Trasa pavirto interesų pelke

Trasa pavirto interesų pelke

Trasa pavirto interesų pelke

Ir Šiaulių miesto, ir apskrities valdžia bejėgė: nežino, kaip išspręsti Bačiūnų motokroso trasos, kurioje savavališkai suformuoti kalnai kalneliai, keliai, likimą. Bet kuri kita savavalė statyba seniai būtų nugriauta. Čia sukurta kuriozinė situacija — trasai iškelti pirma reikia įteisinti savavalę statybą.

Rūta JANKUVIENĖ

ruta@skrastas.lt

Net Vyriausybė kišosi

Šiaulių apskrities viršininko administracijos Turto valdymo ir viešųjų pirkimų skyriuje guli stora Bačiūnų motokroso trasos byla. Gyventojų skundai ir trasos užtarėjų peticijos, tyrimai ir valdžios pareigūnų susirašinėjimai.

Skyriaus vedėjas Adolfas Klenauskis pripažįsta: „Esame atsidūrę aklavietėje“. Bačiūnų motokroso ir kartingų trasos — valstybės turtas, patikėjimo teise valdomas apskrities, bet ji bejėgė trasų likimą išspręsti.

Trasoje pagal panaudą šeimininkauja Šiaulių jaunimo automoto klubas „Dakaras“. Jo užtarėjų daugybė — įtakingi parlamentarai, anos kadencijos Seimo Jaunimo reikalų komisija, miesto Rėkyvos, Pabalių, Šimšės, Zoknių bendruomenių ir net Šiaulių rajono Ginkūnų bendruomenės vadovai, šalies Motociklų sporto federacijos tarybos.

Kitoje pusėje — trasos kaimynai, gyventojai, kamuojami triukšmo ir dulkių, tapę Savivaldybės tarybos sprendimo formuoti čia gyvenamąjį kvartalą įkaitais.

Dėl trasos suko galvą Seimo kontrolierė Zita Zamžickienė. Po kontrolierės tyrimo — ir Vyriausybė. Pernai lapkritį premjero nurodymu sudaryta komisija priėjo išvados, jog motokroso trasa turi būti iškelta — jos buvimas nesuderinamas su šalia esančia gyvenamąja aplinka. Be to, būtent ši komisija įvardijo, jog trasos konfigūracija pakeista, savavališkai suformuoti kalnai ir keliai.

Išlikti, anot komisijos išvadų, galėtų tik šalia esanti kartingų trasa, įrengus apsaugą nuo triukšmo ir dulkių.

Komisijos siūlymai neįgyvendinami

Apskrities viršininkui ir miesto Savivaldybei komisija pasiūlė apriboti motokroso trasos veiklą ir trukmę iki jos iškėlimo. Pusmetis praėjo, motokroso trasoje treniruotės ir varžybos kaip vyko, taip vyksta.

Apskrities viršininkas šių metų pirmąjį ketvirtį komisijos siūlymu turėjo performuoti šio valstybės nekilnojamojo turto kadastrinių matavimų bylą, atskirti motokroso ir kartingo trasas į atskirus vienetus. Mat jos buvo įregistruotos viena byla. Trasų neatskyrus esą negalima motokroso trasos likimo išspręsti. Bet procesas iš vietos nepajudėjo.

Pirmąjį šių metų pusmetį Vyriausybei paprašyta teikti siūlymus dėl motokroso trasos iškeldinimo. Nė mėnesio nebeliko iki šio termino pabaigos. Kur trasa bus iškelta ar likviduota, nežinoma.

Reikia nereikia žemės sklypo

Trasos istorija — kuriozinis pavyzdys, kaip tvarkomi reikalai valstybėje. Kone du dešimtmečius iš rankų į rankas ėjo Bačiūnų motokroso ir kartingų trasos — sovietmečio Savanoriškos draugijos armijai, aviacijai ir laivynui (SDAALR) remti palikimas.

Valstybės kontrolei prispaudus, prieš dvejus metus Šiaulių apskrities viršininkas įregistravo Bačiūnų trasas, kaip valstybės turtą. Pagal panaudos sutartį abi trasas atidavė naudotis Lietuvos techninio sporto draugijai. Ši savo ruožtu motokroso trasą pagal panaudą perdavė Jaunimo auto moto klubui „Dakaras“, o kartingų — Šiaulių kartingų klubui.

Tačiau apskritis trasas įregistravo tik kaip statinius — be žemės sklypo.

Seimo Jaunimo reikalų komisija, kuriai tuomet vadovavo Algimantas Salamakinas, siuntė į Šiaulius parlamentarus A. Skardžių, E. Masiulį aiškintis trasų likimo. Kreipėsi į apskritį ir Savivaldybę, kad šios vadovautųsi įstatymu dėl buvusios SDAALR turto naudojimo ir priskirtų trasų statiniams žemės sklypus.

Nors statiniai stovi ant valstybės žemės, sklypas trasoms negalėjo būti suformuotas. Mat Šiaulių miesto taryba dar 1997 metais šioje teritorijoje suplanavo gyvenamąjį kvartalą. Patvirtintas detalusis planas galioja iki šiol, dalis sklypų išdalyta nuosavybės teisėms atkurti.

Kaip apskritis be žemės sklypo galėjo trasas įteisinti, Savivaldybėje stebimasi iki šiol.

Registrų centro atstovė Irena Kučinskienė vasario mėnesį apskrityje įvykusiame pasitarime aiškino, jog reikia ne tik žemės sklypus suformuoti. Naujų objektų įregistruoti esą nebus galima be statinio pripažinimo tinkamu naudoti akto.

Iš pasitarimo protokolo matyti, kad tokiais teiginiais suabejojo Šiaulių vyriausioji architektė Rasa Budrytė. Anot jos, tada „Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamentas būtų priverstas be statybos dokumentų patvirtinti teisinį abiejų objektų su visomis savavališkomis pertvarkymo procedūromis statusą“.

Statyba ne statyba

„Dakaro“ klubo prezidentas Povilas Karlinskas įsitikinęs, jog jokių savavališkų veiksmų trasoje nebuvo. “Šiaulių kraštui“ aiškino turįs leidimus atlikti darbus, milijonai buvę investuoti ir juos tikisi atgauti, jeigu trasa būtų iškelta.

„Trasa juridiškai įteisinta, ir kol naujos trasos mums nepadarys, niekas nė į kalbas nesileis“, — garantuoja P. Karlinskas.

Iš tiesų P. Karlinskas po to, kai apskritis trasą įteisino, 2007 metų lapkritį paprašė leidimo „sandėliuoti gruntą ir pagerinti trasą treniruotėms ir varžyboms“. Sulaukė tuometinio apskrities viršininko Alvydo Šedžiaus atsakymo, kad trasų remontas gali būti atliekamas tik “pagal paruoštą ir įstatymų tvarka suderintą projektą“.

Po kelių mėnesių P. Karlinskas vėl prašo leidimo atsivežti gruntą trasai pagerinti. Ir tada jau buvusi viršininko pavaduotoja Emilija Laurutienė leidžia atlikti trasos „einamojo remonto darbus užvežamu gruntu“.

Kai trasoje pradėjo kilti kalnai ir pasipylė gyventojų skundai, Savivaldybė apskrities paprašė paaiškinti, kokiu pagrindu prasidėjo statybos darbai?

Sulaukė tokio E. Laurutienės atsakymo: „Minimoje teritorijoje neorganizuotai supiltas didelis kiekis grunto. Šie darbai nepriskiriami statybos darbams“.

Problemos kaip ir nėra

Šiaulių meras Genadijus Mikšys per Savivaldybės atstovę spaudai perdavė, jog trasos yra apskrities turtas ir apskrities problema. Tuo tarpu apskrities viršininkas Rimundas Domarkas dar kovo mėnesį paprašė Savivaldybės koreguoti Vyturių ir Bačiūnių gatvių ribojamojo gyvenamojo kvartalo detalųjį planą, suformuoti žemės sklypą prie kartingų trasų. Esą kitaip motokroso trasos nė neiškeldinsi.

Savivaldybėje kvartalo detaliojo plano koregavimas yra įstrigęs. Kodėl? Niekas negali atsakyti. O žmonės taip ir tebelaukia žemės.

Ar iš tiesų trasoms reikia priskirti žemę, kad jas galėtų įregistruoti atskirai kaip statinius?

Registrų centro Šiaulių filialo direktorius Valdemaras Markevičius „Šiaulių kraštui“ situaciją komentavo šykščiai: “Nekilnojamojo turto kadastre galima įregistruoti objektus be žemės sklypų. Viskas, kas padaryta iš Registrų centro pusės, padaryta teisėtai. Ir jeigu dabar apskritis mums pateiks visus reikalingus dokumentus, atitinkančius teisės aktus, mes vėl įregistruosime.“

TRASA: Premjero nurodymu sudaryta komisija dar pernai lapkritį priėjo išvados, kad Bačiūnų motokroso trasa nesuderinama su šalia esančia gyvenamąją aplinka, o čia iškilę kalnai kalneliai — savavališkai suformuoti.

AKLAVIETĖ: Adolfas Klenauskis, Šiaulių apskrities viršininko administracijos Turto valdymo ir viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas, prisipažįsta, jog iš visų pusių yra spaudžiamas problemą spręsti, bet prieita aklavietė.

 

KARTINGAI: Kartingų trasa galėtų išlikti.

 

KAIMYNYSTĖ: Šalia Bačiūnų motokroso trasos gyvenantys šiauliečiai sako pavargę nuo tokios kaimynystės — kamuoja ne tik triukšmas ir dulkės, bet jau ir jų sukeltos ligos. Viena kaimynė serganti astma.

Jono TAMULIO nuotr.