ir jo patekimas į „tautų mėsmalę“ JAV. Dažniausiai išvykstančiųjų menininkų žvilgsniai krypsta į Niujorką, kur Manhetene kas 100 metrų gali pamatyti vis naują dailės galeriją (tai mane iš pradžių šokiravo).
Šiaulietis Sigitas atsidūrė Kalifornijoje, kur Holivudas, kur stipri Lietuvių bendruomenė, kur gyvos Bernardo Brazdžionio tradicijos, kur veikia lietuvių teatro trupė. Šiuo metu jis gyvena ir kuria Sherman Oakse. Sigitas – šiaulietis (g. 1959), mokėsi Šiaulių dailės mokykloje, vėliau studijavo dizainą Vilniaus dailės institute. Jis – ne tas „ekonominis emigrantas“, laimės ieškoti išvykęs dėl darbo stokos tėvynėje.
Darbo ir namuose Sigitas turėjo į valias – daug metų sėkmingai bendradarbiavo su įvairiomis Lietuvos leidyklomis, apipavidalino per 150 knygų, tarp jų V. V. Landsbergio, E. M. Remarque‘o, J. Erlicko, prisidėjo prie maždaug 60 CD plokštelių meninio apipavidalinimo, kūrė dekoracijas LRT televizijos laidoms, festivaliams.
Sigitą traukė animacija, todėl jis ir susigundė viliojančiu kvietimu studijuoti ir dirbti Holivude. Ten dirbo studijose „The Wild Thornberries Movie“, „Rugrats go Wild“, „Art Territory International“. Apdovanotas ne vienu Kalifornijos prizu.
Sigitas – labai daugiabriaunis kūrėjas, kuria grafikos, dizaino, tapybos, mažosios plastikos srityse, ieško savo originalių technikų, jomis eksperimentuoja, nors nevengia ir tradicinių raiškos priemonių. Nedažnas lietuvis menininkas, įvertintas JAV kritikų, taip glaudžiai ir geranoriškai, be jokios materialios naudos bendradarbiauja su vietos lietuvių bendruomene, ten kuriančiais žmonėmis.
Ypač jis padeda Amerikos lietuvių teatralams, pataria ir pats sukuria dekoracijas statant spektaklius, organizuojant renginius. Sigitas pasakojo, kad ir jį lietuviai kvietė vaidinti spektakliuose, bet jis nesusigundė, nors ir pats jaunystėje svarstė, ką pasirinkti – dailę ar aktorystę.
Sako, kad savas savą traukia. Taip gyvenimas Los Andžele Sigitą vis suvesdavo su aktoriais iš Lietuvos. Tad S. Šniras norą gyventi teatrinį gyvenimą įkūnija kaip dailininkas. Kai 2005–2006 metais aktorė iš Šiaulių dramos teatro Olita Dautartaitė su Los Andželo lietuvių teatro trupe statė spektaklį, skirtą M. K. Čiurlioniui „Raudokit, svajonių debesys“, Sigitas mielai prisidėjo kurdamas dekoracijas.
Tada jis artimiau susipažino ir su vietos lietuvių teatro entuziastu Armandu Ragausku, atlikusiu spektaklyje pagrindinį M. K. Čiurlionio vaidmenį. Reikli režisierė Olita taip įsuko visus į darbus, kad spektaklis nuskambėjo per daugelį Amerikos lietuvių bendruomenių, buvo gerai įvertintas, suteikė kūrybos sparnus ir pagrindinio vaidmens atlikėjui Armandui su Los Andželo lietuviais aktoriais mėgėjais.
Vėliau Sigitas susipažino su dar viena, tiesa, jau meilės emigrante, į Los Andželą atvykusia gyventi kita Šiaulių dramos teatro aktore Justina Grumšlyte-Brazdžionis, kuri gyvenimą susiejo su žymiojo mūsų poeto B. Brazdžionio sūnėnu Arūnu.
Justina kartu su A. Ragausku įkūrė Los Andželo lietuvių teatro trupę „Just Millin‘ Around“. Tokia S. Šniro, buvusio šiauliečio, gyvenimo istorija Kalifornijoje. Jis mielai bendradarbiauja ir su Lietuvos leidyklomis, yra atviras kūrybiniams pasiūlymams. O Vilniaus rotušėje eksponuojami Sigito darbai: „Aš žmogus“ ir „Ateiti į pradžią“ (popierius, ofortas).
AUSTRALIJOS LIETUVĖS DOVANA ŠIAULIAMS
Ne visi menininkų darbai, eksponuoti Vilniaus rotušėje, uždarius parodą grįš namo. Kaip papasakojo PLB Kultūros komisijos pirmininkė Jūratė Caspersen, kai kurie autoriai panoro darbus palikti savo kraštui. Sužinoję, kad viena iš parodos dalyvių, Australijoje gyvenanti lietuvė Leeka Gruzdeff-Kraucevičiūtė, jos pačios teigimu, turinti sąsajų su Zubovų gimine, pasiūlėme jai jos darbą (drobė, aliejus; 2017, 50,5X60,5 cm) „Karvės prie Turono upės“ („Cow Pasture on Turon River“) padovanoti Šiauliams.
Dailininkė mielai sutiko, išsakiusi pageidavimą, kad jis būtų eksponuojamas lankomoje vietoje su Zubovais susijusiuose rūmuose. Darbas jau Šiauliuose, fotografijų parodos "Lietuvių Šveicarija" atidarymo metu jį perdavėme Šiaulių miesto savivaldybei. Dabar galvokime, kur jį tikslingiausia eksponuoti. Mano nuomone, jeigu Šiaulių savivaldybė Šiaulių universitetui dabar priklausančius Zubovų rūmus atiduos Šiaulių menininkams, klausimas būtų iškart išspręstas.
Leeka Kraucevičiūtė gimė 1939 m. Kaune, nuo 1950-ųjų gyvena Australijoje, baigė Nacionalinę dailės mokyklą Sidnėjuje, meno studijas tęsė Karališkojo meno draugijoje, kur specializavosi peizažo ir tapybos srityse. Surengė 16 asmeninių parodų, jos kūrinių yra įsigiję JAV, Kanados, Naujosios Zelandijos ir Europos kolekcininkai. Ji tapo peizažus, portretus, piešia pastele, lieja akvareles. 1986 m. ir 1988 m. ji tapo prestižinio Archibaldo premijos konkurso finalininke, yra pelniusi per 100 apdovanojimų įvairiuose konkursuose. Ačiū Jai už dovaną Šiauliams.
Katalogo „Pasaulio Lietuva: kūrybos horizontai“ nuotr.
Dalia Blauensteiner. Įstatymas. 2017, drobė, aliejus, aukso folija, 120x100 cm.
Rolana Čečkauskaitė- Gkagka. Ilgesio laiškas, mišri tecnika, drobė, medis, 50x50 cm.
Leeka Gruzdeff-Kraucevičiūtė. Karvės prie Turono upės, 2017, drobė, aliejus, 50,5x60,5 cm.
Sigitas Sniras (Šniras). Ateiti į pradžią, 2010, popierius, ofortas, 56x37 cm.