Šiaulius valo nuo metalinių garažų

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Daugelis gyventojų pripažįsta, kad seni metaliniai garažai tikrai nepuošia miesto.
Šiaulių miesto savivaldybė kartu su Nacionaline žemės tarnyba verčia nusikelti nuo valstybinės žemės ten sustatytus metalinius garažus, gadinančius miesto vaizdą. Garažų savininkai piktinasi ir vadina tai nacionalizacija, o Savivaldybės atstovai primena, kad jie be pagrindo užėmę valstybinę žemę. Savivaldybė žada savininkams pagalbą garažų nukėlimo procese išvežant atliekas.

 

Metaliniai garažai užima per 13 miesto hektarų

Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis dalyvavo pasitarime su Nacionalinės žemės tarnybos Šiaulių skyriumi ir metalinių garažų bendrijų pirmininkais, kuriame buvo aptartas garažų nukėlimo klausimas.

Direktorius informavo, kad Šiauliuose veikia 8 laikinosios metalinių garažų bendrijos, užimančios 13,5 hektarus ploto.

„Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad jos yra registruotos bendrijos. Pagal nustatytą Tarybos tvarką iki žemės reformos pabaigos, neturėdami žemės nuomos sutarties, būdami tik žemės naudotojai, savininkai deklaruoja savo užimamą plotą ir moka mokesčius“, – sakė A. Bartulis, priminęs, kad iki žemės reformos pabaigos miesto Taryba bendrijoms buvo leidusi veikti tokiomis sąlygomis.

Tačiau čia pat jis paminėjo, kad už pusketuriolikto hektaro valstybinės žemės per metus į biudžetą sumokama tik 4,5 tūkstančio eurų. Minėtoje teritorijoje stovi 2780 metalinių garažų, 1995 savininkai yra pensininkai ir nuo žemės mokesčio atleisti.

Administracijos vadovas piktinosi, kad prie Rėkyvos ežero 25 buriuotojai savavališkai susistatė savo garažus. Jie neįkūrė bendrijos ir nemoka jokių mokesčių.Tai yra pažeidimas ir, direktoriaus manymu, tokia situacija nebeturėtų tęstis. Garažai yra prie pat ežero kranto yra netinkami ir dėl ekologinių priežasčių. Be to, tai yra dvarvietė ir taip gadinamas jos estetinis vaizdas.

„NŽT pripažino, kad jos neaktyvūs veiksmai leido tokiems pažeidėjams klestėti ir žadėjo imtis veiksmų. Jokio teisėto pagrindo būti ten tie garažai neturi“, – tvirtino Savivaldybės administracijos vadovas, tikindamas,kad pirmiausia pažeidėjai turės kuo skubiau atlaisvinti valstybinę žemę.

Jis pastebėjo, kad pastaruoju metu NŽT suaktyvino tokią veiklą ir kituose šalies miestuose.

Šiauliuose iki šių metų pabaigos ketinama nukelti metalinius garažus šalia Talkšos ežero ir šalia naujojo viaduko Žemaitės gatvėje. Pastarojoje vietoje daugiau kaip metus negali savininkas susigrąžinti savo žemės. A. Bartulis aiškino, kad nukėlus garažus, pusė teritorijos būtų grąžinama savininkui, kita pusė liktų miestui. Ten suformuoti pramoninės paskirties laisvi žemės sklypai būtų parduodami aukcionuose, galėtų kurtis gamyklos.

Savivaldybės administracijos direktorius aiškino, kad likvidavus 4-ąją bendriją prie Talkšos ežero, ten būtų suformuoti individualių namų sklypai ir paduodami aukcionuose.

„Mes matome, kad šitie sklypai turėtų savo vertę, nes čia pat ežeras, infrastruktūra sutvarkyta, individualus namų kvartas jau yra veikiantis. 4-oji bendrija galėtų pasitarnauti miesto poreikių tenkinimui, nusipirktų miesto teritorijoje žmonės sklypus, statytų namus, įsikurtų ilgam, dirbtų ir būtų mūsų miestiečiai“, – vylėsi A. Bartulis.

Kitų bendrijų situacijų svarstymas keliamas į 2021 metus.

A. Bartulis kalbėjo, kad savo vietoje galėtų likti dvi metalinių garažų bendrijos (2-a ir 8-ta), įsikūrusios šalia mūrinių garažų Rėkyvos mikrorajone. Jos nedidelės, užėmusios 10-15 arų teritorijas. Bus suformuoti sklypai ir NŽT pasiūlys bendrijoms per aukcioną juos įsigyti.

Savivaldybė siūlo garažų savininkams nemokamas paslaugas

Norėdama išvengti netvarkos ir ekologinių židinių nuo kitos savaitės Savivaldybė pradės teikti garažų savininkams pagalbą.

„Eisime į Tarybą pasipildyti atliekų tvarkymo programas ir pradėti teikti pagalbą įvairių atliekų suvaldymui. Tuose garažuose padangų daug. Jei tik pasakysime, kad išsivežkite, tikėtina, kad jos atsidus pakelėse, pagrioviuose, pamiškėse. Mes susidursime su didesniu ekologiniu židinių“, – svarstė vadovas.

Jis informavo, kad bus paskelbtos datos, kad iš šių bendrijų bus išvežamos padangos. Grafikas bus pateiktas bendrijų pirmininkams, jie informuos žmones.

Siekiant, kad nepasipiltų po miesto konteinerius didelių gabaritų atliekos, jas taip pat planuojama surinkti centralizuotai. Ypač susirūpinta, kad būtų tinkamai sutvarkomos pavojingos atliekos: tepalai, filtrai, dažikliai, akumuliatoriai, kitos pavojingos medžiagos. Garažų teritorijoje bus pastatyti pavojingų atliekų konteineriai, kad galėtų gyventojai susitvarkyti.

Anot A. Bartulio, liks du segmentai – patys metaliniai garažai ir galimai įrengtos duobės po jais. Bet ir čia Savivaldybė turi pasiūlymų garažų savininkams. Metalinius garažus noriai supjaustytų ir susirinktų metalo laužą keturios metalo įmonės. Pagal gautą metalo kiekį pasidengtų išvežimo kaštai, o jei jo būtų daugiau tai net primokėtų.

Rūsius, apžvalgos duobes Savivaldybė nusiteikusi taip pat demontuoti pati. Kadangi betoninėms duobėms išardyti reikalinga technika, konkurso būdu bus perkama paslauga – demontuoti, išvežti statybinį laužą, išvalyti teritoriją.

Kadangi tarp garažų savininkų yra daug pensininkų, Administracijos vadovo manymu, Savivaldybės siūlomas paslaugų paketas būtų naudingas. Per spalio mėnesį bus išvežtos atliekos, o per lapkritį savininkai raginami nusikelti pačius garažus.

A. Bartulis perspėjo, jei po nurodyto termino savininkas neatlaisvins valstybinės žemės, jam gali būti taikoma 550 –1200 eurų bauda. Direktorius ragina savininkus pagalvoti, kas geriau: ar pasinaudoti Savivaldybės pagalba ir atlaisvinti valstybinę žemę, ar sumokėti baudą ir vistiek neišvengti tos pareigos įvykdymo. Jei garažo savininko neras, Savivaldybės atstovai atvyks su antstoliu, garažas bus nukeltas, o savininkas ieškomas, ir jam bus pateikiama sąskaita.

Automobiliai iš garažų suvažiuos į kiemus?

Į redakciją paskambinęs vienas iš garažų savininkų piktinosi, kad taip vykdoma nacionalizacija. Už šiuos garažus žmonės anksčiau mokėjo ne vieną tūkstantį litų, o dabar jų netenka.

Savininkas akcentavo dar vieną problemą – metaliniuose garažuose laikomi tūkstančiai automobilių, dauguma jų – ne pirmos jaunystės. Nukėlus garažus, šios transporto priemonės suvažiuos į miesto gatves, daugiabučių kiemus.

A. Bartulis sutiko, kad tokių problemų gali iškilti, tačiau Savivaldybė sėkmingai tvarkosi su bešeimininkiais automobiliais, ilgai stovinčiais kiemuose ir gatvėse.

„Mes netoleruosime, kad tie automobiliai atsistotų miesto pakelėse, ribotų važiavimą. Manau, kad ir miestiečiai tokius pastebės ir mus informuos“, – perspėjo direktorius.

Jis teigė, kad šimtatūkstantinis miestas automobilių klausimus sunkiai, bet išsisprendė. Savivaldybė daugiabučių kvartaluose pastatė dvi 200 automobilių stovėjimo aikšteles, šis procesas vyksta toliau, Aušros alėjoje naują aikštelę įrengė.

„Supraskite, miesto Administracija nėra įpareigota kiekvienai šeimai, kurioje yra 4 nariai ir 4 automobiliai, surasti patogią stovėjimo vietą. Žmonės turi suprasti, kad miestas ne guminis. Yra įvairios programos, raginimai naudotis viešuoju transportu, kitomis transporto rūšimis. Ateities miestas negalės priimti į savo plotą didžiulio automobilių skaičiaus ir žmonės turės priimti sprendimus, kaip elgtis“, – aiškino A. Bartulis.