
Naujausios
Vietoj laukuose įdubusio žvyrkelio – asfaltuotas kelias
Žvyrkelis tarp Suginčių ir Klykolių baugino vairuotojus kaip vienas prasčiausių Akmenės rajone.
Rudens lietūs ar pavasario polaidžiai labai įmirkydavo vieškelį, nes vietomis jo paviršius buvo atsidūręs keliasdešimčia centimetrų žemiau šalia esančių laukų. Tad važinėjantis transportas mušė duobę po duobės.
Dabar jau trejus metus lekiama be trukdžių – viską yra išlyginęs asfaltas, paklotas už Europos Sąjungos struktūrinės paramos lėšas.
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Kelias per Klykolius tarybiniais laikais labiausiai buvo reikalingas tuomet vienam ekonomiškai stipriausių Akmenės rajone Kivylių kolūkiui – susisiekti su Akmenės rajono centru Naująja Akmene. Kolūkiui, kuris išgarsėjo gyvenviete, pelniusia gražiausios Lietuvoje vardą.
Bet šalies pakraštyje, netoli sienos su Latvija, esanti vietovė nebuvo patogi susisiekimui žvyrkeliu – arti 10 kilometrų.
Tuomet labiausiai stengtasi gerinti kelių būklę tarp miestų ar šalia jų, o užkampiai turėjo tenkintis vieškeliais.
Vis dėlto išeities ėmė ieškoti Kivylių kolūkis.
Tuometinė jo valdybos narė Regina Klovaitė mena, kad 3 kilometrų kelio atkarpa tarp Kivylių ir Klykolių išasfaltuota už 100 tūkstančių rublių iš kolūkio sąskaitos.
„Kolūkis ketino finansuoti ir dar maždaug tokio pat ilgio atkarpos asfaltavimą nuo Klykolių iki kelio į Aucę, tačiau sužinojome, jog patys kelininkai suras lėšų“, – atsimena R. Klovaitė, dabar vadovaujanti Pipirių žemės ūkio bendrovei.
Tačiau apie penkiolika metų iš naujojo Kelių fondo taip ir nebuvo skirta pinigų pačia prasčiausia tapusiai atkarpai tarp Klykolių ir Suginčių.
„Tuo vieškeliu važiuodavome lyg per bulvių vagas – toks siaubingas vaizdas, – sakė R. Klovaitė. – Kai traktorininkai veždavo derlių, priekaba judėdavo panašiu principu: du metrus į priekį, metrą atgal“.
Jei greideris palygindavo paviršių, per lietų sumirkusią žvyro smulkiąją masę transportas vėl ištaškydavo, o pasausėjus duobės vėl būdavo išmušamos.
„Nebuvo įmanoma tikėtis ko nors geresnio, kai vanduo negalėjo nubėgti nuo vietomis iki pusmetrio žemiau dirbamų laukų atsidūrusio vieškelio paviršiaus“, – tęsė R. Klovaitė.
Pašnekovės manymu, tokia padėtis buvo dėl prasto kelio pagrindo ir todėl, kad žvyro papildomai nepilta kelis dešimtmečius.
Tik prieš trejus metus nebeliko bėdų. Vykdant Europos regioninės plėtros fondo lėšomis finansuotą Žvyrkelių asfaltavimo programą išasfaltuotas 3,95 kilometro kelias Suginčiai – Klykoliai. Darbams išleisti 4 milijonai 203 tūkstančiai litų, iš jų Europos regioninės plėtros fondo lėšos sudarė 4 milijonus 137 tūkstančius litų, o likusi dalis – Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšos.
Ilgametę kelių asfaltavimo patirtį turintis Suginčių – Klykolių kelyje darbus atlikusios UAB „Mažeikių automobilių keliai“ statybos vadovas Leonas Beišinas tai prisimena kaip vieną sudėtingiausių objektų.
Itin prastą nestandartinio kelio būklę netinkamai įvertino net asfaltavimą projektavę specialistai. Jie buvo numatę, kad nuo penkių pakilimų nukasto grunto pakaks užpilti dešimt lomų. Tačiau buvusi žvyrkelio danga turėjo juodžemio priemaišų, todėl netiko kelio sankasai, teko išvežti ir atsigabenti geresnės dangos.
Tad prireikė koreguoti projektą ir pakloti 13 tūkstančių tonų grunto. O dar tūkstančių tonų prireikė šalčiui atsparaus smėlio, kurio klota 30 centimetrų sluoksniu. Dolomitinės skaldos paklota 20 centimetrų sluoksniu.
Trukdė ir prastos gamtos sąlygos: gilus žiemos įšalas ir šaltas, šlapias pavasaris. Todėl buvo sunku sutankinti neišdžiūvusią sankasą. Joje esančius kalnelius teko nukasinėti ir laukti, kol paviršiuje atsiradęs dribsmėlis nudžius.
Galiausiai valstybinė darbų priėmimo komisija teigiamai įvertino atliktus darbus. Trejus metus asfaltuotu keliu važinėjantys žmonės priprato prie daugybės permainų dėl asfalto.
„Nebereikia automobiliams nuolat keisti pakabos detalių, kurios greitai susidėvėdavo važinėjant keliu lyg tarka“, – sakė Klykolių žemės ūkio bendrovės pirmininkas Vytautas Šukys.
Jis taip pat patenkintas ir kitomis gyvenimo permainomis.
„Juk Klykolių kaime net nebeliko krautuvių, – sakė V. Šukys. – O iki miesto nuvažiuoti bereikia kelių minučių, ir gali pasirinkti, kur pirkti“.
Į Klykolius dažniau važinėja ir miestiečiai – kas pailsėti paupyje, kas aptvarkyti amžinojo poilsio vietas Klykolių kapinėse. Ir nemažai dviratininkų pasirenka pasivažinėjimų maršrutą.
Užs. Nr. 188760
Autoriaus nuotr.
KELIAS: Išasfaltuotas kelias iš Klykolių kaimo anksčiau vietomis buvo žemiau aplink esančių dirbamų laukų.
VAŽIAVIMAS: Keliu ties Suginčių kaimu patogu važiuoti ir automobiliais, ir dviračiais.