
Naujausios
Kelionė į Viešučius
Su rašytoju Vytautu Almaniu susipažinau praeitą lapkritį. Tituliniame jo naujausios knygos „Už ribos“ lape užrašyta: "...tikėdamasis susitikti mano sode ir ąžuolyne.“ Kai sužydės sodai... Paauglystėje, knygų rijimo laikotarpiu, jau žinojau, kad V. Almanis – apysakos „Baltųjų vandenų šalyje“ autorius, Altajaus krašto tyrinėtojas, gamtininkas, sniego žmogaus ieškotojas. Toliai, kalnai ir paslaptingos būtybės kaitino vaizduotę. Ir po keturiasdešimt kelerių metų, jau skaitant „Už ribos“ autoriaus dešimtmečiais sudėliotus užrašus iš tenai, sukirba noras ieškoti ir surasti.
Kelionė prasidėjo Naujojoje Akmenėje, Altajaus kampelyje – kambaryje, kuriame Vytautas laiko dalį altajietiškos bibliotekos, mineralų ir retų akmenų rinkinį, raudonąją šaknį – vaistą nuo visų ligų ir meškų skanėstą. Daug paveikslų – dukros Ritos darbų.
Klausia, ar skaičiau Grigorijaus Fedosejevo knygą „Mirtis manęs palauks“? O taip, tai – iš to paties Baltųjų Vandenų laikotarpio. Todėl rašytojas veda prie baškiro dailininko nutapyto G. Fedosejevo knygoje minimo kalnagūbrio... Šįkart pasakojimas ne apie Altajų, kuriame V. Almanis tapo miškininku ir rašytoju, ten gyveno dešimtmetį, vienas ar su šeima praleido dugybę vasarų.
Važiuojame į Viešučius.
„... pasklido žinia, kad už kalnų ir slėnių, dykumų ir vandenų esanti Baltųjų Vandenų Šalis“. V. Almanis. „Už ribos.“
––- ––
Žydi obelys. Almanio sodas – senosios obelų, kriaušių, slyvų veislės.
Medeliai – ne iš medelynų, o iš sėklyčių, iš ūglių, gamtos latakais sugeriančių vis kitokio dirvožemio syvus. Todėl, sako sodininkas, kiekvieno šeimininko obelys būdavo skirtingos ir vaisių skonis – savas. Vytautui svarbu, kad neišnyktų prieškario Lietuvos sodų veislės, būtų surastas ir išsaugotas jų genofondas. Atkurta apie šimtas senųjų vaismedžių veislių ir poveislių.
Kelių hektarų sode, kuris šliejasi prie augančio ąžuolyno ir kitoje kelio pusėje, šimtai vaismedžių. Obelys – laukinės ir puslaukinės, iš miškų ir pakelių, iš senų sodybų. Buvusių sodų ieškojo miškų aikštelėse. Būtent ten didelė tikimybė rasti mažai paliestų senųjų veislių.
Pasakoja, kad Juodeikiuose, keliolika kilometrų nuo Viešučių, kraštotyrininko, mokytojo Aleksandro Žalio sode auga vyniniai obuoliai: pakeli prieš saulę – matyti sėklytės, o prakandus – sultys, nelyg vynas. Vytautas būtinai važiuos, parsiveš, įveis.
– Dviračiu išmaišiau apylinkes keliasdešimt kilometrų spinduliu aplink Naująją Akmenę, tempiau sodinukus. Kai kurios obelys ir iš Kalendros sodybos, – Almanis mini garsų tolstojininką, gamtos mylėtoją Andrejų Kalendrą (1885 – 1952), gyvenusį miške prie Kruopių. Dar iki šiol senojoje sodybvietėje išlikęs didelis šviesuolio užveistas sodas.
Almanis pasakoja, kaip vienas žymiausių pasaulio genetikų Nikolajus Vavilovas (1887-1943 ) nuošaliausiuose pasaulio kampeliuose rinko sulaukėjusių vaismedžių sėkleles, ieškojo pradžių pradžios.
Kalbėjo žmogus, atsirėmęs į didelę lazdą, sprandą aplipo uodai, kurių įkandimų,rodos, net nejaučia – ir apie Altajų, apie Vavilovą, apie savąjį sodą; taip rašoma „Žmonijos knyga“ – dėliojami Homo sapiens genetiniai kodai – Niujorke ir Viešučiuose.
Krenta žiedlapiai. Kai kurios obelys jau ūgtelėjusios, duoda vaisių, kitos – vos pakilusios virš žolės.
Kitame sodo kampe – slyvų plantacijos, kriaušės, gudobelės.Ypač gamtininkas vertina žemaitiškas saldžiąsias slyvas, kurios sparčiai nyksta.
Mažais žiedeliais pražydo sauskrūmis, svaigina alyvos.
– Kuo ypatingos laukinės kriaušės?, – klausiu sodo šeimininko.
– Vaistai. Ko tarpukario emigrantai prašydavo atsiųsti iš Lietuvos į Ameriką? Sudžiovintų laukinių kriaušių – didžiausias vaistas.
––- ––
Trobelę užkariauja didelės rudosios skruzdės. Atsargiai žirgliojame į vidų. Nebuvau, nemačiau, tačiau iš Almanio pasakojimo, iš jo knygų, trobelė galbūt panaši į Altajaus taigos paslaptinguosius būstus.
Stalas, lova, krosnis, sienos išmuštos gamtosauginiais plakatais.
Trobelę iš rąstų kartu su žmona Julija – talentinga poete, gamtininke ir keliautoja, bendražyge – susirentė prieš keletą metų.
– Dar nepriėjus prie durų jau žinau, ar buvo kas svetimas, – sako sodininkas.
Kužda nuojauta, gal jaučia kito žmogaus tarp krūmų plevenančią energiją? Nepaaiškinama žodžiais, už ribos – apie kurios paslaptį rašytojas kalba savo knygoje.
„Kiekvienam – savas matymas, savas laikas. Neįsiverši, jei tavęs nelaukia, nei jėga, nei žinojimu, nei per dideles pažintis. Gali pasninkauti – valgyti nors šieną ir užsigerti grynu vandeniu, daugybę kartų kartoti maldos žodžius ar užkeikimus – viskas veltui. Dar nesi reikalingas. Jei reikės – pašauks“. ("Už ribos")
Almanis rodo Altajaus pinaviją. Ir gėlė, ir maistas: tenykščiai sentikiai iš jos žiedų gumbų virdavo sriubą.
Šeimininkui reikia padėti užkelti avilius. Einame žiūrėti, kaip dirba bitutės. Už namelio baltuoja nežinomos veislės obelis, vedanti ypatingo skonio vaisius.
– Kai obuolių sezonas, tai vien jais ir maitinuosi...
–- –– –-
Elniai kojas numindo – vaizdinga metafora Vytautas pradeda pasakoti apie savo mišką.
Ąžuolynas per dešimtmetį ūgtelėjo, kai kurie medžiai, pasodinti šiek tiek anksčiau, jau – stipraus vyro rankos storio, aukštai virš galvų. Tankumynas. Dalis ąžuoliukų sunyks, giraitė išretės. Natūrali gamtos laboratorija.
Juoduoja eglynėlis, praeitą rudenį paskleidęs rudmėsių kilimus. Baravykai dar nedygsta, bet po kelerių metų ir jų bus, bet žemuogių jau yra. Miškas auga. Ąžuoliukų 9 ha plote – per 17 tūkstančių. Ąžuolynas.
Pasodinta trys tūkstančiai liepaičių. Sulapojo trimetrinių liepų alėja, vedanti aukštyn, prie tvenkinio miško gale. Iš ten į ūkininko laukus pakyla pulkas gulbių.
– Kartais pagalvoji – lyg kažkas kitas visai tai padarė, – miškininkas pasakojo, kiek darbo įdėta. – Metai iš metų. Liepos kyla toje vietoje, kur senovėje būta didelio liepyno. Tėvai pasakoję, žinia apie liepas toli pasklisdavo – atvažiuodavo karietomis ponai, grožėdavosi.
Miškas jau pilnas gyvybės. Šen ten šernų išrausta, užklysta ir kanopinių; jais Vytautas nesidžiaugia – apgraužia medelius, įsimeta į sodą. Buvo užtikęs ir vilkės su vilkiukais guolį.
Prieš metus Almanis Ąžuolyne pasiklydo. Kelios akimirkos, kai nežinai į kurią pusę, o tai, sako miškininkas, jam didžiausia laimė, pasitenkinimas – pasiklysti ne taigose, o savo rankomis pasodintame miške, toje vietoje, kur plytėjo dykynė...
„Pasiklydau trumpam, gal minutę ar dvi nebesuvokiau, į kurią pusę reikia eiti, tik koks aš buvau laimingas! Kur čia nebūsi laimingas, nes Azijos tyruose ir kalnuose pasimetusi Baltųjų Vandenų Šalis nors šiltu dvelktelėjimu, mažyčiu krašteliu palietė mane ir čia, jauname ąžuolyne...“ ("Už ribos")
–– –– ––
Iš Naujosios Akmenės, kur sodyboje Vytautas su žmona Julija gyvena, į Viešučius reikia važiuoti pro Šapnagius – nemažą kaimą rajono centro pašonėje. Almanis juokauja, kas tie Šapnagiai – smulkūs ilgapirščiai, kuriems šapai prie nago, oi, kaip gerai limpa. Tegul atleidžia mums šapnagiškiai – taip Didžiajame lietuvių kalbos žodyne paaiškinta.
Kol vieškeliukas bėga laukais ir pro miškelius, rašytojas pasakoja tų kraštų istorijas, kur koks įdomesnis, iškilesnis žmogus gyvenęs, koks kaimas buvęs, kur latviai, kur žemaičiai.
Latvijos kalvelėse ištekėjusi Dabikinė – šiose vietose griovys, o už keliolikos kilometrų Alkiškių link jau verčia savo slėnius. Stabtelėjam: Almanis liepia rodyti pasus, nes už tiltelio – aukštaičiai, Žiemgalos žemės.
– Riba – kaip nukirsta, – pasakoja. – Su žemaičiais nebūdavę jokių draugysčių, susiėjimų, alaus gėrimų.
Kraštovaizdis – ne kaip blynas. Prasideda Linkuvos kalvagūbris – paskutiniojo ledynmečio suneštos aukštumos. Toliau už plento – Tarbūčiai, aukščiausia kalvagūbrio vieta, kaimas apylinkėse pagarsėjęs ilgaamžiais.
Galvą pasukus – jau Latvija, Ukriai (Ukrai), iki 1920-ųjų priklausę Lietuvai. Ant kalvos, į kurią ir lipa Almanio miškas, kaimynų riboženkliai.
Ten ypatingas molis. Stovėjusi plytinė, iš kurios išdegtų plytų buvo statoma senoji Ryga.
Vytautas prisimena tėvą pasakojant, kaip vietos vyrai vertino Ukrių išmainymą į Palangą: kvailiai – molį į smėlį iškeitė... Ir apskritai palatvio vyrai – iš tvirto molio, skalsūs žodžiams, jausmams. Kaip antai – vaizdelis iš praeities:
– Ko švilpauji vaikščiodams? – klausia kaimynas.
– Tėvs iš obels iškrito.
– Ar sveiks?
– Sveiks tai sveiks, bet nebegyvs...
Almanis tokių šmaikščių, taiklių vaizdelių prisimena labai daug, jais pasakodamas, paryškina istorijas, nutikimus.
–- –- –
Viešučiai prasideda, privažiavus Vytauto dėdės sodybvietę – buvusių pastatų molio sienos, akmenų krūvos. Iš to paties molio buvo drėbta ir mūsų herojaus tėvų sodyba. Trisdešimties metrų troba, labai storų sienų, apšildoma vamzdžiais leidžiamais dūmais. Gal senelio, gal prosenelio statyta.
Iš gimtųjų namų rašytojas išvyko 1961 metais, kai dar gyvenimai nebuvo išdraskyti, nepakeistas kraštovaizdis. Almanių sodybą, jų prigimtinę aplinką, kurioje gyveno daug giminės kartų, sulygino melioracija.
Tėvų ir senelių trobos vietoje – nedidelis kryžius.
Numelioruotuose plotuose juoduoja javai.
– Nereikia ūkininkams lietaus. Chemija – visagalė, kam lietus, jei trąšas nuplauna, – aiškina gamtos žmogus.
Melioracija, sako Vytautas, baisiau nei trėmimai, didžiausia Lietuvos nelaimė. Iš tremties sugįžtama, o melioracija išnaikino tūkstančius pasaulių: su žeme sulygino sodus, upelius pavertė grioviais, išbarstė šeimas.
Akmenės rajonas vienas pirmųjų raportavo – kaimai persikėlė į gyvenvietes.
– Ir dėl ko, dėl medaliuko?
Kalbamės, ar gali būti kas baisiau, kai iš valstiečio atimama žemė, o po to išgriaunamos sodybos, naikinami sodai.
Todėl dabar žmonės ir tapo vienodi, kaip žirnių ankštys.
Rašytojas papasakoja istoriją apie prieškario rinkimus.
Išklausęs agitatoriaus kaimietis išsitraukia cigarečių pakelį „Pamyr“, ima pats ir siūlo:
– Rinkis tamsta.
O cigaretės – visos vienodos, kam rinktis, kai galima paimti bet kurią. Įgėlė ir neprikibsi...
– –- –
Vytautas Almanis – vienintelis Viešučių gyventojas. Kurį laiką buvo ten deklaravęs gyvenamąją vietą – kad kaimo nepanaikintų.
Žmogus supranta, kad kova pralaimėta, tad jam dabar nebeįdomu, ar jo kaimas papildė oficialų išnykusiųjų sarašą, ar jau tapo Šapnagių laukais. Svarbiausia, kad jis pats žino esąs Viešučiuose, to kaimo žmogus.
„Ir nieks nesulaikys žmogaus, kuris tamsią naktį išvydo baltą šviesą. Jis eis ir eis, ar ilgai, ar trumpai, bet turi nedelsdamas keltis ir eiti.“ ("Už ribos“)
Vis dėlto skaudu, kad vis mažiau kas gali pasakyti, kur tie Viešučiai ir kas jie tokie... Sunemeruoti ir stambių ūkininkų sukonsoliduoti buvusio kaimo laukai. Viename interviu jis yra sakęs: sunemeruota žemė – kaip kalinys be pavardės.
–- –-
Pamiršome nueiti prie senojo klevo... Kai sugrįžo į gimtąją sodybą, klevą reikėjo pjauti malkoms: stagarėjo nudžiuvęs. Pradėjus sodinti mišką ir sodą, klevas atgijo, sužaliavo... Dar viena detalė iš už ribos...
Netoli Viešučių, dar Lietuvoje, mažu šaltinėliu ištrykšta latvių Tervetė – legendinė kaimyninio krašto upė. Tų žemių savininkas Tervetės ištakų įsčias užarė, bet upė nesustojo.
Stabtelėjome aukščiau ant kalvagūbrio – žaliuoja Almanio miškas, netoliese žiemgalių senkapiai, o už buvusio Rygos trakto, tik įsukus į plentą – dar vieni, IX amžiumi datuojami.
– Mažytė kalvelė, o, rodos, stovi – kaip ant didžiausio kalno.
Ir atsisėdus ant akmens toli matyti, panorama platyn, o mintys – gilyn į šulinį...
„ Didysis gyvenimo ratas neleidžia žmogui pailsėti ir jeigu bandai sustoti, nors trumpam prisėsti, veja skubantys iš paskos, pilni jėgų ir didelio noro greitai bėgti. Gerai, jeigu kam, einančiam gyvenimo ratu, pasitaiko Altajus. Tad žmogus čia gali susirasti kokį slėnį, kalną, upę, kur niekas nelips ant kulnų ir leis atsikvošėti po alinančio lėkimo.“ ("Už ribos")
Giedriaus Baranausko nuotr.
Vytautas Almanis Viešučiuose.
Žaliuoja Vytauto Almanio miškas.
Takas į ąžuolyną.
Nuo Vytauto Almanio dėdės sodybos – jau Viešučiai.
Išsaugota apie šimtas senųjų vaismedžių veislių.
Trobelė sode.
Gulbės nutupė kylančių javų lauke.
Senelių ir tėvų sodybos vieta.
Altajaus kampelis.