Šiaulietė dėstytoja apie skaitmeninio raštingumo mokymus: „Nenoriu atsilikti nuo studentų“

Prisijugusi Lietuva
Šiaulietei Ritai Jakutienei skaitmeninio raštingumo įgūdžiai yra kasdienis darbo įrankis – ji Šiaulių valstybinės kolegijos studentams dėsto informacijos valdymą. Tačiau itin greitai tobulėjančios technologijos skatina neatsilikti ir nuolat domėtis virtualaus pasaulio naujovėmis, todėl R. Jakutienė nusprendė dalyvauti karantino metu vykstančiuose nuotoliniuose skaitmeninio raštingumo mokymuose.

Ponia Rita – viena iš beveik 900 Lietuvos gyventojų, šiuo metu besimokančių internetu vykstančiose virtualiose skaitmeninio raštingumo pamokose. Šiaulių miesto savivaldybės gyventojai yra vieni aktyviausių balandžio pabaigoje pradėjusių veikti skaitmeninio raštingumo klasių internete dalyviai. Mokymai taip pat sutraukė daug Ukmergės ir Rokiškio rajonų gyventojų, noriai mokosi ir Vilniaus, Kauno, Pagėgių, Kėdainių bei Ignalinos rajonų savivaldybių gyventojai.

Mokymai padeda eiti koja kojon su naujovėmis

R. Jakutienė sako, kad ją dalyvauti nuotoliniuose mokymuose paskatino ir noras neatsilikti nuo studentų. „Daugelis mano studentų puikiai pažįsta technologijas, nardo virtualiame pasaulyje kaip žuvys vandeny, nes skaitmeninio raštingumo mokėsi dar mokyklose. O mūsų, vyresnių žmonių, karta tiesiog įšoko į jau važiuojantį traukinį, dėl to mums ir trūksta kai kurių žinių. Aš visada laikausi nuomonės, kad per daug mokymų nebūna, todėl sužinojusi apie šiuos, nedvejodama nusprendžiau dalyvauti“, – sako šiaulietė, jau antrą savaitę dalyvaujanti nuotoliniuose mokymuose.

Mokymų metu ji teigia sužinojusi naudingų dalykų, kuriuos gali pritaikyti ir rengdama bei vesdama paskaitas studentams, kurie šiuo metu taip pat mokosi nuotoliniu būdu. „Save laikau ganėtinai pažengusia technologijų vartotoja, nes to reikia ir mano darbe, tačiau visko juk nežino niekas. Todėl ir mano žinių saugykloje yra tuščių langelių, kuriuos padeda užpildyti mokymai“, – juokauja ponia Rita.

R. Jakutienė džiaugiasi įgijusi naujų žinių apie „Google“ disko naudojimo galimybes, pateikčių ir dokumentų rengimą. Ji sako, kad per bet kuriuos mokymus jų dalyviai gali išgirsti tai, ko dar nežinojo ar galbūt buvo primiršę. Svarbiausia yra noras tobulėti. „Sakoma, kad sunkiausia pamatyti tai, kas tau po nosimi. Taip yra ir su informacija: kartais jos nepastebi ar net neieškai, nes niekas nepaaiškina, kur ją rasti ir kam jos reikia. Šiuose mokymuose tokių patarimų gauname išties daug“, – įspūdžiais dalijasi pašnekovė.

Kartu su ponia Rita grupėje mokosi įvairių sričių specialistai – inžinieriai, pedagogai, bibliotekininkai, kurie kiekvienas sau atsirenka aktualią informaciją. Mokymų suvesti žmonės vertina ir galimybę tarpusavyje pabendrauti, pasidalinti patirtimi, pasitarti aktualiais jiems klausimais.

Proga ne tik pasimokyti, bet ir susidraugauti

Viena iš skaitmeninio raštingumo klasių mokytojų, Ukmergės V. Šlaito viešosios bibliotekos Informacijos skyriaus vedėja Jurgita Mačiulienė sako, kad nuotoliniai mokymai malonia staigmena tapo ne tik dalyviams, bet ir lektoriams. „Prisipažinsiu, kad iš pradžių buvo neramu, ar bus grįžtamasis ryšys, ar žmonės supras, kaip veikia nuotolinio mokymosi platforma, ar sugebės įsisavinti dėstomą medžiagą, bet iš tikrųjų viskas vyksta geriau nei tikėjomės“, – džiaugiasi lektorė.

Šiuos mokymus renkasi ir darbingo amžiaus žmonės, ir senjorai. Grupėje būna apie 10 dalyvių, didžioji dalis – moterys. J. Mačiulienė juokauja, kad vyrai ne tokie aktyvūs, dalyvauja tada, kai juos kas nors įkalba, pavyzdžiui, žmonos.

Skaitmeninio raštingumo klasėse vykstančių pamokų dalyviai iš pradžių trumpai supažindinami su teorine medžiaga, vėliau jie atlieka daug įvairių praktinių užduočių, nes, pasak lektorės, šių mokymų tikslas – įgyti konkrečius praktinius įgūdžius, kuriais žmonės iš karto galėtų naudotis. Temos siūlomos pačios įvairiausios: nuo laiko planavimo, savo laisvalaikio organizavimo internetu, pirkimo elektroninėse parduotuvėse, skaidrių kūrimo ir demonstravimo iki VMI, Sodros ar kitų viešųjų paslaugų naudojimo.

J. Mačiulienė teigia atsižvelgianti į dalyvių pageidavimus ir daugiau dėmesio skirianti jiems aktualiausioms temoms. „Vyresni žmonės labai pasiilgę bendravimo, todėl populiariausios visos su bendravimo galimybių praplėtimu susijusios temos – elektroninis paštas, socialiniai tinklai, internetinių pokalbių platformos. Kuo toliau, tuo labiau žmones domina apsipirkimas elektroninėse parduotuvėse“, – vardija lektorė.

Yra ir tokių žmonių, kurie kursuose pirmiausia dalyvauja todėl, kad galėtų pabendrauti, užmegzti naujų pažinčių, o naujos žinios jiems – antrinis tikslas. Anot mokymų lektorės, iki karantino bibliotekose vykusių gyvų mokymų metu yra buvę, jog mokantis skaitmeninio raštingumo užsimezgusi pažintis baigėsi ne tik papildytu žinių bagažu, bet ir vestuvėmis. Skaitmeninio raštingumo klasėse susiformavusi dalyvių grupė gali dalyvauti visame pamokų cikle, ir iš tiesų po keleto virtualių susitikimų žmonės tampa artimesni, laukia kitų pasimatymų, nebenori skirstytis, o pažintis puoselėja ir pasibaigus mokymams.

Nuotoliniai mokymai populiarumo nepraras

Projekto „Prisijungusi Lietuva“ veiklų vadovės Jurgitos Vasilavičiūtės-Garunkštienės teigimu, iki karantino skaitmeninio raštingumo mokymai vyresnio amžiaus gyventojams vyko šalies bibliotekose, juose jau dalyvavo beveik 50 tūkst. žmonių.

„Dėl karantino šiuos mokymus teko laikinai sustabdyti, tačiau nenorėjome, kad taip aktyviai į juos įsitraukę žmonės liktų be veiklos. Todėl mokymus perkėlėme į internetą, kad visi norintys ir turintys bent šiek tiek skaitmeninių žinių turėtų galimybę nesustoti ir toliau nemokamai tobulinti savo įgūdžius, tik kitu būdu – skaitmeninio raštingumo klasėse internete“, – sako J. Vasilavičiūtė-Garunkštienė.

Nemokamose skaitmeninio raštingumo klasėse gali dalyvauti visi norintys ir turintys skaitmeninį įrenginį, interneto ryšį ir elektroninį paštą. Nuotolinių mokymų temos skelbiamos svetainėje www.prisijungusi.lt. Čia tereikia užsiregistruoti ir laukti žinios apie virtualių pamokų pradžią.

Visi užsiregistravę gauna instrukciją, kaip prisijungti prie naujo tipo mokymų. Iš dalyvių atsiliepimų matome, kad šie mokymai jiems suteikė daugiau drąsos imtis naujų su virtualia erdve susijusių dalykų. Tikime, kad įgyti praktiniai įgūdžiai padės aktyviau naudotis kuo įvairesnėmis interneto ir skaitmeninių įrenginių teikiamomis galimybėmis“, – teigia J. Vasilavičiūtė-Garunkštienė.

Pasak lektorės J. Mačiulienės, gali būti, kad nuotolinių mokymų poreikis išliks ir po karantino, nes tokia mokymosi forma turi savų privalumų. „Nuotoliniai mokymai sumažina atstumus ir leidžia virtualiai sudalyvauti žmonėms net ir iš atokiausių šalies kampelių. Dar vienas aspektas – vyresnio amžiaus žmonėms paprasčiau dirbti savo namų aplinkoje, su pažįstamu, nuosavu kompiuteriu. Kiti gal turi bėdų su sveikata, kurios apriboja galimybes lankyti gyvus mokymus, o nuotoliniai jiems tampa išeitimi ir langu į įdomų bei naudingą virtualų pasaulį“, – pastebėjimais dalijasi specialistė.

Prisijungusi Lietuva

Apie projektą „Prisijungusi Lietuva“ (www.prisijungusi.lt)

Projektu siekiama skatinti Lietuvos gyventojus įgyti reikalingų įgūdžių efektyviai, įvairiapusiškai, saugiai ir atsakingai naudotis internetu, į šias veiklas aktyviai įtraukiant vietos bendruomenes.

Projektą įgyvendina Informacinės visuomenės plėtros komitetas kartu su partneriais: asociacija „Langas į ateitį“, Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Lietuvos nacionaline Martyno Mažvydo biblioteka, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija.

Projektas finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

Daugiau informacijos: www.prisijungusi.lt

Užs. Nr. 450963

ESFIVP