Šiauliuose leidosi didžiausių pratybų NATO istorijoje orlaiviai

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Aviacijos bazėje Šiauliuose leidosi keturių tipų naikintuvai.
Vakar Karinių oro pajėgų Aviacijos bazėje Šiauliuose nusileido keturiolika orlaivių, dalyvaujančių Vokietijos organizuojamose tarptautinėse pratybose „Air Defender 23“. Aviacijos bazėje aptarnauti orlaiviai, pasipildę degalų, išskrido tęsti užduočių. Birželio 12–23 dienomis vyksiančios tarptautinės pratybos „Air Defender 23“ yra didžiausios oro pajėgų dislokavimo pratybos NATO istorijoje.

Geriausias atgrasymas

Tarptautinių pratybų „Air Defender 23“ dalis Aviacijos bazėje sulaukė didelio Lietuvos ir užsienio žiniasklaidos dėmesio, į Šiaulius atvyko žurnalistai iš Vokietijos, Rumunijos, Latvijos, Italijos ir kitų šalių.

Pirmieji Aviacijos bazėje Šiauliuose nusileido du transporto lėktuvai C-130 „Hercules“.

Po jų pasirodė amerikiečių naikintuvai F-15C. Iš viso vieni po kitų nusileido keturiolika pratybų dalyvių: du IDS „Tornado“ ir du EF-2000 iš Vokietijos, du F-16 iš Lenkijos, keturi F-15C, du F-16 ir du C-130 iš JAV.

Įskaičiuojant šiuo metu NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse vykdančių Rumunijos ir Portugalijos karinių oro pajėgų orlaivius, Aviacijos bazėje Šiauliuose vakar vienu metu buvo dvidešimt naikintuvų.

Nusileidus orlaiviams, į žurnalistų klausimus atsakė Lietuvos kariuomenės vadas generolas leitenantas Valdemaras Rupšys, Karinių oro pajėgų vadas pulkininkas Antanas Matutis, JAV ir Vokietijos karinių oro pajėgų pilotai.

„Šitos pratybos demonstruoja, kad NATO yra pasiruošusi bet kokiems scenarijams, demonstruoja, kad NATO yra pasirengusi ginti kiekvieną colį NATO teritorijos ir kad NATO yra šiuolaikiška, moderni ir gali vykdyti jungtines operacijas“, – sakė V. Rupšys.

Lietuvos kariuomenės vadas dėkojo sąjungininkams, NATO vadovybei už galimybę dalyvauti pratybose, ypač už tai, kad gali teikti priimančiosios šalies paramą, priimti orlaivius Aviacijos bazėje Šiauliuose.

„Ženklas yra aiškus tiek mums, tiek potencialiam priešininkui, kad bet kur ir bet kada ir bet kokiu oru galima sulaukti NATO paramos“, – sakė V. Rupšys.

V. Rupšys įvertino ir pratybų reikšmę Lietuvai. Pirmiausia išskyrė strateginę. Pratybose dalyvauja 25 šalys, ne tik NATO, bet ir partneriai, Japonija, Švedija. Pratybų personalą sudaro per 10 tūkstančių dalyvių, dalyvauja iki 250 orlaivių, orlaiviai – 23 skirtingų tipų.

„Tai rodo NATO strateginį solidarumą. Kita – aiškią viziją, kaip turėtų veikti jungtinės NATO pajėgos ir aiškiai demonstruoja, kad NATO yra pasirengusi bet kokiam blogam scenarijui, jei kažkas kiltų.“

Pasak V. Rupšio, NATO gynybos planai turi būti treniruojami, o tokio tipo jungtinės pratybos yra pats geriausias atgrasymas: „Šie orlaiviai, šie pilotai su savo galimybėmis, Karinės oro pajėgos gali pasiekti bet ką ir tą tikrai potencialus priešininkas žino.“

Pasak kariuomenės vado, didžioji pratybų dalis yra viešai neprieinama, ne visi tikslai skelbiami. Veikimo operacijų rajonas yra visa Europa.

Sėkmingai orlaivių perdislokavimas

Karinių oro pajėgų vadas pulkininkas A. Matutis išskyrė pagrindinius pratybų tikslus.

Treniruojama logistinė dalis. Pavyzdžiui, į šias pratybas apie 100 orlaivių atsiųsta į Europą ir JAV. Be orlaivių yra ir techninis personalas, atsarginės dalys, ir t.t.

Pratybos – tarptautinės, skirtingų šalių orlaiviai veikia kartu: „Nors visi NATO sąjungininkai treniruojasi pagal tuos pačius standartus, bet kai veiki tarptautinėje aplinkoje ir ne vien savo vieneto sudėtyje, treniruotė, kartu buvimas kartu, vienas kito pažinimas, jautimas savo sąjungininko šalia sparno yra visiškai kas kita.“

Pasak A. Matučio, trys Lietuvos karinių oro pajėgų karininkai yra Vokietijoje, pagrindinėje vadavietėje, kur vykdo pratybų užduočių planavimą, skirstymą.

Aviacijos bazės Šiauliuose personalas treniruotas skubiai priimti didelį kiekį orlaivių, aptarnauti, kaip galima greičiau paruošti kitai užduočiai.

„Tai yra daroma keliais tikslais. Pagrindinė orlaivių koncentracija yra Vokietijoje ir kitose Vakarų šalyse, iš kur vykdomos pratybos. Regionas, kur vyksta pratybos – Vokietijos oro erdvė, Baltijos jūra, šiek tiek Lenkijos teritorijos, Šiaurės jūroje. Veikiama iš pagrindinių Aviacijos bazių. Kariaujant karą, taip pat reikia turėti ir priešakines bazes, šiandien Šiauliuose matome, kaip sėkmingai orlaiviai iš pagrindinių bazių gali būti labai greitai perkelti į priešakines bazes. Turint keletą tokių bazių, rotuojant orlaivius iškeliama aukščiausia dilema priešininkui – jis nespėja sekti, kur yra orlaiviai, tai komplikuoja orlaivių sunaikinimą“, – sakė A. Matutis.

JAV pilotas pulkininkas Deivid Anderson Šiauliuose nusileido su F-15C. Du F-15C atskrido iš Vokietijos.

Patyrusiam lakūnui tai – vienos didžiausių pratybų per 20 metų karjeros oro pajėgose. Pulkininkas pabrėžė, kad pratybose svarbu ne tik orlaivių dislokavimas, bet ir bendradarbiavimas, draugystė, pasitikėjimas.

Vokietijos karinių oro pajėgų pulkininkas Bjorn Andersen, nuo 2015 metų pilotuojantis „Eurofighter Typhoon“, akcentavo NATO ir Vokietijos įsipareigojimus gynybos srityje. Pilotas pasidžiaugė pademonstruotu oro pajėgų lankstumu, gebėjimu greit perkelti naikintuvus.

Tarptautinių pratybų „Air Defender 23“ dalyviai Šiauliuose ilgai neužtruko – už kelių valandų kilo vykdyti kitų užduočių.