Trikojai šaudo ir prišaudo

Redakcijos archyvo nuotr.
Šiaulių apskrities Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas Teisutis Beržinskas įsitikinęs, naujieji greičio kontrolės įrenginiai – vadinamieji trikojai – vairuotojus verčia sumažinti važiavimo greitį.
Policijos pareigūnai kovoja su mirtiną pavojų keliuose keliančiu greičiu. Statistika gąsdinanti: Šiaulių mieste šiemet užfiksuotas net 156 kilometrų per valandą greitis, o Šiaulių apskrityje, Pakruojo rajone, važiuota 196 kilometrų per valandą greičiu.

Greitis ir toliau išlieka pagrindine avarijų, neišskiriant ir tragiškų, priežastimi.

Sustiprinta kontrolė – judriausiose gatvėse

156 kilometrų per valandą greičiu šiemet važiuota Šiauliuose, Aviacijos gatvėje. Laimei, toks greitis nepasėjo kelyje mirties. Tačiau šis skrydis vairuotojui ne tik patuštino piniginę, bet ir paliko be vairuotojo pažymėjimo.

Šiaulių apskrities policijos duomenimis, iki lapkričio 1 dienos vadinamaisiais trikojais ir rankiniais matuokliais užfiksuota 2 515 greičio viršijimo atvejų, per visus 2019-uosius rankiniais matuokliais užfiksuoti 1 194 greičio viršijimo atvejai.

Policija pastebi tendencijas, kuriose Šiaulių miesto gatvėse vairuotojai „iki dugno“ paspaudžia greičio pedalą. K. Donelaičio, Spindulio, Tilžės, Serbentų, Architektų, Dubijos, Pramonės, Aviacijos, Karaliaučiaus, J. Jablonskio – šiose gatvėse fiksuojama daugiausiai greičio viršijimo pažeidimų.

Šiaulių apskrities Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas Teisutis Beržinskas sako, kad didžiausiu rūpesčiu ir toliau lieka ilgiausia miesto gatvė – Tilžės. Joje metai iš metų fiksuojama ne tik daugiausiai greičio pažeidėjų, bet ir didžiausias avaringumas. Todėl Tilžės gatvėje kone nuolatos vyksta sustiprintas policijos stebėjimas – tiek centrinėje dalyje, tiek miegamuosiuose rajonuose. Daugiausiai greičio pažeidimų fiksuojama ties prekybos centru „Iris“ ir ties Šiaulių „Akropoliu“.

Greičio kontrolė dažna ir Serbentų gatvėje, kur prieš keletą metų važiavimo greitis nuo 70-ies kilometrų per valandą buvo sumažintas iki 50-ies.

Anot T. Beržinsko, policija nuolatos sulaukia vairuotojų pretenzijų dėl ką tik paminėtame ruože sumažinto greičio. Paaiškinimas paprastas – šioje gatvėje yra nemažai pėsčiųjų perėjų, pasitaiko ir skaudžių eismo įvykių, neretai susijusių su pėsčiaisiais.

Pastebima, kad važiavimo greitis drastiškai šokteli podarbinėmis valandomis ir savaitgaliais, kai į gatves pašėlioti išvažiuoja jaunimas.

Greičio tolerancija: yra arba nėra

Šiaulių apskrities Kelių policijos tarnyba nuo vasario mėnesio kovoje su greičiu naudoja vadinamuosius trikojus. Jų šiuo metu turi keturis ir dirbama jais Šiaulių mieste ir apskrities rajonuose. Anot pareigūnų, būna, kad pajungtas tam tikrose Šiaulių miesto vietose vienas „trikojis“ per dieną „sužvejoja“ ir 50 greičio viršytojų.

T. Beržinskas paneigia tarp eismo dalyvių gajų mitą, kad matuokliai gali fiksuoti tik greitį, kuris viršijamas, pavyzdžiui, ne mažiau dešimties kilometrų per valandą ir daugiau. Greičio viršijimą, anot komisaro, įrenginys fiksuoja nuo tos ribos, kokią ją kiekvienu atveju sureguliuoja atsakingas pareigūnas, o numatoma tolerancijos riba ar jos nenumatoma, priklauso nuo vietos, kur trikojis stovi, nuo paros laiko, nuo eismo intensyvumo.

„Kokia gali būti tolerancija, pavyzdžiui, Girulių gatvėje, kur dėl žmonių saugumo numatytas leistinas greitis – 30 kilometrų per valandą? Jei toje gatvėje numatyti toleranciją, vadinasi, vairuotojai važiuotų ir 50 kilometrų per valandą greičiu“, – sakė policijos atstovas.

Šiek tiek tolerancijos, anot jo, „trikojis“ galėtų parodyti nebent tose vietose, kur didesnės grėsmės eismo dalyviams nėra, kur nėra pėsčiųjų perėjų, kur eismas neintensyvus.

Greitis vis dėlto mažėja

Tačiau teigti, kad matavimo priemonės nedrausmina greičio fanų, anot pareigūnų, būtų neteisinga. Pastebima, kad greičio, kuris leistiną viršytų dvigubai ar net trigubai, kas anksčiau būdavo jokia retenybė, atvejų po truputį mažėja. Pastaruoju metu dažniau fiksuojamas iki 30 kilometrų per valandą viršytas leistinas greitis, rečiau – iki 50-ies. Atvejai, kai greitis viršijamas dar daugiau – pavieniai.

Trikojai greičio matuokliai, pasak T. Beržinsko, kai kuriose miesto gatvėse greičio problemą bent jau dalinai išsprendė. Viena iš tokių – Architektų gatvė.

„Pats dažnai važiuoju šia gatve ir galiu palyginti, kaip vairuotojai čia važiavo prieš metus ir kaip važiuoja dabar – užteko intensyviau statyti matuoklius“, – sako komisaras.

Gal greitis mažėja ir dėl it koks koronavirusas internete plintančios informacijos, kur esamuoju laiku yra pastatytas trikojis greičio matuoklis?

Kelių policijos komisarui tokia informacija kelia šypseną: kuo jos daugiau – tuo keliuose saugiau.

„Informatoriai patys apie tai negalvodami bendradarbiauja su policija ir puikiai atlieka prevencinį darbą. Esmė yra tai, kad šiandieninės policijos tikslas – ne surinkti kuo daugiau baudų, o užtikrinti saugumą visiems eismo dalyviams“, – teigia T. Beržinskas.

Beje, policijai aktyviai talkina ir gyventojai, pranešantys, kokiose gatvėse yra daugiausiai greičio problemų. Į žmonių pastebėjimus atsižvelgiama, suintensyvinama laikina kontrolė, kurios tikslas yra išsiaiškinti greičio problemos mastą.

Tačiau prašymai pastatyti „trikojį“ vienur ar kitur ne visada pripažįstami pagrįstais.

T. Beržinskas pateikė keletą pavyzdžių, kuomet buvo pranešama apie vieno apskrities rajono kaimo gyventoją, kuris aklagatvyje gyvenančius kaimynus terorizuoja skraidydamas iš vieno gatvės galo į kitą.

Arba pastatyti trikojį reikalauja sodų bendrijos nariai.

„Deja, policija sodų bendrijos teritorijoje ar panašiai, įrenginių nepastatys – lokalias problemas turi spręsti patys sodų bendrijos nariai. Policija deda pastangas, kad užtikrinti saugumą vietose, kuriose yra daug eismo dalyvių“, – sakė Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas.

Atsakomybė: 416 straipsnis. Nustatyto greičio viršijimas

1. Nustatyto greičio viršijimas iki dešimt kilometrų per valandą vairuotojams užtraukia įspėjimą.

2. Nustatyto greičio viršijimas daugiau kaip dešimt, bet ne daugiau kaip dvidešimt kilometrų per valandą užtraukia baudą vairuotojams nuo dvylikos iki trisdešimt eurų.

3. Nustatyto greičio viršijimas daugiau kaip dvidešimt, bet ne daugiau kaip trisdešimt kilometrų per valandą užtraukia baudą vairuotojams nuo trisdešimt iki devyniasdešimt eurų.

4. Nustatyto greičio viršijimas daugiau kaip trisdešimt, bet ne daugiau kaip keturiasdešimt kilometrų per valandą užtraukia baudą vairuotojams nuo 120 iki 170 eurų. Pradedantiesiems automobilių ir motociklų vairuotojams privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo trijų iki šešių mėnesių.

5. Nustatyto greičio viršijimas daugiau kaip keturiasdešimt, bet ne daugiau kaip penkiasdešimt kilometrų per valandą užtraukia baudą vairuotojams nuo 170 iki 230 eurų. Pradedantiesiems automobilių ir motociklų vairuotojams vairuotojams privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo pusės metų iki metų.

6. Nustatyto greičio viršijimas daugiau kaip penkiasdešimt kilometrų per valandą užtraukia baudą vairuotojams nuo 450 iki 550 eurų ir neturintiems teisės vairuoti transporto priemones asmenims – nuo 450 iki 700 eurų. Vairuotojams privaloma skirti teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo vieno iki šešių mėnesių, o pradedantiesiems vairuotojams – teisės vairuoti transporto priemones atėmimą nuo metų iki pusantrų metų.

Neblaivių – daugiau

Nepaisant to, kad pagrindinė nelaimių keliuose priežastis yra greitis, nerimą policijai kelią ir neblaivūs vairuotojai. Per aštuonis šių metų mėnesius Šiauliuose išaiškinti 197 neblaivūs vairuotojai, per tą patį laikotarpį pernai – 168.

„Nepaisant visų problemų, vairavimo kultūra Šiauliuose po truputį gerėja, daugėja pilietiškų asmenų, kurie nepakantūs daromiems Kelių eismo taisyklių pažeidimams, jie praneša apie pavojingai manevruojančius ar neblaivius vairuotojus“, – „Šiaulių kraštui“ sakė Kelių policijos tarnybos Kelių patrulių kuopos būrio vadas Žanas Sverdlovas.