
Naujausios
Apie „Kuparą, raižytą gėlėmis“
Danutė Augutienė
Šiaulių poetei, Lietuvos rašytojų sąjungos narei Janinai Jovaišaitei liko vos pusė metų iki 90-ties metų jubiliejaus. Apmąstydama praėjusį laiką, ji yra pasakiusi: „Svarbiausia – rašiau eilėraščius“. Pirmąjį sukūrė būdama devynerių. Tada ir suvokė, kad eiles rašyti – jos pašaukimas, būsimo gyvenimo esmė.
Vienas po kito gimę eilėraščiai rodė, kad simpatiška jaunėlė – talentinga, verta būsimos poetės vardo. Tai suprato ir periodinės spaudos leidėjai („Nemunas“, „Tarybinė moteris“, „Komjaunimo tiesa“, „Literatūra ir menas“), mielai spausdinę jaunos kūrėjos eiles.
Metai po metų kūrinėlių prisikaupė pilni stalčiai. Galimybė jiems suteikti knygos pavidalą atsirado tik 1989 m., kai laikas kūrėjai skaičiavo šešiasdešimtuosius. Debiutinė knyga – eilėraščių rinkinys „Saulės laikrodis“ – akivaizdžiai įrodė, koks brandus ilgai krautas poetinis derlius. Skaitytoją žavėjo malonus, šviežias, lyriškas balsas, stebino šviesus, romantinis pasaulio suvokimas, graudžiai graži, subtili jausmų kaita.
Eilėraščiai, snūduriavę stalčiuose ir kasdien gimstantys nauji, virtę knygomis, ėmė aktyviai gyventi: vieni gręžėsi į praeitį, antri gyveno šia diena, kiti veržėsi ateitin. O tų knygų – daugiau nei dešimtis. Pati naujausia – eilėraščių rinkinys „Kuparas, raižytas gėlėmis“, dovanotas skaitytojams 2018 m. pabaigoje, dar spaustuvės dažais tebekvepiantis, liudija, kad poetės „gilaus šulinio vanduo“ iki šiol tebėra gardus.
Kaip pirmojoje („Saulės laikrodis“), taip ir naujausioje knygoje („Kuparas, raižytas gėlėmis“) poetė lieka ištikima romantiniam pasaulio jutimui – tik dar tvirčiau tai akcentuodama („aš liksiu/ atkakliai/ tarp Don Kichoto malūnų“, „norėjau ir noriu būti/ ant lelijos žiedlapio/ ant paukščio giesmės“).
Romantikės maksimalistės siekimas – grožis, gamtos ir žmogaus kuriamas: „pievoje tarp žolių žydi Solveigos laukimas“, „pro auksaspalvius lapus“ prasišviečia Ofelijos sielvartas.
Kai kūrėjos žvilgsnis bėgioja Pikaso paveikslų pievomis, ji jaučiasi esanti dailininko seseria, asociacijų keliu ją veda Bacho choralai, liūdesio valandomis girdi Šuberto „Žiemos kelio“ „varpų skambėjimą sušalusį“.
Poetės eilėraščiams būdingas priešpastatymas, kontrastas: to paties eilėraščio įvaizdžiai – žydinti azalija ir skylantis atomas, dualus veikėjas – Orfėjas: vienas dainuoja „apie meilę/ kitas apie mirtį“. Romantikai priešingas polius – realybės juodosios bejausmės pusės, gimdančios ir auginančios pasaulinį sielvartą: „sielvartas žingsniuoja per pasaulį/ kaip kariauna Čingischano – / batai ilgaauliai/ trypia džaugsmą tavo ir mano“ –„tabu nebėra – / gyvenimas lyg sotus kepsnys ant stalo/ tiekiamas ant plastmasės lėkštės“. Sarkastiškas žodis nuvertina „podiumų altorius, restoranų madonas“.
O kaip subtiliai „Kupare“ skamba įvairaus diapazono ir bangų ilgio meilės motyvas – ilgesingas, liūdnas, raminantis, guodžiantis – nutrūkstantis, pasibaigęs. Intymiems jausmams reikšti autorė randa puikiausių metaforų, epitetų, sušukimų, pakartojimų: „Lakštingalų balsais / išsiuvinėta / šilkinė nakties skara / bet kam ją padovanosiu –/ tavęs nėra“, „Sielą gaubia atminimai / tarsi paukščių giesmės kvapios“. Daugiausiai meilės ženklų sode (jis realus, gimtojo sodo apsupty Janina ir dabar gyvena): „Ant sodo stalo / guli vakaro saulė – / ant suolo sėdi / alyvų kvepėjimas“, „tu neužmirštas – sode – visada“.
Poetę, intelektualę ir eruditę, traukė filosofija. Žmogaus būtį ji apmąsto kone visose knygose. Ieško atsakymo į slėpiningus būties klausimus. Naujausioje knygoje atsakymas – ne vien jausmais, bet ir išmąstymu pagrįstas: „Aš vienintelė ir savita / su savo minčių ir svajonių svita, / bet / viską man padovanojo kiti / mano tėvai ir protėviai / ir mano gyvūnai globotiniai“...
Įdomu, ką mintija ši kūrėja apie kūrybą, apie poeziją? Kokia įvairovė! Nuo svarbos: „Mūsų knygos – pasiuntiniai į ateitį“, „vien auksiniai lapų eilėraščiai / saugo vasaros aistrą šviesią“ iki mažybės: įrašyta į knygą akimirka yra tik „taškelis impresionistiniame paveiksle“, kūrėjas Visatoje yra tik „sapnų žmogelis“.
Knygos antraštei poetė parinko seną naujųjų kūrėjų pamirštą žodį. Tikriausiai tam, kad būtų tariamas dabar ir ateity. Jau už Saulės išėjęs Šiaulių literatų globėjas Stasys Bulzgis vis primindavo, kad seną žodį saugotume. Mūsų močiutės kuparuose, kraičio skryniose, saugojo jaunystės turtą. Kai mano močiutė atverdavo kuparą, jis grožiu pakvipdavo. Išsaugoti brangų turtą, išsaugoti grožį – tikriausiai toks Janinos siekis. Bet jos skrynia atvira ir jauniesiems. Ir ji pati į „Kuparą“ deda šių dienų poetizmą įtvirtinančius žodžius, išgaudama šviežų individualų ritmo bangavimą bei rimo skambėjimą („Danguje debesų juodų intarsijos –/ vėjai susitikę barsis...“, „Žvaigždžių iliuzijos! Žiedų aliuzijos, / dvelkia meile baltos akacijos –/ gležnai subtilios paukščių ovacijos!“).
Kokio tikslo vedina rašau tuos pamintijimus, klausiu savęs. Juk knygą perskaičiau, skaitymo malonumą patyriau. Juk praturtinau save gerais jausmais. Juk pasitvirtinau savo nuomonę – nepamiršk praeities, bet būk šią dieną ir žvilgtelėk ateitin. O gal? Gal šį straipsnį rašiau norėdama pasakyti skaitytojams, jog ne tik Vilniuje, bet ir Šiauliuose (ir ne tik) yra „šauktinių“, savanorių, pasiryžusių poezijai tarnauti nuo jaunumės iki „žilo plauko“. Ir, manau, tarnystę puikiai atliekančių!