
Naujausios
Teisybė senelio ir tėvo knygose
Naujosios Akmenės „Saulėtekio“ progimnazijos anglų kalbos mokytojos Laimos Balčiūnienės tėvas Jonas Pilius ir senelis Juozas Pilius užrašinėjo savo gyvenimo įvykius. Po jų mirties artimieji išleido knygas.
Artimų žmonių knygos mokytojai padeda į kasdienybę pažvelgti giliau, plačiau.
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Pirmiausia išspausdinta Jono Piliaus (1932–2006) knyga „Tarp kryžminės ugnies“ (2012). Iš Iždagų kaimo Trakų rajone kilęs agronomas prisimena gimtųjų apylinkių žmonių gyvenimą hitlerinės okupacijos, karo ir pokario metais, tremtį į Krasnojarsko kraštą.
Autoriaus tėvo Juozo Piliaus (1903–1989) 2014 metais išleista knyga „Ties atminties aruodais“ kalba apie keliais dešimtmečiais senesnius šeimos gyvenimo įvykius.
Mįslės – senelio pasakose
L. Balčiūnienę užaugino seneliai Vilniaus rajono Salotės kaime. Pas senelius ji gyveno, kol tėvai netoliese pasistatė namą.
Tėvai po tremties buvo apsistoję Kauno rajone, o artimųjų buvo pakviesti į Salotę. Čia iš Sibiro sugrįžę seneliai nusipirko namą.
„Kai buvo atidarytas vadinamasis koridorius apgyvendinti Lenkijoje iš vokiečių nusavintas žemes, ten traukė Vilniaus krašto lenkai, o turėtus namus pigiai pardavinėjo, – pasakojo L. Balčiūnienė. – Seneliai pirko ne vien todėl, bet ir nenorėdami grįžti į gimtinę dėl galimų persekiojimų. Tikėjo, kad lengviau pasislėpti prie didelio miesto“.
Netrukus tėvas tapo kolūkio pirmininko pavaduotoju.
„Senelių namuose užaugau dzūkiškų pasakų apsuptyje, – mena L. Balčiūnienė. – Kai pradėjau skaityti knygas, supratau, kokia daugybė tikrų prieškario, karo ir vėlesnių laikų nutikimų buvo įpinta į tas pasakas“.
Mįslė – pasakojimas apie vaiko gelbėjimą karo metais. Keturių metukų mergaitė įsiminė. Lyg per rūką atmintyje likę, kaip nežinia kas buvo atėję iš miško kažką išsivesti iš rūsio. Aišku, su mažąja anūke niekas apie tai nekalbėjo.
„Dabar belieka spėlioti: vaikas gal žydų, gal partizanų“, – svarsto L. Balčiūnienė.
Juozas Pilius knygoje rašo apie pagalbą žmonėms. Mažos mergytės nestebino senelių namus lankantys žmonės. Kaip dzūkai sako, eidavo rodos.
„Jei kam nors reikėdavo patarimo, giminaičiai be žodžių sukdavo, o svetimiems padėdavo, kad Juozulis jei ne tiesiogiai nurodytų, tai bent patartų kaip elgtis bėdoje“, – pasakoja L. Balčiūnienė.
Stiprūs aplink supančiais žmonėmis
Vienas pirmųjų anūkės vaikystės prisiminimų – po vyšnių sodą vaikštinėjantis Kipras Petrauskas. Išvaizdžios šukuosenos, pasipuošęs peteliške. „Jei būtų kitaip apsirengęs, galbūt nebūčiau įsiminusi“, – mano Laima.
Juozas Pilius susitikinėjo su Justu Paleckiu. Po to, kai vestuvėse buvo pabroliais. L. Balčiūnienė iš giminaičių girdėjo, kad „turėjo rodos“, kai senelis grįžo iš tremties.
„Jis vienas pirmųjų sovietiniais laikais dėl trėmimo reabilitacijos gavo dokumentą, – sakė L. Balčiūnienė. – Niekas nepasakojo, bet gal J. Paleckis galėjo patarti, kur kreiptis. O gal K. Petrauskas užtarė?“
Anūkė žavisi senelio drąsa ieškoti teisybės. Nors dauguma tremtinių vien džiaugėsi gyvi sugrįžę į tėvynę.
Senelio neįbaugino nė brolio Jono likimas. Jis Taišeto ypatingojo režimo lageryje už nepaklusnumą buvo nuogai išrengtas ir numarintas 50 laipsnių šaltyje pilant vandenį.
„Mačiusieji sakė, kad ir pro ledą aiškiai matėsi atmerktos mirusiojo akys“, – rašoma Onos Trepuilaitės – Virginavičienės knygoje „Dusmenų krašto tremtiniai“.
„Kažin ar kas labiau, negu tokia siaubinga brolio netektis gali įspėti – jei pateksi į panašias okupantų girnas, jos sumals, – sakė L. Balčiūnienė. – Kodėl nebijojo? Manau, kad dėl vaikų ir vaikaičių ateities. Kai niekas nežinojo, kiek ta okupacija tęsis, labai svarbu atrodė apginti teisybę“.
– Ir šiais laikais be pagalbos vienam pačiam žmogui sunku rasti tiesą. Lyg reikėtų galva ledą pramušti. Ketinau išeiti iš mokyklos, kai valdžia trimitavo, kad mokytojams padidinti atlyginimai, o gavau mažesnį. Be garantijų, kad vėliau tas pats nepasikartos. Kai sąžiningai vien mokai vaikus, pasikeitus situacijai reikia patarimų, tačiau gerokai turi paieškoti kas galėtų. Ar apsimoka finansiškai? Aišku, galėtų tik profsąjungos, tačiau jos besvorės, – kalbėjo mokytoja.
– Baugu, kad grįžtame į sovietizmą. Kai žmogus auginamas ne demokratijos piliečiu, o lyg beteisiu vergu. Ar normalu, kad kiti nusprendžia, ką jam daryti. Nepaisymai natūralių interesų. Draudimai. Kažkas kitas geriau žino, kaip tėvai turi auklėti savo vaikus, kaip mums maitintis. Tai – ne laisvo žmogaus augimas. Ne laisvos valstybės kūrimas. Esu prieš principą: „Jūs mus išrinkote į valdžią, mes ir nusprendžiame“. Šiurpu.
Lyg iš naujo pažino
L. Balčiūnienė, perskaičiusi senelio Juozo Piliaus knygą „Ties atminties aruodais“ pažino jį ir antrą kartą.
„Pamačiau paprastą žmogų, kuris stengėsi išgyventi, išlikti, o kartu neišversti kailio, daryti gera kitiems, – sakė anūkė. – Žmogaus padorumas atsiskleidžia sunkiomis sąlygomis“.
– Ne kartą yra pabrėžta, kad šiuolaikinės Lietuvos dora, protas atėjo iš Lietuvos kaimo. Iš ten dabarties potencialas. Kaip prieš 100 metų mūsų valstybę sukūrė žmonės su kaimiškom šaknim. Kaip gyvenanti kaime niekada neįsižeidžiu pavadinta kaimiete. Netgi tuo didžiuojuosi. Didžiuojuosi ta vieta, kurioje gyvenu. Negalvodama apie kokius kitų įsivaizdavimus. Nors, kaip mano vyras juokauja, kad žemės ūkio reikšmės supratimas panašus į žodžio žemas. Nes toks įvaizdis dažnas. Ai, čia kaimietis. Tuo tarpu mano senelio, paskui tėvo užrašyti prisiminimai man patvirtina: labai šviesus buvo kaimas Lietuvoje.
Dabar galbūt toks nėra. Kai žmonės nuvaryti nuo žemės. Formuojasi kitokia sankloda. Daugelyje Europos valstybių kraustymasis iš kaimo vyko evoliucijos būdu. Vaikai baigė mokslus miestuose ir ten liko. Kitiems – ne prie širdies kaimas ir išsikraustė. Tad natūraliai mažėjo ūkių.
Mūsų kaime įvyko revoliucija. Pasekmė – beprotiškas ūkių sustambėjimas. Kai matau namus juodais langais, pirmiausia baugina, kad nebegyvena žmonės.
Kiek džiaugtasi, kad ūkininkai atsikūrė. Iš tikrųjų tapo agroverslininkais. Savo vyrą laikau ūkininku, kai visa žemė prie namų, pats pajėgia įdirbti. Kiti valdo neokolūkį – turi samdinių, sunkiai suskaičiuojami žemės sklypai sklypeliai išmėtyti ne tik kelių dešimčių kilometrų atstumu, bet ir po skirtingus rajonus. Kam slėptis po ūkininko sąvoka?
Agroverslininkai samdo kaimo gyventojus. Kurie nebelaiko gyvulių, prie namų neaugina daržovių.
Tokiame kontekste neramu dėl Lietuvos ateities. Pradedu nuo savo sūnaus Jono. Jis apsisprendė likti gyventi kaime. Čia augins vaikus. Ir tuo laiku nori nenori bus susietas su medicina ir švietimu.
Kas gydys, kai dėl keliolikos minučių konsultacijos ar tyrimo, reikės lėkti į ligoninę už 60 kilometrų.
Kas mokys sūnaus vaikus, kai su „prestižiniu“ mokytojų darbo apmokėjimu galime ruoštis socialiniam sprogimui. Labai netolima ateitis, kai išeis į pensiją daugybė mokytojų, o jaunų specialistų jau dabar trūksta. Kokio lygio mokytojai bus paruošti, kai šalis liko be pedagoginio universiteto ar kolegijos. Nežinau, ar yra daugiau tokių valstybių, kurios neturi pedagogų rengimo kalvės. Negi tiks iš darbo biržos?
Pagalvoju, ar tėvai gerai padarėme, nukreipdami savo sūnų likti kaime. Tėvai atsakingi. Kaip sūnus bus atsakingas už savo šeimą, už savo pasensiančius tėvus.
Tėvo rankos
L. Balčiūnienės tėvas Sibire atsidūrė dar neturėdamas aštuoniolikos. Ir pačiuose pirmuose miško darbuose benzininiu pjūklu nusirėžė dešinės rankos pirštus.
Visam gyvenimui liko storos bigės. Tačiau ta ranka ir toliau rašė. Netgi kaligrafiškai.
„Kai skaitau neįskaitomus kurio nors savo mokinio kontrolinius darbus, pagalvoju, kaip jam norėčiau parodyti savo tėčio ranką ir jo nuostabiai dailų raštą“, – sako pedagogė.
Ji mena, kaip tėvas mėgo rašyti nemigo naktimis.
Dukra knygoje nerado nieko naujo. Tik kai kas priminta, patikslinta. Vadinasi, gyvenimas buvo švarus, matomas kaip ant delno visai šeimai.
Atradimai – tėvo vertinimai.
„Juk jaunas žmogus kitaip žiūri į gyvenimą, o kad jį suprastum – reikia brandos“, – sako L. Balčiūnienė.
– Tik dabar įvertinu faktą, kad turiu bajoriškų šaknų. Bajoraitė buvo močiutės mama – Juozo Piliaus uošvė, kilusi iš Daujotų. Tad mano planas pensijoje – tuos reikalus susitvarkyti. Turiu vienos giminaitės prisiminimų rankraščio italų kalba kopiją.
Kam to reikia? Man – ne svarbiausia. Man pakanka, kad žmonės žino, kokia esu. Šeimoje. Kokia mokytoja. Tam įtakos neturi formalumai dėl bajorystės.
Bet jei atsižvelgtume į kultūringų kraštų patirtį, bajorystės reikalai labai vertinami. Tad bandysiu pasistengti dėl savo vaikų, vaikaičių. Jiems turėtų būti graži dovana – patvirtinimas
Kodėl rašė?
L. Balčiūnienė nepaklausė, kodėl rašė tėvas, kodėl rašė senelis. Pati mano, kad tai yra šviesesnių žmonių poreikis išreikšti save. Gal būta vilties: o gal kas nors perskaitys. Apie sunkmetį.
– Senelių ir tėvų kartos laikas buvo ypač sunkus. Palyginti su dabartimi. Mes raudame dėl detalių, smulkmenų. O kaip elgtumėmės – jei gyvybė kabotų ant plauko. Atsimenu, senelis seka esą pasaką apie gelbėjamą vaiką, o aš pasižiūriu: čia senelis, čia močiutė, aha, ačiū Dievui, abudu gyvi. Anais laikais nebuvo televizorių, tad buvo įprastas kasvakarinis bendravimas mažame namelyje.
Kas akino žmones rizikuoti, kad padėtų kitiems? Padorumas. Sąžiningumas. Atsakomybė galbūt ne tik prieš patį save, o prieš Dievą. Kai negali nusisukti nuo to, kuriam reikia pagalbos.
L. Balčiūnienė knygas vertina, kaip patikimą istoriją.
– Už eilinio žmogaus liudijimą nėra nieko tikresnio. Grožiniame kūrinyje apie istoriją nereti pritempimai prie norimos minties. Istorijos kaip mokslo irgi neabsoliutinu, kai patys patyrėme kokia buvo sovietų laikų ir kokia kitokia ta pati istorija dabar. Tik autentiškiems faktams tai negresia.
Knygos paaiškino mokytojai, kodėl ji drįsta sakyti tiesą. Kodėl linkus patarti kitiems. „Tai mano genuose“, – sako.
Rado atsakymą, kodėl pati kuria haikus. Kodėl sūnus Jonas pailsi muzikuodamas, savo grupės dainoms žodžius sukuria. Dukra Justina rašė esė.
Vyras Algirdas yra atsidėjęs žemės ūkiui, o irgi bandė rašyti. Tapęs vienas pirmųjų rajono ūkininkų buvo išvažiavęs stažuotei į Daniją. Tais laikais Europos žemės ūkis iš arti buvo naujiena ir akmeniškis rašė kelionės dienoraštį. Šeima jį saugo.
Autoriaus nuotr.
Pedagogę Laimą Balčiūnienę senelio ir tėvo knygos nustebino noru užrašinėti gyvenimo nutikimus, „kai polinkis – ne rašto žmogaus, o paprasto kaimo žmogaus“.