
Naujausios
Žudikė perėja valstybei – tik statistika?
Kuršėnų gyventojai pėsčiųjų perėją Ventos gatvėje ties S. Raštikio tiltu jau praminė žudike. Čia prieš savaitę žuvo sūnelį į mokyklą nuvedusi jauna moteris. Jos žūtis kol kas valstybei tėra tik statistika, nes šio kelio savininkė – valstybinė Lietuvos automobilių kelių direkcija, įsikūrusi sostinėje, šiai provincijos sankryžai pagaili kelių dešimčių tūkstančių eurų, kurie apsaugotų gyvybes.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Mamos gyvybė – ne statistika
Sausio 11-ąją pranešta, kad tos dienos rytą, apie 7.50 valandą, Kuršėnuose, Ventos gatvėje, automobilis „Volkswagen Touran“, kurį vairavo 59 metų vairuotoja, mirtinai sužalojo per nereguliuojamą pėsčiųjų perėją ėjusią 37 metų moterį.
Šia nereguliuojama pėsčiųjų perėja ties Ventos ir Sodo gatvių sankryža kasdien eina Pavenčių mokyklos-daugiafunkcio centro vaikai ir pedagogai. Ši perėja yra bene vienintelis kelias nemažai daliai kuršėniškių pasiekti ne tik mokyklą, bet ir Šiaulių rajono savivaldybės kultūros centrą, Šiaulių rajono savivaldybės etninės kultūros ir tradicinių amatų centrą, senąjį miesto parką, Gruževskių dvaro ansamblį.
Valstybės mastu šis pranešimas apie jaunos moters žūtį tik papildė žuvusiųjų keliuose statistiką. Gyvenimiška realybė – daug žiauresnė.
Sausio 17-ąją, kai „Šiaulių kraštas“ lankėsi Kuršėnuose, po mamos laidotuvių antrokėlis pravėrė Pavenčių mokyklos-daugiafunkcio centro duris jau be jį mylinčios ir kasdien į mokyklą lydėjusios mamos.
Mokyklos direktorė Janina Banienė pasakojo, kad žuvusioji buvo ypač pareiginga mama – kasryt atlydėdo vaiką iki pat mokyklos durų ir po pamokų ateidavusi jo pasiimti. Tą rytą ji taip pat atlydėjo savo sūnelį į mokyklą ir žuvo grįždama namo.
„Tai buvo ypač rūpestinga mama, kuri labai rūpinosi savo vaiko saugumu, pasiekimais. Deja...“ – apgailestavo mokyklos vadovė.
Mokyklos bendruomenė pasirūpino, kad antrokėlis į mokyklą po tragiškos mamos žūties būtų atvežtas mokykliniu autobusu ir taip bus nuolat. Taip saugiau vaikui. Taip ramiau visai mokyklos ir klasės bendruomenei. Taip ramiau vaiko tėvui, šeimai, artimiesiems, likusiems jo auginti, glausti, mylėti žuvus mamai.
Direktorės kabinete vaiko laukė pluoštas knygelių. Dovanoti irgi reikia mokėti atsargiai, taip, kad vaikas pastebėtų globą, žinotų, kad juo yra rūpinamasi, bet nelendama į akis kalbėti apie mirtį.
Vaiką iš tolo stebi psichologas, socialinis darbuotojas, pedagogai, vertina, kaip jis jaučiasi – jeigu kas ne taip, jie bus visada šalia. Taip, pasak mokyklos direktorės J. Banienės, nutarė bendruomenė todėl, kad mažamečiam vaikui nebūtų nuolat akcentuojama skaudi netektis, kurios mažametis negali gerai suvokti.
Liudytojai šokiruoti
„Šiaulių kraštui“ kuršėniškis Jonas tuoj po avarijos pranešė, kad nuvežęs dukrą į mokyklą ir grįždamas į miesto centrą pamatė prieš kelias minutes nublokštą keliasdešimt metrų nuo perėjos moterį.
Dar buvo tamsu, matomumas prastas, nes perėja neapšviesta, automobilių srautas rytą didžiulis, mirga atitvarų stulpelių atšvaitai, blizgina į akis automobilių šviesos.
„Faktiškai turi net ne pristabdyti, o sustoti prie perėjos visada, kad pamatytumei, ar ja neina pėsčiasis. Tamsoje važiuoji rizikuodamas tapti nusikaltėliu beveik visada, nes nieko nesimato“, – piktinosi ilgą vairavimo patirtį turintis vyras.
Kuršėniškis Algis pasakojo taip pat kasryt važiuojantis per šią perėją į darbą.
„Jeigu viena juosta važiuojantys automobiliai sustoja ir pėsčiasis eina per perėją, kita juosta važiuojančios mašinos lekia nesustodamos, nes nieko nesimato, ar kas eina per perėją. Daug kartų mačiau kraupių aplinkybių, kai per plauką išvengta nelaimės“, – pasakojo kuršėniškis.
Algis piktinosi, kad ne kartą Kuršėnų seniūnijoje per ataskaitinius susirinkimus su gyventojais, rajono valdžios atstovais, seniūnaičiais šaukte šaukta, kad žudikiška perėja būtų bent geriau apšviesta, įrengti „kalneliai“, šviesoforai, bet gyventojai nebuvę išgirsti. Apie tai, pasak kuršėniškio Algio, kalbėta ir prieš šiuos naujuosius metus, tačiau jokių veiksmų nesiimta.
Ventos gatve už eismo žiedo ir S. Raštikio tilto eismas vyksta keliomis juostomis. O keliai veda daugybe krypčių – į Telšius–Plungę–Palangą, Dirvonėnus–Juozapavą, Pavenčius–Micaičius–Varputėnus–Kelmę ir iš jų į Kuršėnus.
Ši Ventos gatvė – tai magistralinis valstybinės reikšmės kelias, kuriuo švilpia ne tik lengvieji automobiliai, bet ir daugybė keleivinio transporto, vilkikų.
„Šviesa mūs žingsnius telydi“
„Mes budėsime prie tos perėjos, – atsidūsta Pavenčių mokyklos direktorė J. Banienė. – Vaikai mato, kad stovi mokyklos darbuotojai, bet tai gali nieko nepakeisti, vaiko spontaniško poelgio įpulti į perėją neįmanoma nuspėti. Ten tokiu greičiu lekia mašinos, kad įeiti į perėją gali saugiai, bet išeiti gali ir nebesuspėti.“
Mokyklos direktorė skaudžiai rinko žodžius apie tai, kad šiandieninėje visuomenėje daug kalbama apie kibernetinį, elektroninį, socialinį saugumą, o iš tiesų nepasirūpinama elementariu saugumu – perėja, kad ji būtų saugi vaikui nueiti į mokyklą, darbuotojui į darbą.
J. Banienė pasakojo, kad iki šios nelaimės didžioji dalis tėvų savo vaikus į mokyklą atveždavo automobiliais baimindamiesi tos pavojingos perėjos. Po nelaimės į mokyklą einančių, o ne važiuojančių vaikų beliko labai mažai.
„Tautiška giesmė" mums linki – „šviesa mūs žingsnius telydi“. Šiandien mūsų bendruomenė tai supranta labai tiesiogine prasme – bent apšviesti šią perėją būtina. Lyg ir neseniai rekonstruota ši sankryža, bet laikas bėga labai greitai ir ji visiškai nebeatitinka jokių eismo saugumo reikalavimų“, – įsitikinusi J. Banienė.
Renkami parašai
Netoli šios pavojingos perėjos gyvenantis Šiaulių rajono tarybos narys Martynas Rusteika „Šiaulių kraštui“ pasakojo, kad renkami gyventojų parašai, prašoma, kad perėja būtų rekonstruota.
„Nuolat buvo kalbama, kad reikia tą perėją rekonstruoti, nes ji pavojinga. Kiek kartų svarstyta Savivaldybėje, kiek kartų Savivaldybės kreiptasi į Lietuvos automobilių kelių direkciją, policiją, bet niekas nepajudėjo, nes tai ne Savivaldybės pavaldumo gatvė, o magistralinis kelias“, – sakė politikas.
Jis teigė, kad praėjusių metų pabaigoje buvo nusiųstas raštas Lietuvos automobilių kelių direkcijai ne tik dėl šios perėjos, bet ir dėl kelių kitų pavojingų perėjų, kurias būtina rekonstruoti, nes gyventojams nesaugu.
„Bet gavome Kelių direkcijos aptakų atsakymą, kad kada nors ateis eilė tas perėjas rekonstruoti“, – pasakojo M. Rusteika.
Politikas pasakojo, kad buvo ir atskirai kalbėtasi po tragiškos avarijos dėl perėjos rekonstrukcijos.
„Mums pasakė, kad rekonstruojama bus tik tada, jeigu mums pavyks įrodyti būtinumą, priklausys, kiek surinksime parašų“, – sakė M. Rusteika.
Pasak jo, jau pasirašę apie 400 kuršėniškių. Pasirašyti galima Pavenčių mokykloje, seniūnijoje.
Kol bus vertinami gyventojų parašai, ties perėja į šviestuvą įsukta didesnio galingumo lempa.
Šioje perėjoje įvyko jau ne vienas skaudus eismo įvykis. Šiaulių rajono savivaldybės prašymu Šiaulių apskrities vyriausiasis policijos komisariatas pateikė duomenis, kad 2014 ir 2016 metais šioje perėjoje buvo sužaloti 2 žmonės, 2018 metais – skaudi žūtis. Būta ir ne vienos techninės avarijos, kai žmonės nenukentėjo, tik buvo apgadinti automobiliai.
Savivaldybė negalinti lįsti prie valstybės turto
Kitą dieną po skaudžios nelaimės Šiaulių rajono meras Antanas Bezaras išsiuntė raštą ministrui pirmininkui Sauliui Skverneliui, Susisiekimo ministerijai, Lietuvos automobilių kelių direkcijai. Jame prašoma rekonstruoti nesaugią pėsčiųjų perėję, kurioje žuvo jauna moteris.
Mero rašte rašoma: „Dėl nesaugios pėsčiųjų perėjos 2017 metų gruodžio 1 dieną Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnyba surašė kelių apžiūros aktą (...). Apžiūros akte nurodoma, kad minėta pėsčiųjų perėja neatitinka reikalavimų“. Rašte prašoma neatidėliotinai įrengti „šviesoforus, greičio matavimo prietaisus“.
Kodėl to negali padaryti pati Savivaldybė?
Savivaldybės Turto valdymo skyriaus vedėjo pavaduotojas Alvydas Žirgulis paaiškino: „Tai magistralinis valstybinės reikšmės kelias, kurio savininkas yra Lietuvos automobilių kelių direkcija. Savivaldybei dėti lėšas į ne savo turtą griežčiausiai draudžia įstatymai“.
Pasak A. Žirgulio, Savivaldybė neturėtų kaip pateisinti išleistų pinigų ne tik rekonstruojant gatvę, bet ir, pavyzdžiui, keičiant apšvietimą ar atliekant kitus eismo reguliavimo pertvarkymus.
„Savivaldybė negali net rankų kišti prie tos magistralinio kelio perėjos rekonstrukcijos, nes yra labai griežtos taisyklės. Net reklamos ant stulpo negali pakabinti, ką čia kalbėti apie kažkokius eismo reguliavimo įrengimus“, – teigė A. Žirgulis.
Už kelių ir gatvių infrastruktūrą atsakingas Savivaldybės pareigūnas sakė, kad sankryžoje „salelės“ nebepakanka: daug saugiau būtų pėstiesiems, jeigu būtų įrengtas greitį ribojantis pailgintas „kalnelis“, šviesoforas, abu iš karto arba bent vienas iš jų.
„Savivaldybė gavo atsakymą, kad kelių direkcija svarstys, reitinguos, derins, planuos ir kada nors skirs pinigus, kada nors įrengs saugesnes priemones. Šią perėją būtina rekonstruoti kuo greičiau, nes pinigai nėra labai dideli“, – sakė A. Žirgulis.
Pailgintas kalnelis, A. Žirgulio skaičiavimu, gali kainuoti iki 10 tūkstančių eurų, paprastesnis pėsčiųjų šviesoforas – iki 20 tūkstančių eurų, išmanusis – iki 30 tūkstančių eurų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Intensyvus eismas pavojingoje perėjoje rytais ir vakarais, kai dar būna tamsu, tampa dar pavojingesnis. Šioje perėjoje saugodama savo vaiką ir lydėdama jį į mokyklą žuvo jauna moteris.
Pavenčių mokyklos-daugiafunkcio centro direktorė Janina Banienė sako, kad mokyklos bendruomenė labai skaudžiai išgyvena nelaimę perėjoje.
Šiaulių rajono savivaldybė ties perėja, teigia, galėjusi įsukti tik galingesnę lempą, bet įrengti šviečiančios perėjos pati neturinti teisės, o Kelių direkcija tam neskiria pinigų.
Dar viena tiksinti pavojingų perėjų „bomba“ Kuršėnuose yra ties dviem mokyklomis – S. Anglickio ir L. Ivinskio gimnazija. Rytais ir po pamokų čia būna ir intensyvus eismas ir daug mokinių. „Šiaulių kraštas“ ne kartą rašė apie gyventojų skundus, kad čia reikia šviečiančios perėjos kuo skubiau, kol neįvyko skaudi nelaimė. Kuršėnų seniūnas Vytautas Gedmontas teigė, kad perėjų saugumu šioje vietoje bus pasirūpinta tik tada, kai bus rekonstruojama gatvė.