„Žvyrkelyje“ arkų nereikia

„Žvyrkelyje“ arkų nereikia

„Žvyr­ke­ly­je“ ar­kų ne­rei­kia

Bū­si­mo­ji Šiau­lių pės­čių­jų bul­va­ro re­konst­ruk­ci­ja sa­vo bul­do­ze­rį stu­mia to­liau: vie­na pir­mų­jų Eu­ro­po­je pės­čių­jų gat­vių pir­miau­sia ta­po „žvyr­ke­liu“, ku­rį ga­li re­konst­ruo­ti tik ke­li­nin­kai, da­bar aiš­kė­ja, kad kė­si­na­ma­si ir į bul­va­ro ar­kas, ku­rios yra au­to­ri­nis dar­bas, ta­pęs bul­va­ro iš­skir­ti­niu ženk­lu.

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Už­duo­tis – de­mon­tuo­ti

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bė, per­nai va­sa­rą pa­ren­gu­si bul­va­ro da­lies tarp Til­žės gat­vės ir Drau­gys­tės pro­spek­to re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­ta­vi­mo už­duo­tį, jo­je įra­šė są­ly­gą pro­jek­tuo­to­jams: nu­ma­ty­ti „esa­mų de­ko­ra­ty­vi­nių ar­kų ir per­go­lių de­mon­ta­vi­mą“.

De­ko­ra­ty­vi­nių ar­kų au­to­rius ar­chi­tek­tas eu­ro­par­la­men­ta­ras Va­len­ti­nas Ma­zu­ro­nis ste­bi­si, kad to­kie svar­būs mies­tui „spren­di­mai prii­ma­mi ir or­ga­ni­zuo­ja­mas pro­ce­sas“ ne­pa­si­ta­rus su au­to­riais, prieš 30 me­tų kū­ru­siais šią mies­to erd­vę.

Šią bul­va­ro da­lį pro­jek­ta­vo trys tuo­me­ti­nio „Šiau­lių komp­ro­jek­to“ (Ko­mu­na­li­nio ūkio pro­jek­ta­vi­mo ins­ti­tu­to Šiau­lių sky­riaus) ar­chi­tek­tai V. Ma­zu­ro­nis, a.a. Ri­man­tas Ka­čins­kas ir Vir­gi­li­jus Ka­čins­kas, o tuo­me­ti­nis mies­to vy­riau­sia­sis dai­li­nin­kas Vi­lius Pu­ro­nas kū­rė šios bul­va­ro da­lies di­zai­ną.

„Tai nė­ra šiaip gat­vė, vien tik ply­te­lių ar suo­liu­kų san­kau­pa. Tai – es­mi­nė kul­tū­ri­nė mies­to ašis su Rū­dės upe­liu, skulp­tū­ro­mis, fon­ta­nu. Ir ši ašis be jo­kių kon­sul­ta­ci­jų su mies­to in­te­li­gen­ti­ja, dai­li­nin­kais, jau ne­kal­bu apie pro­jek­tų au­to­rius, bus trans­for­muo­ja­ma ke­li­nin­kų, lai­mė­ju­sių pro­jek­ta­vi­mo kon­kur­są abe­jo­ti­nai ma­ža su­ma“, – ste­bė­jo­si V. Ma­zu­ro­nis.

Bul­va­ro da­lis, ku­rią da­bar ruo­šia­ma­si re­konst­ruo­ti už UR­BAN lė­šas, – 4,7 mi­li­jo­no eu­rų, bu­vo skir­ta 750-ajam Šiau­lių mies­to gim­ta­die­niui, ku­rį mies­tas ir mies­tie­čiai šven­tė 1986 me­tais.

Ašies ir ta­pa­ty­bės idė­ja

V. Ma­zu­ro­nis ma­no, kad „ne­ko­rek­tiš­ka ir iš me­ni­nės, ir iš eti­nės pu­sės“ vien­pu­siš­kai nu­tar­ti nu­griau­ti ar­kas, ku­rios au­to­rių bu­vo su­ma­ny­tos „ne šiaip sau“.

„Idė­ja bu­vo su­kur­ti di­dį­jį am­fi­teat­rą, į ku­rį pa­ten­ka­ma tar­si pro var­tus – ar­kas, sto­vin­čias iš abie­jų bul­va­ro pu­sių“, – pa­sa­ko­jo idė­ją au­to­rius.

Au­to­riai ar­ko­mis įrė­mi­no ir Rū­dės upe­lio slė­nį.

Ar­kos prie P. Vi­šins­kio pa­mink­lo tu­ri ir sim­bo­li­nę reikš­mę – taip pri­si­me­na­mas bu­vęs pa­sta­tas, ku­ris ka­ro me­tais nu­griau­tas.

„Ki­ta ver­tus, jei­gu nuo Va­sa­rio 16-osios gat­vės nu­griau­si­me ar­kų komp­lek­są, tai P. Vi­šins­kio pa­mink­las pa­si­mes to­je iš­di­dė­ju­sio­je erd­vė­je. Ar­kos tam ir bu­vo sta­ty­tos, kad su­kur­tų jau­kią erd­vę, už­sto­tų aikš­tę nuo gat­vės ju­dė­ji­mo“, – pa­sa­ko­jo V. Ma­zu­ro­nis.

Jis pri­mi­nė, kad vie­na iš pro­jek­ta­vi­mo už­duo­ties są­ly­gų yra tai, kad ši bul­va­ro da­lis tu­ri bū­ti pri­de­rin­ta prie jau re­konst­ruo­to­sios da­lies.

„Ga­li ar­kos kaž­kam pa­tik­ti, kaž­kam ne­pa­tik­ti, bet jos ta­po Šiau­lių at­pa­ži­ni­mo ženk­lu, sim­bo­liu. Jei­gu vi­są pės­čių­jų bul­va­rą, kaip siū­lo­ma, nuo tur­gaus iki „Šiau­lių“ vieš­bu­čio pa­kei­si­me „ka­ta­lo­gi­niais da­ly­kais“ – to­kiais pat švies­tu­vais, gra­ni­tu – ką tu­ri vi­si Eu­ro­pos mies­tai, Šiau­liai tie­siog ne­teks sa­vo vei­do. Ky­la mies­to sa­vi­tu­mo klau­si­mas. Ir jo spręs­ti vien val­di­nin­kai be vi­suo­me­nės, au­to­rių, me­ni­nin­kų nuo­mo­nės ne­tu­rė­tų“, – sako V. Ma­zu­ro­nis.

Vie­nas bul­va­ro au­to­rių di­zai­ne­ris V. Pu­ro­nas me­na, kad ši bul­va­ro da­lis, skir­tin­gai nuo pir­mo­sios da­lies, ku­ri bu­vo skir­ta ko­mer­ci­jai, bu­vo kur­ta kaip jau­ni­mo, tu­ris­ti­nė, kul­tū­ri­nė zo­na, o „bū­tent to­kia idė­ja ir su­for­ma­vo šios bul­va­ro da­lies iš­raiš­ką“.

V. Pu­ro­nas ste­bi­si, ko­dėl no­ri­ma at­si­sa­ky­ti ar­kų, ku­rios tam­pa mies­to šven­čių de­ko­ra­ci­jo­mis, puo­šia­mos ba­lio­nais, gir­lian­do­mis.

„Tai, kad tos ar­kos ne­pri­žiū­ri­mos, me­di­nės da­lys bu­vo pa­da­žy­tos gal tik kar­tą per tris­de­šimt me­tų, tai jau ki­tas da­ly­kas“, – sa­kė au­to­riai.

Ir V. Pu­ro­nas, ir V. Ma­zu­ro­nis pri­pa­žįs­ta, kad ga­li kaž­kam ne­pa­tik­ti ar­kų ko­lo­nos iš as­best­ce­men­čio. Ši neiš­vaiz­di me­džia­ga nau­do­ta to­dėl, kad tuo me­tu ne­bu­vo tin­ka­mų me­džia­gų. To­kios pat me­džia­gos ko­lo­nos bu­vo pa­sta­ty­tos ir „Sau­lės laik­ro­džio“ aikš­tė­je, su­kur­to­je tam pa­čiam Šiau­lių mies­to ju­bi­lie­jui.

Au­to­riai tei­gia, kad as­best­ce­men­tį ga­li­ma pa­slėp­ti po šiuo­lai­ki­ne ap­dai­la. „Jei­gu klau­si­mas tik de­ta­lė­se, tai ap­trau­ki­me ko­lo­nas auk­si­nė­mis plokš­tė­mis, jei­gu tu­ri­me lė­šų! Rei­kia kal­bė­ti ne apie de­ta­les, o apie vi­su­mą, sis­te­mos po­žiū­rį į kū­ri­nį“, – sako V. Ma­zu­ro­nis.

„Ko­rup­ci­jos ele­men­tai“ ke­lia abe­jo­nių ir ne­ri­mo

„Šiau­lių kraš­tas“ ra­šė ("Bul­va­ras „žvyr­ke­lis“ pa­bars­ty­tas „ko­rup­ci­jos ele­men­tais“?“, 2017 03 24), kad Šiau­lių pės­čių­jų bul­va­ras vie­šų­jų pir­ki­mų pro­ce­dū­rų me­tu pri­ly­gin­tas žvyr­ke­liui. To­dėl pres­ti­ži­nę ir pa­grin­di­nę mies­to gat­vę ga­li re­konst­ruo­ti ke­li­nin­kai, ku­rie tech­ni­nį pro­jek­tą rengs vos už 34 tūks­tan­čius eu­rų. To­kia ma­ža di­de­lės apim­ties dar­bų kai­na abe­jo­nių ke­lia ir mies­to me­rui.

„Šiau­lių kraš­tas“ ra­šė, kad V. Ma­zu­ro­niui di­de­lių abe­jo­nių ke­lia tai, kad nu­ro­do­ma ly­giuo­tis prie pir­mo­sios, jau re­konst­ruo­tos bul­va­ro da­lies, ku­rią su­pro­jek­ta­vo ar­chi­tek­tė Rū­ta Stuo­pe­lie­nė, Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­riaus pa­va­duo­to­jos Gied­rės Men­do­zos Her­re­ros ma­ma.

Ir dar – bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tas ir jo spren­di­niai tu­ri bū­ti de­ri­na­mi su Lie­tu­vos ar­chi­tek­tų są­jun­gos Šiau­lių sky­riaus val­dy­ba, ku­rios val­dy­bos pir­mi­nin­kė yra R. Stuo­pe­lie­nė.

Šios de­ta­lės V. Ma­zu­ro­niui at­ro­do ne­la­bai skaid­riai.

Abe­jo­nių dėl kai ku­rių rei­ka­la­vi­mų pro­jek­tuo­to­jams, pa­vyz­džiui, kad bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos pro­jek­tuo­to­jas tu­ri bū­ti nu­tie­sęs ke­lių ar gat­vių ne ma­žiau nei už 2 mi­li­jo­nus eu­rų, o tai reiš­kia, kad kon­kur­se ga­li da­ly­vau­ti tik ke­li­nin­kai, nes joks ar­chi­tek­tas ne­bus at­li­kęs to­kių dar­bų, iš­sa­kė ir mies­to me­ras Ar­tū­ras Vi­soc­kas.

„Si­tua­ci­ja ke­lia pa­grįs­tą ne­ri­mą“, – sa­kė mies­to va­do­vas.

Jis taip pat ma­no, kad bul­va­ro re­konst­ruk­ci­jos kon­kur­so są­ly­ga, jog ga­lė­tų da­ly­vau­ti ke­li­nin­kai, bet ne ar­chi­tek­tai „iš pir­mo žvilgs­nio at­ro­do ne­lo­giš­kai“.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Ar­ko­mis bul­va­ro kū­rė­jai no­rė­jo įam­žin­ti per ka­rą su­griau­tų pa­sta­tų vie­tą, at­skir­ti jud­rią gat­vę ir ty­lią aikš­tę.

Bul­va­ro da­lies, įreng­tos 750-ajam Šiau­lių mies­to ju­bi­lie­jui, au­to­riai ar­chi­tek­tas eu­ro­par­la­men­ta­ras Va­len­ti­nas Ma­zu­ro­nis (kairėje) ir di­zai­ne­ris Vi­lius Pu­ro­nas ste­bi­si, kad kė­si­na­ma­si į mies­to ta­pa­ty­bės sim­bo­lį neat­sik­lau­sus au­to­rių.

V. PU­RO­NO ar­chy­vo nuo­tr.

Mies­to šven­čių me­tų bul­va­ro ar­kos pa­si­puo­šia šven­ti­niais at­ri­bu­tais, mies­tas tam­pa spal­vin­ges­nis, įdo­mes­nis.

Vil­niaus gat­vės at­kar­pa iki jai tam­pant pės­čių­jų bul­va­ru. Aiš­kiai ma­to­mas Rū­dės upe­lio slė­nio lin­kis, ku­ris ren­giant pės­čių­jų bul­va­rą bu­vo įrė­min­tas ar­ko­mis.