
Naujausios
Pasaulio lietuviai: JIE ar MES?
Dr. Nerijus Brazauskas
Kol šventinėje Lietuvoje aistringai stengiamasi Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatus apkaltinti seksualiniu, emociniu, psichologiniu etc. smurtu, nuošalėje lieka pasaulio lietuvių klausimas, kurio sprendimas gyvybiškai svarbus Lietuvai. Per 27-erius atkurtos valstybės metus Lietuvoje politikų ir vadinamojo elito dėka buvo įtvirtinta nuostata, kad pasaulio lietuviai yra JIE. (Po)sovietinėje Marijos žemėje už Lietuvos ribų gyvenantys lietuviai ir lietuvių kilmės asmenys (apie 1,3 mln.) laikomi kitais, netgi išdavikais, kitaip sakant, svetimais. Ar pelnytai?
(NE)ŽINOMA PASAULIO LIETUVIŲ BENDRUOMENĖ
Lietuvos diaspora rūpinasi Pasaulio lietuvių bendruomenė (PLB)– „užsienyje įsteigta nevyriausybinė organizacija, vienijanti užsienio lietuvių bendruomenes ir Pasaulio lietuvių jaunimo sąjungą.“ Ši organizacija turi savo viziją ir misiją, veiklos principus ir tikslus, iš kurių išskirčiau nuostatą, kad „[l]ietuviai, gyvenantys už Lietuvos ribų, ir lietuviai, gyvenantys Lietuvoje, yra nedalomoji tos pačios lietuvių tautos dalis.“ Ar taip pat galvojame ir MES?
JIE turi istoriją, apimančią „Lietuvių Chartą“ (1949), kuri apibrėžia lietuvių tautą, jos vertybes, santykį su tautine kultūra, tautos istorija, tautiniu solidarumu. Šis Vyriausiojo Lietuvos išlaisvinimo komiteto (VLIK‘o) 1949 m. birželio 14 d. paskelbtas dokumentas nubrėžė pokario emigrantų tautinio tapatumo ir sąmoningumo gaires, padėjo išlaikyti lietuvybės dvasią. „Lietuvių Chartą“, kurios 70-metį minėsime 2019-aisiais, man simbolizuoja Prezidentas Valdas Adamkus, įprasminantis tūkstančių užsienio lietuvių siekius, darbus ir mintis vardan Lietuvos, nutolusios geografinėje erdvėje, bet gyvenančios lietuvių širdyse ir protuose.
Minimą istorinį dokumentą reikia matyti LLKS Tarybos 1949 m. Vasario 16-osios Deklaracijos, 1949 m. masinių trėmimų kontekste. „Lietuvių Charta“ užsienio lietuviams tapo moraliniu kodeksu antroje XX a. pusėje. Ji pokario kartoms padėjo išlaikyti tapatybės egzaminus, išsaugoti lietuvybės reliktus ir tautinę sąmonę, ir tai leido kelti Lietuvos laisvės bylą Vakaruose. Būtent todėl palaikau Seimo nario Stasio Tumėno iniciatyvą 2019 metus paskelbti Pasaulio lietuvių metais.
JIE turi PLB Konstituciją (1973), kurios pirmas punktas skelbia: „Pasaulio Lietuvių Bendruomenę (PLB) sudaro visi lietuviai gyveną už Lietuvos Respublikos ribų bei jų šeimų nariai, kurie pripažįsta PLB Konstituciją, jos veiklos tikslus ir principus.“ Šis teisinis dokumentas nustato Pasaulio lietuvių bendruomenės Seimo teises, Pasaulio lietuvių bendruomenės Pirmininko ir Valdybos institucijas, Pasaulio lietuvių bendruomenės atskirų darbo sričių institucijas, lėšas.
Apibendrindamas PLB juridinius dokumentus, kelčiau idėją, kad užsienio lietuviai turi turėti savo Seimo narį, kuris deramai galėtų atstovauti užsienio valstybėse gyvenantiems lietuvių kilmės asmenims. Dabar jų interesai pri(si)menami tik Seimo ir Pasaulio lietuvių bendruomenės komisijoje.
Seimo ir Pasaulio lietuvių bendruomenės komisija kaip rezoliucijų kalvė
Valstybės santykį su Lietuvos diaspora paliudija blyškus politinis reveransas – 2007 m. įkurta Seimo ir Pasaulio lietuvių bendruomenės komisija. Tai tebuvo parodomoji akcija, įtvirtinusi teisinę Seimo narių ir PLB atstovų nelygybę, suponavusi nuostatą, kad „[k]omisijos priimti sprendimai valstybės institucijoms yra rekomendaciniai.“ Ir pastaruoju metu priimami glėbiai rezoliucijų, rodančių PLB pastangas sprendžiant opiausias Lietuvos problemas, bet jos dažniausiai ir lieka Spaudos konferencijų salėje. JIE priversti prašyti, kad, pavyzdžiui, užsienio lietuvių bendruomenės galėtų lygiomis teisėmis dalyvauti Lietuvos kultūros tarybos skelbiamuose projektų konkursuose.
Esminė problema, mano galva, įrašyta komisijos tiksluose, kurie kalba apie Lietuvos ir užsienio valstybėse gyvenančių lietuvių bendradarbiavimą, nors realybėje tik Pasaulio lietuvių bendruomenė turi duoti, o Lietuva nori tik gauti. Tik PLB turi stiprinti Lietuvos mokslą, meną, kultūrą, pilietiškumą, valstybingumą, demokratinių tradicijų puoselėjimą, o pačiai valstybei mažiausiai rūpi lituanistinis švietimas pasaulyje. „Globalios Lietuvos forume 2017“ viena dalyvė prašė: „Surenkite misiją „Mokytojai Sibire“, o ne „Misija Sibiras“. Iš tiesų užsienyje trūksta mokytojų, turinčių pedagoginį išsilavinimą, o Lietuvoje jų per daug. Kodėl neinicijavus projekto „Mokytojas pasaulio lietuviams“?
Toks vienkryptis mąstymas atsiskleidžia ir bendruose posėdžiuose, kuriuose įvairių Lietuvos institucijų atstovai tiesiog atsiskaito (praverčia sovietmečio patirtis) ir išeina, neretai nesulaukę renginio pabaigos. Jau įsisąmoninome, kad „laikas – pinigai“, o pagarba auditorijai, diskusijai, pranešėjui palauks dar vieną šimtmetį... Et, kokia čia ir auditorija, kai visus pažįsti, o posėdžio transliaciją internetu stebi 5–10 žmonių... Oi, koks čia ir pranešimas, kai valstybės klerkai tik giriasi nuostabiu gyvenimu Lietuvoje, kviečia grįžti ir kurti tėvynę Lietuvą. Manoma, kad JIEMS gali pasakoti utopines pasakėles, kurių JIE klausosi, nes yra mandagūs, tolerantiški ir išsilavinę žmonės.
Kodėl mes vis dar negalime suvokti, kad pasaulio lietuviai ir jų veikla yra Lietuvos reikalas, jos gyvybinis interesas ir pažangos garantas? Mums, o ne užsienio lietuviams turi rūpėti situacija, kad didelė dalis diasporos apskritai nepalaiko ryšių su tautiečiais. Lietuvai svarbu, kad užsienyje vyktų lietuviškosios tapatybės konstravimo(si) procesai.
Lietuvybė, kaip dažnai manome MES, nebėra duotybė. Tapatybė jau ne tik mokslo darbuose laikoma sąmonės ir tapsmo dalyku, sociokultūriniu konstruktu. Todėl verta dėmesio man atrodo rašytojos ir vertėjos Dalios Staponkutės Kraštų lietuvių bendruomenių ir jaunimo sąjungų pirmininkų suvažiavime pernai išsakyta mintis, kad „[l]ietuvybė išliks ne kaip visuma, bet kaip tam tikri elementai.“
„GLOBALI LIETUVA“ KAIP IMITACINĖ PROGRAMA
Šiuolaikinės Lietuvos diasporos politikos flagmanas – „Globalios Lietuvos“ programa (įgyvendinama nuo 2012 m.) – nedavė lauktų rezultatų, nes ji tebėra orientuota į MES. Jos idėja sako, kad kiekvienas lietuvis ar su Lietuva save siejantis asmuo savo žiniomis, idėjomis ir patirtimi gali prisidėti prie valstybės ir visuomenės pažangos.
Tačiau programoje net neminima, kad pati Lietuvos valstybė gali prisidėti prie užsienio lietuvių pažangos. Kadangi nepasakyta, tai pagal sovietmečio logiką programai įgyvendinti neskirtas atskiras finansavimas, o dalį asignavimų turi numatyti programą įgyvendinančios institucijos. Pastarosios, žinoma, ne itin suinteresuotos, o antai 2016 metais liūto dalį sudarė Švietimo ir mokslo ministerijos, Užsienio reikalų ministerijos, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos asignavimai.
Oficialiai giriamasi, kad penktaisiais programos įgyvendinimo metais (2016 m.) septynios! institucijos panaudojo 3 357,3 tūkst. eurų iš patvirtintųjų asignavimams 3 422,5 tūkst. eurų. Svarbiausia, kad LR valstybės biudžeto lėšų panaudojimo procentas siekia 98,1%! Kokius laikus primintų šis pasiekimas?
Gėrintis šiuo rodikliu kyla neretorinis klausimas: ką 2016 m. (nu)veikė Vidaus reikalų ministerija, kuri šiaip ar taip atsakinga už migracijos politiką, už nacionalinę regioninę politiką ir už vietos savivaldą?
(NE)REIKALINGI UŽSIENIO LIETUVIAI
Valstybinių institucijų požiūris tėra visuomenės pažiūrų atspindys. Užsienio lietuviai ir lietuvių kilmės asmenys kol kas Lietuvoje yra nereikalingi ir nepageidaujami (nebent jie privilioja stambius investuotojus). Poreikis tėra imitacinis, nes JŲ atėjimas kelia grėsmę lokaliems subjektams, įtikėjusiems savo amžina išmintimi, galia, statusu. Pavyzdžių, kai į Lietuvą atvykęs aukštos kvalifikacijos užsienio lietuvis tiesiog negalėjo dirbti, buvo meistriškai atleistas iš darbo, pasijuto nereikalingas ir ignoruojamas, galima surasti ne vieną. Vakaruose profesionalus ir vertinamas darbuotojas čia netinka, nevykdo rodiklių, neambicingai siekia užsibrėžtų tikslų, dėl to virš tokio asmens dažniausiai kabo šūkis „Go away!“
Tai, kas naudinga asmeniui ar interesų grupei, dažniausiai blogai valstybei. „Idėja Lietuvai“ atskleidė daugybę Lietuvos problemų, ne idėjų, kurių vieni patys neišspręsime. Čia mums padėti ir gali Lietuvos diaspora, dėl to buvau pasiūlęs savąją idėją – „Diaspora ir valstybė – Lietuva“. Ji buvo nepopuliari, bet tai nereiškia, kad ji neaktuali. Ir šiandien manau, kad Lietuvos diaspora ir Lietuvoje gyvenantys gali veikti kartu ir užtikrinti kokybiškai naują ir tvarų politinį, ekonominį, socialinį, akademinį, kultūrinį šalies vystymąsi. Užsienio lietuviai turi emigruojančiai Lietuvai, globaliame pasaulyje įsitvirtinti mėginantiems lietuviams, su sovietmečio reliktais kovojantiems tautiečiams reikalingų žinių, patirties ir kritinio mąstymo.
Tačiau Lietuva privalo suvokti, kad jai reikia konkuruoti pasaulyje dėl užsienio lietuvių ir jų sukaupto politinio, akademinio, socialinio, finansinio, kultūrinio etc. kapitalo. Maironiškųjų didvyrių laikai jau seniai praėjo, altruizmas, deja, užmigo praėjusiame šimtmetyje. Nustokime apeliuoti į tautinius jausmus ir konkuruokime! Nesureikšminkime pasaulio lietuvių įtinklinimo idėjos, nors 4 mln. lietuvių gal ir bus suregistruoti. Tačiau tai bus tik šiuolaikinių informacinių technologijų pergalė.
Kas mums trukdo pakviesti semestrui į stagnuojančius Lietuvos universitetus šviesiausius užsienio lietuvius ar lietuvių kilmės asmenis (jie pritrauktų ir kolegų užsieniečių), dirbančius pažangiausiuose pasaulio universitetuose ir institutuose? Kodėl mes teikiame prioritetą tik finansinių paslaugų centrams, elektronikos komponentams, statybinėms medžiagoms, automobilių dalims? Reikia ir šių sričių investicijų, bet mūsų strateginė kryptis turėtų būti aukštos pridėtinės vertės sektoriai, kurių neišvystysime be investicijų į pažangiausias studijas, į tikrai tarptautinį mokslą.
Švietimo ir mokslo ministerijos numatyta protų pritraukimo ir reintegracijos priemonė, panaudojant 20 mln. eurų Europos Sąjungos investicijų, gali padėti atskiriems mokslo tyrimams, bet visuminio proveržio nepadarys. Be to, pasibaigus ES lėšoms, užges ir šis sumanymas, nes tai yra ne mokslo politika, o projektų politika. Dabartinius pasirinkimus lemia mūsų mentalitetas, nenorintis ne tik vakarietiškos akademinės kultūros, investicijų į studijuojančią jaunąją kartą, naujausių mokslo idėjų ir žinių, inovatyviausių technologijų, bet ir JŲ, kurie gali būti žinomiausi pasaulyje, bet negirdėti Lietuvoje.
DVIGUBA PILIETYBĖ KAIP GALIMYBĖ
Dalį aukščiausio lygio mokslininkų ir jauniausių kartų tyrėjų galėtų pritraukti pilietybės institutas. Šiandien reikia paklausti: kas atsitiktų, jeigu referendumas dėl dvigubos (daugybinės) pilietybės būtų nesėkmingas? Aš manau, kad užsienio lietuviai neatsižadės Lietuvos, lietuvybės, tik JIEMS dar kartą būtų parodyta jų vieta.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2017 m. spalio 20 d. gudrauti ir manipuliuoti mėgstantiems politikams vėl išaiškino Lietuvos Respublikos Konstituciją, parodė konstitucinį teisingumą, pagrįsdamas, kad tik referendumu galima pakeisti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 12 straipsnio 2 dalį.
Mūsų laukia referendumas dėl Lietuvos Respublikos Konstitucijos pataisų, tačiau viešojoje erdvėje kažkodėl iš anksto jam prognozuojama nesėkmė. Aš manau, kad taip nuvertinama lietuvių tauta, kuri jau ne kartą parodė sveiką protą, susitelkimą ir gebėjimą priimti sprendimą, reikalingą Lietuvai.
Turime mąstyti ne apie galimai menką rinkėjų aktyvumą, bet apie tai, ar piliečiai balsuos už pataisą. Už kokią? Kol kas neaiški pataisos formuluotė, vis dar nevyksta jokia diskusija, neišsakomi argumentai už ar prieš, tik nepalinkstantis Linas Linkevičius vis primena šį neeilinį klausimą.
Tiesa, visuomenė ir ekspertai išrinko tris idėjas, iš kurių viena yra „[į]teisinti dvigubą pilietybę (bendras gėris)“. Tai tam tikras signalas, bet referendumas – tai ne mygtuko paspaudimas interneto svetainėje, ne varnelės uždėjimas anketoje. Praktiškas, traumuotas ir įtarus lietuvis turės surasti argumentų savo sprendimui. Jų labai daug, jeigu mąstome glokaliai, daug – galvojame globaliai, mažai – svarstome lokaliai.
Tautiečiui reikia pateikti bent dešimt pliusų, kurie paskatintų jį balsuoti už dvigubą pilietybę, bet jų kažkodėl dar nėra. Juos teks suvokti kiekvienam asmeniškai, o aš manau, kad dviguba pilietybė leis išlaikyti teisinį ryšį tarp Lietuvos diasporos ir Lietuvos valstybės.
Nereikia slėpti ir minusų (mūsų didžiosios kaimynės turėtų progą ginti savo piliečius), bet svarbiausia, jog dalis visuomenės negalvotų, kad Lietuvos pilietybės atsisakoma tik dėl pinigų ir geresnių galimybių. Gyvenimo tikrovė yra kur kas sudėtingesnė, o mokesčių nemokėjimas Lietuvai pernelyg radikalizuojamas. Juk XXI a. milijardai eurų, pervesti į Lietuvą, augina šalies ekonomiką, plečia nekilnojamojo turto rinką, skatina paslaugų ir verslo plėtrą.
Pilietybė nėra paso turėjimas – tai juridinis, politinis, vertybinis, sociokultūrinis, istorinis ryšys. Tai asmens teisės ir pareigos, kurias priimdamas asmuo išreiškia pasitikėjimą valstybe, ir to laukia iš pastarosios. Tokių asmenų nebus labai daug, bet kodėl mes turėtume atimti galimybę iš tų, kurie susieja save ir su Lietuva?
UŽSIENIO LIETUVIAMS (NE)UŽTENKA AŠARŲ
Institucijų atstovai man ramiai paporins, kad jie daro viską, kad susaistytų užsienio lietuvius su Lietuva. Girdi jie, valdininkai, dirba pasaulio lietuvių labui, kaip Donelaičio būrai, nes prakaitas srūva, projektai byra, platformos kyla. Iš tiesų „Renkuosi Lietuvą“, „Investuok Lietuvoje“, „Kryptis Lietuva“ etc. JIEMS pateiks baltąją propagandą apie Lietuvą, bet nepasakys, kokie globalaus konkurencingumo pranašumai laukia gintaro krašte.
Iki šiol sugebėjome sukurti tarptautinį profesionalų tinklą, kuris, kaip praėjusiais metais skelbė Prezidento spaudos tarnyba, vienijo 1200 profesionalų iš 50 valstybių. Kodėl šių profesionalų nepakvietus į tuštėjančius ir skurstančius Lietuvos regionus, o ne tik į Globalios Lietuvos lyderių apdovanojimus Vilniuje?
2017 m. Užsienio reikalų ministerija parėmė 48 užsienio lietuvių organizacijų projektus, o šiais metais paramą gaus jau net 57 projektai. Skiriamos lėšos menkos, o siekiai ir norai dideli. Blogiausia, kad projektai neturi strateginės krypties, nes dabar tenorima atkurti Lietuvą (tradicijos, šventės, papročiai, susitikimai) užsienyje. Tai šventiniai re(n)giniai, kurių buvimą lemia Užsienio lietuvių organizacijų projektų rėmimo tvarkos aprašas. Jo postulatai byloja, kad esminis siekis yra užsienyje gyvenančių lietuvių tautiškumo puoselėjimas. Šį siekinį vertėtų transformuoti į užsienio lietuvių ir Lietuvos visuomenės kasdienį bendradarbiavimą, apimantį ne tik kultūrines ir visuomenines veiklas.
Modernios Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetis yra gera proga suartėti pasaulio lietuviams ir Lietuvoje gyvenantiems. Simboliškai tai padės padaryti Pasaulio lietuvių vienybės diena, bet mums dar reikės kasdienybės akivaruose atrasti, pažinti Lietuvos diasporą, jos politinį, istorinį, kultūrinį, akademinį etc. indėlį ir paveldą, užsienio lietuvių bendruomenes ir organizacijas.
Mums dar teks užaugti, kad suprastume Prezidento Valdo Adamkaus žodžius, kurių specialiai neverčiu į lietuvių kalbą: „The world Lithuanian community is an integral part of the Nation. You must know and understand that you are greatly needed by Lithuania which is concerned about all of you. Your history is our history.“
Valstybės šimtmetis – tai ne tik simbolinė galimybė pradėti tikrą bendradarbiavimą. Ir ne valstybinių institucijų, žinybų ir kontorėlių lygmenyje, bet tarp bendruomenių, piliečių, asociacijų, nevyriausybinių organizacijų ir visų tų, kurie galvoja apie Lietuvos ateitį. Kitaip sakant, visi turime bendrauti ir bendradarbiauti, o ypatingai daug galimybių atvertų Lietuvos (pro)gimnazijų draugystė su užsienio lietuvių bendruomenėmis (jų yra net 45-ios), bet šias veiklas turi remti valstybė. Praturtėsime visi, nes galime daug ko pasimokyti vieni iš kitų, pasidalyti skirtingomis patirtimis ir idėjomis, o svarbiausia, jog kartu galime kurti Lietuvą. O tai reiškia, kad sąmonėse pirmiausia reikia panaikinti JIE ir MES dichotomiją, nes esame viena ir nedaloma tauta.
Valstybės šimtmečio proga patyrinėkime „Išeivijos dailę“ (2003), lėtai perskaitykime A. Nykos-Niliūno „Dienoraščio fragmentus 1938-1975 (2002), pamąstykime apie Alphonso Lingio Nieko bendra neturinčiųjų bendriją (1994). Pamatykime „Pasaulio lietuvių žinias“, perskaitykime „Pasaulio lietuvį“, apsilankykime Australijos lietuvių bendruomenės svetainėje, sužinokime, kad San Francisko lituanistinėje mokykloje „Genys“ mokosi 58 mokiniai, paremkime Norvegijos lietuvių bendruomenių projektą „Lietuva be vaikų namų“. Juk, įžvalgiu PLB pirmininkės Dalios Henke‘s pastebėjimu, tėra vienas tikslas – ”[...] išlikti lietuviais, kad ir kur gyventume. Mums rūpi Lietuva!“