
Naujausios
Laimi geriausios iš „nesąmonių“: apie neadekvatumų sėkmę
prof. Gintautas Mažeikis
Po "Bix" buvo Rimanto Kmitos „Pietinia kronikas“. Žinoma, šalia jų buvo visa aibė kitų analogiškų, paralelinių, nepanašių projektų ir kūrinių: "Lygiailyja", "Gin‘Gas", Šiaulių dailės galerijos „Virus“ ir kita. Kuo jie išsiskyrė? – savo neadekvatumu bendrosioms normoms ir tradiciniams lūkesčiams. Jie buvo paradoksalūs: tai, kas sukurta „savo vietoje“ ir kartu „nesavaviečiai“, nes griovė tai, kas trūnijo viduje.
Kažkada ŠU Humanitariniame fakultete buvo atidarytas akmuo išsigalvotam herojui: „Henkus Hepenčkus (1962–1562)“ – tai visiška nesąmonė, todėl ir buvo labai gerai, pagal analogiją Jurgio Mačiūno “Fluxus” Niujorke, buvo geriausia iš kvailysčių, todėl labai gerai.
Trūnijimas pasireiškia tradicinio racionalumo ir „adekvačių“ sprendimų propagavimu. „Pagalvok savo protu“, „sveikas protas sako, kad“, „būk savo vietoje“, veik „savo laiku“ – tai vis tradicinio racionalumo orientyrai. Jis, tradicinis racionalumas, turi omenyje: nepūsk prieš vėją, neišsišok, nekišk nosies, žiūrėk savo naudos, daryk kaip visi.
Šiauliai, Panevėžys, Alytus... yra tradicinio, trūnijančio, racionalumo įsikūnijimai. Tačiau ar sėkminga pasaulio kultūros, politikos, ekonomikos raida remiasi šiais „sveiko“ proto principais? Jei būtų taip, nebūtų jokių naujų idėjų proveržių ar senos „geros“ produkcijos ir gamybinių įrengimų naikinimo, radikalaus veikiančių technologijų keitimo.
Tradicinis protas sako: jei dar gerai veikia, kam laužyti, o neadekvatus, ekscentriškas, nuolat į raidą atsisukęs mąstymas kviečia: laužyk, net jei tai nauja, ir kurk kažką skirtingo, antraip sulaužys tavo konkurentai. Sunku nurodyti bent vieną „proveržio“ sritį, kuri būtų vadovavusis tradiciniu racionalumu.
Dar blogiau, kai tradicinio mąstymo bastionu tampa universitetas. Tačiau kaip tai reikėjo ar dar reikia paaiškinti vietos politikams ir jau beveik mirusio universiteto vadovybei, kad negalima išlikti konkuruojančiame pasaulyje mąstant tradiciškai ir vadovaujantis „sveiku protu“? „Sveikas protas“ yra tai, kas žmogų “išlaisvina” nuo galimybės būti originaliam ir kūrybingam, nuo šanso būti ekscentriškam“. „Neišsišok“ reiškia „nebūk originalus“, „nesugalvok nieko nauja“.
Pamenu Šiaulių miesto žurnalistų ir menininkų debatus apie “Meno fabriko“ statybą viename iš apleistų, sudegusių buvusio „Elnio“ gamyklos pastatų.
Praėjo pakankamai laiko, kad apibendrintum: galima buvo rasti kur kas perspektyvesnį ir mažiau kainuosiantį pastatą projektui įgyvendinti. Tačiau kartu su sveiko proto ir sąžinės argumentais buvo išmesta ir avantiūra. O avantiūra yra kitas neadekvatumo vardas, gebėjimas nesivadovauti „sveiku protu“.
Priminsiu, buvo laimėta šešių milijonų eurų europinė parama, parinkta vieta su visais privažiavimais, tačiau pasirinktas abejotinas pastatas su ginčytinu rekonstrukcijos projektu. Tačiau nekalbėkime apie griuvėsius. Buvo pasitelkti ir kiti tradiciniai argumentai prieš projektą, kurių svarbiausias buvo “sveiko proto”: tapytojams ar skulptoriams nereikia (konkretūs interviu), nes neapsimoka.
Pirmiausia tokios erdvės yra skiriamos ne tapytojams ir ne skulptoriams, net ne vietos dainų ir šokių chorams, ne amatininkams ir mezgėjams, o programišiams, dizaineriams, architektams, reklamos gamintojams, su menais susijusiems marketingistams, komunikacijos agentūroms, socialinių tinklų institutams, mišrių technologijų kūrėjams ir platintojams.
Tačiau ir net ne tiesiogiai jiems. Kūrybinių industrijų fabrikai, panašiai kaip Vilniuje ir Kaune, labai populiarios (plečiasi ir Šiauliuose) bendradarbystės erdvės (co-working space) arba HUB'ai („HUB Šiauliai“), yra ne šiaip smulkių įmonių spiečius, o vieta, kur įgalinamas darbo arba gebėjimų pasidalijimas. Menas be šiuolaikinio darbo ir gebėjimų pasidalijimo, be globalių komunikacijų ir be modernių technologijų tėra asmeninis poetų ir tapytojų pasirinkimas.
Kūrybinės bendradarbystės erdvės įgalina laisvai samdomus darbuotojus (freelancer‘ius) greičiausiai ir efektyviausiai siūlyti savo paslaugas. Tai yra puikios vietos klasterizacijai. Tokias bendradarbystės erdves ir centrus kompanijos atidarinėja ir be jokios ES paramos. Meno fabrikas gali skirtis tik savo didesne specializacija kūrybinių industrijų srityje. Būtent tokie „fabrikai“ yra modernus darbo pasidalijimo, klasterizacijos, ekosferos pavyzdys.
Kažkada, tik formuojantis Šiaulių universitetui, buvo pasiūlytą rengti chemikus „Mažeikių naftai“, ir ji buvo pasirengusi finansuoti studijas. Remdamasis savo išteklių supratimu ir sveiku protu ŠU atsisakė. Kauno technologijos universitetas mielai perėmė panašias iniciatyvas. Kolumbas niekada nebūtų radęs Amerikos, jei būtų vadovavęsis panašiais pagrįstumo principais. Nė vienas mokslas nesivysto tokiu būdu. Einsteinas ilgą laiką buvo laikomas keistuoliu ir apsišaukėliu, iki kol pasaulio fizikai, po daug dvejonių, ėmė skaityti jo reliatyvumo teoriją.
Kauno LEZ vadovaujasi veikiau ekonominės avantiūros principais ir čia yra jo sėkmė. Arba tie, kurie Kaune, Vilniuje investuoja į kriptovaliutų kasyklas, atidarydami didžiulius fabrikus, yra, aišku, neadekvatūs. Jie avantiūristai, bet su galva. Todėl sėkmė juos lydi. Ar „sveiko proto“ argumentai būtų pakankami ir palaikytų tokio tipo verslus? Juk tradicinio mąstymo žmogui – tai yra veikiau beprotybė.
Šiandien neadekvatumas, susijęs su nesavalaikiškumu, nesavavietiškumu ir net su nesavaprotiškumu, tampa sėkmingos rizikos šaltiniais. Taip, kalbu apie rizikas, kur teisingumas ir niekšybė yra sunkiai atskiriami, kur apgaulė žengia kartu su sėkme.
Kultūros sferoje šie principai veikia daug stipriau: nori būti kam nors įdomus, daryk tai, kas netinka sveikam protui, kas neadekvatu. O kai tik tai, kas tapo sėkminga pradėjo įgyti normalumo bruožų, pabandyk tai sulaužyti.
Blogiausia yra nostalginiai prisirišimai: prie „Nuklono“, „Tauro“ televizorių gamyklos, „Vairo“, Panevėžyje „Ekrano“ ... Dar bus prisirišimas prie ŠU. Blogiausias. Juk šiuolaikiniame pasaulyje priekyje yra tik išmanūs bepročiai. Ir jie yra kolumbai. Laimi sėkmingiausios iš nesąmonių.
Giedriaus Baranausko nuotr.
Griuvena, netapusi Menų inkubatoriumi.