
Naujausios
Akmuo nebūna beširdis
Gediminas GRIŠKEVIČIUS
Poetės Reginos Biržinytės literatūrinės premijos 2017 metų laureatas
Tai buvo 1981-aisiais, baigiantis spaliui, kai juodi debesų tumulai ritosi pažeme, kabarojosi per Švilpiškę ir pro Šaukėnus vyniojosi tolyn, link Šatrijos, link Palangos, toliau link latviškojo Baltijos pajūrio. Žvarboka. Vasaros saulės gėrimas jau senokai išgertas ir artėjome link žiemiškosios ramybės ir nerimo dėl būsimųjų darbų.
Mano geriausias bičiulis Juozas Liaudanskis, jau laisvas nuo šviesmečio darbų, pažadėjo mūsų šeimai atminčiai „Poeziją“. Didesnius darbus išleidęs pasaulin, mano norus išklausęs, pats nupiešė „Poezijos“ eskizą: šakotas medis, jo viršūnėje – giedantis paukštis, o ant ąžuolo šakos – varpas.
„Ir užteks!“ – sakau, ne rašau, meistrui, o jis: „Ne, kitapus medžio, žemai, galvą užvertęs, dar stovės berniukas ir žiūrės į ant šakos tupinčią voverikę...“
Parašo. Stumteli mano pusėn sąsiuvinį...
„Gal nereikėtų, manau, nei berniuko, nei voverės?“
Bet neparašau nė žodžio. Ar aš – meistras? Džiaugiuosi, kad tik kals.
Turėti paties JUOZO LIAUDANSKIO DOVANĄ...
Viskas gerai. Eskizas yra, laiko – irgi, tik...
Akmens nėra.
Yra, prisiminiau!
Aną saulėtesnę spalio pavakarę Šaukėnuose, priešais daugiabučio langus, kur broliai Kęstutis ir Vytautas pasodino du beržus, ąžuoliukus, kaštoną, o aš su žmona ir vaikais – aukštaūgius kadagius, kur Mamutė įrengė puikų gėlyną su baltažiede erškėtrože viduryje, ant ąžuolinio kelmo priešais buvusio mano mokinio Paprūdžiuose, ne sykį ir patį Juozą Liaudanskį fotografavusio, kunigo, žinomo teologijos publicisto Kęstučio Ralio dovanotą, stalu tapusią nedidelę akmeninę girną, pamelžęs karvutes, minučiukei prisėdo kaimynas – labai doras žmogus, tada nežinojome – daug kentėjęs Norilsko tremtinys, geraširdis aukštaitis Adolfas Petrulaitis. Jis – Kelmės melioracijos statybos valdybos darbų vykdytojas.
– Adoli, – kreipiuosi taip, kaip į jį kreipiasi jo rūpestingoji žmona Zita. – Man skulptorius Liaudanskis iškaltų darbelį, bet tinkamo akmens nerandam...
– Akmens nerandat? Smulkmena, Gediminai! Užvakar prie Vaiguvos su keliais traktoriais kad išrovėm... Mūčijomės ilgiausiai. Ta žemė tokio Puntuko dar nėra mačiusi. Va, brolau, jeigu ČIA pastatytume, tai Griškevičienė su vaikais ir anūkais be kopėčių galėtų užlipti tiesiai į mūsų saloną, – smagiai nusijuokia Adolis.
Aikteliu. Sukluso net ir šalimais darželius palangėje ravėję kaimynai – Danguolė ir Aloyzas Buzėnai, Zofija ir Antanas Grigaliai, Janina Burbienė...
– Riogso pakelėje. Kam jis reikalingas. Ir Liaudanskis jam gal per senas. Juk jau tiek daug gražaus visai Kelmei, kelmiškiams ir Lietuvai padarė – pavydėt reikia. Susprogdins tą akmenį. Tikriausiai susprogdins. Gaila, reto gražumo akmuo...
– Nesusprogdins, – sakau, – kitą savaitę, matysit, jis bus prie Liaudanskio dirbtuvėlės...
Užsidegiau kaip nuo trijų kavos puodukų išsyk. Parpuolęs į Kelmę, dar tą patį vakarą užsukau pas „Senelį“. „Poezijai“ tokio dydžio akmens tikrai nereikia, bet meistrui, kuris dar svajoja iškalti paminklą Kelmėje gimusiam, amerikas išmaišiusiam rašytojui, dramaturgui Broniui Laucevičiui-Vargšui (1884–1916) ir pastatyti jo vardo gatvės prieigose šimtojo gimtadienio 1984-aisiais proga, tokį riedulį privalu parodyti. Nuodėmė – neparodyti.
Išsyk sutarėme važiuoti.
– Tik tu, – prašo jis, – sustok tolėliau nuo mūsų namų, o aš žmonai sakysiu, kad turiu reikalų Vilniuje. Bamba, kaip visos, girdi, tam seniui vis garbės reik... Gerai, kad visko ir negirdžiu...
Užbėgdamas priekin, pasakysiu, kad Juozas Liaudanskis ir anksčiau panašiai į Molėtuose, prie Kaldinių kalno, surengtą liaudies meistrų akmenkalių kūrybinę stovyklą išvažiavo, ir per Lietuvos televizijos „Versmių“ laidą prisipažino: „Į pirmą stovyklą neleido namiškiai, o dabar išvažiavau per prievartą, bet esu labai patenkintas, laimingas, ir į trečiąją stovyklą, jei ruoš, kad sveikas būsiu, būtinai važiuosiu...“
Tada Juozui Liaudanskiui iki aštuoniasdešimtmečio jubiliejaus dar stigo trejų metų...
Atvirai šnekant, mano ir mūsų visų bičiulis – didelis, geras, klusnus vaikas, mylintis savo pačiutę taip pat prieraišiai, savai, kaip ir ji myli jį, o kad ši kada ne kada papriekaištauja dėl nesibaigiančių darbų, tai ne tiek garbės troškimą prikiša, kiek nuogąstauja, kad kaklo neužsisagstęs skersvėjuose prie Kražantės dirba, paskui peršalęs kosti, vaistų vidurnaktyje reikia ieškoti, keltis, – 78 – tai nebe 40...
Visos mylinčios žmonos yra vienodos.
... Ankstų spalio rytą išvažiavome. Šyptelėjau į ūsą: mano bendrakeleivis Juozas Liaudanskis pasiruošęs, kaip kelionėn į Vilnių – su kostiumu, net kaklaryšiu, bet rankoje laikė ilgametę drobinę terbelę su kūjuku ir kitais įrankiais, kaltais akmens tvirtybei nustatyti. O jo žmonos skarelė, lyg palergonija, ilgai švietė lange, ir ji matė, ir tikrai suprato, kad mudu ne į Vilnių, vai, ne į Vilnių pajudėjome...
Pažliugusiu Šaukėnų vieškeliuku nubrazdėjome iki Šaltinių. Ten melioratoriai, mačiau, irgi paliko kalniuką akmenukų. Bėda: visi dideli. Mat, vyrai žino įstatymus, žino ir mūsų Liaudanskio norus, jiems įsakyta palikti akmenis, kurių svoris viršija penkias tonas – gal kokiam skulptoriui tiks?
O mums reikia tokio, kad į „Žigulių“ bagažinę tilptų. Kol kas nedidukei „Poezijai“.
Yra keli. Liaudanskis susikaupęs tuksena plaktukėliu:
– Ne. Arkliadančiai, – trinkteli mašinos durelėmis.
Ir tyli. O aš važiuodamas vis mąstau, kas yra tas „arkliadantis“, bet nepatogu klausti, kvailiu pasirodyti – man jie visi vienodi, „nekalba“, ir skiriasi tik dydžiu ir spalva.
Netoli Šilo Pavėžupis. Garsus rajono ir Lietuvos kampas. Čia buvojo daugybė šviesanešių – Žemaitė, Jablonskis, Žmuidzinavičius, čia juk gimė ir pirmoji lietuviška gramatika. Sovietmečiu žuvininkystės ūkio ir jo žmonių reikalus rūpestingai, kaip sau, tvarkė Vytautas Žilėnas.
– Kaip manai, ar Lietuvos šaulių vado Putvio-Putvinskio sodybą, kad nereikėtų pinigų remontams skirti, girtų bolševikų valdžia „netyčia“ nebus sudeginusi? Ai-ai-ai, kiekvienoje valdžioje daug durnių, – parašo bičiulis, dar pasisieloja, kad tiek metų vis nesuranda jam kambarėlio dirbtuvėms miesto centre, kur nepūstų Kražantės vėjai, kad Sabanskis vis daug darbų miestui iškalti prašo, o sumokėti delsia, o kai sumoka – boružės ašaros... Kalė didžiulį akmenį monumentą net kultūros ministro giminei, o ar ką materialaus gavo – istorija nutyli ir šiandien.
Apie valdžią mes pliurpiam retai. Tik kai labai nesitveriam savyje. Liaudanskis ne iš nuolankumo, o iš didžiulio noro dirbti, būti reikalingu šeimai ir miestui, noro puošti jį daug nesilygsta. O gal be reikalo. Nes gal ne vienas jam nesumokėtas rublis valdininkų buvo su gražuolėmis ir ne visai geros reputacijos žemaitukėmis prauliotas, pražvengtas prie konjako Smalikėje, ant Kražantės kranto ar kitur, Judlėje.
– Tegul juos velniai, – numojame abu rankomis.
Iki Vaiguvos tylime.
Pagaliau jau iš tolo jį pastebime. Guli dirvos pakraštyje, netoli Šaukėnų baltkelio. O didumėlis...
Visą gyvenimą prasmingai teisus mūsų kaimynas Adolfas Petrulaitis, visa Petrulaičių patriotiška šeima, dabar gyvenanti Kalniškiuose, arti Ventos.
– Va, čia tai AKMUO, tai ne anie „arkliadančiai!“ – džiūgauja, su „tufliukais“ įbridęs į pakelės molį. – Ką nori kalk – kaip stalas...
Kabarojasi viršun, delnų žirklėm plotį, plotą matuoja, žirglioja kaip gandras, o džiaugiasi – kaip mažas vaikas...
– Kur aš buvau jaunesnis, tad tokio nemačiau, ai-ai-ai, tai akmenėlis. Ką ten kokiam vaiguviškių revoliucionieriui Zibertui ar kolūkiečių portretams – kaip tik Broniui Laucevičiui!
Po pusmečio žentui, dirbusiam Kelmės melioracijos statybos valdybos viršininko pavaduotoju talkinant, tą riedulį didžiulis „belarusiškas“ tralas pukšėdamas per žemaitiškas kalveles vos vos pargabeno į Kelmę. Tiesiai prie Kražantės malūno, Laucevičiaus gatvės pradžioje, kur stovėjo Juozo Liaudanskio kūrybinė pašiūrėlė. Darbo – metams.
Tasai gražuolis akmuo ir dabar į Kražantės kranto molį amžiams tvirtai įsirežęs stovi, mus visus pragyvens. Šitai kokia vertinga ir ilgaamžė trijų bičiuliškų idealistų dovana Kelmei ir Lietuvai.
Tądien dar pasukome į Valpainius, buvusį Karolio Poželos kolchozą, kuriam vadovavo labai broliškas ir išmintingas vyras Algis Lapinskas.
Pervirtę per keliolika ūkio kalvelių, radom dar vieną didelį melioratorių akmenyną – visokiausių spalvų ir dydžių akmenų. Pasirinkome patogiausią kalti ir kelti į mašinėlę, įvertėme abu ir, nutarę čia dar nesyk pasipildyti „žaliavos“ atsargas, pasukome link namų.
Grįždami stabtelėjome Paprūdžių, kur tuomet dirbau Kelmės rajono mokyklų filmotekoje, aštuonmetės mokyklos kieme. Trys beržynai, du upeliai, miškas, o miške – senieji, garsieji Švedkalniai, į kuriuos dažnai pėdindavome su trečiokėliais ir vienas mažius, Andruliukas, menu, man šmaikštaudamas net koją yra pakišęs. Beje, tada aš neakivaizdiniu būdu studijavau ir pradinio ugdymo pedagogiką Šiaulių institute.
Vos nulyta. Pažeme raitosi melsvas pasakiškas rūkas...
– Koks dieviškas grožis! – atsiduso Juozas Liaudanskis. – Ar girdi, tamsta, kaip gražiai čiulba paukščiai? Va, ten, kampe, prie eglių, arba ten, kur betone akmenėliais parašyta „Būkime geri“, reikėtų tarp gėlių pastatyti vaikišką skulptūrėlę. (Tuos akmenėlius 1977 metų vasarą sudėliojome su poetiškos sielos dainų kūrėju, muzikos, menų mokytoju, šios žemės ir Lietuvos patriotu Edmundu Bauža – G. G.). Padaryčiau. Dykai. Vaikams. Dovanai... O kitą akmens ženklą dar iškalsiu ir Šaukėnams, pastatysim autobusų stotelės skvere, prieš įvažiuojant į miestelį...
Tai girdėdami su šviesaus atminimo tuometės Paprūdžių aštuonmetės mokyklos direktoriumi Jonu Dimša ir Kelmės rajono mokyklų filmotekos, kuri buvo tuomet įsikūrusi mokykloje, vadovu Petru Marcinkumi smagūs trynėme rankomis: „Ot praturtėtų Paprūdžių vaikai ir jų mokytojai, tėveliai!“
Iki paskutinio saulėlydžio Juozas Liaudanskis buvo pilnas gerų minčių ir katalikiškos Meilės pasauliui, žmonėms, noro papuošti Kelmę ir Lietuvą.
– Ar girdi paukščius? – vėl pakartojo. – Aš girdžiu. Kaip manai, tamsta, ar bus karas? Į bažnyčią vis einu ir Dievo prašau, kad tik Lietuvai neatsiųstų karo. Bijau karo. Bijokime jo visi. Nereikia kariauti nei pykti.
Reikia ne kariauti tarpusavyje, o gražiai sugyventi. Noriu, kad mano anūkai, dukters ir Romo (su juo, giminiškai sutardami, 1972–1973 metais, sykiu dirbome, aptardami vaizdinės agitacijos tvarkybą Kauno „Audimo“ fabriko mezgimo ceche Mažūnuose, – G.G.) vaikai – ir visi, visi vaikai! – gražiai užaugtų, ir būtų darbštūs lietuviai, išgarsintų kraštą visame pasaulyje.
– Nebus karo, – tvirtai tariu ir purtau galvą, nes tuo tikiu.
Juozas Liaudanskis svajingai šypsosi.
Kai minėtą mudviejų su skulptoriumi kelionę apsakiau telefonu tuomečiam „Kultūros barų“ žurnalo skyriaus vedėjui, sąžiningam publicistui, gaila, taip pat jau šviesaus atminimo Vytautui Valioniui, šis negaišdamas atsiuntė į Kelmę savo automobiliu garsų fotomenininką Juozą Grikienį. Jo ir J. Liaudanskio talento gerbėjo, kilnaus kraštotyrininko Vainiaus Urbonavičiaus nuotraukomis buvo iliustruota mano rašyta meninė apybraiža, kuri žurnale yra išspausdinta 1986 metų vasario mėnesio numeryje.
O po kelionės.... Susirgau. Visam gyvenimui.
Juozo Liaudanskio „akmenligė“
Susargdino
Amžinam
Liaudanskis:
Vis paukščio balsas
Akmenyj prabyla,
Sušildo sieloj
Atšiauriausią tylą, –
Pajūrio vėjus
Akmenyj regiu,
Su apvalainais
Akmenėliais –
Niekur nebaugu.
Jie primena
Ne vieną šelmį
Žalioj, jaukioj Jaunystės
Kelmėj.
Liaudanskio
Akmenys
Man svaigesni
Už vyną...
- – -
Kodėl tik akmenys
Dabar mus nuramina?
2001 m., Palanga
„Poezija“ buvo senokai iškalta, bet meistras vis prašė, kad dar pabūtų jų namų kieme. Mat, abu Liaudanskiai buvo artistai. O tarp jų – ir „Poezija“. Filmavo Lietuvos televizija. Žmona buvo vėl beprapliumpanti: „Tampo, kaip vaikėzą, o tas ir patenkintas.“
Tik tada, kai ir ją pasodino greta, nurimo, bet vėliau vis tiek sakė: „Geriau būčiau nesifilmavusi, tokią seną parodė... Ale užtat mano senelis šį kartą labai gražus“, – ne sykį džiaugėsi.
„Darbas mane ramina“ – taip vadinasi paskutinis Lietuvos televizijos filmas apie savamokslį meistrą, seniausią Lietuvos akmenkalį, pelniusį Kultūros ministerijos premiją. Prieš tai buvo Lietuvos kino studijos dokumentinis filmas, paskui dar televizija filmavo „Versmių“ laidai iš Molėtų kūrybinės tautodailininkų stovyklos, visai krašto spaudai fotografavo ELTA. Man stipriai įsirėžė Juozo Liaudanskio žodžiai, išsisijoję paskutiniojo filmuko jo šviesiame gyvenime pavadinimui: „Darbas, kai nieko aplink negirdžiu, yra mano Viltis, mano gyvenimas, darbas, akmuo visą gyvenimą mane ramina, nes akmuo niekada nebūna beširdis.“
Kelmėje, Kultūros rūmų kieme stovintis „Muzikantas“, kitos dekoratyvinės Juozo Liaudanskio skulptūros yra gyvi įrodymai, koks gajus yra lietuvių liaudies meno šaltinis, lyg motiną ir kūdikį siejanti virkštelė, – Lietuvą ir jos vaikus.
Paskui iš Juozo Liaudanskio medinuko, stovėjusio visai netoli Kražantės, paties šeimininko po karų statyto namo Raseinių gatvėje kieme, švytėdamas parsivežiau išsvajotąją „Poeziją“. Su ja sykiu gyvename jau tris dešimtmečius. Viešpatie, kasdien praeidami pro šią kuklutę skulptūrėlę mes net viduržiemyje ant Baltijos kranto savajame Saulėtekio take kasdien girdime Kelmės sielą, Tėviškės paukščio balsą ir tebegyvą karštą Kūrėjo Juozo Liaudanskio širdį, kuri lyg varpas kasdien primena: „Mylėkite Lietuvą, kaip motiną, neužmirškite Lietuvos, nepalikite su savo skausmais Jos vienos!“
Juozas Liaudanskis padovanojo ir kitą unikalų akmeninį darbą – „Berniukas su balandžiu“. Pasiūliau pinigų – kad pasižiūrėjo!
...Net sirguliuodamas, jei reikėjo, meistras gulė dvyliktą, kėlė trečią nakties, su vasaros šviesa. Ir 75-erių kalė akmenį, kai spigino kaitri saulė, kalė, kai nugarą draskė, veidą plakė liūtys... Kalė, kalė, kalė, neatsisukdamas į žiopsančius smalsuolius ir tuo tarpu netgi džiaugdamasis, jog neprigirdi, – nėr ko laiko gaišti. Darbo metu valgė ant akmens, nes jam minutės – naujas veido bruožas, apsiausto klostė, raidelė...
Va, šitaip, per didžiulę kančią ir darbą, talentus gimė ir gimsta Dievo įkvėptas, nemarus Tautos Gyvasties liudijimas – Lietuvių liaudies menas.
Tai įrodė ir Lietuvos akmenorių patriarchas, Kelmės talentas Juozas Liaudanskis.
Menotyrininkai iš Maskvos, Sankt Peterburgo, iš daugelio buvusios sovietijos kultūros centrų, Vilniaus, Klaipėdos, Šiaulių, Kelmės kraštotyrininkai, ypač Vainius Urbonavičius, o ir pats Liaudanskis su sūnumi Romu, taip pat prigimtimi – menininku, medžio skulptoriumi, pūguotą, darbams netinkamą dieną nesyk bandė suskaičiuoti po Kelmę, rajoną ir toliau pasklidusius „akmeninius ženklus“.
Visas Skulptūrų parkas! Todėl ir J. Liaudanskio talento gerbėja, patarėja, Kelmėje, Tytuvėnuose dirbusi ir gyvenusi talentinga architektė Irena Slavinskaitė-Prapuolenienė su vyru, ir anksti iš gyvenimo išėjęs savitas lietuvių grafikas kražiškis Edmundas Žiauberis, ir menotyrininkas šiaulietis Vytenis Rimkus daug kartų piršo mintį, jog Kelmėje anksčiau ar vėliau būtina turėti „Liaudanskio skulptūrų galeriją“, atskirą muziejų.
Dalį J. Liaudanskio darbų priglaudė Kelmės kraštotyros muziejus, čia jį myli, vertina, bet gi šito maža, maža. Vieni klausė, kiti negirdėjo, valdžioje norėjo tik kėdėmis garsūs būti. Ir kas jiems tas Liaudanskis – „išdalinkime darbus Kelmės gyventojų darželiams ir bus gražu“...
O ne tik aš tikiu: bus Juozo Liaudanskio muziejus, kaip ir išsami mokslinė studija apie jo darbus. Šventai tikiu, jog bus Kelmėje – ir netrukus! – Juozo Liaudanskio gatvė.
„Ach, ach, kad turėčiau šiltesnę dirbtuvėlę, kad ir žiemą galėčiau tupinėti, kalti, darbuotis, žiemą taip gūdu be darbo. Dabar trinuosi, glaustausi po katilines, garažus, kaip katinas po pelenus...“
Dažnai regiu Bičiulį. Stovi Juozas Liaudanskis savosios dirbtuvėlės – pašiūrėlės tarpduryje, kukliai, lyg pirmokas, susidėjęs rankas, jos kruvinai nudaužytos, akmens miltų nugraužtos, pirštai per krumplius tartum su žiedais, bet šypsosi, lyg jokio sunkaus darbo nebūtų vargęs. Nenustebčiau jei vėl tartų: „Ar girdi, čiulba paukščiai?..“
Neužmirštamos sekmadieninės vaikštynės su mažais mūsų vaikais ir Skulptoriumi po mieląją Kelmę. Rami šypsena, ranka visada ant dukros Margaritos ar sūnaus Mindaugo galvelių. Jis buvo labai laimingas gyvenime, tasai vidinės ramybės sklidinas mielas ir geras Lietuvis.
...Iškilminga Jo aštuoniasdešimtmečio muzika Kelmės kultūros rūmuose, mintys apie devyniasdešimtmetį ir...
Paskutinis įrašas Juozo Liaudanskio ranka: „Atminimui už gerą brolišką draugystę. Kada tarp mūsų vienam katram išnykus tepasilieka tarp mūsų nors tokia maža atmintis, kaip vardas ir pavardė.“
Laimingas darbščiojo Kelmės Senelio likimas – jo kraštiečių pastangomis vaiskiu, pajūryje regimu savitu kultūros židiniu tapo Juozo Liaudanskio galerija. Rajono centras pribarstytas meniškų „akmengėlių“. Jaunakaliai žino, į ką lygiuojasi.
Kelmės akmentašys Liaudanskis
Iš vandenų ir debesų,
iš paukščio klyksmo ir žvėries –
Akmuo nešventintas ir šventas.
Tokia versmė! Tokia gelmė!
Išeina akmenys – sparnuoti medžiai
Iš Kelmės į Šiaulius ir į Paryžių.
O tu, žmogau, gal mirusiems pavydi?
Atjoja vyrai ant baltų žirgų
Kardus prie šonų tarsi žibintus
Prisegę – nežudyt, o saugot...
Per pievas brenda Motina ir Tėvas –
Jie buvo svetimuos krantuos,
Ieškojo jūrose žuvyčių auksažvynių.
Neradę laimės vėl sugrįžo,
Vyrai vėl išjos.
Išjos, išjos...
Paliks akmuo.
Akmuo tas – žodis.
Žodis – kraujas.
Labai džiaugiausi, kai jau 1972 metais žinomas, geravardis poetas Robertas Keturakis šį eilėraštį išspausdino tuomet labai populiariame „Nemuno“ žurnale, kurio vieną egzempliorių padovanojau ir pačiam Juozui Liaudanskiui, o jis pasakė: „Gerą eilėraštį sukurt ne lengviau, negu man – akmens skulptūrą.“
Susitikimai su Juozu Liaudanskiu naujajame amžiuje
Ankstų 2002-ųjų rugpjūčio 16-osios rytmetį su sūnumi Mindaugu iš Palangos kurortinės vasaros sambrūzdžio per Kretingą išsiveržėme į „Orvidynę“ už Salantų. Pagerbti prieš dešimtmetį žaibiškai užgesusio mistiškojo pranciškonų vienuolio ir akmenkalio Viliaus Orvido sykiu važiavo ir daugiau palangiškių. Greta mūsų autobuse sėdėjo istorikas Pranciškus Samauskas, o Tautgirdas Protas mynė dviračio pedalus.
Akmenų ir chaoso, iš kurio randasi pasaulio tvarka ir darna, karalijoje, sutikome iš Vilniaus atvykusius visada bičiuliškus Lietuvos Vydūnijos brolijos vadovą, iš studijų metų pažįstamą filosofą Vaclovą Bagdonavičių su žmona ir rašytoją Vytautą Bubnį, Viliaus Orvido seserį Palmirą ir jos vyrą, garsų pajūryje antkapinių paminklų meistrą Liudviką Beniušį, kuris, vos paminėjus kelmiškį Juozą Liaudanskį, akimoju tarstelėjo: „Iš Liaudanskio, kaip armijos ir mano jaunų dienų draugo Viliaus Orvido, aš ir šiandien mokausi meniško akmens kalimo...“
Ne vienas kalbėtojas tądien prisiminė garsųjį Kražantės žemės skulptorių. Mes jautėme Juozą Liaudanskį esant šalia, jo darbus regėjome tarp Viliaus Orvido skulptūrų, o užsiminus apie magišką kūrėjų tiltą tarp dangaus ir žemės, Kosmoso darną ir nedalomą visumą, gerąją vydūniškąją karmą, vėlgi nesyk paminėtas ir Juozas Liaudanskis. Jį Žemaitijoje, ir pajūryje tenka susitikti, jausti dažnai. Juk lietuviui, pirmapradės Gamtos vaikui, akmenys, medžiai, jūros bangos – dievybių veidais.
2003 metų birželio 4-ąją Palangoje, netoli meno galerijos „Namelis“, šio krašto kultūrinės atminties atgaivintojo, dabar 80-ečio Vitaliaus Litvaičio rūpesčiu buvo statomas bronzinis žymiojo aušrininko, lietuvybės žadintojo, pirmojo Palangoje burmistro, daktaro Jono Šliūpo biustas. Greta buvo ir gabi monumento architektė, jau šviesaus atminimo palangiškė architektė Jolanta Galdikienė, o neilgtrukus „Šliūpų dvarelyje“ išniro ir biusto autorius, žinomas šalyje skulptūros profesorius Aloyzas Toleikis iš Šiaulių.
– Apsidžiaugtų Liaudanskis, – tarsteliu greta stovinčiam profesoriui A. Toleikiui.
– Garbė Kelmei, turinčiai Juozą Liaudanskį, – sako jis, – jo talento gelmių, dvasinės tvermės ir darbštumo galime pavydėti bet kuris. Juozo Liaudanskio darbai Kelmės veide dera, kaip žvaigždės danguje.
Jam pritarė ir kūrybiška architektė Jolanta Galdikienė (1964–2015).
– Aš taip pat esu labai laimingas, kad mano projektuotus ir 1978 metais pastatytus Kelmės kultūros rūmus, jaukius kiemelius puošia unikalios žymiojo Liaudanskio skulptūros, – grįžęs iš susitikimo su buvusiu šviesaus atminimo rajono Kultūros ir sporto skyriaus vedėju, taip pat dideliu J. Liaudanskio talento gerbėju Algiu Krutkevičiumi džiaugėsi daugelio iškilių statinių Lietuvoje ir už jos ribų autorius, sąžiningas Palangos vyriausiasis architektas Leonas Mardosas.
Jis su šypsena prisiminė ir kitą istoriją:
– Architektų sambūriuose sklandė legenda apie Juozo Liaudanskio kelionę į Maskvą. Grįžusį po kelionės skulptorių, girdi, klausė: „Kas jums patiko Maskvoje?“ „Akmenų daug“, – džiūgavęs Juozas Liaudanskis.
LIAUDANSKIŠKOJI TEMA – tarsi burtažodžiai, atveriantys visų krašto menininkų dirbtuvių duris ir širdis, giminiškai suartinanti ne tik žemaičius nuo Kelmės iki Palangos, ir nuo Palangos iki Zarasų. O kalbant apie talentą visada pagarbiai užsimenama ir apie Jį, lyg ąžuolą, užauginusią žemę.
... Gal kiek vaikiškos, todėl neabejotinai geros ir amžinai jaunos liaudies skulptoriaus Juozo Liaudanskio sielos atokaitoje jaukiai plazda kelmiškių gyvenimai.
Iš mūsų atminčių neištrinti Juozo Liaudanskio vienijamų pažįstamų kelmiškių veidų, balsų, muzikos, jie pavasariškai aidi ir rudenį, jie tebepuošia ne tik švenčių šurmulius, jie padeda gražiam kaimo žmogui įveikti nelengvos kasdienybės naštas, nenuliūsti. Jų, Juozo Liaudanskio žemiečių dėka, pavydėtinai gražiai tebežydi lietuvybė. Garbės pilietis Juozas Liaudanskis pasidžiaugtų tvarka kelmiškių sodybose, gražiai ūgtelėsiu 1972–1973 metais „komjaunuoliškųjų talkų metu Lenino gimtadienio išvakarėse“ mūsų sodintu parku Kražantės priebėgose.
– Kai tik su žmona Terese susiruošiame važiuoti į mano gimtuosius Šaltinius, Kelmėje visada pastovime prie Juozo Liaudanskio „Skalbėjos“ ir kitų skulptūrų, žavimės jomis ir meistro gabumais – šitaip jautriai iškalti akmenį ne bet kas sugeba, – neslepia žavesio Palangoje ketvirtą dešimtmetį su darnia šeima gyvenantis Stasys Mickūnas.
... Saulė akmenyse. Jie nesensta. Jie tęsia Kelmės „Baltojo apaštalo“, akmeninių „Dievojautos paveikslų“ kūrėjo, Juozo Liaudanskio amžių. Garbė Kelmei, kad ji jau atvira daugybės savitų stilių skulptorių sambūriams. Naujoms skulptūrėlėms miestukas įgyja nepakartojamų bruožų ir turistų, svečių dėmesį. Todėl...
ČIA, kur liaudanskiškos karūnos
Kražantės žemės žmogų saugo
Ir mes su medžiais, akmenim suaugom,
Pareikim, kol dar akys mato,
Pareisim ir po ŠIMTO METŲ.
Alberto MARTINAIČIO archyvo nuotr.
Skulptorius Juozas Liaudanskis (kairėje) ir šiaulietis tautodalininkas Albertas Martinaitis plenere Pageluvyje 1983 metais.
Redakcijos archyvo nuotr.
Juozo Liaudanskio skulptūra Broniui Laucevičiui-Vargšui Kelmėje.
Kelmės krašto muziejaus nuotr.
Juozas Liaudanskis (1904–1989) – Lietuvos tautodailininkas skulptorius, palikęs ženklų kūrybinį palikimą Kelmėje.