
Naujausios
Trys gyvenimai ir šimtas vaidmenų
Su Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktoriumi Eduardu Sauliumi Pauliukoniu sutarėme nekalbėti apie tikslias datas ir skaičius – velnias jų tiek prisimins, kiek būta per gyvenimą! Bet visiškai išvengti matematikos ir datų – nepavyko. Vasario 27-ąją E. S. Pauliukoniui sukanka lygiai 70 metų. Jis likimo yra apdovanotas trimis gyvenimais ir šimtu vaidmenų. Visa kita jo gyvenime į matematiką netelpa.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Tėvo portretas
Vienų vadinamas Sauliumi, kitų – Eduardu, o žmonos Inos išskirtinai tik – Pauliukoniu, aktorius juokiasi prisiminęs, ką galvojo apie vyresnius savo kolegas būdamas 30-ies. Kaip kilnojo antakius, stebėdavosi, kaip gali, pavyzdžiui, kokių 56-erių metų „senukas“ dar pajėgti vaidinti ir apskritai gyventi?
Šypsosi glostydamas barzdą, kad dabar pats dažnai pagalvoja, ar atsikels rytą sveikas? Skaudės ranką ar koją? Ar galės lipti į sceną? Ar galės atsisėsti prie vairo? O kartais, kai skausmas ne juokais apkabina jo kūną, ima galvoti, o gal rytoj iš viso nepasikels?
„Bet su amžiumi ateina labai geras jausmas – požiūris su „kreizu“ į viską, kas pasaulyje vyksta labai rimtais veidais!“ – juokiasi aktorius.
Inteligento prigimtį išduodanti šypsena nugali nelinksmas mintis ir viskas iš tiesų būna gerai.
50-metį aktorius atšventė labai iškilmingai, 60-metį minėjo kiek kukliau, o 70-mečio jis labiausiai laukia dėl vienos ypatingos dovanos. Iš Elzės Marijos, savo dvylikametės pagrandukės. Ji tapo tėvo portretą. Nevaikiškai ir jau nebe mėgėjiškai. Ji rimtai mokėsi tapybos pas portreto maestro Bonaventūrą Šaltį, dabar – pas tapytoją Beną Alejūną.
Pauliukonio portretų jau yra ne vienas, jie kurti žinomų dailininkų, bet tokio – nėra ir, žino, niekada nebebus.
Tėvo portreto kūrimą Elzė Marija laiko šiokioje tokioje paslaptyje, visi namai apie tai garsiai tyli ir supratingai mirkčioja bei linkčioja ir tai yra ypatingiausias šventės laukimas, jubiliejiniai fejerverkai ir iškilmingosios fanfaros.
Atsivėrę žmonės
Žinomas Lietuvoje dėl savo impozantiškos išvaizdos, vaidmenų teatre, kino filmuose, reklamose aktorius prieš jubiliejų susilaukia nemažai dėmesio. Jam skirta radijo laida, gimtadienio repertuare – jo mėgstamas spektaklis ir vaidmuo teatro scenoje.
„Su amžiumi atsirado daug humoro, o santykiuose su žmonėmis – labai gražaus tikrumo ir nuoširdumo“, – vardijo vertybinius atskaitos taškus E. S. Pauliukonis.
Visai kitomis akimis pradėjo žiūrėti į daugelį žmonių, kolegų, jaučia jaukų ir jautrų jų dėmesį.
„Toks įspūdis, kad aš ne visus pažįstamus žmones, net ir kolegas, su kuriais dirbame ne vieną dešimtmetį, iš tiesų pažinojau. Jie dabar atsivėrė. Aš juos iš esmės pažinau ir bijau, kad nepamirščiau jiems už viską padėkoti“, – sakė aktorius.
Ypač už pastarųjų metų spektaklius.
Už šįvakar Šiaulių dramos teatro scenoje vaidinamą režisieriaus Aleksandr Špilevoj pastatymą „Bagadelnia“, kuriame vaidina Vincą.
Už „Rudens istoriją“, režisuotą kolegos Juozo Žibūdos, kuriame vaidina ir kitas legendinis Šiaulių aktorius Vladas Baranauskas. Šiame spektaklyje pasakojama jautri ir graudžiai liūdna dviejų pagyvenusių vyrų draugystės istorija. Kamerinio pobūdžio spektaklis ir atsirado iš trijų aktorių draugystės ir noro kurti, būti reikalingiems.
„Kai mano amžius atėjo iki to taško, kai aš pradėjau jaunėti (garsiai juokiasi), pradėjau svarstyti – ar aš bebūsiu reikalingas teatrui, scenai. Ir Juozas Žibūda pasiūlė pjesę „Rudens istorija“. Su Vladu Baranausku dviese pradėjome repetuoti. Pusę metų dirbome ir teatras mūsų darbą labai nuoširdžiai ir gražiai priėmė, įtraukė į repertuarą“, – pasakojo aktorius.
Jis su jauduliu pasakojo, kaip dar kartą pažino savo kolegas Juozą ir Valdą, kurie taip stengėsi, taip jam padėjo.
„Kaip nuoširdžiai ir net iki graudumo gera buvo dirbti mums visiems kartu. Tai vienas pačių gražiausių dalykų, kas man apskritai gyvenime nutiko. Dar vienas ypatingas patyrimas – „Bagadelnia“ ir jos režisierius. Gyvenime nebuvau sutikęs tokio taktiško jauno žmogaus, sugebančio dirbti su pagyvenusiais žmonėmis. Tai kažkas iš dangaus malonės“, – sakė jaudindamasis.
„Du kartus mačiau, du kartus žliumbiau. Žinau, ką aktoriai išgyvena tokiuose spektakliuose“, – antrino jo Ina.
Negalėjo būti kitaip
Aktorius su žmona juokiasi, kad jam kuo toliau, tuo mažiau grimo bereikia, jau ir kostiumeriai juokiasi, kad jam viskas tinka, nes ne kostiumas jį daro aktoriumi, o jis yra personažas, kuriam buvo ir yra duota būti scenoje.
Visa aktoriaus biografija kalba apie tai, kad jis niekuo kitu ir negalėjo tapti – tik aktoriumi. Taip atsitiko dėl daugelio priežasčių.
Pirmoji ir svarbiausioji – genai. Bet ne tėvo – ilgiausiai per visą Vilniaus universiteto istoriją dirbusio Ekonomikos fakulteto dekanu Juozo Pauliukonio, o mamos – aktorės Marijos Červinskaitės-Pauliukonienės.
Mama Lietuvos teatruose vaidino nuo 1933-iųjų, vadovavo dramos rateliams Vilniuje, buvo Jaunimo teatro trupės vedėja. Ne tik darbinė, bet ir asmeninė draugystė mamą siejo su aktoriais Elena Dauguvietyte-Kudabiene, Antanu ir Genovaite Gabrėnais, Kęstučiu Geniu, Leonardu Zelčiumi ir daugeliu kitų senosios kartos Lietuvos teatro žvaigždžių ir tai negalėjo praeiti be pėdsako Eduardo biografijoje.
Su legendine režisiere Aurelija Ragauskaite likimas Eduardą Saulių suvedė daug kartų ir visus juos buvo lemtingas. A. Ragauskaitė dirbo Jaunimo teatro vyriausiąja režisiere. Būtent A. Ragauskaitė, kai Eduardui Sauliui buvo vos 16 metų, priėmė jį dirbti į Jaunimo teatrą etatiniu aktoriumi. Vėliau, kai dėl sveikatos jo negalėjo paimti į kariuomenę, į Vilniaus lėlių teatro trupę taip pat priėmė A. Ragauskaitė, tada šiame teatre dirbusi vyriausiąja režisiere. Tik į Šiaulių dramos teatrą E. S. Pauliukonis atvažiavo metais anksčiau, nei A. Ragauskaitė buvo paskirta dirbti Šiaulių teatro vyriausiąja režisiere.
„Kai mama dirbo pas A. Ragauskaitę trupės vedėja ir vedė keletą saviveiklinių trupių – visada mane, paauglį, bandė įtraukti į vaidinimus. O aš labai priešinausi! Man buvo neįdomu. Man tada labiau rūpėjo gatvė!“, – prisimena paauglystės metus aktorius.
Dar jį mama labai „tempė“ į muziką, bet ir tam jis priešinosi. O tempti į muziką buvo dėl ko: dirigentas, smuikininkas Saulius Sondeckis – pusseserės vyras. Bet ir smuikininko karjera nepatiko. Nors smuiku jis mielai griežia.
Mimai
Eduardas Saulius priešinosi teatrui iki tol, kol likimas jį atvedė į Pantomimos trupę, pas latvių menininką, pantomimos pradininką Lietuvoje Modrį Tenisoną.
„Pantomima buvo visai kas kita! Modris Tenisonas į teatrą atvedė judesį, kaip labai stiprios išraiškos žanrą ir būtent dėl judesio mūsų interesai labai sutapo. Tada aš ir įklimpau į teatrą! Žiauriai įklimpau! Tada jau velniop – mokyklos, velniop – gatvė. Tik – teatras!“, – prisiminė aktorius.
1965 metais jis baigė Pantomimos studiją prie Vilniaus Jaunimo teatro, o jau 1966 metais pradėjo dirbti etatiniu Vilniaus Jaunimo teatro aktoriumi.
Eduardas iki šiol prisimena, kaip Modris mokėdavo sudominti, uždegti pantomima. Pantomimos teatro aktoriams – mimams – M. Tenisonas rengdavo daug įvairių susitikimų su kitų meno sričių profesionalais – džiazo muzikantais, dailininkais. Mimai turėjo ne vieną spektaklį su džiazo muzikantu Vladimiru Tarasovu, būdavo susitikimų net ir su hipnozės meistrais ar matematikais.
„Modris – genialus. Jis darydavo sunkiai suvokiamus dalykus, pavyzdžiui, pantomimos užsiėmimus su džiazo, matematikos elementais. Jis surišdavo, rodos, visiškai skirtingus dalykus, kad išplėstų mimų galimybes, suvokimą, jungtis. Įsivaizduojate, mes rašydavome net judesio partitūras – judesio natas, pagal kurias šokdavome. Ir tos jungtys puikiai veikė! Savo akimis matėme, kaip žmogus, kuris visiškai neturi klausos vien tik kojomis šoka pagal Bacho muziką ir prikausto visų dėmesį“, – prisiminė tai, kas stebina iki šiol ir jį patį.
Režisierius Jonas Jurašas, pamatęs pantomimos galimybes, pasikvietė pantomimos trupę į Kauno dramos teatrą. Ir būtent Kaune baigėsi Modrio Tenisono trupės gyvavimas. Tai įvyko po Romo Kalantos susideginimo, kai ir M. Tenisonas, ir E. S. Pauliukonis, ir kiti tapo šio politinio įvykio liudytojais – skubėjo gesinti degantį gyvą fakelą.
Laisvė
„Modrio pantomimos trupės laikai mano gyvenime turbūt buvo kažkas absoliučiai neįmanomo, kai buvo įmanoma viskas, kai nebuvo jokių rėmų ir taisyklių. Tai buvo pats laisviausias laikas ir patys laisviausi žmonės!“ – emocingai išpažino E. S. Pauliukonis.
Ir čia pat pasakoja, kad visa trupė ėmė ir įstojo į komjaunimą.
„Kaip neįstosi?! Tikėjomės ištrūkti gastrolių, o kas išleis nekomjaunuolius? Būtinai reikia kažką daryti, kad mūsų kūrybos nelaikytų uždarę. Ir mes visi – į komjaunimą! Tai dabar aš suprantu, kodėl trupės vis tiek neišleido, pavyko išvažiuoti tiktai Modriui. Jeigu mes būtume išsiveržę į užsienį, to laisvės sprogimo jau būtų sunkiai beįmanoma sustabdyti“, – svarstė aktorius.
Paminklas mimams – Šiauliuose
Modrio Tenisono trupė it magnetas traukė naujų meno išraiškos priemonių ieškančius kūrėjus. Taip atsitiko, kad daug bendro atsirado tarp Modrio Tenisono, pantomimos pradininko Lietuvoje, ir fotografo Vito Luckaus, Lietuvos konceptualiosios fotografijos pradininko.
V. Luckus daug fotografavo pantomimos trupės aktorius, statydavo įvairias kompozicijas, pats grimuodavo mimus, visi vykdavo į netikėtas ir netradicines fotografijai vietas, kurios išpildydavo talentingo fotografijos meistro mintis ir ieškojimus.
Taip atsitiko, kad iš esmės M. Tenisono pantomimos trupė įdomiausiai ir daugiausiai įamžinta būtent V. Luckaus fotografijose.
Mimų gyvavimo ir kūrybos ženklų bene daugiausia yra būtent Šiauliuose, „Aušros“ muziejaus Fotografijos muziejaus padalinyje – Vito Luckaus fotografijos centre, kuris atidarytas 2014-aisiais, nes būtent čia yra Tatjanos Luckienės-Aldag sukauptas V. Luckaus archyvas, tapęs ir mimų metraščiu.
Pantomimos trupės 50-metis taip pat buvo minimas per V. Luckaus fotografijos centro surengtą Vito Luckaus fotografijų parodą „Mimai“, kurios rengėjai – Šiaulių fotografijos muziejus, Modris Tenisonas, Tatjana Luckiene-Aldag.
Diplomas
E. S. Pauliukonio biografijoje yra vienas keistas dalykas. Jam duota būti scenoje, jis profesionaliai vaidina, turi aktoriaus išvaizdą, kuriai neretai net grimo nereikia, ir tobulą aktoriaus balsą, todėl yra aktorius iš Dievo malonės, bet... be diplomo.
Sukuria mokinių teatro trupę anuometiniuose Šiauliuose, bet jai vadovauti negali. Neturi diplomo.
„Keičiasi įstatymai ir – lauk smūgio, nes tavęs visada paprašys dokumento. Bemokslis! Tai kišo koją kartais net labai stipriai. Juk aš ir vidurinį mokslą baigiau tik atvažiavęs į Šiaulių teatrą. Juk aktoriumi dirbau nuo 16-os, man nebuvo kada“.
Kai aktoriui negalėjo pakelti algos vien dėl to, kad neturi aukštojo mokslo diplomo, jis įstojo į Vilniaus konservatorijos Klaipėdos fakulteto estradinių renginių režisūros specialybę.
„Pasimokiau trejis metus ir paaiškėjo, kad nereikia jokio diplomo. Vėl išėjau...“ – pasakojo.
Jam aktoriaus diplomo reikėjo ne kaip popieriaus. Labiausiai jis išgyveno dėl to, kad neturėjo teatrinės mokyklos, kurios reikia dramos aktoriui. Tai buvo pats sudėtingiausias dalykas.
Likimas kėsinosi pasukti jo gyvenimo trajektoriją iš Šiaulių. Kai į Šiaulių dramos teatrą atvažiavo dirbti Irenos Vaišytės kurso aktoriai, teatro pedagogė Eduardui Sauliui pasiūlė važiuoti į Vilnių, į Konservatoriją, mokytis ir drauge dėstyti judesį aktorinio studentams. Bet ir tada jis pasakė „ne“.
„Būčiau išvažiavęs – jos nebūčiau sutikęs!...“, – palydi meilės ir šypsenos kupinu žvilgsniu žmoną Iną, einančią jam atnešti vandens su citrina.
Trys gyvenimai...
Pas Pauliukonius ant senovinės rąstinės sienos staktos kaip dekoracija prikalti treji pelėkautai.
„Čia Pauliukoniui gaudyti. Tris kartus pavyko trims moterims“, – kvatojasi Ina Pauliukonienė.
Pirmasis Eduardo gyvenimas prasidėjo, kai jis dar tarnavo kariuomenėje. Hana – teatro žmogus. Ji nemažai metų yra dirbusi Šiaulių dramos teatre trupės vedėja, vėliau išvyko dirbti į Kauno valstybinį akademinį dramos teatrą pas Gytį Padegimą. Pirmojo gyvenimo dovana Eduardui Sauliui – dukra Agnė. O jos dovanos tėvui – anūkai.
„Gali būti, kad aš iš pirmojo savo gyvenimo sulauksiu ir proanūkių!“, – džiaugiasi aktorius.
Antrasis Eduardo Sauliaus gyvenimas – Audronė ir sūnus Dovydas.
Trečiasis gyvenimas, kuris tęsiasi jau 15 metų – Ina. Iš šio gyvenimo atėjo Inos dukra Rugilė ir jųdviejų – Elzė Marija. Ši dovana – Elzė Marija – tokia stipri, kad tėvai vos spėja suvokti, sugaudyti jos gabumus muzikai, dailei, kalboms.
... ir trys miestai
Eduardas vardija tris miestus, kurie jo gyvenime buvo patys svarbiausi – tai Vilnius, Kaunas ir Šiauliai.
Jaunystėje Vilniaus miesto skonis, kvapas ir vaizdas buvo pati gyvenimo viršūnė, tik vėliau, jau žymiai brandesniame amžiuje E. S. Pauliukoniui Vilnius pasidarė svetimas ir sunkiai atpažįstamas.
Kaunas buvo tas miestas, kuriame jis augo kaip aktorius ir kaip žmogus. Jo laikų Laisvės alėjoje laisvės buvo begaliniai daug. Prisimena absoliučią asmens laisvę, kai į „Tulpę“ jis išdrįsdavo ateiti baltomis drobinėmis kelnėmis ir jūreiviška „telneške“.
„Dabar, aišku, tai kvailai atrodo, bet tada buvo oho kokia laisvės išraiška“, – juokiasi aktorius.
Šiauliai E. Pauliukonį iš pradžių buvo trumpam išgąsdinę savo uždarumu. Bet tai buvo laikina. Dabar aktorius gali tvirtai pasakyti, kad Šiaulių teatras – tai išskirtinė atmosfera ir išskirtinės galimybės. Juk pirmąją aktorinę mokyklą didelė dalis Lietuvos teatro žvaigždžių perėjo būtent Šiauliuose.
„Būtent Šiaulių teatras išaugino tokią masę genialių aktorių ir režisierių, būtent čia gimė puikūs žmogiški santykiai tarp buvusių ir esamų aktorių“, – neabejoja.
Į Šiaulius Eduardui padėjo atvykti režisierius Jonas Vaitkus, kūrybinę jaunystę pradėjęs pas E. S. Pauliukonio mamą kažkuriame iš jos vadovaujamų dramos ratelių.
Kai Modrio Tenisono pantomimos trupė buvo išvaikyta, daugelis mimų patraukė į Maskvą, į muzikholą pas Leonovą. O E. S. Pauliukonis jau buvo vedęs ir gyveno savo pirmąjį gyvenimą Kaune. Atsitiktinis jo mamos susitikimas su J. Vaitkumi Palangoje nulėmė tai, kad E. S. Pauliukonis atsidūrė Šiaulių dramos teatre, kur trumpą laiką J. Vaitkus dirbo vyriausiuoju režisieriumi. Netrukus J. Vaitkus išvyko dirbti į Kauną, o E. S. Pauliukonis įleido šaknis Šiauliuose.
„Galėjo būti kitaip, bet buvo taip!“, – glostydamas prabangią sidabrinę barzdą šypsosi Eduardas Saulius Pauliukonis.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Aktorius Eduardas Saulius Pauliukonis pasakojo apie gyvenimą, kuriame sutiko daug talentingų, įdomių žmonių.
Sauliaus Eduardo ir žmonos Inos gyvenime daug meilės ir humoro. Jie išmoko taip žongliruoti humoru, kad klausantis jų pradedi nesuprasti, ką kuris sako juokais, o ką rimtai.
Aktorius Eduardas Saulius Pauliukonis vasario 27-ąją minės 70 metų jubiliejų. Į amžių, kaip ir į daug ką gyvenime jis stengiasi žiūrėti su „kreizu“, juokdamasis.
Asmeninio albumo nuotr.
Pirmasis Pantomimos trupės spektaklis „Ecce homo“. Eduardas Saulius Pauliukonis (kairėje) ir Vytas Petruškevičius.
Pantomimos trupės mimai Eduardas Saulius Pauliukonis (viršuje) ir Giedrius Mackevičius.
Mama aktorė Marija Červinskaitė-Pauliukonienė.
Paskutinė Modrio Tenisono pantomimos trupės fotografija Kaune po Romo Kalantos susideginimo. Greitai po to LTSR kultūros ministro įsakymu trupė buvo išformuota. E. S. Pauliukonis – antras iš kairės. Fotografas Vitas Luckus atsigulė ant žemės sakydamas, kad taip elgiasi dėl to, kad jo nenukirptų iš nuotraukos.
Tėtis Juozas Pauliukonis ir mama Marija Červisnakaitė Pauliukonienė.
Vilmanto DAMBRAUSKO nuotr.
Scena iš spektaklio „Rudens istorija“, aktoriai Eduardas Saulius Pauliukonis ir Vladas Baranauskas.