
Naujausios
Dar labiau atskleistos bajorų Goesų asmenybės
Joniškio kultūros centro organizuotoje istorinėje konferencijoje, skirtoje artėjančiam Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečiui, visuomenei dar kartą plačiau pristatytos bajorų seserų ir brolio Teresės, Viktorijos ir Stanislovo fon Goesų asmenybės, atverti jų šviečiamosios, mecenatiškos, kultūrinės ir visuomeninės veiklos kontekstai. Prisimintas garsusis Medvilionių dvaras, kurio likęs tik „lukštas“, tačiau esmė glūdi istorijose ir prisiminimuose. Taip pat konferencijoje pristatytos dvi parodos: grafikos ir fotografijos, kurių viena iš autorių ir vienas iš herojų – tos pačios garsios giminės palikuonys.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Paties bajoro prisipažinimas
Lietuvos istorijos instituto mokslinė darbuotoja dr. Olga Mastianica savo pranešime bandė atsakyti į klausimą, kaip bajoras Stanislovas fon Goesas tapo lietuviu. 1913 metais paties rašytuose ir lietuviškoje spaudoje publikuotuose atsiminimuose jis nurodė viduje besijaučiąs lietuviu, nors kilmė ir vokiška. Stanislovas fon Goesas apibrėžė tautinę tapatybę pirmiausia kaip jausmą. Lektorė pastebėjo, kad atsiminimus jis rašė lietuvių kalba, ir pakankamai taisyklinga.
Namuose bajorų tėvai su vaikais kalbėjosi lenkų kalba, bet tarpusavyje bendravo lietuviškai.
St. fon Goesą domino Lietuvos istorija, jis dalyvavo Lietuvos demokratų partijos, kuri ragino prisidėti prie lietuviškų mokyklų kūrimo, rėmė visų gyventojų dalyvavimą tvarkant visuomeninius reikalus, veikloje. Manoma, kad didelę įtaką Teresės ir Stanislovo fon Goesų lietuvybei turėjo gretimame dvare mokytojavęs Povilas Višinskis. Vokiškumo šeimoje liko tik pavardė.
Seserų vaidmuo
Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto doktorantė Dalia Pauliukevičiūtė, labiau gilinusis į seserų Teresės ir Viktorijos Goesaičių vaidmenį XIX amžiaus pabaigos – XX amžiaus pradžios judėjimų kontekste, priminė sudėtingą to meto moterų padėtį. Skirtingai nei Stanislovas, Teresė, nors ir bajorų dukra, rėmėsi savišvieta, savarankiškai mokėsi iš knygų, jai neteko lankyti mokyklos. Vis dėlto visą gyvenimą žingeidi ir stropi Teresė sugebėjo ne tik pati išsilavinti, bet ir dirbo daraktore Medvilionyse slaptai įsteigtoje, 20 metų veikusioje mokykloje.
Ji įsijungė į studentų paramos organizaciją „Žiburėlis“. Nors ir nebuvo jos steigėja, bet dalyvavo viename pirmųjų susirinkimų Medvilionyse kartu su Felicija Bortkevičiene ir Gabriele Petkevičaite–Bite. Teresei mirus, pasekėjai įkūrė jos vardo fondą, kuris skirdavo stipendiją studentei merginai, besiruošiančiai tapti pradinės mokyklos mokytoja.
T. Goesaitė mėgo vaidinti ir buvo gera lietuviškų vakarų organizatorė. Jai atrodė labai svarbi moterų emancipacija, ji aiškino, kad negerai yra vyrams mušti žmonas.
Teresės ir brolio Stanislovo politinės pažiūros iš dalies išsiskyrė, ji buvo radikalesnė, priklausė socialdemokratų partijai.
Viktorija Goesaitė–Gravrogkienė, anot dr. D. Pauliukevičiūtės, daugiau laikoma sesers ir brolio pagalbininke. Jos abi paskyrė sklypą Medvilionių pradžios mokyklai, o brolis Stanislovas – Joniškio „Aušros“ gimnazijai.
Svarbus pasitikėjimo aspektas
Lektorė iš Lietuvos istorijos instituto, dr. Zita Medišauskienė nuo dvasinių ir pakylėtų dalykų nukėlė prie materialių, nes St. fon Goeso vardas siejamas ne tik su kultūrine, švietėjiška veikla, bet ir su kooperatinio judėjimo Lietuvoje pradžia.
XVIII amžiuje Anglijoje užgimę kooperatyvai Rusijoje pradėjo kurtis apie 1864–1865 metus. Pirmasis minimas Vilniuje įkurtas kooperatyvas susibūrė 1869 metais.
Nors po 1863 metų sukilimo dauguma visuomeninių organizacijų buvo uždraustos, valdžia į kooperatinį judėjimą žiūrėjo gana palankiai, nes, anot dr. Z. Medišauskienės, kooperacija padėjo išlaikyti geresnį ekonominį lygį, o tai reiškė, kad gyventojai galėjo susimokėti mokesčius. Tiesa, į kooperatines bendrijas stojo ne tik valstiečiai, kaip buvo galvota, bet ir dvarininkai bei dvasininkija, kurie buvo suinteresuoti gauti tam tikras lengvatas.
Po 1905 metų Lietuvoje prasidėjo kooperatinių judėjimų kūrimosi protrūkis. Jie mokė priimti racionalius sprendimus, spręsti kartu kolektyvines problemas, ugdė pasitikėjimą kitais visuomenės nariais. Šis aspektas, anot pranešėjos, labai svarbus ir šiais laikais, sociologai savo tyrimų išvadose vis pabrėžia pasitikėjimo vienas kitu svarbą.
Ir tais laikais eikvojo pinigus
Joniškyje vartotojų kooperatinė bendrovė įsisteigta 1904 metais ir nuo 1906 iki 1911 metų dokumentuose Stanislovas fon Goesas minimas esąs valdybos pirmininkas. Kaip kūrėsi ši bendrovė, nėra žinoma, bet apskritai Lietuvoje kooperatyvai sulaukdavo nemažai pasipriešinimo iš prekybininkų, kurie nenorėjo konkurencijos savo parduotuvėms. Pavyzdžiui, yra žinoma, kad Žagarėje pradėjus kurti kooperatyvą, netgi buvo rašomi prašymai generalgubernatoriui – netvirtinti jų sueigos nutarimų.
1911 metai Joniškio kooperatyvui buvo labai sudėtingi, nes Joniškį nusiaubė du gaisrai, per vieną jų sudegė net 200 namų ir krautuvių, tarp kurių buvo ir kooperatyvo parduotuvė. Teko statyti naują.
Atsitiesta gana greitai, nes 1913 metais kooperatyvo apyvarta perkopė 100 tūkstančių rublių.
Pinigai visada viliojo. Ir tais laikais naujas Joniškio kooperatyvo vadovas, pakeitęs St. fon Goesą, išeikvojo pinigus, neteisėtai skolindamas ir išrašinėdamas vekselius draugijos vardu.
Kooperatyvo lėšas eikvojo ir Žeimelio kooperatyvo vadovas. Vėliau jo pirmininku išrinktas tas pats bajoras Stanislovas fon Goesas su valdyba dirbo be atlyginimo, kad suvaldytų kilusią krizę.
Liudijo pažangą
Konferencijoje dr. Ernestas Vasiliauskas, Klaipėdos ir Latvijos universitetų mokslinis darbuotojas, pristatė Goesų šeimos genealoginius šaltinius, rastus Latvijos valstybės istorijos archyve. Žinoma, kad Goesai XII–XIII amžiuje kilo iš Portugalijos, o XVI amžiuje paplito Flandrijoje, Kurše, Austrijoje, Lietuvoje.
Lietuvos liaudies buities muziejaus darbuotoja, dr. Rasa Bertašiūtė kalbėjo apie Medvilionių dvaro molinio ponų namo vertę. Pasak lektorės, Joniškio kraštas unikalus tuo, kad moliniai pastatai, kurie keitė medinius ir labiau saugojo nuo gaisrų pasekmių, čia pradėti statyti palyginti labai anksti. Tai rodo krašto pažangą, modernumą.
Nors Medvilionių ponų namo likęs tik „lukštas“, kai kurios detalės, pavyzdžiui, dailus karnizas, įdomus sienų tinkavimo būdas, kurio, pasirodo, būta populiaraus ir Švedijoje, liudija, kad tai reikšmingas statinys.
„Lubos iškaltos balanomis. Dabar nesutinku statybininkų, kurie tai sugebėtų padaryti“, – sakė dr. R. Bertašiūtė. Ji pastebėjo, kad architektūra yra kaip ženklų sistema, komunikavimo priemonė.
Itin reikšminga nematerialioji paveldo vertė: ją supančios istorijos ir patirtis, autentiškumas, tikrumas, o jo išsaugojimui būtinos žinios ir entuziazmas.
Garsina kraštą ir dabar
Konferencijos viena pagrindinių organizatorių, Joniškio kultūros centro direktorės pavaduotoja Ilona Osipova pristatė priešistorę, kodėl imtasi renginių ciklo, per kurį vis garsinamas bajorų vardas. Norėta, kad žmonės išgirstų apie platų bajorų Goesų veiklos kontekstą.
O dabartyje šios giminės palikuonys taip pat garsina Joniškio kraštą. Tai puikiai iliustravo dvi pristatytos parodos. Iš Joniškio kilusi jauna fotografė Brigita Povilionienė savo nuotraukose savitu žvilgsniu užfiksavo Goesų giminės atstovo Raimondo Leparsko darbus Joniškio krašte, čia esančiose šventovėse. Kita garsios giminės palikuonė dailininkė Indraja Raudonikytė atvežė savo grafikos darbų parodą pavadinimu „Visos jos Onos“, kurioje paveiksluose nupieštos giminės moterys ir mergaitės visos turi tą patį Onos vardą.
Organizatorių nuotr.
Konferencijos lektoriai (iš kairės) dr. Ernestas Vasiliauskas, dokt. Dalia Pauliukevičiūtė, dr. Oga Mastianica, dr. Zita Medišauskienė, kalbėję apie bajorų Goesų kilmę, jų asmenybes, veiklos kontekstus, aplankė ir Medvilionių dvaro pastatą.
Autorės nuotr.
Dailininkė Indraja Raudonikytė atvežė savo grafikos darbų parodą, kurioje paveiksluose nupieštos giminės moterys ir mergaitės visos turi tą patį Onos vardą.
Iš Joniškio kilusios fotografės Brigitos Povilionienės fotografijose – savitu žvilgsniu užfiksuoti Goesų giminės atstovo Raimondo Leparsko darbai, iš nuotraukos žvelgia ir jis pats.