Ar Šiauliai kultūros provincija?

 

Tokį netikėtą, šokiruojantį klausimą gavau kalbėdamas tapytojo Vilijaus Vaišvilos parodos „Let it be“ („Tebūnie“) atidaryme (2023-10-20). Teko prisiminti Lietuvos Respublikos Seimo nario dr. Stasio Tumėno racionalius žodžius apie provinciją. O ir svarūs argumentai buvo šalia. Paroda vyko Šiaulių „Dagilėlio” dainavimo mokykloje. Teko priminti, kiek šalių su koncertais apkeliavęs, kiek tarptautinių apdovanojimų yra gavęs Maestro Remigijaus Adomaičio vadovaujamas unikalus, kinų klausytojų ir žiniasklaidos pavadintas „Angelų choru“ Šiaulių berniukų ir jaunuolių choras „Dagilėlis“.

Tokie kolektyvai kaip „Dagilėlis“ ir tokie tapytojai kaip Vilijus Vaišvila ir kiti šiauliečiai dailininkai, muzikamtai ir kiti kultūros žmonės daro mūsų miestą aukštos kultūros centru. Dar kartą padėkojau dailininkui už leidimą publikuoti savo monografijoje „Negalia visuomenėje ir vaizduojamajame mene“ paveikslo „Vedlys“ reprodukciją, įnešusią naujų spalvų ir naujo požiūrio bei papildžiusią šios knygos iliustracijų įvairovę.

Įvairiapusė asmenybė: Dievas ne tik davė, bet ir drėbtelėjo

Parodos autorius – neeilinė asmenybė. Vilijus Vaišvila gimė 1955 metais, mokėsi Didždvario mokykloje, studijavo Vilniaus dailės akademijoje. Dirbo pedagoginį darbą. Šis įvairiapusis žmogus ne tik tapo paveikslus, freskas, kuria medžio, akmens, metalo skulptūras, bet ir groja, rašo muziką savo dainų ir kitų poetų tekstais. Kelerius metus dirbo Danijoje, kur projektavo interjerus, tapė portretus, Kopenhagoje sukūrė 300 kvadratinių metrų freską „Povandeninis pasaulis“. 2002 metais buvo pakviestas į Ispanijos Andalūziją, kur kurorto mieste, prie Viduržemio jūros, Marbeljoje, nutapė šešias freskas.

Dailininko darbai buvo eksponuoti Londone, Čikagoje, Osle, 2004 metais – parodoje ARTVILLE 04 Kopenhagoje, BALT ART galerijoje Berne, ARTBASEL satellite Majamyje, CuetoJame, Mixed Emotions Fine Art bei JoMar Visions galerijose Hiustone, Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo, Kauno, Šiaulių apskričių, Kretingos r. savivaldybės bibliotekose.

Nuo 2002 metų Vilijus Vaišvila yra Amerikos portretistų asociacijos (ASPPA) narys. Yra parengęs ir išleidęs kelias poezijos knygas: „Privati erdvė“, 2005 m. ir „Svetimos durys“, 2006 m.

Kodėl Bitlai?

Regis, pasirinkta parodos erdvė ideali – dainorėlių mokykla. Todėl nenuostabu, kad parodos atidarymas prasidėjo koncertu, kuriame dalyvavo „Dagilėlio“ dainavimo mokyklos III klasės berniukų choras, vadovaujamas mokytojos Rimos Koržanovienės. Nenustebome, kad šioje mokykloje ne tik atliekamos, bet ir kuriamos dainos.

Koncerte buvo atliekamos, dainoms akompanavusio, muzikanto ir kompozitoriaus Kosto Rušinsko sukurtos dainos. Dar labiau suprantamos muzikos literatūros mokytojos Lolitos Girskienės istorinės įžvalgos apie „The Beatles“ – roko ir pop muzikos grupę iš Anglijos Liverpulio, grojusią ir dainavusią 1960 – 1970 metais. Iš pradžių jų muzikos stilius priminė rokenrolą, vėliau grupė išbandė daugybę skirtingų muzikos stilių. Mokytojos muzikinis, istorinis ekskursas į netolimą praeitį buvo ypač naudingos mažiesiems dainorėliams. Susirinkusieji į šios parodos atidarymą įdėmiai klausėsi dailininko profesoriaus Antano Visocko analitinių minčių apie Vilijaus Vaišvilos parodoje eksponuojamus paveikslus.

Taigi, kodėl Bitlai? Dalis paveikslų pavadinti šios grupės sukurtų dainų pavadinimais. Ne išimtis ir pačios parodos pavadinimas – „Let it Be“ („Tebūnie“). Šio projekto idėjos autorius ir užsakovas Lothar Heim (Vokietija). Darbų ciklą sudaro 24 paveikslai nutapyti pagal The Beatles muzikantų dainas, parašytas skirtingais jų kūrybos laikotarpiais. Legendinių muzikantų ir dainininkų portretais ištapytos gitaros ir Ringo Starr portretai ant būgnų. Pilnai baigtas šios temos paveikslų ciklas bus eksponuojamas Vokietijoje.

The Beatles grupės atlikėjų įkvėpti paveikslai – tai talentingų muzikantų istorijos. Bitlų kultūrinė įtaka XX amžiaus septintajame dešimtmetyje buvo milžiniška ir reikšminga. Buvo viršūnių viršūnė ir neįkainuojama vertybė paaugliui turėti namuose ant sienos pakabintą spalvotą šios grupės plakatą. Bandėme juos mėgdžioti, apranga, šukuosenomis. Tuometinė tarybinė mokykla uoliai rūšiavo mokinius, kovojo ne tik su kairiarankiais, bet ir mūsų ilgais plaukais...

Vilijaus Vaišvilos paveikslai The Beatles tai pagarba ir padėka to laikotarpio pop ir rok muzikos kultūrai. Ši paroda rodo, kad šios grupės muzika (Bitlai dainavo tik savo kūrybos dainas) yra neišsenkantis šaltinis kūrybai.

Dailininkui užbaigus šį darbų ciklą, paveikslai iškeliaus į Vokietiją. Šiauliečiai ir miesto svečiai dar turi galimybę nemokamai pasigerėti šių paveikslų originalais.

Reikia palaikyti jaunuosius...

Einant į pabaigą parodos atidarymo šurmuliui su profesoriumi Antanu Visocku skubame į kitą dailės parodą. Reikia palaikyti pradedančiuosius, jaunus dailininkus. Tą kartą Lietuvos dailininkų sąjungos Šiaulių organizacijos S-IM galerijoje debiutavo jaunos ir talentingos Šiaulių universiteto Dailės fakulteto auklėtinės grafikės Jolitos Puleikytės paroda „The lobster“ („Omaras“). Palaikyti buvusios studentės atvyko fakulteto buvę dėstytojai tapytojai profesoriai Antanas Visockas, Ričardas Garbačiauskas ir kiti jaunųjų talentų gerbėjai. Jaunoji dailininkė pristatė gana originalią tiek juodai baltą, tiek spalvotą, skaidriomis spalvomis šviečiančią grafiką.