
Naujausios
Vyšnių festivalis prasidėjo žygiu į pilkapius
Ketvirtadienį prasidėjęs Žagarės vyšnių festivalis (Joniškio r.) dalyvius netradiciškai nukėlė į tūkstantmetę praeitį. Po išsamios dr. Ernesto Vasiliausko paskaitos apie pilkapius ir Aistės Smilgevičiūtės su grupe „Skylė“ parodytos muzikinės-mitologinės dramos „Dūšelės“ laukė naktinis žygis su deglais iki Žagarės pilkapyno.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
„Dūšelės“ pasakojo apie dviejų pasaulių sandūrą
Pirmąją dieną festivalis atsigręžė į praeitį. Po mišių, kurias aukojo Šiaulių vyskupas Eugenijus Bartulis, vyko koncertinė programa, o jos kulminacija tapo muzikinė-mitologinė drama „Dūšelės“, įkvėpta senovės lietuvių gyvybės ir anapusinio pasaulio sampratos, laidojimo papročių bei jų atspindžių liaudies folklore, pasakojusi apie menamą kelionę tarp šiapus ir anapus. Siužetas perteiktas brolio, mirusio nuo gyvatės įkandimo, į anapusinį pasaulį jo gelbėti iškeliavusios sesers bei kelionėje sutiktų dūšelių lūpomis.
Kūrinio autorius Rokas Radzevičius atliko ir brolio vaidmenį, Aistė Smilgevičiūtė – sesers, o vokalinė grupė „Baltos sielos“ tapo dūšelėmis. Grojo grupė „Skylė“.
Pilkapių istorija
Per mitologinę dramą sukurta aura renginio dalyvius lydėjo ir po jos vykusio naktinio žygio iki Žagarės pilkapyno metu. Vidurnaktį deglų šviesoje pliaupiant lietui archeologas dr. Ernestas Vasiliauskas pasakojo, kad Žagarės pilkapyne yra išlikę keturi pilkapiai – neaukštos, maždaug iki dviejų metrų kalvelės, kurių sampilų skersmuo siekia 15–20 metrų.
Pilkapyne atsitiktinai aptikta keletas radinių, tarp jų paminėtina apyrankė ir įmovinis kirvis. Pagal juos bei įrengimo būdą pilkapynas datuojamas II–VIII amžiais ir priskiriamas vakarų baltų Žemaitijos ir Šiaurės Lietuvos pilkapynų kultūrai, kuriai būdingi pagrinduose aptinkami ugnies apeigų pėdsakai, akmenų vainikai, simbolizuojantys nuo kito pasaulio skiriančią ribą.
Pasak E. Vasiliausko, įdomu, kad net šimtmečiais nutolus nuo tų laikų, akmenų vainikas vis dar įsitvirtinęs lietuvių sąmonėje, juk močiutės iki šių dienų tebejuosia akmenukais gėlių darželius.
Pilkapių kultūra iš Prūsijos, Vakarų Lietuvos plito šiaurės rytų kryptimi iki šiaurinės Baltarusijos ir Rusijos. Nors anksčiau manyta, kad ten rusų pilkapynai, tyrinėjimų metu rasti papuošalai, atitinkantys baltiškuosius, liudija mūsišką etninę prigimtį.
Žemdirbystės krašte daug pilkapių suarta
Mirusieji pilkapiuose laidoti nedeginti. Aplink centre palaidotą pagrindinį asmenį vėliau kiti mirusieji būdavo išdėstomi aplink centrinę laidojimo vietą.
Vyrų kapuose paprastai randama geležinių įmovinių ietigalių, kirvių, žalvarinių apyrankių, įvijinių žiedų, segių, antkaklių. Moterys laidotos su geležiniu pentiniu kapliu, yla, verpstuku, lenktu peiliu.
Žiemgalos krašte būdingas radinys – specialus bitininkystės įrankis, liudijantis apie klestėjusią šią ūkio šaką.
Praėjus nuo paskutinių palaidojimų daugiau kaip tūkstančiui metų, Žagarės pilkapyno teritoriją mirusiųjų laidojimo vieta pasirinko žydai ir dabar čia išlikusios jų kapinės. Pasak Ernesto Vasiliausko, tai, ko gero, pilkapyną iš dalies išsaugojo, nes žemdirbiams palankiame krašte daugelis jų buvo suarti, paversti dirbama žeme, o vainikų akmenys panaudoti pastatų pamatams.
Autorės nuotr.
PILKAPYNAS: Žagarės pilkapyno dalis išliko, kai čia pradėta laidotis žydus, ir teritorija nebuvo paversta dirbama žeme.
DRAMA: Mitologinė drama „Dūšelės“ pasakojo apie nuo gyvatės įkandimo mirusį brolį ir jo gelbėti anapus iškeliavusią seserį.
ŽYGIEVIAI: Ištvermingiausieji artėjant vidurnakčiui susirinko žygiui į Žagarės pilkapyną.