
Naujausios
„Laiminga, kad galėjau kentėti už savo tikėjimą“
Joniškietės rašytojos Stasės Jasiūnaitės gyvenimo pėdsakais
Petras BUDRAITIS
Stasė Jasiūnaitė (1912-1986) – rašytoja, trijų autobiografinio pobūdžio beletristikos knygų „Gyvenimo apysaka“ (Vaga, 1987), „Mano brolis Aleksas“ (Vaga, 1990), „Dviejų mergaičių laiškai“ (Vilkaviškio vyskupijos leidykla „Ardor“, 1995) autorė. Rašytoja gimė Joniškyje, jo apylinkėse piemenavo, tačiau savo gimtinėje mažai žinoma.
Mano draugystė ir bendravimas su S. Jasiūnaite prasidėjo, kai aštuntojo dešimtmečio pradžioje būsimasis disidentas, politinis kalinys, poetas, tuometinis redakcijos skyriaus vedėjas Gintautas Iešmantas „Komjaunimo tiesoje“ beveik dešimtyje numerių išspausdino gana plačios apimties mano apybraižą apie rašytojos brolį Alfonsą Jasiūną, jos būsimos knygos „Mano brolis Aleksas“ prototipą. Tada S. Jasiūnaitė mane ir susirado, parašė, kad net ji pati tiek daug nežinojusi apie savo brolį.
Man teko laimė beveik 15 metų su rašytoja artimai bendrauti, drįstu tvirtinti, kad ji buvo mūsų šeimos draugė. Nenagrinėdamas jos kūrybos, noriu papasakoti apie S. Jasiūnaitės gyvenimą, remdamasis tik savo prisiminimais ir man rašytais jos laiškais, kurių turiu išsaugojęs 16. Esu tikras: tai unikali medžiaga – tokių autobiografinių detalių nerasime jokiuose archyvuose.
„Bet buvo gera ir pastovėti kartu“
„Nežinau tiksliai, kuriais metais mūsų tėvai Joniškio mieste, Upytės gatvėje (dabartinė Laisvoji), nusipirko mažą trobelę. Turbūt dar prieš mums gimstant. Tėvelis vertėsi staliaus darbu. Žiemą dirbo įvairius medžio darbus namuose, vasarą eidavo į kaimus statyti – „budavoti“ ūkininkams trobesius. Motina šeimininkavo namuose. Alfonsas gimė 1915 12 25. Aš už jį trejais metais vyresnė (g. 1912 11 13 –P.B.). Buvome tik mes du. 1919 metų bėgyje mirė abu tėvai. Tėvas plaučių uždegimo antkričiu žiemą, motina – rudeniop tuo metu siautusia kruvinąja. Tėvas mirė 32 metų, motina- 27 m. Iš karto mus abu paėmė globoti tėvelio brolis Antanas, tuo metu taip pat gyvenęs Jonišky. Tačiau netrukus Alfonsą išsivežė į meškuitiečius tėvelio pusseserė Krunkulienė. Ir mane paėmė globoti kita tėvo giminaitė į joniškiečius, o vėliau į meškuitiečius, bet vis tiek nebuvome kartu: aš ganiau bandą viename kaime, jis – kitame. Susitikimus su broliu galėčiau suskaičiuoti ant pirštų: susitikdavome daugiau žiemą, atėję į bažnyčią, o vasarą niekas ir negalvodavo atleisti piemenį nuo bandos – sekmadienis ar šiokiadienis. Nedaug ką tekalbėdavom kaip vaikas su vaiku: „Kaip tau?“ „Kaip tau?“ Pastovėdavome kur nors pašventory. Bet buvo gera ir pastovėti kartu – jausti artumą. Ta diena atrodydavo tikra šventė ir ilgai neužsimiršdavo. Vieną vasarą ganiau prie vieškelio, kuriuo turėdavo praeiti ir Alfonsas, eidamas į bažnyčią (mat, teta jį retkarčiais išleisdavo). Tada jis eidamas aplankydavo ir mane. Vieną kartą, prisimenu, jis atnešė man (aišku, tetos įduotą) į kopūstlapį įsuktą ragaišio kriaukšliuką su sviestu. Kai aš dar varžydamasi nenorėjau imti (atseit, tegu pats valgąs), jis pasakė: „Imk, sesyte.“ Na, kas gi čia tokio. Bet žodis „sesyte“ taip įstrigo į širdį, kad ir šiandien, jį prisiminus, tam tikrą šilumą pajuntu“(1972-02-09 laiškas).
„Mūsų tėvelis pagal savo tėvą (mūsų senelį) buvo ne Jasiūnas, o Jasaitis. Jie užaugo trys broliai – Jasaičiai. Tačiau mūsų tėvelis kažkokiais sumetimais dar, matyt, prieš vedybas pasirašė Jasiūnu. Mes su Alfonsu jau metrikuoti Jasiūnais. O tėvelį, kol buvo gyvas, žmonės tebevadino Jasaičiu. Ir ant manęs, kai jaunystėje pasisukdavau į Joniškį, žmonės sakydavo: „Vincenta Jasaičia duktė“. Kai klausiau dėdės, kodėl tėvelis pasirašė Jasiūnu, tai dėdė atsakė: „A, jis toks išmisliorius buvo.“ Vieno dėdės, Antano, pas kurį aš vaikystėje prisilaikiau, išaugo keturi vaikai, antrojo – Jono, gyvenusio Vaizgučių dvare,- šeši vaikai. Senieji joniškiečiai nepripažino Jasiūno, o jaunieji nebežinojo apie Jasaičius – taip mudu ir likome be „giminių“, todėl Jūs joniškiečiuose ir neradote Alfonso giminaičių“ (1972-03-09 laiškas).
Prie ąžuolo – lyg prie brolio
Labai įdomių ir jaudinančių detalių apie Jasiūnų šeimą, Stasės ir Alfonso vaikystę yra pateikusi nusipelniusi Lietuvos mokytoja Julija Janišauskaitė (1904-1982) 1972-03-06 man rašytame laiške: „Joniškyje Laisvoji gatvelė išeina į laukus – kelias užsibaigia. Mano tėveliai turėjo mažą namelį, kuriame aš gimiau ir augau. Antroje gatvelės pusėje, priešais mūsų namelį, buvo nedidelis trikampis žemės sklypelis. Plačiajame sklypelio gale buvo pastatytas medinis šiaudiniu stogu namelis. Toliau už jo – daržinėlė-tvartelis. Laisvoje vietoje augo kelios obelaitės ir aukšta karklinė vyšnia. Pačiame sklypelio smaigalyje buvo pastatyta maža pirtelė. Tame nuosavame namelyje gyveno darbininkų Jasiūnų šeima. Kažkodėl žmonės juos vadindavo Jasaičiais. Jie augino du vaikus: Stasytę ir Alfonsą. Ir Jasiūnas, ir mano tėvelis buvo labai darbštūs ir sąžiningi žmonės, šeimose nebūdavo girdėti jokių barnių. Jie abu mylėjo savo šeimas. Tai ir sėdėdavome jiems ant kelių, kada jie ilsėdavosi vakarais po darbo (toliau mokytoja plačiai 5 psl. laiške pasakoja, kaip vaikai žaisdavę, kaip bendravę jų tėvai). Stasytė labai norėjo mokytis. Prisimenu, jos tėvelis pasisodindavo ant kelių ir sakydavo: „Kai tu dar kiek paaugsi, aš tau nupirksiu gražius kaspinus, mamytė supins tau kaseles ir tu galėsi eiti į mokyklą.“ Bet greitai abu vaikai liko našlaičiai, juos išsivežė piemenauti giminės. Po kelių metų netoliese nakties metu kilo gaisras, sudegė ir Jasiūnų namelis, liko tik sveikas prie jų tvoros ties mūsų kiemelio varteliais Alfonso tėvelio kažkokia proga pasodintas ąžuoliukas. Ir štai prieš porą metų, praėjus apie 50 metų, viena tolimesnė kaimynė atvedė pas mane tokią neaukštą moterį. Tai buvo Stasytė. Iš karto viena antros nepažinome. Kai ji pasisakė savo pavardę, tai aš jos veide tuojau atpažinau jos mamos paveikslą. Stasytė norėjo pamatyti savo gimtojo namelio vietelę. Aš jai parodžiau. Ji prisiglaudė prie savo tėvelio rankomis pasodinto ąžuolo, dabar jau didelio, storo, lyg prie savo mylimiausio brolio, žiūrėjo į tą žemės sklypelį, kuriame ji gimė, augo, drauge bėgiojome, žaidėme. O akys pilnos, pilnos ašarų.“
Dabar Laisvosios gatvelės gale rymo vienišas šimtametis ąžuolas, kurio ir du vyrai nepajėgtų apkabinti. Joniškyje jau niekas nebežino, kas jį sodino, kas jį supančių daržų vietoje prieš šimtą metų čia gyveno...
Kryželis ant mokytojos kaklo
Visuose laiškuose S. Jasiūnaitė jaudinančiai, be galo nuoširdžiai pasakoja apie savo vaikystę, brolį. Vien tas faktas, kad ji pirmiausia baigė suaugusių pradinę vakarinę mokyklą (šeimininkai nei jos, nei brolio neleido niekur mokytis), o neakivaizdiniu būdu 1953 m.- mokytojų institutą, teikia labai daug medžiagos asmenybei apibūdinti. Detaliau apie tai pasakoti, manau, neturiu teisės, nes viename laiške manęs prašė, kad nerašyčiau apie jos mokslus: „Nereikalinga ir nenoriu.“
1958 m. Kulautuvos vidurinėje mokykloje lankėsi Švietimo ministerijos inspektorė. Per pamoką ant palinkusios mokytojos S. Jasiūnaitės kaklo pasirodė kryželis. Po pamokos kilo didžiulis triukšmas. Kai kurios bendradarbės patarė jai sakyti, kad čia motinos atminimas. Bet mokytoja nesutiko, pasisakė esanti tikinti. Kaip neatsikračiusi „religinių prietarų“, iš karto buvo išvaryta iš „tarybinės mokyklos“. Ilgai negavo jokio darbo – vadovai bijojo ją priimti. Tik mano pirmtakas, vaikų tuberkuliozės sanatorijos vyr. gydytojas Henrikas Ostrauskas, nors ir pareiškęs, kad „idealistų kelias ant laužo“, visgi jai paskyrė pusę sanitarės etato. Ir taip skurdas ir vargas rašytoją lydėjo visą gyvenimą. S. Jasiūnaitės credo buvo: „Neskriausk mažųjų, neišaukštink didžiųjų.“ Iš jos lūpų niekada nesu girdėjęs jokių aimanų, kad jai sunku gyventi, mažutė pensija, kad to ir to trūksta, nėra priekaištavusi tiems, kurie ją taip skriaudė, priešingai, yra sakiusi: „Aš laiminga, kad galėjau kentėti už savo tikėjimą.“
Juozo Baltušio recenzija
Nežinau, kada S. Jasiūnaitei kilo mintis apie savo gyvenimą pradėti rašyti apysaką. „Esu pradėjusi rašyti atsiminimus iš savo gyvenimo. Norėčiau atskleisti tarnaitės dalią buvusioj Lietuvoj. Man atrodo, kad dabartinei kartai ji mažai težinoma. O medžiagos turiu apsčiai.“ (1973-02-11 laiškas)
Po septynerių metų atsiuntė „Gyvenimo apysakos“ rankraštį. Tais laikais, kaip sakoma, man kvailumo užteko: galvojau, kad truputį išmanau apie literatūrą, mat, buvau SSSR žurnalistų sąjungos narys, periodikoje paskelbęs gal pora šimtų straipsnių, todėl ir ryžausi S. Jasiūnaitei kai ką patarti. Laimė, nevaizdavau labai išmanančio, todėl ir nelindau į kūrybinį procesą.
Išlikęs ir mano 1980-11-12 keturių puslapių laiškas su knygos „recenzija.“ Rašytoja mandagiai man padėkojo: „Ačiū už dėmesį, kantrybę, pastabas bei įspūdžius, susidariusius skaitant. Viena džiaugiuosi, jog, kas perskaitė, niekas į mano darbą nespjauna. Rašytojų sąj. prozos konsultantas – be jo priežiūros ir nukreipimo leidykla nieko nepriima – rašytojas R. Šavelis meniniu atžvilgiu daugiau vertino pirmą dalį. Aš, kaip ir Jūs, skaityčiau vertingesne antrą. Esu gavusi iš leidyklos ir knygos recenziją (recenzento pavardės kol kas neminėsiu). Recenzuoja literatūroj nusimanąs ir rimtas žmogus. Literatūriniu-meniniu požiūriu viską vertina teigiamai, tik reikalauja sutrumpinti. Bet ideologiniu atžvilgiu daro nemažai priekaištų. Ypač nepriimtina laiko autorės poziciją. Pageidauja, kad, artėjant 1940 metų įvykiams, Rasė evoliucionuotųsi idėjiškai, keistų pasaulėžiūrą. Svarbiausia yra priekaištų dėl Alekso linijos, per mažai esanti susijusi su pagrindine siužetine gija. Siūlo net visai pašalinti Alekso siužetinę liniją. Alekso idėjinis sąmonėjimas, revoliucinis judėjimas esą supaprastinti. Aš pati žinau, kad Alekso linija silpniau išvystyta už Rasės liniją, bet niekada nesutiksiu jos šalinti. Brolio atminimas man pats brangiausias ir pagrindinis mano tikslas yra parodyti, kiek pajėgiu, brolio kelią ir pasišventimą savo idėjai. Ir pačią knygą noriu skirti brolio atminimui. Vienas literatas, perskaitęs rankraštį, man taip pasakė: „Jūsų ateistai ir komunistai per daug tikroviški, todėl gali kai kam nepatikti.“ Užnugario leidykloj neturiu, bet jo ir neieškosiu: geriau eiti tiesiu keliu.“ (1980- 11-30 laiškas). Mat, rašytojai buvau pasakojęs, kad „užnugaris“ man padėjo 1973 metais „Minties“ leidykloje išleisti „Joniškį“.
Manau, privalau paminėti pavardę recenzento, dėl kurio samprotavimų „Gyvenimo apysakos“ rankraštis leidykloje pragulėjo net septynerius metus – tai buvo J. Baltušis. Mūsų klasikas tikriausiai bijojo konkurencijos, norėjo būti vienintelis, pavaizdavęs piemenų gyvenimą „buržuazinėje“ Lietuvoje, o čia kažkokia savamokslė kaimietė nori su juo konkuruoti, atimti monopolį.
Pristatydamas „Gyvenimo apysaką“ prozos konsultantas R. Šavelis, atrodo, įmetė akmenėlį į literatūros klasiko daržą: „Stasė Jasiūnaitė pasakoja su tokia dvasine atida, žmogišku jautrumu, kurių galėtų pavydėti ir solidžią patirtį turintis rašytojas. Kad autorė rašė šią knygą atiduodama visą širdį, manau, pajus kiekvienas skaitytojas.“
Apysaka apie brolį Aleksą
Knyga buvo išleista tik po autorės mirties, 1987 metais, kai jau buvo prasidėjusi „pertvarka“, nusilpę cenzoriai. Su S. Jasiūnaite daugiau bendravau jai rašant apysaką „Mano brolis Aleksas“, nes turėjau nemaža medžiagos apie Alfonsą Jasiūną (1915 12 25 – 1944 12 05). Tam tikra prasme rašytoją konsultavau. Viename laiške jai rašiau: „Mano turima medžiaga apie Alfonsą: jo draugų laiškai ir mano paties užrašyti prisiminimai – jų jau yra daugiau negu 50 mašinraščio puslapių. Pasiruošęs supažindinti Jus su viskuo, ką aš žinau apie Alfonsą. Gal prisimenate, kaip ir kur brolis išmoko skaityti ir rašyti? Kiek žinau, jis jokios mokyklos nelankė, bet rašė tai tikrai gražiai ir taisyklingai.“
Vėliau jai perdaviau brolio ranka rašytus dokumentus. Tebeturiu Alfonso laišką, rašytą 1944-10-22 Edvardui Jasučiui (Ispanijoje žuvusio poeto Alekso Jasučio-Julmio broliui). Apie savo naująjį kūrinį S. Jasiūnaitė rašė: „Savo darbe stengsiuos, kiek sugebėsiu, perduoti pilniau apie brolį, tiek pačios išgyvenimus – visa, kas guli ant dūšios. Jeigu mano darbui nebus lemta išeiti į žmones, tai yra, jeigu jo nespausdins, Jums nors rankraštį atsiųsiu paskaityti“ (1980-09-07 laiškas).
Jaudinantys, be galo šilti santykiai ją rišo su broliu per visus Alfonso gyvenimo metus (jis mirė 28 metų), tarsi širdies krauju parašytos eilutės apie savo mylimąjį brolį, sužinojus apie jo mirtį: „ Brolio laidotuvėse nedalyvavau – niekas man nepranešė. Tada aš dirbau Žinčių pradinėje mokykloje, Jonavos valsč. Bendradarbiai neturėjo mano adreso (tai buvo 1944 metai, dar tebevyko karas). Parašė mūsų giminaitis Jonas Vosilkus. Sužinojusi aš tuoj važiavau į Šiaulius. Keleivinių traukinių dar nebuvo, tai, prisimenu, važiavau prekiniais ant anglių. Prabuvau Šiauliuose trejetą dienų, apėjau visus jo takelius, susitikau su jo pažįstamais, išklausinėjau apie jo mirtį ir laidotuves Apie tai, ką sužinojau, papasakosiu, kai susitiksime.“ (1972 02 17 laiškas) Papasakojo, o vėliau pavaizdavo savo knygoje „Mano brolis Aleksas“.
Asmeninis gyvenimas – skurdas ir vargas
S. Jasiūnaitė visą laiką gyveno daugiau negu kukliai, net televizorius jai buvo prabanga. Kai kartą parašiau, kad apie jos brolį ruošiuosi pasakoti per Lietuvos televiziją, atsakė: „Laidą apie brolį per televiziją labai norėčiau išgirsti ir būsiu dėkinga, jei pranešite tikslų laiką. Pati televizoriaus neturiu. Sužinojusi nueisiu pas kaimyną“ (1973-05-12 laiškas).
Visas rašytojos asmeninis-buitinis gyvenimas – tikras skurdas ir vargas. 1972-05-18 man rašė: „Mano kelionė gegužės mėn. į joniškiečius atkrito, nes pablogėjo mano globojama ligonė. (Nežinau, ar minėjau, kad už butą prižiūriu aklą ir sutrikusio proto senutę).“
Joniškio rajono Skaistgirio vidurinės mokyklos pionierių būrys vadinosi Alfonso Jasiūno vardu. Vaikai rašė laiškus S. Jasiūnaitei, prašė papasakoti apie savo brolį, sveikino ją daugelio vadinamų tarybinių švenčių proga. Vėliau rašytoja sakė, kad tai džiaugsmo jai nesuteikdavo, nenorėdavusi veidmainiauti, negi vaikai kalti, kad juos padarė pionieriais, todėl ji patardavo mylėti tiesą, savo tėvelius, brolius ir seseris. Argi galėjo pionieriams pasakoti, kad jos ir brolio idealai visiškai priešingi: jos – gilus tikėjimas, brolio – susižavėjimas komunistiniais idealais, pasiryžimas už juos aukotis. Už tai Alfonsas kurį laiką buvo įkalintas Dimitravos stovykloje, o savo ištikimybę jaunystės idealams įrodė, vadovaudamas Raudonosios armijos žvalgybinei grupei, 1942-1944 metais veikusiai Joniškio-Gruzdžių valsčiuose. Tačiau tai nė kiek netrukdė rūpintis vienas kitu, mylėti, net savo knygą iš pradžių buvo pavadinusi „Mano brolis komunistas.“ Alfonsas sulaukęs „armijos išvaduotojos“, galėjo užimti aukštą postą Vilniuje, tačiau liko Šiauliuose ir, apsinuodijęs smalkėmis, mirė kaip didžiausias skurdžius.
Kai 1982 metais man buvo pasiūlyta vadovauti tuberkulioze sergančių vaikų gydymo įstaigai Kulautuvoje, pirmiausia apsilankiau pas S. Jasiūnaitę. Kartu pavažinėjome po kažkada buvusį garsų kurortą, aplankėme mano būsimą darbovietę. Atsisveikindama rašytoja ištarė: „Atvažiuok, Petreli, į Kulautuvą. Nors pas mus Kulautuvoje labai gražu – pušynas, Nemunas, bet pasiilgstu laukų platumos, erdvės akims paganyti...“
Rugsėjo pirmosios ir Mokytojų dienos progomis mudu su žmona nueidavome pasveikinti Stasės Jasiūnaitės, deja, nė kartą neatėjo į galvą mintis paklausinėti mokytojos apie jos pedagoginį darbą. Nesu užsirašęs ir daugybės šiltų prisiminimų apie mokytoją, kuriuos yra pasakoję jos buvę mokiniai ir jų tėvai.
Kartą, prisimenu, einame su žmona pasivaikščiodami Nemuno pakrantėmis. Žiūrime, smėlio karjere kruta moteriškė. Prieiname arčiau: Stasė Jasiūnaitė gryniausiame smėlyje sodina bulves – prakasa duobutę, įdeda kuokštelį mėšlo, bulvę ir užkasa. Aš, žemdirbio vaikas, tokių dalykų nebuvau matęs ir girdėjęs – gryniausiame smėlyje sodinti bulves... Savo krašte už tokį „išradimą“ tikrai būčiau išgarsėjęs. Nustebęs klausiu: „Nejaugi čia užaugs bulvės?“ „Ir dar kokios. Pamatysit.“
Neatėjo į galvą mintis pasisiūlyti padėti, tik pasakiau: „Nevarkite, rytoj atsiųsiu vaikų būrį – jie su malonumu jums patalkininkaus.“ Vaikams tai buvo pramoga – krykštaudami pasodino porą krepšių bulvių. Rudenį pasiteiravau: „Kaip užaugo bulvytės?“ „Labai gražios – užteks iki naujojo derliaus.“
Kas įamžins atminimą?
S. Jasiūnaitė tiek Lietuvoje, tiek savo gimtajame Joniškyje beveik „nuėjusi į pogrindį.“ Tik Kulautuvoje gatvelė, kurioje ji gyveno, pavadinta S. Jasiūnaitės vardu ir prie namo, kuriame gyveno, pritvirtinta memorialinė lenta. Matyt, taip ir liks neišgirstas monsinjoro Alfonso Svarinsko pasiūlymas: „Labai gražu, kad kulautuviečiai įamžino ir gerbia S. Jasiūnaitės atminimą. Būtų dar gražiau, kad katalikės mokytojos vardu būtų pavadinta ir mokykla, kurioje ji taip nuoširdžiai dirbo.“ (A. Svarinskas Kulautuvoje 1956-1957 m. klebonavo, grįžęs iš tremties, čia lankydavosi, šelpdavo už tikėjimą iš „tarybinės mokyklos“ išvarytą skurstančią mokytoją).
Gyvenimas dar kartą nuskriaudė S. Jasiūnaitę: jai taip ir neteko pamatyti nė vienos išleistos savo knygos. Sakė, tik už „Gyvenimo apysaką“ gavusi autorinio honoraro avansą.
Kuklus bandymas priminti apie rašytoją yra Kauno kolegijos poligrafijos dėstytojo Ričardo Venckaus 2004 metais, atrodo, mokymo tikslais išleista S. Jasiūnaitei skirta knygutė „Pelkių liepsnelės beieškant“. Joje yra ir mano prisiminimų pluoštelis „Aš nuo vaikystės dienų, kaip į brangiausią dalyką, spoksau į literatūrą“. Savo 2008 metų publicistikos leidinyje „Žvilgsnis nuo mano kalno“ skyrelį „Nebaigta apybraiža“ skyriau mūsų kaimynei, mokytojai, rašytojai.
Kulautuvoje Stasės Jasiūnaitės kapo ramybę saugo liaudies meistro Ipolito Užkurnio Rūpintojėlis. Kiekvienais metais Vėlinių išvakarėse savo mamos globėjai, sąžinės laisvės kankinei uždegu žvakutę ir vis retoriškai klausiu: „Kodėl jai buvo skirtas toks be galo sunkus žemiškasis gyvenimas?“
Tikiuosi, kad šie prisiminimai paskatins joniškiečius pasvarstyti, kaip įamžinti savo žemietės atminimą. Tai galėtų būti Stasės Jasiūnaitės vardu pavadinta gatvė, literatūros premija, literatūrinis konkursas, nuolatinė ekspozicija muziejuje ar bibliotekoje. S. Jasiūnaitės gyvenimas ir kūryba galėtų suteikti puikios medžiagos jei ne daktariniam, tai bent magistriniam darbui.
Joniškio kraštotyrininkai ar muziejininkai yra pajėgūs parengti ir išleisti knygą apie nepaprasto likimo savo krašto rašytoją. Jeigu joniškiečiai nuspręstų iškelti iš užmaršties Stasę Jasiūnaitę, esu pasiruošęs jiems perduoti visus rašytojos laiškus ir turimą kitą medžiagą.
Petro Budraičio asmeninio albumo nuotr.
S. Jasiūnaitė tiek Lietuvoje, tiek savo gimtajame Joniškyje gerokai primiršta.
Kulautuvoje Stasės Jasiūnaitės kapo ramybę saugo liaudies meistro Ipolito Užkurnio Rūpintojėlis.
Laiškai, kuriuos Stasė Jasiūnaitė rašė Petrui Budraičiui.
Petras Budraitis