
Naujausios
Ar šimtmečio proga bus sutvarkyta istorinių gegužinių vieta?
Giedrius Gaidamavičius, storikas, muziejininkas, gidas
Tautinio kostiumo įsigijimas, Nepriklausomybės kovų savanorių atminimo įamžinimas, šimtmečio vardo pėsčiųjų-dviračių tilto Kuršėnuose statybos, knygų leidyba, filmo apie Šiaulių rajoną kūrimas, parodos, trinkelės su įvairiomis Lietuvos istorijos datomis – tai tik keli projektai, numatyti Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio minėjimo programoje Šiaulių rajone 2017–2020 metais.
Tuo tarpu didelę svarbą lietuvių tautiniam atgimimui turėjusių pirmųjų Šiaulių gegužinių vietą Aleksandrijoje (buvusiose grafų Zubovų valdose, prie kelio Šiauliai–Panevėžys) rajono valdžia, atrodo, yra linkusi užmiršti.
„Ačiū Jums už laišką ir pasiūlymus atkreipti dėmesį į Aleksandrijos problemas. Jau ne kartą bandėme imtis kompleksiškai tvarkyti tą vietą, tačiau vis pritrūkdavo lėšų. Turime pamąstymų ir 2018-iesiems. Ar juos pavyks įgyvendinti, dar sunku pasakyti, kol nepatvirtintas kitų metų biudžetas. Tačiau Jūs teisus – toji vieta turi sulaukti daugiau dėmesio“, – tai ištrauka iš Šiaulių rajono savivaldybės Architektūros ir paveldosaugos skyriaus atstovo atsakymo į pasiūlymą sutvarkyti neprižiūrimą ir apleistą istorinių gegužinių vietą bei įtraukti ją į minėtąją Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmečio programą.
Pateiktas atsakymas – lyg situacija, kuomet vienu metu pranešamos gera ir bloga naujienos. Viena vertus, iškelta problema bent jau kai kuriems savivaldybės atstovams yra žinoma. Tačiau viskas atsimuša į tą pačią sieną – trūksta lėšų, o kas bus ateityje, lieka neaišku.
Artėjantis valstybės atkūrimo šimtmetis, regis, būtų puiki proga imtis istorinių gegužinių vietos tvarkymo darbų. Tačiau užuot iš užmaršties prikėlusi, nors ir apleistus, bet vis dar egzistuojančius paminklus, rajono valdžia verčiau imasi kurti naujus (tiltas, trinkelės) arba seka paskutinėmis tautinių drabužių mados tendencijomis.
Kas gi tos Šiaulių gegužinės ir kuo jos ypatingos? Kuo svarbi jų vieta Aleksandrijoje?
XIX a. antrojoje pusėje, nutiesus Rygos–Tauragės plentą bei geležinkelį, matomas spartus tuomet Rusijos imperijos sudėtyje buvusio Šiaulių miesto ekonominis vystymasis bei gyventojų skaičiaus augimas. Miestas tapo svarbiu kultūros, įsibėgėjančio lietuvių tautinio atgimimo, draudžiamos spaudos platinimo bei paskirstymo centru.
Kultūrinio gyvenimo vystymąsi skatino ir Šiauliuose tuo metu besikūrusi lietuvių inteligentija, jos atstovai būrėsi į visuomenines draugijas, padėjo platinti uždraustą literatūrą. Negalime pamiršti ir istorinės Šiaulių (dab. Juliaus Janonio) gimnazijos, tarp kurios auklėtinių plito demokratinės bei tautinės idėjos, o daugelis gimnazistų vėliau tapo aktyviais tautinio sąjūdžio dalyviais, tarpukario Lietuvos politikos, kultūros, visuomenės veikėjais.
Visų šių įvykių fone XIX a. pabaigoje ir buvo pradėtos rengti Šiaulių gegužinės. Jos savo turiniu bei istorine reikšme skyrėsi nuo įprastų pavasario švenčių.
Pirmoji Šiaulių gegužinė įvyko 1899 m. birželio 12 d. Zubovams priklausiusio Aleksandrijos dvaro žemėse. Šventę organizavo tuometinis Maskvos universiteto studentas, būsimasis istorikas Augustinas Janulaitis.
Pirmoji gegužinė nepasižymėjo dalyvių gausa, pasak paties A. Janulaičio, „dalyvavo tik savi ir pažįstami“. Tačiau būtent taip gimė tradiciniu tapęs kultūrinis renginys, iki Pirmojo pasaulinio karo vykęs ne tik Aleksandrijoje, bet ir kituose aktyviai lietuvių tautiniame atgimime dalyvavusių grafų Zubovų dvaruose – Bubiuose, Kairiuose, Andrijavoje. Gegužinės kasmet sutraukdavo vis daugiau svečių.
Kaip ir įprasta gegužinėms, jų metu skambėjo muzika, lietuviškos dainos, vyko šokiai, žiūrovams rodyti vadinamieji „gyvieji paveikslai“, spektakliai, Šiauliuose veikusios „Varpo“ draugijos teatro trupės pasirodymai.
Tačiau esminis Šiaulių gegužinių bruožas – greta kultūrinės dimensijos matomas ryškus politinis aspektas. Po pasilinksminimo priedanga į mūsų miesto apylinkes susirinkę lietuvių tautinio atgimimo veikėjai spręsdavo aktualius to laikotarpio klausimus, aptardavo politines aktualijas, draudžiamos lietuviškos spaudos leidybos bei platinimo reikalus, diskutuodavo apie visuomenės problemas, svarstydavo tolesnius savo veiklos žingsnius.
Šiaulių gegužinėse susirinkdavo įvairių politinių srovių atstovai, todėl šventės amžininkų atsiminimuose kartais apibūdinamos kaip „lietuvių seimas“ arba „pirmieji lietuvių parlamentai“ su frakcijomis. Teigiama, kad būtent šių švenčių metu pirmą kartą buvo prabilta apie politinį Lietuvos nepriklausomybės siekį.
Įvairiais metais vadinamąsias Šiaulių gegužines organizavo ne tik jau minėtasis A. Janulaitis, bet ir tokios asmenybės, kaip rašytojai Povilas Višinskis, Žemaitė, XX a. pradžioje Šiauliuose kurį laiką gyvenęs kalbininkas Jonas Jablonskis, Lietuvos šaulių sąjungos įkūrėjas ir pirmininkas Vladas Putvinskis su žmona Emilija.
Prie šventės įgyvendinimo prisidėdavo ir Zubovų dvarų pareigūnai. Šiaulių gegužinėse dalyvaudavo žmonės ne tik iš netolimų apylinkių, bet ir iš kitų Lietuvos vietų. Taip pat atvykdavo Rusijos imperijos bei kitų šalių universitetuose studijavę lietuviai studentai.
Tarp svečių netrūko ir žymių asmenų. Tai būsimieji Nepriklausomybės akto signatarai (Jonas Basanavičius, Steponas Kairys, Jonas Vileišis, Mykolas Biržiška), Pirmosios Lietuvos Respublikos politiniai veikėjai (Kazys Grinius, Juozas Tūbelis, Kazimieras Venclauskis), garsūs kultūros ir meno atstovai (Mikalojus Konstantinas Čiurlionis, Gabrielė Petkevičaitė-Bitė, Šatrijos Ragana) ir kiti, kuriems išvardyti reikėtų dar daugiau eilučių.
1934 m. minint pirmosios gegužinės metines, Aleksandrijoje įrengtas bendrą tautinio sąjūdžio veikėjų darbą simbolizavęs „Darželis–Skruzdėlynas“ – iki šių dienų išlikusi kompozicija, sudaryta iš paminklinio akmens su iškaltu užrašu „1899 Labora 1934“ (verčiant iš lotynų kalbos, „dirbk") bei iš akmenų sumūryta siena ir laiptais.
Atsižvelgiant į programos turinį bei dalyvių įvairovę, Šiaulių apylinkėse vykusias gegužines drąsiai galima vadinti istoriniu nacionalinės reikšmės įvykiu, telkusiu to meto tautinio atgimimo veikėjus bei neabejotinai prisidėjusiu prie kelio į 1918 m. vasario 16 d. Lietuvos valstybės atkūrimą. Ieškant analogijų su sovietine okupacija bei XX a. antrąja puse, gegužines, pagal jų svarbą, galima prilyginti Sąjūdžio renginiams.
Po Antrojo pasaulinio karo Šiaulių gegužinių paminklinis akmuo buvo suskaldytas, tačiau žmonių rankomis restauruotas. Drąsaus, bet ne visai sėkmingo bandymo sulipdyti akmenį rezultatas – iškalti skaičiai „1894“, lėmę ilgą laiką vyravusią klaidingą nuostatą, jog pirmoji istorinė gegužinė įvyko ne 1899 m., bet penkeriais metais anksčiau.
Visgi, sovietmečiu pirmosios gegužinės vieta Aleksandrijoje tapo apleista, tokia ji išliko iki šių dienų. Išimtis – tautinio atgimimo laikotarpis XX a. 9 deš. pabaigoje bei pirmieji Nepriklausomybės metai, kuomet aktyvūs entuziastai rengė talkas, o bendrija „Labora“ su Šiaulių rajono savivaldybės Kultūros skyriumi kelerius metus bandė gaivinti švenčių tradicijas.
Dar 1994 m. gegužinių istorija besidomėjusi literatūrologė Dalia Striogaitė rašė, kad „mūsų istorikai, kultūrologai bus neleistinai primiršę XIX a. pabaigos–XX a. pradžios garsiąsias Šiaulių gegužines“. Problema aktuali ir praėjus daugiau nei dviem dešimtmečiams, o greta minėtųjų dviejų grupių būtina paminėti ir valdžios atstovus. Šiandien liūdna matyti užmirštą, apleistą ir neprižiūrimą istorinę vietą Aleksandrijoje.
Akis bado netvarkingi ir ne visur praeinami takai, vieta, kur stovi paminklinis akmuo yra apaugusi žolėmis bei neprieinama, o patys akmenys apsamanoję. Be to, paminklą rasti sunku – nėra jokių informacinių lentų ir rodyklių. Panašu, kad šią vietą yra užmiršę ir naujienų bei turistinės informacijos rengėjai.
Pastaraisiais metais į fotografų objektyvus dažniausiai patenka ne žolėse paskendęs 1934 m. įrengtas „Darželis-Skruzdėlynas“ su paminkliniu akmeniu, bet greta esantis akmuo su neseniai kritusia bei suskilusia memorialine plokšte.
Gegužinių vieta – ne vienintelis istoriškai svarbus, bet apleistas objektas Aleksandrijoje. Dėmesio nusipelno visai šalia esantys Lietuvos laisvės kovų sąjūdžio žuvusių dalyvių (partizanų) bei nužudytų politinių kalinių atminimui pastatyti kryžiai. Prie kelio Šiauliai–Panevėžys – geriau matomos, tačiau taip pat sunkiai pasiekiamos ir apleistos kapinės. Jose palaidoti nuo 1911 m. Aleksandrijos dvarą valdę Janavičiai bei su jais giminystės ryšių turėjęs rašytojas, XIX–XX a. sandūros lietuvių tautinio atgimimo veikėjas, miškininkas, tarpukario Lietuvos Žemės ūkio ir valstybės turtų viceministras, Miškų departamento direktorius, pirmasis Žemės ūkio akademijos rektorius Povilas Matulionis. Tiek jo kapas, tiek paminklinis gegužinių akmuo yra įtraukti į Kultūros vertybių registrą.
Galima darkart pakartoti – išvardyti objektai Aleksandrijoje (pirmosios gegužinės vieta, partizanų atminimui skirti kryžiai, prie kelio esančios kapinės) bent jau artėjančio Lietuvos valstybės šimtmečio proga privalo sulaukti Šiaulių rajono valdžios dėmesio.
Didelių vilčių nepuoselėju, tačiau minėtos vietos turi tapti randamos, prieinamos bei identifikuojamos. Todėl pradžioje reikėtų bent jau sutvarkyti bei prižiūrėti pagrindinius takus, paminklų prieigas, įrengti informacines lentas bei rodykles.
Atverkime visuomenei užmirštas, bet svarbias istorines vietas.
Autoriaus nuotr.
Pirmosios Šiaulių gegužinės įamžinimas. Kairėje – akmuo su memorialine plokšte (plokštė su dabartiniu tekstu uždėta 1999 m.). Dešinėje – 1934 metais įrengtas „Darželis-Skruzdėlynas“ su paminkliniu akmeniu bei tvorele.
„Darželis-Skruzdėlynas“, įrengtas 1934 metais.
Apsamanojęs pirmosios gegužinės paminklinis akmuo. Sovietmečiu jis buvo suskaldytas bei žmonių bandytas restauruoti (tai rodo vidurinė tamsesnė dalis). Akmens tvarkymo metu atsirado skaičius 4, pakeitęs viršuje esančią datą į 1894 m. (dėl to sovietinėje periodinėje spaudoje bei literatūroje būdavo nurodoma, jog pirmoji gegužinė įvyko 1894 m.).
4. Kapinės, kur palaidotas P. Matulionis bei Janavičiai.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Istorikas, muziejininkas, gidas Giedrius Gaidamavičius.