
Naujausios
Smurtas mokykloje: kas auka?
Vakar rytą Lietuvą apskriejo žinia iš vienos Kuršėnų pagrindinės mokyklos, nukonkuravusi alkoholio ir orų naujienas – mokytoją pastūmė mokinė. Socialiniame tinkle išplatinti pamokos vaizdai tapo policijos dėmesio objektu. Švietimo bendruomenė prabyla apie baisių problemų draskomą mokyklą, kurioje nėra saugūs nei mokiniai, nei mokytojai. „Šįkart pratrūko pas mus. Rytoj gali pratrūkti kitur“, – sako pedagogai.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
Policija sureagavo pati
Vėlų ketvirtadienio vakarą socialiniame tinkle pasklido įrašas, kuriame nufilmuotas konfliktas sujungtoje septintokų ir devintokų muzikos pamokoje: kažkas iš mokinių filmuoja, kaip mokytoja pakeltu balsu sudrausmina pirmame suole sėdinčią paauglę, kuri pastumia suolą. Mokytoja atstumia suolą į vietą. Girdisi stumdomo suolo garsas. Mokiniai į tai reaguoja šūksniais. Pedagogė čiumpa mobilųjį telefoną, lyg bandytų kažkam skambinti.
Moksleivė susikelia kojas ant suolo priešais mokytoją, kitas moksleivis taip pat susikelia kojas ant suolo, dar kitas meta kažką į lentą, eina link mokytojos, mokytoja eina link lango. Pašokusi iš suolo mokinė pastumia mokytoją. Klasė tai palydi šūksniais.
Tris mėnesius šiai mokyklai vadovaujantis direktorius, kiti mokyklos vadovai, apie dvidešimt metų pedagoginio stažo turinti pedagogė vakar aiškinosi pareigūnams, kurie sureagavo į viešojoje erdvėje pasirodžiusią informaciją ir vaizdo įrašą. Pranešimas apie įvykį iš mokyklos nebuvo gautas.
Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato atstovės spaudai Gailutės Smagriūnienės teigimu, pareigūnai mokykloje kalbėjosi su mokiniais, pedagogais ir su kai kuriais tėvais. Policija apie incidentą informavo rajono Vaiko teisių apsaugos tarnyba Vaikų gerovės komisiją.
„Aiškėja, kad situacija nėra tik tokia, kokią mes matėme viešai išplatintame vaizdelyje. Situacija yra dviprasmiška, todėl, kad mokytoja kaltina vaikus smurtu ir patyčiomis. O vaikai kaltina ją smurtu ir patyčiomis ir teigia, kad jos elgesys išprovokavo jų tokį elgesį“, – sakė G. Smagriūnienė.
Jos teigimu, viešai yra išplatintas tik vienas vaizdo įrašas, tačiau pareigūnai išsiaiškino, kad ir daugiau vaikų filmavo incidentą.
„Reikia peržiūrėti visus įrašus, kad susidėliotų aiškesnis situacijos vaizdas – kas po ko vyko. Su kiekvienu klasėje buvusiu reikia pasikalbėti. Jeigu, pavyzdžiui, atsiras tėvų pareiškimai, kad buvo smurtauta prieš vaikus, situacija gali įvairiai susiklostyti. Tik tada bus galima kalbėti apie tolimesnius procesinius veiksmus“, – teigė policijos atstovė.
G. Smagriūnienės teigimu, apie ikiteisminį tyrimą dar anksti kalbėti.
„Tačiau mokinei ikiteisminis tyrimas negalimas, todėl, kad ji yra nepilnametė“, – teigė G. Smagriūnienė.
Įrašas pašalintas – diskusijos tęsiasi
Nors vakar paviešintas vaizdo įrašas buvo pašalintas, tačiau diskusijos socialiniame tinkle netyla. Viena mokine prisistačiusi mergina rašo, kad nori papasakoti tiesą, nes „pabodo matyti komentarus, kokie mes esame monstrai, gyvuliai, ir kaip mūsų karta „tai jau išvis nudegradėjusi“.
Mergaitės žodžiais, tose pamokose „niekuomet netrūkdavo problemų“, „garsiai liedavosi įžeidinėjimai, o neretai pasitaikydavo net smurto“ ir „ne tik iš mokinių pusės“, pasakojo situacijas, kai iš mokytojos esą patyrę patyčių.
„Ne vieną kartą buvo įspirta, siekiant pataisyti mokinių laikyseną, ne sykį mokiniai buvo jėga pasodinti į suolą. Ir dar daugiau incidentų įvykę“, – rašo mokinė. Prieš kelias savaites esą pirmąkart apie mokytojos elgesį prasitarė auklėtojai. Buvo nusprendę „jei dar kartą kas nors nutiks, būtinai eisime pas direktorių“.
„Šįkart pratrūko pas mus“
„Sukrėsti mokykloje visi. Net ir tada, kai per naktį mokykla atsidūrė Lietuvos dėmesio centre, privalome priimti pasvertus, protingus sprendimus“, – vakar po pietų sakė nuo vasario mėnesio šiai mokyklai vadovaujantis ilgametis pedagogas.
Direktorius policijai renkant medžiagą susilaikė nuo konkrečių komentarų. Jis užsiminė, kad mokyklose apskritai yra labai daug įvairių socialinių, ekonominių problemų.
„Šiandien pratrūko pas mus. Rytoj gali pratrūkti kitur, jau ir buvo pratrūkę. Bet šiandien mes darysime išvadas. Kalbėjau su mokiniais, mokytojais – galbūt galima mums buvo apie tai pakalbėti anksčiau, viską išspręsti nesukeliant viešo skandalo. Bet dabar aišku, kad visiškai nekaltų dėl to jau nebus“, – sakė mokyklos vadovas.
KOMENTARAS
Mokykloje atsispindi skaudžiausios visuomenės žaizdos
„Šiaulių kraštas“ dėl kilusio incidento mokykloje kalbėjosi su Judita ŠERTVYTIENE, Šiaulių rajono savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėja:
– Visos sąlygos toje mokykloje teikti ir socialinę, ir psichologinę pagalbą yra. Yra ir socialinis pedagogas, ir psichologas, ir pedagogo padėjėjas, bet, kaip parodė konkretus atvejis, dar neišmokta laiku pastebėti tokių incidentų pradžią ir atitinkamai reaguoti, suteikti pagalbą. To mums visiems labai reikia mokytis.
Tokie atvejai Lietuvos mokyklose – ne vienetiniai. Mokykla yra visos visuomenės elgesio, genų, paveldėjimo, gyvenimo būdo, galimybių atspindys. Visi esame įsitempę dėl to, kad tokie atvejai įvyksta ar gali įvykti. Matome daugybę chaoso – tai vienur, tai kitur Lietuvoje skamba skandalai dėl mokinių, mokytojų. Viešai nuteisiamas žmogus ir tik tada prasideda tyrimai, kas iš tiesų kaltas.
Akivaizdu, kad mokyklose vis daugėja vaikų su emocijų, elgesio sutrikimais. Bet visada tikiesi, kad mokytojas – suaugęs žmogus, su specialiu pedagoginiu išsilavinimu – mokės suvaldyti pačią netikėčiausią situaciją. Tačiau galima suprasti ir mokytoją, kuris stovi prieš 30 vaikų klasę, atsakingas prieš visus ir už visus, nebepastebi, kuriuo momentu ir iš kur išskrido ta kibirkštis, galinti sukelti didelį konfliktą.
Tokie konfliktai – žala ne vienam vaikui, o visiems šalia esantiems, visai klasei. Visi klasės vaikai tokiose situacijose taip pat pasijaučia nesaugūs.
Mokyklose teikti visą įmanomą pagalbą emocinių, sveikatos sutrikimų turintiems vaikams darosi sudėtinga – trūksta lėšų išlaikyti visose mokyklose psichologus. Iš tiesų daugelis mokytojų susiduria su problema atpažinti bręstantį konfliktą. Sunku nuspėti, kokia šiandien yra vaikų nuotaika, vaiko elgesys mokykloje gali priklausyti nuo to, kaip vaikas išmiegojo, ar jo šeimoje viskas buvo gerai, ar nesipyko, negirtavo tėvai.
Pedagogų pasitarimuose dažnai kalbame apie tai, dalijamės patirtimi. Pedagogai, pažinodami šeimas, mato – jeigu šeima deda daugiau pastangų dėl savo vaiko, įvairių nuotaikų priepuolių pasitaiko žymiai rečiau.
– Kas gina mokytojų, mokinių teises?
– Šiandien labiau yra ginamos mokinių teisės. Labiau paryškinamos mokinių teisės, bet ne pareigos. Dėl to neretai bijoma vaikus net ir sudrausminti, jeigu jie blogai elgiasi viešoje vietoje: prieš kelerius metus vienos rajono mokyklos ilgametis vadovas, sportiškas, stotingas vyras, gavo buteliu per galvą autobuse, kai sustabdė močiutę skriaudžiantį jaunuolį. Viešoje vietoje viduryje dienos! Gydėsi dėl smegenų sukrėtimo.
Mokytojo, be Darbo kodekso, realiai daugiau jokie teisės aktai negina, na dar kažkiek mokytojus gina profsąjungos, bet jos labiau gina socialinius klausimus.
Visuomenės lūkesčiai mokytojams yra dideli: atidavė vaiką į mokyklą ir jis turi būti padarytas dešimtukininku. O tai, kad vaikas neturi kai kurių galimybių ir yra pilnas didžiulių psichologinių problemų – rečiau suvokiama.
Sunkiai pakeliamus psichologinius krūvius mokyklose rodo ir tai, kad, pavyzdžiui, vien rajone yra paskelbti trys konkursai į mokyklų direktorius. Nėra kandidatų – nėra žmonių, kurie norėtų prisiimti tokią didžiulę atsakomybę, pildyti tokius milžiniškus reikalavimus ir turėti tokią nulinę apsaugą.