
Naujausios
Laisvės slenksčius įveikia tik brandi visuomenė
„Lietuvos laisvės slenksčiai: Vasario 16-osios ir Kovo 11-osios Respublikos“. Tokia buvo istoriko, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) prof. Egidijaus Aleksandravičiaus Šiaulių Ch. Frenkelio viloje skaitytos paskaitos tema. Žinomas istorikas pratęsė viešų paskaitų ciklą „Aušros“ muziejaus parengtoje parodoje „Nepriklausomų valstybių – Lietuvos ir Latvijos – kūrėjai Mintaujos gimnazijoje“, skirtoje abiejų valstybių atkūrimo šimtmečiams.
Vita MORKŪNIENĖ
Šiaulių fanas
Profesorius prisipažino esąs Šiaulių fanas. Dėl jų istorijos. E. Aleksandravičius mato Šiaulius kaip miestą, kuris, nebūdamas sostine, buvo labai savarankiškas, savigarbus, čia dėjosi daugybė įdomių dalykų, įėjusių į Lietuvos šimtmečio istoriją. Šiauliuose užgimė ir ryškėjo tautinio atgimimo, savivaldos, organizuotos visuomenės būrimosi tradicijos. Čia vyko aktyvus visuomeninis, kultūrinis gyvenimas, iš čia kilo daug žinomų, visai Lietuvai svarbių asmenybių. Tie žmonės Šiauliuose veikė ir prieš 1918 metų vasario 16-ąją. Būtent jie ir kūrė valstybę.
„Šiauliai turi didelę istoriją ir prasmingas tradicijas. Tikiu, kad tai dar neišsisėmė“, – teigė E. Aleksandravičius.
Slenksčiai – akivaizdūs, bet nutylimi
Akivaizdu, kad kai kuriuos laisvės ir laisvėjimo slenksčius lietuviams įveikti pavyko. Tačiau kai kurie sudėtingi visuomenėje vykstantys procesai šiandien yra arba nepakankamai atpažįstami ir vertinami, arba tiesiog apeinami. Kodėl?
„Išgyvenome santvarkų lūžius, bet atrodo, kad nuo liaudiškosios demokratijos per sovietinį socializmą mes atėjome prie tokios sąmonės formos, kad dabar esame mandagiai vadinamoje laisvosios rinkos ekonomikoje, kuri yra ne kas kita, kaip neokapitalizmas. Mūsų kapitalizmas šitos laisvės sąlygomis egzistuoja be kapitalistinės sąmonės.“
Šis neatitikimas, profesoriaus teigimu, visuomenėje sukuria socialinę ir emocinę įtampą, susikirtimą tarp žmonių lūkesčių, vilčių ir realybės, žmonės nesijaučia laimingi ir reikalingi savo valstybei. Dauguma žmonių Lietuvoje į bet kurį turtingą žmogų vis dar žiūri kaip į sukčių, apgaviką arba tiesiog banditą, o ne gabesnį, talentingesnį, daugiau už jį dirbantį žmogų.
Istoriko išvada: tai vis to paties liaudiškojo socializmo mūsų sąmonėje pasekmė. Kai visiems svajojant, kokie galėtumėm būti turtingi, kaip visi galėtumėm padaryti savo biznius, bet jeigu kaimynui padarius už mus geriau, prakeikiam kaimyną ir visą kapitalizmą.
Šviesusis kapitalizmo veidas
„Įtariu, kad ilgą laiką būdami po sovietų padu, mes nesugebėjome pamatyti, kas kapitalizme yra gero. Tai, kas jame yra blogo, mes matome kasdien“, – svarstė pranešėjas.
Pripažinęs, jog šiandien mes turime didžiulę socialinę atskirtį – didesnę, negu bet kur kaimynystėje, pasigendame empatijos, solidarumo, priminė kai kurių kapitalistinių kraštų (pvz. Skandinavijos šalių) patirtį, kai sugebama privačią nuosavybę suderinti su solidarumu ir socialdemokratine dvasia. Daug lietuvių gyvenimą po nepriklausomybės atkūrimo įsivaizdavo būtent taip – kaip „švedišką socializmą“, kuriame visko daug: ir laisvės, ir teisių, ir materialinės gerovės. Gerovės, kuri E. Aleksandravičiaus žodžiais, daugeliui lietuvių atrodė ir dabar atrodo „verta pavydo ar bent emigracijos“.
„Kapitalizmas tikrai turėjo daug gerų bruožų, kurių mes nesugebėjome pamatyti nei savo, nei kitų kraštų istorijoje.
Svarbiausia, kad iš teisiškai luominės visuomenės žmonės išsivaduoja į laisvo individo gyvenimo erdvę. Kartu su pramonės perversmu formuojasi raštingų, išprususių žmonių klasė, tampa įmanomas aukštesnių dvasinių idealų supratimas, įskaitant ir tokius idealus, kaip savosios tautos samprata, tautos interesas, nepriklausomybės idėjos“, – tokia E. Aleksandravičiaus įžvalga apie šviesiąją kapitalizmo pusę. Tačiau tokia bendruomenė, tokia visuomenė turi būti sukurta, turi susiburti.
Istorija parodys, kad tai vienas sunkiausiai įveikiamų laisvės ir laisvėjimo slenksčių.
Visuomenė nėra žmonių suma
„Visuomenė nėra visi žmonės. Visuomenė yra tik susiorganizavę žmonės, kurie gali veikti solidariai ir, įveikę savo grynąjį vartotojišką egoizmą, siekia bendrų tikslų, veikia vardan bendro gėrio“. Tai ne asmeninė profesoriaus nuomonė, bet klasikinis, nuo XVIII a. egzistuojantis visuomenės apibrėžimas. Besikuriančios draugijos, klubai, savišvietos ir savišalpos, labdaros organizacijos yra svarbiausias pozityvus visuomeninis kapitalizmo efektas.
Prisiminkime Angliją ar kitas sėkmingo kapitalizmo šalis. XVIII a. pabaigos Anglijoje buvo per 35 tūkstančiai klubų, draugijų. XIX a. viduryje Habsburgų imperija, Vengrija, Austrija vienu metu turėjo 65 tūkst. draugijų. Visai kitoks vaizdas pažvelgus į XIX a. Lietuvą, kurioje kapitalizmu dar nekvepėjo.
Skaudžius smūgius mūsų istorijai, visuomenės vystymuisi sudavė visi trys to amžiaus 1831, 1861 ir 1863 metų) sukilimai. Keturis dešimtmečius trukęs spaudos lietuviškais rašmenimis draudimas – neabejotinai vienas juodžiausių mūsų istorijos puslapių. Padaryta didžiulė žala lietuviškai spaudai, raštijai, knygų leidybai, švietimui.
E. Aleksandravičiaus įsitikinimu, ne mažesnės žalos patyrėme ir dėl draudimo kurti bet kokias lietuviškas draugijas, laisvanoriškas asociacijas, išskyrus tas, kurias steigė pati carinė rusų valdžia. Mūsų visuomenės kūrimasis buvo pristabdytas, įšaldytas.
Veiksmas persikėlė į Latviją
Latvijoje situacija buvo kitokia. Latviai daug anksčiau išgyveno pramonės perversmą, augo miestai, kilo fabrikai, kūrėsi darbininkų klasė, augo inteligentija, buvo leidžiama daug spaudos, steigėsi švietimo įstaigos, kūrėsi įvairios draugijos. Visuomenė budo. Lietuvių žvilgsniai ir veiksmai pakrypo į latvius.
Lietuviai masiškai traukė į Rygą ir kitus miestus dirbti, leido savo vaikus mokytis gimnazijose. Sakoma, kad to meto (XIX a. antroji pusė ir pabaiga) Rygoje lietuvių buvo daugiau, negu Vilniuje ir Kaune kartu sudėjus. Itin svarbiu lietuvybės židiniu tampa Liepoja (tuomet Mintauja). Į Mintaujos gimnaziją mokytis plūdo lietuvių jaunimas, čia užaugo plejada tautai ir valstybei nusipelniusių žmonių. Mintaujoje, išnaudojant latvių teisinę bazę, kūrėsi lietuviškos organizacijos.
„Ankstyvieji žingsniai į mūsų valstybės atgimimą žengti būtent čia. Mintauja yra lietuviškosios Vasario 16-osios prieigos“, – teigia E. Aleksandravičius.
Lūžis – 1905-ieji
1905 m. Lietuvoje panaikintas draudimas kurti visuomenines organizacijas. Pasak E. Aleksandravičiaus, tai buvo lūžio metai, tikras sprogimas: įvairios draugijos, organizacijos, kooperatyvai kūrėsi ne tik miestuose, bet ir kaimo vietovėse.
„Tai yra didžiulis Lietuvos istorijos stebuklas, kad per nepilną dešimtmetį iki 1915 metų vokiečių okupacijos, tiesiog suvešėjo visuomeninių organizacijų kultūra. Buvo pakloti pamatai, ant kurių iškilo Vasario 16-oji. Žmonės, kurie nori visuomeninio, savitarpio pagalbos, savišvietos ar kokio kultūrinio veikimo, kitame žingsnyje pereina prie politinių partijų, prie vaizdinių, kuriuos mes turime nuo pat 1905 m. Vilniaus Seimo“, – taip šį laikotarpį apibūdina istorikas.
Čia gera proga prisiminti mūsų krašto žmogų P. Višinskį ir jo aiškiai išreikštą mintį apie „Lietuvos laisvę nuo svetimųjų ir savųjų despotų“. Nuo 1905 metų lietuvių visuomenė formavosi dideliu greičiu ir su dideliu pasitikėjimu savimi. Šiauliai ir Kaunas buvo svarbiausi visuomeninio, kultūrinio ir politinio gyvenimo centrai.
Vasario 16-oji: rūmas be viršutinio aukšto
Visi esame girdėję legendų apie „smetoninę“ Lietuvą. E. Aleksandravičius priminė ir anos, Pirmosios respublikos, institucines demokratijos ydas: „Turime tokią Vasario 16-osios Respublikos formą, kurioje demokratijos viršutinis aukštas yra nuardytas – jo nėra. Nėra liberaliai demokratijai būdingų rinkimų, nėra partijų, yra autoritarinis režimas, cenzūra ir t. t. Taip pragyvenome nuo 1926 iki 1940 metų“. Tačiau nepaisant tų aplinkybių, buvo daug laisvanoriškų organizacijų ir draugijų, buvo reikšminga savivalda. Čia vėlgi ryškus Šiaulių fenomenas.
E. Aleksandravičius atkreipė dėmesį į dar vieną istorinę aplinkybę: J. Basanavičiaus kartos žmonės, kurdami valstybę, nepuoselėjo vilčių, kad valdžia gali ką nors duoti. Didžiausias noras, kad valdžia neatimtų, nedraustų. Buvo aišku, kad valstybė bus tokia, kokią ją sukurs visuomenė.
Kovo 11-oji – masinio Sąjūdžio sukurtas stebuklas
„Į Kovo 11-ąją mes nėjome kaip toji Basanavičiaus generacija per dešimtmečius trukusią visuomeninę draugijinę veiklą. Retas iš mūsų priklausėme pogrindinėms organizacijoms ar pan. Taip, rinkomės į mitingus, ėjome į Baltijos kelią, stovėjome prie strateginių objektų, kuriems grėsė intervencija, bet ne todėl, kad būtume įgudę dalyvauti visuomeninių organizacijų veikloje. Tai buvo masinis Sąjūdis, kuriam užteko dvasinės komunikacijos, to, kas buvo išlaikyta, kas buvo išmąstyta, širdyse sutelkta, tai prasiveržė. Ačiū Dievui, stebuklas dar kartą įvyko“, – teigia E. Aleksandravičius ir apgailestauja, kad pilietinės draugijinės veiklos tinklai Lietuvoje taip ir nesusikūrė. „Turime partijas, turime nemažai įregistruotų nevyriausybinių organizacijų, bet daugelyje jų profesionalai, lyderiai įgyvendina kažkokius projektus ir iš to gyvena. Pilietinė visuomenė tebėra mūsų siekiamybė, neįveiktas slenkstis.“
Laisvi, bet nelaimingi
Jau 27-erius metus esame laisvi, tačiau tik nedidelė dalis žmonių įvardija save laimingais laisvos šalies žmonėmis. Ką apie tai mano profesorius? „Viena iš mūsų sąmoningo ar nesąmoningo nelaimingumo priežasčių nėra nesusijusi su vartojimo galimybėmis arba visa ekonomine ūkine veikla. Lietuva materialiai pasikėlė daug labiau, negu paaugo dvasiškai, subrendo emociškai“, – teigia jis, primindamas šiurpinančius emigracijos mastus, nors aukštas ūkinio nuopuolio slenkstis jau peržengtas.
Iš tėvynės daugelį varo ne tik ekonominiai nepritekliai, nepakankamos darbo, karjeros galimybės, bet ir daiktų, turto troškulys, nepasotinamas geismas vartoti, lyg tai užaugintų mūsų laimingumą.
Prof. E. Aleksandravičius konstatuoja, kad mūsų visuomenė vis dar nėra brandi, kad vis dar aktuali moralinio prabudimo problema, susitelkimo, atsakomybės už save ir kitą žmogų ugdymas. Nes tik tokia visuomenė pajėgi įveikti jos kelyje iškylančius slenksčius.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Šiauliai turi didelę istoriją ir prasmingas tradicijas. Tikiu, kad tai dar neišsisėmė“, – teigė E. Aleksandravičius.