Naujausios
Prisimintinas aušrininkas
Spaudos draudimo laikais Šiupylių ir Gruzdžių apylinkėje veikė sumanus žmonėse Šviesos skleidėjas ir tautinio atbudimo žadintojas Augustinas Baranauskas. Už savo darbą kelis kartus jis sėdėjo rusų kalėjimuose ir buvo ištremtas (gaila jo nei paveikslo nei darbų aprašymo nėra Šiaulių „Aušros“ muziejuje).
Prieš keliolika metų A. Baranauskas mirė giliame skurde, tik geros valios žmogaus Kaupio priglaustas ir palaidotas Šiupylių parapijos kapuose. Jo kapas visą laiką buvo apleistas, praeivių trypiamas. Bet jau šiais metais Šiupylių šaulių būrys iki rugsėjo 15 d. pasiryžo tinkamai sutvarkyti kapą, ir ant jo padėti didelį paminklinį akmenį su tinkamu užrašu.
„Mūsų kraštas“,
1935m. rugsėjo 1 d.
Gabūs Šiaulių aferistai
Žymūs Šiaulių m. aferistai Paliūnas ir Prielaidis norėdami pigiai pralobti sumanė padaryti biznį...
Nusipirko tris paprastus metalo žiedus su stiklo akutėmis ir pardavė pastaruosius vietoj auksinių ir brilijanto akutėmis. Kad biznis geriau eitų, vienas buvo pardavėjas, o antras apsimetęs žydu derėjo ir siūlė daug daugiau, bet deja, prie savęs pinigų neturįs ir kas nupirks iš to jis su geru pelnu atpirksiąs.
„Šiaurės Lietuva“,
1930 m. rugsėjo 5 d.
Prigavo vargšę merginą
Neseniai Pašiaušės dv. gyventojas Kraujalis Kazys susižiedavo su Kaze Rochmanaite ir gavo kaipo dalį kraičio 1000 lt. pinigais ir 2700 lt. vekseliais.
Sutuoktuvių metu, nuvažiavus į bažnyčią jungtuvėms, bažnyčioje tarp jaunavedžių kilo mažas nesusipratimas ir jaunasis nelaukęs jungtuvių galo, iš bažnyčios pabėgo, išsinešdamas kartu su savimi pinigus ir vekselius.
Dabar vargšė mergelė netekusi vyro ir pinigų užvedė prieš savo jaunikį bylą, reikalaudama pinigų, vekselių ir 500 lt. – padarytų išlaidų besiruošiant vestuvėms.
„Šiaurės Lietuva“,
1930 m. rugpjūčio 12 d.
„Pavogė“ žydaitę
Žydų „baisiosios nakties“ ryte Akmenėj pasklido gandai, kad „pavogta“ žydaitė.
Pasirodo dalykas toks: ji seniai mylėjosi su latvių tautybės pil. B. ir jiedu norėjo apsivesti, bet žydaitės tėvai nesutiko, kad jis ne žydas, nors B. ir sutiko pereiti žydų tikybon. Bet „įsimylėjusieji“ padarė savo: pasinaudodami „baisiąja naktimi“, kai visi išėjo į sinagogą melstis, pasiėmę kiek daiktų ir pinigų nežinia kur paspruko.
„Šiaurės Lietuva“,
1930 m. spalio 10 d.
Kelia iš numirusių...
Lygumai. Vietos gyventojas Karosas savo mirusią dukterį, klebonui sutikus, palaidojo katalikų kapinėse. Bet ir numirelis ramios vietos neturi. Praėjus porai dienų klebonas nepasiklausęs nieko pasamdė darbininkus, numirėlį nakties metu iškasė ir palaidojo kitoje vietoje. Žmonės įvairiai dėl to kalba.
„Šiaurės Lietuva“,
1930 m. gruodžio 25 d.
Šaudo šunis
Paskutinėmis dienomis Šiaulių m. pasirodo pasiutusių šunų. Policija pradėjo juos šaudyti. Tai labai geras ir pagirtinas dalykas, nes Šiaulių m. gyventojai visai nesilaiko išleistų šunų reikalų įsakymo.
Pageidautina, kad policija, dar stropiau šį reikalą dabotų ir visus šunis, kuriuos savininkai neprižiūri, šaudytų.
„Šiaurės Lietuva“,
1930 m. spalio 24 d.
Kur moteris, ten nelaimė
Šiaulių miest. gyv. Siurvila atvykęs pas šiaulietį Mažukną, rado jį bekasantį rūsį, užpuolė ir peiliu subadė.
Pasirodo, šio įvykio tokia istorija: Mažuknos žmona buvo nuo jo pabėgusi, susidėjo su Siurvila ir nekurį laiką gyveno.
Pagyvenusi su Siurvila nuo jo pabėgo ir grįžo pas savo tikrąjį vyrą – Mažukną.
Siurvila buvo įžeistas dar ir todėl, kad Mažuknienė nuo jo atsiskirdama išnešė ir jo pinigais pripirktų jai rūbų.
„Šiaurės Lietuva“,
1930 m. gruodžio 29d.
Žeimelyje apsigyveno hiromantikas
Čia neseniai apsigyveno vienoje parduotuvėje hiromantikas, kortininkas. Žmogeliai, kartais iš tolimesnių apylinkių, traukia skaitlingai pas tą ateities „pranašą“. Ir kam gi neįdomi ateitis? Ja domisi jauni, seni, turtingi ir vargšai. Be to, hiromantas juk ne plėšikas, kiek kas gali tiek duoda. Žinoma, kas geriau sumoka, to ir ateitis geresnė...
Savo pranašavimus jis varo viešai, net iškabas iškabindamas. Atrodo, kad tam tikras įstaigos su jo pranašavimais sutinka, nes leidžia viešai žmones mulkinti.
„Šiaurės Lietuva“,
1930 m. rugpjūčio 12 d.
„Miss Lietuva“ rinkimų reikalu
Šiaulių apskrities Žemės Ūkio Tarybos visumos susirinkimas, sužinojęs, kad Lietuvoje plačiai rengiamasi dalyvauti rinkimuose „Miss Lietuvos“ (grožio karalienės), kad prie to darbo yra prisidėję daug visuomenės darbuotojų ir konstatuodamas: 1) kad renkant „grožio karalienę“ yra žeminama garbė mūsų lietuvaičių, nes jos tais rinkimais yra prilyginamos prie plačiai kaime praktikuojamų įvairių konkursų k. a. pieningumo, bekonų gamybos, veršelių prieauglio gamybos ir t.t. 2) kad minėtiems rinkimams ir jų agitacijai eikvojamos nemažos krašto lėšos iš ko atrodytų, kad mes jau esame tiek praturtėję ir kad mūsų ekonominė būklė tiek yra pagerėjusi, kad galima būtų švaistyti pinigus nepateisinamiems tikslams ir 3) kad gerbiamiems visuomenės veikėjams tiksliau būtų susirūpinti svarbesniais tautos reikalais, kaip grožėtis „karalienių“ kojelėmis, –
n u t a r ė: protestuoti prieš bet kokių „karalienių“ rinkimus ir kviesti visuomenę juos boikotuoti.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. sausio 11 d.
Keršto aukos
Lygumai. Vėlai vakare staiga užsidegė Antanaitienės Vėbariu km. gyventojo sgyv. namas, kiek vėliau ir kiti trobesiai. Pajutę gaisrą šeimininkai norėjo išbėgti laukan, bet pasirodė, kad durys iš lauko pusės užrištos, todėl prisiėjo lįsti per langą. Kūties durų irgi nebuvo galima atrakyti, nes rakto skylutė užkimšta žemėmis; vargais duris atidarė ir gyvulius išleido. Kitas turtas ir pašaras sudegė. Nuostolių virš 9000 litų. Trobesiai buvo neapdrausti.
Užgesinus gaisrą, sudegusiame klojime rastas labai apdegęs žmogus, vyriškos lyties, kurio jau pažinti negalima, manoma, kad tai bus padegėjas Adomas Stankūnas.
Kalbama, kad A. Stankūnas dar jaunas vyras, gyvenęs pas Antanaitienę, kurios ir dukterys jau suaugusios, žadėjęs ją vesti, bet paskutiniu laiku nuo vedybų atsisakė, todėl Antanaitienė jį pas save toliau nebelaikiusi, tas už tai įpyko ir padegė, pasidaręs ir sau galą.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. sausio 11 d.
Originalus ubagų protestas
Kražių elgetyne yra apie 40 pavargėlių. Aprūpinti visi kuo geriausiai ir, rodos, reiktų už tai būti dėkingiems. Bet jie kiekvieną dieną kelia įvairius „protestus“ prieš tvarką. Vienas iš originaliausių protestų tai „lojimas“ prie administracijos kambario durų.
Yra nustatyta, kad valgyti neduodama po vieną, bet visiems kartu. Tuo tarpu rytą daugelis išeina į bažnyčią klausyti šv. mišių ir sugrįžta tik 7–8 val. Kiti turi laukti, kol sugrįžta iš bažnyčios ir tada tik tegauna pusryčius. Ši tvarka jiems nepatinka, 6 valandą ryto susėda prie virtuvės durų ir loja visokiais balsais, kol gauna pusryčius. Turbūt pirmas toks originalus Lietuvoje „protestas“.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. sausio 18 d.
Nepaprastas įvykis
Kelmės valsč., Kutėkų km. gyv. Makausko Prano, kovo m. pradžioje avis atvedė tris jeriukus, kurie po keturių dienų savo gyvenimo nugaišo. Po tų keturių dienų ta pati avis atvedė vėl du jeriuku, kurie puikiausiai auga. Toks įvykis stebina visus aplinkinius gyventojus, o kaimo bobelės pranašauja įvairias pasaulio nelaimes...
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. kovo 22 d.
Pešasi ir tiek
Jeigu kas tvirtina, kad žydai tarpusavy taikingai sugyvena, tai tegul atvažiuoja į Lygumus ir matys visai priešingai. Lygumų miestely žydų yra apie 40 šeimynų, o lietuvių keletą kartų daugiau, bet riksmais ir skandalais žydai lietuvius pralenkė.
Kas šeštadienį jie susirenka sinagogon aptarti savo reikalus ir „aptaria“. Besitardami susibara, mat, anot jų, vieni „Krikščionys demokratai“ o kiti „komunistai“, tai aišku, kuomet tos dvi pusės sueina, tai neužtenka argumentų žodžiais – pradeda operuoti basliais, kurie sukrauti ten pat. Vėliau išsiverčia visi gatvėn, padarydami čia „kovos areną“ ir ne tiek mušasi, kiek rėkia „skandal skandal!“
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. kovo 29 d.
Šiaulietiškos poezijos kampelis
A.S. Bundza
Šįvakar vakarą ružavą
Veidai alyvomis pražydo.
Tu atėjai su nuodėme,
Kaip mylima, kaip mano mylima.
Kaip visuomet,– tą vakarą
Buvau aš girtų girtas –
Gal todėl, kad Širdis nebe ta
Kad mano ilgesys toks tvirtas.
Ruduo, kaip senas vilkas, stirną
Atvijo žiemą alkaną –
Apnuogino ir sielą ir visą gamtą.
Akyse vien tik balta, balta.
Kaž kodėl be grimo / Ai, man
Aimanos many įsigyveno,
Sunkus, sunkus klajoklio kelias...
Ateis pavasaris – ir būsi... mano.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. kovo 22 d.
Kalba ir stilius netaisyti.
Iš Viliaus PURONO ir Vlado Vertelio senosios spaudos rinkinio