
Naujausios
Nesaugu ir kenksminga sveikatai
Apie 500 žmonių – tiek užvakar atvyko susitikti su į renginį atvažiavusiais Šiaulių rajono vadovais, Seimo nariais.
Žmonės neslėpė pasipiktinimo, kad prieš gerą dešimtį metų gimęs planas nutiesti aplinkkelį, aplenkiant Ginkūnų gyvenvietę, beveik nepasistūmėjo, išskyrus kelis reikšmingus akcentus: išpirktus sklypus, rengtus specialiuosius planus, atliktus kitus pavienius formalumus.
Pilietinės akcijos dalyviai išsakė nerimą, kad gyvenvietės pagrindinė gatvė tapusi grėsmę vaikams ir suaugusiems keliančiu tranzitiniu keliu sunkiasvoriams automobiliams, vežantiems krovinius nuo Pakruojo pusės į Joniškio pusę ir atgal. Transporto srautai, teigta, kiekvienais metais sparčiai auga, sukeldami ne vien eismo saugumo problemas, bet ir grėsmę sveikatai dėl į orą transporto priemonių išmetamų teršalų.
Susirinkusieji tikino, kad problemą išryškino dabar vykstančios žiedinės sankryžos įrengimo darbai, dėl kurių teko pakoreguoti transporto priemonių judėjimą. Anot žmonių, pravažumą koreguojant laikinu šviesoforu, transporto priemonių spūstys susidaro iki pat Ginkūnų riboženklių vienoje arba kitoje gyvenvietės pusėje.
Ginkūniškių teigimu, per Ginkūnų centrą be paliovos važiuojantys automobiliai komplikuoja vietinių gyventojų judėjimą, esą pereiti gatvę tapę rimtu iššūkiu. Neišvengta, deja, ir incidentų – prieš keletą mėnesių perėjoje buvo kliudyta moteris.
„Kaip pereiti gatvę, jeigu vilkikai čia važiuoja nesibaigiančia grandine ir visai neskuba sustoti, kad praleistų pėsčiuosius?“ – protesto akcijoje kalbėję žmonės.
Gyvenantys arčiausiai kelio, Aušros gatvėje, užsiminė ir apie butuose dėl vilkikų sukeliamos vibracijos skilti pradėjusias butų sienas.
Protesto akcijoje pristatyta Sofijos ir Vladimiro Zubovų progimnazijos atlikta studija, kurios metu, pasitelkus dirbtinį intelektą, buvo paskaičiuotas eismo intensyvumas per Ginkūnų centrą. Skaičiai įspūdingi: per valandą Aušros gatve pravažiuoja vidutiniškai 500 automobilių, iš kurių apie 250 yra sunkiasvoriai su atvirais ir uždarais kroviniais. Toks kiekis automobilių per valandą sudegina apie 185 litrus degalų. Įvertinant tai, kad ties įrengiama žiedine sankryža dėl eismo pravažumo korekcijos transporto priemonės privalo sustoti ir praleisti atvažiuojančiąsias priešprieša, tai padidina į orą išmetamų kenksmingų medžiagų kiekį iki kritinės ribos. Akcijos dalyviai įsitikinę, kad teršalai turi tiesioginės įtakos jų sveikatai ir savijautai.
Šalia judriosios gatvės – ne vien progimnazija, bet ir kebabinė, picerija, kelios parduotuvės, restoranas „Grafaitė“. Žmonės neabejoja, kad valdžios metų metus vilkinami sprendimai dėl aplinkkelio įrengimo – kirtis net tik gyventojų sveikatai, bet ir gyvenimo komfortui, taip pat ir verslui.
Ginkūniškis ŽŪB „Ginkūnų agrofirma“ vadovas Arūnas Grubliauskis prisimena aplinkkelio idėjos gimimo, dokumentų rengimo, 73 hektarų žemės išpirkimo iš savininkų laiką.
Ir, anot A. Grubliauskio, kas iš to, jei po visko, kas buvo padaryta, tikslas taip ir nepasiektas.
Paskutinis gestas, kuris, A. Grubliauskio vertinimu, yra negražus ir negeras – dabartinio susisiekimo ministro įsakymas Nr.3-340 dėl valstybinės reikšmės kelių priežiūros ir plėtros 2032–2035 metais strateginių gairių. Ir jame esą abstrakčiai pasakyta, kad Ginkūnų aplinkkelio techninis projektas gali būti pradėtas rengti 2035 metais, nenumatant jokių kelių, kuriais galėtų būti apvažiuojama gyvenvietė.
„Tame pačiame įsakyme pažymėta, kad vienas iš prioritetų – tęstinumo principas, kuriame pasakyta: lėšos pirmumo eile bus skirtos pradėtiems įgyvendinti projektams. Tai ar parengtas mūsų aplinkkelio projektas, padaryti ir jau du kartus keisti specialieji planai, išpirkta žemė, išleisti milijonai, kurie šiandien jokios naudos neduoda, tai ne pradžia? Ar tęstinumas neturi būti vykdomas dabar, o ne nukeliamas į 2035 metus?“ – susirinkusiesiems kalbėjo A. Grubliauskis.
Viso labo – pustrečio kilometro
Ginkūnų bendruomenės pirmininkas Remigijus Mikočionis teigė nebematantis kito būdo pasiekti politikų ausis, kaip tik protesto akcija.
„Vyriausybė pagaliau turi suprasti esmę, kad šiandien mes turime beveik tragišką situaciją: tranzitas, per gyvenvietę iš Klovainių masiškai vežama skalda, kiti ir po 40 tonų sveriantys kroviniai, žvyras. Vaikams sudėtinga dėl dulkių mokytis, namuose sienos trūkinėja. Lapkričio 20 dieną mūsų nauja žiedinė sankryža bus įrengta – gaila, kad ji gali būti apgadinta dėl sunkiasvorio transporto. Mūsų reikalavimas – kad laikinai būtų nukreiptas sunkiasvoris transportas kita linkme. O tada įrengtas aplinkkelis.“
Pilietinės akcijos iniciatoriaus ginkūniškio Viliaus Olberkio žodžiais, kad eismo problema Ginkūnuose būtų išspręsta, reikia įrengti viso labo 2,5 kilometro aplinkkelio – nuo sankryžos Šiauliai–Pakruojis–Pasvalys iki kelio Šiauliai–Joniškis.
„Kažkada panaši situacija buvo Kairiuose. Įrengus aplinkkelį, Kairiai tapo ramybės oaze. Mes nesiekiame būti ramybės oaze, nes turime apie 3 000 gyventojų. Tik norime būti ramūs, kad išleisdami vaiką į mokyklą ar į parduotuvę, kuri yra kitoje gatvės pusėje, sulauksime jo laimingai grįžtančio“, – sakė V. Olberkis.
Meras neatmeta protesto akcijos sostinėje
Renginyje dalyvavęs Šiaulių rajono meras Česlovas Greičius Ginkūnų situaciją įvardijo kaip artimą tragiškai.
„Sena problema. Ir šitoje vietoje mes einame su gyventojais. Protesto akcija – ne iš gero gyvenimo. Pažadu, dar kartą kreipsimės raštais į Susisiekimo ir Krašto apsaugos ministerijas, bendrovę „Via Lietuva“, Vyriausybę. Jei nebus gauta Ginkūnams palankių atsakymų, manau, visai įmanoma protesto akcija ir Vilniuje, kad parodytume problemą“, – šie rajono vadovo žodžiai sulaukė ginkūniškių plojimų.
Č. Greičiaus žodžiais, gaila, kad politinių ciklų, vadovaujančių asmenų kaita prieš dešimtmetį pradėtus darbus vis nukelia.
„Vis dėlto žemės iš privačių asmenų išpirktos, pinigai investuoti, tam tikri dokumentai parengti. 2019 metais su tuometiniu susisiekimo ministru buvo sutarta daryti aplinkkelį etapais. Vyko susitikimai ir su pastaruoju ministru. Reziumė: keliui, tiksliau, šitam keliui pinigų nėra“, – sakė meras.
Protesto akcijoje dalyvavo gausus būrys politikų. Seimo nariai Liudas Jonaitis, Rima Baškienė, Domas Griškevičius, Stasys Tumėnas vienas po kito lipo ant akcijos tribūnos pasakodami apie nuveiktus darbus ir žadamus daryti žygius, kad Ginkūnų žmonių problema kiek įmanoma greičiau išsispręstų.