
Naujausios
KAS LAUKIA REGIONŲ?
„Svorio centro“ politika žlugdo regionų ateitį
Panaikinus apskritis, o pinigams leidus nusėsti „svorio centre“ – Vilniuje, regionams buvo dirbtinai išmuštas pagrindas iš po kojų. Regionui reikia lyderio, žmogui – kokybiško švietimo, verslui – kompetencijų, šaliai – ne tik teritorijos. Tokią žinutę naujajai šalies valdžiai, žadėjusiai gaivinti regionus, siunčia Vidmantas JAPERTAS, Šiaulių pramonės, prekybos ir amatų rūmų prezidentas, verslininkas, Šiaulių regiono plėtros tarybos narys. Interviu „Šiaulių kraštui“ – apie regionų likimą.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
– Daugybę metų veikia įvairiausių regioninių struktūrų – fondų, tarybų, komitetų, bet šiandien pripažįstama, kad regionai didžiuliu greičiu nyksta. Kodėl?
– Regioninė plėtra, priemonių visuma, skirta regioninei politikai įgyvendinti, yra nulemtos Regioninės plėtros įstatymu. Įstatymo vizija yra kilni: subalansuota ir tvari Lietuvos regionų plėtra. Bet regioninės politikos nėra.
Regioninė politika turėtų būti nukreipta į kryptingą tam tikrų socialinių, ekonominių krypčių vystymą, bet vis tiek galioja lygiavos principas. Regioninei politikai vykdyti lėšos paskirstomos proporcingai visiems regionams pagal gyventojų skaičių. Bet lygiavos tame, kas turėtų skatinti ar kompensuoti tam tikrus geografinius, istorinius, ekonominius įvairių regionų netolygumus – būti negali.
Vilnius su savo potencialu ir galimybėmis visada buvo ir yra kitoks, nei bet kuris kitas regionas. Net ir visi trys didieji miestai – Vilnius, Kaunas, Klaipėda – yra nelygioje konkurencinėje kovoje su kita šalies teritorija.
Jeigu pasižiūrėtume į 2007–2013 metų finansinį laikotarpį, Vilniaus regionas vidutiniškai vienam gyventojui gavo dvigubai daugiau lėšų, nei kiti regionai. Tai rodo, kad regionų plėtrai skirtos lėšos pirmiausia nusėda „svorio centruose“. Vykdome dar didesnę centralizaciją.
– Kodėl taip vyksta?
– Vilniuje yra didesnis lobizmas. Taip pat ten yra didesnė investicijų grąža, yra žmonių, kurie gali užpildyti formuojamą darbo rinką.
Šalies viduje neginčijama migracija yra Vilniaus kryptimi, o valstybė nieko nedaro, kad tą srautą apverstų, neieško dirbtinių finansinių, socialinių instrumentų. Reikia būtent dirbtinių instrumentų, nes savaiminiai procesai vyksta visai į kitą pusę.
Ką tik pasibaigusioje Šiaulių verslo ir pasiekimų parodos konferencijoje vienas vilnietis leido sau pareikšti, kad ilgalaikėje perspektyvoje Lietuvoje liks tik vienas miestas – Vilnius. Tai rodo, kad vyksta kryptinga centralizacijos politika, tačiau kokia iš jos nauda Lietuvai – nelabai suprantu.
Lietuva – labai maža šalis. Ir kuo toliau nuo Lietuvos, tuo ji atrodo mažesnė, todėl sakyti, kad čia yra vien Vilnius – labai trumparegiška.
– Ar iš viso begalėsime kalbėti apie valstybingumą, jeigu tapsime vieno miesto valstybe?
– Norėčiau manyti, kad taip sakant yra hiperbolizuojama. Taip nebus. Juk „Akmenės cemento“ niekada neperkelsime į Vilnių, o būtent jis yra traukos centras darbo rinkoje ne tik Akmenės, bet ir aplinkinių gyvenviečių. Miestų „su ateitimi“ yra ir daugiau, jau nekalbant apie Klaipėdą. Jeigu Lietuvos valstybė atras save per logistikos verslus, tai uostas tikrai bus konkurencingas ir to miesto gyventojai turės savo ateitį.
Norėtųsi, kad verslo užsispyrimą išlaikyti regionuose verslus, formuoti regionų aplinką valstybė palaikytų.
Signalas perkeliant kelias ministerijas į Kauną yra, kad ir Kaunas „išliks“. Prisimename, kad iš dipolio Vilnius–Kaunas idėjos pelnėsi tiktai Vilnius: būtent minėto dipolio sąskaita kūrėsi įvairūs projektai, kurie didžia dalimi nusėsdavo Vilniuje, o Kaunas dėl patiklumo ar dėl kažko kitko buvo tapęs savotišku atpirkimo ožiu.
Ministerijų perkėlimas į Kauną yra geras ženklas, kad yra politinė valia išsaugoti regionus.
– Kas vis dėlto išmušė pagrindą iš po kojų regionams?
– Vienas iš blogiausių veiksmų – apskričių administracijų naikinimas: regionai neteko savo lobisto, darinio, kuris būtų pajėgus formuoti regioninę politiką, matyti ir žinoti, ko reikia regionams.
Šiandien veikia regiono plėtros taryba – politinis instrumentas iš savivaldybių deleguotų atstovų, nematau, kad jie turi bendrą tikslą. Šiandien regiono savivaldybes sieja vienintelis projektas – atliekos. Dėl to ir apima apmaudas, kad valstybė šiandien atėmė regionams administracines galias, nepasiūlydama nieko kito. Savivalda daugiau laisvių negavo, ir tai tikrai nepadeda formuoti vientiso regiono su svarbiais iššūkiais.
Bėdoti nebereikėtų: anksčiau ar vėliau savivaldybių merai turės atrasti savyje užsispyrimo, ateities matymo ir sėsti prie bendro stalo kalbėtis apie bendrus veiksmus norint atsilaikyti toje konkurencinėje kovoje su centralizacija, nes, priešingu atveju, Vilnius vis labiau susiurbs visą kitą Lietuvą.
– Kuri iš regiono savivaldybių turėtų susodinti rajonų merus prie bendro stalo?
– Turi būti lyderis, už kurio stovėtų iniciatyva ir galimybės. Neabejoju, kad visuose regionuose lyderiais privalo būti didieji miestai. Būtent jie privalo timptelėti visą regioną.
Didžiausias lokomotyvas regione – Šiauliai, tačiau kiek jie prisiima atsakomybės ir kiek vykdo „regiono lokomotyvo“ misiją – retorinis klausimas, kadangi Šiaulių regiono plėtros tarybai vadovauja Akmenės rajono meras...
– O kokie yra regiono verslo pajėgumai? Kiek, pavyzdžiui, Šiauliuose, regione yra verslininkų, kurie galėtų išlaikyti „Šiaulių“ krepšinio komandą ar vykdyti kokį kitą stambų projektą?
– Mano nuomone, krepšinio klubui išlaikyti Šiaulių regione verslo potencialas tikrai yra. Tiktai dėl ko jį reikėtų išlaikyti? Pasakymas: įmonės, susimeskite, kad išgyventų krepšinio klubas – gražus gestas, bet tik tiek.
Jeigu šiandien aiškiai atsakome, kodėl tai reikėtų padaryti, manau, kad Šiauliuose tikrai yra pajėgių verslininkų. Turi būti aiškiai įvardinta, kokia viso šio formato misija.
Kalbėjausi su naujuoju klubo vadovu Mindaugu Žukausku. „Susibėgti“ ir „susimesti“ pagal švilpuką? Reikia įdėti daug darbo, pastangų, noro, kad visos šalys – sirgaliai, verslas, Savivaldybė, klubas iš to projekto, iš tokio modelio laimėtų. Krepšinis yra normali komercinė veikla, tik turinti socialinę reikšmę.
– Kalbant apie verslą girdisi taip pat tik viena kryptis – investicijos. Kodėl žymiai tyliau arba visai nekalbama apie vietinio verslo akumuliavimą, apie vietinio verslo kūrimą?
– Šiauliuose – vos keletą sėkmingai investavusių užsienio įmonių: Ryčio Dijoko vadovaujama „Rol Statga“, vienas didžiausių žvejybos tinklų gamintojų Šiaurės Atlanto rinkoje taip pat pasirinko Šiaulius – įkurta įmonė UAB „Hampidjan Baltic“. O didžioji dalis Šiaulių verslo yra vietinis kapitalas.
Ilgalaikėje perspektyvoje signalas, kad beveik nėra užsienio investicijų, tikrai yra negeras, nes tos įmonės kuria ne tik darbo vietas gyventojams, bet ir užsakymų greta dirbančioms įmonėms, atsiranda poreikis kooperuotis, teikti paslaugas.
– Šiaulių regionas turi nekokios patirties su investuotojais, pavyzdžiui, danų kiaulių augintojais...
– Tai irgi valstybinės politikos nebuvimo pavyzdys, kuris atsiliepė regioninei politikai. Jeigu danų kiaulių augintojai būtų investavę laikantis visų aplinkosauginių normų ir prisiėmę įsipareigojimus, kokie galioja Europoje, – viskas gal nebūtų taip pasibaigę. Bet į tas veiklos sritis valstybės mastu kažkas pasižiūrėjo pro pirštus, nors dažniau Lietuvos biurokratai garsėja griežtumu ir uolumu, viršijančiu normas.
– Kokią aplinką verslui kuria patys gyventojai, vietos bendruomenės?
– Pagal tyrimus, Lietuvoje įmonių skaičius tūkstančiui gyventojų yra beveik dvigubai mažesnis, nei Skandinavijoje. Tai reiškia, kad šiandien įmonių ir žmonių, kuriančių ir dirbančių versle turėtų būti ženkliai daugiau. Tai reiškia, kad turėtų būti ženkliai daugiau žmonių, kurie prisiima atsakomybę ir kuria savo ateitį.
Pamatinė vertybė, kad žmogui būtų skiepijamas noras pasirūpinti savimi ir sudarytos galimybės atsirasti veiklos laukui, kuriame gali dirbti ir užsidirbti. Į tokius žmones reikia žiūrėti, kaip į valstybės pagrindą. Tačiau šiandien, jeigu kas padarytų apklausą, ar žmogus imtųsi privataus verslo, dažniausias atsakymas, neabejoju, būtų „ne“. Kažkur toli praeityje turi likti valstybės lygmeniu formuota opinija, kad verslas yra „išnaudotojas“, „vergvaldys“.
– Gyvenimiški pavyzdžiai rodo ką kita: kalbantis su vieno Šiaulių rajono miestelio žmonėmis paaiškėjo, kad miestelyje nėra darželio, bet susidarytų apie 20 vaikų, kurie jį lankytų. Kai gyventojams vienas politikas pasiūlė kurti darželių verslą, paaiškėjo, kad tam neužtenka patalpų ir vaikų. Dar reikia galybės leidimų, suderinimų, o vaikų ką tik pamelžtu karvės pienu negalima bus maitinti. Ar valstybė tikrai skatina žmonių verslumą?
– Bendruomenė yra labai svarbi jėga, kuri privalo veikti, nes turi suvokti, kad įsteigus darželį, miestelyje netrūks pradinukų. Bus pradinukų – išliks mokykla, biblioteka, gyvenamieji namai. O tai jau reiškia realią bet kurio miestelio, miesto, regiono ateitį, o ne bilietą į vieną pusę.
– Kokiose srityse regiono verslas duotų užduočių naujajam Seimui ir Vyriausybei?
– Švietimo sistema su turiniu, formomis privalo kuo greičiau kardinaliai keistis. Vaikams reikalingas kokybinis šuolis pažinime, vertybėse. Jeigu vaiko kokybiško augimo kelyje kliūtis yra mokytojas, mokantis iš 30 metų senumo vadovėlio, arba tėvai, sugebėję sukurti rizikos grupės šeimą, mūsų šalis ateities neturės.
Švietimas bus pats didžiausias iššūkis naujai valdžiai, nes žmogaus kompetencijos neatsiras savaime, jos turi būti ugdomos, kuriamos, tam procesui turi būti ieškoma šalininkų, finansų.
Jeigu vaikui dingsta noras kuo nors gyvenime būti, ir jis neturi ką parašyti rašinėlyje „Kuo norėčiau būti?“, vadinasi, švietimo sistema jau veikia prieš vaiką.
Lietuvos ir jos regionų ateitis šiandien yra maždaug trečiokas, pavyzdžiui, vardu Jonukas, kuriam apie dešimt metų.
Vidmantas Japertas, Šiaulių pramonės, prekybos ir amatų rūmų prezidentas, verslininkas, sako, kad regione turi būti lyderis, už kurio stovėtų iniciatyva ir galimybės: „Neabejoju, kad visuose regionuose lyderiais privalo būti didieji miestai.“
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių verslo atstovas Vidmantas Japertas sako, jog Šiauliuose tikrai yra pajėgių verslininkų, kurie galėtų padėti, pavyzdžiui, krepšinio klubui „Šiauliai“, tačiau turi būti aiškiai įvardyta, kokia viso to misija.