Šiaulių vežėjai kraustosi į kitas šalis

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.
Vis dau­giau mū­sų ša­lies ve­žė­jų vil­ki­kų Lie­tu­vos ne­be­pa­sieks, įmo­nės ke­lia­si į Len­ki­ją ir ki­tas Eu­ro­pos ša­lis.
Tarp­tau­ti­nių kro­vi­nių ga­be­ni­mo vers­las dar ne­spė­jo su­si­gy­ven­ti su Eu­ro­pos Są­jun­go­je ke­ti­na­mu pa­tvir­tin­ti Mo­bi­lu­mo pa­ke­tu, kai jį iš­ti­ko nau­jas smū­gis – išau­go dar­bo mo­kes­čiai. "Mes Lie­tu­vo­je esa­me ne­rei­ka­lin­gi" – sa­ko ve­žė­jai ir ke­lia sa­vo vers­lus į ki­tas Eu­ro­pos ša­lis.
„Li­na­vos“ nuo­tr.
Da­lis Lie­tu­vos ve­žė­jų praė­ju­sių me­tų pa­bai­go­je dėl žlug­do­mo vers­lo ren­gė sos­ti­nė­je pi­ke­tą, ta­čiau li­ko nei val­džios iš­girs­ti, nei vi­suo­me­nės su­pras­ti.

Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas ir išau­gę mo­kes­čiai

Eu­ro­pos Są­jun­gos ins­ti­tu­ci­jo­se vis dar svars­to­mas Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas be ki­tų ap­ri­bo­ji­mų Lie­tu­vos ve­žė­jus gąs­di­na nuo­sta­ta, kad vil­ki­kai tu­rės kas 8 sa­vai­tes su­grįž­ti į sa­vo kil­mės ša­lį. Da­bar Eu­ro­pos ke­liais kro­vi­nius ga­be­nan­tys lie­tu­viš­ki vil­ki­kai daž­niau­siai Lie­tu­vą pa­sie­kia ne daž­niau nė kar­tą per me­tus. Ke­lias sa­vai­tes dir­bu­sius vai­ruo­to­jus pa­keis­ti at­vyks­ta ki­ti mik­roau­to­bu­sais.

Dar ne­spė­jus iki ga­lo paaiš­kė­ti Mo­bi­lu­mo pa­ke­to si­tua­ci­jai, nuo šių me­tų Lie­tu­vo­je pa­di­dė­jo ne tik mi­ni­ma­lus mė­ne­si­nis dar­bo už­mo­kes­tis, ta­čiau ir jam tai­ko­mas koe­fi­cien­tas – nuo 1,3 iki 1,65 pro­cen­to. Šis tai­ko­mas koe­fi­cien­tas lei­džia ne­mo­kė­ti mo­kes­čių nuo ko­man­di­ruot­pi­ni­gių. Tiems tarp­tau­ti­nių kro­vi­nių ga­ben­to­jams, ku­rie į Lie­tu­vą grįž­ta kas sa­vai­tę, pa­bran­go dar ir ku­ras, pa­di­di­nus dy­ze­li­nui ak­ci­zą.

Ve­žė­jai aiš­ki­no, kad to­kie rei­ka­la­vi­mai juos su­žlug­dys. Net ban­dė pro­tes­tuo­ti va­ži­nė­da­mi sos­ti­nė­je vil­ki­kais, ta­čiau jų pro­tes­tų vi­suo­me­nė ne­pa­lai­kė.

Vie­nas iš daž­nai nau­do­ja­mų ar­gu­men­tų: di­džiau­sios per­ve­ži­mų kom­pa­ni­jos "Gir­te­kos" įmo­nių gru­pės va­do­vas Min­dau­gas Rai­la pa­skelb­tas vie­nu tur­tin­giau­siu ša­ly­je žmo­nių. Va­di­na­si, šis vers­las kles­ti.

Gal­vo­ja apie už­da­ry­mą

Šiau­lių ap­skri­ty­je  tarp­tau­ti­nių per­ve­ži­mų vers­las yra reikš­min­ga eko­no­mi­kos da­lis, užim­da­ma apie ket­vir­ta­da­lį dar­bo rin­kos – di­džiau­sią da­lį. Lie­tu­vos sta­tis­ti­kos de­par­ta­men­to duo­me­ni­mis 2013-2017 me­tais mi­nė­to­je sri­ty­je dir­ban­čių­jų su­ma­žė­jo 3 pro­cen­tais iki be­veik 23 pro­cen­tų. 2017 me­tais ap­skri­ty­je trans­por­tą ap­len­kė sta­ty­bos.

Kaip sun­kė­jan­čias vers­lo są­ly­gas iš­gy­ve­na Šiau­lių ve­žė­jai?

UAB "Ade­ri­ta" – ne­di­de­lė tarp­tau­ti­nių per­ve­ži­mų įmo­nė, tu­rin­ti 26 au­to­mo­bi­lius. Įmo­nės va­do­vė Edi­ta Blo­džiū­nie­nė pri­pa­žįs­ta, kad nau­ji mo­kes­čiai įmo­nę pa­lie­tė skau­džiai, skai­čiuo­ja­mas kiek­vie­nas eu­ras.

"Ma­nau, kad gy­ven­si­me la­bai sun­kiai. Jau praė­ju­sie­ji me­tai bu­vo la­bai sun­kūs. Esa­me ant už­da­ry­mo ri­bos. Kol kas dar ban­do­me dirb­ti, tu­ri­me įsi­pa­rei­go­ji­mų, yra li­zin­gi­nės ma­ši­nos, nė­ra taip pa­pras­ta įmo­nę už­da­ry­ti ar iš­kel­ti", – sa­kė di­rek­to­rė.

Ji kal­bė­jo, kad per­nai įmo­nė dar tu­rė­jo mi­ni­ma­lų pel­ną, tai šį­met jį su­val­gys išau­gę mo­kes­čiai. Bus ge­rai, jei šių me­tų įmo­nės ba­lan­sas bus nu­li­nis. E. Blo­džiū­nie­nė pa­brė­žė, kad nė­ra leng­va par­duo­ti vers­lą.

"Jei bū­tų pa­pras­ta, jau bū­tu­me par­da­vę", – sa­kė vers­li­nin­kė.

Ji ak­cen­ta­vo, kad bend­ro­vės ati­da­ri­nė­ja nau­jas įmo­nes ar­ba fi­lia­lus ki­to­se ša­ly­se ir nau­jas trans­por­to prie­mo­nes re­gist­ruo­ja jau ki­to­se ša­ly­se. Įmo­nės kaip ir neiš­ke­lia­mos, ta­čiau trans­por­to prie­mo­nių re­gist­ra­ci­ja ša­ly­je tu­rė­tų ženk­liai ma­žė­ti.

Lie­tu­vo­je jau­čiais ne­rei­ka­lin­gi

UAB "Trans­do­vis" val­do 70 vil­ki­kų. Įmo­nė­je dir­ba 100 vai­ruo­to­jų ir 20 ad­mi­nist­ra­ci­nio per­so­na­lo. Įmo­nės di­rek­to­rius Li­nas Pet­rai­tis pa­tvir­ti­na – ke­lia­si iš Lie­tu­vos.

"Mes iš­ke­lia­me sa­vo įmo­nę į Len­ki­ją. Jei mū­sų Vy­riau­sy­bė ne­sup­ran­ta, kas mū­sų lau­kia su Mo­bi­liuo­ju pa­ke­tu ir dar spau­džia, ma­to­mai mes esa­me ne­rei­ka­lin­gi", – sa­kė va­do­vas.

Jis pa­sa­ko­jo, kad jau praė­ju­siais me­tais ati­da­rė įmo­nę Len­ki­jo­je, o da­bar ati­da­ri­nė­ja Aust­ri­jo­je.

"Ne­ži­no­me, ką lems Mo­bi­lu­mo pa­ke­tas, kaip daž­nai rei­kės grįž­ti į kil­mės ša­lį. Len­ki­ją pa­si­rin­ko­me dėl mo­kes­čių leng­va­tų. Ten nė­ra nu­sta­ty­tas mi­ni­ma­lus vai­ruo­to­jo at­ly­gi­ni­mas ir drau­di­mai pi­ges­ni. O su Aust­ri­ja jau dir­ba­me, tu­ri­me glau­džius ry­šius, ir ji mums yra pa­to­gi", – ko­men­ta­vo L. Pet­rai­tis.

Aust­ri­ja tarp ve­žė­jų gar­sė­ja kaip itin aukš­tus rei­ka­la­vi­mus vil­ki­kams ir vai­ruo­to­jų dar­bo są­ly­goms ke­lian­ti ša­lis ir ją dau­gu­ma kro­vi­ni­nio trans­por­to sten­gia­si ap­lenk­ti. L. Pet­rai­tis at­vi­ras: kur yra aukš­tes­ni rei­ka­la­vi­mai, ten ir ge­res­nis ap­mo­kė­ji­mas, vyk­dant tuos rei­ka­la­vi­mus.

"Trans­do­viui" pa­di­dė­jęs ak­ci­zas ma­žiau ak­tua­lus, ku­rą pi­la­si Eu­ro­po­je, nes vil­ki­kai į Šiau­lius grįž­ta ne daž­niau nei kar­tą per me­tus. Iš 100 vai­ruo­to­jų – pu­sė lie­tu­vių, ki­ta pu­sė – uk­rai­nie­čiai. Va­do­vas sa­kė, jog vai­ruo­to­jai su­tin­ka dirb­ti ki­to­je ša­ly­je.

"Mes esa­me čia ne­rei­ka­lin­gi. Sun­kė­ja vers­lo są­ly­gos, au­ga kon­ku­ren­ci­ja. Mū­sų po­li­ti­kai kaž­ko­dėl gy­ve­na 20 me­tų se­nu­mo gan­dais. Te­gul gy­ve­na. Pa­žiū­rė­si­me, kas už­dirbs biu­dže­ti­nėms įstai­goms duo­ną", – kal­bė­jo L. Pet­rai­tis.

"Tai ne sun­ku­mai, o tra­ge­di­ja"

25 me­tus Šiau­liuo­se vei­kian­ti UAB "Ref­ta" taip pat ieš­ko išei­čių iš su­si­da­riu­sios si­tua­ci­jos. 110 vil­ki­kų tu­rin­čios įmo­nės va­do­vas Ar­tū­ras Gri­ga­liū­nas sa­kė po po­ros sa­vai­čių skren­dąs į Vo­kie­ti­ją pa­siaiš­kin­ti, ko­kia ten mo­kes­ti­nė ba­zė, ir svars­tys apie per­si­kė­li­mą į šią ša­lį. Vers­li­nin­kas ma­no, kad priė­mus Mo­bi­lu­mo pa­ke­tą, per­si­kė­li­mas į Len­ki­ją ga­li ir neiš­gel­bė­ti.

O kol kas gel­bė­ja­si at­lei­di­nė­da­mi dar­buo­to­jus, nuo me­tų pra­džios jau at­lei­do 7 žmo­nes.

A.Gri­ga­liū­nas var­di­ja ele­men­ta­rią ma­te­ma­ti­ką: dėl pa­di­din­to koe­fi­cien­to mo­kes­čiai pa­di­dė­jo 1608 eu­rais nuo vie­no vai­ruo­to­jo per me­tus. Įmo­nė­je vi­du­ti­niš­kai dir­ba 169 vai­ruo­to­jai, tai reiš­kia – 270 tūks­tan­čių eu­rų per me­tus pa­pil­do­mą mo­kes­ti­nę naš­tą.

"Įmo­nė tiek pel­no ne­tu­ri. Tai yra ne šiaip sun­ku­mai, tai yra tra­ge­di­ja. Ir vals­ty­bės biu­dže­to per­tek­lius yra, ir "Sod­ros", o val­džios žo­džiai: atimt ir ap­mo­kes­tin­ti. Net ne­no­riu kal­bė­ti", – sa­kė A. Gri­ga­liū­nas.

Pa­na­šu į eva­kua­ci­ją

Lie­tu­vos na­cio­na­li­nės ve­žė­jų au­to­mo­bi­liais aso­cia­ci­jos „Li­na­va“ duo­me­ni­mis Len­ki­jo­je per šiuos me­tus Lie­tu­vos ve­žė­jai ke­ti­na už­re­gist­ruo­ti apie 3 tūks­tan­čius vil­ki­kų. Vie­nas vil­ki­kas per me­tus – apie 8 tūks­tan­čius eu­rų mo­kes­čių, to­dėl skai­čiuo­ja­ma, kad ša­lies biu­dže­tas ne­teks 24 mi­li­jo­nų eu­rų. Ir ma­no­ma, kad tai tik pro­ce­so pra­džia.

Len­ki­jo­je, Sei­nuo­se, vei­kia bend­ro­vė, ku­ri pa­de­da mū­sų ša­lies ve­žė­jams per­kel­ti įmo­nes į kai­my­ni­nę ša­lį. Vie­nas jos įkū­rė­jų Ig­nas Vol­bi­kas LRT te­le­vi­zi­jai sa­kė, kad jau per­kė­lė dau­giau kaip 60 ve­žė­jų. Pas­ta­ruo­ju me­tu į juos krei­pė­si dar apie 300-400 kro­vi­nių per­ve­ži­mo vers­lo at­sto­vų."No­rė­tu­me ti­kė­ti, kad mū­sų vers­las pa­de­da plės­tis į Len­ki­ją, bet pa­sta­ruo­ju me­tu, pa­sku­ti­nius tuos ke­lis mė­ne­sius tai at­ro­do la­biau kaip eva­kua­ci­ja", – ak­cen­ta­vo I. Vol­bi­kas.

Dar­bo ga­li ne­tek­ti tūks­tan­čiai trans­por­to dar­buo­to­jų

Ine­ta STRA­VINS­KAI­TĖ-JA­NA­VI­ČIE­NĖ, Lie­tu­vos na­cio­na­li­nės ve­žė­jų au­to­mo­bi­liais aso­cia­ci­jos „Li­na­va“ at­sto­vė

„Li­na­va“ ne­tu­ri ga­li­my­bės kaup­ti duo­me­nis apie bend­ro­vių fi­lia­lų ar at­sto­vy­bių re­gist­ra­vi­mą ki­to­se ša­ly­se ar ki­to­kius bend­ro­vių po­ky­čius, ta­čiau tu­ri­me ži­nių, jog ve­žė­jai la­bai ak­ty­viai do­mi­si vers­lo vys­ty­mo ga­li­my­bė­mis pa­lan­kes­nės mo­kes­ti­nės ap­lin­kos ša­ly­se. Bend­ro­vių, kon­sul­tuo­jan­čių įmo­nes dėl vers­lo per­re­gist­ra­vi­mo ir tei­kian­čių įmo­nių re­gist­ra­vi­mo pa­slau­gas Len­ki­jo­je ar ki­to­se ES ša­ly­se, yra tik­rai ne­ma­žai, jų at­sto­vai sa­ko fik­suo­jan­tys di­de­lį ve­žė­jų su­si­do­mė­ji­mą. Vie­na iš dau­ge­lio Len­ki­jo­je vei­kian­ti įmo­nė jau įre­gist­ra­vu­si Len­ki­jo­je apie 70 bend­ro­vių iš Lie­tu­vos, dar ke­li šim­tai do­mi­si ga­li­my­bė­mis.


Taip pat rei­kė­tų at­kreip­ti dė­me­sį į tai, kad svar­bu ne tik įmo­nių re­gist­ra­vi­mas ki­to­se ša­ly­se, bet ir trans­por­to prie­mo­nių (vil­ki­kų) re­gist­ra­vi­mas. Iš ve­žė­jų tu­ri­me duo­me­nų, kad apie 3000 vil­ki­kų, ku­riuos įsi­gi­jo ve­žė­jai, jau yra re­gist­ruo­ta ne Lie­tu­vo­je, o Len­ki­jo­je. Jei vil­ki­kas re­gist­ruo­ja­mas Len­ki­jo­je, to­je ša­ly­je mo­ka­mi ir mo­kes­čiai.
„Li­na­va“ ne kar­tą yra iš­sa­kiu­si sa­vo nei­gia­mą po­zi­ci­ją dėl vai­ruo­to­jų al­gų koe­fi­cien­to 1,65 di­di­ni­mo bei ES svars­to­mo Mo­bi­lu­mo pa­ke­to. Praė­ju­sių me­tų pa­bai­go­je bu­vo or­ga­ni­zuo­ja­ma ir pro­tes­to ak­ci­ja. Įver­ti­nus at­ly­gi­ni­mų koe­fi­cien­to pa­di­di­ni­mo bei Mo­bi­lu­mo pa­ke­to nor­mų po­vei­kį, pro­gno­zuo­ja­ma, kad dar­bo ne­teks apie 35 tūks­tan­čių trans­por­to sek­to­riaus dar­buo­to­jų. Tai ga­li su­kel­ti dar vie­ną emig­ra­ci­jos ban­gą, pro­gno­zuo­ja­ma, kad „Sod­ra“ dėl to ne­gaus apie 100 mi­li­jo­nų eu­rų pa­ja­mų per me­tus, Lie­tu­vos bend­ra­sis vi­daus pro­duk­tas (BVP) su­ma­žės 1,6 pro­cen­to.


Taip pat ne­ri­mą ke­lia ir tai, kad pa­kei­ti­mai skau­džiau­siai pa­lies smul­kias bend­ro­ves, ku­rių „Li­na­vo­je“ yra 85 pro­cen­tų. Eko­no­mis­tai pro­gno­zuo­ja, kad di­džiau­si pra­ra­di­mai bus ke­lio­se Lie­tu­vos ap­skri­ty­se. Šiau­lių ap­skri­tis nė­ra mi­ni­ma tarp jaut­riau­sių taš­kų, ta­čiau Aly­taus, Ma­ri­jam­po­lės, Pa­ne­vė­žio, Tau­ra­gės, Tel­šių ir Ute­nos ap­skri­tims pa­si­kei­ti­mai grei­čiau­siai at­si­lieps skau­džiai.
Lie­tu­vos ve­žė­jai, pa­di­di­nus vai­ruo­to­jų at­ly­gi­ni­mų koe­fi­cien­tą, pra­ran­da kon­ku­ren­cin­gu­mą Eu­ro­pos rin­ko­se, nes ki­to­se ša­ly­se to­kių rei­ka­la­vi­mų nė­ra ke­lia­ma ir dėl to Lie­tu­vos ve­žė­jai pra­ran­da ga­li­my­bę kon­ku­ruo­ti kai­no­mis. Ry­tų rin­kos Lie­tu­vos ve­žė­jams taip pat nė­ra la­bai pa­lan­kios, to­dėl vers­li­nin­kams grei­čiau­siai teks spręs­ti klau­si­mus dėl vers­lo atei­ties.
 

Susijusios naujienos