
Naujausios
Iš molio ir ugnies sutvertas pasaulis
Vita Morkūnienė
Kai už pečių – penki kūrybos dešimtmečiai ir nueitas ne visai trumpas gyvenimo kelias, kai beveik pusę amžiaus gyveni ir darbuojiesi tame pačiame mieste, tarp tų pačių žmonių, kai kardinaliai nekeiti kūrybos principų, meninių įsitikinimų ir žmogiškųjų vertybių, ne taip lengva nustebinti aplinkinį pasaulį, pripratusį prie nuolatinės kaitos ir begalinio lėkimo.
Šiaulietė menininkė Aldona Visockienė, ne tik Šiaulių, bet ir Lietuvos dailės kontekste žinoma keramikė, įspūdingų monumentaliosios keramikos darbų bei mažosios skulptūros kūrinių autorė, ilgametė Šiaulių universiteto (anksčiau pedagoginio instituto) dėstytoja, docentė, jubiliejinei parodai pasirinko netikėtą erdvę ir netikėtą kryptį. Šiaulių apskrities P. Višinskio viešojoje bibliotekoje surengė ne keramikos darbų (kas būtų labiausiai tikėtina), bet keliasdešimties pieštuku ir kitomis dailės priemonėmis sukurtų portretų ir bibliografijos darbų parodą. Jubiliatė sako, kad pati galbūt visai nebūtų ėmusis kažkaip išskirtinai paminėti gražią gyvenimo sukatį, jei ne prof. Antanas Visockis – daugelio jos monumentalių kūrinių bendraautoris ir gyvenimo bendrakeleivis, neleidžiantis sustoti, skatinantis veikti, kurti, dalyvauti meniniame gyvenime.
Kodėl ne kūriniai, bet leidiniai?
Menininkė sako – „molio sienų“ į jokią parodų salę neatneši. Taip kasdieniškai, „molio sienomis“, Aldona pavadina monumentalius, įspūdingų parametrų reljefus, visuomeninių Šiaulių pastatų interjerus puošusius keraminius pano, kurių vienam sukurti prireikdavo rankomis perminkyti po kelias tonas molio.
Mažesnės apimties, kameriniams jos darbams, į kuriuos įdėta mažiau molio, bet ne mažiau širdies, ir kurių vieni yra pasklidę po pasaulį, kiti, itin mieli širdžiai, saugomi ir jaukiai gyvena namuose, ši erdvė nebūtų pati tinkamiausia ir saugiausia.
Leidiniai todėl, kad reikėjo rasti būdą parodyti savo kūrybinio kelio vyksmą ir rezultatus. Parodoje pateikiami kūrinių katalogai su keramikės darbų fotografijomis iš Dailininkų sajungos rengiamų Baltijos šalių šiuolaikinės keramikos parodų, miesto dailininkų ir personalinių kūrybos parodų, plenerų, kai kurių kūrinių aprašymai, straipsniai, kuriuose minima ar aptariama jos meninė kūryba.
Akivaizdu, kad tų parodų būta daug ir įvairių, jų geografija plati, neapsiribojanti Lietuvos miestais ir parodų salėmis. Dalyvauta parodose Latvijoje, Rusijoje, Olandijoje, Švedijoje, Belgijoje. Ir visur nestokota dėmesio. Visur pastebėti svarbiausi kūrybos bruožai: monumentalumas ir lyrizmas, medžiagos pažinimas ir įvaldymas, savitumas ir atpažįstamumas, menininkui būtini, bet nelengvai pasiekiami dydžiai.
Ir dar viena priežastis, nulėmusi parodai pasirinkti ne molį, bet popierių. Nemažai brandžiausių Aldonos Visockienės kūrinių yra išlikę tik popieriuje – nuotraukų, aprašymų, dokumentų pavidalu. Lietuvai atkūrus nepriklausomybę, vykstant esminiams visuomeniniams pokyčiams, keičiantis nuosavybės formoms, daugeliui visuomeninių pastatų tapus privačia nuosavybe, jų savininkams juose esantys meno kūriniai pasirodė esantys beverčiai, netgi kliuviniai siekiant savų tikslų.
Gaila, bet tai, kas galėjo miestą puošti dešimtis ar net šimtus metų, buvo brutaliai sunaikinta, neatsižvelgus į visuomenės interesus, dažniausai be autorių žinios ir sutikimo.
Aldona sako savo akimis nemačiusi, kaip kūjais buvo daužomi jos kūriniai, bet vis tiek labai skaudėjo. Nors Aldona per gyvenimą nenulipdė nė vienos Lenino galvos ir neišdegė nė vienos Stalino saulės, galbūt kažkas tuose darbuose ieškojo ideologijos. Nors greičiausiai ieškojo net ne jos, bet greitos naudos, pinigų, kurie naujiesiems šeimininkams atrodė už meną vertesnė vertybė.
Aldona Visockienė yra ne vienintelė menininkė, kuriai teko išgyventi ne tik savo kūrinių gimimo džiaugsmą, bet ir jų netekties skausmą.
Taip tie kūriniai tapo istorija, išlikusia tik popieriuje – „rankraščiuose, kurie nedega.“
Jų būta daug – kūrybinių atradimų ir praradimų, tačiau be molio Aldona ir šiandien gyventi negali. Dalyvauja parodose, pleneruose – juk taip smalsu ir įdomu pažiūrėti, kaip dirba kiti, ir pačiai kažką naujo sukurti. Namuose ir dabar stovi kojomis minamas žiedimo ratas, prie kurio kartais taip maga prisėsti, kad tam norui tiesiog nėra jėgų atsispirti.
Piešimas – kaip muzika
Apie piešimą – atskira kalba.
Piešimas Aldonai Visockienei nuo seno, galbūt visąlaik, buvo ir yra neslepiama, puoselėjama ir vis pakurstoma gyvenimo meilė ir kūrybos sritis.
„Piešimas man yra ne tik poilsis po sunkaus molio minkymo. Man piešimas yra tai, kas kitam yra dainavimas, grojimas pianinu ar eilėraščių rašymas“, – sako menininkė.
Nors A. Visockienė teigia, jog savo sukurtais portretais nepretenduoja į meno aukštumas, tai liudija daugiau kūrėjos kuklumą, o ne realybę. Ji yra ne tik entuziastinga, bet ir nuosekli, didelį patyrimą sukaupusi piešėja, deklaruojanti ir įtvirtinanti piešinį nuo eskizo iki savarankiško, išbaigto paveikslo.
Laikydamasi klasikinės nuostatos, kad piešinys yra visų dailės žanrų pradžių pradžia, piešimo Aldona niekada nebuvo užmetusi ar apleidusi. Menotyrininko, profesoriaus Vytenio Rimkaus žodžiais, ji „reabilituoja patį piešimą, kuriam pastaruoju metu stinga ne tik meninio dėmesio, bet ir meistrystės.“
Aldona Visockienė nelaužo portreto tradicijų, nedemonstruoja didelių eksperimentų. Labiau siekia panašumo, charakterių autentiškumo. Ekspromto yra, tai tiesa, nes daugelis portretų nupiešti per keletą ar keliolika valandų, priklausomai, kiek laiko ir kantrybės turėjo pasirinkta modelis.
Parodos kolekcijoje matyti daug veidų iš artimos dailininkės aplinkos, žinomų miesto žmonių – tai daro ekspoziciją patrauklią ir artimą žiūrovui. Šalia gerai pažįstamų veidų parodoje matome ir A. Visoskienės nupieštą rašytojos Ievos Simonaitytės portretą. Jis yra ne vienintelis žinomų žmonių potretų galerijoje.
2014 metais Šiaulių universitete atidarytą Kristijono Donelaičio auditoriją puošia Aldonos Visockienės sukurtas jo bareljefas. Šalia – ir piešinys, atliktas pagal dailininko Eriko Varno kūrinį. Kyla mintis, kad menininkė galėtų pratęsti jai taip brangios ir artimos Žemaitijos, Mažosios Lietuvos didžiųjų žmonių portretų ciklą.
Kalbant apie portretus, dar vienas mažas, bet malonus netikėtumas: beveik visus sukurtus portretus menininkė dovanoja savo modeliams. Mūsų laikais toks dosnumas tikrai ne kasdien sutinkamas.
Bibliotekoje – pedagoginio ir kūrybinio darbo tąsa
Gali kilti dar vienas klausimas: kodėl ši menininkės kūrybos paroda surengta bibliotekoje, o ne kurioje miesto galerijoje, kurių durys jubiliatams tradiciškai yra atveriamos?
Atsakymas paprastas: jau kelerius metus menininkai Aldona ir Antanas Visockiai bibliotekoje yra daugiau negu dažni svečiai. Jaučiasi čia kaip namuose, o prieš porą metų čia įkūrė suaugusiųjų meno ir dailės pažinimo studiją „Paletė“, kurioje dera edukacinė ir kūrybinė veikla. Marga „Paletė“ tampa gražiu bendraminčių būreliu, jau raškančiu pirmuosius kūrybos vaisius.
Visa gentis iš gero molio
Aldona Visockienė yra viena iš tų laimingųjų padermės, kurie niekada nesigaili pasirinkto gyvenimo kelio, nenori atgal pasukti laiko rato, kad gyvenimą galėtų nugyventi kitaip. Kad bus menininkė, buvo aišku nuo pat mažų dienų – kito kelio tiesiog nebuvo. Kūrybos genai atitekėjo iš tėvo ir mamos giminės: prosenelių, senelių ir tėvų. Visi buvo nagingi, gražiadarbiai, smalsūs ir guvaus proto.
Senelis iš motinos pusės Leonardas Jokšas buvo dvaro dailininkas. Iš medžio drožė įmantrius ornamentus, angelų galvas, figūrėles, kuriomis paskui puošė baldus, veidrodžių rėmus. Dirbo ir buvo gerai žinomas Pavandenės apylinkėse.
Močiutė iš tėvo pusės, sudėtingo likimo ir biografijos moteris, buvo apdovanota nepaprasta intuicija, regėjimais.
Apie savo tėvus, kurie savame laike ir savoje aplinkoje nebuvo standartiniai žmonės, Aldona gali pasakoti daug ir jautrių istorijų. Mama buvo gražiadarbė, bet koks darbas jos rankose tirpte tirdavo: ar tai būtų siuvimas, ar audimas, ar vilnos vėlimas – viską padarydavo greit ir gražiai.
Jai tekdavo imtis ir ne visai moteriškų darbų – sudėti grėbliams dantis, įtverti kotus plaktukams ir dalgiams, pinti krepšius, siūti šikšnas. Tėvo galva buvo pramušta kitiems reikalams. Tėvas buvo gyva kaimo enciklopedija. Išsilavinęs, įgijęs kelias specialybes, pametęs galvą dėl knygų, stebinęs guviu protu ir unikalia atmintimi. Bet namų ūkyje tai nebuvo didelė varomoji jėga, dažniau kliuvinys.
Kartą Aldona yra pasakojusi, kad kol tėvukas, mamos daugybę kartų paragintas išeidavo pjauti atolo, žemę neretai jau būdavo sukaustęs gruodas.
Tai toks buvo molis, iš kurio sutverta stipri, energinga ir kūrybinga Aldonos gentis. Aldona iš visų susirinko po truputį. Kai viską sudėjo į krūvą, pasirodė ne taip jau mažai.
Žarėnai, Žemaitijos žemė ir oras, namuose išmoktos gyvenimo pamokos neištirpo iki šiol. Ir dabar neretai abu su Antanu ten nuvažiuoja. Įkvėpti tėviškės oro, atsispirti į žemę, pasidairyti po apylinkęs – prisiminti, atsigaivinti, pasisemti jėgų.
Tas šaltinis atrodo neišsemiamas.
Moliui pasižadėjo labai anksti
Moliui Aldona pasižadėjo būdama vos trylikos metų mergaičiukė, kai baigusi septynmetę mokyklą Žarėnuose, atvažiavo į Telšių taikomosios dailės technikumą. Dabar sako, kad tas pasirinkimas buvęs vaikiškas. Apėjusi visas tecnikumo klases ir dirbtuves: metalo, medžio apdirbimo, tekstilės, stabtelėjo, keramikos dirbtuvėse išvydusi dailius molinius paukštukus. Stabtelėjo ir liko su moliu visam gyvenimui, nors iki tol nebuvo molio nei minkiusi, nei lipdžiusi.
Metai Telšiuose pralėkė labai greit. Iš visos technikumo laidos, ji viena gavo rekomendaciją stoti į Dailės institutą. Ir čia pasirinko molį – tarp stojančių į keramiką buvo pirma.
Po studijų gavo paskyrimą dirbti Vilniuje, bet jame neužsibuvo.Visa, kas svarbiausia Aldonos Visockienės gyvenime, atsitiko Šiauliuose: čia su vyru Antanu užaugino dukrą Viktoriją, kuri tęsia menininkų šeimos tradicijas: čia tapo brandžia menininke. Dirbdama aukštojoje mokykloje, į gyvenimą išleido visą plejadą savo mokinių. Šiauliuose prieš 50 metų surengta pirmoji kūrybos paroda.
Kai buvo dar visai maža
Benaršydama po šviesius vaikystės prisiminimų užkaborius Aldona prisimena vieną istoriją.
Aldutė Krolytė – tokia buvo iš tėvų gauta mergautinė pavardė – tuomet buvo dar visai maža mergaitė – guvi, judri ir labai savarankiška, nors dar nelankė nė pradžios mokyklos. Dažnai išsiruošdavo į netolimą kelionę „ant kalno“ – kur gyveno kaimynai Dobrovolskiai ir jų sūnus Stasiukas, su kuriuo Aldutė gražiai draugavo.
Stasiukas taip pat buvo nedidelis ir guvus, bet jau kremtantis mokslus pradžios mokykloje. Kartą Aldutė užmatė pas jį knygutę su daugybe skaičiukų ir paveikslėlių. Tarp jų buvo ir labai gražios vyšnaitės, kurias reikėjo galbūt sudėti, gal padauginti ar atlikti kokį kitą protingą veiksmą. Tai buvo aritmetikos vadovėlis. Aldutei taip prireikė tos knygos ir tų vyšnaičių, kad savo draugui ji pasiūlė išmintingą sandorį: „Mainom“. Ir išmainė – savo tėvo turėtą ir brangintą vokišką fotoaparatą į nuostabią knygą su raudonomis vyšniomis.
Kai tėvas pasigedo fotoaparato ir sužinojęs, kas nutiko, liepė „atsimainyti“, buvo per vėlu: guvusis Stasiukas brangų fotoaparatą jau buvo negrąžinamai išardęs į smulkiausias detales. Ar knyga su vyšnaitėmis liko pas Aldutę, istorija nutyli. Bet Aldona Krolytė- Visockienė visą gyvenimą liko ištikima grožiui, o jos šaunusis vaikystės dienų draugas „nuo kalno“, tapo žinomu mokslininku, tyrinėjančiu pasaulio sandarą ir tvarką.
Tie mainai, matyt, buvo lemtingi.
„Piešimas man yra didžiulis malonumas, poilsis po sunkaus molio minkymo“, – sako netradicinę jubiliejinę parodą surengusi keramikė Aldona Visockienė.
„Suprantu, kad viso pasaulio molio neperminkysi, bet skirtis su juo vis tiek nesinori“,– moliui pasižadėjusi labai anksti, Aldona Visockienė liko jam ištikima visą gyvenimą.
Romantiškas, taurus ir monumentalus Aldonos Visockienės sukurtas angelų ir moterų pasaulis. Šis „Angelas“ sukurtas 1994 m.