
Naujausios
Sibiro Madona
Kai popiežius Pranciškus Vilniaus arkikatedros bazilikos Tremtinių koplyčioje meldėsi prie Švč. Mergelės Marijos statulos, transliaciją stebėjo ir Ziniūnuose (Joniškio r.) gyvenantis Juozas Maldutis. Tremties simboliu tapusią skulptūrą sukūrė jo brolis, buvęs Linkuvos gimnazistas Jonas Maldutis (1927–2012), iš lagerio atvykęs pas ištremtą šeimą. Ilgus metus Krasnojarsko srities Korbiko kapinėse stovėjusi skulptūra tampa paminklu visiems ir visų laikų tremtiniams.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Skulptūros kelias
Popiežius Pranciškus prie Švč. Mergelės Marijos statulos Vilniaus katedros Tremtinių koplyčioje meldėsi pirmąją vizito dieną, rugsėjo 22-ąją, po susitikimo su jaunimu Katedros aikštėje.
Daugiau nei pusę amžiaus skulptūra stovėjo Sibire, Krasnojarsko srityje, Korbiko gyvenvietės kapinėse, ją išvydusiems palikdama nepamirštamą įspūdį.
„Kapinių viduryje – Švč. Marijos statula, tik ką nudažyta baltais aliejiniais dažais. Klasikinis veidas švyti taurumu. Lengvai krinta drabužių klostės. Jas praskyrusios rankos sužalotos metų naštos. Taip pat sužaloti drabužiai. Atsivėrusios statulos žaizdos laukia mūsų pagalbos“, – 2003 metais išleistoje knygoje „Obels žiedų ašaros“ rašė ekspedicijų į Sibirą dalyvis Antanas Sadeckas.
Švč. Mergelės Marijos statula į Lietuvą buvo parvežta 2010 metais, Korbiko kapinėse pastatyta Andriaus Salio Vilniuje sukurta kopija.
Sumanymą parvežti skulptūrą įgyvendino Vilniaus politinių kalinių ir tremtinių bendrijos nariai Rimvydas Racėnas, Česlovas Mižutavičius, Krasnojarsko lietuvių bendruomenės pirmininkas Antanas Rasiulis.
2011 metais, minint pirmųjų tremčių 70-metį, skulptūra buvo eksponuota Lietuvos nacionalinio muziejaus parodoje „Sugrįžimas“.
Šių metų Sausio 13-ąją arkivyskupas Gintaras Grušas restauruotą Dievo Motinos skulptūrą pašventino Vilniaus arkikatedroje, Tremtinių koplyčioje.
Prieš popiežiaus vizitą Vilniaus politinių kalinių ir tremtinių bendrija nuvežė į Šventojo Sosto nunciatūrą mažą statulos kopiją, prašydama ją perduoti popiežiui.
Bausmė – už laikraštėlį
Atsekti Jono Maldučio istoriją padeda Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos Pakruojo skyriaus pirmininkė Zita Buržaitė-Vėžienė, tremtinių atminties saugotoja, knygų autorė ir sudarytoja.
Korbiko kapinėse amžinojo poilsio liko palaidota jos močiutė Emilija Naglytė-Šveterienė (1873–1955 ).
Z. Buržaitei-Vėžienei yra tekę bendrauti su J. Maldučio bendrabyle Elena Macyte-Pikeliene (1926–2015).
1946 metų kovo 4 dieną už Linkuvos gimnazijoje leidžiamą pogrindinį laikraštėlį „Nepavergtos mintys“ buvo suimti keturiese: E. Macytė, Vytautas Maliauskas, Adelė Kazlauskaitė ir J. Maldutis, apipavidalinęs laikraštėlį.
Prisiminimų knygoje „Ko neužklojo laiko dulkės...“ E. Macytė-Pikelienė rašo: „Nebepamenu, kada tai buvo ir kas man pasiūlė bendradarbiauti gimnazijoje leidžiamo, ranka perrašinėjamo nelegalaus laikraštėlio „Nepavergtos mintys“ leidime. Daug nesvarstydama sutikau. Laikraštėlio išleisdavome kokius 3–4 egzempliorius. Rašydavome jame apie tai, kas dėjosi aplink mus. Būdavo rašinėlių apie to meto mūsų nuotaikas, būdavo eilėraščių, mūsų pačių parašytų. Norėjosi išlieti širdies skausmą, laisvai išreikšti mintis, rašyti apie tai, ką galvoji.“
Šis leidinys gimnazistams kainavo žiaurius tardymus ir visą jaunystę. J. Maldutis buvo nuteistas 10 metų lagerio ir 8 metus tremties „su spec. priežiūra“.
Z. Buržaitė-Vėžienė, susisiekusi su Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos Joniškio skyriaus pirmininku Juliumi Lukiu sužino: jis Korbike gyveno tame pačiame barake su Maldučių šeima. O netoli Joniškio, Ziniūnuose, tebegyvena J. Maldučio brolis Juozas Maldutis.
Kelionė iš Pakruojo suka į Joniškį.
„Nuvažiavau ją nors paglostyti...“
Pirmasis sustojimas – Juliaus Lukio namuose. Su Jono Maldučio broliu Juozu jie – seni draugai, tremtis likimus supynė ilgiems metams. Ne tik susiskambina – susitinka ir dabar.
Pokalbis su J. Lukiu – įžanga į Korbiko tremtinių gyvenimą ir jo simboliu tapusią skulptūrą. Pamažu ant stalo randasi knygos, nuotraukos, po truputį dėliojasi tremties momentai.
Lukius iš Džiugių kaimo (Joniškio r.) išvežė 1948 metų gegužę. Iš to paties kaimo buvo ištremtos devynios šeimos. Juliui buvo vienuolika.
Tremties vieta – Krasnojarsko kraštas, Sovetsko rajonas (dabar Mansko), Korbiko gyvenvietė. Realybėje gyvenvietė buvo keturi barakai. Barakas, į kurį įkėlė Lukių šeimą, iš pradžių buvo net be stogo: žemėm užpiltomis lubomis. Į jį sukišo per dešimt lietuvių šeimų.
„Tame pačiame barake gyveno ir Maldučių šeima: mes viename gale, jie – kitame. Prisimenu visus puikiai. Mama labai nuoširdi buvo. Ir Joną, grįžusį jau vėliau, iš lagerio, prisimenu“, – sako J. Lukys.
Vyras gerai prisimena ir pirmąją Korbiko tremtinių netektį: mirė Tadas Kragas iš Ziniūnų. Kur laidoti? Kapinių nėra. Aplink taiga, medžiai.
„Estas pavedė: šaltinėlis, didelis kalnas, nuo mūsų gyvenvietės daugiau nei pusė kilometro. Sako, čia laidokitės. Mūsų tėveliai sukalė stulpus, padarė tvorytę, nes pievose ganėsi karvės.“ J. Lukys ištiesia nuotrauką: joje dar matyti senoji tvora.
Marijos skulptūra, svarsto, buvo pastatyta 1955–1956 metais: „Mes patys nebežinome, truputį svyruojame dėl metų.“
Atmintyje išlikusi nuotrauka, kurioje jis sėdi ant didelės, apimtimi stalo plotį siekiančios pušies. Atrodo, kad šis medis vėliau ir tapo skulptūra, užrašas lyg buvęs „1956 metai“. Prasidėjus Sąjūdžiui, nuotraukų prisireikė įvairiems leidiniams: dalis jų nebegrįžo, kaip ir ši fotografija.
Kapinės tremtiniams tapo susitikimų, maldų, tikėjimo ir vilties vieta. Visą gegužę liedavosi mojavos – gegužinės pamaldos. Ypač gerą balsą turėjo Juozas Daraška nuo Pakruojo, į bendrą chorą įsiliedavo kiti tremtiniai – plačiai sklidusios giesmės virpindavo ir atitremtų ukrainiečių širdis.
Korbiko kapinėse, iki šiol išsiskiriančiose aukštais kryžiais ir užrašais, yra likęs J. Lukio darbo pėdsakas. Kai susirgo ant kapinių kryžių raides kaldavęs senelis, šį darbą teko perimti Juliui. Iš senolio gavo du kaltelius, kitus įrankius pasidarė pats ir kapinėse devyniems–dešimčiai kryžių iškalė raides.
Ranką turėjo – mokykloje sekėsi piešimas. Iki šiol prisimena mokytojo Sibire žodžius: „Parašysiu laišką į Krasnojarską, tave paims ant valdiškos duonos, į meno mokyklą, būsi dailininkas.“
„Deja, netapau menininku... Tik mechaniku“. Rusų mokykloje J. Lukys baigė keturis skyrius: kai tėvukui lūžo abi kojos, teko imti kirvį į rankas ir – į taigą.
J. Lukys į Lietuvą grįžo 1959 metų pavasarį, šv. Juozapo išvakarėse. Atgimimo metais su sūnumi buvo nuvykę į Korbiką parvežti tremtinių palaikų. Į kelionę pasiėmė ir dažų – jei prireiktų Marijos statulai nudažyti.
Buvo sunku bepažinti tremties vietą, viskas pasikeitę, barakų nė ženklo. Upė, kuria plukdydavo mišką, užžėlusi. Nors nuo išvykimo buvo praėję per 30 metų, kapinės atrodė neblogai. Daug pažįstamų palaikų jau buvo išvežta į Lietuvą.
Apsupta kryžių, kapinėse tebestovėjo Marija, nudažyta baltai. Tik pirštai nutrūkinėję, pušis suskilinėjusi, vidus ištrūnijęs. Bet tokia pat graži ir sava.
„Prelestnaja Madona“, – J. Lukys cituoja rusų geologą, prieš daugelį metų netikėtai pamačiusį skulptūrą. Daugiau nei žodžiai pasako ašaros.
Šiemet J. Lukys skulptūrą pamatė vėl: Sausio 13-ąją dalyvavo Vilniaus arkikatedroje vykusiose šventinimo iškilmėse.
„Nuvažiavau aplankyti. Žinote, ji man labai pasikeitusi, restauruota lyg nebėra tokia... Nuvažiavau ją nors paglostyti...“
O rugsėjo 22 dieną jau televizijos ekrane stebėjo, kaip prie skulptūros, tremties metų simbolio, priėjo ir pasimeldė popiežius Pranciškus.
Turėjo auksines rankas
„Tu juk viską žinai, prisimeni“, – telefonu J. Lukiui sako Jono Maldučio brolis Juozas. Bet galiausiai sutinka šeimos istoriją papasakoti ir pats.
Juozas (g. 1934) – jauniausia Maldučių šeimos atžala. Vyriausias buvo Jonas, gimęs 1927 metais, per Kūčias. Paskui į pasaulį atėjo sesuo Birutė (g. 1930), brolis Kęstutis (g. 1932).
„Jonas buvo gabus iš vaikystės! Ir piešė, ir darė iš medžio. Kiek prisimenu, karo laike iš medžio moterims darydavo batelius su šikšnutėmis. Turėjo auksines rankas.“
Seniausia išsaugota brolio nuotrauka – Linkuvos gimnazijos laikų, joje linksmi gimnazistai sutartinai rauna vašų krūmą.
Jaunuolis gimnazijoje garsėjo talentu, piešdavo šventines dekoracijas.
Žinia, kad Jonas suimtas, šeimą pasiekė per giminaičius: Linkuvoje jis gyveno kartu su pusbroliu, lankė tą pačią gimnaziją.
„Pranešė, kad jau suimtas. Iš pradžių galvojome, gal nieko baisaus. Pats man yra pasakojęs: jis to laikraštėlio net nepaskaitė, gimnazistai paprašė apipavidalinti. Papaišė – jis juk menininkas buvo didžiulis Linkuvoje. Jis menininkas, vadinasi, jis ir paišė. O kas rašė, aišku kaip dieną, kad išaiškino.“
Pirmus 3 metus kalėjo Velsko lageriuose, Archangelsko srityje. Likusius 7 metus – Vichorevkos lageryje, Irkutsko srityje.
„Brolis iš karto buvo Archangelske, ten buvo žiauru, jau buvo atsisveikinimo laišką parašęs. Ten buvo kartu su kriminaliniais nusikaltėliais... Irkutsko lageryje buvo visi politiniai kaliniai, per 400, ir tik du lietuviai. Tiek rusų politinių kalinių buvo, net baisu.“
Kas išdavė, svarsto Juozas Maldutis, brolis turbūt nežinojo. Nežinojo, ir kaip susiklostė bendrabylių likimas.
„Sakydavo, įdomu, kaip tos mergaitės, kur jos?“
Susitikti nepavyko. Jau vėliau Juozas Maldutis laikraštyje „Tremtinys“ perskaitė apie E. Macytės-Pikelienės mirtį. Pasirodo, moteris gyveno visai netoli – Pakruojyje.
Kūrė ir lageryje
1948 metais iš Mikoliškio kaimo (Pakruojo r.) buvo ištremta likusi Maldučių šeima: tėvas Juozas, mama Elena, vaikai Juozas, Kęstutis ir Birutė.
Juozas Maldutis rodo nuotrauką, joje du jaunuoliai – Jonas ir Birutė. Įsiamžino, kai sesuo nuvyko lankyti brolio į Irkutsko sritį, Vichorevką. Paaiškina: konvojus vyriausiam broliui tuo metu jau buvo nuimtas, užsiregistravęs galėdavo nurodytu laiku išeiti.
Vėliau sesuo ištekėjo už lietuvio, buvusio lageryje kartu su broliu. Kai Birutė Irkutske susilaukė dukters, į kelionę išsiruošė ir Juozas su mama. Naujagimę aplankė, bet su broliu susitikti nepavyko.
„Nebuvo nei brolio, nei sesės vyro, gal jie į darbus buvo išvaryti. Apie lagerį buvo pridaryta skulptūrų, gal dvylika. Sportininkės mergaitės. Pradėjo sakyti, kad čia Jono skulptūros, – prisimena Juozas Maldutis. – Jis buvo gabus, oi! Būdamas lageryje mamai nupiešė ir atsiuntė besimeldžiantį Kristų.“
Šį paveikslą brolis tebesaugo savo namuose.
Po 10 metų lagerio Jonas Maldutis atvyko į Korbiką, prisijungė prie šeimos. Šį tą meistravo.
„Kai brolis grįžo pas mus, į tremtį, Juliaus motina, kitos moterėlės pradėjo sakyti: „Jonai, gal gali išskaptuoti Mariją?“ Jis sako, jokio įrankio neturiu. Įrankius padarė lietuvis kalvis – reikia tai reikia. Moterys kažkokį paveiksliuką rado. Žmonės jam truputį sudėjo pragyvenimui, kad padarytų Mariją.“
Nenorėjo į Lietuvą
Žinia apie auksinių rankų meistrą pasklido. Juozas Maldutis prisimena, kaip komendantas paragino brolį: „Ko tu čia gyveni, tokias rankas turi, važiuok į Krasnojarską gyventi.“ Ir leido išvažiuoti.
Juozas Maldutis iš Sibiro išvyko 1959 metais, bet prisiregistruoti tegalėjo Latvijoje: abiejų su žmona dokumentuose buvo įrašyta „be teisės grįžti į Lietuvos SSR.“ Tais pačiais metais grįžo ir sesers Birutės šeima. Kęstutis, Krasnojarske sukūręs šeimą, apsigyveno Panevėžyje. Apie 1964 metus į Lietuvą grįžo ir tėvai.
Sibire liko tik Jonas.
„Pasikalbėdavome, Jonas nenorėjo važiuoti į Lietuvą.“ Kodėl? „Kad išdavė. Jonas sakė, visur galima gyventi. Nukentėjęs Lietuvoje per daug buvo.“
Dar iki suėmimo Jonas Maldutis buvo sunkiai sužeistas „liaudies gynėjų“ pro langą įmestos granatos. Kūną sudarkė 74 žaizdos, kartu buvęs pusbrolis neteko kojų.
Kita Jono Maldučio gyvenimo stotelė jau arčiau Lietuvos – Sovetskas (Tilžė). Skelbimą šio miesto skelbimų lentoje apie keičiamus butus pamatė Juozas Maldutis. Paskambino broliui.
„Jis nenorėjo, bet dukra norėjo. Atvažiavo į Sovetską, įsidarbino baldų fabrike. Tuoj gavo atskirą cechą, darė baldus Leningrado ir Kaliningrado valdžiai. Pasakiški baldai! – ir dabar gėrisi brolis. – Dabar pas mus tik vienas jo padarytas baldelis likęs, komoda. Iš tų laikų, kai dar Krasnojarske gyveno – tada įrankių neturėjo.“
Ukmergėje Jonas Maldutis su šeima apsigyveno Lietuvai atgavus nepriklausomybę, išsikeitęs butą su kariškiu.
„Kai išėjome ūkininkauti, jis pas mus buvo atvažiavęs namo remontuoti, durų, langų dėti, – sako Juozas – Ukmergėje buvo pasidaręs baldus, bet skulptūrų daugiau nekūrė. Kai jam buvo pasiūlyta padaryti Marijos kopiją, nebeapsiėmė.“
Korbiko kapinių Mariją Juozas Maldutis rugsėjį pamatė per televizorių. Ar būtų pagalvojęs, kad brolio skulptūrai melsis pats popiežius?
„Žinot, ką pasakysiu. Bet kokio žmogaus į lagerius nesodino. Sodino tokius, kurie matėsi, kad kažką tai gali.“
Paminklas visiems tremtiniams
Švč. Mergelės Marijos skulptūros parvežimo į Lietuvą iniciatorius Rimvydas Racėnas sako, kad pirmą kartą „į platesnį eterį Marijos skulptūra išėjo“ Antano Sadecko albume „Negrįžusiems“ (2001).
R. Racėnas gyvai ją pamatė maždaug prieš dešimtmetį. „Tokių skulptūrų visame Sibire nėra. Visą laiką manyje buvo įsitikinimas, kad kažką reikia daryti, nes ji apgailėtino stovio, užmiršta, lietuvių arti nebuvo. Ji buvo pasmerkta pražūčiai. Ėmiausi žygių.“
2010 metais parvežtą skulptūrą atidavė Lietuvos nacionaliniam muziejui. Jonas Maldutis ją pamatė parodoje 2011 metais – dar nerestauruotą.
„Jis jokių emocijų nerodė. Buvo ir anūkus atsivežęs“, – prisimena R. Racėnas.
Po metų skulptūros autorius mirė.
Švč. Mergelė Marija buvo restauruojama ketverius metus.
„Su muziejaus direktore Birute Kulnyte nusprendėme, kad jos vieta yra Katedroje. Prireikė daug pastangų, buvo daug rūpesčių, kalbų, reikėjo nugalėti pasipriešinimą. Įtikinome. Ėjome pas nuncijų, nuncijaus žodis irgi buvo labai svarus. Jis pripažino, kad skulptūros vieta būtų ten.“
R. Racėno siekis – kad skulptūra įsišaknytų ir būtų garbinama kaip paminklas visiems ir visų laikų tremtiniams ir politiniams kaliniams: „Norėtųsi, kad ten retkarčiais vyktų susibūrimai, pamaldos. Kad būtų gerbiama ir mylima tremtinių, kol jie dar yra.“
Pasak R. Racėno, J. Maldutis, būdamas absoliučiai savamokslis, su menku instrumentu skulptūrą išdrožė preciziškai, ji kapinėse pavergdavo savo veidu. Kopiją kūrusiam Dailės akademijos absolventui to atkartoti nepavyko.
Apaugo legendomis
R. Racėnas yra išvertęs 2000 metais laikraštyje „Večernij Krasnojarsk“ publikuotą Sibiro geologo Roberto Petersono straipsnį. Jame autorius pasakoja, kokį įspūdį paliko pamatytos Korbiko kapinės su skulptūra. Autorius teigia, kad tai buvo 1955 metai.
„(...) Kartą mes išėjome į gražią žalią lanką ties gyvenviete ir išgirdome melodingą dainavimą, ir pamatėme žmonių grupę. Supratome, kad atėjome prie nedidelių kapinių, kur vyko kažkokios apeigos. Žmonės buvo pasipuošę. Vyrai apsivilkę tamsius kostiumus, moterys ilgomis suknelėmis, apsigaubusios juodomis skarelėmis. Ir visi jie giedojo.
Mes pasitraukėme į šalį, kad netrukdytume, bet svarbiausia – spėjome pamatyti nuostabią baltą moters skulptūrą, stovėjusią beveik kapinių centre. Vėliau užėjome į kapines ir apžiūrėjome šią puikią skulptūrą. Ji buvo preciziškai, išlaikant proporcijas, išskaptuota iš medžio ir tik nimbas virš galvos buvo metalinis. Skulptūros aukštis buvo apie 2 metrus. Aplinkui stovėjo didžiuliai katalikiški kryžiai iš maumedžio, ant jų buvo išpjaustytas žodis „LIETUVA“, o ant kai kurių dažais užrašyta, kieno čia kapas, saugomas tų apie 2,5 m aukščio kryžių.
Vėliau mūsų grupė lankė puikiąją Madoną (taip mes ją pavadinome). Šiose nedidelėse katalikiškose kapinėse buvo palaidoti specialūs perkeltieji iš Lietuvos, gal jiems ir buvo įkurta ta gyvenvietė Rajleszag. Bet rojaus ten nebuvo. Kapinės buvo gerai prižiūrimos ir aptvertos nauja neaukšta tvora masyviomis kartelėmis ir stulpeliais.
Turėjome tradiciją grįžę iš vasaros lauko ekspedicijų rengti fotografijų parodas. Žinoma, Madona sulaukė didelio žiūrovų susidomėjimo. Mes priėjome prie išvados, kad Madona – šventoji Mergelė, gedinti savo žemiečių.“
2003 metais skulptūros istorija pateko į Krasnojarsko krašto laikraščio „Večernij Krasnojarsk“ rubriką „Legendos pėdsakais“. Straipsnyje apie tremtį ir tremtinius neužsimenama.
Autorius rašo, kad sunkiai pasiekiamame Korbike gyveno „neaišku kada čia atsikėlę lietuviai“, „spėjama, kad jie buvo pagonys“. Straipsnyje cituojama 1973 metais vietinio partinio veikėjo papasakota legenda, kad ši skulptūra yra paminklas merginai, mirusiai prie savo vestuvių stalo. Gedėdamas jaunikis išdrožė jos skulptūrą.
Žurnalistui buvo keista, kad apleisto kaimo kapinėse skulptūra atrodo labai prižiūrėta: neva jaunikis tebetvarko šią vietą. Pamatęs gyvų gėlių puokštę prie skulptūros kojų, padarė išvadą, kad ši vieta krasnojarskiečiams tapo pamaldumo vieta.
Tarp vietinių sklido ir pasakojimai apie patiriamas malones, pasimeldus prie šios skulptūros. Rašyta, kad Madonai melsdavosi moterys, negalinčios susilaukti vaikų.
„Ir terminą „Madona“ jie sugalvojo, mes pasisavinome, – sako R. Racėnas. – Buvo „Korbiko Madona“, o mes padarėme „Sibiro Madona“.
Tapo simboliu
„Šiaulių kraštas“ susisiekė su Krasnojarsko regioninės lietuvių tautinės kultūrinės autonomijos „Lietuva“ pirmininku Antanu Rasiuliu, pernai apdovanotu ordinu „Už nuopelnus Lietuvai“.
Jis pasidalijo fotografijomis, kuriose 2010 metais įamžintas Švč. Marijos skulptūros kopijos sutikimas Krasnojarske, pastatymas Korbiko kapinėse.
Iš Lietuvos atgabentą Mariją šventino Krasnojarsko katalikų parapijos kunigas tėvas Antonijus, įvykį filmavo Krasnojarsko televizija.
„Statula nėra antkapinis paminklas, tai tikėjimo ir vilties, tėvynės ilgesio ir lietuviškų tradicijų saugojimo simbolis, paguodos ir užtarimo prašantiems vargšams tremtiniams simbolis“, – sutikdamas skulptūrą, sakė A. Rasiulis.
Ant postamento pritvirtinta metalinė lentelė su įrašais rusų ir lietuvių kalbomis: „Švenč. Mergele, melskis už mus!“.
Sibiro klimatas, pasak A. Rasiulio, lietuviškam medžiui nebuvo palankus, skulptūra netrukus ėmė skilinėti.
„Ieškojome būdų, kaip ją išsaugoti, visus skilimus užhermetizavome ir dar padarėme stogelį“, – laiške rašo A. Rasiulis. Ir priduria, kad kopija vis dėlto nėra patenkinti, nes autoriui nepavyko sukurti skulptūros veido. Tokio, kuris ilgus metus tremtiniams ir vietos gyventojams teikdavo viltį ir tikėjimą.
Antano RASIULIO archyvo nuotr.
Švč. Mergelės Marijos skulptūra Korbiko kapinėse, prieš iškeliaujant į Lietuvą.
Korbiko kapinėse statoma Švč. Mergelės Marijos kopija. Originalas tuoj keliaus į Lietuvą. 2010 metai.
Kopija, išskaptuota iš lietuviško ąžuolo, pradėjo skilinėti.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr. ir repr.
Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos Pakruojo skyriaus pirmininkė Zita Buržaitė-Vėžienė nuotraukoje rodo savo močiutės, palaidotos Korbiko kapinėse, kapo kryžių. Nuotraukos centre – Švč. Mergelės Marijos skulptūra.
Korbiko tremtinys, Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos Joniškio skyriaus pirmininkas Julius Lukys šiemet važiavo į Vilniaus katedrą – nors paglostyti Sibiro Madonos skulptūros.
Korbiko gyvenvietės barakai. Antrame iš kairės gyveno ir Lukių, Maldučių šeimos.
Juozas Maldutis sako, kad brolis buvo labai gabus nuo vaikystės.
Jonas Maldutis (kairėje) su tėvais ir broliu.
Julius Lukys į Korbiką buvo grįžęs po trijų dešimtmečių, barakų nebebuvo nė žymės. Garsiosios kapinės – už kalno.
Popiežiaus vizito organizatorių archyvas, Laimos PENEK nuotr.
Vilniaus katedros Tremtinių koplyčioje, kur stovi Jono Maldučio sukurta Švč. Mergelės Marijos skulptūra, popiežius Pranciškus meldėsi pirmąjį vizito Lietuvoje vakarą.
Maldučių šeimos archyvo nuotr.
Jonas Maldutis prie lageryje sukurtos skulptūros.
Jonas Maldutis (kairėje) su broliu Juozu prie Švč. Mergelės Marijos statulos.
Jonas Maldutis ir jo išdrožta skulptūra. Pasak Rimvydo Racėno, lageryje J. Maldutis vertėsi skulptūrų darymu: valdžia pasiimdavo ir veždavo į Krasnojarsko turgų parduoti. Darė pagal pareikalavimą – parkuose tuomet buvo madingos sportininkų figūros.
Kęstučio STOŠKAUS nuotr.
Jonas Maldutis Lietuvos nacionaliniame muziejuje atidarant parodą „Sugrįžimas“. 2011 metai.